Рішення
від 17.07.2024 по справі 912/1473/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. В`ячеслава Чорновола, 29/32, м. Кропивницький, 25006,

тел. (0522) 30-10-22, 30-10-23, код ЄДРПОУ 03499951,

e-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua, web: http://kr.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 липня 2024 рокум.Кропивницький Справа № 912/1473/24

Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Закуріна М. К., розглянувши справу

за позовом Акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Придніпровська залізниця» АТ «Українська залізниця»

до Товариства з обмеженою відповідальністю «Балкер»

про стягнення штрафу 113950 грн,

за участю:

- секретаря судового засідання Рудченко І.О.,

- представника позивача Губорєвої Я.А.,

у с т а н о в и в:

ДІЇ ТА АРГУМЕНТИ ПОЗИВАЧА

17.06.2024 АТ «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Придніпровська залізниця» (надалі Залізниця) звернулося з позовом до ТОВ «Балкер» (надалі Товариство) про стягнення 113950 грн.

У якості обґрунтування заявлених вимог Залізниця зазначила, що:

- у грудні 2023 року по накладній № 43257617 на станції Харків-Балашовський прийняла до перевезення від відправника Товариства до станції Запоріжжя-Ліве вагон № 65335382 з ломом чорних металів; у накладній Товариство вказало масу вантажу нетто 61450 кг;

- 16.12.2023 при проходженні вагону по станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці проведене контрольне зважування вагону, за наслідками якого виявлено, що маса вантажу у вагоні № 65335382 становить 66200 кг; про це складений комерційний акт від 16.12.2023 № 450003/291;

- по прибуттю вагону на станцію призначення та у зв`язку з невідповідністю маси вантажу було проведене зважування на станції Запоріжжя-Ліве, у результаті якого встановлено, що маса вантажу склала 65050 кг; за наслідками зважування установлено, що перевищення маси вантажу склало 3600 кг; про це складений комерційний акт від 19.12.2023 № 460005/699;

- контрольне зважування проводилося на справних вагах;

- у зв`язку з невідповідністю маси вантажу Товариство повинне сплатити штраф у п`ятикратному розмірі провізної плати, а саме у сумі 113950 грн.

ДІЇ ТА АРГУМЕНТИ ВІДПОВІДАЧА

Товариство позовні вимоги не визнало та вказало, що:

- зважування вантажу з його сторони здійснювалося на кранових вагах фізичною особою-підприємцем Клименко А.В., а тому Залізниця повинна була визначити масу вантажу аналогічним способом;

- при зважуванні Залізниця не врахувала погодні умови, а саме збільшення маси вантажу за рахунок льоду та снігу,

- штраф за частиною 2 статті 549 Цивільного кодексу України повинен обраховуватися від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов`язання, а не від проїзної плати, а тому він складає лише 2425 грн;

- нарахований штраф є надмірним, оскільки Залізниця не надала доказів та обґрунтування понесених збитків

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ ТА РІШЕННЯ

Ухвалою від 19.06.2024 Суд відкрив провадження у справі за правилами спрощеного провадження та установив сторонам строки для подачі процесуальних заяв. У подальшому за наслідками задоволеного клопотання Товариства про розгляд справи у судовому засіданні Суд призначив розгляд справи на 17.07.2024.

У межах справи Товариство подало відзив на позов та заперечення на відповідь на відзив, а Залізниця відповідь на відзив.

Розгляд справи Суд здійснив без участі представника Товариства, оскільки він не прибув та заявив клопотання про розгляд без його участі.

УСТАНОВЛЕНІ ОБСТАВИНИ

Відповідно до накладної № 43257617 на перевезення вантажу (а.с. 8) та акту загальної форми № 770 від 16.12.2023 (а.с. 13) у грудні 2023 року АТ «Українська залізниця» на станції Харків-Балашовський прийняла до перевезення від відправника ТОВ «Балкер» до станції Запоріжжя-Ліве вагон № 65335382 з ломом чорних металів.

Зокрема, у накладній № 43257617 та акті № 770 ТОВ «Балкер» вказало масу вантажу нетто 61450 кг та спосіб вимірювання на кранових вагах, заводський номер 2223, тип 5ВК-ІК. Поряд з цим, за змістом накладної відстань перевезення становить 402 км, а вартість провізної плати 22790 грн.

Як слідує з комерційного акту № 450003/291, який складений АТ «Українська залізниця» 16.12.2023 на станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці, при перевірці маси вантажу у вагоні № 65335382 його маса становила 66300 кг (а.с. 9).

Згідно з комерційним актом № 460005/699, який складений АТ «Українська залізниця» 19.12.2023 на станції призначення - Запоріжжя-Ліве, у зв`язку з невідповідністю маси вантажу у вагоні № 65335382 при складанні попереднього комерційного акту, здійснене зважування вантажу, за наслідками якого визначена остаточна його маса - 65050 кг (а.с 10-11). В акті також вказано, що вантаж завантажувався у вагон відправником та ним же визначена його маса.

Данні про зважування вантажу відображені у книзі зважувань вантажів на вагонних вагах. Так, відповідно до запису у Книзі 19.12.2023 відбулося зважування вагону № 65335382 з вантажем, за наслідками якого виявилося, що його вага становить 65050 кг (а.с. 14-15).

За розрахунками АТ «Українська залізниця» у зв`язку з невідповідністю маси вантажу при перевезенні ТОВ «Балкер» повинне сплатити штраф у розмірі 113950 грн, що складає 5 провізних плат, а саме виходячи із розрахунку: 22790 грн х 5 = 113950 грн.

ОЦІНКА УСТАНОВЛЕНИХ ОБСТАВИН

Щодо недостовірних відомостей у накладній стосовно маси вантажу

Відповідно до пункту 2 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 № 457 «Про затвердження Статуту залізниць України», Статут визначає обов`язки, права та відповідальність залізниць, а також підприємств, організації і громадян, які користуються залізничним транспортом.

За Статутом залізниць накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу (стаття 6 Статуту залізниць України).

Поряд з цим, згідно з пунктом 1.2. Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000 «Про затвердження окремих розділів Правил перевезення вантажів», накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача.

Відправник заповнює відповідні графи, у тому числі щодо маси вантажу, накладної самостійно (пункт 2.1. та додаток № 3 Правил оформлення перевізних документів). У графі 55 накладної «Правильність внесених відомостей підтверджую» представник відправника вказує свою посаду, розписується, засвідчуючи правильність відомостей, указаних ним у перевізному документі (пункт 2.3. Правил оформлення перевізних документів).

Аналогічна вимога щодо заповнення накладної у частині визначення маси вантажу наявне у статті 37 Статуту Залізниць України. Так, під час здавання вантажів для перевезення відправником

має бути зазначена у накладній їх маса. Загальна маса вантажу визначається шляхом зважування на вагах або підрахуванням маси на вантажних місцях за трафаретом чи стандартом. Маса вантажів визначається відправником.

Вантажі, завантажені відправниками у вагони (контейнери) відкритого типу, приймаються до перевезення шляхом візуального огляду вагона (контейнера), вантажу, його маркування (у тому числі захисного) та кріплення у вагоні без перевірки маси та кількості вантажу. Перевізник має право перевірити правильність відомостей про вантаж, зазначених відправником у накладній, на станції відправлення, під час перевезення та на станції призначення (пункт 40 Правил приймання вантажів до перевезення, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000 «Про затвердження окремих розділів Правил перевезення вантажів»).

Положення Статуту залізниць України також визначають відповідальність за наслідки неправильності оформлення накладних. Так, вантажовідправники несуть відповідальність за всі

наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній.Залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній (стаття 24 Статуту залізниць України).

Отже, наведені правові положення вказують на те, що накладна на перевезення вантажу є письмовим договором щодо перевезення вантажу; вона оформлюється та формується відправником; у ній відображається в обов`язковому порядку маса вантажу, яка визначається відправником; перевізник має право перевіряти правильність відомостей, вказаних у накладній, у тому числі і маси вантажу.

Поряд з цим, за статтею 129 Статуту залізниць України обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць. Комерційний акт складається для засвідчення, з-поміж іншого, невідповідності маси вантажу натурою з даними, зазначеними у транспортних документах.

Наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 № 334 затверджені «Правила складання актів (стаття 129 Статуту)».

За змістом цих Правил:

- при перевезеннях у залежності від обставин, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, відправника, одержувача, пасажира, складаються комерційні акти

(додаток 1) та акти загальної форми (пункт 1),

- комерційні акти складаються для засвідчення, у тому числі, невідповідності маси наявного вантажу (пункт 2),

- комерційний акт підписує начальник станції (його заступник), начальник вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика,сортувальної платформи) і працівник станції, який особисто здійснював перевірку, а також одержувач, якщо він брав участь у перевірці; у разі необхідності, до перевірки вантажу і підписання акта можуть бути залучені також інші працівники залізниці (пункт 10).

Відтак, у випадку перевірки маси вантажу складається комерційний акт та акт загальної форми, які відображають сам факт невідповідності маси вантажу та вони підписуються відповідними посадовими особами перевізника.

З наведеного також слідує, що ці правові положення не відображають (не встановлюють) прямий пріоритет (перевагу) перед технічними засобами вантажовідправника у визначенні маси вантажу за допомогою технічних засобів Залізниці, але з аналізу наявного у неї права на перевірку маси вантажу головним у цьому є сам факт перевірки маси вантажу Залізницею та встановлення невідповідності заявленої до перевезення маси вантажу та перевезеної маси вантажу за допомогою власних технічних засобів. При цьому вони не вказують на обов`язковість перевірка маси вантажу за допомогою аналогічних засобів вимірювання, що застосовувалися замовником перевезення.

З цього Суд уважає твердження Товариства про обов`язковість застосування аналогічних технічних засобів вимірювання маси вантажу, що були застосовані ним, помилковими.

У цьому контексті Суд установив, що Товариство, як відправник вантажу у вагоні № 65335382, подало Залізниці оформлену накладну № 43257617, в якій вказало масу вантажу 61450 кг. За наслідками подачі цієї накладної, Залізниця уклала відповідний договір перевезення. Відтак, між Товариством та Залізницею виникли договірні зобов`язання з перевезення вантажу залізничним транспортом.

За наслідками реалізації наявного у Залізниці права на перевірку правильності відомостей, вказаних у накладній, вона здійснила відповідну перевірку, про що склала комерційний акт № 460005/699 від 19.12.2023, в якому відобразила невідповідність маси вантажу, а саме маса становила 65050 кг, що є більшою ніж вказана у накладній на 3600 кг.

У комерційному акті відсутні відомості щодо збільшення вантажу за рахунок намерзання, а тому твердження Товариства про збільшення маси за рахунок погодних умов є необґрунтованими відповідними доказами.

Наведені обставини свідчать, що Товариство вказало у накладній недостовірні відомості стосовно маси вантажу і така невідповідність визначена Залізницею за допомогою власних технічних засобів та відображена у наведеному комерційному акті.

Щодо відповідальності за недостовірні відомості у накладній стосовно маси вантажу

Учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за порушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених цим Кодексом, іншими законами та договором (частина 1 статті 216 Господарського кодексу України).

У сфері господарювання, як вид господарської санкції, застосовуються, з-поміж інших, штрафні санкції (частина 2 статті 217 ГК України).

Штрафною санкцією визнається господарська санкція у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання (частина 1 статті 230 ГК України).

Законом щодо окремих видів зобов`язань може бути визначений розмір штрафних санкцій, зміна якого за погодженням сторін не допускається (частина 1 статті 231 ГК України).

Зокрема, статтею 10 Закону України «Про залізничний транспорт» окреслено, що штрафи за перевезення здійснюються у порядку, передбаченомуСтатутом залізниць України, іншими актами законодавства України та міжнародними договорами.

Так, за неправильно зазначену у накладній масу вантажу стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 цього Статуту (стаття 122 Статуту залізниць України). У свою чергу, за пред`явлення вантажу з неправильним зазначенням його властивостей з відправника, стягується штраф у розмірі п`ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення (стаття 118 Статуту залізниць України).

Відтак, у випадку неправильного зазначення у накладній маси вантажу Залізниця має право стягнути штраф у розмірі п`ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення. У зв`язку з таким висновком Суд уважає помилковими твердження Товариства про визначення суми штрафу виходячи від вартості різниці у масах вантажу, а також необхідності визначення суми штрафу з урахуванням частини 2 статті 549 ЦК України.

У цьому контексті Суд установив, що, оскільки Товариство у накладній № 43257617 вказало недостовірні відомості стосовно маси вантажу, то Залізниця має право нарахувати штраф у розмірі п`ятикратної провізної плати.

Так, провізна плата за накладною № 43257617 складає 22790 грн, а тому штраф становить 113950 грн, виходячи із розрахунку: 22790 грн х 5 = 113950 грн.

За таких обставин, Залізниця правомірно нарахувала Товариству штраф у сумі 113950 грн, а тому вимоги про її стягнення є правомірними.

Нарахована сума штрафу не є надмірною, оскільки вона обрахована на підставі діючих правових положень, а безпосередньо Товариство не надало доказів її надмірності по відношенню до власного фінансового стану підприємства. У зв`язку з цим підстави для зменшення суми штрафу у справі відсутні.

РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ

Судовими витратами у справі є витрати Залізниці на сплату судового збору у сумі 3028 грн відповідно до платіжної інструкції № 3946 від 30.05.2024, які на підставі положень статті 129 ГПК України з покладаються на Товариство.

На підставі вказаних правових норм та керуючись статтями 238, 240 ГПК України,

в и р і ш и в:

1.Позовні вимоги задовольнити.

2.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Балкер» (25006, м. Кропивницький, вул. Кропивницького. Буд. 139; ідентифікаційний код 32508612) на користь Акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Придніпровська залізниця» АТ «Українська залізниця» (49038, м. Дніпро, проспект Дмитра Яворницького, буд. 108; ідентифікаційний код 40081237) 113950 грн штрафу та 3028 грн компенсації по сплаті судового збору.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо її не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення Суд склав - 18.07.2024

Суддя М.К. Закурін

Копії рішення направити в електронній формі до Електронного кабінету АТ "Українська залізниця" та ТОВ "Балкер".

СудГосподарський суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення17.07.2024
Оприлюднено19.07.2024
Номер документу120452625
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування залізницею

Судовий реєстр по справі —912/1473/24

Ухвала від 17.01.2025

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Рогач Л.І.

Постанова від 19.12.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Верхогляд Тетяна Анатоліївна

Ухвала від 08.10.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Верхогляд Тетяна Анатоліївна

Ухвала від 16.09.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Верхогляд Тетяна Анатоліївна

Ухвала від 01.08.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Верхогляд Тетяна Анатоліївна

Рішення від 17.07.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Закурін М.К.

Ухвала від 09.07.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Закурін М.К.

Ухвала від 08.07.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Закурін М.К.

Ухвала від 08.07.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Закурін М.К.

Ухвала від 19.06.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Закурін М.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні