Справа № 752/91/24
Провадження № 2-а/615/10/24
У Х В А Л А
10 липня 2024 року м. Валки
Суддя Валківського районного суду Харківської області Логвінов А.О., розглянувши питання можливості відкриття провадження у справі
за позовом ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 )
до відділення поліції № 1 Богодухівського РВП ГУНП в Харківській області (місцезнаходження: Харківська область, м. Валки, вул. Паркова, 22), поліцейського відділення поліції № 1 Богодухівського РВП ГУНП в Харківській області Маліновського Богдана Сергійовича (місцезнаходження: Харківська область, м. Валки, вул. Паркова, 22)
про скасування постанови про накладення адміністративного стягнення,
В С Т А Н О В И В:
21 грудня 2023 року ОСОБА_1 звернувся до Голосіївського районного суду м. Києва з позовом до відділення поліції № 1 Богодухівського РВП ГУНП в Харківській області, поліцейського відділення поліції № 1 Богодухівського РВП ГУНП в Харківській області Маліновського Богдана Сергійовича у якому просить скасувати постанову про накладення адміністративного стягнення по справі про адміністративне правопорушення у сфері забезпечення дорожнього руху, зафіксоване не в автоматичному режимі серії ЕНА № 1111434 від 16 грудня 2023 року.
Ухвалою Голосіївського районного суду м. Києва від 18 березня 2024 року адміністративний позов ОСОБА_1 передано на розгляд за підсудністю до Валківського районного суду Харківської області.
09 липня 2024 року дана справа надійшла до Валківського районного суду Харківської області та відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями передана в провадження судді Логвінова А.О.
Перевіривши позовну заяву та додані до неї документи на відповідність вимогам статей 160, 161 КАС України встановлено наступне.
Частиною 8 ст.160КАС передбачено, що якщо позовна заява подається особою, звільненою від сплати судового збору відповідно до закону, у ній зазначаються підстави звільнення позивача від сплати судового збору.
У позовній заяві зазначено, що у відповідності до п. 13 ч. 1 ст. 5 Закону України «Про судовий збір» позивач звільнений від сплати судового збору, оскільки є учасником бойових дій.
До позовної заяви додано копію посвідчення, згідно якого ОСОБА_1 є учасником бойових дій.
Відповідно до п. 13 ч. 1 ст. 5 Закону України «Про судовий збір» від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях звільняються учасники бойових дій, постраждалі учасники Революції Гідності, Герої України - у справах, пов`язаних з порушенням їхніх прав.
У постанові Великої Палати Верховного Суду від 12 лютого 2020 року в справі № 545/1149/17 зазначено, що, вирішуючи питання про стягнення судового збору з особи, яка має статус учасника бойових дій (прирівняної до нього особи), для правильного застосування норм пункту 13 частини першої статті 5 Закону України «Про судовий збір» суд має враховувати предмет та підстави позову; перевіряти, чи стосується така справа захисту прав цих осіб з урахуванням положень статей 12, 22 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».
При цьому, зазначені пільги осіб з відповідним статусом розповсюджуються на позовні вимоги, які витікають з цих конкретних випадків. Законом учасник бойових дій звільнений від сплати судового збору у разі звернення до суду з позовом щодо незастосування пільг, визначених в Законі України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту». У даному випадку даний позов не пов`язаний з порушенням права саме учасника бойових дій, а виникає з інших правовідносин.
За таких обставин, від сплати судового збору за зверненням до суду з даним позовом на підставі п. 13 ч. 1 ст.5Закону України«Про судовийзбір» ОСОБА_1 не звільнений.
Відповідно до ч. 3 ст. 161 КАС України до позовної заяви додається документ про сплату судового збору у встановлених порядку і розмірі або документи, які підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону.
Велика Палата Верховного Суду у постанові № 543/775/17 від 18 березня 2020 року, відступивши від позиції, викладеної у постанові Верховного Суду України від 13 грудня 2016 року, вказала, що при поданні позовної заяви у справі про оскарження постанови про адміністративне правопорушення судовий збір сплачується у порядку і розмірах, визначених законом України «Про судовий збір».
Відповідно до положень ст.4Закону України«Про судовийзбір» за подання фізичною особою до суду адміністративного позову немайнового характеру сплачується судовий збір, виходячи зі ставки 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява подається до суду.
Разом з тим, у постанові № 543/775/17 від 18 березня 2020 року Великої Палати Верховного Суду зазначено, що з огляду на необхідність однакового підходу у визначенні розміру судового збору, який підлягає застосуванню у справах щодо накладення адміністративного стягнення та справляння судового збору, він складає за подання позовної заяви 0,2 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Відповідно до ст.7Закону України«Про Державнийбюджет Українина 2023рік» розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб станом на 01 січня 2024 року становить 2 684,00 гривень.
Отже, за подання до суду позовної заяви про скасування постанови про накладення адміністративного стягнення позивачу необхідно сплатити судовий збір у розмірі 536 грн 80 коп.
Крім того, згідно зі ст. 213 КУпАП, справи про адміністративні правопорушення розглядаються, зокрема, органами Національної поліції, органами державних інспекцій та іншими органами (посадовими особами), уповноваженими на те цим Кодексом.
Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України «Про Національну поліцію» національна поліція України (поліція) - це центральний орган виконавчої влади, який служить суспільству шляхом забезпечення охорони прав і свобод людини, протидії злочинності, підтримання публічної безпеки і порядку.
Згідно з ч.1 ст.13 Закону України «Про Національну поліцію» систему поліції складають: 1) центральний орган управління поліцією; 2) територіальні органи поліції.
Територіальні органи поліції утворюються як юридичні особи публічного права в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, містах, районах у містах та як міжрегіональні (повноваження яких поширюються на декілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи у межах граничної чисельності поліції і коштів, визначених на її утримання (ч. 1 ст. 15 Закону України «Про Національну поліцію»).
Нормами ст. 222 Кодексу України про адміністративні правопорушення встановлено, що органи Національної поліції розглядають в тому числі справи про адміністративні правопорушення за ч. 1 ст. 122 КУпАП.
Від імені органів Національної поліції розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення мають право працівники органів і підрозділів Національної поліції, які мають спеціальні звання, відповідно до покладених на них повноважень.
Отже, відповідні працівники органів поліції не можуть виступати самостійним відповідачем у таких справах, оскільки належним відповідачем є саме відповідний орган, на який, зокрема положеннями ст. 222 КУпАП покладено функціональний обов`язок розглядати справи про адміністративні правопорушення, передбачені ч. 1 ст.122 КУпАП.
Приписами ч. 3 ст.288 КУпАП визначено порядок оскарження постанови у справі про адміністративне правопорушення та передбачено, що постанову іншого органу (посадової особи) про накладення адміністративного стягнення, постанову по справі про адміністративне правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксоване в автоматичному режимі можна оскаржити у вищестоящий орган (вищестоящій посадовій особі) або в районний, районний у місті, міський чи міськрайонний суд, у порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України, з особливостями, встановленими цим Кодексом.
Використання у зазначених вище правових нормах формулювань: «від імені органів Національної поліції розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення», «розгляд яких віднесено до відання органів, зазначених у ст.222 - 244-20 КУпАП»,- вказує на те, що відповідачем у таких справах, які розглядаються судом в порядку, визначеному КАС України, є саме орган державної влади - суб`єкт владних повноважень, а не особа, яка перебуває з цим органом у трудових відносинах та від його імені здійснює розгляд справ про адміністративні правопорушення та накладає адміністративні стягнення.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 17.09.2020 у справі №742/2298/17 та від 26.12.2019 у справі за №724/716/16-а,
Верховний Суд у вказаних справах виклав правовий висновок про те, що у справах про оскарження постанов про адміністративне правопорушення належним відповідачем у таких справах є саме орган, а не особа, яка перебуває з цим органом у трудових відносинах та від його імені здійснює розгляд справ про адміністративні правопорушення та накладає адміністративні стягнення.
Згідно з ч. 5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Відповідно до Постанови КМУ № 730 від 16 вересня 2015 року «Про утворення територіальних органів Національної поліції та ліквідацію територіальних органів Міністерства внутрішніх справ» утворено як юридичну особу публічного права в тому числі Головне управління Національної поліції в Харківській області.
Таким чином, відділення поліції № 1 Богодухівського РВП ГУНП в Харківській області, є районним територіальним підрозділом та входить до структури Головного управління Національної поліції в Харківській області, а отже не може виступати самостійним відповідачем у справі.
Так само поліцейський відділення поліції № 1 Богодухівського РВП ГУНП в Харківській області ОСОБА_2 , який є працівником територіального підрозділу та входить до структури Головного управління Національної поліції в Харківській області, не може виступати самостійним відповідачем у справі.
Відповідно до ч. 1 ст. 169 КАС України суддя, встановивши, що позовну заяву подано без додержання вимог, встановлених статтями 160, 161 цього Кодексу, протягом п`яти днів з дня подання позовної заяви постановляє ухвалу про залишення позовної заяви без руху.
З огляду на викладене, позовна заява у відповідності до вимог ч. 1 ст. 169КАС України має бути залишена без руху.
Для усунення недоліків даної позовної заяви позивачу необхідно:
- надати до суду квитанцію про сплату судового збору у розмірі 536,80 грн за наступними платіжними реквізитами: отримувач коштів ГУК Харків обл/МТГ Валки/22030101, код ЄДРПОУ 37874947, банк отримувача: Казначейство України (ЕАП), код банку отримувача 899998, рахунок отримувача UA178999980313101206000020591, кодкласифікації доходів бюджету22030101, призначення платежу: *;101;
- надати до суду екземпляр позовної заяви, а також її копії відповідно до кількості відповідачів, із зазначенням у якості співвідповідача Головне управління Національної поліції в Харківській області.
На підставі викладеного, керуючись: ст.ст. 160-161, 169, 242, 248, 256, 292-295 КАС України, суддя,
У Х В А Л И В:
Залишити без руху адміністративний позов ОСОБА_1 до відділення поліції № 1 Богодухівського РВП ГУНП в Харківській області, поліцейського відділення поліції № 1 Богодухівського РВП ГУНП в Харківській області Маліновського Богдана Сергійовича про скасування постанови про накладення адміністративного стягнення.
Недоліки позовної заяви мають бути усунуті у строк протягом десяти днів з дня отримання копії ухвали про залишення позовної заяви без руху.
Роз`яснити, що у разі не усунення зазначених недоліків позовної заяви у строк, встановлений судом, відповідно до ч. 4 ст. 169 КАС України, позовна заява буде повернута позивачу.
Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку лише щодо визначення розміру судового збору, шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до Другого апеляційного суду або через Валківський районний суд Харківської області протягом п`ятнадцяти днів з дня її складання.
У іншій частині ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею та оскарженню не підлягає.
Суддя А.О. Логвінов
Суд | Валківський районний суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 10.07.2024 |
Оприлюднено | 12.07.2024 |
Номер документу | 120247674 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них дорожнього руху |
Адміністративне
Валківський районний суд Харківської області
Логвінов А. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні