Рішення
від 09.07.2024 по справі 400/3627/24
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

09 липня 2024 р. № 400/3627/24 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд у складі судді Брагар В. С.у порядку письмового провадження розглянувши адміністративну справу

за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю «Техноторг-Дон», просп. Героїв України, 113/1,м. Миколаїв,54025,

до відповідачаМиколаївської митниці, вул. Маріупольська, 57А,м. Миколаїв,54017,

провизнання протиправним та скасування карток відмови, зобов`язання вчинити певні дії,Товариство з обмеженою відповідальністю Техноторг-Дон (далі - позивач або ТОВ Техноторг-Дон) звернулось з позовом до Миколаївської митниці (далі - відповідач або Митниця), в якому просить суд:

1) Визнати протиправними та скасувати наступні картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення, прийняті Миколаївською митницею: 1) №UA504170/2023/000074 від 24.10.2023 року; 2) №UA504170/2023/000070 від 24.10.2023 року; 3) №UA504170/2023/000072 від 24.10.2023 року; 4) №UA504170/2023/000075 від 24.10.2023 року; 5) №UA504170/2023/000073 від 24.10.2023 року; 6) №UA504170/2023/000079 від 24.10.2023 року; 7) №UA504170/2023/000076 від 24.10.2023 року; 8) №UA504170/2023/000077 від 24.10.2023 року; 9) №UA504170/2023/000078 від 24.10.2023 року; 10) №UA504170/2023/000083 від 25.10.2023 року; 11) №UA504170/2023/000080 від 25.10.2023 року; 12) №UA504170/2023/000081 від 25.10.2023 року; 13) №UA504170/2023/000084 від 25.10.2023 року; 14) №UA504170/2023/000085 від 25.10.2023 року; 15) №UA504170/2023/000082 від 25.10.2023 року; 16) №UA504170/2023/000086 від 25.10.2023 року; 17) №UA504170/2023/000088 від 25.10.2023 року; 18) №UA504170/2023/000087 від 25.10.2023 року; 19) №UA504170/2023/000090 від 25.10.2023 року; 20) №UA504170/2023/000094 від 26.10.2023 року; 21) №UA504170/2023/000089 від 25.10.2023 року; 22) №UA504170/2023/000091 від 26.10.2023 року; 23) №UA504170/2023/000092 від 26.10.2023 року; 24) №UA504170/2023/000096 від 26.10.2023 року; 25) №UA504170/2023/000093 від 26.10.2023 року; 26) №UA504170/2023/000097 від 26.10.2023 року; Документ сформований в системі «Електронний суд» 18.04.2024 60 27) №UA504170/2023/000095 від 26.10.2023 року; 28) №UA504170/2023/000098 від 26.10.2023 року; 29) №UA504170/2023/000099 від 26.10.2023 року; 30) №UA504170/2023/000100 від 26.10.2023 року; 31) №UA504170/2023/000101 від 26.10.2023 року; 32) №UA504170/2023/000102 від 27.10.2023 року; 33) №UA504170/2023/000105 від 27.10.2023 року; 34) №UA504170/2023/000104 від 27.10.2023 року; 35) №UA504170/2023/000103 від 27.10.2023 року; 36) №UA504170/2023/000106 від 27.10.2023 року; 37) №UA504170/2023/000107 від 27.10.2023 року; 38) №UA504170/2023/000108 від 27.10.2023 року; 39) №UA504170/2023/000109 від 27.10.2023 року.

2) зобов`язати Митницю здійснити всі необхідні дії з митного оформлення в режимі імпорту (випуску для вільного обігу) задекларованих товарів ТОВ Техноторг-Дон.

Свої вимоги позивач обґрунтував тим, що ним до Митниці були подані документи для митного оформлення товару (тракторів) раніше придбаних у відкритого акціонерного товариства Мінський тракторний завод (далі - ВАТ МТЗ). Відповідач відмовив в митному оформленні, прийнявши спірні картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення. Підставою для відмови в митному оформленні послугувало те, що виробник транспортних засобів (тракторів) - ВАТ МТЗ внесений до переліку юридичних осіб до яких застосовані спеціальні економічні санкції та інші обмежувальні заходи згідно з ст. 5 ч. 3 Закону України Про санкції та рішенням Ради національної безпеки і оборони України від 19 жовтня 2022 р.. Позивач вважає, що зазначені обмеження безпідставно застосовані відповідачем до спірних правовідносин з розмитнення його товару, адже господарська операція між ТОВ Техноторг-Дон і ВАТ МТЗ була повністю завершена шляхом її повного виконання обома сторонами ще до моменту введення в дію санкцій та обмежень, які не мають зворотної дії в часі. На теперішній час позивач набув право власності на товар і безпідставна відмова відповідача в його розмитненні порушує його законні права власника. Позивач звертає увагу на те, що до ВАТ МТЗ було застосовано такий вид санкцій, як обмеження торговельних операцій. В той же час, відповідно до рішення Ради національної безпеки і оборони України від 19 жовтня 2022 р. до інших іноземних юридичних осіб застосовувався такий вид обмежень, як заборона ввезення продукції та товарів їх виробництва на митну територію України. За таких умов обмеження торговельних операцій та заборона ввезення продукції та товарів на митну територію України це окремі і самостійні види санкцій, але до ТОВ Техноторг-Дон останній вид санкцій не застосовувався. Також позивач зазначив, що всупереч вимогам ст. 256 ч. 2 Митного кодексу України (далі - МК України) у спірних картках відповідач не навів обов`язкових роз`яснень щодо вимог, які має виконати позивач для того, аби розмитнити товар. Товари, які відповідач не дозволяє ввезти в Україну, є товарами критичного імпорту, необхідними для проведення сільськогосподарських робіт і блокування їх ввезення є необґрунтованим. На теперішній час відмова Митниці в пропуску товарів позивача не відповідає меті застосування таких обмежень та порушує права ТОВ Техноторг-Дон як власника товарів.

Відповідач подав відзив, в якому просив у задоволенні позову відмовити. У відзиві зокрема зазначено, що так як ВАТ МТЗ внесено до переліку юридичних осіб до яких застосовані спеціальні економічні санкції та інші обмежувальні заходи, в тому числі у виді повного припинення торговельних операцій, посадовими особами Митниці було правомірно видано картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення.

Ухвалою суду від 24.04.2024 року відкрито провадження в адміністративній справі. Розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження. Призначено судове засідання.

Всебічно дослідивши та об`єктивно оцінивши наявні в матеріалах справи докази, які мають юридичне значення для вирішення спору, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, суд

ВСТАНОВИВ:

30 червня 2021 р. між ТОВ Техноторг-Дон і ВАТ МТЗ було укладено контракт № 112/00236091/210058-3, предметом якого була поставка тракторів "Беларус", в кількості, за номенклатурою і ціною, що визначались специфікаціями (п. 1.1.1., п. 1.1.2. контракту).

Поставка здійснювалась на умовах FCA Інкотермс-2010.

Загальна сума контракту складає 1 800 975 836 російських рублів, що складає не менше 10 000 000 доларів США, оплата за товар здійснюється на умовах 100% передоплати на розрахунковий рахунок ВАТ МТЗ (п. 3.2., п. 3.3 контракту).

В подальшому, доповненнями № 20, № 21, № 22 від 20, 24, 26 травня 2022 р. відповідно, контракт був доповнений такими умовами:

- доповнення № 20 від 20 травня 2022 р., згідно з специфікацією № 21 позивач придбав 24 трактора Беларус різних марок на суму 7 583 238 398 російських рублів або 444 356,09 доларів США, умови постави змінені на DAF Інкотермс 2000;

- доповнення № 21 від 24 травня 2022 р., згідно з специфікацією № 22 позивач придбав 78 тракторів Беларус різних марок на суму 7 583 817 548 російських рублів або 444 356,09 доларів США, умови постави змінені на DAF Інкотермс 2000;

- доповнення № 22 від 26 травня, згідно з специфікацією № 23 позивач придбав 370 тракторів Беларус різних марок на суму 7 586 459 636 російських рублів або 444 356,09 доларів США, умови постави змінені на DAF Інкотермс 2000.

Вартість товару була оплачена Позивачем на умовах передплати за платіжним дорученням №729 від 08.12.2021 року на загальну суму 1 000 000,00 доларів США.

24.10.2023 року Позивач звернувся до Відповідача з приводу митного оформлення за митною декларацією 23UA504170006037U9 від 24.10.2023 р., 23UA504170006038U8 від 24.10.2023 р., 23UA504170006039U7 від 24.10.2023 р., 23UA504170006041U9 від 24.10.2023 р., 23UA504170006042U8 від 24.10.2023 р., 23UA504170006057U8 від 24.10.2023 р., 23UA504170006048U2 від 24.10.2023 р, 23UA504170006050U4 від 24.10.2023 р., 23UA504170006052U2 від 24.10.2023 р.,

До зазначених декларацій були додані наступні документи: контракт, доповнення №22 від 26.05.2022 року до Контракту, міжнародну товарно-транспортну накладну, інвойс Постачальника, платіжне доручення, лист компанії ADAMPOL SA, довідку ТОВ «Техноторг-Авто» про транспортні витрати, договір про міжнародне перевезення вантажів та транспортно-експедиційне обслуговування.

За результатами розгляду митних декларацій від 24.10.2023 р. Відповідачем 24.10.2023 року було прийняте рішення про відмову в митному оформленні Товару, оформлене у вигляді картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA504170/2023/000074, №UA504170/2023/000070, №UA504170/2023/000072, №UA504170/2023/000075, №UA504170/2023/000073, №UA504170/2023/000079, №UA504170/2023/000076, №UA504170/2023/000077, №UA504170/2023/000078.

25.10.2023 року Позивач звернувся до Відповідача з приводу митного оформлення за митною декларацією 23UA504170006096U7 від 25.10.2023 року, 23UA504170006097U6 від 25.10.2023 р., 23UA504170006098U5 від 25.10.2023 р., 23UA504170006099U4 від 25.10.2023 р., 23UA504170006100U9 від 25.10.2023 р., 23UA504170006101U8 від 25.10.2023 р., 23UA504170006105U4 від 25.10.2023 р., 23UA504170006109U0 від 25.10.2023 р., 23UA504170006110U3 від 25.10.2023 р., 23UA504170006111U2 від 25.10.2023 р., 23UA504170006112U1 від 25.10.2023 р.

До зазначених декларацій були додані наступні документи: контракт, доповнення №22 від 26.05.2022 року до Контракту, міжнародну товарно-транспортну накладну, інвойс Постачальника, платіжне доручення, лист компанії ADAMPOL SA, довідку ТОВ «Техноторг-Авто» про транспортні витрати, договір про міжнародне перевезення вантажів та транспортно-експедиційне обслуговування.

За результатами розгляду митних декларацій від 25.10.2023 р. Відповідачем 25.10.2023 року було прийняте рішення про відмову в митному оформленні Товару, оформлене у вигляді картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA504170/2023/000083, №UA504170/2023/000080, №UA504170/2023/000081, №UA504170/2023/000084, №UA504170/2023/000085, №UA504170/2023/000082, №UA504170/2023/000086, №UA504170/2023/000088, №UA504170/2023/000087, №UA504170/2023/000090, №UA504170/2023/000089.

26.10.2023 року Позивач звернувся до Відповідача з приводу митного оформлення за митною декларацією 23UA504170006136U7 від 26.10.2023 р., 23UA504170006137U6 від 26.10.2023 р., 23UA504170006138U5 від 26.10.2023 р., 23UA504170006139U4 від 26.10.2023 р., 23UA504170006140U7 від 26.10.2023 р., 23UA504170006144U3 від 26.10.2023 р., 23UA504170006145U2 від 26.10.2023 р., 23UA504170006150U1 від 26.10.2023 р., 23UA504170006154U8 від 26.10.2023 р., 23UA504170006158U4 від 26.10.2023 р., 23UA504170006160U6 від 26.10.2023 р..

До зазначених декларацій були додані наступні документи: контракт, доповнення №22 від 26.05.2022 року до Контракту, міжнародну товарно-транспортну накладну, інвойс Постачальника, платіжне доручення, лист компанії ADAMPOL SA, довідку ТОВ «Техноторг-Авто» про транспортні витрати, договір про міжнародне перевезення вантажів та транспортно-експедиційне обслуговування.

За результатами розгляду митних декларацій від 26.10.2023 р. Відповідачем 26.10.2023 року було прийняте рішення про відмову в митному оформленні Товару, оформлене у вигляді картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA504170/2023/000094, №UA504170/2023/000091, №UA504170/2023/000092, №UA504170/2023/000096, №UA504170/2023/000093, №UA504170/2023/000097, №UA504170/2023/000095, №UA504170/2023/000098, №UA504170/2023/000099, №UA504170/2023/000100, №UA504170/2023/000101.

27.10.2023 року Позивач звернувся до Відповідача з приводу митного оформлення за митною декларацією 23UA504170006221U4 від 27.10.2023 р, 23UA504170006222U3 від 27.10.2023 р., 23UA504170006223U2 від 27.10.2023 р., 23UA504170006224U1 від 27.10.2023 р., 23UA504170006234U6 від 27.10.2023 р., 23UA504170006238U2 від 27.10.2023 р., 23UA504170006244U0 від 27.10.2023 р., 23UA504170006245U0 від 27.10.2023 р.,

До зазначених декларацій були додані наступні документи: контракт, доповнення №22 від 26.05.2022 року до Контракту, міжнародну товарно-транспортну накладну, інвойс Постачальника, платіжне доручення, лист компанії ADAMPOL SA, довідку ТОВ «Техноторг-Авто» про транспортні витрати, договір про міжнародне перевезення вантажів та транспортно-експедиційне обслуговування.

За результатами розгляду митних декларацій від 26.10.2023 р. Відповідачем 26.10.2023 року було прийняте рішення про відмову в митному оформленні Товару, оформлене у вигляді картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA504170/2023/000102, №UA504170/2023/000105, №UA504170/2023/000104, №UA504170/2023/000103, №UA504170/2023/000106, №UA504170/2023/000107, №UA504170/2023/000108, №UA504170/2023/000109.

Як слідує з даних карток, підставою відмови зазначено те, що виробника товарів ВАТ МТЗ згідно з ст. 5 ч. 3 Закону України Про санкції та рішенням Ради національної безпеки і оборони України від 19 жовтня 2022 р., введеного в дію Указом Президента України від 19 жовтня 2022 р. № 726/2022 внесено до переліку юридичних осіб, стосовно яких застосовані спеціальні економічні санкції та інші обмежувальні заходи.

Також позивачу роз`яснено, що митне оформлення товару взагалі неможливо у зв`язку з повним припиненням торговельних операцій.

Як слідує з матеріалів справи та пояснень представників сторін, спір полягає в правомірності відмови Митниці в митному оформленні товарів позивача, за умови застосування до виробника товарів спеціальних обмежень, передбачених рішенням Ради національної безпеки і оборони України від 19 жовтня 2022 р. На переконання позивача, наявність таких обмежень не є перешкодою для митного оформлення товару, так як торгова операція відбулась до введення в дію обмежувальних заходів, а крім цього відповідач помилково ототожнює застосовану до виробника товарів санкцію як обмеження торговельних операцій із забороною ввезення товарів. На противагу відповідач вважає, що оскільки позивач звернувся за митним оформленням товару вже після введення в дію санкцій та обмежень, то їх застосування до спірних правовідносин є цілком обґрунтованим.

Відповідно до ст. 256 ч. 1, 2 МК України відмова у митному оформленні - це письмове вмотивоване рішення митного органу про неможливість здійснення митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через невиконання декларантом або уповноваженою ним особою умов, визначених цим Кодексом.

У рішенні про відмову у митному оформленні повинні бути зазначені причини відмови та наведені вичерпні роз`яснення вимог, виконання яких забезпечує можливість митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення. Зазначене рішення повинно також містити інформацію про порядок його оскарження.

Відповідно до п. 8.1 Порядку виконання митних формальностей при здійсненні митного оформлення товарів із застосуванням митної декларації на бланку єдиного адміністративного документа, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 30 травня 2012 р. № 631 (далі - Порядок № 631), у всіх випадках відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні, випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення оформлюється картка відмови за формою, наведеною в додатку 2 до цього Порядку.

Згідно з п. 8.2 цього Порядку, у картці відмови зазначаються причини відмови, наводяться вичерпні роз`яснення вимог, виконання яких забезпечує можливість прийняття митної декларації, митного оформлення, випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення, а також вказується інформація про порядок оскарження рішення про відмову.

В даному спорі підставою відмови позивачу в митному оформлені товарів (тракторів) стало те, що відповідно до ст. 5 ч. 3 Закону України Про санкції та рішення Ради національної безпеки і оборони України від 19 жовтня 2022 р., введеного в дію Указом Президента України від 19 жовтня 2022 р. № 726/2022 виробника названих товарів ВАТ МТЗ внесено до переліку юридичних осіб, стосовно яких застосовані спеціальні економічні санкції та інші обмежувальні заходи.

Як передбачено ст. 1 ч. 1, 2 Закону України Про санкції з метою захисту національних інтересів, національної безпеки, суверенітету і територіальної цілісності України, протидії терористичній діяльності, а також запобігання порушенню, відновлення порушених прав, свобод та законних інтересів громадян України, суспільства та держави можуть застосовуватися спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (далі - санкції).

Санкції можуть застосовуватися з боку України по відношенню до іноземної держави, іноземної юридичної особи, юридичної особи, яка знаходиться під контролем іноземної юридичної особи чи фізичної особи-нерезидента, іноземців, осіб без громадянства, а також суб`єктів, які здійснюють терористичну діяльність.

Перелік видів санкцій визначено ст. 4 ч. 1 Закону України Про санкції.

Рішення щодо застосування, скасування та внесення змін до санкцій щодо окремих іноземних юридичних осіб, юридичних осіб, які знаходяться під контролем іноземної юридичної особи чи фізичної особи-нерезидента, іноземців, осіб без громадянства, а також суб`єктів, які здійснюють терористичну діяльність (персональні санкції), передбачених пунктами 1, 2-21, 23-25 частини першої статті 4 цього Закону, приймається Радою національної безпеки та оборони України та вводиться в дію указом Президента України. Відповідне рішення набирає чинності з моменту видання указу Президента України і є обов`язковим до виконання (ст. 5 ч. 3 Закону).

Указом Президента України від 19 жовтня 2022 р. № 726/202 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 19 жовтня 2022 р. Про застосування та внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) (далі - рішення РНБО України від 19 жовтня 2022 р.).

Пунктом 2 пп. 2 рішення РНБО України від 19 жовтня 2022 р. застосовані персональні спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) до юридичних осіб згідно з додатком 2.

В п. 174 додатку 2 рішення РНБО України від 19 жовтня 2022 р. до ВАТ МТЗ застосовані такі види обмежувальних заходів: 2) обмеження торговельних операцій (повне припинення).

Отже, до ВАТ МТЗ у встановленому законом порядку були застосовані обмежувальні заходи, вичерпний перелік видів яких міститься в п. 174 додатку 2 рішення РНБО України від 19 жовтня 2022 р.

В оскаржених картках відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення відповідачем зазначено, що підставою для відмови в митному оформленні є повне припинення торговельних операцій, тобто відповідач послався на пп. 2 п. 174 додатку 2 рішення РНБО України від 19 жовтня 2022 р.

Суд не погоджується з позицією позивача про безпідставність застосування обмежувальних заходів на підставі рішення РНБО України від 19 жовтня 2022 р., яке введено в дію Указом Президента України від тієї ж дати, у зв`язку з тим, що торгова операція між ТОВ Техноторг-Дон і ВАТ МТЗ була повністю завершена до моменту введення в дію санкцій, оскільки до торгівельної операції відноситься не тільки оплата товару, а й його фактична поставка, отримання та митне оформлення на території України.

Суд погоджується з доводами відповідача, що оскільки товар не було поставлено на митну територію України до введення обмежувальних заходів, санкцій, тому відповідачем правомірно застосовано ч. 3 ст.5 ЗУ «Про санкції» та рішення РНБО України від 19.10.2022року.

Суд зазначає, що відповідно до умов контракту та доповнень до нього, товар поставлявся на умовах поставки DAF, яке є одним із правил Інкотермс, і до моменту введення обмежувальних заходів, санкцій товар не було поставлено на митну територію України, тому суд не вбачає протиправності у діях відповідача.

Таким чином суд приходить до висновку про те, що відмова відповідача в митному оформлені товару ґрунтується на законних підставах.

Судові витрати покладаються на позивача.

Керуючись ст. ст. 2, 19, 139, 241-246 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Техноторг-Дон» (просп. Героїв України, 113/1, м. Миколаїв, 54025, ЄДРПОУ 31764816) до Миколаївської митниці (вул. Маріупольська, 57А, м. Миколаїв, 54017, ЄДРПОУ 44017652) відмовити.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Суддя В. С. Брагар

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.07.2024
Оприлюднено15.07.2024
Номер документу120299366
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо

Судовий реєстр по справі —400/3627/24

Ухвала від 30.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Постанова від 27.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н.В.

Ухвала від 21.08.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н.В.

Ухвала від 21.08.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н.В.

Ухвала від 12.08.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н.В.

Рішення від 09.07.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Брагар В. С.

Ухвала від 24.04.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Брагар В. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні