ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
12 липня 2024 рокум. ДніпроСправа № 360/445/24
Суддя Луганського окружного адміністративного суду Захарова О.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Новодружеський механічний завод» до Головного управління ДПС у Луганській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання зареєструвати податкові накладні в реєстрі,
ВСТАНОВИВ:
30 квітня 2024 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «Новодружеський механічний завод» (далі позивач, ТОВ «Новодружеський механічний завод») до Головного управління ДПС у Луганській області (далі І відповідач, ГУ ДПС у Луганській області), Державної податкової служби України (далі ІІ відповідач, ДПС України), з такими вимогами:
- визнати протиправним та скасувати рішення ГУ ДПС у Луганській області від 12.03.2024 № 10704488/40497911, № 10704490/40497911 та № 10704489/40497911;
- зобов`язати ДПС України зареєструвати податкові накладні від 30.10.2023 № 4 (реєстраційний номер документа: 9313475291), від 23.11.2023 № 7 (реєстраційний номер документа: 9344895586), від 30.11.2023 № 8 (реєстраційний номер документа: 9344911238).
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 16.01.2023 між ТОВ «Новодружеський механічний завод» і ТОВ «Промконструкція-2000» було укладено Договір субпідряду/співвиконавця № 16/01-23 від 16.01.2023 з ремонту гірничо-шахтного обладнання та металевих конструкцій.
Відповідно до умов Договору від 16.01.2023 № 16/01-23, та Специфікацій від 05.09.2023 № 2 та від 01.09.2023 № 3 ТОВ «Промконструкція - 2000» було здійснено оплату за виконання робіт з ремонту рештаків СП 251.12.21.00.000-01 та СП 251.12.21.00.000, що підтверджується платіжними інструкціями від 31.10.2023 № 218, від 23.11.2023 № 227, від 30.11.2023 № 234. Податкову накладну від 31.10.2023 № 4, від 23.11.2023 № 7, від 30.11.2023 № 8 було складено за першою подією - попередня оплата.
ТОВ «Новодружеський механічний завод» 21.09.2023 відправлено на реєстрацію до ЄРПН податкові накладні від 30.10.2023 № 4, від 23.11.2023 № 7, від 30.11.2023 № 8.
Згідно отриманих квитанцій відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена.
05.03.2024 ТОВ «Новодружеський механічний завод» подано повідомлення № 2 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено до Головного управління ДПС у Луганській області (Лисичанська ДПІ, м.Лисичанськ).
12.03.2024 отримані рішення № 10704488/40497911, № 10704490/40497911, № 10704489/40497911 про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.
Позивач не погоджується з підставами, вказаними в оскаржуваних рішеннях щодо відмови в реєстрації податкових накладних: відсутні складські документи на зберігання матеріалів, конструкцій, устаткування, інструментів, комплектуючих виробів необхідних для виконання робіт (ремонту рештаків), неможливо встановити наявність трудових ресурсів на підприємстві, в тому числі з відповідною кваліфікацією. Податковий розрахунок сум доходу нарахованого(сплаченого) на користь платників податків- фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного соціального внеску за IV квартал 2023 року не надано.
Позивач вважає оскаржувані рішення необґрунтованими, оскільки платником податків надано всі необхідні документи, які засвідчують підставу для реєстрації податкових накладних, а отже контролюючий орган не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних.
Ухвалою суду від 06 травня 2024 року адміністративний позов залишено без руху.
Ухвалою суду від 20 травня 2024 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, справу визначено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Ухвалою суду від 27.05.2024 відмовлено у задоволенні клопотання Головного управління ДПС у Луганській області про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.
Ухвалою суду від 06.06.2024 відмовлено у задоволенні клопотання Головного управління ДПС у Луганській області про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
03.06.2024 відповідач І надав відзив на позовну заяву, в якому представник відповідача на обгрунтування заперечень проти позову зазначив, що 18.11.2023 ТОВ «Новодружеський механічний завод» через автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України подано на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 31.10.2023 № 4 на загальну суму 150000 грн, в т.ч. ПДВ 25000 грн. 18.12.2023 ТОВ «Новодружеський механічний завод» через автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України подано на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 23.11.2023 № 7 на загальну суму 310000 грн, в т.ч. ПДВ 51666,67 грн. 18.12.2023 ТОВ «Новодружеський механічний завод» через автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України подано на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 30.11.2023 № 8 на загальну суму 499000 грн, в т.ч. ПДВ 83166,67 грн.
Під час автоматизованого моніторингу податкових накладнних від 31.10.2023 № 4, від 23.11.2023 № 7, від 30.11.2023 № 8, ДПС 18.11.2023, 18.12.2023 надіслано ТОВ «Новодружеський механічний завод» квитанції про зупинення реєстрації зазначених податкових накладних. Підстави: «Обсяг постачання товару/послуги 33.12, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку).
Платником податків до Комісії регіонального рівня подано повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 05.03.2024 № 2 з долученням наступних документів: пояснення до повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено; акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 25.08.2023 № 5403678; акти випробування обладнання після проведеного ремонту від 06.11.2023 № 1, від 24.11.2023 № 2, від 16.12.2023 № 3, від 24.12.2023 № 4; акти приймання-передачі обладнання з ремонту від 09.11.2023 № 01Р, від 27.11.2023 № 01Р, від 19.12.2023 № 01Р, від 23.12.2023 №01Р, акти приймання-передачі неремонтопридатні деталі від 27.11.2023 № 02Н, від 19.12.2023 № 02Н; акти прийому-передачі ремонтного фонду від 05.09.2023, 11.08.2023, 08.09.2023; видаткові накладні від 25.08.2023 № 2403681, № 5403679, товарно-транспортні накладні від 25.08.2023 №АВ05250823-0599, № АВ05250823-0597; дефектний акт № 01/08.23 на ремонт рештаків СП 251.12.21.00.000-01 у кількості 22 шт., рештаків СП 251.12.21.00.000 у кількості 11 шт., дефектний акт № 02/09.23 на ремонт рештаків СП 251.12.21.00.000-01 у кількості 22 шт., рештаків СП 251.12.21.00.000 у кількості 12 шт., дефектний акт № 03/09.23 на ремонт рештаків СП 251.12.21.00.000-01 у кількості 26 шт, рештаків СП 251.12.21.00.000 у кількості 7 шт.; договір поставки від 27.05.2021 № 270501, укладений між ТОВ «АВ метал груп» та ТОВ «Новодружеський механічний завод» із спецификаціями від 18.08.2023 № 7 , від 18.08.2023 № 8; договір суборенди нерухомого майна від 30.03.2022 № 1, укладений між ТОВ «ПТУ «ВІРА-В-СЕРВІС ІНТЕРМАШ» та ТОВ «Новодружеський механічний завод», акт прийому передачі в суборенду нерухомого майна від 30.03.2022, додаткова угода від 30.06.2022 № 8 до договору суборенди нерухомого майна від 30.03.2022 № 1; договір субпідряду/співвиконавця від 16.01.2023 №16/01-23, укладений між ТОВ «ПРОМКОНСТРУКЦІЯ-2000» та ТОВ «Новодружеський механічн Bold балтійське ?? >"> 2 ? ? ? ? ? ?? $? ? ? ???? ?? ??? G U > ? ???Times New Roman CE Times New Roman Bold Bold центральноєвропейське ?? >"> 2 ? ? ? ? ? ?i $? ? ? ???? ?? ??? G U > ? ???Times New Roman CYR Times New Roman Bold Bold кирилиця ?? >"> 2 ? ? ? ? ? ?I $? ? ? ???? ?? ??? G U > ? ???Times New Roman Greek Times New Roman Bold Bold грецьке ?? >"> 2 ? ? ? ? ? ?? $? ? ? ???? ?? ??? G U > ? ???Time
12.03.2024 відбулось засідання Комісії ГУ ДПС у Луганській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яке оформлено протоколом від 12.03.2024 №14.
В протоколі зазначено, що підприємством ТОВ «Новодружеський механічний завод», код 40497911, подані пояснення та копії документів до зупинених податкових накладних від 31.10.2023 № 4 на суму 150 000,00 грн, в т.ч. ПДВ 25 000,00 грн, від 30.11.2023 № 8 від 30.11.2023 на суму 499 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 83 166,67 грн, від 23.11.2023 № 7 на суму 310 000,00 грн, в т.ч. ПДВ 51 666,67 грн.
ТОВ «Новодружеський механічний завод», основний вид діяльності механічне оброблення металевих виробів.
Платником до податкових накладних, реєстрація яких зупинена, надані копії підтверджуючих документів щодо здійснення проведеної господарської операції з ремонту рештаків на адресу покупця ТОВ « Промконструкція 2000», а саме: довідка про наявність основних фондів, договір від 16.01.2023 № 16/01-23, специфікація, платіжна інструкція, креслення, податкові накладні, акти випробування обладнання після проведеного ремонту, тощо.
Податкові накладні складені за фактом отримання попередньої оплати згідно умов договору та наданих платіжних інструкцій від 31.10.2023 № 218, від 23.11.2023 № 227, від 30.11.2023 № 234. Наданими документами не можливо підтвердити реальність здійснення господарської операції у зв`язку з тим, що: відсутні складські документи на зберігання матеріалів, конструкцій, устаткування, інструментів, комплектуючих виробів, необхідних для виконання робіт (ремонту рештаків); не надані рахунки на оплату ремонтних робіт, передбачені умовами договору; відсутні платіжні інструкції щодо сплати орендної плати за основні засобів; не надана декларація з податку на прибуток та звіт про фінансові результати за 2023, що не дає можливості провести аналіз валових доходів (декларування проведеної господарської операції в складі валових доходів), наявність залишків матеріалів та готової продукції; проведеним аналізом наявних баз даних в органах ДПС неможливо встановити наявність трудових ресурсів на підприємстві, в тому числі з відповідною кваліфікацією. Податковий розрахунок сум доходу нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за IV квартал 2023 року не надано, у зв`язку з чим не можливо
підтвердити фактичну чисельність працюючих які б здійснювали зазначений обсяг робіт; надані копії актів випробування обладнання після проведеного ремонту від 06.11.2023, 24.11.2023, 16.12.2023, 21.12.2023, при цьому не надано документів які б свідчили про повернення (перевезення) риштаків після ремонту до замовника; наданий акт здачі-прийняття робіт на відшкодування транспортних витрат за серпень 2023 року (копія) не підтверджується даними ЄРПН (відсутня реєстрація); не надано картку рахунку 361 по контрагенту «ТОВ Промконструкція 2000» яка підтверджує факт отримання попередньої оплат.
Враховуючи викладене, Комісією регіонального рівня 12.03.2024 прийнятщ рішення
№ 10704488/40497911, № 10704490/40497911 та № 10704489/40497911 про відмову в реєстрації податкових накладних від 10.2023 №4, від 23.11.2023 №7, від 30.11.2023 №8 в Єдиному реєстрі податкових накладних, в якому проставлено позначки, напроти відповідних підстав прийняття рішення: надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.
Також в рішеннях зазначено додаткову інформацію: «Відсутні складські документи на зберігання матеріалів, конструкцій, устаткування, інструментів, комплектуючих виробів, необхідних для виконання робіт (ремонту рештаків), неможливо встановити наявність трудових ресурсів на підприємстві, в тому числі з відповідною кваліфікацією. Податковий розрахунок сум доходу нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за IV квартал 2023 року не надано».
Відповідно до п. 44 Порядку №1165 Комісія контролюючого органу перевіряє подані
платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
Під час проведеного аналізу наявних трудових ресурсів ТОВ «Новодружеський механічний завод» встановлено, що чисельність працюючих згідно наданого податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за III квартал 2023 року на підприємстві лічилось 7 осіб, при цьому на момент розгляду повідомлень 12.03.2024 платником до органу ДПС не було надано.
Розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків
фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за ІV квартал 2023 року у зв`язку з чим неможливо підтвердити фактичну чисельність працюючих якіб здійснювали зазначений обсяг робіт. Звітність до органу ДПС надано з порушенням законодавчо встановлених термінів 18.03.2024.
Отже, Комісією ГУ ДПС у Луганській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних правомірно прийняті рішення від 12.03.2024 № 10704488/40497911, № 10704490/40497911 та № 10704489/40497911 про відмову в реєстрації податкових накладних від 10.2023 № 4, від 23.11.2023 № 7, від 30.11.2023 № 8 в Єдиному реєстрі податкових накладних, оскільки ТОВ «Новодружеський механічний завод» не надано на розгляд комісії документів, які б підтверджували реальність здійснення господарської операції.
Щодо вимоги в частині зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкові накладні віжповідач зазначає, що частиною другою пункту 25 Порядку №1165 та пунктами 3 та 9 Порядку №520 передбачено, що саме на Комісію регіонального рівня покладено обов`язок прийняття рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної.
При цьому, відповідно до правової позиції Верховного Суду України, викладеної в
постанові Пленуму № 13 від 24.10.2008, суд не може підміняти державний орган, рішення якого оскаржується, приймаючи замість рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого суб`єкта владних повноважень. Відтак, на думку відповідача, суд не вправі зобов`язувати ДПС України вчинити дії щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкової накладної, оскільки таке право надається лише контролюючому органу і реєстрація податкової накладної є дискреційним повноваженням виключно ДПС України.
Відповідач І вказує, що суд не може підміняти державний орган рішення якого оскаржується, приймати замість рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого суб`єкта владних повноважень, оскільки такі дії виходять за межі визначених йому повноважень законодавцем. Відтак, суд не вправі зобов`язувати ДПС України вчинити дії щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкової накладної, оскільки така прерогатива надається лише контролюючому органу і реєстрація податкової накладної є дискреційним повноваженням виключно ДПС України.
Підсумовуючи наведене, ГУ ДПС у Луганській області вважає, що рішення Комісії ГУ ДПС у Луганській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкової накладної від 12.03.2024 №10704488/40497911, № 10704490/40497911 та № 10704489/40497911 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкових накладних від 31.10.2023 № 4, від 23.11.2023 № 7, від 30.11.2023 №8, прийнято з дотриманням норм податкового законодавства, в порядку передбаченому законом, адже платником податків в порушення вимог законодавства не здійснено дій, які б надали змогу Комісії підтвердити дійсність господарської операції та прийняти рішення про реєстрацію зупиненої податкової накладної в ЄРПН.
На підставі викладеного, відповідач І просить відмовити у задоволенні позовних вимог.
Дослідивши матеріали електронної справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих сторонами доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-77, 90 КАС України, суд встановив таке.
Товариство з обмеженою відповідальності «Новодружеський механічний завод» код ЄДРПОУ 40497911, зареєстроване як юридична особа 20.05.2016, № 13811020000001997, місцезнаходження юридичної особи: 93100, Луганська обл., місто Лисичанськ, вул. Р.Малиновського, будинок 7, квартира 4, види економічної діяльності, серед іншого є: 25.62 Механічне оброблення металевих виробів.
16 січня 2023 року між Товариством з обмеженою відповідальністю «Промконструкція-2000» (Підрядник) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Новодружеський механічний завод» (Субпідрядник) укладений договір субпідряду/співвиконавця № 16/01-23.
Відповідно до п. 1.1. Договору Підрядник доручає, а Субпідрядник зобов`язується виконати на свій ризик, власними і залученими силами, засобами і способами роботи: з ремонту гірничо - шахтного обладнання та металевих конструкцій, токарно-фрезерувальних та зварювальних робіт, виконання робіт з випробування обладнання.
Пунктами 4.1.1, 4.2.1 визначено, що Підрядник зобов`язується зробити передплату у розмірі 40% від суми Додатку, після отримання від Субпідрядника рахунку на оплату ремонтних робіт, якщо інше не вказано в специфікаціях, а інші 60% - протягом 5 робочих днів з моменту підписання акту приймання передачі виконаних робіт. Переказ грошових коштів можливий лише на підставі виставленого рахунку.
Відповідно до п. 5.1. Договору, Субпідрядник зобов`язується розпочати виконання
робіт протягом двох робочих днів із дня надання необхідної технічної документації Підрядником.
Відповідно до п. 6.2. Договору, місце (пункт) здавання-приймання: промисловий майданчик Субпідрядника.
Згідно із Специфікацією від 05.09.2023 №2 ТОВ «Новодружеський механічний завод» здійснює виконання робіт з ремонту рештаків СП 251.12.21.00.000 (з лючком) - 12 штук, ціна без ПДВ - 38000,00 грн, сума без ПДВ - 456 000,00 грн; та СП 251.12.21.00.000 - 01 (лінійний) - 22 штуки, ціна без ПДВ - 38000,00 грн, сума без ПДВ - 836 000,00 грн, всього - 1 292 000,00 грн, ПДВ - 258 400,00 грн, всього з ПДВ - 1 550 400,00 грн; загальна сума специфікації складає 1 550 040,00 грн, в тому числі ПДВ - 258 400,00 грн; строк поставки - жовтень 2023 року, умови оплати - Підрядник здійснює попередню оплату у розмірі 40% передплату вартості товарів, зазначеної в Специфікації, протягом 5 робочих днів від дати отримання від Субпідрядника рахунку на оплату, решту оплати за фактом повідомлення від Субпідрядника про готовність продукції до відвантаження.
Згідно із Специфікацією від 01.09.2023 №3 ТОВ «Новодружеський механічний завод» здійснює виконання робіт з ремонту рештаків СП 251.12.21.00.000 - 7 штук, ціна без ПДВ - 38000,00 грн, сума без ПДВ - 266 000,00 грн; та СП 251.12.21.00.000 - 01- 26 штуки, ціна без ПДВ - 38000,00 грн, сума без ПДВ - 836 000,00 грн, всього - 1 292 000,00 грн, ПДВ - 258 400,00 грн, всього з ПДВ - 1 550 400,00 грн; загальна сума специфікації складає 1 550 040,00 грн, в тому числі ПДВ - 258 400,00 грн; строк поставки - жовтень 2023 року, умови оплати - Підрядник здійснює попередню оплату у розмірі 40% передплату вартості товарів, зазначеної в Специфікації, протягом 5 робочих днів від дати отримання від Субпідрядника рахунку на оплату, решту оплати за фактом повідомлення від Субпідрядника про готовність продукції до відвантаження.
В акті прийому-передачі ремонтного фонду від 11.08.2023 зазначено, що ТОВ «Промконструкція-2000» передає, а ТОВ «Новодружеський механічний завод» приймає ремонтний фонд, а саме: рештаки СП 251.12.21.00.000-01 (22 штуки) та СП 251.12.21.00.000 (12 штук) для виконання робіт з ремонту гірничошахтного обладнання за Договором.
Відповідно до акту прийому-передачі ремонтного фонду від 08.09.2023 ТОВ «Промконструкція-2000» передає, а ТОВ «Новодружеський механічний завод» приймає ремонтний фонд, а саме: рештаки СП 251.12.21.00.000-01 (26 штуки) та СП 251.12.21.00.000 (7 штук) для виконання робіт з ремонту гірничошахтного обладнання за Договором.
Згідно з платіжною інструкцією від 31.10.2023 № 218 ТОВ «Промконструкція-2000» перераховано на рахунок позивача 150000,00 грн, призначення платежу: «Передплата за ремонт гірничо-шахтного обладнання за договором №16/01-23 від 16.01.2023, в тому числі ПДВ 25000, 00 грн».
Згідно з платіжною інструкцією від 23.11.2023 № 227 ТОВ «Промконструкція-2000» перераховано передплату за ремонт гірничо-шахтного обладнання за договором №16/01-23 від 16.01.2023 на суму 310000,00 грн, в тому числі ПДВ 51666,67 грн.
Згідно з платіжною інструкцією від 30.11.2023 № 234 перераховано передплату за ремонт гірничо-шахтного обладнання за договором №16/01-23 від 16.01.2023 на суму 499000,00 грн, в тому числі ПДВ 83166, 67 грн.
18.11.2023 ТОВ «Новодружеський механічний завод» подано на реєстрацію в Єдиному державному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 31.10.2023 №4: номенклатура послуг - ремонт рештаків СП 251.12.21.00.000-01, послуги згідно з ДКПП - 33.12, одиниця виміру - шт., код 2009, кількість (об`єм, обсяг) 3.2894736, ціна постачання одиниці товару/послуги або максимальна роздрібна ціна товарів без урахування податку на додану вартість - 38000,00 грн, код ставки - 20, обсяги постачання (база оподаткування) без урахування податку на додану вартість - 125000,00 грн, сума податку на додану вартість - 25000,00 грн; постачальник (продавець) - ТОВ «НМЗ», отримувач (покупець) - ТОВ «Промкодінструкція -2000».
18.12.2023 позивачем подано на реєстрацію в Єдиному державному реєстрі податкових накладних:
-податкову накладну від 23.11.2023 № 7: номенклатура послуг - ремонт рештаків СП 251.12.21.00.000-01, послуги згідно з ДКПП - 33.12, одиниця виміру - шт., код 2009, кількість (об`єм, обсяг) 6.7982456, ціна постачання одиниці товару/послуги або максимальна роздрібна ціна товарів без урахування податку на додану вартість - 38000,00 грн, код ставки - 20, обсяги постачання (база оподаткування) без урахування податку на додану вартість 258333,33 грн, сума податку на додану вартість - 51666,666 грн; постачальник (продавець) - ТОВ «НМЗ», отримувач (покупець) - ТОВ «Промкодінструкція -2000»;
-податкову накладну від 30.11.2023 № 8: номенклатура послуг - ремонт рештаків СП 251.12.21.00.000-01, послуги згідно з ДКПП - 33.12, одиниця виміру - шт., код 2009, кількість (об`єм, обсяг) 10.9429824, ціна постачання одиниці товару/послуги або максимальна роздрібна ціна товарів без урахування податку на додану вартість - 38000,00 грн, код ставки - 20, обсяги постачання (база оподаткування) без урахування податку на додану вартість - 415833,33 грн, сума податку на додану вартість - 83166,666 грн; постачальник (продавець) - ТОВ «НМЗ», отримувач (покупець) - ТОВ «Промкодінструкція -2000».
Згідно з квитанцією про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 18 листопада 2023 року № 9313475291 результат обробки: «Документ доставлено до ДПС України. Документ збережено. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 31.10.2023 №4 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 33.12, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=8.0086%, "P"=1800. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
Згідно з квитанцією про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 18 грудня 2023 за № 9344895586 результат обробки: «Документ доставлено до ДПС України. Документ збережено. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 23.11.2023 №7 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 33.12, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=3.7730%, "Рпоточ"=0. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
Згідно з квитанцією про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 18 грудня 2023 за № 9344911238 результат обробки: «Документ доставлено до ДПС України. Документ збережено. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 30.11.2023 №8 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 33.12, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=3.7730%, "Рпоточ"=0. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
Позивачем до контролюючого органу подано повідомлення від 05.03.2024 № 2 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, та надано первинні документи на підтвердження здійснення господарських операцій.
Згідно із витягом з протоколу засідання Комісії ГУ ДПС у Луганській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 12.03.2024 №14 ТОВ «Новодружеський механічний завод» надано Комісії копії підтверджуючих документів щодо здійснення проведеної господарської операції з ремонту рештаків на адресу покупця ТОВ «Промконструкція 2000».
В протоколі від 12.03.2024 №14 зазначено, що наданими документами не можливо підтвердити реальність здійснення господарської операції у зв`язку з тим, що: відсутні складські документи на зберігання матеріалів, конструкцій, устаткування, інструментів, комплектуючих виробів, необхідних для виконання робіт (ремонту рештаків); не надані рахунки на оплату ремонтних робіт, передбачені умовами договору; відсутні платіжні інструкції щодо сплати орендної плати за основні засобів; не надана декларація з податку на прибуток та звіт про фінансові результати за 2023, що не дає можливості провести аналіз валових доходів (декларування проведеної господарської операції в складі валових доходів), наявність залишків матеріалів та готової продукції; проведеним аналізом наявних баз даних в органах ДПС неможливо встановити наявність трудових ресурсів на підприємстві, в тому числі з відповідною кваліфікацією. Податковий розрахунок сум доходу нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за IV квартал 2023 року не надано,у зв`язку з чим не можливо підтвердити фактичну чисельність працюючих які б здійснювали зазначений обсяг робіт; надані копії актів випробування обладнання після проведеного ремонту від 06.11.2023, 24.11.2023, 16.12.2023, 21.12.2023, при цьому не надано документів які б свідчили про повернення (перевезення) риштаків після ремонту до замовника; наданий акт здачі-прийняття робіт на відшкодування транспортних витрат за серпень 2023 року (копія) не підтверджується даними ЄРПН (відсутня реєстрація); не надано картку рахунку 361 по контрагенту «ТОВ Промконструкція 2000» , яка підтверджує
факт отримання попередньої оплат.
Враховуючи викладене, Комісією ухвалено рішення про відмову в реєстрації податкових накладних від 31.10.2023 № 4 на суму 150 000,00 грн, в т.ч. ПДВ 25 000,00 грн, від 30.11.2023 № 8 від 30.11.2023 на суму 499 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 83 166,67 грн, від 23.11.2023 № 7 на суму 310 000,00 грн, в т.ч. ПДВ 51 666,67 грн.
12.03.2024 Комісія ГУ ДПС у Луганській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняла рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних /розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних:
- №10704488/40497911 про відмову в реєстрації податкової накладної від 31.10.2023 №4;
- № 10704490/40497911 про відмову в реєстрації податкової накладної від 23.11.2023 № 7;
- № 10704489/40497911 про відмову в реєстрації податкової накладної від 23.11.2023 № 8.
Згідно з рішеннями № 10704488/40497911, № 10704490/40497911 та №10704489/40497911 підставою для відмови в реєстрації податкових накладних від 31.10.2023 № 4, від 23.11.2023 № 7, від 30.11.2023 № 8 в Єдиному реєстрі податкових накладних вказано: надання платником податку копій документів,складених /оформлених із порушенням законодавства.
Разом з цим, в графі додаткової інформації зазначено: «Відсутні складські документи на зберігання матеріалів, конструкцій, устаткування, інструментів, комплектуючих виробів, необхідних для виконання робіт (ремонту рештаків), неможливо встановити наявність трудових ресурсів на підприємстві, в тому числі з відповідною кваліфікацією. Податковий розрахунок сум доходу нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за IV квартал 2023 року не надано».
Не погодившись з рішеннями про відмову в реєстрації податкових накладних, позивач звернувся до суду.
Вирішуючи спір по суті, суд керується таким.
Відповідно до п.п. "б" п. 185.1 ст. 185 Податкового кодексу України (далі - ПК України) об`єктом оподаткування є операції платників податку з постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Пунктом 187.1 ст. 187 ПК України визначено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до абзацу першого п. 201.1 ст. 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Абзацами першим, другим п. 201.10 ст. 201 ПК України встановлено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Функціонування Єдиного реєстру податкових накладних (далі за текстом - ЄРПН) відбувається в автоматизованому режимі за правилами, визначеними Порядком ведення єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок № 1246).
Зокрема, п. 12 Порядку № 1246 передбачено, що саме в автоматизованому режимі здійснюється перевірка одержаної від платника податків податкової накладної на предмет наявності підстав для зупинення реєстрації.
Згідно з п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Суд зазначає, що обставини зупинення реєстрації податкових накладних обов`язково підлягають дослідженню, оскільки є юридично значимими та такими, що тягнуть за собою прийняття в подальшому рішення про реєстрацію податкових накладних або відмову у реєстрації на підставі витребуваних документів у платника податку за результатами зупинення реєстрації.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (далі - Порядок № 1165, в редакції чинній на момент зупинення реєстрації податкових накладних).
За визначенням п. 2 Порядку № 1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Відповідно до п. 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
В силу приписів пункту 7 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет (п. 8 Порядку № 1165).
Відповідно до п. 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Згідно з п. 11 Порядку № 1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до отриманих позивачем квитанцій про зупинення реєстрації спірних податкових накладних, операції, які в них відображені, відповідають п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (Додаток №3).
Критерії ризиковості здійснення операцій визначені у Додатку № 3 до Порядку № 1165.
Відповідно до п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій Додатку № 3 до Порядку №1165 під таке визначення підпадає відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Аналіз п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій свідчить про те, що для того, аби встановити наявність у господарської операції такої ознаки мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності господарської операції вказаному критерію слід навести обґрунтований розрахунок за цим критерієм, якому відповідає платник податку (пп. 2 п. 11 Порядку № 1165).
Суд вказує, що відповідачем не наведено жодного розрахунку за п.1 Критеріїв ризиковості, що не відповідає вимогам пп. 2 п. 11 Порядку № 1165.
Також, квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних не містять посилань, які саме документи вимагалися контролюючим органом для їх реєстрації, що фактично ставить платника податку у стан невизначеності у питанні документального спростування існуючих на думку відповідача ризиків.
Суд зазначає, що в даному випадку недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкових накладних призводить до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен надати контролюючому органу, внаслідок чого у відповідача виникає можливість прояву нічим необмеженої дискреції.
Таким чином, вказані обставини, призводять до прояву суб`єктом владних повноважень негативного розсуду, внаслідок чого платник податків не має змоги належним чином виконати свої обов`язки, мета яких - реєстрація податкової накладної.
При цьому, можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним.
Вказані висновки узгоджуються з правовою позицією Верховного Суд, викладеною в постановах від 10.04.2020 у справі № 819/330/18, від 18.06.2020 у справі № 824/245/19-а, від 27.01.2022 у справі № 380/2365/21, від 18.05.2022 у справі № 500/3703/20.
Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежуються права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності відповідної операції за наслідками якої складено податкову накладну, яку подано для реєстрації якої в ЄРПН і, хоч і є визначеним у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу.
Вказані висновки узгоджуються з правовою позицією Верховного Суду, викладеною в постанові від 29.06.2023 по справі № 500/2655/22.
Суд зауважує, що недотримання податковим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації податкової накладної щодо оформлення квитанції прямо вказує на те, що рішення, які прийняте на наступному етапі, тобто рішення Комісії про відмову у реєстрації податкової накладної, теж не є законними.
Відповідно до п. 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 (далі - Порядок № 520), перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Відповідно до п. 9 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.
Згідно з п. 10 Порядку № 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Судом встановлено, що на підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних від 30.10.2023 № 4, від 23.11.2023 № 7, від 30.11.2023 № 8 позивачем направлено контролюючому органу пояснення та документи щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, а саме: акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 25.08.2023 №5403678; акти випробування обладнання після проведеного ремонту від 06.11.2023 №1, від 24.11.2023 № 2, від 16.12.2023 № 3, від 24.12.2023 № 4; акти приймання-передачі обладнання з ремонту від 09.11.2023 № 01Р, від 27.11.2023 № 01Р, від 19.12.2023 № 01Р, від 23.12.2023 № 01Р, акти приймання-передачі неремонтопридатні деталі від 27.11.2023 №02Н, від 19.12.2023 № 02Н; акти прийому-передачі ремонтного фонду від 05.09.2023, 11.08.2023, 08.09.2023; видаткові накладні від 25.08.2023 №2403681, №5403679, товарно-транспортні накладні від 25.08.2023 №АВ05250823-0599, №АВ05250823-0597; дефектний акт № 01/08.23 на ремонт рештаків СП 251.12.21.00.000-01 у кількості 22 шт., рештаків СП 251.12.21.00.000 у кількості 11 шт., дефектний акт № 02/09.23 на ремонт рештаків СП 251.12.21.00.000-01 у кількості 22 шт., рештаків СП 251.12.21.00.000 у кількості 12 шт., дефектний акт № 03/09.23 на ремонт рештаків СП 251.12.21.00.000- 01 у кількості 26 шт., рештаків СП 251.12.21.00.000 у кількості 7 шт.; договір поставки від 27.05.2021 № 270501, укладений між ТОВ «АВ метал груп» та ТОВ «Новодружеський механічний завод» із спецификаціями від 18.08.2023 №7, від 18.08.2023 № 8; договір суборенди нерухомого майна від 30.03.2022 № 1 між ТОВ «ПТУ «Віра-в-сервіс Інтермаш» та ТОВ «Новодружеський механічний завод», акт прийому передачі в суборенду нерухомого майна від 30.03.2022, додаткова угода від 30.06.2022 № 8 до договору суборенди нерухомого майна від 30.03.2022 № 1; договір субпідряду/співвиконавця від 16.01.2023 №16/01-23, укладений між ТОВ «Промконструкція-2000» та ТОВ «Новодружеський механічний завод»; калькуляція від 01.08.2023 № 18; квитанції до повідомлення про об`єкти оподаткування за формою
Суд акцентує на тому, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних чіткого переліку документів, чого відповідачем І зроблено не було.
У свою чергу позивачем надано первинні документи, а також додаткові письмові пояснення, які розкривали зміст спірної господарської операції, підтверджували виконання підприємством своїх зобов`язань за договором підряду та були достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.
Як вбачається з оскаржуваних рішень підставою для відмови у реєстрації податкових накладних від 31.10.2023 № 4, від 23.11.2023 № 7, від 30.11.2023 № 8 в Єдиному реєстрі податкових накладних слугувало надання платником податку копій документів, складених /оформлених із порушенням законодавства. Також додатково вказано про відсутність складських документів на зберігання матеріалів, конструкцій, устаткування, інструментів, комплектуючих виробів, необхідних для виконання робіт (ремонту рештаків), неможливість встановлення наявності трудових ресурсів на підприємстві, в тому числі з відповідною кваліфікацією, ненадання податкового розрахунку сум доходу нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за IV квартал 2023 року не надано.
Аналізуючи зазначену підставу для відмови у реєстрації податкових накладних, суд зазначає, що контролюючим органом не наведено конкретних документів, які саме складені чи сформовані позивачем з порушенням норм законодавства.
У постанові від 27 квітня 2023 року по справі №460/8040/20 Верховний Суд висловився про те, що саме лише зазначення про відсутність документів не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної, оскільки контролюючим органом повинно бути зазначено об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної з урахуванням відсутності таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.
В даному випадку, відповідачами обґрунтованих недоліків щодо поданих позивачем документів у рішенні про відмову у реєстрації податкової накладної не зазначено.
При цьому Верховний Суд у постанові від 07.12.2022 у справі №500/2237/20 дійшов висновку, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Також у пункті 82 постанови від 23.02.2023 у справі №420/9924/20 Верховний Суд звернув увагу на те, що в межах спірних відносин, що виникли між сторонами на стадії реєстрації податкових накладних, надання судами оцінки щодо товарності або безтоварності господарських операцій є передчасною подією. Такі обставини можуть бути встановлені контролюючим органом на підставі здійсненої належної перевірки, з прийняттям ППР, та в подальшому підтверджені судом.
Аналогічний висновок наведений Верховним Судом у постанові від 23.05.2023 у справі №500/770/21.
Таким чином, приймаючи рішення з питань реєстрації податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операцій платника податків на предмет їх реальності та не повинен надавати оцінку реальності здійснених господарських операцій.
Тож, дослідження реальності (товарності) здійснення господарської операції, за результатами якої позивач склав податкові накладні може бути саме предметом податкової перевірки, у ході якої контролюючий орган має право досліджувати первинні документи, встановлювати мету та зміст вчинення господарської операції та правомірність її відображення у податковому та бухгалтерському обліку платника податків.
Відповідно до вимог пункту 201.7 статті 201 Податкового кодексу України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Тому обов`язок подання податкової накладної на реєстрацію у платника податків виникає після кожного отримання коштів як попередньої оплати (аванс) незалежно від наявності інших первинних документів, що позивачем виконано шляхом подання податкових накладних для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних за правилом першої події.
Договір, специфікації до нього та платіжні квитанції позивачем було надано відповідачу І разом з поясненнями, в яких зазначено, що податкові накладні від 30.10.2023 № 4, від 23.11.2023 № 7, від 30.11.2023 № 8 було складено за першою подією - внесенням передоплати.
Крім того, у разі недостатності наданих разом з поясненнями документів відповідач-І мав можливість у відповідності з положеннями пункту 9 Порядку № 520 надіслати повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, натомість було прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної.
З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що рішення від 12.03.2024 № 10704488/40497911, № 10704490/40497911 та №10704489/40497911 є протиправними та підлягають скасуванню.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкові накладні від 30.10.2023 № 4, від 23.11.2023 № 7, від 30.11.2023 № 8 суд зазначає таке.
Відповідно до вимог пунктів 201.1,201.10 статті 201 ПК України реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.
Так, згідно із нормами пунктів 19, 20 Порядку ведення ЄРПН, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України. У випадку зупинення реєстрації ПН та прийняття відповідною комісією рішення про відмову в реєстрації ПН така податкова накладна реєструється у день набрання чинності судовим рішення про реєстрацію податкової накладної.
Відповідно до частини третьоїстатті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акту суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Посилання відповідача на те, що зобов`язання вчинити конкретну дію в даному випадку буде втручанням у дискреційні повноваження ДПС України суд не приймає до уваги, з огляду на таке.
Згідно з Рекомендаціями Комітету Міністрів Ради Європи №R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980 на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
При цьому, на законодавчому рівні поняття «дискреційні повноваження» суб`єкта владних повноважень відсутнє. У судовій практиці сформовано позицію щодо поняття дискреційних повноважень, під якими слід розуміти такі повноваження, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибирати один з кількох варіантів конкретного правомірного рішення.
Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених нормативно-правовим актом, проектом нормативно-правового акту.
У разі наявності у суб`єкта владних повноважень законодавчо закріпленого права адміністративного розсуду при вчиненні дій/прийнятті рішення, та встановлення у судовому порядку факту протиправної поведінки відповідача, зобов`язання судом суб`єкта прийняти рішення конкретного змісту є втручанням у дискреційні повноваження.
Водночас, повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень. Тобто, у разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії і, якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку.
Таким чином, дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору будь-ким.
В свою чергу, оскаржувані рішення прийнято всупереч вимогам Порядку №520, що свідчить про відсутність наміру у суб`єкта владних повноважень прийняти обґрунтоване та законне рішення відповідно до чинного законодавства.
Зазначений висновок відповідає позиції Верховного Суду, викладеній у постановах від 28.11.2019 у справі № 1640/2650/18, від 22.07.2019 у справі №815/2985/18.
При цьому, Верховний Суд в постанові від 17 травня 2023 року по справі № 140/14282/20 зазначив, що зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану позивачем податкову накладну датою її фактичного надходження є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права.
Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 25 листопада 2022 року по справі № 320/3484/21, від 27 жовтня 2022 року по справі № 360/3253/20, від 03 листопада 2021 року по справі № 360/2460/20, від 18 квітня 2024 року по справі № 380/14551/23.
З огляду на наведене, суд дійшов висновку, що порушені права позивача підлягають поновленню у спосіб зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 30.10.2023 № 4, від 23.11.2023 № 7, від 30.11.2023 № 8, датою їх фактичного подання.
Таким чином, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази, надані сторонами, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог, як наслідок, позовні вимоги слід задовольнити повністю.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.
Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Судом встановлено, що при зверненні з адміністративним позовом позивачем сплачено судовий збір у сумі 7267,20 грн, що підтверджується платіжними інструкціями № 1529 від 29.04.2024, № 1559 від 13.05.2024.
У зв`язку із задоволенням позову, судові витрати позивача на сплату судового збору належить стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань кожного з відповідачів у справі (порівну).
Керуючись статтями 2, 7, 8, 9, 19, 20, 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255, 262, 296, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Новодружеський механічний завод» (місцезнаходження: 93100, Луганська область, м.Лисичанськ, вул. Р. Малиновського, буд. 7, кв. 4, фактичне місцезнаходження: 28000, Кіровоградська область, м. Олександрія, вул. П. Гриценка 1, код ЄДРПОУ 40497911) до Головного управління ДПС в Луганській області (місцезнаходження: 93401, Луганська область, Сєвєродонецький район, м. Сєвєродонецьк, вул. Енергетиків, буд. 72, код ЄДРПОУ 44082150), Державної податкової служби України (місцезнаходження: 04053, м. Київ, Львівська площа, буд. 8, код ЄДРПОУ 43005393,) про визнання дій протиправними, скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС в Луганській області від 12.03.2024 № 10704488/40497911 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Визнати протиправним та скасувати рішення від 12.03.2024 № 10704490/40497911 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Визнати протиправним та скасувати рішення від 12.03.2024 № 10704489/40497911 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні від 30.10.2023 № 4, від 23.11.2023 № 7, від 30.11.2023 № 8 в Єдиному реєстрі податкових накладних, складені Товариством з обмеженою відповідальністю «Новодружеський механічний завод», датою їх фактичного подання.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Новодружеський механічний завод» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Луганській області судовий збір у розмірі 3633,60 грн (три тисячі шістсот тридцять три гривні 60 коп.).
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Новодружеський механічний завод» за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України судовий збір у розмірі 3633,60 грн (три тисячі шістсот тридцять три гривні 60 коп.).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя О.В. Захарова
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.07.2024 |
Оприлюднено | 15.07.2024 |
Номер документу | 120345892 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
О.В. Захарова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні