Рішення
від 08.07.2024 по справі 140/5449/24
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 липня 2024 року ЛуцькСправа № 140/5449/24

Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Ковальчука В.Д., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Гуманітарного відділу Рожищенської міської ради до Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача Комунальний заклад загальної середньої освіти Рожищенський ліцей №1 Рожищенської міської ради Луцького району Волинської області, Комунальний заклад загальної середньої освіти Рожищенський ліцей №2 Рожищенської міської ради Луцького району Волинської області, Комунальний заклад загальної середньої освіти Крижівський ліцей Рожищенської міської ради Луцького району Волинської області, Комунальний заклад загальної середньої освіти Топільненсьий ліцей Рожищенської міської ради Луцького району Волинської області, Комунальний заклад загальної середньої освіти Сокільський ліцей Рожищенської міської ради Луцького району Волинської області, Комунальний заклад загальної середньої освіти Навізький ліцей Рожищенської міської ради Луцького району Волинської області, Комунальний заклад загальної середньої освіти Переспівський ліцей Рожищенської міської ради Луцького району Волинської області, Комунальний заклад загальної середньої освіти Носачевицька гімназія Рожищенської міської ради Луцького району Волинської області, Комунальний заклад загальної середньої освіти Пожарківська гімназія Рожищенської міської ради Луцького району Волинської області, Комунальний заклад загальної середньої освіти Духченська гімназія Рожищенської міської ради Луцького району Волинської області, Комунальний заклад загальної середньої освіти Літогощанська гімназія Рожищенської міської ради Луцького району Волинської області, Комунальний заклад загальної середньої освіти Мильська гімназія Рожищенської міської ради Луцького району Волинської області, Комунальний заклад загальної середньої освіти Рудко-Козинська гімназія Рожищенської міської ради Луцького району Волинської області, про визнання незаконними та скасування пунктів вимоги,

ВСТАНОВИВ:

Гуманітарний відділ Рожищенської міської ради (далі Гуманітарний відділ, позивач) звернувся з позовом до Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області (далі Держаудитслужба у Волинській області, відповідач), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача Комунальний заклад загальної середньої освіти Рожищенський ліцей №1 Рожищенської міської ради Луцького району Волинської області, Комунальний заклад загальної середньої освіти Рожищенський ліцей №2 Рожищенської міської ради Луцького району Волинської області, Комунальний заклад загальної середньої освіти Крижівський ліцей Рожищенської міської ради Луцького району Волинської області, Комунальний заклад загальної середньої освіти Топільненсьий ліцей Рожищенської міської ради Луцького району Волинської області, Комунальний заклад загальної середньої освіти Сокільський ліцей Рожищенської міської ради Луцького району Волинської області, Комунальний заклад загальної середньої освіти Навізький ліцей Рожищенської міської ради Луцького району Волинської області, Комунальний заклад загальної середньої освіти Переспівський ліцей Рожищенської міської ради Луцького району Волинської області, Комунальний заклад загальної середньої освіти Носачевицька гімназія Рожищенської міської ради Луцького району Волинської області, Комунальний заклад загальної середньої освіти Пожарківська гімназія Рожищенської міської ради Луцького району Волинської області, Комунальний заклад загальної середньої освіти Духченська гімназія Рожищенської міської ради Луцького району Волинської області, Комунальний заклад загальної середньої освіти Літогощанська гімназія Рожищенської міської ради Луцького району Волинської області, Комунальний заклад загальної середньої освіти Мильська гімназія Рожищенської міської ради Луцького району Волинської області, Комунальний заклад загальної середньої освіти Рудко-Козинська гімназія Рожищенської міської ради Луцького району Волинської області, про визнання незаконними та скасування пунктів 1, 8 вимоги Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області, оформленої листом Про усунення виявлених ревізією порушень законодавства від 23.04.2024 № 130303-13/1075-2024.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Управлінням Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області проведено ревізію окремих питань фінансово-господарської діяльності Гуманітарного відділу Рожищенської міської ради за період з 01.01.2021 по 31.12.2023. За результатами ревізії складено акт від 20.03.2024 №130303-22/01, яким встановлено ряд порушень законодавства, зокрема щодо оплати праці та нарахування на заробітну плату працівників комунальних закладів загальної середньої освіти та правильності використання коштів на харчування.

З висновками акта перевірки позивач не погодився та подав відповідачу заперечення, однак Держаудитслужба у Волинській області із запереченнями позивача не погодилася та склала висновок від 24.04.2024, а також направила листом від 23.04.2024 № 130303-13/1075-2024 вимогу Про усунення виявлених ревізією порушень законодавства.

Позивач не погоджується з пунктами 1, 8 оскаржуваної вимоги. На думку позивача, висновки з окремих питань зроблені відповідачем при неповному з`ясуванні усіх обставин та перевірки документальних матеріалів, що в подальшому призвело до надання суб`єктивних висновків щодо встановлених порушень.

Так, в пункті 1 вимоги зазначено, що в порушення вимог п. 68 та 73 наказу Міністерства освіти України від 15.04.1993 №102 Про затвердження Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти (далі - Інструкція №102) встановлено окремі випадки проведення додаткової оплати годин такої заміни при відсутності збільшення загального обсягу педагогічного навантаження, а лише при фактичному його перерозподілі у часі та при не забезпеченні керівником заміни відсутнього працівника вчителем тієї ж спеціальності, що призвело до надання освітньої послуги вчителями, які не є кваліфікованими спеціалістами з відповідної спеціальності. Внаслідок оплати таких годин викладання призвело до надмірного нарахування заробітної плати у 2021-2023 роках за невідпрацьований час на загальну суму 425 417,01 грн, яка стала базою для нарахування ЄСВ, що призвело до зайвого його нарахування та сплати на суму 82 089,17 грн, чим завдано матеріальної шкоди (збитків) Гуманітарному відділу на зазначену суму, у зв`язку з чим Держаудитслужба у Волинській області вимагає забезпечити відшкодування відповідно до норм статей 130-136, 232, 233 Кодексу законів про працю України від 10.12.1971 №322-VІІ (далі - КЗпП України) на користь Гуманітарного відділу матеріальної шкоди (збитків) на загальну суму 507 506,18 грн, заподіяної внаслідок зайвого нарахування заробітної плати.

Пунктом 8 вимоги визначено, що в порушення вимог абзацу 11 частини 2 статті 9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні від 16.07.1999 №996, а також абзацу 3 пункту 2.3 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 №88, Гуманітарним відділом протягом березня-червня 2022 року здійснено видатки на харчування осіб, які не є учасниками навчального процесу на загальну суму 173 574,72 грн, чим завдано збитків Гуманітарному відділу на зазначену суму, у зв`язку з чим Держаудитслужба у Волинській області вимагає забезпечити відшкодування відповідно до норм статей 130-136 КЗпП України на користь Гуманітарного відділу шкоди (збитків) на загальну суму 173 574,72 грн, заподіяної внаслідок, незаконного списання продуктів харчування.

Вважає, що жодними нормативно-правовими актами не передбачено порядку заміни тимчасово відсутніх працівників, а тому немає заборони здійснювати заміну вчителем не тієї спеціальності та не передбачено обов`язку збільшувати педагогічне навантаження (педагогічне навантаження - це кількість годин, які читає вчитель в рамках свого предмету).

Оскільки у більшості закладів загальної середньої освіти громади є лише один вчитель тієї чи іншої спеціалізації, а в сусідніх населених пунктах вчитель такої ж спеціальності має повне тижневе навантаження та фізично не має можливості оперативно прибути в інший населений пункт, в т.ч. через поганий стан доріг, відсутність нормального транспортного сполучення між населеними пунктами, тощо здійснити заміну вчителем тієї ж спеціальності немає можливості. Тому директори закладів загальної середньої освіти, виконуючи посадові обов`язки, з метою забезпечення прав дітей на освіту, діяли в стані крайньої необхідності.

Крім того, за умови фізичних можливостей та враховуючи педагогічне навантаження наявних працівників заміни здіснювалися із залученням вчителів того ж циклу (природничо-математичний цикл включає фізику, математику, хімію, біологію, географію, астрономію, основи здоров`я, природознавство; суспільно-гуманітарний цикл - українська мова, українська література, світова література, іноземна мова, історія України, всесвітня історія, правознавство, економіка, людина і світ, художня культура; художньо-естетичний цикл - музичне, образотворче мистецтво, мистецтво, художня культура та естетика) (довідки додаються).

Твердження фахівців Держаудитслужби про порушення вимог пунктів 68 та 73 Інструкції №102 надумане та не відповідає дійсності, адже в даних пунктах зазначено, що погодинна оплата педагогічних працівників в установах допускається лише при оплаті за години заміщення тимчасово відсутніх по хворобі або з інших причин вчителів. Факт надання освітньої послуги вчителями замість тимчасово відсутніх колег підтверджений в акті ревізії на сторінці 17 (абз.3) та в пункті 1 вимоги.

Також зазначає, що можливість довантаження педагогічного працівника годинами з інших предметів (інтегрованих курсів) передбачена й Положенням про атестацію педагогічних працівників, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 09.09.2022 №805, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 21 грудня 2022 року за №1649/38985.

Крім того, Держаудитслужба не визначена тим органом, якого державою наділено повноваженнями щодо надання оцінки якості освіти та встановлення норм щодо заміни тимчасово відсутніх працівників, що призвело до хибного висновку, який викладено у вимозі Держаудитслужби щодо усунення виявлених порушень від 23.04.2024 №130303-13/1075-2024.

Враховуючи вищенаведене та норми законів України Про освіту, Про повну загальну середню освіту, Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я України від 25.09.2020 №2205, Типового положення про атестацію педагогічних працівників, яке затверджене наказом Міністерства освіти та науки України від 06.10.2010 №930 (втратив чинність 01.09.2023 року), наказу Міністерства освіти і науки України від 09.09.2022 № 805 Про затвердження Положення про атестацію педагогічних працівників, наказу Міністерства освіти України від 15.04.1993 №102 Про затвердження Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, вважає, що немає обмеження щодо освіти педагогічного працівника, а на педагогів наказами Міністерства освіти та науки України покладено обов`язок постійно підвищувати свій професійний рівень, рівень знань та обсяги компетенцій, а тому висновки фахівців Держаудитслужби про надання освітньої послуги некваліфікованими спеціалістами, що призвело до надмірного нарахування заробітної плати та ЄСВ у 2021-2023 роках за невідпрацьований час на загальну суму 507 506,18 грн є безпідставними, поспішними, упередженим та такими, що не мають законодавчого обґрунтування.

Також вважає, що висновки відповідача про те, що Гуманітарним відділом протягом березня-червня 2022 року здійснено видатки на харчування осіб, які не є учасниками навчального процесу на загальну суму 173 574, 72 грн, чим завдано збитків Гуманітарному відділу на загальну суму 173 574, 72 грн внаслідок незаконного списання продуктів, зроблені при неповному з`ясуванні усіх обставин, аналізу законодавчої бази та перевірки документальних матеріалів.

Списання продуктів харчування оформлено актами списання та актами прийому-передачі, в яких є: назва документа; дата складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції; одиницю виміру господарської операції; посади і прізвища осіб, відповідальних за здійснення господарської операції; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції. Всі акти містять необхідні реквізити, передбачені Законом.

Твердження про відсутність підстав (розпорядчих документів) щодо харчування внутрішньо переміщених осіб та військових територіальної оборони не відповідає дійсності, адже 10 березня 2022 року сесія Рожищенської міської ради рішенням №19/10 Про надання дозволу закладам освіти Рожищенської міської ради на використання продуктів харчування в умовах воєнного стану надала дозвіл закладам освіти Рожищенської міської ради використовувати продукти харчування, які були закуплені за кошти місцевого бюджету до введення військового стану для організації харчування дітей для харчування військових територіальної оборони Збройних Сил України та внутрішньо переміщених осіб.

Листом Рожищенської міської ради від 09 лютого 2024 року №244/02-01/2-24 було надано відповідь на лист Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області від 02.02.2024 №130303-13\342-2024, яким надано пояснення з приводу харчування підрозділів добровільної територіальної оборони та списання продуктів харчування, однак такі пояснення не були взяті до уваги.

Також відповідачем не було не надіслано запитів до Волинської обласної військової адміністрації, Луцької районної військової адміністрації та до ІНФОРМАЦІЯ_1 , в зоні відповідальності яких перебувають заклади, установи і організації Рожищенської міської ради. Не взято пояснень у старост Рожищенської міської ради, які організовували та координували на місцях заходи, пов`язані з введенням воєнного стану, в т.ч питання харчування внутрішньо переміщених осіб та членів територіальної оборони.

Таким чином, вважає, що твердження ревізії щодо завданої матеріальної шкоди (збитків) Гуманітарному відділу на загальну суму 173 574,72 грн є безпідставним та не ґрунтуються на документальному дослідженні та фактичному стану справ при перевірці даного питання. Такий висновок є припущенням аудиторів та не відповідає фактичним обставинам.

Вважає сформовані в акті ревізії висновки, а також дії Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області такими, що не відповідають вимогам чинного законодавства, порушують права Гуманітарного відділу та педагогічних працівників громади, правову процедуру проведення ревізії органами фінансового контролю, що окремо та у сукупності є достатніми підставами для визнання пунктів 1, 8 вимоги Держаудитслужби у Волинській області, оформленої листом Про усунення виявлених ревізією порушень законодавства від 23.04.2024 № 130303-13/1075-2024, протиправними та їх скасування, як акта індивідуальної дії.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 29 травня 2024 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі; судовий розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України).

У відзиві на позов відповідач позовні вимоги заперечив та у їх задоволенні просив відмовити з підстав правомірності оскаржуваної вимоги, якою, зокрема, зобов`язано позивача забезпечити відшкодування матеріальної шкоди (збитків) на загальну суму 507 506,18 грн, заподіяної внаслідок зайвого нарахування заробітної плати та матеріальної шкоди (збитків) на загальну суму 173 574,72 грн, заподіяної внаслідок незаконного списання продуктів харчування.

В обґрунтування заперечення позовних вимог відповідач вказав, що прийняття керівником закладу освіти управлінського рішення про заміну тимчасово відсутнього педагогічного працівника вчителем іншої кваліфікаційної категорії та предметної спеціалізації суттєво впливає на засвоєння учнями матеріалу уроків та на об`єктивне оцінювання результатів засвоєння ними раніше вивченого матеріалу. Також така заміна порушує права педагогів, оскільки зобов`язує їх виконувати невластиві посадові обов`язки та готуватися до уроків, що не відповідають їх знанням та навикам, що призводить до збільшення обсягу роботи, ступеня самостійності. На думку відповідача, керівники закладів освіти мають організувати заміну тимчасово відсутніх учителів учителями, які викладають той самий навчальний предмет. Якщо це зробити неможливо, то, як виняток, учителі з інших навчальних предметів можуть замінювати тимчасово відсутніх колег, виконувати наперед програму зі свого предмет, а після повернення на роботу відсутнього вчителя передати йому відповідні години для виконання пропущеної програми. При цьому, оплата за ці години не проводиться, адже не відбувається збільшення педагогічного навантаження, яке лише перерозподіляється у часі.

Керівники закладів освіти територіальної громади виконали вимоги щодо вжиття заходів із заміни тимчасово відсутнього працівника шляхом їх заміни вільними педагогічними працівниками іншої спеціальності. Однак через неможливість оплати таких годин керівники закладів свідомо обрали неправомірний спосіб для такої заміни. Жодним нормативним документом не дозволено вчителю викладати предмет, з якого у нього відсутня відповідна підготовка і кваліфікація.

Таким чином фактично педагогічним працівникам проведено оплату не за проведення уроку, а за години, проведені ними в межах свого робочого часу з класом, за час відсутності вчителя іншої спеціальності, який викладає предмет за розкладом, або за фактичне викладання ними свого предмету наперед. При цьому до педагогічної документації внесено неправдиві записи про заміну уроку, адже ці вчителі не мали правових підстав для проведення цих уроків без проходження курсів підвищення кваліфікації з цього предмету.

Внаслідок оплати таких годин викладання призвело до надмірного нарахування заробітної плати у 2021-2023 роках за невідпрацьований час на загальну суму 425 417,01 грн, яка стала базою для нарахування ЄСВ, що призвело до зайвого його нарахування та сплати на суму 82 089,17 грн, чим завдано матеріальної шкоди (збитків) Гуманітарному відділу на зазначену суму.

Також ревізією дотримання законодавства при списанні, передачі та відчуженні необоротних активів та запасів встановлено, що відповідно до рішення Рожищенської міської ради від 10.03.2022 №19/10 закладам освіти Рожищенської міської ради дозволили використовувати продукти харчування, які були закуплені за кошти місцевого бюджету до введення військового стану для організації харчування дітей для харчування військових територіальної оборони Збройних сил України та внутрішньо переміщених осіб.

Відповідно до наказу Гуманітарного відділу від 16.03.2022 №22/1-аг надано дозвіл Комунальному закладу загальної середньої освіти Рожищенський ліцей №4 здійснювати харчування внутрішньо переміщених осіб. Також наказом Гуманітарного відділу від 28.04.2022 №35-аг надано дозвіл Комунальному закладу загальної середньої освіти Рожищенський ліцей №2 здійснювати харчування внутрішньо переміщених осіб. Іншим закладам освіти Гуманітарного відділу не надано дозвіл щодо харчування внутрішньо переміщених осіб та військових територіальної оборони.

В ході ревізії встановлено, що 16 закладами загальної середньої освіти та 15 закладами дошкільної освіти при відсутності підстав (розпорядчих документів) щодо харчування внутрішньо переміщених осіб та військових територіальної оборони на підставі актів на списання списано продукти на харчування осіб, а саме для харчування внутрішньо переміщених осіб та військовозобов`язаних протягом березня-червня 2022 року на загальну суму 155 108,86 грн.

Зазначає, що протягом березня-червня 2022 року внутрішньо переміщені особи в комунальних закладах дошкільної освіти не перебували (крім спортивної школи).

З урахуванням наведеного відповідач констатує відсутність будь-якого документального підтвердження фактів організації та здійснення харчування внутрішньо переміщених осіб та військових територіальної оборони Збройних сил України.

Також встановлено випадки передачі продуктів харчування від комунальних закладів загальної середньої освіти та закладів дошкільної освіти для військових та територіальної оборони без документального підтвердження щодо їх отримання на загальну суму 18 465,86 грн.

Внаслідок складання первинних документів з недоліками, що перешкоджають ідентифікувати зміст та обсяг господарської операції, зокрема, які не підтверджують використання продуктів харчування, є підставою для невизнання такої господарської операції.

Крім того, звертає увагу на те, що внаслідок запровадженням з 24 лютого 2022 року у закладах загальної середньої освіти дистанційної форми навчання, а у закладах дошкільної освіти - режиму простою, що призвело до зменшення необхідних асигнувань на організацію у них харчування та перевезення учнів, Гуманітарним відділом не внесено змін до програм за КПКВК 0611010 Надання дошкільної освіти та КПКВК 0611021 Надання загальної середньої освіти закладами загальної середньої освіти з метою перерозподілу коштів між іншими напрямами їх використання, або зменшення асигнувань на ці програми.

Документів щодо внесення таких змін до вищезазначених програм, а також щодо затвердження інших бюджетних програм, одним із напрямів яких є організація харчування осіб, які не є учасниками навчального процесу у вищезгаданих закладах для ревізії не надано.

Також в ході ревізії на запити Держаудитслужби у Волинській області ні Рожищенською міською радою, ні ІНФОРМАЦІЯ_2 не підтверджено харчування Гуманітарним відділом у 2022 році підрозділів територіальної оборони.

За таких обставин вважає, що документи, на підставі яких в бухгалтерському обліку Гуманітарного відділу відображені господарські операції зі списання продуктів харчування, не відповідають вимогам до таких документів, так як наявна у них інформація перешкоджає повною мірою ідентифікувати зміст та обсяг господарської операції. Зокрема у них не зазначено, які страви готувалися, кількість порцій, дата харчування, хто отримав готові страви у разі харчування за межами закладу, наявність у цієї особи повноважень на такі дії, факт отримання не підтверджено підписом з боку отримувача, тощо.

Відповідні порушення, зазначені у пункті 8 вимоги, на думку контролюючого органу, призвели до матеріальної шкоди (збитків) Гуманітарному відділу на загальну суму 173 574,72 грн.

На думку відповідача, оскільки оскаржувані пункти 1, 8 вимоги вказують на стягнення збитків, то вона має перевірятись у судовому порядку за позовом органу державного фінансового контролю, а не за позовом підконтрольної установи про визнання вимоги протиправною. Вимога органу державного фінансового контролю в частині визначення характеру та обсягу збитків, як акт індивідуальноїдії, вичерпала себе в момент її направлення підконтрольній установі, та самостійно не змінює обсяги прав та обов`язків позивача.

У відповіді на відзив позивач не погоджується з твердженнями відповідача про порушення закладами освіти територіальної громади законодавства про освіту, які викладені у відзиві. Факт надання освітньої послуги вчителями замість тимчасово відсутніх колег підтверджений в акті ревізії та пунктом 1 вимоги. На думку позивача, Держаудитслужба відповідно до Закону України Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні не визначена тим органом, якого державою наділено повноваженнями щодо надання оцінки якості освіти, на встановлення норм щодо заміни тимчасово відсутніх працівників та виявлення порушень трудового законодавства. Також Гуманітарний відділ не погоджується з припущеннями Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області, які викладені у відзиві на позовну заяву, щодо використання, передачі продуктів харчування, які були закуплені за кошти місцевого бюджету до введення воєнного стану для організації харчування дітей для харчування військових територіальної оборони Збройних Сил України та внутрішньо переміщених осіб. Доводи відповідача щодо неможливості оскарження такого роду рішення як вимога до адміністративного суду із посиланням на встановлений законодавством судовий порядок стягнення збитків за позовом контролюючого органу є безпідставними як самі по собі, так і з огляду на факт прийняття до розгляду і вирішення судами по суті позовних вимог щодо оскарження пунктів письмової вимоги суб`єкта владних повноважень.

На підставі наведеного просить позов задовольнити.

У запереченні на відповідь на відзив відповідач не погоджується з твердженнями та доводами позивача з підстав, наведених у відзиві. Вважає позовні вимоги та відповідь на відзив Гуманітарного відділу безпідставними, необґрунтованими та такими, містять в собі лише формальні міркування і не доводять будь-яких порушень норм чинного законодавства Управлінням Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області при проведенні ревізії позивача.

У письмових поясненнях треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача позовні вимоги просили задовольнити з підстав протиправності оскаржуваних пунктів вимоги від 23.04.2024 № 130303-13/1075-2024.

Суд, перевіривши доводи учасників справи, викладені у заявах по суті справи, дослідивши письмові докази, встановив такі обставини.

Управлінням Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області проведено ревізію окремих питань фінансово-господарської діяльності Гуманітарного відділу Рожищенської міської ради за період з 01.01.2021 по 31.12.2023.

За результатами проведеної перевірки Управлінням Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області складено акт від 20.03.2024 №130303-22/01, яким, крім іншого, встановлено, що ревізією правомірності здійснення оплати праці вчителям за години заміни тимчасово відсутніх вчителів за 2021-2023 роки встановлено окремі випадки проведення додаткової оплати годин такої заміни при відсутності збільшення загального обсягу педагогічного навантаження, а лише при фактичному його перерозподілі у часі та при не забезпеченні керівником заміни відсутнього працівника вчителем тієї ж спеціальності, що призвело до надання освітньої послуги вчителями, які не є кваліфікованими спеціалістами з відповідної спеціальності. Внаслідок оплати таких годин викладання порушено вимоги пунктів 68 та 73 Інструкції №102, що призвело до надмірного нарахування заробітної плати за невідпрацьований час на загальну суму 425 417,01 грн, яка стала базою для нарахування ЄСВ, що призвело до зайвого його нарахування та сплати на суму 82 089,17 грн, чим завдано матеріальної шкоди (збитків) Гуманітарному відділу на загальну суму 507 506,18 грн.

Також ревізією встановлено, що відповідно до рішення Рожищенської міської ради від 10.03.2022 №19/10 закладам освіти Рожищенської міської ради дозволили використовувати продукти харчування, які були закуплені за кошти місцевого бюджету до введення військового стану для організації харчування дітей для харчування військових територіальної оборони Збройних Сил України та внутрішньо переміщених осіб.

Відповідно до наказу Гуманітарного відділу від 16.03.2022 №22/1-аг надано дозвіл Комунальному закладу загальної середньої освіти Рожищенський ліцей №4 здійснювати харчування внутрішньо переміщених осіб.

Також згідно наказу Гуманітарного відділу від 28.04.2022 №35-аг надано дозвіл Комунальному закладу загальної середньої освіти Рожищенський ліцей №2 здійснювати харчування внутрішньо переміщених осіб.

Іншим закладам освіти Гуманітарного відділу не надано дозвіл щодо харчування внутрішньо переміщених осіб та військових територіальної оборони.

В ході ревізії встановлено, що 16 закладами загальної середньої освіти та 15 закладами дошкільної освіти при відсутності підстав (розпорядчих документів) щодо харчування внутрішньо переміщених осіб та військових територіальної оборони на підставі актів на списання списано продукти на харчування осіб, а саме для харчування внутрішньо переміщених осіб та військовозобов`язаних протягом березня-червня 2022 року на загальну суму 155 108,86 грн.

В акті ревізії зазначено, що протягом березня-червня 2022 року внутрішньо переміщені особи в комунальних закладах загальної середньої освіти та комунальних закладах дошкільної освіти не перебували (крім спортивної школи). Відсутнє будь-яке документальне підтвердження фактів організації та здійснення харчування внутрішньо переміщених осіб та військових Збройних Сил України закладами освіти.

Враховуючи вищезазначене, внаслідок складання первинних документів з недоліками, що перешкоджають ідентифікувати зміст та обсяг господарської операції, зокрема не підтверджують використання продуктів харчування, та відсутні особи, які харчувалися, порушено вимоги абзацу 11 частини 2 статті 9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні від 16.07.1999 №996-XIV (далі - Закон №996-XIV), а також абзацу 3 пункту 2.3 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 №88 (далі - Положення №88), та відповідно до цих же нормативних документів є підставою для невизнання такої господарської операції.

Відповідне порушення призвело до матеріальної шкоди (збитків) Гуманітарному відділу на загальну суму 155 108,86 грн.

Крім того, актом перевірки зафіксовано випадки передачі продуктів харчування від комунальних закладах загальної середньої освіти та закладів дошкільної освіти для військових та територіальної оборони без документального підтвердження щодо їх отримання на загальну суму 23 062,54 грн. Відповідне порушення призвело до матеріальної шкоди (збитків) Гуманітарному відділу на загальну суму 23 062,54 грн.

У зв`язку із запровадженням з 24 лютого 2022 року у закладах загальної середньої освіти дистанційної форми навчання, а у закладах дошкільної освіти - режиму простою, що призвело до зменшення необхідних асигнувань на організацію у них харчування та перевезення учнів, Гуманітарним відділом не внесено змін до програм за КПКВК 0611010 Надання дошкільної освіти та КПКВК 0611021 Надання загальної середньої освіти закладами загальної середньої освіти з метою перерозподілу коштів між іншими напрямами їх використання, або зменшення асигнувань на ці програми.

Документів щодо внесення таких змін до вищезазначених програм, а також щодо затвердження інших бюджетних програм, одним із напрямів яких є організація харчування осіб, які не є учасниками навчального процесу у вищезгаданих закладах, для ревізії не надано. В ході ревізії направлено запит до Рожищенської міської ради, ІНФОРМАЦІЯ_3 щодо підтвердження харчування Гуманітарним відділом у 2022 році військовослужбовців підрозділів територіальної оборони та військової частини НОМЕР_1 .

Рожищенською міською радою інформації не надано, посилаючись на те, що вказана інформація є державною таємницею в сфері оборони.

Відповідно до отриманої інформації від ІНФОРМАЦІЯ_3 не підтверджено харчування Гуманітарним відділом у 2022 році підрозділів територіальної оборони.

Відповідь від військової частини НОМЕР_1 на дату складання акту ревізії не надійшла.

Гуманітарний відділ Рожищенської міської ради не погодився із такими висновками акта ревізії та подав листом від 08.04.2024 №301/01-10/2-24 заперечення (зауваження), за наслідками розгляду якого Держаудитслужба у Волинській області 23.04.2024 листом № 130303-13/1074-2024 направила на адресу позивача висновок на заперечення до акта ревізії, яким відхилила заперечення Гуманітарного відділу на акт ревізії.

23.04.2024 Держаудитслужба у Волинській області направила листом № 130303-13/1075-2024 до Гуманітарного відділу вимогу Про усунення виявлених ревізією порушень законодавства, пунктом 1 якої встановлено, що в порушення вимог п. 68 та 73 наказу Міністерства освіти України від 15.04.1993 №102 Про затвердження Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти встановлено окремі випадки проведення додаткової оплати годин такої заміни при відсутності збільшення загального обсягу педагогічного навантаження, а лише при фактичному його перерозподілі у часі та при не забезпеченні керівником заміни відсутнього працівника вчителем тієї ж спеціальності, що призвело до надання освітньої послуги вчителями, які не є кваліфікованими спеціалістами з відповідної спеціальності. Внаслідок оплати таких годин викладання призвело до надмірного нарахування заробітної плати у 2021-2023 роках за невідпрацьований час на загальну суму 425 417,01 грн, яка стала базою для нарахування ЄСВ, що призвело до зайвого його нарахування та сплати на суму 82 089,17 грн, чим завдано матеріальної шкоди (збитків) Гуманітарному відділу на зазначену суму, у зв`язку з чим Держаудитслужба у Волинській області вимагає забезпечити відшкодування відповідно до норм статей 130-136, 232, 233 КЗпП України на користь Гуманітарного відділу матеріальної шкоди (збитків) на загальну суму 507 506,18 грн, заподіяної внаслідок зайвого нарахування заробітної плати.

Пунктом 8 вимоги визначено, що в порушення вимог абзацу 11 частини 2 статті 9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні від 16.07.1999 №996, а також абзацу 3 пункту 2.3 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 №88, Гуманітарним відділом протягом березня-червня 2022 року здійснено видатки на харчування осіб, які не є учасниками навчального процесу на загальну суму 173 574,72 грн, чим завдано збитків Гуманітарному відділу на зазначену суму, у зв`язку з чим Держаудитслужба у Волинській області вимагає забезпечити відшкодування відповідно до норм статей 130-136 КЗпП України на користь Гуманітарного відділу шкоди (збитків) на загальну суму 173 574,72 грн, заподіяної внаслідок, незаконного списання продуктів харчування.

Суд звертає увагу, що позивач у прохальній частині позовної заяви просить визнати незаконними та скасувати пункти 1, 8 вимоги Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області від 23.04.2024 № 130303-13/1075-2024, фактично не погоджуючись із встановленими ревізією порушеннями законодавства, а не розміром встановленої внаслідок цього матеріальної шкоди (збитків).

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.

Правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні визначено Законом України Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні від 26.01.1993 № 2939-XII (далі - Закон № 2939-XII) відповідно до статті 2 якого головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, діяльністю суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.

Державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі.

Положенням про Державну аудиторську службу України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 року №43 (далі - Положення № 43) визначено, що Державна аудиторська служба України (Держаудитслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів та який реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю. Серед основних завдань Держаудитслужби реалізація державної політики у сфері державного фінансового контролю, здійснення державного фінансового контролю, спрямованого на оцінку ефективного, законного, цільового, результативного використання та збереження державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, досягнення економії бюджетних коштів.

Реалізується державний фінансовий контроль через здійснення, зокрема, інспектування (ревізії). Держаудитслужба здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку міжрегіональні територіальні органи. Відповідно до положення про Західний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Держаудитслужби від 02.06.2016 №23, Західний офіс Держаудитслужби (далі - Офіс) підпорядковується Держаудитслужбі та є її міжрегіональним територіальним органом. У складі Офісу утворюються як структурні підрозділи управління у Волинській, Закарпатській, Івано-Франківській, Рівненській, Тернопільській, Чернівецькій, Хмельницькій областях (далі - управління). Управління здійснюють свої повноваження на території адміністративно-територіальної одиниці за їх місцезнаходженням відповідно.

Офіс відповідно до покладених на нього завдань реалізує державний фінансовий контроль через здійснення інспектувань (ревізій). Відповідно до пункту 7 вказаного положення Офіс здійснює свої повноваження як безпосередньо, так і через управління. Офіс здійснює контроль за діяльністю управлінь.

Отже, Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області у відносинах здійснення державного фінансового контролю є суб`єктом владних повноважень, діяльність якого поширюється на Волинську область.

Порядок проведення органом державного фінансового контролю державного фінансового аудиту, інспектування установлюється Кабінетом Міністрів України.

Процедуру проведення інспектування в міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і у суб`єктів господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували в період, який перевіряється) кошти з бюджетів всіх рівнів, державних фондів або використовують (використовували у період, який перевіряється) державне чи комунальне майно, а на підставі рішення суду - в інших суб`єктів господарювання визначено Порядком проведення інспектування Державною аудиторською службою, її міжрегіональними територіальними органами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2006 №550 в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин (далі - Порядок № 550).

Відповідно до пункту 2 Порядку №550 інспектування полягає у документальній і фактичній перевірці певного комплексу або окремих питань фінансово-господарської діяльності об`єкта контролю і проводиться у формі ревізії, яка повинна забезпечувати виявлення фактів порушення законодавства, встановлення винних у їх допущенні посадових і матеріально відповідальних осіб. Згідно з пунктом 30 Порядку №550 результати ревізії оформляються актом, який складається на паперовому носії державною мовою і повинен мати наскрізну нумерацію сторінок.

Виявлені допущені об`єктом контролю порушення законодавства, контроль за дотриманням якого віднесено до компетенції органу державного фінансового контролю, фіксуються в констатуючій частині акту ревізії з обов`язковим посиланням на норми законів чи інших нормативно-правових актів, які порушено, та зазначенням винних у їх допущенні осіб. Відповідно до пункту 42 Порядку №550 у разі підписання акту ревізії із запереченнями (зауваженнями) керівник об`єкта контролю у строк не пізніше ніж 5 робочих днів після повернення органу державного фінансового контролю акту ревізії повинен подати йому письмові заперечення (зауваження). Якщо протягом цього строку заперечення (зауваження) щодо акту не надійдуть, орган державного фінансового контролю має право вжити відповідних заходів для реалізації результатів ревізії. Рішення про розгляд заперечень (зауважень), що надійшли з порушенням встановленого строку, приймає керівник органу державного фінансового контролю. Орган державного фінансового контролю аналізує правильність обґрунтувань, викладених у запереченнях (зауваженнях), і в строк не пізніше ніж 15 робочих днів після отримання заперечень (зауважень) дає на них письмовий висновок, який затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником.

Згідно з п. 46 Порядку №550 якщо вжитими в період ревізії заходами не забезпечено повне усунення виявлених порушень, органом державного фінансового контролю у строк не пізніше ніж 10 робочих днів після реєстрації акту ревізії, а у разі надходження заперечень (зауважень) до нього - не пізніше ніж 3 робочих дні після надіслання висновків на такі заперечення (зауваження) надсилається об`єкту контролю письмова вимога щодо усунення виявлених ревізією порушень законодавства із зазначенням строку зворотного інформування.

Про усунення виявлених ревізією фактів порушення законодавства цей об`єкт контролю у строк, визначений вимогою про їх усунення, повинен інформувати відповідний орган державного фінансового контролю з поданням завірених копій первинних, розпорядчих та інших документів, що підтверджують усунення порушень.

Про результати ревізії, якою виявлено порушення законів та інших нормативно-правових актів, у визначені в пункті 46 цього Порядку строки інформуються органи управління об`єкта контролю та за необхідності відповідні органи державної влади та органи місцевого самоврядування. Про розгляд результатів ревізії та вжиті у зв`язку з цим заходи органи управління об`єкта контролю та органи виконавчої влади не пізніше ніж у місячний строк інформують відповідний орган державного фінансового контролю (пункт 47 Порядку №550).

Згідно з п. 50 Порядку №550 за результатами проведеної ревізії у межах наданих прав органи державного фінансового контролю вживають заходів для забезпечення: притягнення до адміністративної, дисциплінарної та матеріальної відповідальності винних у допущенні порушень працівників об`єктів контролю; порушення перед відповідними державними органами питання про визнання недійсними договорів, укладених із порушенням законодавства; звернення до суду в інтересах держави щодо усунення виявлених ревізією порушень законодавства з питань збереження і використання активів, а також стягнення у дохід держави коштів, одержаних за незаконними договорами, без встановлених законом підстав або з порушенням вимог законодавства; застосування заходів впливу за порушення бюджетного законодавства.

Відповідно до пункту 7 статті 10 Закону №2939-XII органу державного фінансового контролю надається право пред`являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства, вилучати в судовому порядку до бюджету виявлені ревізіями приховані і занижені валютні та інші платежі, ставити перед відповідними органами питання про припинення бюджетного фінансування і кредитування, якщо отримані підприємствами, установами та організаціями кошти і позички використовуються з порушенням чинного законодавства.

Отже, органу державного фінансового контролю надані повноваження здійснювати контроль за використанням коштів державного і місцевого бюджетів, а у разі виявлення порушень законодавства пред`являти обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення таких правопорушень.

Вимога органу державного фінансового контролю спрямована на корегування роботи підконтрольної організації та приведення її у відповідність із вимогами законодавства, отже у цій частині вона є обов`язковою до виконання. При цьому, виявлені під час ревізії суми нецільового використання коштів державного або місцевих бюджетів, які підлягають поверненню до відповідного бюджету, є збитками, заподіяними такому бюджету. Що стосується відшкодування виявлених збитків, завданих державі чи об`єкту контролю, то про їх наявність може бути зазначено у вимозі, але вони не можуть бути примусово стягнуті шляхом пред`явлення вимоги. Такі збитки відшкодовуються у добровільному порядку або шляхом звернення до суду з відповідним позовом.

Бюджетним кодексом України регулюються відносини, що виникають у процесі складання, розгляду, затвердження, виконання бюджетів, звітування про їх виконання та контролю за дотриманням бюджетного законодавства, питання відповідальності за порушення бюджетного законодавства, а також визначаються правові засади утворення та погашення державного і місцевого боргу. Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 113 Бюджетного кодексу України до повноважень органів державного фінансового контролю з контролю за дотриманням бюджетного законодавства належить здійснення контролю, зокрема, за цільовим та ефективним використанням коштів державного бюджету та місцевих бюджетів (включаючи проведення державного фінансового аудита). Згідно з п.1 ч. 1 ст. 117 Бюджетного кодексу України за порушення бюджетного законодавства до учасників бюджетного процесу можуть застосовуватися такі заходи впливу, зокрема, як попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства з вимогою щодо усунення порушення бюджетного законодавства - застосовується в усіх випадках виявлення порушень бюджетного законодавства. Виявлені порушення бюджетного законодавства мають бути усунені в строк до 30 календарних днів.

Системний аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що Держаудитслужба як учасник бюджетного процесу уповноважена Бюджетним кодексом України на здійснення контролю за дотриманням бюджетного законодавства (у частині цільового і ефективного використання бюджетних коштів), наділена повноваженнями вносити попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства з вимогою щодо усунення порушень бюджетного законодавства.

Таким чином, відповідач володіє правом заявляти вимогу про усунення порушень, виявлених під час перевірки підконтрольних установ, яка обов`язкова до виконання в частині усунення допущених порушень законодавства, однак на підставі якої неможливо безпосередньо примусово стягнути встановлену ревізією суму збитків. Відтак, вимога органу Держаудитслужби хоч і є заходом впливу, проте у цьому випадку не призводить до безпосередніх правових наслідків у вигляді стягнення з позивача заподіяних збитків. Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 17.09.2019 у справі №821/3929/14.

Що стосується суті виявлених спірних порушень, судом встановлено, що відповідно до пункту 1 вимоги від 23.04.2024 № 130303-13/1075-2024 в порушення вимог пунктів 68 та 73 наказу Міністерства освіти України від 15.04.1993 №102 Про затвердження Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти встановлено окремі випадки проведення додаткової оплати годин такої заміни при відсутності збільшення загального обсягу педагогічного навантаження, а лише при фактичному його перерозподілі у часі та при не забезпеченні керівником заміни відсутнього працівника вчителем тієї ж спеціальності, що призвело до надання освітньої послуги вчителями, які не є кваліфікованими спеціалістами з відповідної спеціальності. Внаслідок оплати таких годин викладання призвело до надмірного нарахування заробітної плати у 2021-2023 роках за невідпрацьований час на загальну суму 425 417,01 грн, яка стала базою для нарахування ЄСВ, що призвело до зайвого його нарахування та сплати на суму 82 089,17 грн, чим завдано матеріальної шкоди (збитків) Гуманітарному відділу на зазначену суму, у зв`язку з чим Держаудитслужба у Волинській області вимагає забезпечити відшкодування відповідно до норм статей 130-136, 232, 233 КЗпП України на користь Гуманітарного відділу матеріальної шкоди (збитків) на загальну суму 507 506,18 грн, заподіяної внаслідок зайвого нарахування заробітної плати.

З такими висновками органу державного фінансового контролю суд не погоджується, оскільки відповідач фактично не згідний з проведенням додаткової оплати годин заміни тимчасово відсутнього педагогічного працівника іншим, однак лише з підстав іншої кваліфікації такого працівника. Факт надання освітньої послуги вчителями замість тимчасово відсутніх колег підтверджений відповідачем в акті ревізії від 20.03.2024 №130303-22/01 (абз. 3 стор. 17 акта) та в пункті 1 вимоги від 23.04.2024 № 130303-13/1075-2024.

У спірному випадку така заміна проведена вимушено за відсутності іншого педагогічного працівника відповідної спеціалізації, що обумовлено, зокрема, знаходженням закладів загальної середньої освіти у більшості випадків у сільській місцевості, де є лише один вчитель тієї чи іншої спеціалізації, а в сусідніх населених пунктах вчитель такої ж спеціалізації, який має повне тижневе навантаження та фізично не має можливості оперативно прибути в інший населений пункт та здійснити заміну вчителя тієї ж спеціальності. У зв`язку з цим директори закладів загальної середньої освіти територіальної громади з метою забезпечення прав дітей на освіту діяли в стані крайньої необхідності такої заміни. При цьому, орган державного фінансового контролю не уповноважений надавати оцінку якості освіти навчальними закладами. Матеріалами ревізії не підтверджено порушення законодавства щодо неякісного надання освітніх послуг у закладах освіти Рожищенської територіальної громади. Також відсутні докази порушення закладами освіти громади порушень трудового законодавства.

Пунктом 68 Інструкції №102 встановлено, що місячна заробітна плата педагогічних працівників установ освіти, в т.ч. педучилища (крім вищих навчальних закладів I-II рівнів акредитації та професійно-технічних навчальних закладів) визначається шляхом множення ставки заробітної плати на їх фактичне навантаження на тиждень і ділення цього добутку на встановлену норму годин на тиждень. Встановлена при тарифікації заробітна плата виплачується щомісячно незалежно від кількості тижнів і робочих днів у різні місяці року.

Відповідно до пункту 73 Інструкції №102 погодинна оплата педагогічних працівників в установах, зазначених в цьому розділі, допускається лише при оплаті за години заміщення тимчасово відсутніх по хворобі або з інших причин вчителів, вихователів, викладачів тощо, яке тривало не більше двох місяців, а також при оплаті працівників підприємств, організацій та установ, які залучаються для педагогічної роботи. Якщо заміщення тривало понад два місяці, то оплата праці педагогічного працівника провадиться з першого дня заміщення за всі години фактичного педагогічного навантаження в порядку, передбаченому п.68 цієї Інструкції.

Розмір погодинної оплати визначається шляхом ділення місячної тарифної ставки, встановленої за 18 годин педагогічної роботи в тиждень, -на 76,2; за 20 годин педагогічної роботи в тиждень -на 84,7; за 24 години педагогічної роботи в тиждень -на 101,6; за 25 годин педагогічної роботи в тиждень -на 105,8; за 30 годин педагогічної роботи в тиждень -на 127,0; за 36 годин педагогічної роботи в тиждень -на 152,4; за 41 годину роботи в тиждень -на 173,1.

Особи, які працюють на умовах погодинної оплати і не ведуть занять під час канікул, оплату за цей час не отримують.

Суд звертає увагу на те, що ні пунктом 68, ні пунктом 73 Інструкції №102 не заборонено під час нарахування заробітної плати здійснювати погодинну оплату педагогічних працівників за години заміщення тимчасово відсутніх по хворобі або з інших причин вчителів, вихователів, викладачів тощо іншої спеціалізації. Жодними нормативно-правовими актами не встановлено заборони здійснювати заміну вчителем не тієї спеціалізації та не передбачено обов`язку збільшувати педагогічне навантаження.

Можливість здійснювати довантаження педагогічного працівника годинами з інших предметів (інтегрованих курсів) передбачена й Положенням про атестацію педагогічних працівників, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 09.09.2022 №805, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 21 грудня 2022 року за №1649/38985.

Якщо в міжатестаційний період педагогічного працівника довантажено годинами з інших предметів (інтегрованих курсів), то присвоєна кваліфікаційна категорія поширюється на все педагогічне навантаження до чергової атестації (пункт 12 цього Положення).

Крім того, Міністерство освіти і науки України листом №1/6497-24 від 16.04.2024 повідомило, що відповідно до Закону України Про освіту заклади освіти наділені автономією, що полягає в їх самостійності, незалежності та відповідальності у прийнятті рішень щодо академічних (освітніх), організаційних, фінансових, кадрових та інших питань діяльності, що провадиться в порядку та межах, визначених законом. Керівник закладу загальної середньої освіти має право, зокрема призначати на посаду, переводити на іншу посаду та звільняти з посади працівників закладу освіти, визначати їхні посадові обов`язки, заохочувати та притягати до дисциплінарної відповідальності, а також вирішувати інші питання, пов`язані з трудовими відносинами, відповідно до вимог законодавства (стаття 38 Закону України Про повну загальну середню освіту»). Відповідно до пункту 64 Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженої наказом Міністерства освіти України від 15.04.93 №102, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 27 травня 1993 р. за №56, адміністрація закладу зобов`язана вжити заходів для заміни відсутнього працівника. Інструкцією №102, а також іншими нормативно-правовими актами в сфері освіти, не встановлено конкретного порядку організації заміни вчителів у закладі освіти. Організація освітнього процесу в закладі освіти, у тому числі організація заміни тимчасово відсутніх педагогічних працівників (вчителів), належить до повноважень керівника закладу освіти. Керівники закладів освіти несуть відповідальність за своєчасне і повне виконання програм з усіх навчальних предметів в межах часу, передбаченого на кожний предмет відповідно до навчального плану, а також встановленої максимальної кількості навчальних годин на тиждень для учнів, не допускаючи їх перевантаження. Керівники закладів освіти мають організувати заміну тимчасово відсутніх вчителів враховуючи наявності відповідних педагогічних кадрів та інших конкретних умов, що склались у закладі освіти.

Відповідно до пункту 73 Інструкції № 102 при заміщенні тимчасово відсутніх у зв`язку з хворобою або з інших причин педагогічних працівників, яке тривало не більше двох місяців, провадиться погодинна оплата праці. Якщо ж заміщення тривало понад два місяці, то оплата праці вчителів провадиться з першого дня заміщення за всі години фактичного навчального навантаження в порядку, передбаченому пунктом 68 Інструкції № 102, тобто за тарифікацією у повному обсязі.

У випадках, коли враховуючи ситуацію в закладі (заклад освіти знаходиться у сільській місцевості, вчитель відсторонений від освітнього процесу в період карантину, довготривала хвороба вчителя або відпустка без збереження заробітної плати на період дії воєнного стану) немає можливості замінити вчителя іншим вчителем тієї ж спеціальності, вважаємо, що керівник закладу може прийняти рішення щодо заміни таких вчителів іншими педагогічними працівниками. Також Міністерство освіти і науки України зазначає, що можливість довантаження педагогічного працівника годинами з інших предметів (інтегрованих курсів) передбачена й Положенням про атестацію педагогічних працівників, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 09.09.2022 № 805, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 21 грудня 2022 року за №1649/38985.

Відтак, твердження Держаудитслужби у Волинській області про порушення вимог пунктів 68 та 73 Інструкції №102 надумане та не відповідає дійсності, оскільки ревізією підтверджено факт надання освітніх послуг педагогічними працівниками замість тимчасово відсутніх колег.

Відтак, пункт 1 вимоги від 23.04.2024 № 130303-13/1075-2024 про надмірне нарахування заробітної плати та ЄСВ у 2021-2023 роках за невідпрацьований час на загальну суму 507 506,18 грн є безпідставним та необґрунтованим, а тому підлягає скасуванню.

Щодо пункту 8 вимоги від 23.04.2024 № 130303-13/1075-2024 слід зазначити, що орган державного фінансового контролю встановив, що в порушення вимог абзацу 11 частини 2 статті 9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні від 16.07.1999 №996, а також абзацу 3 пункту 2.3 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 №88, Гуманітарним відділом протягом березня-червня 2022 року здійснено видатки на харчування осіб, які не є учасниками навчального процесу на загальну суму 173 574,72 грн, чим завдано збитків Гуманітарному відділу на зазначену суму, у зв`язку з чим Держаудитслужба у Волинській області вимагає забезпечити відшкодування відповідно до норм статей 130-136 КЗпП України на користь Гуманітарного відділу шкоди (збитків) на загальну суму 173 574,72 грн, заподіяної внаслідок, незаконного списання продуктів харчування.

Суд не погоджується з твердженням Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області про те, що Гуманітарним відділом протягом березня-червня 2022 року протиправно здійснено видатки на харчування осіб, які не є учасниками навчального процесу, а саме використання продуктів харчування, які були закуплені за кошти місцевого бюджету до введення воєнного стану для організації харчування дітей з метою харчування військових територіальної оборони Збройних Сил України та внутрішньо-переміщених осіб.

Законами України Про місцеве самоврядування в Україні, Про освіту та іншими нормативно-правовими актами визначено, що засновником закладу освіти є відповідна рада від імені територіальної громади. Відповідно засновником закладів освіти Рожищенської громади є Рожищенська міська рада. Відповідно до статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

10 березня 2022 року сесія Рожищенської міської ради рішенням №19/10 Про надання дозволу закладам освіти Рожищенської міської ради на використання продуктів харчування в умовах воєнного стану надала дозвіл закладам освіти Рожищенської міської ради використовувати продукти харчування, які були закуплені за кошти місцевого бюджету до введення воєнного стану для організації харчування дітей для харчування військових територіальної оборони Збройних Сил України та внутрішньо переміщених осіб. Вказаним рішенням міська рада зобов`язала Гуманітарний відділ та заклади освіти Рожищенської міської ради відобразити операції зі списання продуктів харчування згідно норм чинного законодавства.

Відтак, зазначеним рішенням Рожищенської міської ради надано дозвіл усім закладам освіти Рожищенської міської ради використовувати продукти харчування, які були закуплені за кошти місцевого бюджету до введення воєнного стану для організації харчування дітей для харчування військових територіальної оборони Збройних Сил України та внутрішньо переміщених осіб, незалежно від наявності окремого наказу Гуманітарного відділу про надання відповідного дозволу визначеному закладу загальної середньої освіти.

На виконання зазначеного закладами освіти Рожищенської міської ради складено акти списання продуктів харчування, які були закуплені за кошти місцевого бюджету до введення воєнного стану для організації харчування дітей для харчування військових територіальної оборони Збройних Сил України та внутрішньо переміщених осіб. Вказані акти були надані Держаудитслужбі у Волинській області під час проведення ревізії.

Відповідно до абзацу 11 частини 2 статті 9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні від 16.07.1999 №996 неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.

Абзацом 3 пункту 2.3 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 №88, визначено, що неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.

Суд звертає увагу на те, що ні в акті ревізії, ні в пункті 8 оскаржуваної вимоги не зазначено, з якими порушеннями складені надані відповідачу акти списання продуктів харчування.

При цьому, такі документи містять обов`язкові реквізити, визначені частиною 2 статті 9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні від 16.07.1999 №996, а саме: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства (закладу освіти), від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції (у зв`язку з чим та для яких потреб списано та/або передано продукти харчування, у якій кількості та/або маси, тощо); посади і прізвища осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис та інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу (осіб), яка (які) брала (-и) участь у здійсненні господарської операції.

Вищезазначені нормативні документи не передбачають вимог, які ставлять ревізори до первинних документів, зокрема щодо інформації про осіб, що харчувалися.

Крім того, Рожищенська міська рада листом від 09.02.2024 №250/02-01/2-24 повідомила Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області про те, що у зв`язку з введенням воєнного стану усі заклади освіти громади припинили надавати освітні послуги у звичному режимі, а для організації харчування закупили за кошти місцевого бюджету продукти харчування, які мають малий термін зберігання та втрачають свої органолептичні якості, відповідно до завдань органів місцевого самоврядування щодо фінансування заходів національного спротиву місцевого значення, з метою недопущення псування продуктів харчування депутатами міської ради одноголосно прийнято рішення від 10.03.2022 №19/10.

Також додаткові функції, які випали на діяльність міської ради та закладів освіти у перші дні війни, стосувалися великого напливу внутрішньо переміщених осіб. Всі, хто звертався про допомогу в наданні тимчасового житла та харчування, були влаштовані на тимчасове проживання, забезпечені гуманітарною допомогою та харчуванням.

Від початку військової агресії Рожищенська міська рада та заклади освіти в першу чергу направили свої зусилля на підготовку місць для евакуйованих осіб із регіонів, де велися та ведуться активні бойові дії, а також зусилля, сконцентровані на виготовлення, збір та перевезення продуктів харчування на передову. Рожищенська громада протягом 2022 року прийняла близько 2000 внутрішньо переміщених (евакуйованих) від початку війни, на короткостроковий та середньостроковий період проживання. Близько 300 внутрішньо переміщених осіб залишились проживати на території громади.

Цим же листом орган державного фінансового контролю Рожищенська міська рада повідомила, що згідно норм Закону України Про державну таємницю така інформацію як: стратегічне та мобілізаційне розгортання військ, дислокація, характеристики пунктів управління, зміст заходів міського рівня, щодо приведення у готовність єдиної державної системи цивільного захисту населення і територій до виконання завдань в особливий період, матеріально-технічне забезпечення руху опору, мережа осередків руху опору є державною таємницею в сфері оборони.

Відсутність в органу державного фінансового контролю інформації про створення підрозділів добровільної територіальної оборони на території Рожищенської міської територіальної громади та харчування осіб територіальної оборони, внутрішньо переміщених осіб не може свідчити про відсутність протягом березня-червня 2022 року харчування таких осіб за рахунок коштів місцевого бюджету, а саме внаслідок використання продуктів харчування, які були закуплені за кошти місцевого бюджету до введення військового стану для організації харчування дітей закладів освіти територіальної громади.

Як пояснив позивач у відповіді на відзив, вносити зміни до програм за КПКВК 0611010 Надання дошкільної освіти та КПКВК 0611021 Надання загальної середньої освіти закладами загальної середньої освіти з метою перерозподілу коштів між іншими напрямами їх використання, або зменшення асигнувань на ці програми не було потреби, так як продукти харчування, які були використані для харчування військових територіальної оборони Збройних Сил України та внутрішньо переміщених осіб були закуплені до 24 лютого 2024 року та до введення воєнного стану на території України для харчування учасників освітнього процесу.

До того ж, Рожищенська міська рада листом від 09.02.2024 №250/02-01/2-24 підтвердила факти харчування осіб територіальної оборони та внутрішньо переміщених осіб, а тому у суду відсутні підстави вважати незаконним використання коштів на загальну суму 173 574,72 грн на харчування осіб, які не є учасниками навчального процесу, та списання продуктів харчування на такі цілі. Використання зазначених коштів не може свідчити про завдання збитків Гуманітарному відділу, а тому пункт 8 вимоги від 23.04.2024 № 130303-13/1075-2024 є також протиправним та підлягає скасуванню.

Враховуючи вищенаведене, суд прийшов до висновку, що пункти 1, 8 вимоги від 23.04.2024 № 130303-13/1075-2024 Про усунення виявлених ревізією порушень законодавства є необґрунтованими та такими, що підлягають скасуванню.

Таким чином, провівши правовий аналіз законодавчих норм, що регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволенню позову.

Згідно вимог частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Отже, за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача необхідно стягнути судовий збір в сумі 3028,00 грн, що був сплачений відповідно до платіжної інструкції від 13.05.2024 №305.

Керуючись статтями 2, 72-77, 243-246, 255, 262, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати пункти 1, 8 вимоги Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області, оформленої листом від 23 квітня 2024 року № 130303-13/1075-2024 Про усунення виявлених ревізією порушень законодавства.

Стягнути з Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області (43005, Волинська область, місто Луцьк, проспект Президента Грушевського, будинок 3а, код ЄДРПОУ ВП 40913671) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Гуманітарного відділу Рожищенської міської ради (45101, Волинська область, Луцький район, місто Рожище, вулиця Грушевського, будинок 27, код ЄДРПОУ 44050616) судовий збір в сумі 3028,00 грн (три тисячі двадцять вісім гривень 00 копійок).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене учасниками справи в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя В.Д. Ковальчук

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.07.2024
Оприлюднено15.07.2024
Номер документу120296581
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —140/5449/24

Ухвала від 09.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 09.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 12.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Рішення від 08.07.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ковальчук Володимир Дмитрович

Ухвала від 29.05.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ковальчук Володимир Дмитрович

Ухвала від 22.05.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ковальчук Володимир Дмитрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні