Рішення
від 17.07.2024 по справі 380/8657/24
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 липня 2024 рокусправа № 380/8657/24

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Крутько О.В., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до НОМЕР_1 прикордонного загону (війська частина НОМЕР_2 ) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії

В С Т А Н О В И В :

На розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 , в якій позивач просить суд:

визнати протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_2 ( НОМЕР_1 прикордонний загін) щодо не нарахування та невиплати ОСОБА_1 за період лютий - червень 2022 року винагороди встановленої постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168 Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану у розмірі 30 000 грн. на місяць;

зобов`язати військову частину НОМЕР_2 ( НОМЕР_1 прикордонний загін) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 недоотримане грошове забезпечення у виді додаткової винагороди, встановленої п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168 Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану в розмірі 30 000 гривень в розрахунку на місяць за період із лютого по червень 2022 року.

В обґрунтування позовних вимог позивачка посилається на те, що вона на час повномаштабного вторгнення рф 24.02.2022 проходила військову службу за контрактом у підрозділах охорони державного кордону НОМЕР_1 прикордонного загону (військова частина НОМЕР_2 ) де перебувала на всіх видах забезпечення.

Позивачка зазначає, що ряд військовослужбовців Держприкордонслужби, які проходили військову службу на ділянці відповідальності Східного регіонального управління опинились на тимчасового окупованій території у зв`язку із повномаштабним вторгненням рф у 24.02.2022. У зв`язку з відсутністю таких на службі та не встановленням на той час фактичних обставин, це стало підставою для внесення відомостей до ЄРДР із призупиненням військової служби.

Постановою органу досудового розслідування від 02.06.2022 в рамках кримінального провадження №42022221750000087, внесено до ЄРДР 14.03.2022 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.4 ст. 408 КК України внесення змін до фабули про вчинення кримінального правопорушення, наказом начальника НОМЕР_1 прикордонного загону від 19.06.2022 №130-ОС ОСОБА_1 продовжено військову службу та дію контракту, поновлено пільги та соціальні гарантії, зараховано на всі види забезпечення з 25.02.2022 як такій, що перебувала з 14.03.2022 в розпорядженні начальника загону у зв`язку з призупиненням військової служби.

24.04.2023 позивачка звернулася із рапортом, просила нарахувати та виплатити їй грошове забезпечення за період з березня 2022 року по травень 2022 року, з урахуванням додаткової винагороди згідно Постанови КМУ №168 від 28.02.2022, однак отримала відмову. Вважаючи дії відповідача протиправними, позивачка звернулася до суду з цим позовом.

Ухвалою від 08.05.2024 відкрито спрощене провадження в адміністративній справі.

Відповідач подав відзив на позовну заяву, просив відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі. Відповідач зазначає, що проведення нарахування додаткової винагороди у розмірі 30000 грн за період з лютого 2022 року по травень 2022 року не може бути здійснено у зв`язку з тим, що фактично позивачка не виконувала бойові (спеціальні) завдання у період здійснення заходів, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168. З огляду на це, позивачка не має права на щомісячну додаткову винагороду.

Суд відмовив у задоволенні клопотання відповідача про зупинення розгляду справи у зв`язку з його необґрунтованістю.

Дослідивши матеріали справи та оцінивши докази, які мають значення для справи, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.

ОСОБА_1 проходила військову службу за контрактом у підрозділах охорони державного кордону НОМЕР_1 прикордонного загону (військова частина НОМЕР_2 ).

Наказом начальника НОМЕР_1 прикордонного загону від 15.03.2022 № 13-ОС із 25.02.2022 виключено з усіх видів забезпечення, як таку, яка самовільно залишила військову частину сержанта ОСОБА_1 , молодшого інспектора прикордонної служби 2 категорії 1 групи інспекторів прикордонного контролю відділення інспекторів прикордонної служби (тип А) відділу прикордонної служби « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (тип Б).

Наказом начальника НОМЕР_1 прикордонного загону від 17.03.2022 № 16-ОС сержанту ОСОБА_1 із 14.03.2022 призупинено військову службу із застосування наслідків, визначених пунктом 48-3 Положення про проходження громадянами України військової служби в Державній прикордонній службі України, затвердженого Указом Президента України від 29.12.2009 № 1115/2009.

На підставі постанови органу досудового розслідування від 02.06.2022 в рамках кримінального провадження № 42022221750000087, внесеного до ЄРДР 14.03.2022 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 408 КК України про внесення змін до фабули про вчинення кримінального правопорушення, наказом начальника НОМЕР_1 прикордонного загону від 19.06.2022 № 130-ОС ОСОБА_1 продовжено військову службу та дію контракту, поновлено пільги та соціальні гарантії встановлені законодавством для військовослужбовців, зараховано на всі види забезпечення з 25.02.2022 як такій, що перебувала із 14.03.2022 в розпорядженні начальника загону у зв`язку із призупиненням військової служби.

22.05.2023 адвокат Іванов О.О. в інтересах позивачки звернувся до відповідача з адвокатським запитом, просив повідомити інформацію про виплату ОСОБА_1 грошового забезпечення за період з березня 2022 року по травень 2022 року.

У відповідь на адвокатський запит, відповідач проінформував позивачку, що у червні 2022 року було здійснено нарахування та виплату грошового забезпечення за період з березня 2022 року по червень 2022 року у розмірі 56 368,12 грн.

05.02.2024 адвокат Каверін С.М. в інтересах позивачки звернувся до відповідача з адвокатським запитом, просив нарахувати та виплатити ОСОБА_1 недоотримане грошове забезпечення у виді додаткової винагороди, встановленої п. 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 №168 в розмірі 30000 грн в розрахунку на місяць за період з лютого по червень 2022 року.

Листом від 17.02.2024 відповідач повідомив, що з 25 лютого по травень 2022 року ОСОБА_1 була відсутня на службі і не виконувала службові обов`язки та не була включена до бойових розпоряджень як така, що не виконувала бойові (спеціальні) завдання. З огляду на це, проведення нарахувань додаткової винагороди у розмірі 30000 грн за період з лютого 2022 року по травень 2022 року не може бути здійснено у зв`язку з відсутністю на те законних підстав.

Вважаючи дії відповідача протиправними, позивачка звернулася до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з такого.

На виконання частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

За змістом частини першої статті 6, частини першої статті 14 Закону України від 03.04.2003 № 661-IV «Про Державну прикордонну службу України» Державна прикордонна служба України є правоохоронним органом спеціального призначення, до особового складу якої входять військовослужбовці та працівники Державної прикордонної служби України.

Згідно зі статтею 16 цього Закону умови грошового забезпечення військовослужбовців та оплати праці працівників Державної прикордонної служби України визначаються законодавством.

Відповідно до частини першої статті 9 Закону України від 20.12.1991 № 2011-XII «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» (далі Закон № 2011-ХІІ), дія якого, в силу приписів пункту 1 частини першої статті 3 цього Закону, поширюється в тому числі на військовослужбовців правоохоронних органів спеціального призначення, держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

Згідно з частиною другою статті 9 Закону № 2011-ХІІ установлено, що до складу грошового забезпечення військовослужбовців входять:

- посадовий оклад, оклад за військовим званням;

- щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, а також надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія);

- одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Відповідно до положень частини третьої статті 9 Закону № 2011-ХІІгрошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону.

Частина четверта статті 9 Закону № 2011-ХІІ визначає, що грошове забезпечення виплачується у розмірах, що встановлюються Кабінетом Міністрів України, та повинно забезпечувати достатні матеріальні умови для комплектування Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань кваліфікованим особовим складом, а також враховувати характер, умови служби, стимулювати досягнення високих результатів у службовій діяльності. Порядок виплати грошового забезпечення визначається Міністром оборони України, керівниками центральних органів виконавчої влади, що мають у своєму підпорядкуванні утворені відповідно до законів України військові формування, керівниками розвідувальних органів України.

Відповідно до статті 16 Закону України "Про Державну прикордонну службу України" від 03.04.2003 № 661-IV умови грошового забезпечення військовослужбовців та оплати праці працівників Державної прикордонної служби України визначаються законодавством.

У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України згідно з Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 "Про ведення воєнного стану в Україні" (затверджений Законом України № 2102-IX від 24.02.2022 ) в Україні введено воєнний стан з 05 години 30 хвилин 24.02.2022 року строком на 30 діб.

Указами Президента України № 133/2022 від 14.03.2022, № 259/2022 від 18.04.2022, № 341/2022 від 17.05.2022, № 573/2022 від 12.08.2022, № 757/2022 від 07.11.2022, № 58/2023 від 06.02.2023 воєнний стан в Україні продовжувався.

Відповідно до пункту 2 Указу Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 визначено військовому командуванню (Генеральному штабу Збройних Сил України, ІНФОРМАЦІЯ_2 , командуванням видів, окремих родів військ (сил) Збройних Сил України, управлінням оперативних командувань, командирам військових з`єднань, частин Збройних Сил України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управління державної охорони України) разом із Міністерством внутрішніх справ України, іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати передбачені Законом України "Про правовий режим воєнного стану" заходи і повноваження, необхідні для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави.

На виконання Указу Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 "Про ведення воєнного стану в Україні", а також Указу Президента України № 69/2022 від 24.02.2022 "Про загальну мобілізацію" Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 28.02.2022 № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» (далі Постанова № 168).

Пунктом 1 Постанови № 168 (в редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин) було установлено, що на період дії воєнного стану військовослужбовцям Збройних Сил, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту, військовим прокурорам Офісу Генерального прокурора, особам рядового і начальницького складу Державної служби з надзвичайних ситуацій, співробітникам Служби судової охорони, особам начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро та поліцейським, а також особам рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, які несуть службу в органах і установах зазначеної Служби, що розташовані в межах адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога в рамках Програми єПідтримка, виплачується додаткова винагорода в розмірі 30000 гривень щомісячно, а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби), - розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100 000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах.

Водночас реалізація зазначених приписів постанови Кабінету Міністрів України № 168 вимагала визначення порядку й умов виплати додаткової винагороди з метою встановлення переліку бойових дій та заходів, передбачених абзацом першим пункту 1 цієї постанови.

Порядок, умови та розміри виплати грошового забезпечення військовослужбовцям, які проходять військову службу в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони державного кордону (Адміністрації Державної прикордонної служби України), територіальних органах центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони державного кордону, інших органах Держприкордонслужби визначено в Інструкція про порядок виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Державної прикордонної служби України, затверджена наказом Міністерства внутрішніх справ України від 25.06.2018 № 558 (далі - Інструкція № 558).

Відповідно до п.п. 2, 3, 7, 9 розділу I «Загальні положення» Інструкції № 558, у цій Інструкції термін «грошове забезпечення» означає гарантоване державою грошове забезпечення в обсязі, що відповідає умовам проходження військової служби та стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.

Грошове забезпечення складається із: посадового окладу; окладу за військовим званням; щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії); одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

Місячне грошове забезпечення - грошове забезпечення, на отримання якого у відповідному місяці має право військовослужбовець згідно із чинним законодавством.

Місячне грошове забезпечення складається із: основних видів грошового забезпечення (посадовий оклад, оклад за військовим званням); щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, премія).

Однак, Інструкцією № 558 так і не було врегульовано питання виплати додаткової винагороди, передбаченої Постановою № 168.

Про необхідність визначення керівниками відповідних міністерств та державних органів порядку і умов виплати додаткової винагороди, а також одноразової грошової допомоги, передбачених постановою Кабінету Міністрів України № 168, вказано також у пункті 2-1 цієї постанови, доповненому згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 07.07.2022 № 793.

Згідно з пунктом 1 Положення про Адміністрацію Державної прикордонної служби України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 № 533 (далі - Положення № 533), визначено, що Адміністрація Державної прикордонної служби України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері захисту державного кордону та охорони суверенних прав України в її виключній (морській) економічній зоні.

Пунктом 9 Положення № 533 визначено, що Адміністрація Державної прикордонної служби України в межах повноважень, передбачених законом, на основі та на виконання Конституції та законів України, актів Президента України та постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, актів Кабінету Міністрів України та наказів МВС видає директиви, накази організаційно-розпорядчого характеру, організовує та контролює їх виконання.

Отже, відповідно до вказаного Положення № 533 діяльність Адміністрації Державної прикордонної служби України у віднесених до її компетенції питань, у тому числі питань, які стосуються виплати грошового забезпечення військовослужбовцям, спрямовує та координує Міністр внутрішніх справ, що повністю узгоджується зі змістом статті 9 Закону № 2011-ХІІ та Інструкцією № 558.

Водночас, накази голови Державної прикордонної служби України від 31.03.2022 № 164-АГ, від 30.07.2022 № 392-АГ та від 09.12.2022 № 628-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168" видані без їх погодження з Міністром внутрішніх справ, не зареєстровані у Міністерстві юстиції України, а тому не можуть бути застосовані судом до спірних правовідносин.

На виконання вимог пункту 2-1 Постанови № 168 наказом Міністра внутрішніх справ від 26.01.2023 № 36, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 31.01.2023 за № 196/39252, затверджено Порядок та умови виплати на період дії воєнного стану додаткової винагороди військовослужбовцям Державної прикордонної служби України, який розповсюджується на виплати, передбачені як пунктом 1 Постанови № 168, так і пунктом 2 цієї постанови.

Проте, з огляду на дату набрання чинності (01.02.2023), даний Порядок також не підлягає застосуванню до спірних правовідносин.

Однак, саме у пункті 11 вказаного порядку визначено, що додаткова винагорода на період дії воєнного стану є одноразовим додатковим видом грошового забезпечення військовослужбовців.

Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також загальні засади проходження в Україні військової служби встановлено Законом України «Про військовий обов`язок і військову службу» (далі Закон № 2232-ХІІ, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до абзаців 1-4 частини другої статті 24 Закону № 2232-XII військова служба призупиняється для військовослужбовців, які самовільно залишили військові частини або місця служби, дезертирували із Збройних Сил України та інших військових формувань або добровільно здалися в полон, якщо інше не визначено законодавством.

Початком призупинення військової служби є день внесення відповідних відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань на підставі заяви, повідомлення командира (начальника) військової частини про вчинене кримінальне правопорушення, поданих відповідно до частини четвертої статті 85 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України.

Військовослужбовці, військову службу яких призупинено, звільняються з посад та вважаються такими, що не виконують (не несуть) обов`язків військової служби. Контракт про проходження військової служби, а також виплата грошового та здійснення продовольчого, речового, інших видів забезпечення таким військовослужбовцям призупиняються.

Час призупинення військової служби військовослужбовцям не зараховується до строку військової служби, вислуги у військовому званні та до вислуги років для виплати надбавки за вислугу років і призначення пенсії. На них не поширюються пільги та соціальні гарантії, встановлені законодавством для військовослужбовців.

Абзацами 8-9 частини 2 статті 24 Закону № 2232-XII встановлено, що для військовослужбовців, стосовно яких судом винесено виправдувальний вирок, що набрав законної сили, або стосовно яких закрито кримінальне провадження відповідно до пунктів 1, 2, 3 частини першої статті 284 Кримінального процесуального кодексу України, військова служба та дія контракту продовжується. У такому разі строк призупинення військової служби зараховується до вислуги років для виплати надбавки за вислугу років і призначення пенсії, а також до строку вислуги років для присвоєння чергового військового звання, та поновлюються пільги та соціальні гарантії, встановлені законодавством для військовослужбовців.

За весь час необґрунтованого призупинення військової служби таким військовослужбовцям виплачується недоотримане грошове та здійснюються недоотримане продовольче, речове та інші види забезпечення.

Таким чином, вказаною нормою закону встановлено вичерпний перелік військовослужбовців, яким може бути припинено виплату грошового забезпечення у зв`язку з внесенням відповідних відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань військовослужбовці, які самовільно залишили військові частини або місця служби, дезертирували із Збройних Сил України та інших військових формувань або добровільно здалися в полон, якщо інше не визначено законодавством.

Наказом начальника НОМЕР_1 прикордонного загону Державної прикордонної служби України від 17.03.2022 № 16-ОС «Про особовий склад» було призупинено військову службу, звільнено з посади, наказано вважати таким, що не виконує (не несе) обов`язків служби; призупинено контракт про проходження військової служби в Державній прикордонній службі України, не поширювати пільги та соціальні гарантії, встановлені законодавством для військовослужбовців, не включати до чисельності НОМЕР_1 прикордонного загону ІНФОРМАЦІЯ_3 , не зараховувати до строку військової служби, вислуги у військовому званні та до вислуги років для виплати надбавки за вислугу років і призначення пенсії термін, з 14 березня 2022 року сержанта ОСОБА_1 .

На підставі постанови органу досудового розслідування від 02.06.2022 в рамках кримінального провадження № 42022221750000087, внесеного до ЄРДР 14.03.2022 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 408 КК України про внесення змін до фабули про вчинення кримінального правопорушення, наказом начальника НОМЕР_1 прикордонного загону від 19.06.2022 № 130-ОС ОСОБА_1 продовжено військову службу та дію контракту, поновлено пільги та соціальні гарантії встановлені законодавством для військовослужбовців, зараховано на всі види забезпечення з 25.02.2022 як такій, що перебувала із 14.03.2022 в розпорядженні начальника загону у зв`язку із призупиненням військової служби.

Матеріалами справи підтверджено факт невиконання позивачкою обов`язків військовослужбовця у спірний період.

Разом з цим абзацами 8-9 частини 2 статті 24 Закону № 2232-XII встановлено, що для військовослужбовців, стосовно яких судом винесено виправдувальний вирок, що набрав законної сили, або стосовно яких закрито кримінальне провадження відповідно до пунктів 1, 2, 3 частини першої статті 284 Кримінального процесуального кодексу України, військова служба та дія контракту продовжується. У такому разі строк призупинення військової служби зараховується до вислуги років для виплати надбавки за вислугу років і призначення пенсії, а також до строку вислуги років для присвоєння чергового військового звання, та поновлюються пільги та соціальні гарантії, встановлені законодавством для військовослужбовців.

За весь час необґрунтованого призупинення військової служби таким військовослужбовцям виплачується недоотримане грошове та здійснюються недоотримане продовольче, речове та інші види забезпечення.

Відповідно архівної відомості № 1 за січень 2022 року по грудень 2022 року ОСОБА_1 у червні 2022 року було здійснено нарахування та виплату грошового забезпечення за період з березня 2022 року по червень 2022 року у розмірі 56 368,12 грн.

Грошове забезпечення військовослужбовців Державної прикордонної служби України та складові грошового забезпечення врегульовано Інструкцією № 558. Так, грошове забезпечення складається із: посадового окладу; окладу за військовим званням; щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії); одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

Розділом ІІІ Інструкції 558 передбачені виплати додаткових видів грошового забезпечення.

Саме на виконання вказаних положень позивачці нарахована надбавка за вислугу років, надбавка за особливості проходження служби військовослужбовцями (НОПС), преміювання осіб офіцерського складу, осіб рядового, сержантського і старшинського складу, які проходять військову службу за контрактом (премія, додат.премія).

Розділом ІV Інструкції 558 встановлена виплата одноразових додаткових видів грошового забезпечення, до яких відноситься морська винагорода, винагорода за стрибки з парашутом, винагорода за бойове чергування (бойову службу), одноразова грошова допомога військовослужбовцям після укладення ними першого контракту, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань та допомога для оздоровлення.

Як вбачається зі змісту розділу ІV Інструкції 558 одноразові додаткові види грошового забезпечення встановлюються в залежності від виконання військовослужбовцем певних завдань по службі, особи військовослужбовця, поданих ним рапортів, тощо.

Інструкцією № 558 не врегульовано питання виплати додаткової винагороди, передбаченої Постановою № 168.

Натомість постановою № 168 визначено, що додаткова винагорода в розмірі до 30000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць встановлюється на період воєнного стану. Виплата такої додаткової винагороди здійснюється на підставі наказів командирів (начальників).

В пункті 11 Порядку та умови виплати на період дії воєнного стану додаткової винагороди військовослужбовцям Державної прикордонної служби України, затвердженому наказом Міністра внутрішніх справ від 26.01.2023 № 36, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 31.01.2023 за № 196/39252, зазначено, що додаткова винагорода, передбачена Постановою № 168, на період дії воєнного стану є одноразовим додатковим видом грошового забезпечення військовослужбовців.

Аналогічне визначення наведено у пункті 14 Особливостей виплати на період воєнного стану додаткової винагороди військовослужбовцям Державної прикордонної служби України, затверджених наказом Міністра внутрішніх справ від 01.09.2023 № 726, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 04.09.2023 за № 1546/40599.

Вказаними нормативними актами також передбачено випадки, за яких додаткова винагорода не виплачується військовослужбовцям, зокрема, тим, які усунуті від виконання службових обов`язків відповідно до Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, відсторонені від посад відповідно до Кримінального процесуального кодексу України, відсторонені від виконання службових повноважень у зв`язку із складенням щодо них протоколів про адміністративне правопорушення, пов`язане з корупцією,- з дня усунення від виконання службових обов`язків, відсторонення від посад, відсторонення від виконання службових повноважень до закінчення строку застосування таких заходів.

Щодо позивачки військова служба була призупинена з 14.03.2022 на підставі повідомлення про проведення розслідування у кримінальному провадженні, внесеному до ЄРДР за № 442022221750000087 від 14.03.2022 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 408 КК України.

Тобто, з 14.03.2022 позивачка фактично була усунута від виконання службових обов`язків.

У спірний період діяв наказ голови Державної прикордонної служби України від 31.03.2022 № 164-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168", який, як було зазначено раніше, виданий без їх погодження з Міністром внутрішніх справ, не зареєстрований у Міністерстві юстиції України, а тому не може бути застосований судом до спірних правовідносин.

Разом з цим під час розгляду касаційною інстанцією справи № 200/193/23 (постанова Верховного Суду від 21 грудня 2023 року) зроблено висновок про те, що документування (фіксація) у спірний період органами Держприкордонслужби безпосередньої участі військовослужбовців у бойових діях і заходах та фактична виплата їм додаткової винагороди відповідно до приписів наказів Адміністрації Держприкордонслужби від 31.03.2022 № 164-АГ, від 30.07.2022 № 392-/0/81-22-АГ і від 09.12.2022 № 628/0/81-22-АГ унеможливлює застосування іншого механізму реалізації постанови Кабінету Міністрів України № 168 до правовідносин, що вже відбулися.

За відсутності цих відомчих нормативно-правових актів не здійснювався би облік особового складу, який мав право на додаткову винагороду, що призвело б до невиплати цієї частини грошового забезпечення військовослужбовцям. Таким чином, Верховний Суд дійшов висновку про те, що застосуванню для визначення порядку та умов виплати додаткової винагороди військовослужбовцям Державної прикордонної служби України, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України № 168, у спірний період підлягають накази Адміністрації Держприкордонслужби від 31.03.2022 № 164-АГ, від 30.07.2022 № 392-/0/81-22-АГ і від 09.12.2022 № 628/0/81-22-АГ.

Пунктом 9 наказу голови Державної прикордонної служби України від 31.03.2022 № 164-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168" визначено, що до наказу про виплату додаткової винагороди в розмірі 100 000 гривень або 30 000 гривень не включати військовослужбовців, які:

беруть участь у міжнародних операціях з підтримання миру і безпеки; проходять службу у багатонаціональних органах військового управління за кордоном;

добровільно здалися в полон - з дня захоплення в полон, оголошеного наказом начальника органу Держприкордонслужби;

самовільно залишили військові частини, місця служби або дезертирували - з дня самовільного залишення військової частини або місця служби (дезертирства), оголошеного наказом органу Держприкордонслужби;

відбувають покарання на гауптвахті та в дисциплінарних частинах - з дня початку відбування покарання, оголошеного наказом командира;

усунені від виконання службових обов`язків, відсторонені від виконання службових повноважень або відсторонені від посади - з дня усунення або відсторонення, оголошеного наказом органу Держприкордонслужби;

відмовились виконувати бойові накази - за місяць, у якому здійснено таке порушення;

перебували у стані алкогольного (наркотичного) сп`яніння (за фактом якого складено відповідні документи адміністративного правопорушення) - за місяць, у якому здійснено таке порушення;

навмисно спричинили собі тілесні ушкодження чи іншу шкоду своєму здоров`ю або самогубство (крім випадків доведення особи до самогубства, встановленого судом) - за місяць, у якому здійснено ушкодження чи іншу шкоду своєму здоров`ю або самогубство;

у разі вчинення інших дій (бездіяльності), які мають ознаки кримінального правопорушення - за місяць, у якому здійснено таке правопорушення; перебували:

під вартою чи цілодобовим домашнім арештом; на навчанні за кордоном;

направлені для проходження військової служби за кордон до закордонних дипломатичних установ.

Аналіз наведених нормативно-правових актів у сукупності дозволяє дійти висновку, що додаткова винагорода, передбачена Постановою № 168, є додатковою виплатою військовослужбовцям, яких залучено до виконання обов`язків військової служби на період дії воєнного стану.

При цьому, виплата винагороди залежить від певних умов та лише в означений період, а також під час безперервного перебування на стаціонарному лікуванні після отриманих у такий період поранень (контузії, травми, каліцтва), перебування у полоні. Тобто, така виплата не є постійною і не має систематичного характеру, а її розмір залежить як від днів несення безпосередньо військової служби, так і від виконаних завдань, що визначається наказом командира.

Отже, додаткова винагорода, передбачена Постановою № 168, не включається до складу грошового забезпечення позивачки, яке підлягає виплаті відповідно до абзацу 9 частини 2 статті 24 Закону № 2232-XII.

Відповідно до частини першої та другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на те, що позивачка у період з 14.03.2022 до 19.06.2022 фактично не виконувала обов`язки військової служби, її доводи про порушення відповідачем приписів постанови № 168 під час нарахування грошового забезпечення за час призупинення військової служби, суд вважає необґрунтованими.

За правилами статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Суд вважає, що відсутня обов`язкова умова виникнення права на спірні виплати, а саме виконання обов`язків військової служби, що виключає задоволення позовних вимог.

За таких обставин, беручи до увагу всі докази в їх сукупності, суд доходить висновку про відмову у задоволенні позовних вимог.

Відповідно до статті 139 КАС України судові витрати не підлягають стягненню.

Керуючись статтями 2, 4, 7-14, 19, 143, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Відмовити повністю у задоволенні позову ОСОБА_1 до НОМЕР_1 прикордонного загону (війська частина НОМЕР_2 ) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Восьмого апеляційного адміністративного суду. У випадку розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

СуддяКрутько Олена Василівна

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.07.2024
Оприлюднено19.07.2024
Номер документу120433852
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —380/8657/24

Ухвала від 11.02.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кашпур О.В.

Постанова від 20.01.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 06.01.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 18.12.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 02.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 02.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 22.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Рішення від 17.07.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Крутько Олена Василівна

Ухвала від 08.05.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Крутько Олена Василівна

Ухвала від 26.04.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Крутько Олена Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні