Україна
Донецький окружний адміністративний суд
У Х В А Л А
про заміну сторони
10 липня 2024 року Справа №200/17487/21
Донецький окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Кониченка Олега Миколайовича, розглянувши за участі секретаря судового засідання Глазової Т.В. клопотання відповідача про заміну сторони в адміністративній справі відповідача за позовною заявою
ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 )
до Авдіївської міської військово-цивільної адміністрації Покровського району Донецької області (місцезнаходження: вул. Молодіжна, буд. 5, м. Авдіївка, Донецька область, 86065)
про визнання протиправним та скасування розпорядження,
ВСТАНОВИВ:
Позивач, ОСОБА_1 , звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Авдіївської міської військово-цивільної адміністрації Покровського району Донецької області, в якому просив суд: визнати протиправним та скасувати розпорядження Авдіївської міської військово-цивільної адміністрації Покровського району Донецької області від 01.06.2021 р. №312 Про реорганізацію та створення філій Комунального закладу Авдіївська опорна загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2 Авдіївської міської ради Донецької області.
Ухвалою судді Донецького окружного адміністративного суду Бабіча С.І. від 13 грудня 2021 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі № 200/17487/21 в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Згідно розпорядження керівника апарату суду від 18.01.2022 року № 67, призначено проведення повторного автоматизованого розподілу справи № 200/17487/21 у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю судді Бабіча С.І.
Ухвалою від 24 січня 2022 року суд ухвалив прийняти до розгляду адміністративну справу № 200/17487/21 за позовом ОСОБА_1 до Авдіївської міської військово-цивільної адміністрації Покровського району Донецької області про визнання протиправним та скасування розпорядження, розгляд справи розпочато спочатку, справу призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження з проведенням підготовчого судового засідання 21 лютого 2022 року.
У зв`язку із неявкою у підготовче судове засідання 21 лютого 2022 року представників сторін суд відклад підготовче засідання на 01 березня 2022 року.
Законом України Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року N 2102-IX, затверджено Указ Президента України від 24 лютого 2022 року N 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", згідно якого у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" Президент України В. Зеленський постановив ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, який триває на теперішній час.
Відповідно до наказу голови Донецького окружного адміністративного суду від 26 лютого 2022 №14/І-г Про запровадження особливого режиму роботи Донецького окружного адміністративного суду у вигляді дистанційної роботи запроваджено особливий режим роботи для суддів Донецького окружного адміністративного суду у вигляді дистанційної роботи з 26 лютого 2022 до закінчення воєнного стану, і до дня відновлення роботи суду у звичайному режимі.
15 червня 2022 року суд ухвалив відкласти підготовче засідання у справі 200/17487/21 до відновлення у всіх сторін по справі можливості приймати участь у розгляді справи, в тому числі шляхом проведення відеоконференцій та безпосередньої участі у судових засіданнях за місцем розташування суду, у тому числі шляхом надсилання та отримання процесуальних документів, надання витребуваних документів, однак не пізніше скасування правового режиму воєнного стану, про дату, час і місце наступного підготовчого засідання учасників справи повідомити додатково.
04 квітня 2023 року суд призначив проведення підготовчого судового засідання на 18 квітня 2023 року.
18 квітня 2023 року сторони в судове засідання не з`явились, докази належного повідомлення сторін про дату, час, місце проведення судового засідання у справі відсутні.
18 квітня 2023 року ухвалою суду відкладено підготовче засідання у справі 200/17487/21 до відновлення у всіх сторін по справі можливості приймати участь у розгляді справи, в тому числі шляхом проведення відеоконференцій та безпосередньої участі у судових засіданнях за місцем розташування суду, у тому числі шляхом надсилання та отримання процесуальних документів, надання витребуваних документів, однак не пізніше скасування правового режиму воєнного стану.
28 травня 2024 року до суду надійшла заява, якою Авдіївська міська військова адміністрація Покровського району Донецької повідомила про те, що Авдіївською міською військовою адміністрацією Покровського району Донецької області зареєстровано електронний кабінет в ЄСІТС.
Перевіркою даних Комп`ютерної програми «Діловодство спеціалізованого суду» суд установив наявність у Авдіївської міської військової адміністрації Покровського району Донецької області зареєстрованого електронного кабінету в ЄСІТС.
02 липня 2024 року суд призначив проведення підготовчого судового засідання у справі на 10 липня 2024 року о 10 год 40 хв.
05 липня 2024 року від відповідача до суду надійшло клопотання про заміну сторони у справі, в обґрунтування якого відповідач зазначив, що у зв`язку введенням Указом Президента України від 24.02.2022 року № 64/2022 на території України правового режиму воєнного стану Указом Президента України від 30.03.2022 року № 188/2022 на території Авдіївської міської територіальної громади створено Авдіївську міську військову адміністрацію Покровського району Донецької області. Відповідно до Розпорядження Президента України від 30 березня 2022 року № 40/2022-рп ОСОБА_2 призначено начальником Авдіївської міської військової адміністрації Покровського району Донецької області. Розпорядженням начальника Авдіївської міської військової адміністрації Покровського району Донецької області від 30.03.2022 року № 205 «Про заходи з утворення Авдіївської міської військової адміністрації Покровського району Донецької області» тимчасово на період дії правового режиму воєнного стану перейменовано Авдіївську міську військово-цивільну адміністрацію Покровського району Донецької області (код ЄДРПОУ 44000591) на Авдіївську міську військову адміністрацію Покровського району Донецької області (код ЄДРПОУ 44000591).
На підтвердження доводів клопотання відповідачем надано до суду Розпорядження начальника Авдіївської міської військової адміністрації Покровського району Донецької області від 30.03.2022 року № 205 «Про заходи з утворення Авдіївської міської військової адміністрації Покровського району Донецької області», згідно п. 1 якого тимчасово на період дії правового режиму воєнного стану перейменовано Авдіївську міську військово-цивільну адміністрацію Покровського району Донецької області на Авдіївську міську військову адміністрацію Покровського району Донецької області.
Дослідивши доводи наведеного клопотання суд зазначає наступне.
Згідно Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, за кодом ЄДРПОУ юридичної особи: 44000591 зареєстровано наступні реєстраційні дії:
-Державна реєстрація створення юридичної особи, 15.03.2021 16:36:52, 1002531020000000841, ОСОБА_3 , Військово-цивільна адміністрація м.Авдіївка Донецької області Державна реєстрація змін до відомостей про юридичну особу, 18.05.2021 09:23:39, 1002531070001000841,
-Зміна фізичних осіб або зміна відомостей про фізичних осіб платників податків, які мають право вчиняти дії від імені юридичної особи без довіреності, у тому числі підписувати договори, подавати документи для державної реєстрації тощо., ОСОБА_4 , Центр надання адміністративних послуг м. Покровськ Виправлення помилок, 19.05.2021 08:21:45, 1002537770002000841, ОСОБА_4 , Центр надання адміністративних послуг м. Покровськ Державна реєстрація змін до відомостей про юридичну особу, 31.01.2022 08:06:03, 1002531070003000841,
-Зміна фізичних осіб або зміна відомостей про фізичних осіб платників податків, які мають право вчиняти дії від імені юридичної особи без довіреності, у тому числі підписувати договори, подавати документи для державної реєстрації тощо., ОСОБА_5 , Очеретинська селищна військово-цивільна адміністрація Покровського району Донецької області Державна реєстрація змін до відомостей про юридичну особу, 01.04.2022 14:31:50, 1002531070004000841,
-Зміна керівника або відомостей про керівника юридичної особи. Зміна найменування юридичної особи (повного та/або скороченого)., ОСОБА_6 , Західне міжрегіональне управління Міністерства юстиції (м.Львів).
Відповідно до ч.ч. 1, 4 ст. 91 Цивільного Кодексу України (далі ЦК України), юридична особа здатна мати такі ж цивільні права та обов`язки (цивільну правоздатність), як і фізична особа, крім тих, які за своєю природою можуть належати лише людині.
Цивільна правоздатність юридичної особи виникає з моменту її створення і припиняється з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.
Відповідно до ч. 5 ст. 104 ЦК України, юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.
Поряд із цим, ч.ч. 1, 3, 5 ст. 90 ЦК України, юридична особа повинна мати своє найменування, яке містить інформацію про її організаційно-правову форму та назву. Найменування установи має містити інформацію про характер її діяльності.
Найменування юридичної особи вказується в її установчих документах і вноситься до єдиного державного реєстру.
Юридична особа не має права використовувати найменування іншої юридичної особи.
Відтак, суд установив, що у спірних правовідносинах мова про вступ у правовідносини іншої юридичної особи не йде.
Отже, відсутні підстави застосування приписів ч. 3 ст. 48 КАС України, згідно якої якщо позов подано не до тієї особи, яка повинна відповідати за позовом, суд до ухвалення рішення у справі за згодою позивача замінює первісного відповідача належним відповідачем, не закриваючи провадження у справі, якщо це не потягне за собою зміни підсудності адміністративної справи.
Водночас, відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 1 Закону України «Про військово-цивільні адміністрації» від 03 лютого 2015 року № 141-VIII (далі Закон № 141-VIII), для виконання повноважень місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування у випадках, встановлених цим Законом, в районі відсічі збройної агресії Російської Федерації, зокрема в районі проведення антитерористичної операції можуть утворюватися військово-цивільні адміністрації.
Військово-цивільні адміністрації - це тимчасові державні органи у селах, селищах, містах, районах та областях, що діють у складі Антитерористичного центру при Службі безпеки України (у разі їх утворення для виконання повноважень відповідних органів у районі проведення антитерористичної операції) або у складі Об`єднаного оперативного штабу Збройних Сил України (у разі їх утворення для виконання повноважень відповідних органів у районі здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях) і призначені для забезпечення діїКонституціїта законів України, забезпечення безпеки і нормалізації життєдіяльності населення, правопорядку, участі у протидії актам збройної агресії, диверсійним проявам і терористичним актам, недопущення гуманітарної катастрофи в районі відсічі збройної агресії Російської Федерації, зокрема проведення антитерористичної операції.
Військово-цивільні адміністрації населених пунктів - це тимчасові державні органи, що здійснюють на територіях відповідних територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України, повноваження сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад, виконавчих органів сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад, сільських, селищних, міських голів та інші повноваження, визначені цим Законом.
Військово-цивільні адміністрації є юридичними особами публічного права і наділяються цим та іншими законами повноваженнями, у межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону. Військово-цивільні адміністрації населених пунктів набувають прав та обов`язків з дня внесення запису про їх державну реєстрацію як юридичних осіб до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
Відповідно ч.ч. 1, 10, 11 ст. 3 Закону № 141-VIII, військово-цивільні адміністрації утворюються у разі потреби за рішенням Президента України.
Безпосереднє керівництво військово-цивільними адміністраціями здійснюють їх керівники.
Повноваження військово-цивільних адміністрацій району, області починаються у день набрання чинності актом Президента України про їх утворення і припиняються у день відкриття першої сесії новообраної ради.
Повноваження військово-цивільних адміністрацій населених пунктів починаються з дня внесення запису про їх державну реєстрацію як юридичних осіб до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань і припиняються у день відкриття першої сесії новообраної ради.
У день відкриття першої сесії новообраної ради акт Президента України про утворення військово-цивільної адміністрації втрачає юридичну силу в частині, що стосується відповідної адміністративно-територіальної одиниці.
Повноваження військово-цивільних адміністрацій населених пунктів, районних, обласних військово-цивільних адміністрацій також припиняються згідно ізЗаконом України"Про правовий режим воєнного стану".
Відповідно до ч.ч 1-3, 8-9 ст. 4 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» від 12 травня 2015 року № 389-VIII (далі Закон № 389-VIII), на територіях, на яких введено воєнний стан, для забезпечення діїКонституціїта законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, захисту критичної інфраструктури, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян можуть утворюватися тимчасові державні органи - військові адміністрації.
Рішення про утворення військових адміністрацій приймається Президентом України за поданням обласних державних адміністрацій або військового командування.
Військові адміністрації населених пунктів утворюються в межах територій територіальних громад, у яких сільські, селищні, міські ради та/або їхні виконавчі органи, та/або сільські, селищні, міські голови не здійснюють покладені на нихКонституцієюта законами України повноваження, а також в інших випадках, передбачених цим Законом.
Військові адміністрації населених пунктів, районні, обласні військові адміністрації здійснюють свої повноваження протягом дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування.
У зв`язку з утворенням військових адміністрацій населених пунктів повноваження військово-цивільних адміністрацій цих населених пунктів припиняються з дня початку здійснення відповідною військовою адміністрацією своїх повноважень.
У постанові від 14 липня 2022 року у справі № 2а/0470/7178/12 Верховний Суд зазначив, що правонаступництво у сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції.
Особливістю адміністративного (публічного) правонаступництва є те, що подія переходу прав та обов`язків, що відбувається із суб`єктами владних повноважень, сама собою повинна бути публічною та врегульованою нормами адміністративного права.
При цьому виділяють дві форми адміністративного (публічного) правонаступництва: 1) фактичне (або компетенційне адміністративне правонаступництво), тобто таке, де вирішуються питання передачі фактичних повноважень від одного до іншого органу, посадової особи (або повноважень за компетенцією) та 2) процесуальне адміністративне (публічне) правонаступництво.
Фактичне (компетенційне) адміністративне (публічне) правонаступництво - це врегульовані нормами адміністративного права умови та порядок передання адміністративної компетенції від одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого, який набуває певні владні повноваження внаслідок ліквідації органу чи посади суб`єкта владних повноважень, припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення компетенції органу публічної адміністрації чи припинення повноважень посадової особи.
Процесуальне адміністративне (публічне) правонаступництво - це унормована можливість заміни адміністративним судом (на будь-якій стадії процесу судового розгляду справи в суді першої, апеляційної та касаційної інстанцій (крім випадків перегляду справи за винятковими чи нововиявленими обставинами) сторони чи третьої особи іншим суб`єктом, коли права та обов`язки суб`єкта владних повноважень перейшли від сторони (в адміністративній справі) до іншого суб`єкта владних повноважень, а також можливість суб`єкта публічної адміністрації (правонаступника) вступити в судовий процес як сторона чи третя особа.
При визначенні процесуального адміністративного (публічного) правонаступництва суд повинен виходити з того, хто є правонаступником у спірних правовідносинах, і враховувати таке: якщо під час розгляду адміністративної справи буде встановлено, що орган державної влади, орган місцевого самоврядування, рішення, дії чи бездіяльність яких оскаржуються, припинили свою діяльність, то суд повинен залучити до участі у справі їхніх правонаступників.
Отже, підставою для переходу адміністративної компетенції від одного суб`єкта владних повноважень до іншого (набуття адміністративної компетенції) є події, що відбулися із суб`єктом владних повноважень.
Правонаступництво у сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції.
Аналогічну правову позицію висловив Верховний Суд у постанові від 12.06.2018 у справі № 2а-23895/09/1270.
Публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва.
Під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. При цьому обов`язок щодо відновлення порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права. Такий підхід про перехід до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів.
У спорах, які виникають з публічних правовідносин, де оскаржуються рішення (дії, бездіяльність) державного органу, пов`язані зі здійсненням функції від імені держави, стороною є сама держава в особі того чи іншого уповноваженого органу. Функції держави, які реалізовувалися ліквідованим органом, не можуть бути припинені та підлягають передачі іншим державним органам, за винятком того випадку, коли держава відмовляється від таких функцій взагалі.
Аналогічну правову позицію висловив Верховний Суд у постановах від 13 березня 2019 року (справа № 524/4478/17), від 20 лютого 2019 року (справа № 826/16659/15).
Отже, правонаступництво в сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції.
У такому випадку також відбувається вибуття суб`єкта владних повноважень із публічних правовідносин.
Особливістю адміністративного (публічного) правонаступництва є те, що подія переходу прав та обов`язків, що відбувається із суб`єктами владних повноважень, сама по собі має бути публічною та врегульованою нормами адміністративного права.
Отже, коли відбувається публічне правонаступництво, вирішальним є встановлення факту переходу повністю чи частково функцій (адміністративної компетенції) від одного суб`єкта владних повноважень до іншого, а не факту державної реєстрації припинення вибулого з публічних правовідносин суб`єкта владних повноважень як юридичної особи.
Слід відмітити, що правовий статус військово-цивільних адміністрацій та військових адміністрацій визначений різними Законами, які визначають різні підстави для їх створення та покладені на них завдання, а також надані повноваження.
Відтак, незважаючи на відсутність факту припинення Авдіївської міської військово-цивільної адміністрації Покровського району Донецької області як юридичної особи має місце законодавчо обумовлений перехід повноважень до Авдіївської міської військової адміністрації Покровського району Донецької області, що прямо визначено приписами Законів № 141-VIII та № 389-VIII.
Відповідно до ст. 52 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.
Зважаючи на викладене, суд дійшов висновку про задоволення клопотання відповідача про заміну сторони у справі шляхом заміни сторони у справі відповідача його правонаступником.
На підставі викладеного, керуючись статтею 52, 379 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
УХВАЛИВ:
Клопотання відповідача про заміну сторони у справі задовольнити.
Замінити сторону по справі № 200/17487/21 відповідача з Авдіївської міської військово-цивільної адміністрації Покровського району Донецької області на її правонаступника - Авдіївську міську військову адміністрацію Покровського району Донецької області.
Ухвала набирає законної сили з моменту підписання.
Ухвала може бути оскаржена.
Апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Якщо справу було розглянуто в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Текст ухвали розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).
Суддя О.М. Кониченко
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.07.2024 |
Оприлюднено | 15.07.2024 |
Номер документу | 120296914 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Кониченко О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні