Рішення
від 10.07.2024 по справі 440/14966/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

. 10 липня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/14966/23

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Чеснокової А.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження в письмовому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції в Полтавській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

06 жовтня 2023 року позивач звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Національної поліції в Полтавській області про:

визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо нарахування та виплати капітану поліції ОСОБА_1 , інспектору - черговому чергової частини ізолятора тимчасового тримання № 2 Головного управління Національної поліції в Полтавській області, в повному розмірі грошового забезпечення, а саме: виплати, передбаченої постановою КМУ від 28 лютого 2022 року № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" у розмірі 100000,00 грн за період з 01 по 31 січня 2023 року та з 01 по 17 лютого 2023 року;

зобов`язання відповідача нарахувати та виплатити ОСОБА_1 виплату у розмірі 100000,00 грн, передбачену постановою КМУ від 28 лютого 2022 року № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" в повному розмірі за період з 01 по 31 січня 2023 року та з 01 по 17 лютого 2023 року, без урахування податків і зборів.

В обґрунтування своїх вимог позивач вказав, що наказом № 575о/c дск від 09 грудня 2022 року він був відряджений у складі зведеного загону ГУНП у Полтавській області до особливого розпорядження в оперативне управління начальника ГУНП в Херсонській області. Наказом №77о/с дск від 13 лютого 2023 року з 17 лютого 2023 року позивач повернутий до постійного місця дислокації особового складу ГУНП у Полтавській області з оперативного управління начальника ГУНП в Херсонській області. Позивач вважає, що набув право на виплату додаткової винагороди на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" в розмірі до 100000,00 грн за період з 01 січня 2023 року по 17 лютого 2023 року.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 11 жовтня 2023 року позовну заяву залишено без руху в зв`язку із невідповідністю останньої вимогам статей 160, 161 Кодексу адміністративного судочинства України. Для усунення недоліків встановлено десятиденний строк, що розпочинає свій перебіг з дня вручення копії ухвали про залишення позовної заяви без руху.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 02 листопада 2023 року позовну заяву повернуто ініціатору звернення.

Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 02 лютого 2024 року ухвалу Полтавського окружного адміністративного суду від 02 листопада 2023 року скасовано, справу направлено до суду першої інстанції для продовження розгляду.

Справа надійшла до Полтавського окружного адміністративного суду 29 квітня 2024 року, що підтверджується даними реєстрації на вхідному штампі.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 03 травня 2024 року позовну заяву залишено без руху через невідповідність останньої вимогам статей 160-161 Кодексу адміністративного судочинства України.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 10 травня 2024 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, яку призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

23 травня 2024 року до суду надійшов відзив на позов, у якому Головне управління Національної поліції у Полтавській області (далі ГУ НП у Полтавській області, відповідач) просило адміністративний позов залишити без задоволення в повному обсязі, посилаючись на те, що обов`язковою умовою для нарахування та виплати поліцейському додаткової винагороди у розмірі до 100000,00 грн є перебування (здійснення повноважень) у районах проведення воєнних (бойових дій). Згідно з пунктом 6 Порядку та умов № 775, перелік районів проведення воєнних (бойових) дій визначається рішенням Головнокомандувача Збройних Сил України. Відповідно до наказу Головнокомандувача Збройних Сил України від 02 лютого 2023 року № 26 (із змінами, внесеними наказом від 14 лютого 2023 № 35) з 01 по 31 січня 2023 року Херсонська міська територіальна громада не визначена районом ведення воєнних (бойових) дій. Згідно з наказом Головнокомандувача Збройних Сил України від 01 березня 2023 року №52 з 01 лютого по 28 лютого 2023 року Херсонська міська територіальна громада не визначена районом ведення воєнних (бойових) дій. Крім того відповідач вказав, що 12 липня 2023 року до ГУНП в Полтавській області надійшов лист ГУНП в Херсонській області від 04 липня 2023 року за вих. № 1706/01/20-2023, яким повідомлено, що наказом ГУНП в Херсонській області від 10 грудня 2022 року №667 "Про надання в оперативне розпорядження поліцейських зведеного загону ГУНП в Полтавській області" з 10 грудня 2022 року до особливого розпорядження додатково зосереджено на деокупованій території Херсонської області та м. Херсон поліцейських зведеного загону ГУНП в Полтавській області та надано їх в оперативне розпорядження начальнику відділу поліції №1 Херсонського районного управління поліції ГУНП в Херсонській області. Відповідач зазначає, що у період з 01 січня 2023 року по 17 лютого 2023 року позивач ніс службу в межах Херсонської міської територіальної громади, яка не була віднесена до районів ведення воєнних (бойових) дій у період з 01 січня 2023 року по 17 лютого 2023 року відповідно до наказів Головнокомандувача Збройних Сил України від 02 лютого 2023 року № 26 (із змінами від 14 лютого 2023 року № 35) та від 01 березня 2023 року № 52, тому відсутні правові підстави для нарахування та виплати позивачу додаткової винагороди у збільшеному розмірі до 100000,00 грн за вказаний період.

Справу за вказаним позовом розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) відповідно до статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 вказаного Кодексу.

Суд, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши письмові докази, надані сторонами до матеріалів адміністративної справи, встановив такі обставини.

Наказом № 575 о/с дск від 09 грудня 2022 року позивач відряджений у склад зведеного загону ГУНП у Полтавській області до особливого розпорядження в оперативне управління начальника ГУНП в Херсонській області з 10 грудня 2022 року.

10 грудня 2022 року Головним управлінням Національної поліції в Херсонської області прийнятий наказ № 667 від 10 грудня 2022 року "Про надання в оперативне розпорядження поліцейських зведеного загону ГУНП в Полтавській області".

Згідно наказу № 77 о/с дск від 13 лютого 2023 року з 17 лютого 2023 року позивач повернутий до постійного місця дислокації особового складу ГУНП у Полтавській області з оперативного управління начальника ГУНП в Херсонській області.

Грошове забезпечення позивача за: період з 01 січня 2023 року по 31 січня 2023 року нараховане у розмірі 14083,04 грн та виплачене (за відрахуванням військового збору (1,5%) та профспілкових внесків) у сумі 13871,79 грн, за період з 01 лютого 2023 року по 17 лютого 2023 року грошове забезпечення нараховане у розмірі 15006,77 грн та виплачене (за відрахуванням військового збору (1,5%) та профспілкових внесків) у сумі 14781,67 грн.

Додаткова винагорода, передбачена постановою Кабінетом Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168, за період з 01 січня 2023 року по 31 січня 2023 року нарахована позивачеві в лютому 2023 року в розмірі 29999,94 грн та виплачена (за відрахуванням військового збору (1,5%) у сумі 29549,94 грн, за період з 01 лютого 2023 року по 17 лютого 2023 року додаткова винагорода нарахована у березні 2023 року в розмірі 17499,86 грн та виплачена (за відрахуванням військового збору (1,5%) у сумі 17273,36 грн.

Вважаючи протиправною бездіяльність відповідача, що полягає у ненарахуванні та невиплаті додаткового грошової винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" у розмірі 100000,00 грн за період з 01 січня 2023 року по 17 лютого 2023 року, позивач звернувся до суду з позовом у цій справі.

Суд, вивчивши та дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази у сукупності, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дійшов наступних висновків.

Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові засади організації та діяльності Національної поліції України, статус поліцейських, а також порядок проходження служби в Національній поліції України визначає Закон України від 02 липня2015 №580-VIII "Про Національну поліцію" (далі - Закон № 580-VIII, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до частин 1, 2 статті 94 Закону № 580-VIII поліцейські отримують грошове забезпечення, розмір якого визначається залежно від посади, спеціального звання, строку служби в поліції, інтенсивності та умов служби, кваліфікації, наявності наукового ступеня або вченого звання.

Порядок виплати грошового забезпечення визначає Міністр внутрішніх справ України.

Так, пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" передбачено, що грошове забезпечення поліцейських складається з посадового окладу, окладу за спеціальним званням, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер), премії та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

Критерії виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції України, у тому числі здобувачам вищої освіти, яким присвоєно спеціальне звання поліції (далі - здобувачі), закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських (далі - ЗВО) визначають Порядок та умови виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та здобувачам вищої освіти закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських, затверджені наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06 квітня 2016 року № 260 та зареєстровані в Міністерстві юстиції України 29 квітня 2016 року № 669/28799.

За приписами пункту 3 розділу І Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та здобувачам вищої освіти закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських, затвердженого Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06 квітня 2016 №260, грошове забезпечення поліцейських визначається залежно від посади, спеціального звання, стажу служби в поліції, інтенсивності та умов служби, кваліфікації, наукового ступеня або вченого звання.

До складу грошового забезпечення входять: 1) посадовий оклад; 2) оклад за спеціальним званням; 3) щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер); 4) премії; 5) одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Згідно з пунктом 9 розділу І Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та здобувачам вищої освіти закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських, затвердженого Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06 квітня 2016 № 260, при виплаті поліцейським грошового забезпечення за неповний місяць розмір виплати за кожний календарний день визначається шляхом ділення суми грошового забезпечення за повний місяць на кількість календарних днів у місяці, за який здійснюється виплата

Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" постановлено ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб. Військовому командуванню (Генеральному штабу Збройних Сил України, ІНФОРМАЦІЯ_1 , командуванням видів, окремих родів військ (сил) Збройних Сил України, управлінням оперативних командувань, командирам військових з`єднань, частин Збройних Сил України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управління державної охорони України) разом із Міністерством внутрішніх справ України, іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати передбачені Законом України "Про правовий режим воєнного стану" заходи і повноваження, необхідні для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави.

Законом України № 2102-IX від 24 лютого 2022 року затверджений Указ Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, яким введений в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

Указом від 14 березня 2022 року № 133/2022, затвердженим Законом України від 15 березня 2022 року № 2119-IX, Указом від 18 квітня 2022 року № 259/2022, затвердженим Законом України від 21 квітня 2022 року № 2212-IX, Указом від 17 травня 2022 року № 341/2022, затвердженим Законом України від 22 травня 2022 року № 2263-IX, Указом від 12 серпня 2022 року №573/2022, затвердженим Законом України від 15 серпня 2022 року № 2500-IX, Указом від 07 листопада 2022 року № 757/2022, затвердженим Законом України від 16 листопада 2022 року № 2738-IX, Указом від 06 лютого 2023 року № 58/2023, затвердженим Законом України від 07 лютого 2023 № 2915-IX, Указом від 01 травня 2023 року № 254/2023, затвердженим Законом України від 2 травня 2023 №3057-IX, та Указом від 26 липня 2023 року № 451/2023, затвердженим Законом України від 27 липня 2023 року № 3275-IX, Указом від 26 липня 2023 року № 451/2023, затвердженим Законом України від 27 липня2023 № 3275-IX, Указом від 06 листопада 2023 року № 734/2023, затвердженим Законом України від 08 листопада 2023 року № 3429-IX, продовжувався строк дії воєнного стану в Україні строком на 90 діб.

На виконання Указів Президента України від 24 лютого 2022 року № 64 "Про введення воєнного стану в Україні" та № 69 "Про загальну мобілізацію", Кабінетом Міністрів України 28 лютого 2022 року прийнята постанова № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" (далі - Постанова № 168), пунктом 1 якої встановлено, що на період дії воєнного стану військовослужбовцям Збройних Сил, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту, військовим прокурорам Офісу Генерального прокурора, особам рядового і начальницького складу Державної служби з надзвичайних ситуацій, співробітникам Служби судової охорони, особам начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро та поліцейським виплачується додаткова винагорода в розмірі 30000 гривень щомісячно (крім військовослужбовців строкової служби), а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби), - розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах.

Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 (у редакції чинній з 18 жовтня 2022 року) встановлено, що на період дії воєнного стану військовослужбовцям Збройних Сил, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту, військовим прокурорам Офісу Генерального прокурора, особам рядового і начальницького складу Державної служби з надзвичайних ситуацій, співробітникам Служби судової охорони, особам начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро та поліцейським виплачується додаткова винагорода в розмірі до 30000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць, а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби), - розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах. Особам рядового і начальницького складу територіальних (міжрегіональних) воєнізованих формувань Державної кримінально-виконавчої служби, що залучаються Головнокомандувачем Збройних Сил до складу оперативно-стратегічного угруповання відповідної групи військ для безпосередньої участі у бойових діях або забезпечення здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах проведення воєнних (бойових) дій у період здійснення зазначених заходів, виплачується додаткова винагорода в розмірі до 100000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах.

Виплата такої додаткової винагороди здійснюється на підставі наказів командирів (начальників).

Постановою Кабінету Міністрів України від 20 січня 2023 року № 43 у пункті 1 у першому реченні абзацу першого: слова "військовим прокурорам Офісу Генерального прокурора", "співробітникам Служби судової охорони," виключено; після слів "перебуваючи безпосередньо в районах" доповнено словами "їх ведення (здійснення), зокрема на тимчасово окупованій Російською Федерацією території України, на території між позиціями сил оборони та позиціями військ держави-агресора".

Відповідно до пункту 2-1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" установлено, що порядок і умови виплати додаткової винагороди, а також одноразової грошової допомоги, передбачених цією постановою, визначаються керівниками відповідних міністерств та державних органів.

Пунктом 2-1 Постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 у редакції Постанови Кабінету Міністрів України № 43 від 20 січня2023, чинній з 21 січня2023, установлено, що керівники відповідних міністерств та державних органів визначають порядок і умови виплати додаткової винагороди, одноразової грошової допомоги, розміри виплати додаткової винагороди в розмірі до 30000 гривень.

Механізм і розмір виплати на період дії воєнного стану додаткової винагороди поліцейським, передбаченої пунктами 1, 1-2 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" визначає Порядок та умови виплати додаткової винагороди поліцейським на період дії воєнного стану, затверджені Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 28 листопада 2022 року № 775 та зареєстровані в Міністерстві юстиції України 01 грудня 2022 року за № 1514/38850 (далі по тексту - Порядок та умови виплати № 775).

Згідно з пунктом 2 Порядку та умов виплати №775 на період дії воєнного стану поліцейським виплачується додаткова винагорода в розмірі до 30000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць, а тим із них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії (далі - бойові дії та заходи), перебуваючи безпосередньо в районах проведення воєнних (бойових) дій у період здійснення зазначених заходів, ця винагорода збільшується до 100000 гривень у розрахунку на місяць пропорційно часу участі в таких діях та заходах.

За приписами пункту 2 (в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 38 від 26 січня 2023 - застосовується з 01 лютого 2023 року) на період дії воєнного стану додаткова винагорода поліцейським виплачується в розмірах:

1) до 10000 гривень - поліцейським, крім тих, що визначені в підпункті 2 цього пункту,- пропорційно в розрахунку на місяць, а тим з них, які здійснюють повноваження поліції в місцях завдання ракетних ударів та/або ударів безпілотних літальних апаратів (далі - удари), розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 30000 гривень у розрахунку на місяць пропорційно часу їх здійснення;

2) до 30000 гривень - поліцейським, які проходять службу на територіях Харківської, Донецької, Луганської, Запорізької, Херсонської областей, Нікопольської, Марганецької міських, Червоногригорівської селищної, Покровської, Мирівської сільських територіальних громад Нікопольського району, Зеленодольської міської, Грушівської сільської територіальних громад Криворізького району Дніпропетровської області, Новопавлівської, Великомихайлівської сільських, Покровської селищної територіальних громад Синельниківського району Дніпропетровської області, Очаківської міської, Куцурубської сільської територіальних громад Миколаївського району Миколаївської області, Сновської, Корюківської міських територіальних громад Корюківського району, Семенівської та Новгород-Сіверської міських територіальних громад Новгород-Сіверського району, Городнянської міської територіальної громади Чернігівського району Чернігівської області, Середино-Будської, Дружбівської, Глухівської міських, Зноб-Новгородської, Свеської, Есманьської, Шалигинської селищних територіальних громад Шосткинського району, Путивльської міської, Новослобідської сільської територіальних громад Конотопського району, Білопільської міської, Краснопільської, Хотінської селищних, Миропільської, Юнаківської сільських територіальних громад Сумського району, Великописарівської селищної територіальної громади Охтирського району Сумської області пропорційно в розрахунку на місяць.

3) до 100000 гривень - поліцейським, зазначеним у підпунктах 1, 2 цього пункту, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії (далі - бойові дії або заходи), перебуваючи безпосередньо в районах їх ведення (здійснення), зокрема на тимчасово окупованій Російською Федерацією території України, на території між позиціями сил оборони та позиціями військ держави-агресора, у період здійснення зазначених заходів, у розрахунку на місяць пропорційно участі в бойових діях або заходах.

Пунктом 3 Порядку та умов виплати № 775 (у редакції, що діяла до 01 лютого 2023 року) визначено, що до безпосередньої участі в бойових діях та заходах належить здійснення поліцейським у районах проведення воєнних (бойових) дій:

1) бойових (спеціальних) завдань із відсічі та стримування збройної агресії проти України під час підпорядкування поліцейського відповідному органу військового управління або на виконання бойових розпоряджень такого органу;

2) заходів, пов`язаних з організацією та виконанням розвідувальних завдань, у разі їх залучення розвідувальним органом відповідно до законодавства;

3) охорони об`єктів (у тому числі несення служби на блокпостах) під час відбиття збройного нападу чи нанесення по них вогневого ураження противником, звільнення таких об`єктів у разі їх захоплення;

4) боротьби з диверсійно-розвідувальними силами агресора (противника) та не передбаченими законами України воєнізованими або збройними формуваннями в умовах безпосереднього зіткнення (взаємного вогневого контакту) з противником;

5) розмінування, що має оперативний характер, у частині виявлення, знешкодження та знищення вибухонебезпечних предметів;

6) заходів з евакуації населення (жителів) із територій (населених пунктів), які під час здійснення таких заходів піддаються вогневому ураженню противника;

7) інших повноважень поліції, крім зазначених у підпунктах 1 - 6 цього пункту, на територіях (населених пунктах), які у день здійснення таких повноважень піддаються вогневому ураженню противника, або на яких після деокупації тривають заходи з відновлення виконання завдань поліції відповідно до Закону України "Про Національну поліцію", згідно плану заходів, затверджених Головою Національної поліції (у період з дня деокупації відповідної території (населеного пункту) до одного місяця).

За приписами пункту 3 Порядку та умов виплати № 775 (у редакції, чинній з 01 лютого 2023 року) до безпосередньої участі в бойових діях або заходах належить здійснення поліцейським у районах проведення воєнних (бойових) дій:

1) бойових (спеціальних) завдань із відсічі та стримування збройної агресії проти України під час підпорядкування поліцейського відповідному органу військового управління або на виконання бойових розпоряджень такого органу;

2) виконання розвідувальних завдань, у разі їх залучення розвідувальним органом відповідно до законодавства;

3) охорони об`єктів (у тому числі несення служби на блокпостах) під час відбиття збройного нападу чи нанесення по них вогневого ураження противником, звільнення таких об`єктів у разі їх захоплення;

4) боротьби з диверсійно-розвідувальними силами агресора (противника) та не передбаченими законами України воєнізованими або збройними формуваннями в умовах безпосереднього зіткнення (взаємного вогневого контакту) з противником;

5) розмінування, що має оперативний характер, у частині виявлення, знешкодження та знищення вибухонебезпечних предметів;

6) заходів з евакуації населення (жителів) із територій (населених пунктів), які під час здійснення таких заходів піддаються вогневому ураженню противника.

Відповідно до пункту 5 Порядку та умов виплати № 775 документи, що підтверджують здійснення поліцейським повноважень на місцях ударів чи безпосередню участь поліцейських у бойових діях або заходах, є: наказ (у тому числі наказ на виконання бойового розпорядження); доручення; стройова записка; рапорт поліцейського (доповідна записка) про безпосередню участь у бойових діях або заходах; акт перевірки об`єкта на наявність вибухонебезпечних предметів або акт знищення (знешкодження) вибухонебезпечних предметів або таких, що їх нагадують; звернення органів державної влади або органів місцевого самоврядування про відселення людей із місць, небезпечних для проживання, плани проведення евакуації населення (обов`язкової евакуації окремих категорій населення), витяг з інформаційно-комунікаційної системи "Інформаційний портал Національної поліції України" про виконання завдань диспетчера (оперативного чергового) про реагування на повідомлення (заяви) осіб про необхідність евакуації людей унаслідок збройної агресії; графіки чергувань (розстановка нарядів поліції); витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань; витяг з єдиного обліку заяв і повідомлень про кримінальні правопорушення та інші події з використанням інформаційно-комунікаційної системи "Інформаційний портал Національної поліції України" або журналу єдиного обліку заяв і повідомлень про вчинені кримінальні правопорушення та інші події; акт уповноваженого органу або посадової особи про залучення поліцейських із числа здобувачів освіти, відряджених поліцейських до безпосереднього виконання повноважень поліції; інші документи, у яких містяться відомості про участь поліцейського в бойових діях або заходах в умовах безпосереднього зіткнення або взаємного вогневого контакту з противником.

Згідно з пунктом 6 Порядку та умов виплати № 775 перелік районів проведення воєнних (бойових) дій визначається рішенням Головнокомандувача Збройних Сил України.

Наказом Головнокомандувача Збройних Сил України від 02 лютого 2023 року № 26 "Про визначення районів ведення воєнних (бойових) дій" визначено райони ведення воєнних (бойових) дій з 01 по 31 січня 2023 року.

За змістом наказу Головнокомандувача Збройних Сил України від 02 лютого 2023 року № 26 (із змінами, внесеними наказом від 14 лютого 2023 року № 35) з 01 по 31 січня 2023 року м. Херсон Херсонської міської територіальної громади не визначений районом ведення воєнних (бойових) дій.

Наказом Головнокомандувача Збройних Сил України від 01 березня 2023 року № 52 "Про визначення районів ведення воєнних (бойових) дій" визначено райони ведення воєнних (бойових) дій з 01 по 25 лютого 2023 року.

За змістом наказу Головнокомандувача Збройних Сил України від 01 березня 2023 року № 52 з 01 по 25 лютого 2023 року м. Херсон Херсонської міської територіальної громади не визначений районом ведення воєнних (бойових) дій.

Щодо аргументів представника позивача про те, що накази Головнокомандувача Збройних Сил України від 02 лютого 2023 №26 (із змінами, внесеними наказом від 14 лютого 2023 року № 35) та від 01 березня 2023 року № 52 не відповідають статті 58 Конституції України, суд зазначає наступне.

Нормативно-правовим актом, який регулює спірні правовідносини, є Порядок та умови № 775, зареєстрований в Міністерстві юстиції України від 01 грудня 2022 року № 1514/38850.

Накази Головнокомандувача Збройних Сил України встановлюють райони ведення воєнних (бойових) дій, тобто не містять норм права. Вищезазначені накази є чинними, ніким не оскаржені та не скасовані, а тому підлягають застосуванню. Крім того, представник позивача вказував, що цими наказами встановлені були райони ведення бойових дій пост-фактум і це він вважає порушенням. Суд зазначає, що визначення відповідними наказами районів бойових дій наперед є неможливим.

Відповідно до матеріалів справи наказом № 575о/с дск від 09 грудня 2022 року позивач відряджений у склад зведеного загону ГУНП у Полтавській області до особливого розпорядження в оперативне управління начальника ГУНП в Херсонській області з 10 грудня 2022 року з метою надання допомоги ГУНП в Херсонській області з виконання завдань на деокупованих територіях.

Додатком 1 до Інструкції про службові відрядження поліцейських у межах України, затвердженої наказом МВС України від 02 серпня 2017 року № 672, затверджена форма посвідчення про відрядження, яке зокрема, містить відомості про виїзд у відрядження, прибуття до пункту призначення, виїзд з нього, приїзд до місця постійної роботи.

Згідно посвідчення про відрядження позивач 10 грудня 2022 року вибув з м. Полтава та прибув до м. Херсон, а 17 лютого 2023 року - вибув з м. Херсон та прибув до м. Полтава.

Наказом ГУНП в Херсонській області від 10 грудня 2022 року № 667 "Про надання в оперативне розпорядження поліцейських зведеного загону ГУНП в Полтавській області" з 10 грудня 2022 року до особливого розпорядження позивач наданий в оперативне розпорядження начальнику відділу поліції № 1 Херсонського районного управління поліції ГУНП в Херсонській області.

За змістом листа ГУНП в Херсонській області від 04 липня 2023 року № 1706/01/20-2023 територія обслуговування відділу поліції № 1 Херсонського РУП ГУНП в Херсонській області не визначена наказами Головнокомандувача Збройних Сил України від 02 лютого 2023 №26 (із змінами від 14 лютого 2023 року № 35) та від 01 березня 2023 року № 52 районом ведення воєнних (бойових) дій.

Таким чином, позивач у період з 01 січня 2023 року по 17 лютого 2023 року ніс службу в межах м. Херсон Херсонської міської територіальної громади (дата завершення тимчасової окупації Херсонської міської територіальної громади - 11 листопада 2022 року), що не був віднесений до районів ведення воєнних (бойових) дій у період з 01 січня 2023 року по 17 лютого 2023 року відповідно до наказів Головнокомандувача Збройних Сил України від 02 лютого 2023 №26 (із змінами від 14 лютого 2023 року № 35) та від 01 березня 2023 року № 52.

Додаткова винагорода у сумі 100000,00 грн могла бути виплачена виключно поліцейським, які виконували службові завдання безпосередньо в районах проведення воєнних (бойових) дій.

Належних та допустимих доказів на підтвердження безпосередньої участі позивача у бойових діях або залучення його до здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії у районах проведення воєнних (бойових) дій у період з 01 січня 2023 року по 17 лютого 2023 року матеріали справи не містять.

Сам по собі факт виконання позивачем службових обов`язків на території м. Херсон Херсонської міської територіальної громади під час дії воєнного стану у період з 01 січня 2023 року по 17 лютого 2023 року не створює для відповідача обов`язку нарахування збільшеної додаткової винагороди, оскільки підставою для її виплати є документальне підтвердження безпосередньої участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах проведення воєнних (бойових) дій у період здійснення зазначених заходів, зокрема на тимчасово окупованій Російською Федерацією території України, на території між позиціями сил оборони та позиціями військ держави-агресора.

Відповідно до приписів статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд, згідно із ст. 90 цього ж Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Згідно із частиною другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, що, в свою чергу, в даному випадку, і було належним чином зроблено відповідачем при розгляді даної справи.

Враховуючи встановлені обставини справи та наведені вище норми права, якими врегульовані спірні правовідносини, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для зобов`язання Головного управління Національної поліції у Полтавській області нарахувати та виплатити на користь позивача виплату, передбачену постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану", у розмірі 100000,00 грн за період з 01 січня 2023 року по 17 лютого 2023 року.

Позивач скористався правом на звернення до адміністративного суду, заявлені позовні вимоги розглянуті судом по суті. Проте, враховуючи обставини справи та наведені вище норми права, якими врегульовані спірні правовідносини, підстави для задоволення адміністративного позову відсутні.

При прийнятті рішення у даній справі суд також враховував позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки інших аргументів учасників справи), сформовану, зокрема у справах "Салов проти України" (заява № 65518/01; від 06 вересня 2005 року; пункт 89), "Проніна проти України" (заява № 63566/00; 18 липня 2006 року; пункт 23) та "Серявін та інші проти України" (заява № 4909/04; від 10 лютого 2010 року; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; 09 грудня 1994 року, пункт 29).

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Відмовити в задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Головного управління Національної поліції в Полтавській області (вул. Юліана Матвійчука, 83 м. Полтава, Полтавська область, 36014, ЄДРПОУ 40108630) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя А.О. Чеснокова

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.07.2024
Оприлюднено15.07.2024
Номер документу120300935
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них

Судовий реєстр по справі —440/14966/23

Рішення від 10.07.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.О. Чеснокова

Ухвала від 10.05.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.О. Чеснокова

Ухвала від 03.05.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.О. Чеснокова

Постанова від 02.02.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 18.12.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 18.12.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 21.11.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 02.11.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.О. Чеснокова

Ухвала від 11.10.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.О. Чеснокова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні