СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 липня 2024 року Справа № 480/4080/24
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Шаповал М.М.,
за участю секретаря судового засідання - І.С. Іуткіної,
представника позивача - І.С. Проценко,
представника відповідача - К.Є.Самойленко,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/4080/24 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Теплогенеруюча компанія "БІОРЕСУРС СУМИ" до Головного управління ДПС у Сумській області, Державної податкової служби України про визнання неправомірним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Теплогенеруюча компанія "БІОРЕСУРС СУМИ" в своєму позові просить суд:
- визнати протиправним та cкасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Сумській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 10828513/41402614 від 02.04.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 29.03.2023;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену товариство з обмеженою відповідальністю "Теплогенеруюча компанія "БІОРЕСУРС СУМИ" податкову накладну № 1 від 29.03.2023, датою її первинного подання платником податків на реєстрацію.
Свої вимоги мотивує тим, відповідно до приписів п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) була складена та подана на реєстрацію в ЄРПН податкова накладна № 1 від 29.03.2023 на загальну суму 840513,17 грн сума податок на додану вартість (далі - ПДВ) в сумі - 140 085,53 грн.
Проте, за результатами аналізу податкової накладної, позивачем отримано квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригувань кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до якої результат обробки "Документ прийнято. Реєстрація зупинена". Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 29.03.2023 ПН № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 35.30, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
З метою реєстрації податкової накладної товариством було направлено ГУ ДПС у Сумській області повідомлення про подання пояснень та подачі копій документів що підтверджують реальність здійснення операцій по відмовленій в реєстрації ПН/РК. Однак, рішенням № 10828513/41402614 від 02.04.2024 позивачу було відмовлено у реєстрації податкової накладної.
Позивач не погоджується із оскаржуваним рішенням про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, вважає його незаконним і таким, що підлягає скасуванню.
Ухвалою суду від 24.05.2024 вказану позовну заяву було залишено без руху та надано позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви. Позивачем усунено недоліки позовної заяви у встановлений строк.
Ухвалою суду від 30.05.2024 відкрито провадження у справі, призначено справу до розгляду в порядку спрощеного провадження з повідомленням сторін.
У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримала в повному обсязі з підстав, що викладені в позові та просила суд задовольнити їх.
Представник відповідачів у судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечувала та зазначила, що спірне рішення складено за формою, наведеною у додатку до Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН), затвердженому постановою Міністерством фінансів України від 12.12.2019 № 520. Чинним законодавством не передбачено обов`язок контролюючого органу зазначати в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної перелік документів, які потрібно подати платнику разом з поясненням, оскільки даний перелік документів визначений п.5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520.
Так, ТОВ "ТК "Біоресурс Суми" було складено та подано на реєстрацію до ЄРПН податкову накладну № 1 від 29.03.2023 з номенклатурою послуг "Постачання теплової енергії (пара та гаряча вода і їх постачання)" та у графі 3.3 вказано код послуги, згідно ДКПП- 35.30 Державний класифікатор продукції та послуг систематизоване зведення назв угруповань продукції та послуг, кодування яких побудовано на ієрархічній системі класифікації. Відповідно до ДКПП коду 35.3 відповідає послуга "Послуги щодо постачання пари та кондиційованого повітря".
Підпунктом 14.1.191 п.14.1 ст.14 ПКУ визначено, що з метою застосування терміна "постачання товарів" електрична та теплова енергія, газ, пар, вода, повітря, охолоджене чи кондиційоване, вважаються товаром.
Відповідно до ст.1 Закону України "Про теплопостачання" від 02.06.2005 № 2633-IV теплова енергія товарна продукція, що виробляється на об`єктах сфери теплопостачання для опалення, підігріву питної води, інших господарських і технологічних потреб споживачів, призначена для купівлі-продажу.
Листом Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 24.03.2015 № 2713/15/61-15 зазначено, що договір про купівлю-продаж (постачання) теплової енергії укладається з урахуванням норм Закону № 2633-IV, Правил користування тепловою енергією, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 03.10.2007 № 1198 з урахуванням дотриманням процедури укладення договорів, визначеної главою 53 Цивільного кодексу України.
Враховуючи вищенаведене, постачання теплової енергії ТОВ "ТК "Біоресурс Суми" здійснюється на підставі договору купівлі-продажу, а від так таке постачання є постачанням товару.
Згідно з п.16 Порядку № 1307, Державна податкова служба України визначає умовні коди товарів, що відсутні в УКТ ЗЕД, та забезпечує їх оприлюднення на власному офіційному вебпорталі для використання платниками податку при складанні податкових накладних відповідно до ст. 201 ПКУ.
У зв`язку з тим, що такий товар як "теплова енергія" в УКТЗЕД відсутній, у Довіднику умовних кодів товарів, які згідно з п.п.2 п.16 Порядку № 1307 оприлюднено на сайті ДПС України, для товару "теплова енергія" передбачено умовний код "00401".
Отже, враховуючи вищезазначене, представник пояснює, що у поданій на реєстрацію до ЄРПН податковій накладній № 1 від 29.03.2023 з номенклатурою послуг "Постачання теплової енергії (пара та гаряча вода і їх постачання)" дані податкового обліку не відповідають даним первинних документів (код ДКПП 35.30 не відповідає нормам чинного податкового законодавства), що не дає можливості ідентифікувати зміст та обсяг господарської операції."
Відтак, у податковій накладній № 1 від 29.03.2024, складеній на постачання теплової енергії, позивач повинен вказувати товар з умовним кодом "00401", оскільки відповідно положень ПКУ, операції з постачання теплової енергії визначено як "постачання товарів". Отже, заповнення графи 3.3 податкової накладної № 1 від 29.03.2023 кодом ДКПП 35.30 "Постачання пари та кондиційованого повітря" не відповідає нормам чинного податкового законодавства.
Таким чином, на момент винесення оскаржуваного рішення комісії ГУ ДПС у Сумській області, позивач не виконав вимоги Податкового кодексу України та Порядку № 520, щодо підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної на реєстрацію.
Щодо вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну зазначили, що за наявності прийнятих у межах повноважень комісією ГУ ДПС у Сумській області, законних за формою та змістом рішень про відмову у реєстрації податкової накладної, реєстрація у ЄРПН складеної позивачем податкової накладної № 1 від 29.03.2023 не може бути здійснена.
Вислухавши представників сторін, вивчивши матеріали справи й оцінивши докази у справі, суд вважає, що позов підлягає задоволенню з таких підстав.
Судом встановлено, що ТОВ "ТК "Біоресурс Суми" офіційно зареєстроване і набуло правового статусу суб`єкта господарювання, знаходиться за адресою: 40000, Сумська область, м. Суми, Зарічний р-н, пл. Незалежності, буд. 10, офіс 26.
Позивач є господарюючим суб`єктом який спеціалізується в галузі виробництва та постачання теплової енергії на підставі ліцензії на право провадження господарської діяльності з виробництва теплової енергії на установках з використанням нетрадиційних або поновлювальних джерел енергії виданої відповідно до Розпорядження № 524-од від 14.09.2017 Сумської обласної державної адміністрації.
За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань видами економічної діяльності ТОВ "ТК "БІОРЕСУРС СУМИ" є код КВЕД: 35.30 Постачання пари, гарячої води та кондиційованого повітря (основний); 02.20 Лісозаготівлі; 33.11 Ремонт і технічне обслуговування готових металевих виробів; 33.20 Установлення та монтаж машин і устаткування.
За штатним розписом на березень 2023 року кількість працюючих в ТОВ "ТК "Біоресурс Суми" 11 осіб, підприємство має 3 одиниці власних транспортних засобів, що підтверджується: Свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу СХК 683596, СХК 683595 та СХК 152815.
Інформацію про транспортні засоби подано до контролюючого органу у Повідомленні про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за формою № 20-ОПП.
Виробництво та постачання теплової енергії (пара та гаряча вода і їх постачання), ТОВ "ТК "Біоресурс Суми" здійснює в орендованому нежитловому приміщенні котельні загальною площею 211,9 кв. м., яке розміщене в одноповерховій будівлі в місті Суми, по вул. Ковпака, 22.
ТОВ "ТК "Біоресурс Суми" забезпечено власними основними засобами для виробництва і постачання теплової енергії, для цього в наявності маються у підприємства: котел твердопаливний Ardenz ТМ 1500, теплова потужність - 1,5 МВт, 2 шт., котел твердопаливний Ardenz Т 1250, теплова потужність -1,25 МВт, 1 шт., циклон 1000-1500 (з димососом Д5) 3 шт., насос CS 80-160 С 2шт., лічильник тепла -1 шт., димова труба 1шт., що підтверджується оборотно-сальдовою відомістю по рахунку 104 за березень 2023 р.
В березні 2023 року тверде паливо/сировина (тріска, кускові відходи, дрова) були придбані у: ФОП ОСОБА_1 (код ЄДРПОУ НОМЕР_1 ) згідно договору поставки № б/н від 28 лютого 2023 року за видатковими накладними, товарно-транспортними накладними, платіжними інструкціями, випискою банку. Доставка від постачальника до котельні місто Суми, вул. Ковпака, 22 здійснювалося власними транспортним засобом; ТОВ "БРЕНВЕЛЬ" (код ЄДРПОУ 36704615) що підтверджується Договором поставки № 01/07-22 від 01-07-2022, видатковими накладними, товарно-транспортними накладними, платіжними інструкціями, випискою банку та актом звірки за березень 2023. Доставка від постачальника до котельні місто Суми, вул. Ковпака, 22 здійснювалася транспортними засобами ТОВ "ТК "Біоресурс Суми".
Дана сировина використовується виключно для виробництва теплової енергії (пара та гаряча вода і їх постачання). Залишки сировини зберігаються на території котельні місто Суми, вул. Ковпака, 22.
29.12.2022 між ТОВ "ТК "Біоресурс Суми" та Комунальним некомерційним підприємством Сумської обласної ради "Обласна дитяча клінічна лікарня" за результатом публічних закупівель було укладено Договір про постачання теплової енергії за державні кошти № 210 від 29.12.2022. Відповідно до умов якого ТОВ "ТК "Біоресурс Суми" (Постачальник) зобов`язується надати КНП Сумської обласної ради "Обласна дитяча клінічна лікарня" (Замовнику) за умовами якого Постачальник зобов`язується Замовнику поставити теплову енергію для опалення приміщень та підігріву гарячої води (ДК 021:2015, 09320000-8 Пара, гаряча вода та пов`язана продукція) Замовник прийняти і своєчасно оплачувати постачання теплової енергії за встановленими тарифами у строки і на умовах передбачених Договором.
Згідно п.4.2 Договору, розрахунок проводиться щомісячно шляхом оплати Замовником вартості спожитої теплової енергії протягом 8 робочих днів після пред`явлення Постачальником рахунка на оплату або після підписання Сторонами акта приймання-передачі теплової енергії, який складається щомісячно не пізніше 22 числа відповідного місяця. Рахунок та/або Акт направляється Замовнику по пошті або вручається під підпис.
Відповідно до визначених умовами договору, за результатами фактично наданих послуг Постачальником було складено та підписано з Замовником Акт надання послуг № 3 від 21 березня 2023 року на загальну суму 840 513,17 грн. в т.ч. ПДВ 140 085,53 грн.
29.03.2023 Комунальним некомерційним підприємством Сумської обласної ради "Обласна дитяча клінічна лікарня" зроблено в безготівковій формі оплату на загальну суму 840531,17 грн, що підтверджується платіжною інструкцією № 21 від 29.03.2023 та банківською випискою від 29.03.2023.
Заборгованість по взаємних розрахунках за дані послуги відсутня, що підтверджується актом звірки.
За наслідками цієї фінансово-господарської діяльності, відповідно до п. 201.10 ст. 201, п.187.10 ст.187 Податкового кодексу України позивачем 29.03.2023 було виписано на замовника - Комунальне некомерційне підприємство Сумської обласної ради "Обласна дитяча клінічна лікарня" податкову накладну № 1 на суму 840513,17 грн, у тому числі сума податку на додану вартість 140085,53 грн та в установлені законодавством строки направлено до ДПС для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних.
За результатами аналізу податкових накладних, отримано квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригувань кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до якої результат обробки "Документ прийнято. Реєстрація зупинена". Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 29.03.2023 ПН № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 35.30, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивачем було направлено засобом програмного забезпечення M.Е.DОС на адресу ДПСУ повідомлення про подання пояснень та подачі копій документів що підтверджують реальність здійснення операцій по відмовленій в реєстрації ПН/РК, а саме:
- розпорядження Голови Сумської обласної державної адміністрації № 524-ОД від 14.09.2017 "Про видачу ліцензію на право провадження господарської діяльності з виробництва теплової енергії на установках з використанням нетрадиційних або поновлювальних джерел енергії ТОВ "ТК "БІОРЕСУРС СУМИ";
- договір оренди нерухомого майна, що належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Сумської області від 19 вересня 2017 р. та Додаток № 1 від 19 вересня 2017 року;
- акт приймання-передачі нежитлового приміщення від 19 вересня 2017 р.;
- договір про постачання теплової енергії за державні кошти № 210 від 29.12.2022;
- оборотно-сальдова відомість по рахунку 104 за березень 2023 р. про наявність основних засобів для надання послуг з постачання теплової енергії (пара та гаряча вода і їх постачання);
- оборотно-сальдова відомість по рахунку 631 за березень 2023 р. про розрахунок за договором оренди котельні;
- оборотно-сальдова відомість по рахунку 201 за березень 2023 р. про наявність твердого палива для надання послуг з постачання теплової енергії;
- акт здачі-приймання робіт (надання послуг) № 3 від 21 березня 2023 р.;
- платіжна інструкція № 21 від 29.03.2023;
- банківська виписка за березень 2023 р.;
- акт звірки взаємних розрахунків за період: березень 2023 р.;
- договір поставки № 12/01-22 від 12 січня 2022 р.;
- договір поставки № б/н від 02 січня 2022 р.;
- первинні документи, щодо придбання товарів (твердого палива): вантажна накладна (далі - ВН) № 737, Товаро-транспортна накладна (далі - ТТН) № Р737 від 03.03.2023; ВН № 914, ТТН № Р914 від 07.03.2023; ВН № 985, ТТН № Р985 від 13.03.2023; ВН № 986, ТТН № Р0986 від 16.03.2023; ВН № 1078, ТТН № Р1078 від 21.03.2023; ВН № 102, ТТН № 102 від 01.03.2023; ВН № 103, ТТН № 103 від 02.03.2023; ВН № 104, ВН № 104 від 03.03.2023;
- акт звірки взаємних розрахунків за період: січень-березень 2023 р. між ТОВ "БРЕНВЕЛЬ" і ТОВ "ТК "БІОРЕСУРС СУМИ", постачання товару;
- банківські виписки від 31.03.2023;
- платіжні інструкції: № 1593 від 28.02.2023, № 1592 від 28.02.2023, № 1596 від 31.03.2023;
- наказ № 26 від 16.11.2022 "Про штатний розпис" та Додаток № 1 до Наказу "Штатний розпис";
- свідоцтва реєстрації транспортних засобів;
- форми 20-ОПП.
Рішенням про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН від 02.04.2024 № 0828513/41402614 позивачу було відмолено у реєстрації ПН/РК в ЄРПН у зв`язку з наданням платником податків копії документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, а саме: дані податкового обліку не відповідають даним первинних документів (код ДКПП 35.30 "Постачання пари кондиційованого повітря" згідно ДКПП не відповідає нормам чинного податкового законодавства), що не дає можливості ідентифікувати зміст та обсяг господарської операції.
В силу вимог ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до пп. 16.1.2, 16.1.3 п. 16.1 ст. 16 Податкового кодексу України платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Відповідно до п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України на дату виникнення електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до п.п. "а" і "б" п.187.1 ст.187 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI зі змінами та доповненнями (далі - ПКУ) датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Згідно із п.198.2 ст.198 Податкового кодексу України датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше:
дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг;
дата отримання платником податку товарів/послуг.
Підпунктом 14.1.266 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України визначено, що касовий метод це метод податкового обліку, за яким дата виникнення податкових зобов`язань визначається як дата зарахування (отримання) коштів на банківський рахунок (у касу) платника податку або дата отримання інших видів компенсацій вартості поставлених (або тих, що підлягають поставці) ним товарів (послуг), а дата виникнення права на податковий кредит визначається як дата списання коштів з банківського рахунку (видачі з каси) платника податку або дата надання інших видів компенсацій вартості поставлених (або тих, що підлягають поставці) йому товарів (послуг).
Відповідно до п. 187.10 ст. 187 Податкового кодексу України, платники податку, які постачають теплову енергію, природний газ (крім скрапленого), надають послуги з транспортування та/ або розподілу природного газу, водопостачання, водовідведення чи послуги, вартість яких включається до складу квартирної плати чи плати за утримання житла, фізичним особам, бюджетним установам, не зареєстрованим як платники податку, а також житлово-експлуатаційним конторам, квартирно-експлуатаційним частинам, об`єднанням співвласників багатоквартирних будинків, іншим платникам податку, які здійснюють збір коштів від зазначених покупців з метою подальшого їх перерахування продавцям таких товарів (надавачам послуг) у рахунок компенсації їх вартості, визначають дату виникнення податкових зобов`язань та податкового кредиту за касовим методом.
Відповідно до п. 201.7 ст. 201 Податкового кодексу України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Відповідно до п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до ЄРПН є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Порядок ведення ЄРПН встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 201.16. ст. 201 Податкового кодексу України визначено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України № 1165 11.12.2019 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів.
Відповідно до п. 3 вказаного Порядку податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації):
1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування;
2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку;
3) одночасно виконуються такі умови:
загальна сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 1 млн. гривень;
4) у податковій накладній/розрахунку коригування відображена операція з товаром за кодом згідно з УКТЗЕД та/або послугою за кодом згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, які зазначені у таблиці даних платника податку, врахованій контролюючим органом.
Відповідно до п. 5 Порядку платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до п. 1 Додатку 3 до Порядку Критерії ризиковості здійснення операцій відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Згідно з п. п. 10, 11 Порядку у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
При цьому наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в ЄРПН (далі - Порядок № 520).
Відповідно до п. 1 цей Порядок визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідно до п. 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
- договори, зокрема, зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно з п. 11 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Як встановлено судом, підставою для зупинення реєстрації податкової накладної № 1 від 29.03.2023 стала відповідність операції п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції, у зв`язку із чим позивачу було запропоновано подати пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній.
З матеріалів справи судом встановлено, що позивачем було подано пояснення щодо подачі документів для ідентифікації змісту та обсягу господарської операції.
За результатами розгляду наданих позивачем письмових пояснень та документів, комісією ГУ ДПС у Сумській області прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, комісією не запропоновано надати додаткові пояснення щодо визначення коду УКТ ЗЕД та протиріч принципів правової визначеності.
Відповідно до п.п. "і" п. 201.1 Податкового кодексу України у податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов`язкові реквізити, як, зокрема, код товару згідно з УКТ ЗЕД.
Пунктом 198.6 Податкового кодексу України визначено, що не відносяться до податкового кредиту суми ПДВ, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбання товарів/послуг, які не підтверджені зареєстрованими в ЄРПН податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими п. 201.11 Податкового кодексу України.
Помилки у реквізитах, визначених п. 201.1 Податкового кодексу України (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді (п. 201.10 Податкового кодексу України).
Якщо при складанні податкових накладних допущені помилки у коді товару з УКТ ЗЕД, така помилка може бути виправлена шляхом складання постачальником розрахунку коригування до такої податкової накладної на дату виявлення помилки та реєстрації розрахунку коригування в ЄРПН.
Відповідно до п. 192.1 ст. 192 Податкового кодексу України, розрахунок коригування до податкової накладної складається також у випадку виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної, у тому числі не пов`язаних із зміною суми компенсації вартості товарів/послуг. Такий розрахунок коригування підлягає обов`язковій реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних
На момент розгляду даної справи позивачем надано необхідний обсяг документів на підтвердження проведеної господарської операції та даних, зазначених у податковій накладній № 1 від 29.03.2023.
При зупиненні реєстрації податкової накладної, податковий орган не навів переліку документів, які необхідно надати позивачу на підтвердження інформації зазначеної в податковій накладній, а у спірному рішенні не зазначив, що надані документи, складені з порушенням законодавства, про що свідчить відсутність відповідної відмітки у таких рішеннях.
У зв`язку з викладеним, суд визнає, що оскаржуване рішення є необґрунтованим і підлягає скасуванню.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю "Теплогенеруюча компанія "БІОРЕСУРС СУМИ" до Головного управління ДПС у Сумській області, Державної податкової служби України про визнання неправомірним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення № 10828513/41402614 від 2 квітня 2023 року комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Сумській області про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 1 товариства з обмеженою відповідальністю «Теплогенеруюча компанія «БІОРЕСУРС СУМИ» від 29 березня 2023 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 1 від 29 березня 2023 року товариства з обмеженою відповідальністю «Теплогенеруюча компанія «БІОРЕСУРС СУМИ» датою її первинного подання на реєстрацію.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Сумській області (код ЄДРПОУ 43995469) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Теплогенеруюча компанія «БІОРЕСУРС СУМИ» (код ЄДРПОУ 41402614) 3028 грн судових витрат.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 19.07.2024.
Суддя М.М. Шаповал
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.07.2024 |
Оприлюднено | 22.07.2024 |
Номер документу | 120488144 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні