ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
09 липня 2024 року м. Дніпросправа № 160/3394/24Суддя І інстанції Златін С.В.
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Чепурнова Д.В. (доповідач),
суддів: Сафронової С.В., Коршуна А.О.,
розглянувши в порядку письмового провадження в місті Дніпрі апеляційну скаргу виконавчого комітету Верхівцевської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області
на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11 квітня 2024 року у справі за адміністративним позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Верхівцевської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області про визнання протиправним та скасування рішення,-
ВСТАНОВИВ:
ФОП ОСОБА_1 звернулася з вищевказаним позовом до суду в якому просила визнати протиправним та скасувати рішення Виконавчого комітету Верхівцевської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області № 115 від 16.08.2023 року «Про анулювання дії паспорту прив`язки тимчасової споруди ФОП ОСОБА_1 ».
В обґрунтування позовних вимог посилається на те, що відповідач в оскаржуваному рішенні не вказав у чому саме полягає недотримання позивачем вимог паспорту прив`язки тимчасової споруди. Згідно висновку експерта за результатами проведення будівельно-технічної експертизи № 1165/12-23, тимчасові споруди позивача відповідають правилам забудови (паспорту прив`язок) та використовуються за призначенням. Процедура оформлення та анулювання паспорту прив`язки знаходиться поза межами повноважень відповідача, оскільки Закон України «Про місцеве самоврядування» не наділяє виконавчий комітет ради відповідними повноваженнями.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11 квітня 2024 року позовні вимоги було задоволено.
Не погодившись з даним рішенням суду виконавчий комітет Верхівцевської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області подав на нього апеляційну скаргу в якій просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове про відмову у задоволенні позовних вимог в повному обсязі. В обґрунтування апеляційної скарги вказує на те, що невідповідність висновків суду дійсним обставинам справи, оскільки паспорт прив`язки виданий позивачу саме виконавчим комітетом Верхівцевської міської ради , про що свідчить сам бланк паспорту прив`язки, відбиток печатки на такому паспорті та Рішення Виконавчого комітету Верхівцевської міської ради № 117 від 05.11.2020 р. «Про продовження дії паспорту прив`язки на встановлення тимчасової споруди для проведення підприємницької діяльності.
У письмовому відзиві на апеляційну скаргу позивач просить відмовити у її задоволенні та залишити без змін рішення суду першої інстанції.
Колегія суддів апеляційного адміністративного суду, перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги і заявлених позовних вимог, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що позивач отримав паспорт прив`язки (реєстраційний номер НОМЕР_1 ) групи (трьох) тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності по АДРЕСА_1 , який виданий Верхівцевською міською радою 05.11.2020 року строком на п`ять років до 05.11.2025 року.
Верхівцевська міська рада Кам`янського району Дніпропетровської області листом від 08.08.2023 року № 2974 повідомила позивача про те, що 10.08.2023 року о 09-00 год. планується огляд стану благоустрою території міста Верхівцеве в районі вулиць Центральна (група трьох тимчасових споруд, паспорт прив`язки № 11 від 05.11.2020 року) щодо фактичної звірки розміщення, утримання та відповідності групи тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності до паспорту прив`язки.
11.08.2023 року інспектором з благоустрою житлово-комунального господарства Верхівцевської міської ради та робочою групою у складі: головного архітектора, землевпорядника Верхівцевської міської ради громадського представника, інженера будівельника у присутності позивача здійснено обстеження на предмет дотримання вимог законодавства при розміщенні тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності: АДРЕСА_1 ).
За наслідками такого обстеження складено Акт від 11.08.2023 року про дотримання вимог законодавства при розміщенні тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності, у якому вказано на недотримання позивачем вимог паспорту прив`язки групи (трьох) тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, а саме:
згідно паспорту прив`язки № 11 виданий 05.11.2020 року, головний фасад групи (трьох) тимчасових споруд складає 7000 мм. в дійсності складає 7210 м.м Тильний фасад 3800 мм. в дійсності складає 4000 мм.;
паспорт прив`язки виданий на групу (трьох) тимчасових споруд на комплексній схемі позначені ТС 1,2,3. При огляді виявлено, що споруди 1 та 2 об`єднані в одне приміщення для ведення підприємницької діяльності. Орієнтовна площа 40 кв.м.;
група тимчасових споруд не підпадає під сам критерій та визначення тимчасової конструкції. Споруда облицьована цеглою, яка вкладена на асфальт, а не виготовлена з полегшених матеріалів;
бічний фасад по всій площі вкритий рекламою, яка встановлена без погодження та отримання дозволу Верхівцевської міської ради. Реклама на головному фасаді не відповідає до поданих ескізних намірів в паспорті прив`язки;
тимчасова споруда знаходиться на земельній ділянці комунальної власності з кадастровим номером 1221010300:03:056:002 КВЦПЗ-03.07 для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, загальною площею 0,0101 га. Договірних відносин на земельну ділянку, де розташована група (трьох) тимчасових споруд, між міською радою та позивачем не існує. Позивач використовує земельну ділянку без правовстановлюючих документів.
Відповідач 16.08.2023 року прийняв рішення № 115 «Про анулювання дії паспорту прив`язки тимчасової споруди ФОП ОСОБА_1 », яким анулював дію паспорту прив`язки тимчасової споруди ФОП ОСОБА_1 через не вимог паспорту прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності виданого Верхівцевськю міською радою 05.11.2020 року реєстраційний номер № НОМЕР_1 ; ФОП ОСОБА_1 провести демонтаж тимчасової споруди та відновлення благоустрою території.
Оскаржуване рішення обґрунтовано під. 7 пункту «а» частини 1 статті 31 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Законом України «Про благоустрій населених пунктів», наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 року № 244 «Про затвердження Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності», актом обстеження території в АДРЕСА_1 ) від 11.08.2023 року.
Відповідно до висновку експерта ОСОБА_2 (свідоцтво Міністерства юстиції України № 1179 від 28.04.2020 року) за результатами проведення будівельно-технічної експертизи № 1165/12-23, тимчасові споруди, розміщені за адресою м. Верхівцеве, вулиця Центральна, відповідають місцевим правилам забудови (паспорту прив`язок) та використовуються за призначенням.
Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що анулювання паспортів прив`язки тимчасових споруд знаходиться поза межами повноважень виконавчих органів місцевого самоврядування, крім того чинним законодавством не визначено право виконавчого комітету своїм рішенням відміняти дію міської ради та втручатися у її компетенцію.
Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції виходячи з наступного.
Частиною третьою статті 28 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» передбачено, що розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до Закону України «Про благоустрій населених пунктів» .
Згідно зі статтею 2 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» (тут і далі - у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) благоустрій населених пунктів передбачає:1) розроблення і здійснення ефективних і комплексних заходів з утримання територій населених пунктів у належному стані, їх санітарного очищення, збереження об`єктів загального користування, а також природних ландшафтів, інших природних комплексів і об`єктів; 2) організацію належного утримання та раціонального використання територій, будівель, інженерних споруд та об`єктів рекреаційного, природоохоронного, оздоровчого, історико-культурного та іншого призначення; 3) створення умов для реалізації прав та виконання обов`язків суб`єктами у сфері благоустрою населених пунктів.
Відповідно до статті 5 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» управління у сфері благоустрою населених пунктів здійснюють Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та інші органи влади в межах їх повноважень.
Частиною першою статті 10 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» передбачено, що до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить: 1) затвердження місцевих програм та заходів з благоустрою населених пунктів; 2) затвердження правил благоустрою територій населених пунктів; 3) створення в разі необхідності органів і служб для забезпечення здійснення спільно з іншими суб`єктами комунальної власності благоустрою населених пунктів, визначення повноважень цих органів (служб); 4) визначення на конкурсних засадах підприємств, установ та організацій (балансоутримувачів), відповідальних за утримання об`єктів благоустрою.
Згідно з пунктом 1 частини першої статті 13 цього Закону до об`єктів благоустрою населених пунктів належать: 1) території загального користування: а) парки (гідропарки, лугопарки, лісопарки, парки культури та відпочинку, парки - пам`ятки садово-паркового мистецтва, спортивні, дитячі, історичні, національні, меморіальні та інші), рекреаційні зони, сади, сквери та майданчики; б) пам`ятки культурної та історичної спадщини; в) майдани, площі, бульвари, проспекти; г) вулиці, дороги, провулки, узвози, проїзди, пішохідні та велосипедні доріжки; ґ) пляжі; д) кладовища; е) інші території загального користування.
Частиною четвертою статті 20 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» встановлено, що рішення місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо благоустрою території певного населеного пункту є обов`язковим для виконання розміщеними на цій території підприємствами, установами, організаціями та громадянами, які на ній проживають.
Відповідно до частини першої статті 34 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» правила благоустрою території населеного пункту (далі - Правила) - нормативно-правовий акт, яким установлюються вимоги щодо благоустрою території населеного пункту.
Механізм розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, визначено Порядком № 244 (тут і далі - у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).Пунктом 1.4 Порядку № 244 визначено, що паспорт прив`язки ТС - комплект документів, у яких визначено місце встановлення ТС на топографо-геодезичній основі М 1:500, схему благоустрою прилеглої території.
Згідно з пунктами 2.1-2.4 Порядку № 244 підставою для розміщення ТС є паспорт прив`язки ТС (додаток 1). Замовник, який має намір встановити ТС, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення ТС. До заяви додаються: графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1:500 кресленнями контурів ТС з прив`язкою до місцевості; реквізити замовника (найменування, П.І.Б., адреса, контактна інформація). Цей перелік документів є вичерпним. Відповідність намірів щодо місця розташування ТС комплексній схемі розміщення ТС (у разі її наявності), будівельним нормам визначає відповідний орган з питань містобудування та архітектури, який утворено у складі виконавчого органу відповідної сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації, протягом десяти робочих днів з дня подання зазначеної заяви. У разі відсутності у складі відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради органу з питань містобудування та архітектури відповідність намірів щодо місця розташування ТС на території сільської, селищної, міської ради визначає орган з питань містобудування та архітектури відповідної районної державної адміністрації за територіальною належністю. У такому випадку строк розгляду заяви становить п`ятнадцять робочих днів.
Відповідно до пунктів 2.6-2.13 Порядку № 244 для оформлення паспорта прив`язки замовник звертається до органу з питань містобудування та архітектури із додатковою заявою щодо оформлення паспорта прив`язки ТС, до якої додає: схему розміщення ТС (додаток 1); ескізи фасадів ТС у кольорі М 1: 50 (для стаціонарних ТС), які виготовляє суб`єкт господарювання, що має ліцензію на виконання проектних робіт, або архітектор, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат (додаток 1); схему благоустрою прилеглої території, складену замовником або суб`єктом підприємницької діяльності, який має відповідну ліцензію, архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, відповідно до Закону України Про благоустрій населених пунктів України ; технічні умови щодо інженерного забезпечення (за наявності), отримані замовником у балансоутримувача відповідних інженерних мереж. Зазначені документи замовником отримуються самостійно.
Паспорт прив`язки ТС оформлюється органом з питань містобудування та архітектури протягом десяти робочих днів з дня подання зазначеної заяви. Час, витрачений на підготовку та подачу до органу з питань містобудування та архітектури схеми розміщення ТС, ескізів фасадів ТС та отримання технічних умов щодо інженерного забезпечення (за наявності), схеми благоустрою прилеглої території, не входить в строк підготовки паспорта прив`язки ТС.
Для підготовки паспорта прив`язки ТС містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки не надаються. Паспорт прив`язки ТС оформлюється органом з питань містобудування та архітектури за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку. Паспорт прив`язки включає: схему розміщення ТС, виконану на топографо-геодезичній основі у масштабі 1:500, а також схему благоустрою прилеглої території; ескізи фасадів ТС у кольорі М 1: 50 (для стаціонарних ТС); технічні умови щодо інженерного забезпечення ТС, отримані замовником у балансоутримувача відповідних мереж; реквізити замовника (найменування, П.І.Б., адреса, контактна інформація). Цей перелік документів є вичерпним. Паспорт прив`язки підписується керівником (заступником керівника) відповідного органу з питань містобудування та архітектури виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації. При оформлені паспорта прив`язки ТС забороняється вимагати від замовника додаткові документи та отримання ним погоджень, непередбачених законом та цим Порядком. Відповідно до пунктів 2.15-2.23 Порядку № 244 паспорт прив`язки видається на безоплатній основі. Паспорт прив`язки підлягає реєстрації в журналі реєстрації паспортів прив`язки або електронному журналі органом, який його видав, з подальшим внесенням інформації про ТС до містобудівного кадастру.
Строк дії паспорта прив`язки визначається органом з питань містобудування та архітектури виконавчого органу відповідної ради або районної державної адміністрації відповідно до генерального плану, плану зонування та детального плану територій та з урахуванням строків реалізації їх положень. Продовження строку дії паспорта прив`язки здійснюється за заявою замовника, шляхом зазначення нової дати, підпису та печатки у паспорті прив`язки органом з питань містобудування та архітектури виконавчого органу відповідної ради, районної державної адміністрації. У разі змін, які відбулися у містобудівній документації на місцевому рівні, будівельних нормах, розташуванні існуючих будівель і споруд, інженерних мереж або з ініціативи суб`єкта господарювання, паспорт прив`язки може переоформлюватись на строк дії цього паспорта прив`язки або на новий строк.
Встановлення ТС здійснюється відповідно до паспорта прив`язки. Відхилення від паспорта прив`язки ТС не допускається. Відновлення благоустрою замовником є обов`язковим.
Після розміщення ТС замовник подає до виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або відповідної районної державної адміністрації письмову заяву за формою, наведеною у додатку 2 до цього Порядку, у якій зазначає, що він виконав вимоги паспорта прив`язки.
Згідно з пунктом 2.17 Порядку № 244 дія паспорта прив`язки ТС анулюється за таких умов:
недотримання вимог паспорта прив`язки при її встановленні;
невстановлення ТС протягом 6 місяців з дати отримання паспорта прив`язки;
надання недостовірних відомостей у документах, зазначених у пункті 2.6 цього Порядку, під час підготовки паспорта прив`язки ТС.
Пунктами 3.30-3.33 Порядку № 244 передбачено, що у разі закінчення строку дії, анулювання паспорта прив`язки, самовільного встановлення ТС така ТС підлягає демонтажу. Розміщення ТС самовільно забороняється. Власники (користувачі) ТС зобов`язані підтримувати належний експлуатаційний стан ТС та відповідного технологічного обладнання, що використовується разом з ТС.
У разі коли власник (користувач) має намір змінити її естетичний вигляд, він звертається до відповідного органу з питань містобудування та архітектури з письмовою заявою щодо внесення змін до паспорта прив`язки у частині ескізів фасадів. Орган з питань містобудування та архітектури розглядає нові ескізи фасадів ТС впродовж десяти робочих днів з дня подання такої заяви та за відсутності обґрунтованих заперечень керівник (заступник) органу з питань містобудування та архітектури візує нові ескізи фасадів ТС.
Порядок № 244 містить вичерпний перелік підстав для анулювання паспорту прив`язки. Крім того, законодавством України забороняється самовільне встановлення ТС, тобто встановлення ТС без наявності паспорта прив`язки, якщо строк дії паспорта прив`язки закінчився або всупереч його вимогам, зокрема щодо місця розташування ТС.
З матеріалів справи вбачається, що паспорт прив`язки позивачу видано Верхівцевською міської радою, а анульовано його дію Виконавчим комітетом Верхівцевської міської ради, при цьому в самому рішенні про анулювання паспорту прив`язки зазначено, що він виданий Верхівцевською міської радою, отже твердження апелянта про те, що паспорт прив`язки був виданий виконавчим комітетом Верхівцевської міської радою спростовується письмовими доказами, що містяться в матеріалах справи.
При цьому суд першої інстанції вірно зауважив, що чинним законодавством України не визначено право виконавчого комітету своїм рішенням відміняти дію рішення міської ради та втручатися у її компетенцію.
Крім того Верховний Суд у постановах від 24 квітня 2018 року у справі №405/1317/15-а, від 10 жовтня 2018 року у справі №373/2346/16-а, від 24 вересня 2019 року у справі №296/634/16-а та від 29 червня 2022 року у справі №808/2357/18, висловлював правову позицію про те, що положення статей Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» не передбачають повноважень виконавчих органів місцевого самоврядування вирішувати питання щодо анулювання дії паспортів прив`язки тимчасових споруд. Положення Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), Закону України «Про благоустрій населених пунктів» (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) та Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 244 від 21.10.2011 року, свідчать про те, що повноваження виконавчих органів сільської, селищної, та міської ради в питання розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності є чітко визначеними і обмеженні приписами Порядку, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 244 від 21.10.2011, анулювання паспортів прив`язки тимчасових споруд знаходиться поза межами повноважень виконавчих органів місцевого самоврядування.
Окрім іншого висновком експерта ОСОБА_2 (свідоцтво Міністерства юстиції України № 1179 від 28.04.2020 року) за результатами проведення будівельно-технічної експертизи № 1165/12-23, встановлено, що тимчасові споруди, розміщені за адресою м. Верхівцеве, вулиця Центральна, відповідають місцевим правилам забудови (паспорту прив`язок) та використовуються за призначенням.
Отже за таких обставин суд першої інстанції дійшов вірного висновку про обґрунтованість позовних вимог та їх задоволення.
Виходячи з викладеного суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, передбачені ст. 317 КАС України підстави для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення відсутні.
Керуючись п.1 ч. 1 ст. 315, ст.ст. 316, 321, 322 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу виконавчого комітету Верхівцевської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11 квітня 2024 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня набрання законної сили.
В повному обсязі постанова складена 09 липня 2024 року.
Головуючий - суддяД.В. Чепурнов
суддяС.В. Сафронова
суддяА.О. Коршун
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.07.2024 |
Оприлюднено | 15.07.2024 |
Номер документу | 120348174 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Чепурнов Д.В.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Златін Станіслав Вікторович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Златін Станіслав Вікторович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Златін Станіслав Вікторович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Златін Станіслав Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні