Рішення
від 19.07.2024 по справі 340/2357/24
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 липня 2024 року м. Кропивницький Справа № 340/2357/24

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Дегтярьової С.В., розглянувши адміністративну справу

за позовом: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 )

до відповідача: Маловисківського сектору Центрально-південного міжрегіонального управління Державної міграційної служби (вул. Центральна, 81, м. Мала Виска, Кіровоградська область,26200)

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Центрально-південне міжрегіональне управління Державної міграційної служби (вул. Єгорова, 25-а,м. Кропивницький, Кіровоградська область,25015, ЄДРПОУ 37795939)

про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

УСТАНОВИВ:

Позивач звернувся з позовом до суду, у якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Маловисківського сектору Управління Державної міграційної служби у Кіровоградській області від 08.09.2022 року про припинення провадження за заявою ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо оформлення набуття громадянства України за територіальним походженням згідно ч. 1 статті 8 Закону України «Про громадянство України»;

- зобов`язати Маловисківський сектор Управління Державної міграційної служби у Кіровоградській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо набуття громадянства України на підставі поданих ОСОБА_1 документів.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що не погоджується з рішенням відповідача про припинення провадження за його заявою про оформлення набуття громадянства України за територіальним походженням, оскільки у відповідача були відсутні відповідні підстави для цього.

Позивач перебуває в Туреччині та не отримував будь-яких документів про усунення недоліків від відповідача за фактом розгляду його заяви про набуття громадянства. Посилання на те, що довідка про відсутність судимості на території Російської Федерації підписана кваліфікованим електронним підписом посадової особи, уповноваженої органу Російської Федерації, не може бути прийнята до уваги, а довідка, яка відповідає вимогам законодавства України про громадянство України не надана, як підстава для припинення провадження є необґрунтованою.

Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 03.06.2024 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, запропоновано відповідачу надати відзив на позовну заяву.

17.06.2024 року відповідачем подано відзив на позовну заяву, в якому вказано, що довідка про відсутність судимості на території Російської Федерації підписана кваліфікованим електронним підписом посадової особи, уповноваженої органу Російської Федерації, не може бути прийнята до уваги, через те, що жоден надавач електронних довірчих послуг РФ не проходив процедуру оцінки відповідності у сфері електронних довірчих послуг, затверджених постановою КМУ від 18.12.2018 року №1215 та не вносився до Довірчого списку України.

13.06.2024 року третьою особою надано пояснення, відповідно до змісту якого підтримана позиція Маловисківського сектору Управління Центрально-південного міжрегіонального управління Державної міграційної служби.

Ухвалою від 19.07.2024 року здійснено заміну Маловисківського сектору Управління Державної міграційної служби у Кіровоградській області на правонаступника - Маловисківський сектор Центрально-південного міжрегіонального управління Державної міграційної служби.

Розглянувши документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянином Російської Федерації, що підтверджується копією паспорта (а.с.11-15).

Відповідно до свідоцтва серії НОМЕР_2 є уродженцем м. Карачаєвська, Ставропольського краю (а.с.20).

12.05.2022 року ОСОБА_1 подав до Маловисківського сектору Управління Державної міграційної служби у Кіровоградській області заяву про набуття громадянства України за територіальним походженням (а.с.17-18).

12.05.2022 року за вих.№3523/79/3523.1-22 матеріали справи були направлені до Управління Державної міграційної служби в Кіровоградській області для подальшого розгляду та прийняття рішення (а.с.34).

27.06.2022 року за вих.№3501.3-2242/35.2-22 матеріали ОСОБА_1 про оформлення громадянства були повернуті Управлінням Державної міграційної служби в Кіровоградській області до Маловисківського сектору Управління Державної міграційної служби у Кіровоградській області в зв`язку з тим, що довідка про відсутність судимості на території Російської Федерації підписана кваліфікованим електронним підписом посадової особи, уповноваженої органу Російської Федерації, не може бути прийнята до уваги, а довідка, яка відповідає вимогам законодавства України про громадянство України не надана.

08.09.2022 року Маловисківським сектором Управління Державної міграційної служби у Кіровоградській області прийнято рішення про припинення провадження за заявою ОСОБА_1 з огляду на відсутність належно складеної довідки про відсутність судимості на території Російської Федерації (а.с.25).

Вважаючи вказане рішення відповідача протиправним, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає наступне.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 4 Конституції України в Україні існує єдине громадянство. Підстави набуття і припинення громадянства України визначаються законом.

Правовий зміст громадянства України, підстави і порядок його набуття та припинення, повноваження органів державної влади, що беруть участь у вирішенні питань громадянства України, порядок оскарження рішень з питань громадянства, дій чи бездіяльності органів державної влади, їх посадових і службових осіб визначає Закон України «Про громадянство України» від 18.01.2001 №2235-III (далі - Закон №2235-III).

Відповідно до частини першої статті 1 Закону № 2235-III, громадянство України - це правовий зв`язок між фізичною особою і Україною, що знаходить свій вияв у їх взаємних правах та обов`язках; громадянин України - це особа, яка набула громадянство України в порядку, передбаченому законами України та міжнародними договорами України.

Статтею 6 Закону № 2235-III закріплено підстави набуття громадянства України, зокрема, згідно з пунктом 2 частини першої вказаної статті громадянство України набувається за територіальним походженням.

Згідно з частиною першою статті 8 Закону № 2235-III особа, яка сама чи хоча б один з її батьків, дід чи баба, рідні (повнорідні та неповнорідні) брат чи сестра, син чи дочка, онук чи онука народилися або постійно проживали до 24 серпня 1991 року на території, яка стала територією України відповідно до Закону України "Про правонаступництво України", або яка сама чи хоча б один з її батьків, дід чи баба, рідні (повнорідні та неповнорідні) брат чи сестра народилися або постійно проживали на інших територіях, що входили на момент їх народження або під час їх постійного проживання до складу Української Народної Республіки, Західноукраїнської Народної Республіки, Української Держави, Української Соціалістичної Радянської Республіки, Закарпатської України, Української Радянської Соціалістичної Республіки (УРСР), і є особою без громадянства або іноземцем, який подав зобов`язання припинити іноземне громадянство, та подала заяву про набуття громадянства України, а також її неповнолітні діти реєструються громадянами України. Іноземці, які є громадянами (підданими) кількох держав, подають зобов`язання припинити громадянство всіх цих держав. Іноземці, яким надано статус біженця в Україні чи притулок в Україні, замість зобов`язання припинити іноземне громадянство подають декларацію про відмову особи, якій надано статус біженця в Україні чи притулок в Україні, від іноземного громадянства. Іноземці із числа осіб, зазначених у частині двадцятій статті 4 Закону України «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства», замість зобов`язання припинити іноземне громадянство подають декларацію про відмову від іноземного громадянства особи, яка отримала посвідку на тимчасове проживання на підставі частини двадцятої статті 4 Закону України «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства».

Тобто вказаними приписами частини першої статті 8 Закону №2235-III передбачено, що для оформлення набуття громадянства України в установленому порядку разом із заявою (клопотанням) про набуття громадянства України подається:

- особою без громадянства - декларація про відсутність іноземного громадянства;

- іноземцем - зобов`язання припинити іноземне громадянство.

Частиною п`ятою статті 8 Закону №2235-III передбачено, що іноземці, зазначені в частинах першій - третій цієї статті, які подали зобов`язання припинити іноземне громадянство, повинні подати документ про це, виданий уповноваженим органом відповідної держави, до уповноваженого органу України протягом двох років з моменту реєстрації їх громадянами України. Якщо іноземці, маючи всі передбачені законодавством цієї держави підстави для отримання такого документа, з незалежних від них причин не можуть отримати його, вони подають декларацію про відмову від іноземного громадянства.

За правилами абзаців 12 статті 1 Закону №2235-III, передбачено, що зобов`язання припинити іноземне громадянство - письмово оформлена заява іноземця про те, що в разі набуття громадянства України він припинить громадянство (підданство) іншої держави або громадянства (підданства) інших держав і протягом двох років з моменту набуття ним громадянства України подасть документ про припинення громадянства (підданства) іншої держави або громадянств (підданств) інших держав до органу, що видав йому тимчасове посвідчення громадянина України.

Згідно з абзацом 16 статті 1 Закону № 2235-III, декларація про відмову від іноземного громадянства це документ, у якому іноземець, який узяв зобов`язання припинити іноземне громадянство і в якого існують незалежні від нього причини неотримання документа про припинення іноземного громадянства (підданства) або іноземних громадянств (підданств), засвідчує свою відмову від громадянства (підданства) іншої держави або громадянств (підданств) інших держав.

Відповідно до частини восьмої статті 8 Закону № 2235-III особа, яка набула громадянство України і подала декларацію про відмову від іноземного громадянства, зобов`язується повернути паспорт іноземної держави до уповноважених органів цієї держави. Вимога про взяття зобов`язання повернути паспорт іноземної держави не поширюється на осіб, яким надано статус біженця в Україні чи притулок в Україні.

Враховуючи викладені вище норми чинного законодавства, у разі виявлення іноземцем бажання набути громадянство України, на нього покладається обов`язок припинити іноземне громадянство та подати документ про припинення іноземного громадянства, виданий уповноваженим органом відповідної держави, до уповноваженого органу України протягом двох років з моменту набуття громадянства. Водночас, у випадку неможливості надання такого документу з незалежних від особи причин, іноземець подає декларацію про відмову від іноземного громадянства.

Перелік документів, які подаються для встановлення, оформлення і перевірки належності до громадянства України, прийняття до громадянства України, оформлення набуття громадянства України, припинення громадянства України, скасування рішень про оформлення набуття громадянства України, а також процедуру подання цих документів і провадження за ними, виконання прийнятих рішень з питань громадянства України визначено Порядком провадження за заявами і поданнями з питань громадянства України та виконання прийнятих рішень, затвердженого Указом Президента України від 27.03.2001 № 215 (далі - Порядок № 215).

Відповідно до пункту 24 Порядку № 215 (в редакції, яка діяла на час виникнення спірних правовідносин), для оформлення набуття громадянства України за територіальним походженням особа, яка народилася до 24 серпня 1991 року на території, що стала територією України відповідно до Закону України «Про правонаступництво України», або на інших територіях, що входили на момент народження особи до складу Української Народної Республіки, Західноукраїнської Народної Республіки, Української Держави, Української Соціалістичної Радянської Республіки, Закарпатської України, Української Радянської Соціалістичної Республіки (УРСР) (частина перша статті 8 Закону), подає:

а) заяву про набуття громадянства України за територіальним походженням;

б) дві фотокартки (розміром 35 x 45 мм);

в) один із таких документів:

- декларацію про відсутність іноземного громадянства - для осіб без громадянства;

- зобов`язання припинити іноземне громадянство - для іноземців. Іноземці, які є громадянами (підданими) кількох держав, подають зобов`язання припинити громадянство всіх цих держав. Подання зобов`язання припинити іноземне громадянство не вимагається від іноземців, які є громадянами (підданими) держав, законодавство яких передбачає автоматичне припинення особами громадянства (підданства) цих держав одночасно з набуттям громадянства іншої держави, або якщо міжнародні договори України з іншими державами, громадянами яких є іноземці, передбачають припинення особами громадянства цих держав одночасно з набуттям громадянства України;

- декларацію про відмову особи, якій надано статус біженця в Україні чи притулок в Україні, від іноземного громадянства разом із документом, що підтверджує надання особі статусу біженця чи притулку в Україні, - для іноземців, яким надано статус біженця в Україні чи притулок в Україні;

- декларацію про відмову особи, яка є громадянином Російської Федерації і зазнала переслідувань через політичні переконання у країні своєї громадянської належності, від іноземного громадянства разом із документом, що підтверджує переслідування через політичні переконання (довідка Міністерства закордонних справ України, дипломатичного представництва чи консульської установи України, видана в установленому Кабінетом Міністрів України порядку), - для іноземців, які є громадянами Російської Федерації та зазнали переслідувань через політичні переконання у країні своєї громадянської належності;

- заяву про зміну громадянства - для іноземців, які є громадянами держав, міжнародні договори України з якими передбачають припинення особами громадянства цих держав одночасно з набуттям громадянства України;

г) копію свідоцтва про народження або інший документ, що підтверджує факт народження особи на територіях, зазначених у абзаці першому цього пункту.

Згідно п.27 Порядку №215 для оформлення набуття громадянства України за територіальним походженням особа, батько чи мати якої постійно проживали до 24 серпня 1991 року на території, що стала територією України відповідно до Закону України "Про правонаступництво України", або на інших територіях, що входили під час їх постійного проживання до складу Української Народної Республіки, Західноукраїнської Народної Республіки, Української Держави, Української Соціалістичної Радянської Республіки, Закарпатської України, Української Радянської Соціалістичної Республіки (УРСР) (частина перша статті 8 Закону, подає документи, передбачені підпунктами "а" - "в" пункту 24 цього Порядку, а також:

а) документ, що підтверджує факт постійного проживання батька чи матері заявника на територіях, зазначених у абзаці першому цього пункту;

б) копію свідоцтва про народження заявника або інші документи, що засвідчують родинні стосунки заявника відповідно з батьком чи матір`ю, які постійно проживали на територіях, зазначених у абзаці першому цього пункту.

Згідно п. 92 Порядку №215 територіальні органи Державної міграційної служби України приймають рішення про оформлення набуття громадянства України, зокрема, за територіальним походженням.

Пунктом 94 Порядку № 215 визначено, що територіальний орган Державної міграційної служби України перевіряє відповідність оформлення документів з питань громадянства вимогам законодавства України та підтвердження ними наявності фактів, з якими Закон пов`язує набуття особою громадянства України.

Якщо під час перевірки буде встановлено, що подані заявником документи не оформлені відповідно до вимог законодавства України, зазначені документи повертаються до територіального підрозділу Державної міграційної служби України, до якого документи були подані заявником. Територіальний підрозділ Державної міграційної служби України не пізніш як у тижневий строк з дня повернення документів надсилає їх заявникові для усунення недоліків.

Судом встановлено та не заперечувалось відповідачем, що документи ОСОБА_1 для доопрацювання не надсилались. Відповідач стверджував, що позивач виїхав з 17.05.2022 року та перебував за межами України, а тому виконати вимоги п.90 Порядку 215 не було можливості.

Згідно п.94 Порядку № 215 якщо заявник у двомісячний строк з дня повернення йому документів не усуває недоліки та не подає документи повторно, керівник територіального підрозділу Державної міграційної служби України приймає рішення про припинення провадження за цією заявою.

Представник відповідача стверджує, що засобами телефонного зв`язку ОСОБА_2 було повідомлено про необхідність подачі належної довідки про відсутність судимості, що ним зроблено не було. Тому, 08.09.2022 року було прийняте рішення про припинення провадження.

Про прийняте рішення позивача не було повідомлено, його копія у встановленому порядку ОСОБА_1 направлена не була.

Представник ОСОБА_2 у позові не підтвердив спілкування позивача із працівниками Маловисківського сектору Управління Державної міграційної служби у Кіровоградській області засобами телефонного зв`язку з приводу необхідності подачі іншої довідки про відсутність судимості. Навпаки, повідомив про відсутність будь-якої інформації з цього приводу та документів, та вказав, що 07.09.2023 року подав адвокатський запит та просив повідомити стадію розгляду заяви позивача про набуття громадянства та надіслати відповідне рішення (а.с.29-30).

Так, матеріали справи містять документальні докази отримання адвокатом відповіді на адвокатський запит та оскаржуваного у даному провадженні рішення, лише 14.10.2023 року (а.с.37-38).

В зв`язку з цим, з огляду на те, що позов направлено до суду 14.04.2024 року, строк звернення з позовом (6 місяців) пропущено не було, оскільки його обрахунок належить здійснювати з дати, коли особа дізналась про порушене право (оскаржуване рішення).

Суд зазначає, що чинним законодавством не передбачено необхідності подавати довідку про відсутність судимості на території держави, громадянство якої має особа, що звернулась з заявою про набуття громадянства України.

Більш того, відповідач не повідомив належним чином позивача, як того вимагає Порядок №215, а тому прийняття рішення про припинення провадження за заявою ОСОБА_1 прийнято безпідставно.

Відповідно до частини першої статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Згідно з частиною другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що при розгляді заяви позивача про набуття громадянства України за територіальним походженням відповідач діяв не на підставі та не у спосіб, що передбачені чинним законодавством України, без дотримання вимог ч.2 ст.2 КАС України.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Враховуючи положення частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, на користь позивача підлягає стягненню здійсненні ним судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 1211,20 грн за рахунок бюджетних асигнувань третьої особа, структурним підрозділом якої є відповідач.

Керуючись ст.,ст. 9, 14, 73-78, 90, 143, 242-246, 250, 255 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити в повному обсязі.

Визнати протиправним та скасувати рішення Маловисківського сектору Управління Державної міграційної служби у Кіровоградській області від 08.09.2022 року про припинення провадження за заявою ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , щодо оформлення набуття громадянства України за територіальним походженням згідно ч. 1 статті 8 Закону України «Про громадянство України».

Зобов`язати Маловисківський сектор Центрально-південного міжрегіонального управління Державної міграційної служби повторно розглянути заяву ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо набуття громадянства України на підставі поданих ОСОБА_1 документів.

Стягнути на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_3 ) здійснені ним судові витрати на оплату судового збору в сумі 1211,20 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Центрально-південного міжрегіонального управління Державної міграційної служби (код ЄДРПОУ 45200774).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 - 297 КАС України.

Повний текст судового рішення складено 19.07.2024 року в зв`язку з тим, що суддя Дегтярьова С.В. з 30.04.2024 по 02.06.2024, з 17.06.2024 по 01.07.2024, а також з 05.07.2024 по 07.07.2024 не здійснювала правосуддя.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду С.В. ДЕГТЯРЬОВА

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.07.2024
Оприлюднено22.07.2024
Номер документу120487222
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо реєстрації та обмеження пересування і вільного вибору місця проживання, з них:

Судовий реєстр по справі —340/2357/24

Ухвала від 21.08.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 21.08.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 07.08.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 19.07.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

С.В. ДЕГТЯРЬОВА

Рішення від 19.07.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

С.В. ДЕГТЯРЬОВА

Ухвала від 03.06.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

С.В. ДЕГТЯРЬОВА

Ухвала від 19.04.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

С.В. ДЕГТЯРЬОВА

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні