ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВН ИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИ М
вул. Київська, 150, м. Сімфер ополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95493
ПОСТАНОВА
Іменем України
06 жовтня 2010 р. Справа №2а-9474/10/7/0170
Окружний адміністративн ий суд Автономної Республіки Крим у складі:
головуючого судді Маргарі това М.В. , при секретарі Силан тьєвої О.А.,
розглянувши у відкритому с удовому засіданні адміністр ативну справу
за позовом Приватного під приємства "Ільвер"
до Відділу Держкомзему у м . Судак АР Крим
про визнання протиправною відмову та спонукання до вик онання певних дій
за участю:
від позивача - представник з а довіреністю Осмоловська - Хомко О.О.
від відповідача - представн ик за довіреністю не з' явив ся
Обставини справи: позивач з вернувся до суду з адміністр ативним позовом до Відділу Д ержкомзему у м. Судак Автоном ної Республіки Крим та проси ть визнати протиправною відм ову відповідача в погодженні проекту землеустрою з відве дення земельної ділянки площ ею 0,0575га в оренду ПП «Ільвер» д ля реконструкції та обслугов ування кафе з літнім майданч иком «Базиргян» на Набережно ї, в районі аквапарку в м. Суда к, вул. Набережна, 65 з підстав не обхідності проведення торгі в, а також просить зобов' яза ти відповідача погодити прое кт землеустрою з відведення вказаної земельної ділянки в оренду позивачу, без вимоги н еобхідності проведення земе льних торгів (аукціону).
У судовому засіданні позивач уточнив позовні вим оги та просить визнати проти правною відмову відповідача в погодженні матеріалів виб ору місця розташування вказа ної земельної ділянки, а тако ж відкликав позовні вимоги в частині зобов' язання відпо відача погодити проект земле устрою з відведення даної зе мельної ділянки.
Ухвалою суду від 06.10.10р. п озовні вимоги в частині зобо в' язання відповідача погод ити проект землеустрою з від ведення земельної ділянки в оренду позивачу, без вимоги н еобхідності проведення земе льних торгів (аукціону), залиш ені без розгляду.
В обґрунтування позо вних вимог позивач посилаєть ся на положення Земельного к одексу України та зазначає, щ о відповідач необґрунтовано , у порушення вищезазначених норм діючого законодавства відмовив йому у погодженні м атеріалів вибору земельної д ілянки з причин непроведення земельних торгів (аукціону).
Відповідач в судове засіда ння не з' явився, про час, дату та місце його проведення пов ідомлений належним чином, пр ичини неявки суду не повідом ив.
У судовому засіданні, що від булося 09.09.10р. представник відп овідача Яценко І.М, запере чував проти позовних вимог, п росив у задоволенні позову в ідмовити. В обґрунтування пр авової позицій зазначив, що в ідмова у погоджені проекту з емлеустрою з підстав непрове дення земельних торгів (аукц іону) не суперечить вимогам ч инного законодавства.
Розглянувши матеріали спр ави, вислухавши представника позивача, дослідивши на явні докази, суд
ВСТАНОВИВ:
Рішенням 10 сесії 5 склика ння Судацької міської ради А втономної Республіки Крим №5 77/10 від 29.11.2006р. (а.с.16), приватному ма лому підприємству «Ільвер» д о зволено розроблення підгот овку матеріалів погодження м ісця розташування земельної ділянки орієнтованою площею 0,0575га для реконструкції та обс луговування кафе з літньою п лощадкою «Базиргян» за адрес ою: м. Судак, вул. Набережна №65.
Рішенням 17 сесії 5 скликання Судацької міської ради Авто номної Республіки Крим №893/17 ві д 18.04.2007р. (а.с.17) у вказане вище ріше ння було внесено зміни, в част ині найменування підприємст ва, так, назва приватне мале пі дприємство «Ільвер» змінена на приватне підприємство «І львер».
Згідно висновку Відділу Де ржкомзему в м. Судак АР Крим №4 46-20/10-22 від 13.05.2010р. (а.с.29) позивачу бул о відмовлено в узгодженні ма теріалів вибору місця розташ ування земельної ділянки пло щею 0,0522 га.
Відмова відповідача мотив ована тим, що Судацькою міськ ою радою до 01.01.2008р. не приймалос я рішення про узгодження міс ця розташування об' єкта або надання дозволу на розробку проекту відведення земельно ї ділянки (п.1 розділу Х «Перех ідні положення» Земельного к одексу України). Відповідаче м вказано, що передача в оренд у даної земельної ділянки ма є бути здійснена за результа тами проведення земельних то ргів.
Позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних під став.
Завданням адміністративно го судочинства, відповідно д о ч. 1 ст. 2 КАС України, є захист прав, свобод та інтересів фіз ичних осіб, прав та інтересі в юридичних осіб у сфері пу блічно-правових відносин від порушень з боку органів держ авної влади, органів місцево го самоврядування, їхніх пос адових і службових осіб, інши х суб'єктів при здійсненні ни ми владних управлінських фун кцій на основі законодавства , в тому числі на виконання дел егованих повноважень шляхом справедливого, неупереджено го та своєчасного розгляду а дміністративних справ.
Відповідно до ч.2 ст.19 Констит уції України органи державно ї влади та органи місцевого с амоврядування їх посадові ос оби зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважен ь та у спосіб, що передбачені К онституцією та законами Укра їни.
Статтею 14 Конституції Украї ни встановлено, що земля є осн овним національним багатств ом, що знаходиться під особли вою охороною держави. Право н а землю набувається і реаліз ується громадянами і суб'єкт ами господарської діяльност і (юридичними і фізичними осо бами) виключно відповідно до закону.
Згідно до положень ч. 1,2 ст. 6 За кону України «Про оренду зем лі» орендарі набувають право оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передб ачених Земельним кодексом Ук раїни, Цивільним кодексом Ук раїни, цим та іншими законами України і договором оренди з емлі. У разі набуття права оре нди земельної ділянки на кон курентних засадах підставою для укладення договору орен ди є результати аукціону.
Відповідно до ч.1 ст.3 Земельн ого Кодексу України (далі - З К України) земельні відносин и регулюються Конституцією У країни, цим Кодексом, а також п рийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами .
Право оренди земельної діл янки - це застосоване на дог оворі строкове платне володі ння і користування земельною ділянкою, необхідною оренда реві для провадження підприє мницької та іншої діяльності (ст.93 ЗК України).
Відповідно до положень абз . 1 ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу У країни, громадяни та юридичн і особи набувають права влас ності та права користування земельними ділянками із земе ль державної або комунальної власності за рішенням орган ів виконавчої влади або орга нів місцевого самоврядуванн я в межах їх повноважень, визн ачених цим Кодексом, або за ре зультатами аукціону.
Право оренди земельної діл янки - це застосоване на дог оворі строкове платне володі ння і користування земельною ділянкою, необхідною оренда реві для провадження підприє мницької та іншої діяльності (ст.93 ЗК України).
Відповідно до положень час тин 1, 2, 3 ст. 124 Земельного кодекс у України, передача в оренду з емельних ділянок, що перебув ають у державній або комунал ьній власності, здійснюється на підставі рішення відпові дного органу виконавчої влад и або органу місцевого самов рядування чи договору купівл і-продажу права оренди земел ьної ділянки (у разі продажу п рава оренди) шляхом укладенн я договору оренди земельної ділянки.
Передача в оренду земельни х ділянок, що перебувають у де ржавній або комунальній влас ності, здійснюється за резул ьтатами проведення земельни х торгів, крім випадків, встан овлених частинами другою, тр етьою статті 134 цього Кодексу.
Передача в оренду земельни х ділянок, що перебувають у де ржавній або комунальній влас ності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинам и другою, третьою статті 134 цьо го Кодексу, здійснюється в по рядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.
Відповідно до положень час тин 1, 2, 3, 4, 5 ст. 123 ЗК України (в реда кції, що діяла на час прийнятт я Судацькою міською радою рі шення №577/10 від 29.11.06р.), надання зем ельних ділянок юридичним осо бам у постійне користування здійснюється на підставі ріш ень органів виконавчої влади та органів місцевого самовр ядування за проектами відвед ення цих ділянок.
Умови і строки розроблення проектів відведення земельн их ділянок визначаються дого вором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт відпо відно до типового договору. Ф орма типового договору, норм ативи та строки розробки про ектів відведення земельних д ілянок визначаються Кабінет ом Міністрів України.
Юридична особа, зацікавлен а в одержанні земельної діля нки у постійне користування із земель державної або кому нальної власності, звертаєть ся з відповідним клопотанням до районної, Київської та Сев астопольської міських держа вних адміністрацій або сільс ької, селищної, міської ради.
До клопотання про відведен ня земельної ділянки додають ся матеріали, передбачені ча стиною п'ятнадцятою статті 151 цього Кодексу, документи, що о бґрунтовують її розмір, приз начення та місце розташуванн я.
Відповідна районна держав на адміністрація або сільськ а, селищна, міська рада розгля дає клопотання у місячний ст рок і дає згоду на розробленн я проекту відведення земельн ої ділянки.
Згідно до частин 5,7 ст. 151 ЗК Ук раїни (в редакції, що діяла на час прийняття Судацькою місь кою радою рішення №577/10 від 29.11.06р. ), юридичні особи, зацікавлені у вилученні (викупі) земельни х ділянок, звертаються з клоп отанням про погодження місць розташування об'єктів до від повідної сільської, селищної , міської ради, місцевої держа вної адміністрації. Клопотан ня щодо об'єктів, вилучення як их провадиться Кабінетом Мін істрів України, подаються до Ради міністрів Автономної Р еспубліки Крим, обласної, Сев астопольської міської держа вної адміністрації.
Відповідна сільська, селищ на, міська рада чи місцева дер жавна адміністрація згідно і з своїми повноваженнями розг лядає клопотання і в п'ятиден ний строк з дня реєстрації на правляє його разом з матеріа лами, передбаченими частиною п'ятнадцятою цієї статті, на р озгляд органів земельних рес урсів, природоохоронних, тер иторіальних органів виконав чої влади з питань лісового г осподарства і санітарно-епід еміологічних органів, органі в містобудування і архітекту ри та охорони культурної спа дщини. Зазначені органи прот ягом двох тижнів з дня одержа ння клопотання надають свої висновки відповідній сільсь кій, селищній, міській раді чи місцевій державній адмініст рації, які з урахуванням одер жаних висновків протягом дес яти днів приймають рішення п ро погодження місця розташув ання того об'єкта, під який маю ть право самостійно вилучати земельну ділянку, або мотиво ване рішення про відмову.
Згідно до положень частин 1, 2,3 ст. 124 ЗК України (в редакції, щ о діяла на час прийняття відп овідачем висновку від 13.05.10р.), пе редача в оренду земельних ді лянок, що перебувають у держа вній або комунальній власнос ті, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування чи договору купівлі-продажу пр ава оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору ор енди земельної ділянки.
Передача в оренду земельни х ділянок, що перебувають у де ржавній або комунальній влас ності, здійснюється за резул ьтатами проведення земельни х торгів, крім випадків, встан овлених частинами другою, тр етьою статті 134 цього Кодексу.
Передача в оренду земельни х ділянок, що перебувають у де ржавній або комунальній влас ності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинам и другою, третьою статті 134 цьо го Кодексу, здійснюється в по рядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.
Відповідно до положень час тин 1,2,3,4,5,6 ст. 123 ЗК України (в редак ції, що діяла на час прийняття відповідачем висновку від 13.0 5.10р.), надання земельних діляно к державної або комунальної власності у користування зді йснюється на підставі рішень органів виконавчої влади аб о органів місцевого самовряд ування.
Рішення зазначених органі в приймається на підставі пр оектів землеустрою щодо відв едення земельних ділянок у р азі:
зміни цільового призначен ня земельних ділянок відпові дно до закону;
надання у користування зем ельних ділянок, межі яких не в становлені в натурі (на місце вості).
Надання у користування зем ельної ділянки, межі якої вст ановлені в натурі (на місцево сті), без зміни її цільового пр изначення здійснюється на пі дставі технічної документац ії із землеустрою щодо склад ання документа, що посвідчує право користування земельно ю ділянкою.
Особа, зацікавлена в одержа нні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності з а проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання доз волу на його розробку до відп овідної сільської, селищної, міської, районної, обласної р ади, Кабінету Міністрів Укра їни, Ради міністрів Автономн ої Республіки Крим, місцевої державної адміністрації.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельно ї ділянки та її цільове призн ачення. До клопотання додают ься графічні матеріали, на як их зазначено бажане місце ро зташування та розмір земельн ої ділянки, письмова згода зе млекористувача, засвідчена н отаріально (у разі вилучення земельної ділянки).
Відповідний орган виконав чої влади або орган місцевог о самоврядування в межах їх п овноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає д озвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його на данні. Підставою відмови у на данні такого дозволу може бу ти лише невідповідність місц я розташування земельної діл янки вимогам законів, прийня тих відповідно до них нормат ивно-правових актів, а також г енеральних планів населених пунктів, іншої містобудівно ї документації, схем землеус трою і техніко-економічних о бґрунтувань використання та охорони земель адміністрати вно-територіальних утворень , проектів землеустрою щодо в порядкування території насе лених пунктів, затверджених у встановленому законом поря дку.
Розроблений проект землеу строю щодо відведення земель ної ділянки подається Комісі ї з розгляду питань, пов'язани х з погодженням документації із землеустрою.
Комісія протягом трьох тиж нів з дня одержання проекту н адає відповідному органу вик онавчої влади чи органу місц евого самоврядування свій ви сновок щодо погодження проек ту або відмови у його погодже нні. У разі відмови у погоджен ні проекту він повертається заявнику у зазначений у цій ч астині строк.
Підставою відмови у погодж енні проекту може бути лише н евідповідність його положен ь вимогам законів та прийнят их відповідно до них нормати вно-правових актів.
У разі якщо місце розташува ння об'єкта, розміри і межі зем ельної ділянки, що пропонуєт ься до вилучення (викупу), та у мови вилучення (викупу) цієї д ілянки погоджені згідно з ви могами статті 151 цього Кодексу , які під час розроблення прое кту землеустрою щодо відведе ння земельної ділянки не змі нилися, проект погодженню не підлягає.
Відповідний орган виконав чої влади або орган місцевог о самоврядування у двотижнев ий строк з дня отримання прое кту землеустрою щодо відведе ння земельної ділянки, а в раз і необхідності здійснення об ов'язкової державної експерт изи землевпорядної документ ації згідно із законом - після отримання позитивного висно вку такої експертизи приймає рішення про надання земельн ої ділянки у користування.
Статтями 135,136 ЗК України вста новлені положення щодо земел ьних торгів та підготовки ло тів для продажу на земельних торгах.
Відповідно до положень ч. 1,2 с т. 136 ЗК України (в редакції, що д іяла на час прийняття відпов ідачем висновку від 13.05.10р.), орга ни державної влади або орган и місцевого самоврядування, уповноважені приймати рішен ня про відчуження земельних ділянок державної чи комунал ьної власності, у тому числі р азом з розташованими на них о б'єктами нерухомого майна (бу дівлями, спорудами) державно ї або комунальної власності, або прав на них (оренди, супер фіцію, емфітевзису), визначаю ть перелік таких земельних д ілянок для продажу на земель них торгах окремими лотами. З абороняється вносити до зазн аченого переліку призначені під забудову земельні ділян ки без урахування у випадках , передбачених законом, резул ьтатів громадського обговор ення містобудівного обґрунт ування розміщення об'єкта.
Добір земельних ділянок де ржавної або комунальної влас ності для формування перелік у, зазначеного в частині перш ій цієї статті, здійснюється на підставі затверджених мі стобудівної документації та документації із землеустрою , регіональних або місцевих п равил забудови. При доборі зе мельних ділянок враховуютьс я маркетингові дослідження, інвестиційна привабливість , звернення громадян та юриди чних осіб щодо намірів забуд ови.
Як було вказано вище відпов ідно до положень ч. 2 ст. 6 Закону України «Про оренду землі», у разі набуття права оренди зе мельної ділянки на конкурент них засадах підставою для ук ладення договору оренди є ре зультати аукціону.
З аналізу вказаних норм вба чається, що вирішення питанн я про надання в оренду земель ної ділянки законодавець пов ' язує з прийняттям уповнова женим органом відповідного р ішення про надання земельної ділянки в оренду конкретній особі та укладенні на його пі дставі договору оренди.
Як вбачається з положень ч.2 ст. 124 ЗК України таке рішення м ає прийматися уповноваженим органом за результатом пров едення земельних торгів.
При цьому, з положень ЗК Укр аїни, якими встановлений пор ядок проведення земельних то ргів вбачається, що таки торг и проводяться, у тому числі, на підставі документації із зе млеустрою.
Земельний кодекс України, я к на час прийняття Судацькою міською радою рішення про на дання дозволу на підготовку матеріалів узгодження місця розташування земельної діля нки, так і на час відмови відпо відачем в узгодженні таких м атеріалів, та не містить поло жень щодо проведення земельн их торгів при вирішенні повн оважним органом питання про надання згоди на складання (п ідготовку) матеріалів узгодж ення місця розташування земе льної ділянки та при наданні згоди на складання проекту в ідводу земельної ділянки.
Надання повноважним орган ом дозволу на підготовку мат еріалів узгодження матеріал ів місця розташування земель ної ділянки не надає особі пр ава на оренду такої ділянки, а є лише дозволом для виготовл ення документації, на підста ві якої, повноважний орган у подальшому, може приймати рі шення про надання земельної ділянки в оренду.
Таким чином, прийняття повн оважним органом рішення про надання особі, яка зацікавле на в отриманні в оренду земел ьної ділянки, дозволу на виго товлення матеріалів узгодже ння місця розташування земел ьної ділянки неможна розуміт и, як прийняття рішення про на дання такої ділянки в оренду .
За таких підстав суд приход ить до висновку, що для прийня ття рішення про надання особ і дозволу на підготовку мате ріалів узгодження місця розт ашування земельної ділянки, проведення земельних торгів не потрібно.
Враховуючи викладене, відм ова відповідача в узгодженні позивачу матеріалів вибору місця розташування земельно ї ділянки, з підстав надання д озволу на його виготовлення без проведення земельних тор гів, не ґрунтується на вимога х діючого законодавства.
За таких підстав, відмова ві дповідача є протиправною, в з в' язку з чим позовні вимоги підлягають задоволенню.
Під час судового засідання оголошені вступна та резолю тивна частини постанови. Пос танову складено 11.10.2010р.
Керуючись ст.ст. 160-163 КАС Украї ни, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Визнати протиправною відм ову Відділу Держкомзему у м. С удак Автономної Республіки К рим в погодженні матеріалів вибору місця розташування зе мельної ділянки орієнтовано ю площею 0,0522 га в оренду ПП «Іль вер» для реконструкції та об слуговування кафе з літнім м айданчиком «Базиргян» на Наб ережної, в районі аквапарку в м. Судак, вул. Набережна, 65 з під став необхідності проведенн я торгів (аукціону).
3. Стягнути з Державного бюд жету України на користь Прив атного підприємства «Ільвер » (ЄДРПОУ 22316933, місцезнаходженн я: 98000, Автономна Республіка Кри м, м. Судак, вул. Маалесі, б. 5) 3,40 гр н. судового збору.
Постанова може бути оскарж ена в Севастопольський апеля ційний адміністративний суд через Окружний адміністрат ивний суд АР Крим шляхом пода чі апеляційної скарги на пос танову суду в десятиденний с трок з дня її проголошення.
У разі застосування судом ч астини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття по станови у письмовому провадж енні апеляційна скарга подає ться протягом десяти днів з д ня отримання копії постанови .
Якщо суб'єкта владних повно важень у випадках та порядку , передбачених частиною четв ертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можлив ість отримання копії постано ви суду безпосередньо в суді , то десятиденний строк на апе ляційне оскарження постанов и суду обчислюється з наступ ного дня після закінчення п'я тиденного строку з моменту о тримання суб'єктом владних п овноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Суддя Ма ргарітов М.В.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 06.10.2010 |
Оприлюднено | 08.11.2010 |
Номер документу | 12048461 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Лядова Тетяна Романівна
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Маргарітов М.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні