ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
33601 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 червня 2024 року Справа № 924/69/24
Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючий суддя Юрчук М.І., суддя Тимошенко О.М. , суддя Грязнов В.В.
секретар судового засідання Кушнірук Р.В.
за участю представників сторін:
прокурора: Кректун О.А. - прокурор відділу
позивача: представник Кабальський Я.В. - в порядку самопредставництва
відповідача: представник Косточко Н.А. - начальник відділу, Козярецька Т.А. - секретар селищної ради
третьої особи: представник Савчук Ю.М. - адвокат
розглянувши у відкритому судовому засіданні у режимі відеоконференції апеляційну скаргу Новодунаєвецької селищної ради на рішення Господарського суду Хмельницької області, ухваленого 29.03.24р. суддею Музикою М.В. у м.Хмельницькому, повний текст складено 01.04.24р. у справі № 924/69/24
за позовом Керівника Кам`янець-Подільської окружної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати функції у спірних правовідносинах, Регіонального відділення Фонду державного майна України по Вінницькій та Хмельницькій областях
до Новодунаєвецької селищної ради
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Державне підприємство "Дунаєвецький комбінат хлібопродуктів"
про зобов`язання прийняти з державної у комунальну власність 60-квартирний житловий будинок, який розташований за адресою: вул. Олександра Сороки (Лермонтова), 11, смт Дунаївці Кам`янець-Подільського району Хмельницької області
ВСТАНОВИВ:
1. Процесуальне рішення, яке оскаржується у суді апеляційної інстанції.
1.1. Предметом оскарження в суді апеляційної інстанції є рішення Господарського суду Хмельницької області у справі №924/69/24 від 29.03.2024.
1.2. Рішенням Господарського суду Хмельницької області від 29.03.2024 у справі №924/69/24 задоволено позов керівника Кам`янець-Подільської окружної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати функції у спірних правовідносинах, Регіонального відділення Фонду державного майна України по Вінницькій та Хмельницькій областях до Новодунаєвецької селищної ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Державне підприємство "Дунаєвецький комбінат хлібопродуктів" про зобов`язання прийняти з державної у комунальну власність 60-квартирний житловий будинок, який розташований за адресою: вул. Олександра Сороки (Лермонтова), 11, смт Дунаївці Кам`янець-Подільського району Хмельницької області.
1.3. Зобов`язано Новодунаєвецьку селищну раду прийняти з державної у комунальну власність 60-квартирний житловий будинок, який розташований за адресою: вул. Олександра Сороки (Лермонтова), 11, смт Дунаївці Кам`янець-Подільського району Хмельницької області.
1.4. Стягнуто з Новодунаєвецької селищної ради на користь Хмельницької обласної прокуратури 2684,00 грн. витрат по сплаті судового збору.
2. Короткий зміст рішення суду першої інстанції.
2.1. Рішення суду першої інстанції, мотивоване тим, що встановлено та не заперечується сторонами, що спірний житловий будинок по вул. Олександра Сороки (попередня назва Лермонтова), 11, у смт. Дунаївці Кам`янець-Подільського району Хмельницької області, в процесі приватизації єдиного майнового комплексу ДП "Дунаєвецький КХП" не увійшов до статутного капіталу та залишився на балансі державного товариства, рішення про припинення якого було прийнято 13.10.2021 року Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Вінницькій та Хмельницькій областях.
2.2. На підставі звернення позивача відповідач рішенням від 30.01.2020 року надав згоду на прийняття у комунальну власність спірного житлового будинку. В свою чергу, Фонд державного майна України наказом від 23.09.2020 року передав з державної власності із сфери управління Фонду у комунальну власність Дунаєвецької селищної ОТГ об`єкт державної власності - житловий будинок №11 на вул. Лермонтова, смт Дунаївці.
2.3. В подальшому, рішенням виконавчого комітету Новодунаєвецької селищної ради від 09.12.2020 року створено відповідну комісію з питань передачі житлового будинку за адресою: вул. Лермонтова, 11.
2.4. Таким чином, з огляду на наявність рішення позивача щодо передання спірного будинку у комунальну власність, рішення органу місцевого самоврядування від 30.01.2020 року про надання згоди на прийняття у комунальну власність, безумовність такого прийняття, суд дійшов висновку про безпідставність додаткових вимог селищної ради для прийняття об`єкта до комунальної власності та її законодавчий обов`язок з вчинення відповідних дій.
2.5. На виконання Закону України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності" спірний житловий будинок повинен бути переданий до комунальної власності територіальної громади з наступною передачею управителю чи об`єднанню співвласників цього будинку.
2.6. За наведеного суд вважає, що прокурором в інтересах позивача використано належний спосіб захисту порушеного права відповідно до приписів ст. ст. 15, 16 ЦК України.
2.7. Зобов`язання органу місцевого самоврядування виконати вимоги закону шляхом прийняття з державної у комунальну власність спірного будинку у даному спорі є найбільш дієвим способом відновлення порушеного права та господарського інтересу держави.
3. Доводи особи, яка подала апеляційну скаргу; короткий зміст вимог апеляційної скарги.
3.1. Не погоджуючись із вказаним рішенням суду першої інстанції, Новодунаєвецька селищна рада, 16.04.2024 через систему "Електронний суд" звернулася до апеляційного суду з апеляційною скаргою (вх.1815/24 від 17.04.2024), в якій просить скасувати рішення Господарського суду Хмельницької області від 29.03.2024 №924/69/24 та повністю відмовити в задоволенні позову. Судові витрати по справі покласти на позивача.
3.2. Скаржник вважає рішення суду першої інстанції прийнятим за неповного з`ясування обставин, що мають значення для справи та з неправильним застосуванням норм матеріального права.
3.2.1. В позовній заяві Позивач стверджує, про бездіяльність Новодунаєвецької селищної ради у прийнятті у комунальну власність територіальної громади житлового будинку, який перебуває у власності державного підприємства Дунаєвецький комбінат хлібопродуктів.
3.2.2. Проте, рішенням сорок шостої (позачергової) сесії Дунаєвецької селищної ради VII скликання №3-46/2020 від 30 січня 2020 року із змінами внесеними рішенням двадцять восьмої (позачергової) сесії Новодунаєвецької селищної ради VII скликання №20-28/2023 від 03 серпня 2023 року «Про надання згоди на прийняття у комунальну власність Дунаєвецької селищної об`єднаної територіальної громади житлового будинку з прилеглими комунікаціями водовідведення» було надано згоду на прийняття у комунальну власність Новодунаєвецької селищної територіальної громади в особі Новодунаєвецької селищної ради з державної власності майна - багатоквартирного житлового будинку №11, що знаходиться за адресою: Хмельницька область, Дунаєвецький район, смт. Дунаївці, вулиця Лермонтова будинок 11, яке відбудеться після повної передачі квартир у приватну власність громадян, які потребують поліпшення житлових умов та перебувають на квартирній черзі ДП Дунаєвецький КХП.
3.2.3. Відповідно до пунктів 7, 8 Положення про порядок передачі в комунальну власність державного житлового фонду, що перебував у повному господарському віданні або в оперативному управлінні підприємств, установ та організацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 6 листопада 1995 р. N 891 підприємства, установи чи організації, що передають відомчий житловий фонд в комунальну власність, додають до акта приймання-передачі розрахунки витрат на його утримання. У разі передачі відомчого житлового фонду в комунальну власність він утримується в установленому порядку.
3.2.4. Розрахунки витрат на утримання відомчого житлового фонду, що прийнятий в комунальну власність, узагальнюються Урядом Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями і подаються Мінекономіки та Мінфіну до 1 липня поточного року для врахування їх під час формування державного бюджету на наступний рік у нормативах відрахувань загальнодержавних податків і зборів до бюджетів Автономної Республіки Крим, відповідних областей, міст Києва і Севастополя.
3.2.5. Якщо підприємства, установи чи організації передають відомчий житловий фонд у комунальну власність протягом фінансового року, утримання його забезпечується на договірних засадах з підприємствами, установами чи організаціями, а в разі їх банкрутства, зміни форми власності або ліквідації - за рахунок наявних коштів відповідних державних адміністрацій або виконкомів відповідних рад. У разі потреби порушується питання про вишукання коштів з державного бюджету.
3.2.6. Передача відомчого житлового фонду в комунальну власність провадиться разом з відповідною технічною документацією на будинок (інвентарна справа, акт прийняття в експлуатацію, плани зовнішніх мереж та інші), а також документами, що встановлюють право на нього. У разі відсутності необхідної технічної документації вона відновлюється за рахунок підприємства, установи чи організації, що передає відомчий житловий фонд у комунальну власність.
3.2.7. Відповідно до пункту 12 Положення про порядок передачі в комунальну власність державного житлового фонду, що перебував у повному господарському віданні або в оперативному управлінні підприємств, установ та організацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 6 листопада 1995 р. N 891 до акта приймання-передачі відомчого житлового фонду в комунальну власність додаються: акти передачі наявного службового житла; договори оренди нежилих приміщень; акти передачі договорів найму жилих приміщень.
3.3. Проте жодного із перелічених вище документів ДП Дунаєвецький КХП" не надали до Новодунаєвецької селищної ради, а також ініціаторами передачі майна не було здійснено ніяких заходів щодо підписання акту приймання-передачі. Вищевикладене було роз`яснено у листі Про передачу житлового будинку до комунальної власності №323 від 06.03.2024 (копія додається).
3.4. Зокрема, Порядком безоплатної передачі у комунальну власність об`єктів соціальної сфери, житлового фонду, у тому числі незавершеного будівництва, а також внутрішньогосподарських меліоративних систем колективних сільськогосподарських підприємств, що не підлягали паюванню в процесі реорганізації цих підприємств та передані на баланс підприємств-правонаступників, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13 серпня 2003 р. N 1253 (далі - Порядок) передбачено, що рішення про передачу об`єктів соціальної сфери та житлового фонду, у тому числі незавершеного будівництва, приймається відповідною сільською, селищною, міською радою. Відповідне рішення «Про надання згоди на прийняття у комунальну власність Дунаєвецької селищної об`єднаної територіальної громади житлового будинку з прилеглими комунікаціями водовідведення» було прийняте на сорок шостій (позачерговій) сесії Дунаєвецької селищної ради VII скликання №3- 46/2020 від 30 січня 2020 року, яким було надано згоду на прийняття у комунальну власність Новодунаєвецької селищної територіальної громади в особі Новодунаєвецької селищної ради з державної власності майна - багатоквартирного житлового будинку №11, що знаходиться за адресою: Хмельницька область, Дунаєвецький район, смт. Дунаївці, вулиця Лермонтова будинок 11.
3.5. Відповідно до пункту 4 Порядку ініціаторами передачі об`єктів у комунальну власність можуть бути місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства-правонаступники, на балансі яких перебувають об`єкти.
3.6. Державний житловий фонд, який знаходиться у повному господарському віданні або оперативному управлінні державних підприємств, організацій та установ, за їх бажанням може передаватись у комунальну власність за місцем розташування будинків з наступним здійсненням їх приватизації органами місцевої державної адміністрації та місцевого самоврядування згідно з вимогами закону. У разі банкрутства підприємств, зміни форми власності, злиття, приєднання, поділу, перетворення, виділу або ліквідації підприємств, установ, організацій, у повному господарському віданні яких перебуває державний житловий фонд, останній (у тому числі гуртожитки) одночасно передається у комунальну власність відповідних міських, селищних, сільських рад (пункт 9 статті 8 Закону України Про приватизацію державного житлового фонду)
3.7. Відповідно до статті 7 Закону України Про особливості припинення державних підприємств за рішенням Фонду державного майна України" з моменту призначення до керуючого припиненням переходять функції щодо управління об`єктом припинення. А згідно пункту 4 Перехідних положень вищевказаного закону, голови ліквідаційних комісій та комісій з реорганізації, ліквідатори, які виконують свої повноваження на день набрання чинності цим законом, вважаються керуючими припиненням та до них застосовуються положення цього закону.
3.8. Житловий будинок по вулиці Лермонтова № 11, смт Дунаївці Кам`янець- Подільського району Хмельницької області, перебуває у повному господарському віданні ДП Дунаєвецький КХП"
3.9. На підставі пункту 5 Порядку виконавчим комітетом Новодунаєвецької селищної ради 09.12.2020 року було прийнято рішення № 102 «Про створення комісії», яким було створено комісію з питань передачі об`єктів державної власності (копія рішення надана Позивачем).
3.10. Відтак, 21 лютого 2021 року відбулося засідання комісії з розгляду питань передачі з державної власності зі сфери управління Фонду державного майна України у комунальну власність Новодунаєвецької селищної ради об`єкти державної власності. Під час розгляду питання про передачу з державної у комунальну власність багатоквартирного житлового будинку АДРЕСА_1 , головним бухгалтером ДП «Дунаєвецький комбінат хлібопродуктів» було проінформовано членів комісії про стан заселення житлового будинку та про судовий розгляд справ щодо виселення громадян із самовільно зайнятих квартир. А тому комісія вирішила: запропонувати ДП «Дунаєвецький КХП» вирішити всі спірні питання, щодо проблемних квартир; Новодунаєвецька селищна рада готова буде прийняти в комунальну власність житловий будинок після вирішення всіх спірних питань та завершення судових позовів (копія Протоколу надана Позивачем).
3.11. Проте, представники ДП Дунаєвецький КХП" та представники Фонду державного майна України, які є членами комісії з питань передачі об`єктів державної власності, відмовилися від підписання Протоколу №1 засідання комісії з розгляду питань передачі з державної власності зі сфери управління Фонду державного майна України у комунальну власність Новодунаєвецької селищної ради об`єкти державної власності.
3.12. Відповідно до п.6 Порядку безоплатної передачі у комунальну власність об`єктів соціальної сфери, житлового фонду, у тому числі незавершеного будівництва, а також внутрішньогосподарських меліоративних систем колективних сільськогосподарських підприємств, що не підлягали паюванню в процесі реорганізації цих підприємств та передані на баланс підприємств-правонаступників, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13 серпня 2003 р. N 1253, у разі недосягнення згоди між сторонами, що передають і приймають об`єкти, спільним рішенням цих сторін може утворюватися тимчасова узгоджувальна робоча група для опрацювання взаємоприйнятних рішень та визначення у разі потреби додаткових умов передачі. Проте, на сьогоднішній день від ініціаторів передачі, якими являється ДП «Дунаєвецький КХП», жодної пропозиції щодо утворення тимчасової узгоджувальної робочої групи не було надіслано.
3.13. Проте жодного із перелічених вище документів ДП "Дунаєвецький КХП" не надали до Новодунаєвецької селищної ради, а також ініціаторами передачі майна не було здійснено ніяких заходів щодо підписання акту приймання-передачі.
3.14. Також вважаємо за потрібне зауважити, що відповідно до ч.3 ст. 41 Закону України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності» пропозиції щодо передачі об`єктів житлового фонду, гуртожитків та інших об`єктів соціальної інфраструктури, які належать підприємствам, погоджуються з цими підприємствами, а щодо передачі об`єктів житлового фонду (крім гуртожитків) та інших об`єктів соціальної інфраструктури, споруджених за рахунок коштів підприємств, - також з трудовими колективами цих підприємств. Пропозиція вважається погодженою з трудовим колективом підприємства за наявності рішення загальних зборів трудового колективу, прийнятого більшістю голосів від загальної кількості працівників підприємства. Проте, станом на сьогоднішній день відповідного рішення загальних зборів трудового колективу ДП «Дунаєвецький КХП» до Новодунаєвецької селищної ради не надходило.
3.15. Згідно статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенція сільських, селищних, міських рад належить: надання згоди на передачу об`єктів з державної у комунальну власність та прийняття рішень про передачу об`єктів з комунальної у державну власність, а також щодо придбання об`єктів державної власності. Відповідно до цієї норми законодавства, для прийняття Новодунаєвецькою селищною радою рішення про придбання, яке передбачає передачу з державної власності зі сфери управління Фонду державного майна України у комунальну власність Новодунаєвецької селищної ради об`єкта державної власності, житлового будинку потрібно здійснити ряд процесуальних дій, передбачених законодавством. Зокрема:
а)підписання Акту приймання-передачі;
б)затвердження виконавчим комітетом Акту приймання-передачі;
в)прийняття рішення про придбання з державної у комунальну власність об`єкта.
3.16. З огляду на зазначені вище обґрунтування, скаржник вважає, що Новодунаєвецькою селищною радою було дотримано норми чинного законодавства України щодо прийняття у комунальну власність із державної власності майно (прийнято рішення сесії «Про надання згоди на прийняття у комунальну власність Дунаєвецької селищної об`єднаної територіальної громади житлового будинку з прилеглими комунікаціями водовідведення», створено комісію з питань передачі об`єктів державної власності), а ДП Дунаєвецький КХП не забезпечено реалізації жодних процесуальних дій щодо передачі майна, а саме:
3.16.1.представники ДП Дунаєвецький КХП та представники Фонду державного майна України, які є членами комісії з питань передачі об`єктів державної власності, відмовилися від підписання Протоколу №1 засідання комісії з розгляду питань передачі з державної власності зі сфери управління Фонду державного майна України у комунальну власність Новодунаєвецької селищної ради об`єкти державної власності;
3.16.2.жодної пропозиції від ДП Дунаєвецький КХП" щодо утворення тимчасової узгоджувальної робочої групи не було надіслано;
3.16.3.ДП "Дунаєвецький КХП" не надали до Новодунаєвецької селищної ради документів передбачених пунктами 7 та 8 Порядку безоплатної передачі у комунальну власність об`єктів соціальної сфери, житлового фонду, у тому числі незавершеного будівництва, а також внутрішньогосподарських меліоративних систем колективних сільськогосподарських підприємств, що не підлягали паюванню в процесі реорганізації цих підприємств та передані на баланс підприємств-правонаступників, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13 серпня 2003 р. N 1253;
3.16.4.ініціаторами передачі майна, якими є ДП Дунаєвецький КХП", на балансі якого перебуває об`єкт, не було здійснено ніяких заходів щодо підписання акту приймання-передачі.
3.17. Таким чином, з точки зору апелянта, вина у тому, що будинок не був прийнятий у комунальну власність, виключно лежить на ДП Дунаєвецький КХП" - третя особа у справі.
4. Відзиви на апеляційну скаргу, заяви та клопотання, які надійшли від учасників апеляційного провадження, заяви про відводи та самовідводи.
4.1. Відзив на апеляційну скаргу подано Заступником керівника Кам`янець-Подільської окружної прокуратури.
4.2. Прокурор вважає що подана апеляційна скарга не підлягає задоволенню виходячи з наступного.
4.2.1. В обґрунтування поданої апеляції Новодунаєвецька селищна рада посилається на недотримання позивачем пп. 4-7 «Порядку безоплатної передачі у комунальну власність об`єктів соціальної сфери, житлового фонду, у тому числі незавершеного будівництва, а також внутрішньогосподарських меліоративних систем колективних сільськогосподарських підприємств, що не підлягали паюванню в процесі реорганізації цих підприємств та передані на баланс підприємств-правонаступників», затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 1253 від 13.08.2003, а також не прийняття загальними зборами підприємства рішення про передачу будинку. Зокрема, відповідач зазначає, що згідно п.6 вищевказаного порядку у разі недосягнення зголи між сторонами, що передають і приймають об`єкти, спільним рішенням них сторін може утворюватися тимчасова узгоджувальна робоча група для опрацювання взаємоприйнятних рішень та визначення у разі потреби додаткових умов передачі. Разом з тим, від ініціаторів передачі жодних пропозицій щодо утворення тимчасової узгоджувальної робочої групи не надходило.
4.2.2. Крім цього, в апеляційній скарзі Новодунаєвецька селищна рада вказує на допущенні, на її думку, порушення вимог ч.3 ст.4-1 Закону України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності», зокрема відсутність рішення трудового колективу ДП «Дунаєвецький комбінат хлібопродуктів» про передачу спірного будинку на баланс Новодунаєвецької селищної ради та на недотримання діючого порядку передачі у комунальну власність державного житлового фонду, а саме неотримання від Регіонального відділення Фонду державного майна України по Вінницькій та Хмельницькій областях і ДП «Дунаєвецький комбінат хлібопродуктів» технічної документації та інших документів, які встановлюють права на будинок, актів передачі службового житла, договорів оренди нежилих приміщень та актів їх передачі.
4.2.3. Вказані твердження не відповідають фактичним обставинам справи а подана апеляційна скарга не підлягає задоволенню. Просить прокурор Апеляційну скаргу Новодунаєвецької селищної ради залишити без задоволення а рішення Господарського суду Хмельницької області від 29.03.2024 без змін.
4.3. ДП "Дунаєвецький комбінат хлібопродуктів" також подав відзив на апеляційну скаргу.
4.3.1. У відзиві третя особа звертає увагу суду апеляційної інстанції, що ДП "Дунаєвецький комбінат хлібопродуктів" припиняє свою діяльність шляхом ліквідації у відповідності до наказу регіонального відділення Фонду державного майна України по Вінницькій та Хмельницькій областях від 13 жовтня 2021 року №1812 «Про припинення Державного підприємства «Дунаєвецький комбінат хлібопродуктів».
4.3.2. Відповідно до наказу Фонду державного майна України №1554 від 23.09.2020 р. «Про передачу нерухомого майна у комунальну власність» прийнято рішення передати майно визначене за наказом для Дунаєвецької селищної ради.
4.3.3. Рішенням сорок шостої (позачергової) сесії Дунаєвецької селищної ради Дунаєвецького району Хмельницької області VII скликання від 30 січня 2020 року №3-4/2020 "Про надання згоди на прийняття у комунальну власність Дунаєвецької селищної об`єднаної територіальної громади з прилеглими комунікаціями водовідведення" надано згоду на прийняття відповідного майна.
4.3.4. 09 грудня 2020 року виконавчим комітетом Новодунаєвецької селищної ради прийнято рішення №102 «Про створення комісії».
4.3.5. Житловий 60-ти квартирний будинок в смт.Дунаївці по вул.Лермонтова, 11 введений в експлуатацію відповідно до Акту державної приймальної комісії про прийняття в експлуатацію закінченого будівництва об`єкту, який затверджений розпорядженням голови РДА від 03.04.2008 р. №387/2008.
4.3.6. Частиною 1 пункту 9 ст.8 Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду» від 19.06.1992 № 2482-XII, із змінами та доповненнями, визначено - державний житловий фонд, який знаходиться у повному господарському віданні або оперативному управлінні державних підприємств, організацій та установ, за їх бажанням може передаватись у комунальну власність за місцем розташування будинків з наступним здійсненням їх приватизації органами місцевої державної адміністрації та місцевого самоврядування згідно з вимогами цього Закону.
4.3.7. В частині 2 ст.19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
4.3.8. Державне підприємство «Дунаєвецький комбінат хлібопродуктів» неодноразово звертався (письмово та усно) щодо завершення процедури передачі та прийняття майна з державної власності у комунальну власність. Однак, окрім слів «погоджуємось» та «не заперечуємо» дій зі сторони Новодунаєвецької селищної радою щодо прийняття майна не має.
4.3.9. На думку третьої особи усі дії Новодунаєвецької селищної ради спрямовані лише на затягування процедури прийому-передачі майна.
4.3.10. Вважає, що рішення Господарського суду Хмельницької області від 29 березня 2024 року у справі №924/69/24 прийнято у відповідності до вимоги ст.236 ГПК України; просить суд апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Хмельницької області від 29 березня 2024 року у справі №924/69/24 без змін.
4.4. Інші учасники апеляційного провадження не скористалися своїм правом на подання відзиву.
4.5. У судовому засіданні представник Регіонального відділення Фонду державного майна України по Вінницькій та Хмельницькій областях заперечив проти доводів апеляційної скарги; підтримав прокуратуру в частині поданих заперечень, вважає, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Хмельницької області від 29 березня 2024 року у справі №924/69/24 без змін.
4.6. До початку розгляду даної апеляційної скарги по суті, ні під час її розгляду від учасників провадження у даній справі заяв про відвід складу суду чи судді колегії не заявлялося. Суддями колегії самовідводи не заявлялися.
5. Межі перегляду справи в суді апеляційної інстанції.
Суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права. У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції (стаття 269 ГПК України).
6. Законодавство, яке застосоване апеляційним судом при розгляді апеляційної скарги.
6.1. Під час розгляду апеляційної скарги Новодунаєвецької селищної ради на рішення Господарського суду Хмельницької області, ухваленого 29.03.2024 у справі № 924/69/24 Північно-західний апеляційний господарський суд застосував норми матеріального та процесуального права, висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
6.1.1. Норми матеріального права:
Цивільний кодекс України (далі по тексту постанови також - ЦК України);
Закон України "Про прокуратуру";
Закон України "Про приватизацію державного житлового фонду";
Закон України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності";
Постанова КМУ № 1482 від 21.09.1998 "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності";
Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні";
Закон України "Про управління об`єктами державної власності";
Закон України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку";
"Положення про порядок передачі в комунальну власність державного житлового фонду, що перебував у повному господарському віданні або в оперативному управлінні підприємств, установ та організацій", затверджене постановою Кабінету Міністрів України 06.11.1995 № 891;
Закон України "Про судовий збір".
6.1.2. Норми процесуального права:
Господарський процесуальний кодекс України, в редакції чинній з 15 грудня 2017 року (далі по тексту постанови також - ГПК України);
6.2. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду (частина 4 ст.236 ГПК України).
7. Розгляд апеляційної скарги по суті. Обставини справи.
7.1. Північно-західний апеляційний господарський суд, розглянувши доводи апеляційної скарги, заперечення на неї, викладені у відзивах, дослідивши наявні матеріали справи, перевіривши повноту встановлення обставин справи та їх юридичну оцінку, проаналізувавши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, зазначає наступне.
7.2. Як вбачається з матеріалів справи, Наказом Фонду державного майна України №1574 від 28.12.2019 року затверджено перелік об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації в 2020 році, згідно з додатками: 1) Перелік державних пакетів акцій (часток) господарських товариств та інших господарських організацій і підприємств, заснованих на базі об`єднання майна різних форм власності, що підлягають приватизації в 2020 році (додаток 1); 2) Перелік єдиних майнових комплексів державних підприємств і їх структурних підрозділів, у тому числі тих, що передані в оренду, які підлягають приватизації в 2020 році (додаток 2); 3) Перелік окремого майна, що підлягає приватизації в 2020 році (додаток 3); 4) Перелік об`єктів незавершеного будівництва, законсервованих об`єктів, що підлягають приватизації в 2020 році (додаток 4); 5) Перелік об`єктів соціально-культурного призначення, що підлягають приватизації в 2020 році (додаток 5).
7.3. У додатку №2 передбачено, зокрема, приватизацію єдиного майнового комплексу державного підприємства "Дунаєвецький комбінат хлібопродуктів".
7.4. Третя особа звернулася до відповідача із листом від 15.01.2020 року з проханням прийняти до комунальної власності буд. №11 по вул. Лермонтова з прилеглими комунікаціями водовідведення.
7.5. Рішенням Дунаєвецької селищної ради №3-46/2020 від 30.01.2020 року надано згоду на прийняття у комунальну власність Дунаєвецької селищної ради об`єднаної територіальної громади в особі Дунаєвецької селищної ради з державної власності майна - багатоквартирного житлового будинку №11, що знаходиться за адресою: Хмельницька область, Дунаєвецький район, смт. Дунаївці, вул. Лермонтова, буд. 11, що перебуває на балансі ДП "Дунаєвецький комбінат хлібопродуктів".
7.6. Наказом Фонду державного майна України №1554 від 23.09.2020 року передано з державної власності зі сфери управління Фонду державного майна України у комунальну власність Дунаєвецької селищної об`єднаної територіальної громади в особі Дунаєвецької селищної ради об`єкти державної власності, в тому числі, житловий будинок №11 за адресою: вул. Лермонтова, 11, смт. Дунаївці, Дунаєвецький район, Хмельницька область, з прилеглими комунікаціями водовідведення, які перебувають на балансі державного підприємства "Дунаєвецький комбінат хлібопродуктів".
7.7. Новодунаєвецька селищна рада, відповідно до постанови Верховної Ради України від 17 липня 2020 р. «Про утворення та ліквідацію районів», розпорядження Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2020 р. № 475-р «Про затвердження перспективного плану формування територій громад Хмельницької області», розпорядження Кабінету Міністрів України від 12 червня 2020 р. № 727-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Хмельницької області», постанови Центральної виборчої комісії від 8 серпня 2020 року № 160 «Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року», керуючись статтями 140, 141 Конституції України, статтями 10, 11, 12, 17, 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», статтями 104,106 Цивільного кодексу України, прийняла рішення від 27.11.2020 року, згідно якого Новодунаєвецька селищна рада Дунаєвецького району Хмельницької області (код ЄДРПОУ 04406414) є правонаступником активів та пасивів, всіх майнових прав та обов`язків Дунаєвецької селищної ради Дунаєвецького району Хмельницької області (код ЄДРПОУ 04406414).
7.8. Рішенням виконавчого комітету Новодунаєвецької селищної ради №102 від 09.12.2020 року створено комісію з питань передачі об`єктів державної власності - житлового будинку №11 (вул. Лермонтова, 11, смт Дунаївці, з прилеглими комунікаціями водовідведення), які обліковуються на балансі ДП "Дунаєвецький комбінат хлібопродуктів" із сфери управління Фонду державного майна України до комунальної власності Новодунаєвецької територіальної громади в особі Новодунаєвецької селищної ради.
7.9. Відповідно до протоколу №1 засіданні комісії з розгляду питань передачі з державної власності зі сфери управління Фонду державного майна України у комунальну власність Новодунаєвецької селищної ради об`єктів державної власності, на засіданні вказаної комісії 24.02.2021 року прийнято рішення про готовність прийняти у комунальну власність житловий будинок по вул. Лермонтова, 11 в смт Дунаївці після вирішення всіх спірних питань, завершення розгляду судових позовів та надання ДП "Дунаєвецький комбінат хлібопродуктів" документів, які підтверджують видачу ордерів мешканцям будинку в розмірі квартир, права власності на квартири та вирішення всіх питань з мешканцями будинку щодо отримання квартир для розширення житлової площі.
7.10. Наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Вінницькій та Хмельницькій областях №644 від 12.05.2021 року здійснено приватизацію об`єкта малої приватизації Єдиного майнового комплексу державного підприємства "Дунаєвецький комбінат хлібопродуктів", що знаходиться за адресою: Хмельницька область, Дунаєвецький район, смт. Дунаївці, вул. Лермонтова, 1, шляхом викупу.
7.11. 04.06.2021 року між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Вінницькій та Хмельницькій областях та ТОВ "Епіцентр К" укладено договір купівлі-продажу об`єкта малої приватизації, згідно якого Фонд зобов`язується передати у власність товариству об`єкт малої приватизації - Єдиний майновий комплекс державного підприємства "Дунаєвецький комбінат хлібопродуктів", що знаходиться за адресою: Хмельницька область, Дунаєвецький район, смт. Дунаївці, вул. Лермонтова, 1.
7.12. У додатках до договору його сторонами погоджено перелік проданого майна, у якому відсутній житловий будинок №11 за адресою: вул. Лермонтова, 11, смт. Дунаївці, Дунаєвецький район, Хмельницька область.
7.13. Наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Вінницькій та Хмельницькій областях від 08.07.2021 року затверджено результати продажу об`єкта малої приватизації - Єдиного майнового комплексу державного підприємства "Дунаєвецький комбінат хлібопродуктів", що знаходиться за адресою: Хмельницька область, Дунаєвецький район, смт. Дунаївці, вул. Лермонтова, 1. Приватизацію вважати завершеною.
7.14. Наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Вінницькій та Хмельницькій областях №1812 від 13.10.2021 року припинено ДП "Дунаєвецький комбінат хлібопродуктів" шляхом його ліквідації та створено ліквідаційну комісію.
7.15. Новодунаєвецькою селищною радою прийнято 19.08.2022 року рішення про видачу ордерів на квартири у будинку за адресою: смт Дунаївці, вул. Лермонтова, буд. 11.
7.16. Відповідач у листі від 21.03.2023 року повідомив прокуратуру, що селищна рада готова прийняти у комунальну власність житловий будинок по АДРЕСА_2 після вирішення всіх спірних питань, завершення розгляду судових позовів та надання ДП "Дунаєвецький комбінат хлібопродуктів" документів, які підтверджують видачу ордерів мешканцям будинку в розмірі квартир, права власності на квартири та вирішення всіх питань з мешканцями будинку щодо отримання квартир для розширення житлової площі.
7.17. Рішенням Новодунаєвецької селищної ради №20-28/2023 від 03.08.2023 року внесено зміни до рішення Дунаєвецької селищної ради від 09.12.2020 року №3-46/2020 «Про надання згоди на прийняття у комунальну власність Дунаєвецької селищної об`єднаної територіальної громади житлового будинку з прилеглими комунікаціями водовідведення», а саме, доповнено рішення пунктом 2 у новій редакції: « 2. Прийняття у комунальну власність Новодунаєвецької селищної територіальної громади в особі Новодунаєвецької селищної ради з державної власності майна багатоквартирного житлового будинку АДРЕСА_1 , відбудеться після повної передачі квартир у приватну власність громадян, які потребують поліпшення житлових умов та перебувають на квартирному обліку ДП "Дунаєвецький КХП"».
7.18. Рішенням Новодунаєвецької селищної ради №2-29/2023 від 05.10.2023 року перейменовано вул. Лермонтова на вул. Олександра Сороки.
7.19. Відповідач звернувся до голови ліквідаційної комісії ДП "Дунаєвецький КХП" із листом від 30.10.2023 року, у якому повідомив про прийняття у комунальну власність житлового будинку по вул. Лермонтова, 11 після повної передачі квартир у приватну власність громадян, які потребують поліпшення житлових умов та перебувають на квартирній черзі.
7.20. Позивач звертався із листами від 05.10.2023 року та від 19.02.2024 року до відповідача щодо прийняття спірного житлового будинку до комунальної власності без додаткових умов.
7.21. У відповідь на лист від 19.02.2024 року відповідач листом від 06.03.2024 року повідомив, що радою дотримано норми чинного законодавства України щодо прийняття будинку у комунальну власність, проте ДП "Дунаєвецький КХП" не реалізовано жодної процесуальної дії, а саме, представники останнього не підписали протокол №1 засідання комісії з розгляду питань передачі з державної власності зі сфери управління Фонду державного майна України у комунальну власність Новодунаєвецької селищної ради об`єктів державної власності; не надіслано жодних пропозицій щодо утворення тимчасової узгоджувальної робочої групи; не надано раді документів, передбачених п. 7 та п. 8 Порядку безоплатної передачі у комунальну власність об`єктів соціальної сфери, житлового фонду, у тому числі незавершеного будівництва, а також внутрішньогосподарських меліоративних систем колективних с/г підприємств, що не підлягали паюванню в процесі реорганізації цих підприємств та передані на баланс підприємств-правонаступників, затвердженого постановою КМ України 13.08.2003 року; третьою особою не здійснено жодних заходів для підписання акту приймання-передачі.
7.22. Вбачаючи, що мають місце порушення інтересів органу з питань приватизації - Регіонального відділення Фонду державного майна України по Вінницькій та Хмельницькій областях, прокурор в інтересах держави в особі позивача звернувся з даним позовом до суду.
7.23. За результатами розгляду позову місцевим господарським судом ухвалено рішення, за яким позов задоволено (пункти 1.1. - 1.4. постанови) з підстав, наведених у пунктах 2.1.-2.9. цієї постанови.
8. Висновок апеляційного суду за результатами розгляду скарги, відхилення доводів апелянта.
8.1. Оцінивши в сукупності матеріали справи, проаналізувавши вимоги чинного законодавства, що регулює спірні правовідносини, врахувавши доводи і обґрунтування апеляційної скарги, відзивів на апеляційну скаргу, дослідивши наявні у матеріалах справи письмові докази, а також заслухавши пояснення представників сторін у справі, Північно-західний апеляційний господарський суд дійшов висновку про залишення апеляційної скарги без задоволення, а рішення суду першої інстанції у даній справі без змін, виходячи з наступного.
8.2. Частиною 2 статті 4 ГПК України визначено, що юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.
8.3. Статтею статті 15 ЦК України передбачено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу, та встановлено перелік способів захисту цивільних прав та інтересів (стаття 16 ЦК України).
8.4. При цьому захист, відновлення порушеного або оспорюваного права чи охоронюваного законом інтересу відбувається, в тому числі, шляхом звернення з позовом до суду.
8.5. Під порушенням права слід розуміти такий стан суб`єктивного права, при якому воно зазнавало протиправного впливу з боку правопорушника, внаслідок якого суб`єктивне право уповноваженої особи зазнало зменшення або ліквідації як такого. Порушення права пов`язане з позбавленням його носія можливості здійснити, реалізувати своє право повністю або частковою (Правовий висновок Верховного Суду, викладений у постанові від 03.02.2020 у справі №910/16236/18).
8.6. Щодо підстав представництва прокурором інтересів держави в особі позивача.
8.6.1. Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює, зокрема, представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
8.6.2. Положення п. 3 ч. 1 ст. 131-1 Конституції України відсилають до спеціального закону, яким мають бути визначені виключні випадки та порядок представництва прокурором інтересів держави в суді. Таким законом є Закон України "Про прокуратуру".
8.6.3. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу (абз. 1, 2 ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру").
8.6.4. Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень (абз. 1 - 3 ч. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру").
8.6.5. Системне тлумачення положень ч. ч. 3-5 ст. 53 ГПК України та ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" дозволяє дійти висновку, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати такий захист у спірних правовідносинах; 2) якщо немає органу державної влади, органу місцевого самоврядування чи іншого суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах.
8.6.6. Разом із тим у розумінні положень п. 3 ч. 1 ст. 131-1 Конституції України з урахуванням практики Європейського суду з прав людини прокурор може представляти інтереси держави в суді тільки у виключних випадках, які прямо передбачені законом. При цьому розширене тлумачення випадків (підстав) для представництва прокурором інтересів держави в суді не відповідає принципу змагальності, який є однією із засад правосуддя (п. 3 ч. 2 ст. 129 Конституції України).
8.6.7. Перший "виключний випадок" передбачає наявність органу, який може здійснювати захист інтересів держави самостійно, а другий - відсутність такого органу. Однак підстави представництва інтересів держави прокуратурою у цих двох випадках істотно відрізняються.
8.6.8. У першому випадку прокурор набуває право на представництво, якщо відповідний суб`єкт владних повноважень не здійснює захисту або здійснює неналежним чином.
8.6.9. "Нездійснення захисту" має прояв у пасивній поведінці уповноваженого суб`єкта владних повноважень - він обізнаний про порушення інтересів держави, має відповідні повноваження для їх захисту, але всупереч цим інтересам за захистом до суду не звертається.
8.6.10. "Здійснення захисту неналежним чином" має прояв в активній поведінці (сукупності дій та рішень), спрямованій на захист інтересів держави, але яка є неналежною.
8.6.11. "Неналежність" захисту може бути оцінена з огляду на встановлений порядок захисту інтересів держави, який, серед іншого, включає досудове з`ясування обставин порушення інтересів держави, обрання способу їх захисту та ефективне здійснення процесуальних прав позивача.
8.6.12. Щодо підстав для представництва прокурором компетентного органу, апеляційний господарський суд звертається до правових висновків Великої Палати Верховного Суду викладених у постанові від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18:
"прокурор, звертаючись до суду з позовом, має обґрунтувати та довести підстави для представництва, однією з яких є бездіяльність компетентного органу.
Бездіяльність компетентного органу означає, що він знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк. Звертаючись до відповідного компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.
Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню, тощо.
Суд також враховує, що бездіяльність компетентного органу не обов`язково повинна носити умисний характер, достатньо самого факту наявності бездіяльності, яка може також виявлятися в пасивній поведінці, неможливості реалізувати відповідні повноваження з незалежних від органу причин, тощо.
Прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження судом підстав для представництва".
8.6.13. Позов у даній справі подано прокурором в інтересах держави в особі Регіонального відділення Фонду державного майна України по Вінницькій та Хмельницькій областях як органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
8.6.14. На думку прокурора, порушення інтересів держави полягає у незаконності дій відповідача щодо неприйняття з державної власності у комунальну власність житлового будинку, що знаходиться за адресою: вул. Олександра Сороки (Лермонтова), 11, смт Дунаївці, та який не увійшов до статутного капіталу державного товариства в процесі приватизації.
8.6.15. Відповідно п. 5.1 Положення про регіональне відділення Фонду державного майна України, що затверджене Наказом Фонду державного майна України № 678 від 15 травня 2012 року, регіональне відділення Фонду приймає рішення про подальше використання державного майна, що не увійшло до статутного капіталу господарських товариств у процесі приватизації.
8.6.16. Тобто, позивач є уповноваженим органом у спірних правовідносинах. Проте, до суду самостійно не звернувся, у листі від 05.05.2023 року надав прокурору копії документів для представництва інтересів держави в суді по спірному у даній справі питанню.
8.6.17. В свою чергу прокурор обґрунтовує звернення необхідністю усунення порушень Законів України «Про управління об`єктами державної власності», «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності», «Про місцеве самоврядування в Україні».
8.6.18. Таким чином, прокурор обґрунтував підстави звернення до суду та правильно визначив орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
8.7. Щодо обставин порушення порядку прийняття у комунальну власність житлового будинку.
8.7.1. За приписами ст. 326 ЦК України у державній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить державі Україна. Від імені та в інтересах держави Україна право власності здійснюють відповідно органи державної влади. Управління майном, що є у державній власності, здійснюється державними органами, а у випадках, передбачених законом, може здійснюватися іншими суб`єктами.
8.7.2. Правом власності згідно з вимогами ч. 1 ст. 316 ЦК України є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб. Частиною 1 ст. 317 ЦК України унормовано, що власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном. Таким чином, право розпорядження майном є виключним правом власника.
8.7.3. Передача у комунальну власність державного майна, яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі, здійснюється у порядку, визначеному Законом України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності", Законом України "Про приватизацію державного житлового фонду", постановою Кабінету Міністрів України від 21.09.1998 № 1482 "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності".
8.7.4. Відповідно до ст. 2 Закону України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності" (тут і надалі в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) об`єктами передачі згідно з цим Законом є об`єкти житлового фонду (у тому числі гуртожитки як об`єкти нерухомого майна, житлові комплекси та/або їх частини) та інші об`єкти соціальної інфраструктури (навчальні заклади, заклади культури (крім кінотеатрів), фізичної культури та спорту, охорони здоров`я (крім санаторіїв, профілакторіїв, будинків відпочинку та аптек), соціального забезпечення, дитячі оздоровчі табори), які перебувають у повному господарському віданні чи оперативному управлінні державних підприємств, установ, організацій (далі - підприємств) або не увійшли до статутного капіталу господарських товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), у тому числі не завершені будівництво.
8.7.5. Частиною 3 ст. 4-1 Закону України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності" визначено, що рішення щодо передачі об`єктів житлового фонду, гуртожитків та інших об`єктів соціальної інфраструктури у комунальну власність приймаються органами, уповноваженими управляти державним майном, самоврядними організаціями за згодою відповідних сільських, селищних, міських, районних у містах рад, а у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст за згодою районних або обласних рад.
8.7.6. Частиною 9 статті 8 Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду" передбачено, що в разі банкрутства підприємств, зміни форми власності або ліквідації підприємств, установ, організацій, у повному господарському віданні яких перебуває державний житловий фонд, останній (крім гуртожитків) одночасно передається у комунальну власність відповідних міських, селищних, сільських рад. Порядок передачі житлового фонду, що перебував у повному господарському віданні підприємств, установ чи організацій, у комунальну власність визначається Кабінетом Міністрів України.
8.7.7. Порядок передачі в комунальну власність державного житлового фонду, що перебував у повному господарському віданні або в оперативному управлінні підприємств, установ та організацій (далі відомчий житловий фонд), у разі банкрутства, зміни форми власності або ліквідації цих підприємств, установ та організацій визначено Положенням про порядок передачі в комунальну власність державного житлового фонду, що перебував у повному господарському віданні або в оперативному управлінні підприємств, установ та організацій, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України 06.11.1995 № 891.
8.7.8. Посилання відповідача на Порядок безоплатної передачі у комунальну власність об`єктів соціальної сфери, житлового фонду, у тому числі незавершеного будівництва, а також внутрішньогосподарських меліоративних систем колективних с/г підприємств, що не підлягали паюванню в процесі реорганізації цих підприємств та передані на баланс підприємств-правонаступників до даних правовідносин не може бути застосовано, оскільки порядок передачі спірного будинку у комунальну власність врегульовано Положенням про порядок передачі в комунальну власність державного житлового фонду, що перебував у повному господарському віданні або в оперативному управлінні підприємств, установ та організацій.
8.7.9. Передача будинків відомчого житлового фонду в комунальну власність провадиться комісією з питань приймання відомчого житлового фонду в комунальну власність, яка утворюється Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями або виконкомом відповідної Ради (п. 5 Положення).
8.7.10. Згідно ч. 2 ст. 4 Закону України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності" передача об`єктів з державної у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах здійснюється за згоди відповідних сільських, селищних, міських, районних у містах рад, якщо інше не передбачено законом.
8.7.11. Відповідно до ч. 5 та ч. 6 ст. 7 Закону України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності" передача оформляється актом приймання-передачі, який підписується головою і членами комісії. Форма акту приймання-передачі затверджується Кабінетом Міністрів України. Право власності на об`єкт передачі виникає з дати підписання акту приймання-передачі, а у випадках, передбачених законом, - з дня державної реєстрації такого права.
8.7.12. Згідно вимог ч. 5 ст. 16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" права суб`єкта комунальної власності від імені та в інтересах територіальних громад здійснюють відповідні ради.
8.7.13. Відповідно до ст. 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
8.7.14. Пунктом 51 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад віднесено надання згоди на передачу об`єктів з державної у комунальну власність та прийняття рішень про передачу об`єктів з комунальної у державну власність.
8.7.15. В свою чергу, стаття 4 Закону України "Про Фонд державного майна України" визначає, що до основних завдань Фонду державного майна України належать управління об`єктами державної власності, зокрема корпоративними правами держави у статутних капіталах господарських товариств, щодо яких прийнято рішення про приватизацію та затверджено план розміщення акцій; товариств, утворених у процесі перетворення (у тому числі шляхом корпоратизації) державних підприємств, що належать до сфери його управління, а також товариств, утворених за участю Фонду державного майна України.
8.7.16. Згідно ст. 1 Закону України "Про управління об`єктами державної власності" управління об`єктами державної власності здійснення Кабінетом Міністрів України та уповноваженими ним органами, іншими суб`єктами, визначеними цим Законом, повноважень щодо реалізації прав держави як власника таких об`єктів, пов`язаних з володінням, користуванням і розпорядженням ними, у межах, визначених законодавством України, з метою задоволення державних та суспільних потреб.
8.7.17. Частиною 1 ст. 3 цього Закону визначено, що об`єктами управління державної власності, зокрема, є державне майно, що перебуває на балансі господарських організацій і не увійшло до їх статутних капіталів або залишилося після ліквідації підприємств та організацій.
8.8. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено та не заперечується сторонами, що спірний житловий будинок по вул. Олександра Сороки (попередня назва Лермонтова), 11, у смт. Дунаївці Кам`янець-Подільського району Хмельницької області, в процесі приватизації єдиного майнового комплексу ДП "Дунаєвецький КХП" не увійшов до статутного капіталу та залишився на балансі державного товариства, рішення про припинення якого було прийнято 13.10.2021 року Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Вінницькій та Хмельницькій областях.
8.9. Відповідно до Положення про управління державним майном, яке не увійшло до статутних фондів господарських товариств в процесі приватизації, але перебуває на їх балансі, затвердженого наказом Фонду державного майна України та Міністерства економіки України від 19 травня 1999 року № 908/68 управління державним майном, яке не увійшло до статутних фондів господарських товариств в процесі приватизації, полягає у виборі та забезпеченні уповноваженим органом способу та умов подальшого використання майна.
8.10. У пункті 1.4. Положення про управління державним майном, яке не увійшло до статутних фондів господарських товариств в процесі приватизації, але перебуває на їх балансі, затвердженого наказом Фонду державного майна України та Міністерства економіки України від 19 травня 1999 року № 908/68 визначено способи управління державним майном, яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі, в тому числі, передача майна у комунальну власність у порядку, передбаченому Законом України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності".
8.11. Відповідно до пункту 1.4.2. Положення при потребі обрання іншого з перерахованих способів управління державним майном та за умови відповідності обраного в даному разі способу чинному законодавству державні органи приватизації створюють Комісію, залучаючи фахівців відповідного органу приватизації, відповідного галузевого міністерства (іншого центрального органу виконавчої влади), органу місцевого самоврядування (місцевої державної адміністрації) та представників господарських товариств тощо. На підставі висновку Комісії видається наказ державного органу приватизації, яким визначається спосіб управління майном.
8.12. Правовий аналіз вказаного Положення свідчить про те, що єдиним способом управління об`єктами житлового фонду, що належать до державної власності, є їх передача у комунальну власність.
8.13. На підставі звернення позивача відповідач рішенням від 30.01.2020 року надав згоду на прийняття у комунальну власність спірного житлового будинку. В свою чергу, Фонд державного майна України наказом від 23.09.2020 року передав з державної власності із сфери управління Фонду у комунальну власність Дунаєвецької селищної ОТГ об`єкт державної власності - житловий будинок №11 на вул. Лермонтова, смт Дунаївці.
8.14. В подальшому, рішенням виконавчого комітету Новодунаєвецької селищної ради від 09.12.2020 року створено відповідну комісію з питань передачі житлового будинку за адресою: вул. Лермонтова, 11.
8.15. Як зазначалося вище, передача житлового фонду оформляється актом приймання-передачі, який підписується головою і членами комісії. Право власності на об`єкт передачі виникає з дати підписання акта приймання-передачі.
8.16. Позивач та третя особа звертались до відповідача з приводу вирішення питання про прийняття об`єкта житлового фонду у комунальну власність та підписання відповідного акту, проте міською радою у власність спірного житлового будинку не прийнято. Доказів оформлення акту приймання-передачі спірного об`єкта матеріали справи не містять, що свідчить про не завершення процедури передачі спірного об`єкта до комунальної власності.
8.17. Тобто, всупереч вимогам Законів України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності", "Про управління об`єктами державної власності", "Про управління об`єктами державної власності", Положення про управління державним майном, яке не увійшло до статутних фондів господарських товариств в процесі приватизації, але перебуває на їх балансі та інших законодавчих актів, відповідачем допущено бездіяльність з неприйняття зазначеного об`єкта у комунальну власність. Доказів ухилення третьої особи від підписання такого акту суду не надано.
8.18. З приводу заперечень відповідача щодо невчинення третьою особою дій із створення тимчасової узгоджувальної групи та ненадання документів колегія судді зазначає наступне.
8.18.1. Системний аналіз правових норм Закону України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності" дає підстави для висновку, що приймання - передача об`єктів житлового фонду здійснюється безоплатно та безумовно на підставі (1) рішення органу, уповноваженого управляти державним майном, та (2) згоди відповідного органу місцевого самоврядування. Вимоги щодо надання будь-яких інших документів органом, уповноваженим управляти державним майном або балансоутримувачем указаного державного майна, Закон не містить. Такі ж правові висновки, викладені у постановах Верховного Суду від 27.07.2022 у справі № 925/816/21, від 22.06.2022 у справі №925/815/21.
8.18.2. Таким чином, з огляду на наявність рішення позивача щодо передання спірного будинку у комунальну власність, рішення органу місцевого самоврядування від 30.01.2020 року про надання згоди на прийняття у комунальну власність, безумовність такого прийняття, суд доходить висновку про безпідставність додаткових вимог селищної ради для прийняття об`єкта до комунальної власності та її законодавчий обов`язок з вчинення відповідних дій.
8.18.3. Досліджуючи обставини у справі колегія суддів звертається до правових висновків Верховного Суду, наведених у постанові від 22.06.2022 у справі 925/815/21:
"28. Основні засади передачі об`єктів права державної власності у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах або у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, врегульовано Законом України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності" від 03.03.1998 № 147/98-ВР (далі - Закон № 147/98-ВР).
29. Отже, Закон № 147/98-ВР є спеціальним законом, який регулює відносини, пов`язані з передачею об`єктів права державної власності у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах або у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст.
30. Відповідно до абзацу 6 частини першої статті 2 Закону № 147/98-ВР (тут і далі в редакції, чинній на момент надання Відповідачем згоди на прийняття у комунальну власність спірного об`єкта житлового фонду) об`єктами передачі згідно з цим Законом є, зокрема, житловий фонд та інші об`єкти соціальної інфраструктури (далі - об`єкти соціальної інфраструктури), які перебувають у повному господарському віданні чи оперативному управлінні державних підприємств, установ, організацій (далі - підприємств) або не увійшли до статутних фондів господарських товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), у тому числі не завершені будівництвом.
31. Згідно з частиною першою статті 4 вказаного Закону передача об`єктів з державної у комунальну власність здійснюється за рішенням: органів, уповноважених управляти державним майном, самоврядних організацій - щодо об`єктів, визначених у абзацах четвертому та шостому частини першої статті 2 цього Закону.
32. Положеннями статті 6 Закону № 147/98-ВР визначено, що передача об`єктів здійснюється комісією з питань передачі об`єктів, до складу якої входять представники виконавчих органів відповідних рад, місцевих органів виконавчої влади, органів, уповноважених управляти державним майном, самоврядних організацій, фінансових органів, підприємств, трудових колективів підприємств, майно яких підлягає передачі. Утворює комісію з питань передачі об`єктів та призначає її голову виконавчий орган відповідної сільської, селищної, міської, районної у місті ради, якщо інше не передбачено законом, - у разі передачі об`єктів у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах.
33. Передача житлового фонду оформляється актом приймання-передачі, який підписується головою і членами комісії. Форма акта приймання-передачі затверджується Кабінетом Міністрів України. Право власності на об`єкт передачі виникає з дати підписання акта приймання-передачі (частини п`ята та шоста статті 7 Закону № 147/98-ВР).
34. Враховуючи вищенаведені законодавчі положення та встановивши, що згідно з Планом приватизації, затвердженим наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Черкаській області № 697-П від 21.10.1996, житловий будинок по вул. Мечнікова, 9 у м. Сміла підлягав передачі у комунальну власність органу місцевого самоврядування і Смілянська міська рада надала згоду на прийняття у комунальну власність спірного об`єкта житлового фонду, суди попередніх інстанцій дійшли правомірного висновку щодо невчинення Відповідачем дій, направлених на прийняття об`єкту житлового фонду у комунальну власність шляхом підписання акту приймання-передачі.
35. До того ж, Верховний Суд зауважує, що системний аналіз правових норм Закону № 147/98-ВР дає підстави для висновку, що приймання-передача об`єктів житлового фонду здійснюється безоплатно та безумовно на підставі рішення органу, уповноваженого управляти державним майном та згоди відповідного органу місцевого самоврядування."
8.19. Апеляційним господарським судом зауважується, що органи та посадові особи місцевого самоврядування несуть відповідальність за свою діяльність перед територіальною громадою, державою, юридичними і фізичними особами (ст. 74 Закону "Про місцеве самоврядування в Україні" ).
8.20. Так, нормами Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" визначено, що спільне майно багатоквартирного будинку (приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку) є спільною сумісною власністю співвласників та не може бути поділено між співвласниками. Згідно із вимогами цього Закону співвласники повинні визначити форму управління багатоквартирним будинком (управитель чи об`єднання співвласників) та прийняти відповідне рішення щодо такого управителя.
8.21. Відповідно до ч. 5 ст. 13 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" у разі якщо протягом одного року з дня набрання чинності цим законом співвласники багатоквартирного будинку, в якому не створено об`єднання співвласників, не прийняли рішення про форму управління багатоквартирним будинком, управління такого будинку здійснюється управителем, який призначається на конкурсних засадах виконавчим органом місцевої ради, на території якої розташований багатоквартирний будинок.
8.22. Отже на виконання Закону України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності" спірний житловий будинок повинен бути переданий до комунальної власності територіальної громади з наступною передачею управителю чи об`єднанню співвласників цього будинку.
8.23. У даному спорі що прокурором в інтересах позивача використано належний спосіб захисту порушеного права відповідно до приписів ст. ст. 15, 16 ЦК України.
8.24. Зобов`язання органу місцевого самоврядування виконати вимоги закону шляхом прийняття з державної у комунальну власність спірного будинку у даному спорі є найбільш дієвим способом відновлення порушеного права та господарського інтересу держави.
8.25. Відповідно до частин 3, 4 ст. 13 ГПК кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом; кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи не вчиненням нею процесуальних дій.
8.26. Принцип змагальності забезпечує повноту дослідження обставин справи та покладає тягар доказування на сторони. Водночас цей принцип не створює для суду обов`язок вважати доведеною та встановленою обставину, про яку стверджує сторона. Таку обставину треба доказувати таким чином, аби реалізувати стандарт більшої переконливості, за яким висновок про існування стверджуваної обставини з урахуванням поданих доказів видається вірогідним, ніж протилежний (постанови Верховного Суду від 02.10.2018 у справі №910/18036/17, від 23.10.2019 у справі №917/1307/18). Тобто певна обставина не може вважатися доведеною, допоки інша сторона її не спростує (концепція негативного доказу), оскільки за такого підходу принцип змагальності втрачає сенс (п.43 постанови Верховного Суду від 23.10.2019 у справі №917/1307/18). Аналогічна позиція викладена у п.81 постанови Великої Палати Верховного Суду від 18.03.2020 у справі №129/1033/13-ц.
8.27. Відповідно до ч. 1 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
8.28. Згідно зі ст.76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
8.29. Відповідно до ст.77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.
8.30. Згідно зі ст.78 ГПК України достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.
8.31. Статтею 86 ГПК України встановлено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
8.32. Доводи апеляційної скарги не спростовують висновку суду першої інстанції при ухваленні оспорюваного рішення та не можуть бути підставою для їх скасування або зміни.
8.33. За таких обставин апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Хмельницької області від 29 березня 2024 року у справі № 924/69/24 - без змін.
9. Повноваження суду апеляційної інстанції.
9.1. Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 275 ГПК України суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право залишити судове рішення без змін, а скаргу без задоволення.
9.2. З огляду на зазначені правові положення та встановлені обставини справи суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що доводи, викладені апелянтом у апеляційній скарзі є необґрунтованими, у зв`язку з чим відсутні підстави для скасування оскаржуваного рішення.
9.3. У відповідності до ст. 276 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
10. Розподіл судових витрат.
10.1. Як вбачається із матеріалів справи, апелянт - Новодунаєвецька селищна рада - за подання апеляційної скарги до Північно-західного апеляційного господарського суду на рішення Господарського суду Хмельницької області, ухваленого 29.03.2024 у справі № 924/69/24 сплатив квитанцією про сплату №0978-4400-8270-5549 від 16.04.2024 судовий збір у розмірі 4026,00 гривень.
10.2. Судовий збір сплачений в порядку та розмірі, визначеному Законом України "Про судовий збір" .
10.3. За змістом статті 129 ГПК України за результатами розгляду апеляційної скарги здійснюється розподіл судових витрат.
10.4. Оскільки апелянту відмовлено у задоволенні апеляційної скарги, в силу приписів статті 129 ГПК України понесені витрати по сплаті судового збору залишаються за апелянтом.
Керуючись ст. ст. 129, 269, 270, 273, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Новодунаєвецької селищної ради від 16.04.24р. залишити без задоволення.
Рішення Господарського суду Хмельницької області від 29 березня 2024 року у справі №924/69/24 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду у строк та в порядку, встановленому статтями 287-289 ГПК України.
Справу №924/69/24 повернути Господарському суду Хмельницької області.
Повний текст постанови складений "12" липня 2024 р.
Головуючий суддя Юрчук М.І.
Суддя Тимошенко О.М.
Суддя Грязнов В.В.
Суд | Північно-західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 19.06.2024 |
Оприлюднено | 16.07.2024 |
Номер документу | 120366712 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) про комунальну власність щодо реєстрації або обліку прав на майно |
Господарське
Північно-західний апеляційний господарський суд
Юрчук М.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні