Рішення
від 18.07.2024 по справі 240/12709/23
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 липня 2024 року м. Житомир справа № 240/12709/23

категорія 111030300

Житомирський окружний адміністративний суд у складі: судді Чернової Г.В., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Зелений вал" до Головного управління ДПС у Житомирській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

встановив:

До Житомирського окружного адміністративного суду звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю "Зелений вал" із позовною заявою, у якій просить визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення рішення від 13.04.2023 №00061390702 та №00061380702.

Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач повідомив, що вважає висновки акта перевірки такими, що не відповідають положенням чинного законодавства України та судовій практиці в аналогічних спорах, а спірне податкове повідомлення-рішення, прийняте на підставі висновків такого акта перевірки, є протиправними та підлягають скасуванню.

Крім того, позивач зауважує, що за приписами норм чинного законодавства визначено, що податкові зобов`язання з постачання послуг виникають за датою настання першої із подій - або зарахування коштів від покупця, або оформлення документу на підтвердження факту постачання послуги. Однак за спірною перевіркою не було встановлено, а ні фактів зарахування коштів від орендарів, а ні оформлення документу на підтвердження факту постачання послуги оренди.

Позивач зазначає, що на дату проведення перевірки відповідач володів підтверджувальними даними про те, що позивачем у лютому 2023 задекларовані у повному обсязі податкові зобов`язання за договорами оренди, в тому числі і за січень 2023 року.

Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду відкрито провадження у справі, вирішено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження, розпочато підготовку справи до судового розгляду та призначено підготовче засідання.

Відповідач, заперечуючи проти позовних вимог, підтримав висновки акта перевірки та зазначив, що за результатами аналізу наданих позивачем документів встановлено, що акт надання послуг оренди за період з 01.01.2023 по 31.01.2023 до контрольованого органу позивачем в ході проведення перевірки не надано.

Головне управління ДПС у Житомирській області звертає увагу на той факт, що договорами надання послуг оренди фізичним особам підприємцям визначено фіксовану вартість послуг оренди за добу, а отже результат операції з надання послуг оренди достовірно оцінений та завершений щоденно та має визначатися на підставі первинних документів в бухгалтерському обліку рівномірно, незалежно від встановленого порядку їх оплати за договором.

У зв`язку з тим, що договорами надання послуг оренди визначено вартість послуг в календарних днях, платник відповідно зобов`язаний до договірних умов нараховувати податкові зобов`язання щоденно.

За таких обставин, контролюючим органом правомірно прийнято податкові повідомлення-рішення від 13.04.2023 №00061380702 та №00061390702.

Усною ухвалою суду, постановленою без виходу до нарадчої кімнати із занесенням до протоколу судового засідання, вирішено закрити підготовче провадження та перейти до розгляду по суті.

Згідно з частиною третьою статті 194 Кодексу адміністративного судочинства України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

Після з`ясування позиції учасників справи та дослідження наявних у матеріалах справи доказів, судом без виходу до нарадчої кімнати було винесено протокольну ухвалу про перехід до подальшого розгляду справи в порядку письмового провадження.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив.

Посадовими особами ГУ ДПС у Житомирській області, на підставі пп, 19-1.1.6 п. 19-1.1 ст. 19-1, пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, п. 75.1 ст. 75, пп. 78.1.8 п. 78.1 ст. 78, п.82.2 ст.82 та п. 200.11 ст. 200 Податкового кодексу України проведено документальну позапланову виїзну перевірку товариства з обмеженою відповідальністю "Зелений Вал" (код згідно з ЄДРПОУ 32937106) щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за січень 2023 року у податковій декларації з податку на додану вартість від 20.02.2023 № 9028777262 від`ємного значення з податку на додану вартість (акт від 24.03.2023 №3770/06-30-07- 02/32937106).

Проведеною перевіркою встановлено порушення:

-п. 187.1. ст.187 ПКУ у зв`язку з тим, що Позивачем завищено від`ємне значення з податку на додану вартість за січень 2023 року на суму 315007 грн.;

-п.201.10 ст.201 ПКУ у зв`язку з тим, що Позивачем не зареєстровано податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних на загальну суму обсягу постачання 1575034 грн., ПДВ -315006,80 грн.

За наслідками проведеної перевірки, контролюючим органом прийнято наступні податкові повідомлення - рішення:

- від 13.04.2023 №00061380702, яким застосовано штрафні санкцію в сумі 157 503,00 грн.;

- від 13.04.2023 №00061390702, яким встановлено завищення суми від`ємного значення по ПДВ, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду на суму 315 007,00 грн.

Не погоджуючись з правомірністю прийняття відповідачем вказаних податкових повідомлень-рішень, позивач звернувся до суду з позовом про визнання їх протиправними та скасування, з приводу чого суд зазначає таке.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України (далі також ПК України).

Положеннями пункту 44.1 статті 44 ПК України визначено, що для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Відповідно до підпункту «в» пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку з постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу;

Згідно підпункту 14.1.185 пункту 14.1 статті 14 ПК України постачання послуг - будь-яка операція, що не є постачанням товарів, чи інша операція з передачі права на об`єкти права інтелектуальної власності та інші нематеріальні активи чи надання інших майнових прав стосовно таких об`єктів права інтелектуальної власності, а також надання послуг, що споживаються в процесі вчинення певної дії або провадження певної діяльності.

З метою оподаткування постачанням послуг, зокрема є:

а) досягнення домовленості утримуватися від певної дії або від конкуренції з третьою особою чи надання дозволу на будь-яку дію за умови укладення договору;

б) постачання послуг за рішенням органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або в примусовому порядку;

в) постачання послуг іншій особі на безоплатній основі;

г) передача результатів виконаних робіт, наданих послуг платнику податку, уповноваженому згідно з договором вести облік результатів спільної діяльності без утворення юридичної особи, а також їх повернення таким платником податку після закінчення спільної діяльності;

ґ) передача (внесення) виконаних робіт, наданих послуг як вклад у спільну діяльність без утворення юридичної особи, а також повернення послуг;

д) постачання послуг з розміщення знаку відповідної торгової марки або самого товару чи послуги в кінофільмі, серіалі або телевізійній програмі, які є візуальними (глядачі лише бачать продукт або знак торговельної марки, продукт чи торговельна марка згадується у розмові персонажа; товар, послуга чи торговельна марка органічно вплітаються в сюжет і є його частиною);

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг в силу положень пункту 188.1 статті 188 ПК України визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку, який нараховується відповідно до підпунктів 213.1.9 і 213.1.14 пункту 213.1 статті 213 цього Кодексу, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).

При цьому база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг не може бути нижче ціни придбання таких товарів/послуг, база оподаткування операцій з постачання самостійно виготовлених товарів/послуг не може бути нижче звичайних цін, а база оподаткування операцій з постачання необоротних активів не може бути нижче балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів - виходячи із звичайної ціни), за винятком: товарів (послуг), ціни на які підлягають державному регулюванню; газу, який постачається для потреб населення; електричної енергії, ціна на яку склалася на ринку електричної енергії.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з пунктом 201.8 статті 201 ПК України право на нарахування податку та складання податкових накладних надається виключно особам, зареєстрованим як платники податку в порядку, передбаченому статтею 183 цього Кодексу.

Положеннями пункту 201.10 статті 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

З метою отримання податкової накладної/розрахунку коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, покупець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та податкову накладну/розрахунок коригування в електронному вигляді. Такі податкова накладна/розрахунок коригування вважаються зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими покупцем.

Покупцю товарів/послуг податкова накладна/розрахунок коригування можуть бути надані продавцем таких товарів/послуг в електронній формі з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги".

З метою отримання продавцем зареєстрованого в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунку коригування, що підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних покупцем, такий продавець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та розрахунок коригування в електронному вигляді. Такий розрахунок коригування вважається зареєстрованим в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими продавцем.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені; для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Платник податку має право зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну та/або розрахунок коригування, складені починаючи з 1 липня 2015 року, в яких загальна сума податку не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу.

Системний аналіз зазначених правових норм дає підстави для висновку, що передумовою для визначення бази оподаткування є наявність об`єкта оподаткування - наданих послуг платнику податку.

При цьому, платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Зі зміст акту перевірки свідчить, що підставою для прийняття спірних податкових повідомлень-рішень стали висновки про те, що перевіркою повноти визначення податкових зобов`язань (рядок 9 декларації) за січень 2023 року встановлено їх заниження на загальну суму 315007 грн. (частина перша розділу 3.1 акту перевірки). Перевіркою встановлено, що підприємством в бухгалтерському обліку за січень 2023 року не відображено нарахування послуг на підставі договорів оренди нерухомого майна із приватними підприємцями:

- ОСОБА_1 - договір №4 від 24.07.2022р. оренди пташника молодняка №7 площею 773,22 м.кв., зі строком оренди до 28.02.2023р., орендною платою в розмірі 1200,00 грн. за одну добу із врахуванням ПДВ, обов`язком компенсації комунальних витрат згідно виставлених рахунків постачальників цих послуг;

- ОСОБА_2 - договір №5 від 28.07.2022р. оренди пташника молодняка №5 площею 779,5 м.кв,, зі строком оренди до 28.02.2023р., орендною платою в розмірі 1200,00 грн. за одну добу із врахуванням ПДВ, обов`язком компенсації комунальних витрат згідно виставлених рахунків постачальників цих послуг;

- ОСОБА_3 - договір №6 від 07.08.2022р. оренди пташника молодняка №5 площею 776,45 м.кв., зі строком оренди до 28.02.2023р., орендною платою в розмірі 1200,00 грн. за одну добу із врахуванням ПДВ, обов`язком компенсації комунальних витрат згідно виставлених рахунків постачальників цих послуг.

В акті перевірки зазначається, що за січень 2023 року підприємством списано на виробництво наданих послуг спожитий скраплений газ на загальну суму 1432822,43 грн,, а також вартість електроенергії та послуг із її розподілу на загальну суму 49359,77 грн.

Суд не погоджується із вищевказаними доводами податкового органу, з огляду на наступне.

Матеріалами справи підтверджено, що між товариством з обмеженою відповідальністю «Зелений Вал» (Орендодавцем), та приватним підприємцем ОСОБА_1 (Орендарем) був укладений договір №4 від 24.07.2022р. оренди пташника молодняка №7 площею 773,22 м.кв. зі строком оренди до 28.02.2023, орендною платою в розмірі 1200,00 грн. за одну добу із врахуванням ПДВ, обов`язком компенсації комунальних витрат згідно виставлених рахунків постачальників цих послуг.

Пунктом 2.2 договору Сторони погодили, що сплата Орендарем орендної плати Орендодавцю проводиться в безготівковому порядку шляхом перерахування Орендарем грошових коштів на поточний рахунок Орендодавця на підставі виставленого Орендодавцем рахунку та погодженого сторонами акту надання послуг, який підписується сторонами за датою закінчення терміну дії цього Договору.

Між товариством з обмеженою відповідальністю «Зелений Вал» (Орендодавцем), та приватним підприємцем ОСОБА_2 (Орендарем) був укладений договір №5 від 28.07.2022 оренди пташника молодняка №5 площею 779,5 м.кв., зі строком оренди до 28.02.2023, орендною платою в розмірі 1200,00 грн. за одну добу із врахуванням ПДВ, обов`язком компенсації комунальних витрат згідно виставлених рахунків постачальників цих послуг.

Пунктом 2.2 договору Сторони погодили, що сплата Орендарем орендної плати Орендодавцю проводиться в безготівковому порядку шляхом перерахування Орендарем грошових коштів на поточний рахунок Орендодавця на підставі виставленого Орендодавцем рахунку та погодженого сторонами акту надання послуг, який підписується сторонами за датою закінчення терміну дії цього Договору.

Між товариством з обмеженою відповідальністю «Зелений Вал» (Орендодавцем), та приватним підприємцем ОСОБА_3 (Орендарем) був укладений договір №6 від 07.08.2022 оренди пташника молодняка №5 площею 776,45 м.кв., зі строком оренди до 28.02.2023, орендною платою в розмірі 1200,00 грн. за одну добу із врахуванням ПДВ, обов`язком компенсації комунальних витрат згідно виставлених рахунків постачальників цих послуг.

Пунктом 2.2 договору Сторони погодили, що сплата Орендарем орендної плати Орендодавцю проводиться в безготівковому порядку шляхом перерахування Орендарем грошових коштів на поточний рахунок Орендодавця на підставі виставленого Орендодавцем рахунку та погодженого сторонами акту надання послуг, який підписується сторонами за датою закінчення терміну дії цього Договору.

Частиною першою статті 762 Цивільного кодексу України встановлено, що закористування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму.

Згідно частини п`ятої статті 762 Цивільного кодексу України плата за користування майном вноситься щомісячно, якщо інше не встановлено договором.

Враховуючи, що у відповідності до статті 762 Цивільного кодексу України сторонами визначено, як дату платежу, так і дату підписання акту наданих послуг, за датою закінчення терміну дії договору, то у позивача не виникало права на складання щомісячних податкових накладних за відсутності дати виникнення податкових зобов`язань за вказаною операцією.

За датою закінчення терміну дії договору між позивачем та орендарями були підписані:

- Акт надання послуг №2 від 28.02.2023р. для ФОП ОСОБА_3 на загальну суму 1624755,23 грн,, в т.ч. ПДВ в сумі 270792,54 грн., із них орендна плата за 206 діб та компенсація комунальних витрат за період із 07.08.2022 по 28.02.2023, тобто враховуючи і січень 2023;

-Акт надання послуг №3 від 28.02.2023р. для ФОП ОСОБА_2 на загальну суму 1665928,10 грн., в т.ч. ПДВ в сумі 277654,68 грн., із них орендна плата за 214 доби та компенсація комунальних витрат за період із 28.07.2022 по 28.02.2023, тобто враховуючи і січень 2023;

- Акт надання послуг №4 від 28.02.2023р. для ФОП ОСОБА_1 на загальну суму 1659227,54 грн., в т.ч. ПДВ в сумі 276537,92 грн., із них орендна плата за 220 діб та компенсація комунальних витрат за період із 24.07.2022 по 28.02.2023, тобто враховуючи і січень 2023.

На підставі погоджених актів позивачем були виписані та внесені до Єдиного реєстру податкових накладних наступні податкові накладні:

- №2 від 28.02.2023 на неплатника ПДВ на загальну суму 1624755,23 грн., в т.ч. ПДВ в сумі 270792,54 грн.;

-№3 від 28.02.2023 на неплатника ПДВ на загальну суму 1665928,10 грн,, в т.ч. ПДВ в сумі 277654,68 грн.;

-№4 від 28.02.2023 на неплатника ПДВ на загальну суму 1659227,54 грн., в т.ч. ПДВ в сумі 276537,92 грн.

Що стосується порушення вимог п.8. розділу III НП(С)БО 14 «Оренда», то податковим органом помилково не враховано наступне.

Згідно п.8. розділу Ш НП(С)БО 14 «Оренда» дохід від операційної оренди (крім доходу від оренди об`єктів інвестиційної нерухомості) визнається іншим операційним доходом відповідного звітного періоду на прямолінійній основі протягом строку оренди або з урахуванням способу одержання економічних вигод, пов`язаних з використанням об`єкта операційної оренди. На суму заохочення орендаря щодо продовження або укладення нового договору оренди орендодавцем зменшуються протягом строку оренди доходи від орендної плати.

Враховуючи, що договорами оренди способом одержання економічних вигод визначено підписання актів (визнання доходів) за датою закінчення терміну дії цього Договору, то позивачем не порушено вимог п.8. розділу III НП(С)БО 14 «Оренда».

Позивачем не порушено і вимог «Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість». Згідно п.6 розділу III Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість (наказ Мінфіну №21 від 28.01.2016) встановлено, що платник податку самостійно обчислює суму податкового зобов`язання, яку зазначає в податковій звітності. Дані, наведені в податковій звітності, мають відповідати даним бухгалтерського та податкового обліку платника.

Позивач податкову декларацію із ПДВ підготував на підставі даних бухгалтерського обліку, тому ним не допущено порушень п.6 розділу III Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість.

Відповідач стверджує про порушення позивачем окремих норм Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в у країні», однак це спростовується змістом вказаних норм.

Зокрема, частиною 2 статті З Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» встановлено, що бухгалтерський облік є обов`язковим видом обліку, який ведеться підприємством. Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку.

Через відсутність погоджених актів надання послуг оренди за січень 2023 у бухгалтерському обліку обґрунтовано не відображено доходи від оренди. Відповідно і в податковій звітності за січень 2023 ці операції не були відображені.

Жодних розбіжностей між даними бухгалтерського обліку та податковою звітністю не було допущено позивачем, тому безпідставним є твердження про порушення ним вимог Ч.2 ст. З Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».

Пунктом 5 статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» встановлено, що господарські операції повинні бути відображені в облікових регістрах у тому звітному періоді, в якому вони були здійснені.

При цьому, на думку суду, відповідачем не враховано, що згідно п.1 та п.2 статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» встановлено, що підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Суд погоджується із доводами представника позивача, що здійснення господарських операцій із оренди були визнані сторонами у лютому 2023 року тому товариством не порушено вимог пункту 5 статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».

Відповідачем не враховано, що згідно п.1.2 та 2.2 "Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку", затвердженого наказом Мінфіну України від 24.05.1995 № 88 (далі - Положення №88), записи в облікових регістрах провадяться на підставі первинних документів, створених відповідно до вимог цього Положення, підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи,

Згідно пункту 2.4. Положення №88 первинні документи повинні мати такі обов`язкові реквізити: найменування підприємства, установи, від імені яких складений документ, назва документа (форми), дата складання, зміст та обсяг господарської операції, одиниця виміру господарської операції (у натуральному та/або вартісному виразі), посади і прізвища осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення, особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Відповідно до частини 2 статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", первинні повинні мати такі обов`язкові реквізити, як особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

В силу вищенаведених норм двосторонній Акт надання послуг для відповідності ознакам первинного документа мав містити прізвища осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення. їх особисті підписи.

Але передбачена пунктом 2.2 Договорів оренди періодичність складання акту (за датою закінчення терміну дії цього Договору) не дає можливості підприємству діяти всупереч умовам договору та вимагати від Орендаря щомісячного підписання Акту.

Згідно п.1 розділу III НП(С)БО 14 «Оренда» орендодавець відображає в бухгалтерському обліку наданий у фінансову оренду об`єкт як дебіторську заборгованість орендаря за сумою чистої інвестиції в оренду та визнає дохід і витрати, пов`язані з реалізацією активу. Чистою інвестицією в оренду є валова інвестиція орендодавця в оренду, дисконтована за припустимою ставкою відсотка в оренді, зазначеною в договорі.

Первісні прямі витрати орендодавця (крім орендодавця-виробника або орендодавця- дилера), що безпосередньо пов`язані з укладенням договору оренди (витрати, пов`язані з переговорами, юридичні послуги), збільшують вартість дебіторської заборгованості орендаря та зменшують суму доходу, визнану протягом строку оренди.

Відповідачем не враховано, що згідно п. 1.2 та 2.2 "Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку", затвердженогц наказом Мінфіну України від 24.05.1995 № 88, записи в облікових регістрах провадяться на підставі первинних документів, створених відповідно до вимог цього Положення, підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи.

Згідно пункту 2.4. Положення №88 первинні документи повинні мати такі обов`язкові реквізити: найменування підприємства, установи, від імені яких складений документ, назва документа (форми), дата складання, зміст та обсяг господарської операції, одиниця виміру господарської операції (у натуральному та/або вартісному виразі), посади і прізвища осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення, особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Відповідно до частини 2 статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", первинні повинні мати такі обов`язкові реквізити, як особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

В силу вищенаведених норм двосторонній Акт надання послуг для відповідності ознакам первинного документа мав містити прізвища осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення, їх особисті підписи.

Але передбачена пунктом 2.2 Договорів оренди періодичність складання акту (за датою закінчення терміну дії цього Договору) не дає можливості підприємству діяти всупереч умовам договору та вимагати від Орендаря щомісячного підписання Акту.

Відповідачем не враховано, що згідно п.2.2. кожного із Договорів оренди сторони погодили, що сплата Орендарем орендної плати Орендодавцю проводиться в безготівковому порядку шляхом перерахування Орендарем грошових коштів на поточний рахунок Орендодавця на підставі виставленого Орендодавцем рахунку та погодженого сторонами акту надання послуг, який підписується сторонами за датою закінчення терміну дії цього Договору.

Отже, за відсутності оформлених актів надання послуг оренди за січень 2023, була відсутньою дата винекнення податкових зобов`язань з постачання послуг оренди.

Суд доходить висновку, що при винесенні спірних рішень відповідач діяв всупереч ч.2 ст. 19 Конституції України, не навів переконливих доказів в обґрунтування прийнятих податкових повідомленнь-рішень від 13.04.2023.

Таким чином, позов слід задовольнити повністю.

Частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного України визначено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Під час звернення до суду позивачем був сплачений судовий збір у розмірі 7409,11 грн, .

Враховуючи задоволення позову, понесені позивачем судові витрати у вигляді сплаченого судового збору в розмірі 7409,11 грн, підлягають стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень ГУ ДПС у Житомирській області.

На підставі викладеного, керуючись статтями 243-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Зелений вал" (провулок Лісний, 7,Старий Солотвин,Бердичівський район, Житомирська область,13320, РНОКПП 32937106) до Головного управління ДПС у Житомирській області (вул. Юрка Тютюнника, 7,м. Житомир,Житомирська обл., Житомирський р-н,10003, код ЄДРПОУ 44096781) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень - задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Житомирській області від 13.04.2023 №00061390702 та №00061380702.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Зелений вал" судовий збір у розмірі 7409,11 грн за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Головного управління ДПС у Житомирській області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Г.В. Чернова

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.07.2024
Оприлюднено22.07.2024
Номер документу120460556
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —240/12709/23

Ухвала від 02.10.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Ухвала від 23.09.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Ухвала від 21.08.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Рішення від 18.07.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Чернова Ганна Валеріївна

Ухвала від 16.05.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Чернова Ганна Валеріївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні