ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, місто Львів, вулиця Личаківська, 128
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10.07.2024 Справа № 914/575/24
За позовом: Львівської міської ради (79006, м.Львів, площа Ринок, 1; ідент.код 04055896)
до Відповідача: Приватного підприємства «Інтра-Львів» (79034, м.Львів, вул. Кавалерідзе, 9А/97; ідент.код 35721399)
про: усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою шляхом скасування державної реєстрації права власності Відповідача на об`єкт нерухомості.
Суддя: Стороженко О.Ф.
Секретар: Мацейко А.Ю.
Представники:
Позивача: Партика Н.С. Витяг з ЄДР ЮО, ФОП та ГФ;
Відповідача: не прибув.
Процесуальні дії вчинено Cудом у приміщенні Господарського суду Львівської області: зал судового засідання №11.
Виходячи з обставин, зазначених у частині третій ст. 238 ГПК України, -
Суд встановив:
Львівською міською радою подано Позовну заяву з вимогою про усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою, розташованою у м.Львів, проспект Червоної Калини, 44, - шляхом скасування державної реєстрації права приватної власності Приватного підприємства «Інтра-Львів» на об`єкт нерухомого майна: будівлю автомийки (літ. «В-1», загальною площею 141,4м2), яка зареєстрована за вказаною адресою (реєстраційний номер майна 122007046101), із закриттям розділу Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Позивачем підставами позову, зокрема, зазначено:
-за змістом ст. 1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними;
-у силу статті 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки;
-власником земельної ділянки на проспекті Червоної Калини, 44 у м. Львові є територіальна громада м. Львова в особі Львівської міської ради;
-Рішенням Господарського суду Львівської області від 26.04.2012 у справі № 5015/634/12 було визнано за Товариством з обмеженою відповідальністю «Інвестиційні ділові системи» право власності на будівлю автомийки (літ. «В-1») площею 141,4 кв.м., розташованої за адресою: м.Львів, проспект Червоної Калини, 44;
-на підставі вказаного Рішення Господарського суду Львівської області (від 26.04.2012 у справі № 5015/634/12) 11.06.2012 Обласним комунальним підприємством Львівської обласної ради «Бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки» зареєстровано право власності за ТОВ «Інвестиційні ділові системи» на будівлю автомийки (літ. «В-1») площею 141,4 кв.м., розташованої за адресою: м.Львів, проспект Червоної Калини, 44;
-проте, 10.04.2013 Львівським апеляційним господарським судом ухвалено Постанову у справі № 5015/634/12, якою скасовано Рішення Господарського суду Львівської області від 26.04.2012, а Ухвалою Вищого господарського суду України від 21.06.2013 повернуто касаційну скаргу ТОВ «Інвестиційні ділові системи» без розгляду;
-Постановою Львівського апеляційного господарського суду від 10.04.2013 встановлено:
«Щодо позовних вимог ТОВ «Інвестиційні ділові системи» про визнання за ним права власності на інші об`єкти, то судом апеляційної інстанції встановлено відсутність будь-якого правового зв`язку між володільцями (користувачами) об`єктів по зазначених вище договорах купівлі-продажу торгівельних павільйонів з ТОВ «Інвестиційні ділові системи» чи ТОВ «Мережа концептуальних авторських ресторанів «ІФест».
Задовольняючи позов, місцевий господарський суд помилково застосував ст.376 ЦК України, оскільки фактичні обставини справи свідчать про те, що у встановленому законом порядку позивачу не відводились земельні ділянки Львівською міською радою під об`єкти, на які позивач заявив позовну вимогу про визнання права власності; наявні в справі договори на право тимчасового користування окремими конструктивними елементами благоустрою, договори оренди землі підтверджують факт надання окремих конструктивних елементів благоустрою та земельних ділянок власне для обслуговування малих архітектурних форм та відкритого літнього майданчика. В матеріалах справи відсутні докази погодження будівництва відповідно до Закону України «Про планування і забудову територій» та Закону України «Про основи містобудування».
Відтак, позовні вимоги ТОВ «Інформаційні ділові системи» про визнання права власності на об`єкти є безпідставними та не підлягають до задоволення»:
-11.07.2012 та 19.07.2012 ТОВ «Інвестиційні ділові системи» відчужило своє право власності на цю будівлю ТОВ «Салон «Же-О-Зе» по 1/2 частини;
-31.07.2013 зареєстровано припинення права власності ТОВ «Салон «Же-О-Зе» у зв`язку з відчуженням будівлі (під літ. «В-1») ПП «Інтра-Львів» (Відповідачу);
-відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на майно, ПП «Інтер-Львів» є власником будівлі автомийки (літ. «В-1») площею 141,4 кв. м., розташованої за адресою: м.Львів, проспект Червоної Калини, 44, - на підставі Договорів купівлі-продажу від 31.07.2013, посвідчених нотаріусом;
-згідно з частинами 2 та 3 ст. 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», особа, яка має намір щодо забудови земельної ділянки, яка перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва; містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за заявою замовника (із зазначенням кадастрового номера земельної ділянки);
-згідно зі ст.328 ЦК України, право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів; право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом;
-згідно з інформацією, викладеною у Листі Управлінням архітектури та урбаністики Департаменту містобудування Львівської міської ради від 26.09.2023 №4-2401-12887, містобудівні умови та обмеження на проектування об`єкта будівництва за адресою: м.Львів, проспект Червоної Калини, 44 (реєстраційний номер майна 122007046101) не надавались;
-відповідно до даних Реєстру будівельної діяльності Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, інформація про видачу дозвільних документів на виконання будівельних робіт та готовність об`єкта до експлуатації за адресою: м.Львів, проспект Червоної Калини, 44 - відсутня (Лист Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю №4-0006-12944 від 27.09.2023);
-відповідно до Листа Управління земельних ресурсів Львівської міської ради № 4-2403-14051 від 18.10.2023, інформація щодо прийнятих Міською радою рішень про передачу у власність чи надання у користування земельної ділянки для обслуговування будівлі автомийки (загальною площею 141,4 м.кв.) за адресою: АДРЕСА_1 - відсутня (також відсутня інформація стосовно підготовки проектів рішень про надання згоди на виготовлення технічної документації щодо земельної ділянки для обслуговування будівлі автомийки);
-відповідно до Листа Управління контролю за використанням та охороною земель №4-2412-13063 від 29.09.2023 та Акту обстеження земельної ділянки №274 від 05.07.2023, встановлено, що на території орієнтовною площею 1,5 га на АДРЕСА_1 розташований 9-ти поверховий багатоквартирний житловий будинок та три тимчасові споруди (ТС), що входять до Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м. Львові (затвердженої Ухвалою Львівської міської ради від 26.12.2019 № 6107), а будівлі автомийки (площею 141,4 кв. м.) з реєстраційним номером об`єкта нерухомого майна 122007046101 на АДРЕСА_1 - не виявлено;
-згідно з відомостями Державного земельного кадастру, за адресою: АДРЕСА_1 земельні ділянки як об`єкти цивільних прав не сформовані;
-згідно з ч.4 ст.41 Конституції України та ч.1 ст.321 ЦК України, право власності є непорушним та ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні;
-нормою ч.2 ст.152 Земельного кодексу України визначено, що власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків;
-відповідно до ст.212 Земельного кодексу України, самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню землекористувачами без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними; приведення земельних ділянок у придатний для використання стан, включаючи знесення будинків, будівель і споруд, здійснюється за рахунок громадян або юридичних осіб, які самовільно зайняли земельні ділянки; повернення самовільно зайнятих земельних ділянок провадиться за рішенням суду;
-нормами ч. 1, 2 ст. 5 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" встановлено, що у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення (а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення); якщо законодавством передбачено прийняття в експлуатацію нерухомого майна, державна реєстрація прав на таке майно проводиться після прийняття його в експлуатацію в установленому законодавством порядку, крім випадків, передбачених статтею 31 цього Закону;
-тобто, в Державному реєстрі реєструються речові права лише на існуюче нерухоме майно;
-у результаті реєстрації права власності на будівлю автомийки, розташовану на АДРЕСА_1 , порушено права та майнові інтереси законного власника земельної ділянки - територіальної громади м. Львова в особі Львівської міської ради, яка позбавлена можливості використовувати та розпоряджатися належною їй земельною ділянкою на АДРЕСА_1 ;
-у результаті скасування державної реєстрації права власності Відповідача буде відновлено порушене право власності територіальної громади м. Львова в особі Львівської міської ради на землю (на проспекті Червоної Калини, 44);
-згідно з частиною другою статті 26 вказаного Закону, у разі скасування (на підставі рішення суду) рішення про державну реєстрацію прав, документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування записів про проведену державну реєстрацію прав, а також у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.
Позивачем також подано Заяву про виправлення описки у найменуванні Відповідача, допущеній у прохальній частині позову.
Представник Позивача надав пояснення стосовно обставин спору.
Відповідачем жодних заяв (клопотань) не подано.
Справу, згідно з нормами статей 12, 247 ГПК України, розглянуто за правилами загального позовного провадження.
У ході дослідження обставин справи та поданих доказів, - Суд встановив:
Первинно право власності на будівлю автомийки (літ. «В-1») площею 141,4м2, розташованою на АДРЕСА_1 , зареєстровано 11.06.2012 Обласним комунальним підприємством Львівської обласної ради «Бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки» за Товариством з обмеженою відповідальністю «Інвестиційні ділові системи».
Така реєстрація проведена при відсутності правових підстав, а саме: на підставі Рішення Господарського суду Львівської області від 26.04.2012 у справі №5015/634/12, яке не набрало законної сили, так як скасовано Постановою Львівського апеляційного господарського суду від 10.04.2013.
Згідно з нормою ст.328 ЦК України, незаконна реєстрація права власності на будівлю автомийки не зумовила виникнення у ТзОВ «Інвестиційні ділові системи» права власності на вказану будівлю, що зумовлювало відсутність у зазначеного Товариства права на відчуження об`єкту.
Проте, усупереч відсутності права власності, Товариство «Інвестиційні ділові системи» відчужило будівлю автомийки Товариству з обмеженою відповідальністю «Салон «Же-О-Зе» за Договорами купівлі-продажу від 11.07.2012 та 19.07.2012 (по частки).
Товариство «Салон «Же-О-Зе» відчужило будівлю автомийки Приватному підприємству «Інтра-Львів» (Відповідач) на підставі Договорові купівлі-продажу від 31.07.2013 (по частки).
Згідно з даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, на даний час право власності на будівлю автомийки зареєстровано за Відповідачем.
Незаконне набуття Товариством «Інвестиційні ділові системи» права власності на будівлю автомийки зумовило незаконність відчуження вказаної будівлі за усіма Договорами купівлі-продажу.
Також важливо, що, згідно з даними Акту обстеження №344 від 29.09.2023 (проведеного представниками Управління державного контролю за використанням та охороною земель Департаменту містобудування Львівської міської ради і Сихівської районної адміністрації), будівля автомийки на проспекті Червоної Калини, 44 у місті Львові відсутня.
Незаконна реєстрація права власності на будівлю автомийки зумовила порушення права комунальної власності територіальної громади міста Львова (від імені якої діє Львівська міська рада) на земельну ділянку, розташовану на проспекті Червоної Калини, 44, так як проведення незаконної реєстрації права власності на будівлю автомийки за вказаною адресою позбавило територіальну громаду можливості користування та розпорядження зазначеною земельною ділянкою.
У Товариства «Інвестиційні ділові системи» та у всіх Покупців будівлі автомийки за Договорами купівлі-продажу (у тому числі Відповідача) не виникало право користування земельною ділянкою, розташованою на проспекті Червоної Калини, 44 у місті Львові, так як, згідно з нормами статей 116 (ч.1), 123 (ч.1), 124 (ч.1) ЗК України, набуття права користування земельною ділянкою комунальної власності здійснюється на підставі рішення органу місцевого самоврядування, а Позивачем таке рішення не приймалось (і проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки не розроблявся).
Згідно з нормою ст.1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу місцевого самоврядування є самовільним зайняттям земельної ділянки.
Про самовільне зайняття земельної ділянки було відомо і Товариству «Інвестиційні ділові системи», і усім Покупцям будівлі автомийки (у тому числі Відповідачу), так як відсутнім було рішення Львівської міської ради про надання земельної ділянки (на якій зареєстровано вказану будівлю) в користування (оренду) і в Договорах купівлі-продажу будівлі автомийки не зазначено про наявність у Продавця права землекористування.
Оскільки незаконна реєстрація права власності на будівлю автомийки (на АДРЕСА_1 ) порушує право комунальної власності територіальної громади міста Львова на земельну ділянку, розташовану на АДРЕСА_1 , а саме: право користування і розпорядження земельною ділянкою, тому, згідно з нормами статей 152, 212 ЗК України, у Позивача наявне право вимоги про усунення порушення його права, а у Відповідача наявний обов`язок з повернення (Львівській міській раді) самовільно зайнятої земельної ділянки.
Враховуючи факт незаконної реєстрації права власності на будівлю автомийки та факт фізичної відсутності такої будівлі, а також факт відсутності у Відповідача права користування земельною ділянкою, розташованою на АДРЕСА_1 , наявні підстави, передбачені нормами статей 152, 212 ЗК України, для задоволення вимоги Позивача про усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою шляхом скасування державної реєстрації права власності Відповідача на будівлю автомийки.
Згідно з нормою п.2 ч.1 ст.129 ГПК України, наявні також підстави для покладення на Відповідача витрат Позивача на судовий збір.
Виходячи з наведеного та керуючись нормами статей 2, 12-14, 73-80, 86, 91, 123, 129, 165 (ч.9), 178 (ч.2), 233, 236-238 Господарського процесуального кодексу України,-
Суд вирішив:
1.Позов задоволити повністю.
2.Усунути перешкоди у користуванні Львівською міською радою (79006, м.Львів, площа Ринок, 1; ідент.код 04055896) земельною ділянкою, розташованою у місті Львові, проспект Червоної Калини, 44, - шляхом скасування державної реєстрації права приватної власності Приватного підприємства «Інтра-Львів» (79034, м.Львів, вул. Кавалерідзе, 9А/97; ідент.код 35721399) на об`єкт нерухомого майна: будівлю автомийки (літ. «В-1») загальною площею 141,4м2 на проспекті Червоної Калини, 44 міста Львова (реєстраційний номер майна: 122007046101), із закриттям розділу Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
3.Стягнути з Приватного підприємства «Інтра-Львів» (79034, м.Львів, вул. Кавалерідзе, 9А/97; ідент.код 35721399) на користь Львівської міської ради (79006, м.Львів, площа Ринок, 1; ідент.код 04055896) витрати на судовий збір у сумі 3028,00грн.
Дане Рішення набирає законної сили відповідно до норм статей 240, 241, 254, 256, 257 ГПК України, а саме:
- у випадку відсутності апеляційного оскарження у 20-денний строк після закінчення вказаного строку, встановленого на подання апеляційної скарги (до Західного апеляційного господарського суду), який обчислюється з дня складення повного Рішення;
- у випадку апеляційного оскарження (у 20-денний строк) і відсутності факту скасування після ухвалення Західним апеляційним господарським судом відповідного судового рішення.
Повне рішення складено 17.07.2024.
СуддяСтороженко О.Ф.
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 10.07.2024 |
Оприлюднено | 19.07.2024 |
Номер документу | 120452654 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин |
Господарське
Господарський суд Львівської області
Стороженко О.Ф.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні