ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 липня 2024 рокуЛьвівСправа № 460/22966/23 пров. № А/857/929/24
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі:
судді-доповідача Шинкар Т.І.,
суддів Іщук Л.П.,
Обрізка І.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження в м.Львові апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області на рішення Рівненського окружного адміністративного суду (головуючий суддя Гресько О.Р.), ухвалене у порядку спрощеного позовного провадження м.Рівне 11 грудня 2023 року, у справі №460/44328/22 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В :
02.10.2023 ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області (далі Управління), просив: визнати протиправною бездіяльність Управління щодо незабезпечення внесення до державного реєстру загальнообов`язкового державного пенсійного страхування інформації про наявність у ОСОБА_1 не облікованого страхового стажу за період з 25.03.2020 по 08.02.2021 в Управлінні охорони здоров`я Рівненської обласної державної адміністрації; зобов`язати Управління вчинити дії щодо внесення до державного реєстру загальнообов`язкового державного пенсійного страхування не обліковану інформацію про наявність у ОСОБА_1 страхового стажу роботи за період роботи з 25.03.2020 по 08.02.2021 включно в Управлінні охорони здоров`я Рівненської обласної державної адміністрації.
Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 11 грудня 2023 року позов задоволено.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що контроль за достовірністю поданих страхувальниками і застрахованими особами відомостей, що використовуються в системі персоніфікованого обліку, здійснюють органи Пенсійного фонду (п.9 ч.2 ст.64 Закону №1058-ІV). Суд першої інстанції зазначив, що ст.12-1 Закону № 2464-VІ визначає, що Пенсійний фонд відповідно до покладених на нього завдань, зокрема формує та веде реєстр застрахованих осіб Державного реєстру, здійснює заходи щодо надання інформації з Державного реєстру відповідно до цього Закону, взаємодіє в установленому законодавством порядку з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, міністерствами, іншими центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами і організаціями та фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування, здійснює контроль, у тому числі спільно з податковими органами, за достовірністю відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню, бере участь в аналізі та прогнозі надходження коштів від сплати єдиного внеску, здійснює інші функції, передбачені законодавством. Суд першої інстанції відхилив доводи відповідача про те, що відомості про суму доходу та страховий стаж за період вимушеного прогулу по ОСОБА_1 можуть бути відображені в Реєстрі застрахованих осіб лише у випадку подання звітів страхувальником Управління охорони здоров`я Рівненської ОДА, позаяк відповідач був зобов`язаний врахувати та відобразити відповідні відомості подані правонаступником такої особи - Департаментом цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської ОДА. Суд першої інстанції дійшов висновку, що фактично, внаслідок невиконання відповідачем своїх прямих обов`язків ОСОБА_1 позбавлено соціальної захищеності, що суперечить основним конституційним засадам в сфері соціального захисту.
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, Головне управління Пенсійного фонду України в Рівненській області подало апеляційну скаргу, просить скасувати рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 11 грудня 2023 року та ухвалити нове, яким в позові відмовити. Апеляційну скаргу мотивовано тим, що рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 08.02.2021 у справі №460/2580/20 будь-які зобов`язання на Головне управління Пенсійного фонду України в Рівненській області не покладено, з огляду на вимоги статті 24 Закону та відомості, що наявні у системі персоніфікованого обліку, на даний час немає підстав для зарахування до страхового стажу ОСОБА_1 періоду з 25 березня 2020 по 08 лютого 2021 року. Скаржник зазначає, що Законом України від 04.07.2013 №406-VII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв`язку з проведенням адміністративної реформи», який набрав чинності 11 серпня 2013 року, функції з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, передано Державній податкові службі України. Скаржник вказує, що за даними ІКІС ПФУ підсистема «Відомості з реєстру страхувальників», страхувальник Управління охорони здоров`я Рівненської ОДА не знятий з обліку в органах ДПС, а відомості про нарахування позивачу сум доходу за період вимушеного прогулу подано страхувальником Департаментом цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської ОДА, який зареєстрований 13.05.2021. Оскільки відомості таким страхувальником подані за період 25.03.2020 по 08.02.2021, тому цей період не зараховано до страхового стажу ОСОБА_1 .
Позивач подав відзив на апеляційну скаргу та зазначає, що відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду першої інстанції.
Враховуючи положення статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд апеляційної інстанції дійшов висновку щодо можливості розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, на підставі наявних у ній доказів.
Згідно з ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Суд апеляційної інстанції, переглядаючи справу за наявними у ній доказами та перевіряючи законність і обґрунтованість оскаржуваного рішення суду першої, в межах доводів та вимог апеляційної скарги, дослідивши докази, що стосуються фактів, на які посилаються учасники справи, приходить до переконання, що оскаржуване рішення суду першої інстанції вимогам статті 242 КАС України відповідає.
З матеріалів справи судом першої інстанції встановлено, що рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 08.02.2021 у справі №460/2580/20 позовні вимоги ОСОБА_1 до Рівненської обласної державної адміністрації, Управління охорони здоров`я Рівненської обласної державної адміністрації про визнання протиправними та скасування розпорядження, наказу, поновлення на посаді, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу задоволено повністю. ОСОБА_1 поновлено на посаді начальника Управління охорони здоров`я РОДА з 25.03.2020, та стягнуто з Управління охорони здоров`я Рівненської ОДА на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу з 25.03.2020 по 08.02.2021 у сумі 159 195,48 грн.
На виконання рішення суду у справі №460/2580/20, Департамент цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської облдержадміністрації (як правонаступник Управління охорони здоров`я рівненської ОДА) 27.07.2021 поновив позивача на посаді начальника управління охорони здоров`я РОДА, та здійснив виплату ОСОБА_1 середнього заробітку за час вимушеного прогулу в сумі 159195,48 грн.
Проте, як вбачається з форм ОК-5 та ОК-7 - індивідуальних відомостей про застраховану особу з Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, період з березня 2020 по лютий 2021 не включений до страхового стажу позивача.
Так, по страхувальнику - Департамент цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської ОДА, відображено відомості про суми доходу позивача за період березень 2020 лютий 2021. При цьому, за вказаний період відсутня відмітка про сплату страхових внесків.
23.01.2023 на адресу Департаменту цивільного захисту та охорони здоров`я РОДА адвокатом Штогрін В.С. направлено адвокатський запит, яким адвокат просила надати інформацію щодо нарахування та сплати до бюджету єдиного соціального внеску на суму середнього заробітку за час вимушеного прогулу виплаченого ОСОБА_1 згідно судового рішення у справі №460/2580/20, та декларування таких сум у Відомостях про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам.
30.01.2023 Департаментом направлено лист №вих-356/04-08/23 з додатками, з якого вбачається сплату останнім ПДФО, військового збору та ЄСВ на виконання рішення суду у справі №460/2580/20, а також виплату позивачеві середнього заробітку за час вимушеного прогулу в сумі 159195,48 грн.
19.05.2023 адвокатом Штогрін В.С. направлено на адресу ГУ Пенсійного фонду України в Рівненській області заяву, якою адвокат просила зарахувати до страхового стажу ОСОБА_1 період роботи на посаді начальника Управління охорони здоров`я Рівненської ОДА з 25.03.2020 по 08.02.2021.
06.07.2023 відповідачем направлено відповідь №25475-21662/О-02/8-1700/23, якою ГУ Пенсійного фонду України у Рівненській області зазначено, що рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 08.02.2021 у справі №460/2580/20 будь-які зобов`язання на Головне управління Пенсійного фонду України в Рівненській області не покладено, з огляду на вимоги статті 24 Закону та відомості, що наявні у системі персоніфікованого обліку, на даний час немає підстав для зарахування до страхового стажу ОСОБА_1 періоду з 25 березня 2020 по 08 лютого 2021 року. Відповідно до Порядку обміну інформацією між Міністерством доходів і зборів України, Пенсійним фондом України та фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування від органів Державної фіскальної служби (далі ДФС) до Пенсійного фонду України передаються відомості зі звітів страхувальників та дані щодо сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. Нарахування за період вимушеного прогулу відображаються у звітності саме тоді, коли відбулося поновлення й таке нарахування. Станом на 27.06.2023 відомості зі звітів страхувальника Управління охорони здоров`я Рівненської обласної державної адміністрації (ЄДРПОУ 02013136) щодо ОСОБА_1 за період з 25.03.2020 по 08.02.2021 від органів ДФС до Реєстру не надходили. У разі ліквідації страхувальника звіт до органу Пенсійного фонду України може надаватися правонаступником, якщо правонаступництво підтверджено установчими документами. За даними ІКІС ПФУ Підсистема «Відомості з реєстру страхувальників» страхувальник Управління охорони здоров`я Рівненської обласної державної адміністрації (ЄДРПОУ 02013136) не знятий з обліку в органах ДПС. Проведеним аналізом встановлено, що страхувальником Департамент цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської обласної державної адміністрації (ЄДРПОУ 44333711) подано відомості про нарахування ОСОБА_1 за період вимушеного прогулу. Однак страхувальник Департамент цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської обласної державної адміністрації зареєстрований лише 13.05.2021, а відомості про нарахування вимушеного прогулу подані за період 25.03.2020 по 08.02.2021, тому цей період не зараховується до страхового стажу ОСОБА_1 . Отже, враховуючи вищенаведене, відомості про суми доходу та страховий стаж за період вимушеного прогулу будуть відображені у реєстрі застрахованих осіб після подання страхувальником Управління охорони здоров`я Рівненської обласної державної адміністрації звітів за відповідний період до ДФС та передачі його цим органом до Пенсійного фонду України.
Вважаючи таку бездіяльність Управління протиправною, ОСОБА_1 звернулась із позовом до суду.
Перевіряючи законність та обґрунтованість оскаржуваного рішення суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції виходить з наступного.
Враховуючи вимоги частини 2 статті 19 Конституції України та частини 2 статті 2 КАС України, законодавцем визначено критерії для оцінювання рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, які одночасно є принципами адміністративної процедури, що вироблені у практиці європейських країн.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування визначені Законом України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування від 09.07.2003 №1058-IV (далі Закон №1058-IV).
За змістом статті 1 Закону №1058-IV застрахована особа - фізична особа, яка відповідно до цього Закону підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачуються чи сплачувалися у встановленому законом порядку страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та до накопичувальної системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування; страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягала державному соціальному страхуванню, якою або за яку сплачувався збір на обов`язкове державне пенсійне страхування згідно із законодавством, що діяло раніше, та/або підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню згідно із цим Законом і за який сплачено страхові внески; страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до закону сплачують єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або є платниками відповідно до цього Закону.
У відповідності до пунктів 4, 5 частини першої статті 16 Закону №1058-IV застрахована особа має право: отримувати безоплатно відомості, внесені до її персональної облікової картки з системи персоніфікованого обліку та Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, у тому числі інформацію, що відображає обсяг пенсійних коштів на її накопичувальному пенсійному рахунку в Накопичувальному фонді або індивідуальному пенсійному рахунку в недержавному пенсійному фонді - суб`єкті другого рівня системи пенсійного забезпечення, якщо застрахована особа обрала такий недержавний пенсійний фонд, та стан здійснення пенсійних виплат за формою, встановленою правлінням Пенсійного фонду, та в порядку, визначеному цим Законом; звертатися із заявою до територіального органу Пенсійного фонду про уточнення відомостей, внесених до персональної облікової картки в системі персоніфікованого обліку та Державному реєстрі загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Згідно з частиною 2 статті 21 Закону№1058-IV на кожну застраховану особу відкривається персональна електронна облікова картка, якій присвоюється унікальний номер електронної облікової картки. Унікальний номер електронної облікової картки формується автоматично шляхом додавання одиниці до останнього наявного унікального номера електронної облікової картки. Порядок та строки впровадження унікальних номерів електронних облікових карток застрахованих осіб, порядок ведення персональних електронних облікових карток визначаються Пенсійним фондом.
Відповідно до частин 1,2,4 статті 24 Закону№1058-IV страховий стаж - це період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.
Відповідно до ч.1 статті 1 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» №2464-VI (далі - Закон №2464-VI) визначено, що Державний реєстр загальнообов`язкового державного соціального страхування - організаційно-технічна система, призначена для накопичення, зберігання та використання інформації про збір та ведення обліку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, його платників та застрахованих осіб, що складається з реєстру страхувальників та реєстру застрахованих осіб.
Згідно з ч.1 статті 16 Закону №2464-VI, Державний реєстр загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі Державний реєстр) створюється для забезпечення: ведення обліку платників і застрахованих осіб у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування та їх ідентифікації; накопичення, зберігання та автоматизованої обробки інформації про сплату платниками єдиного внеску та про набуття застрахованими особами права на отримання страхових виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування; нарахування та обліку виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Державний реєстр складається з реєстру страхувальників і реєстру застрахованих осіб (ч.2 ст.16 Закону №2464-VI).
Згідно ч.3 статті 16 Закону №2464-VI вбачається, що ведення реєстру страхувальників Державного реєстру здійснюється на підставі положення, що затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, за погодженням з Пенсійним фондом та фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Ведення реєстру застрахованих осіб Державного реєстру здійснюється на підставі положення, що затверджується Пенсійним фондом за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, та Фондом загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття.
За ч. 6, 7 статті 20 Закону №2464-VI, зміни та уточнення вносяться до відомостей реєстру застрахованих осіб у порядку, встановленому Пенсійним фондом за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.
Зміна до відомостей про прізвище, ім`я та по батькові особи на поточний момент, реєстраційний номер облікової картки платника податків, дату народження, місце народження, стать, громадянство, освіту, серію (за наявності) та номер паспорта громадянина України, номер телефону, адресу місця проживання, а також до відомостей, зазначених в абзаці четвертому частини другої цієї статті, може вноситися за заявою застрахованої особи в порядку, встановленому Пенсійним фондом за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.
Відомості про страховий стаж та заробітну плату (дохід, грошове забезпечення), розмір сплаченого єдиного внеску та інші дані, що містяться в реєстрі застрахованих осіб, використовуються для обчислення та призначення страхових виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням.
Стаття 12-1 Закону № 2464-VІ визначає, що Пенсійний фонд відповідно до покладених на нього завдань, зокрема: формує та веде реєстр застрахованих осіб Державного реєстру, здійснює заходи щодо надання інформації з Державного реєстру відповідно до цього Закону; взаємодіє в установленому законодавством порядку з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, міністерствами, іншими центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами і організаціями та фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування; здійснює контроль, у тому числі спільно з податковими органами, за достовірністю відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню; бере участь в аналізі та прогнозі надходження коштів від сплати єдиного внеску; здійснює інші функції, передбачені законодавством.
Як встановлено судом першої інстанції, судовим рішенням у справі №460/2580/20 від 08.02.2021 ОСОБА_1 поновлений на посаді начальника Управління охорони здоров`я Рівненської ОДА.
Управління охорони здоров`я Рівненської обласної державної адміністрації припинено 13.05.2021 в результаті реорганізації, що не заперечується сторонами у справі.
Згідно Розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації №14-к від 09.03.2021, правонаступником Управління охорони здоров`я РОДА є Департамент цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської обласної державної адміністрації (ЄДРПОУ 44333711).
19.05.2023 представником позивача направлено на адресу Управління заяву про зарахування до страхового стажу ОСОБА_1 період роботи на посаді начальника Управління охорони здоров`я Рівненської ОДА з 25.03.2020 по 08.02.2021.
Відповідач відмовив у зарахуванні спірного страхового стажу, з тих підстав, що страхувальник Департамент цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської обласної державної адміністрації зареєстрований лише 13.05.2021, а відомості про нарахування вимушеного прогулу подані за період 25.03.2020 по 08.02.2021, тому цей період не зараховується до страхового стажу ОСОБА_1 . Отже, враховуючи вищенаведене, відомості про суми доходу та страховий стаж за період вимушеного прогулу будуть відображені у реєстрі застрахованих осіб після подання страхувальником Управління охорони здоров`я Рівненської обласної державної адміністрації звітів за відповідний період до ДФС та передачі його цим органом до Пенсійного фонду України.
На думку суду першої інстанції, відмова відповідача у незарахуванні страхового стажу є протиправною. З такими висновками погоджується суд апеляційної інстанції, з огляду на таке.
Порядок організації ведення реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та порядок надання інформації з Реєстру застрахованих осіб визначаються Положенням про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України від 18.06.2014 №10-1 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 08.07.2014 за №785/25562 (далі - Положення №10-1).
Так, пунктом 4 розд. І Положення №10-1 визначено, що Реєстр застрахованих осіб формує та веде Пенсійний фонд України, який є володільцем даних Реєстру застрахованих осіб.
Реєстр застрахованих осіб забезпечує облік застрахованих осіб у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування та їх ідентифікацію; накопичення, зберігання та автоматизовану обробку інформації про страховий стаж та заробітну плату (дохід, грошове забезпечення, допомогу, компенсацію), про набуття застрахованими особами права на отримання страхових виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування; нарахування та облік виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування (п.5 розд.І Положення №10-1).
Згідно з пунктом 1 розд. IV Положення №10-1, реєстр застрахованих осіб складається з облікових карток, які включають дані, визначені частиною 3 статті 20 Закону та частиною 3 статті 21 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
Пунктом 3 розд.IV Положення №10-1 визначено, що відомості до реєстру застрахованих осіб, зміни, уточнення до них вносяться в електронній формі в автоматичному режимі на підставі: звітності, що подається страхувальниками до Пенсійного фонду України, відомостей центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації актів цивільного стану, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Згідно з пункту 4 розділу IV Положення №10-1, у разі припинення страхувальника зміни та уточнення до відомостей Реєстру застрахованих осіб вносяться на підставі відомостей, поданих правонаступником.
Таким чином, аналізуючи Положення №10-1 та норми Закону №2464-VI, можна дійти висновку, що реєстр застрахованих осіб формує та веде Пенсійний фонд, користувачами цього реєстру є податкові органи, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики, та Фонд загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття.
На переконання суду апеляційної інстанції слід зауважити, що припинення юридичної особи не позбавляє право особи на зарахування до страхового стажу періодів роботи, які не були включені.
Як правильно вказав суд першої інстанції, відповідач зобов`язаний врахувати та відобразити відповідні відомості подані правонаступником Департаментом цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської ОДА. Внаслідок невиконання відповідачем своїх прямих обов`язків ОСОБА_1 позбавлено соціальної захищеності, що суперечить основним конституційним засадам в сфері соціального захисту.
Окрім того, Верховний Суд у постанові від 26.09.2019 у справі № 295/6361/17 зробив правові висновки в яких зазначив, що обов`язок щодо своєчасного та в повному обсязі нарахування, обчислення і сплати єдиного внеску; ведення обліку виплат (доходу) застрахованої особи та нарахування єдиного внеску за кожним календарним місяцем і календарним роком, зберігання таких відомостей в порядку, передбаченому законодавством, покладено на органи Пенсійного фонду України.
Статтею 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до частини 1 статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Підсумовуючи вказане, надаючи правову оцінку аргументам сторін, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що відповідачем не доведено правомірності своєї бездіяльності у порядку статті 77 КАС України щодо відмови зарахувати до страхового стажу періоду роботи в Управлінні охорони здоров`я Рівненської ОДА. Аргументи, на які покликається відповідач, не узгоджуються з чинним правовим регулюванням, а відтак на увагу не заслуговують.
Згідно з частиною 2 статті 6 КАС України та статтею 17 Закону України «Про виконання рішень і застосування практики Європейського Суду з прав людини» передбачено застосування судами Конвенції та практики ЄСПЛ як джерела права.
У пункті 58 Рішення Європейського суду з прав людини у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року Суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення. Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.
З огляду на викладене, враховуючи положення стаття 316 КАС України прецедентну практику ЄСПЛ, суд апеляційної інстанції приходить переконання, що судом першої інстанції в оскаржуваному рішенні викладено мотиви протиправної бездіяльності відповідача щодо незабезпечення внесення відомостей до державного реєстру загальнообов`язкового державного пенсійного страхування інформації про наявність у позивача страхового стажу за період роботи з 25.03.2020 по 08.02.2021, на основі об`єктивної оцінки наданих сторонами доказів повно встановлено фактичні обставини справи, правильно застосовано норми матеріального права. Доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують, на законність судового рішення не впливають.
Керуючись статтями 241, 243, 308, 311, 316, 321, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області залишити без задоволення, а рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 11 грудня 2023 року у справі №460/22966/23 - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків встановлених ст.328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя Т. І. Шинкар судді Л. П. Іщук І. М. Обрізко
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.07.2024 |
Оприлюднено | 12.07.2024 |
Номер документу | 120284139 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шинкар Тетяна Ігорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні