Рішення
від 15.07.2024 по справі 360/543/24
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

15 липня 2024 рокум. ДніпроСправа № 360/543/24

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Свергун І.О., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці (вул. Прокоф`єва, 82, м. Покровськ, Донецька область) про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

23.05.2024 до Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі позивач) до Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці (далі відповідач), в якій позивач просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці щодо нескладення інформаційної довідки про умови праці на ОСОБА_1 при підозрі у нього хронічного професійного захворювання (отруєння) за професіями: прохідник, гірничий робітник по ремонту гірничих виробок, електрослюсар підземний;

- зобов`язати Східне міжрегіональне управління Державної служби України з питань праці відповідно до пункту 84 Порядку розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 17.04.2019 за № 337, скласти інформаційну довідку про умови праці на ОСОБА_1 при підозрі у нього хронічного професійного захворювання (отруєння) за професіями: прохідник, гірничий робітник по ремонту гірничих виробок, електрослюсар підземний.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що він багато років відпрацював у шкідливих підземних умовах. Наразі є непрацюючим, бо виробничі потужності шахти залишилися на непідконтрольній території, підприємство зупинило свою роботу, трудові договори з працівниками призупинено.

Останнім часом стан його здоров`я почав різко погіршуватися, тому він звернувся за медичною допомогою, в результаті чого у нього були виявлені захворювання, які дали підстави вважати про наявність у позивача хронічного професійного захворювання.

В зв`язку з цим до відповідача надійшов запит КНП Міська клінічна лікарня № 4 Дніпровської міської ради від 28.02.2024 № 431 (вх. від 15.03.2024 № 2292/СХ/1-24) на складання санітарно-гігієнічної характеристики (інформаційної довідки) умов праці ОСОБА_1 , 1978 р.н., за професіями: прохідник, гірничий робітник по ремонту гірничих виробок, електрослюсар підземний.

Однак вказана довідка у встановлені законодавством строки так і не була надана.

Як на підставу невидачі інформаційної довідки про умови праці, відповідач посилається не те, що ним направлений припис роботодавцю директору ВП Шахта Карбоніт ДП Первомайськвугілля - для надання необхідних документів за встановленою формою згідно з додатком 15 Порядку. До теперішнього часу документи про умови праці ОСОБА_1 за встановленою формою до Міжрегіонального управління не надходили, у зв`язку з чим Міжрегіональне управління на теперішній час не має можливості складення санітарно-гігієнічної характеристики (інформаційної довідки) умов праці стосовно ОСОБА_1 . Згідно з інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ВП Шахта Карбоніт ДП Первомайськвугілля (код ЄДРПОУ 26402983) зареєстровано як відокремлений підрозділ юридичної особи 28.08.2008, адреса місцезнаходження: 93295, Луганська обл., Попаснянський р-н, м. Золоте, вул. Молодіжна, буд. 1. Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 №309 (із змінами) затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією. До вказаного Переліку територій, тимчасово окупованих Російською Федерацією, віднесено, у тому числі, міську територіальну громаду м. Золоте Попаснянського району Луганської області, на території якої знаходиться ВП Шахта Карбоніт ДП Первомайськвугілля. Міжрегіональним управлінням вживаються заходи щодо отримання інформації, необхідної для складання санітарно-гігієнічної характеристики (інформаційної довідки) умов праці ОСОБА_1 : направлений лист до Державної служби України з питань праці з клопотанням щодо звернення до Міністерства енергетики України як центрального органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить ДП Первомайськвугілля, з пропозицією надати дані гігієнічної характеристики умов праці на аналогічних робочих місцях або типових санітарно-гігієнічних характеристик умов праці за результатами наукових досліджень в аналогічних професійних групах.

Відповідач у встановлені строки інформаційної довідки не склав та фактично її видачу поставив в залежність від дій Міністерства енергетики України, на яке законом не покладено обов`язку видачу відповідних документів.

Позивач вважає бездіяльність відповідача такою, що впливає на його право на оформлення соціальної виплати в зв`язку з професійним захворюванням, та такою, що є неправомірною.

Вказані обставини стали підставою для звернення позивача до суду.

Ухвалою суду від 27.05.2024 позов було залишено без руху для усунення недоліків. У встановлений судом строк позивачем недоліки було усунуто.

Ухвалою суду від 03.06.2024 відкрито провадження у справі, визначено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), відмовлено в залученні Комунального некомерційного підприємства «Міська клінічна лікарня № 4» Дніпровської міської ради як третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору.

18.06.2024 від відповідача на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, в обґрунтування якого останній послався на таке.

До Міжрегіонального управління надійшов запит КНП «Міська клінічна лікарня № 4» Дніпровської міської ради від 28.02.2024 № 431 (вх. від 15.03.2024 № 2292/СХ/1-24) на складання санітарно-гігієнічної характеристики (інформаційної довідки) умов праці ОСОБА_1 .

Відповідно пункту 74 Порядку № 337 Міжрегіональним управлінням направлений припис роботодавцю директору ВП Шахта «Карбоніт» ДП «Первомайськвугілля» - для надання необхідних документів за встановленою формою згідно з додатком 15 Порядку.

До теперішнього часу документи про умови праці ОСОБА_1 за встановленою формою до Міжрегіонального управління не надходили, у зв`язку з чим Міжрегіональне управління на теперішній час не має можливості складення санітарно-гігієнічної характеристики (інформаційної довідки) умов праці стосовно ОСОБА_1 .

Згідно з інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ВП «Шахта «Карбоніт» ДП «Первомайськвугілля» (код ЄДРПОУ 26402983) зареєстровано як відокремлений підрозділ юридичної особи 28.08.2008, адреса місцезнаходження: 93295, Луганська обл., Попаснянський р-н, м. Золоте, вул. Молодіжна, буд. 1.

Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309 (із змінами) затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.

До вказаного Переліку територій, тимчасово окупованих Російською Федерацією, віднесено у тому числі міську територіальну громаду м. Золоте Попаснянського району Луганської області, на території якої знаходяться ВП «Шахта «Карбоніт» ДП «Первомайськвугілля».

З огляду на наведене, з метою забезпечення своєчасного складання санітарно-гігієнічної характеристики (інформаційної довідки) умов праці ОСОБА_1 при підозрі у нього хронічного професійного захворювання (отруєння) при роботі в ВП «Шахта «Карбоніт» ДП «Первомайськвугілля» Міжрегіональним управлінням вживаються заходи щодо отримання інформації, необхідної для складання санітарно-гігієнічної характеристики (інформаційної довідки) умов праці ОСОБА_1 , а саме - направлений лист до Державної служби України з питань праці з клопотанням щодо звернення до Міністерства енергетики України як центрального органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить ДП «Первомайськвугілля» з пропозицією надати дані гігієнічної характеристики умов праці на аналогічних робочих місцях або типових санітарно-гігієнічних характеристик умов праці за результатами наукових досліджень в аналогічних професійних групах (пункт 84 Порядку).

До теперішнього часу відповідь на вище зазначений лист від Державної служби України з питань праці до Міжрегіонального управління не надходила, у зв`язку з чим скласти санітарно-гігієнічну характеристику (інформаційну довідку) умов праці ОСОБА_1 не вважається можливим.

Крім того, відповідач посилається, що навіть якщо роботодавець надасть таку інформацію, то вона не може бути використана, так як підприємство зареєстроване на тимчасово окупованій території.

З урахуванням викладеного відповідач просив відмовити в задоволені позовних вимог.

18.06.2024 від представника позивача надійшла відповідь на відзив, в якій представник наполягає на задоволенні позову та зазначає таке.

Сторонами визнається і не оспорюється, що підприємство, на якому працював позивач, залишилося на тимчасово окупованій території та фактично призупинило свою виробничу діяльність, що також підтверджено копією наказу ДП «Первомайськвугілля» від 09.04.2022 № 60.

В зв`язку з цим представник позивача зазначає, що у разі виникнення підозри на хронічне професійне захворювання (отруєння) після припинення контакту працівника із шкідливими виробничими факторами (пізній силікоз, деякі онкологічні захворювання тощо), а також у разі неможливості отримання даних про його умови праці (ліквідація підприємства (установи, організації), цеху, дільниці, робочого місця або в разі тривалої зупинки виробничого процесу, відсутності даних в архівах підприємства (установи, організації) та територіального органу Держпраці, робота за кордоном тощо) інформаційна довідка складається на підставі даних трудової книжки та гігієнічної характеристики умов праці на аналогічних робочих місцях або типових санітарно-гігієнічних характеристик умов праці за результатами наукових досліджень в аналогічних професійних групах (п. 84 Порядку).

Перелік підстав неможливості отримання від підприємства даних по умовах праці працівника не є вичерпним, бо закінчується словом «тощо», тобто вказує на його неповноту, на можливість його продовження.

Відповідач був зобов`язаний скласти санітарно-гігієнічну характеристику протягом 45 днів з моменту отримання відповідного запиту. Законодавством не передбачена можливість порушення вказаного строку чи відмова у наданні запитуваної довідки. Тобто Порядком визначено прямий обов`язок відповідача скласти інформаційну довідку без будь-яких умов чи застережень.

Отже, відповідачем допущено протиправну бездіяльність щодо нескладення інформаційної довідки про умови праці на позивача при підозрі у нього хронічного професійного захворювання (отруєння).

Направлення відповідачем листа до Державної служби України з питань праці з проханням посприяти у вирішенні питання отримання, зокрема, від Міністерства енергетики України як центрального органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить ДП «Первомайськвугілля», даних гігієнічної характеристики умов праці на аналогічних робочих місцях або типових санітарно-гігієнічних характеристик умов праці за результатами наукових досліджень в аналогічних професійних групах жодним чином не легітимізує бездіяльність відповідача щодо нескладення відповідної гігієнічної характеристики умов праці у встановлений строк, тобто до 29.04.2024. До того ж жодним нормативним актом не передбачена можливість зупинення строків складання гігієнічної характеристики умов праці у зв`язку зі зверненням до інших органів з метою надання необхідної інформації. Порядком на це виділено достатній, конкретний проміжок часу 45 днів, в який відповідач так і не склав гігієнічної характеристики умов праці.

Дослідивши матеріали справи, судом встановлено таке.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , має статус внутрішньо переміщеної особи, що підтверджується паспортом громадянина України, карткою платника податків, довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.

Згідно з відомостями, які містяться в трудовій книжці від 16.10.2001 серії НОМЕР_2 , виданої на ім`я ОСОБА_1 , позивач працював у Відокремленому підрозділі «Шахта «Золоте», Відокремленому підрозділі «Шахта імені Д.Ф. Мельникова», Відокремленому підрозділі «Шахта «Карбоніт» Державного підприємства «Первомайськвугілля» на посадах: учень електрослюсаря підземного з повним робочим днем під землею, гірничий робітник по ремонту гірничих виробок, прохідник.

Комунальним некомерційним підприємством «Міська клінічна лікарня № 4» Дніпровської міської ради направлено до Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці в Луганській області запит від 28.02.2024 № 431 на складання санітарно гігієнічної характеристики умов праці працівників при підозрі у нього хронічного професійного захворювання (отруєння) на ОСОБА_1 , що працював у ВП «Шахта «Карбоніт» ДП «Первомайськвугілля», з зазначенням, що в нього встановлено діагноз: ХОЗЛ ІІ ст, GOLD E, фаза загострення. Інтерстиціальний та дрібновузиковий пневмосклероз (підозра на пневмоконіоз). Емфізема легень, ЛН І ст. Хронічна радикулопатія L4-L5 праворуч зі стійким больовим синдромом на тлі протрузій міжхребцевих дисків L2-L3, L3-L4, L4-L5, L5-S1, кили міжхребцевих дисків L4-L5, ускладнений відносним стенозом спинномозкового каналу, деформації дужки L5, суглобу L5-S1 справа, порушення статико-динамічної функції хребта І ст. Двобічна хронічна сенсоневральна приглухуватість 2 ст. Встановлені та підозрювані в нього діагнози можуть бути пов`язані з його роботою за професією, спеціальністю в умовах впливу шкідливих факторів: прохідник, гірничий робітник по ремонту гірних виробок, електрослюсар підземний.

16.04.2024 за № СХ/3/4507-24 відповідачем на адресу ВП «Шахта «Карбоніт» ДП «Первомайськвугілля» направлено Припис на надання роботодавцем документів, що необхідні для складення санітарно-гігієнічної характеристики умов праці (інформаційної довідки) на працівника при підозрі в нього хронічного професійного захворювання (отруєння) відповідно до Закону України Про охорону праці (статті 13, 17, 22, 26), постанови Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 р. № 96 Про затвердження Положення про Державну службу України з питань праці, в якому зазначено про необхідність подати у строк до 30.04.2024 інформацію (документи) про умови праці працівника ОСОБА_1 , 1978 р.н., що працює (працював) у якості прохідника підземного у період з 01.07.2021 по теперішній час, згідно з переліком.

Листом від 18.04.2024 № СХ/3/4698-24 Східне міжрегіональне управління Державної служби України з питань праці повідомило Комунальне некомерційне підприємство «Міська клінічна лікарня № 4» Дніпровської міської ради, що Міжрегіональним управлінням направлені приписи роботодавцям для надання документів про умови праці ОСОБА_1 за встановленою формою. До теперішнього часу документи про умови праці ОСОБА_1 за встановленою формою до Міжрегіонального управління не надходили, у зв`язку з чим Міжрегіональне управління не має можливості складення інформаційної довідки стосовно ОСОБА_1 . Після надходження документів про умови праці Ковальчука І.Л. Міжрегіональним управлінням буде підготовлена санітарно-гігієнічна характеристика (інформаційна довідка) умов праці ОСОБА_1 і направлена до КНП «Міська клінічна лікарня № 4» Дніпровської міської ради.

03.05.2024 відповідач направив лист № СХ/1/317-ЦА-24 до Державної служби України з питань праці з клопотанням щодо звернення до Міністерства енергетики України як центрального органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить ДП «Первомайськвугілля», з пропозицією надати дані гігієнічної характеристики умов праці на аналогічних робочих місцях або типових санітарно-гігієнічних характеристик умов праці за результатами наукових досліджень в аналогічних професійних групах (пункт 84 Порядку).

Вирішуючи справу у межах заявлених позовних вимог, надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини першої статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Порядок розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17 квітня 2019 року за № 337 (далі Порядок № 337), визначає процедуру проведення розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, що сталися з особами, визначеними частиною першою статті 35 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування».

Вимоги цього Порядку поширюються на всіх юридичних і фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, та осіб, зазначених у пункті 1 цього Порядку.

У разі підозри наявності в працівника хронічного професійного захворювання (отруєння) з метою встановлення діагнозу складається санітарно-гігієнічна характеристика умов праці (далі - санітарно-гігієнічна характеристика), що є одним з документів, з урахуванням якого вирішується питання про зв`язок хронічного професійного захворювання (отруєння) з впливом шкідливих і небезпечних факторів виробничого середовища, важкості та напруженості трудового процесу (далі - виробничі фактори) (пункт 70 Порядку № 337).

Санітарно-гігієнічна характеристика складається лікарем з гігієни праці територіального органу Держпраці за фактичним місцезнаходженням підприємства (установи, організації), де працює хворий, на запит керівника закладу охорони здоров`я, що забезпечує надання вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги, за поданням лікаря-профпатолога із залученням (у разі потреби) голови та членів комісії закладу охорони здоров`я, який проводить періодичні медичні огляди (пункт 71 Порядку № 337).

Відповідно до пункту 72 Порядку № 337 запит щодо складення санітарно-гігієнічної характеристики заклад охорони здоров`я згідно з додатком 13 протягом трьох робочих днів після виявлення у працівника підозри на хронічне професійне захворювання (отруєння) надає керівнику територіального органу Держпраці за фактичним місцезнаходженням підприємства (установи, організації), де працює (працював) хворий.

Копії запиту надсилаються:

територіальному органу Пенсійного фонду України за фактичним місцезнаходженням підприємства (установи, організації), де працює (працював) хворий;

роботодавцю.

Пунктом 74 Порядку № 337 встановлено, що для складення санітарно-гігієнічної характеристики керівник територіального органу Держпраці надсилає припис роботодавцю для надання необхідних документів за встановленою формою згідно з додатком 15.

Строк надання документів не повинен перевищувати 15 робочих днів з часу отримання зазначеного припису.

У разі потреби зазначений строк може бути продовжено за згодою керівника територіального органу Держпраці з метою проведення роботодавцем додаткових лабораторних, інструментальних, хронометражних та інших вимірювань (досліджень) умов праці, необхідних для складення санітарно-гігієнічної характеристики.

Завірені в установленому порядку та узгоджені з територіальним органом Пенсійного фонду України матеріали подаються до територіального органу Держпраці разом із супровідним листом.

Згідно із пунктом 78 Порядку № 337 протягом п`яти робочих днів з дня проведення обстеження об`єкта складається відповідний акт згідно з додатком 18 у трьох примірниках, що зберігаються:

у територіальному органі Держпраці;

на підприємстві (в установі, організації), де працює (працював) хворий;

у територіальному органі Пенсійного фонду України.

Акт в усіх зазначених організаціях зберігається протягом строку, визначеного типовими та галузевими переліками видів документів, затверджених відповідно до законодавства.

Акт підписується головою та всіма членами комісії. У разі незгоди із змістом акта член комісії підписує його з відміткою про наявність окремої думки, яку викладає письмово та додає до акта як його невід`ємну частину.

З актом ознайомлюють працівника, робоче місце якого обстежувалося, або уповноважену ним особу, що засвідчується їх підписами. У разі відмови їх від підпису акт підписується свідками. Працівник або його уповноважена особа мають право обґрунтувати свою відмову.

Згідно із пунктом 79 Порядку № 337 територіальний орган Держпраці протягом п`яти робочих днів після складення та підписання акта всіма членами комісії готує санітарно-гігієнічну характеристику згідно з додатком 16.

Строк складення санітарно-гігієнічної характеристики не повинен перевищувати 45 днів з моменту отримання відповідного запиту. Вимоги до інформації, яка зазначається в санітарно-гігієнічній характеристиці шкідливих та небезпечних факторів виробничого середовища, важкості та напруженості трудового процесу, визначені у додатку 12.

Санітарно-гігієнічна характеристика підписується лікарем з гігієни праці та затверджується керівником територіального органу Держпраці. Особи, які підписали акт обстеження умов праці, а також ті, що склали санітарно-гігієнічну характеристику, несуть відповідальність за достовірність зазначеної у них інформації щодо умов праці та трудового процесу згідно з вимогами законодавства (пункт 80 Порядку № 337).

Відповідно до пункту 81 Порядку № 337 на непрацюючих пенсіонерів або осіб, які не працюють, лікарем з гігієни праці територіального органу Держпраці складається інформаційна довідка про умови праці працівника у разі підозри в нього хронічного професійного захворювання (отруєння) (далі - інформаційна довідка) згідно з додатком 14 на підставі даних про умови праці на їх робочих місцях у разі збереження цих робочих місць на підприємстві (в установі, організації), де вони раніше працювали, а у разі їх відсутності - отриманих на підставі наукових досліджень (розробок), характеристики виробничих факторів на аналогічних виробництвах. У разі проведення обстеження підприємства (установи, організації) для складення інформаційної довідки - зазначене обстеження проводиться за участю представника територіального органу Пенсійного фонду України, профспілки, працівника або уповноваженої особи від працівника.

У разі коли працівник працював на кількох підприємствах (в установах, організаціях), санітарно-гігієнічна характеристика складається територіальним органом Держпраці, який здійснював державний нагляд (контроль) за останнім підприємством (установою, організацією), де працював працівник, з додаванням у разі потреби інформаційних довідок від інших територіальних органів Держпраці, які здійснювали державний нагляд (контроль) за підприємствами (установами, організаціями), де він працював раніше (пункт 82 Порядку № 337).

Якщо на час складання санітарно-гігієнічної характеристики працівник не підпадав під вплив шкідливих виробничих факторів, що могли викликати хронічне професійне захворювання (отруєння), ураховується його попередня робота, пов`язана з дією шкідливих виробничих факторів незалежно від стажу роботи на (останньому) підприємстві (в установі, організації). У такому разі санітарно-гігієнічна характеристика складається територіальним органом Держпраці, який здійснював державний нагляд (контроль) за підприємством (установою, організацією), де були умови для розвитку хронічного професійного захворювання (отруєння) (пункт 83 Порядку № 337).

Згідно із пунктом 84 Порядку № 337 у разі виникнення підозри на хронічне професійне захворювання (отруєння) після припинення контакту працівника із шкідливими виробничими факторами (пізній силікоз, деякі онкологічні захворювання тощо), а також у разі неможливості отримання даних про його умови праці (ліквідація підприємства (установи, організації), цеху, дільниці, робочого місця або в разі тривалої зупинки виробничого процесу, відсутності даних в архівах підприємства (установи, організації) та територіального органу Держпраці, робота за кордоном тощо) інформаційна довідка складається на підставі даних трудової книжки та гігієнічної характеристики умов праці на аналогічних робочих місцях або типових санітарно-гігієнічних характеристик умов праці за результатами наукових досліджень в аналогічних професійних групах.

Відповідно до пункту 85 Порядку № 337 санітарно-гігієнічна характеристика складається територіальним органом Держпраці у чотирьох примірниках та надсилається:

закладу охорони здоров`я, який надіслав запит щодо її отримання;

робочому органу Фонду;

підприємству (установі, організації), де працює (працював) працівник.

Санітарно-гігієнічна характеристика зберігається протягом строку, визначеного типовими та галузевими переліками видів документів, затверджених відповідно до законодавства.

Санітарно-гігієнічна характеристика може бути використана протягом п`яти років, якщо умови праці працівника за цей час не змінилися, що підтверджується довідкою роботодавця (особи) або відповідного територіального органу Держпраці (пункт 86 Порядку № 337).

Облік санітарно-гігієнічних характеристик та інформаційних довідок ведеться територіальними органами Держпраці в журналі за формою згідно з додатком 17 (пункт 87 Порядку № 337).

Відповідно до пункту 88 Порядку № 337 у разі незгоди із санітарно-гігієнічною характеристикою заявник має право оскаржити її в судовому порядку.

Як установлено судом, позивач у період з 1994 по 2021 рік працював у Відокремленому підрозділі «Шахта «Золоте», Відокремленому підрозділі «Шахта імені Д.Ф. Мельникова», Відокремленому підрозділі «Шахта «Карбоніт» Державного підприємства «Первомайськвугілля» на посадах: учень електрослюсаря підземного з повним робочим днем під землею, гірничий робітник по ремонту гірничих виробок, прохідник.

Останнім місцем роботи позивача є Відокремлений підрозділ «Шахта «Карбоніт» Державного підприємства «Первомайськвугілля».

Згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань місцезнаходженням Відокремленого підрозділу «Шахта «Карбоніт» Державного підприємства «Первомайськвугілля» (код ЄДРПОУ 26402983) є: 93295, Україна, Попаснянський р-н, Луганська обл., місто Золоте(пн), вулиця Молодіжна, будинок, 1.

Відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окуповані Російською Федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України 22 грудня 2022 року № 309 (із змінами і доповненнями, внесеними наказами Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України), територіальна громада міста Золоте Попаснянського району Луганської області перебуває в тимчасовій окупації.

Тобто, враховуючи, що підозра на хронічне професійне захворювання у позивача виникла після припинення контакту працівника із шкідливими виробничими факторами, та у зв`язку з неможливістю отримання даних про його умови праці від підприємства, яке знаходиться на тимчасово окупованій території України, відповідач повинен скласти інформаційну довідку про умови праці, керуючись вимогами пункту 84 Порядку № 337 - на підставі даних трудової книжки та гігієнічної характеристики умов праці на аналогічних робочих місцях або типових санітарно-гігієнічних характеристик умов праці за результатами наукових досліджень в аналогічних професійних групах.

Пунктом 1 Положення про Східне міжрегіональне управління Державної служби України з питань праці визначено, що воно є територіальним органом Державної служби України з питань праці, що їй підпорядковується.

Повноваження Міжрегіонального управління поширюються на територію Донецької та Луганської областей.

Відповідно до підпункту 1 пункту 3 Положення основними завданням Міжрегіонального управління окрім іншого є реалізація державної політики у сфері загальнообов`язкового державного соціального страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб

Пунктом 4 Положення визначено, що Міжрегіональне управління відповідно до покладених на нього завдань, зокрема:

- здійснює контроль за якістю проведення атестації робочих місць за умовами праці (п.п. 7),

- здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням робочими органами виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України (управління у Донецькій та Луганській областях, відділення в районах і містах обласного значення) законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб (п.п. 11),

- здійснює контроль за своєчасністю та об`єктивністю розслідування нещасних випадків на виробництві, їх документальним оформленням і веденням обліку, виконанням заходів з усунення причин нещасних випадків (п.п. 12);

- здійснює державний нагляд (контроль) у сфері гігієни праці, у тому числі нагляд (контроль) за: факторами виробничого середовища та виробничих операцій, наявність та виконання яких можуть шкодити здоров`ю працівників; виконанням заходів щодо запобігання виникненню професійних захворювань; дотриманням вимог санітарних норм та правил; своєчасним здійсненням профілактичних заходів, спрямованих на попередження шкідливої дії факторів виробничого середовища і трудового процесу, збереження здоров`я працівників, наявністю обов`язкових медичних оглядів працівників (п.п. 14);

- забезпечує складення санітарно гігієнічних характеристик умов праці для подальшого визначення зв`язку захворювання з умовами праці (п.п. 26);

- проводить: розслідування та веде облік аварій і нещасних випадків, які підлягають спеціальному розслідуванню, аналізує їх причини, готує пропозиції щодо запобігання таким аваріям і випадкам; технічне розслідування обставин та причин виникнення аварій, пов`язаних із використанням газу в побуті, а також видає за результатами таких розслідувань обов`язкові до виконання органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями, громадянами рішення; розслідування обставин та причин виникнення гострих і хронічних професійних захворювань та отруєнь, моніторинг стану умов праці та здоров`я працівників як складову державного соціально гігієнічного моніторингу (п.п. 27).

Пунктом 6 Положення передбачено, що Міжрегіональне управління для виконання покладених на нього завдань має право, зокрема: залучати спеціалістів органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, вчених, представників організацій роботодавців, профспілок та інших інститутів громадянського суспільства, а також підприємств, установ та організацій (за погодженням з їх керівниками) для розгляду питань, що належать до компетенції Міжрегіонального управління (п.п. 1); отримувати в установленому законодавством порядку від державних органів та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій усіх форм власності та їх посадових осіб інформацію, документи та інші матеріали, необхідні для виконання покладених завдань (п.п. 2), користуватися відповідними інформаційними базами даних державних органів, органів місцевого самоврядування, державною системою урядового зв`язку, іншими технічними засобами (п.п. 3).

Згідно із пунктом 7 Положення Міжрегіональне управління під час виконання покладених на нього завдань взаємодіє в установленому порядку з територіальними органами міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування, а також підприємствами, установами, організаціями на відповідній території з питань, віднесених до його компетенції.

Таким чином, суд дійшов висновку, що на відповідача, як на орган, який здійснював державний нагляд (контроль) за останнім підприємством (установою, організацією), на якому працював позивач, Порядком № 337 покладено обов`язок виконати вимоги цього Порядку, зокрема, у межах спірних правовідносин скласти у відповідності до пункту 84 Порядку № 337 інформаційну довідку про умови праці на позивача при підозрі у нього хронічного професійного захворювання (отруєння) за професіями: учень електрослюсаря підземного з повним робочим днем під землею, гірничий робітник по ремонту гірничих виробок, прохідник.

Щодо посади електрослюсар підземний, зазначеної в запиті КНП «Міська клінічна лікарня № 4» Дніпровської міської ради, судом установлено та підтверджується трудовою книжкою, що ОСОБА_1 не працював на посаді електрослюсаря підземного, а працював на посаді учня електрослюсаря підземного з повним робочим днем під землею, а вказана посада помилково вказана в запиті.

Також суд зауважує, що Порядок № 337 взагалі не містить підстав для відмови у виданні довідки про умови праці.

З огляду на викладене суд дійшов висновку про задоволення позову.

Сторонами суду не наведено інших специфічних, доречних та важливих аргументів, які суд зобов`язаний оцінити, виконуючи свої зобов`язання щодо пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

За практикою Європейського суду з прав людини пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (див. Руїз Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v. Spaine), рішення від 09.12.1994, Серія A, № 303-A, параграф 29). Водночас, відповідь суду повинна бути достатньо детальною для відповіді на основні (суттєві) аргументи сторін.

Щодо розподілу судових витрат зі сплати судового збору та витрат на правничу допомогу.

Згідно з матеріалами справи позивач при зверненні до суду з позовом сплатив 968,96 грн судового збору.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Оскільки позовні вимоги належать до задоволення, судові витрати зі сплати судового збору в сумі 968,96 грн, понесені позивачем, належить відшкодувати за рахунок бюджетних асигнувань відповідача в повному обсязі.

Щодо судових витрат на професійну правничу допомогу.

Відповідно до частини першої статті 132 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Згідно з пунктом першим частини третьої статті 132 КАС України до витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати на професійну правничу допомогу.

Відповідно до частини третьої статті 134 КАС України для цілей розподілу судових витрат: розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги (частина четверта статті 134 КАС України).

Частиною п`ятою статті 134 КАС України визначено, що розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.

Відповідно до частини шостої статті 134 КАС України у разі недотримання вимог частини п`ятої цієї статті суд може, за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на правничу допомогу, які підлягають розподілу між сторонами.

Як слідує з матеріалів справи, на підтвердження понесених витрат на правничу допомогу адвокатом Галкіним В.Л. надано суду: договір про надання правничої допомоги від 12.04.2024 № 64, ордер на надання правничої (правової) допомоги від 13.04.2024 серії АТ № 1066373, акт прийому-передачі виконаних робіт (наданих послуг) від 22.05.2024 № 1, рахунок від 12.04.2024 № 000113, квитанцію до прибуткового касового ордеру від 12.04.2024 № 000113.

Згідно із пунктом 2.1 договору від 12.04.2024 № 64 за надання правничої допомоги за цим договором Сторони встановили фіксовану оплату у розмірі 10000 гривень.

Пунктом 2.2. договору від 12.04.2024 № 64 передбачено, що гонорар сплачується наступним чином:

2.2.1. Перша частина у сумі 5000 гривень (гарантований авансовий платіж) сплачується у момент підписання цього договору;

2.2.2. Друга частина у сумі 5000 гривень сплачується не пізніше двох банківських днів з дня набуття чинності судового рішення у справі щодо визнання протиправною бездіяльність Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці щодо не складення інформаційної довідки про умови праці при підозрі у нього хронічного професійного захворювання у випадку, якщо позов задоволено повністю або частково або не пізніше 2 банківських днів з моменту фактичного отримання вказаної довідки, якщо спір вирішено в досудовому порядку.

2.2.3. Якщо у позові буде відмовлено повністю, друга частина гонорару Клієнтом не сплачується.

Також умовами договору передбачено, що Клієнт оплачує правничу допомогу на підставі виставленого Рахунку (рахунків) (п.2.3); розмір гонорару не включає фактичні витрати, пов`язані з виконанням доручень Клієнта (відрядження, добові тощо), якщо інше не передбачено домовленістю Сторін (п.2.4).

Згідно з актом прийому передачі виконаних робіт (наданих послуг) від 22.05.2024 № 1 адвокатом надано такі послуги: 12.04.2024 надання юридичної консультації стосовно правомірності ненадання інформаційної довідки про умови праці, 1 година; 13.04.2024 складення та подання адвокатського запиту до територіального органу Держпраці, 0,5 годин; 18.04.2024 нормативно-правовий аналіз відповіді Держпраці на адвокатський запит та консультація, 1 година; 02.05.2024 складення та подання повторного адвокатського запиту до територіального органу Держпраці, 0,5 годин; 07.05.2024 - нормативно-правовий аналіз відповіді Держпраці на адвокатський запит та консультація, 1 година; 22.05.2024 складення та подання до суду позовної заяви 5 годин.

На підставі рахунку від 12.04.2024 № 000113 позивачем оплачено 5000 грн першої частини гонорару за договором, що підтверджується квитанцією до прибуткового касового ордера від 12.04.2024 № 000113.

Таким чином, суд дійшов висновку, що витрати на правничу допомогу адвоката підтверджені належними доказами та стосуються цієї справи.

Проте суд зазначає, що ця справа є справою незначної складності, а також те, що представник позивача звертається до Луганського окружного адміністративного суду зі схожими за змістом позовними заявами в інтересах інших фізичних осіб (позовні заяви щодо складення інформаційних довідок про умови праці), внаслідок чого час консультацій та складання позовної заяви, на думку суду, завищені представником позивача.

З урахуванням викладеного суд зменшує витрати на оплату правничої допомоги адвоката та присуджує до відшкодування позивачу за рахунок бюджетних асигнувань відповідача витрати на правничу допомогу адвоката у розмірі 5000,00 грн.

Керуючись статтями 2, 5, 8, 9, 19, 20, 32, 72, 77, 90, 94, 132, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 ) до Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці (місцезнаходження: вул. Прокоф`єва, 82, м. Покровськ, Донецька область, 85302, код ЄДРПОУ 39801404) про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці щодо нескладення інформаційної довідки про умови праці на ОСОБА_1 при підозрі у нього хронічного професійного захворювання (отруєння) за професіями: учень електрослюсаря підземного з повним робочим днем під землею, гірничий робітник по ремонту гірничих виробок, прохідник.

Зобов`язати Східне міжрегіональне управління Державної служби України з питань праці відповідно до пункту 84 Порядку розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.04.2019 за № 337, скласти інформаційну довідку про умови праці на ОСОБА_1 при підозрі у нього хронічного професійного захворювання (отруєння) за професіями: учень електрослюсаря підземного з повним робочим днем під землею, гірничий робітник по ремонту гірничих виробок, прохідник.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці на користь ОСОБА_2 судові витрати зі сплати судового збору в сумі 968,96 грн (дев`ятсот шістдесят вісім грн 96 коп.).

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці на користь ОСОБА_2 судові витрати з оплати професійної правничої допомоги в сумі 5000,00 грн (п`ять тисяч грн 00 коп.).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складання повного тексту.

Суддя І.О. Свергун

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.07.2024
Оприлюднено17.07.2024
Номер документу120375146
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного соціального страхування, у тому числі від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності

Судовий реєстр по справі —360/543/24

Ухвала від 16.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бевзенко В.М.

Постанова від 06.11.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 20.08.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 20.08.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 19.07.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.О. Свергун

Рішення від 15.07.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.О. Свергун

Ухвала від 03.06.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.О. Свергун

Ухвала від 27.05.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.О. Свергун

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні