Рішення
від 20.11.2023 по справі 909/210/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20.11.2023 м. Івано-ФранківськСправа № 909/210/23

Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Валєєвої Т.Е.,

при секретарі судового засідання Матенчук О.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження справу

за позовом Івано-Франківської міської ради

(вул. Грушевського, 21, м. Івано-Франківськ, 76004)

до Приватного підприємства "Клавдій"

(вул. Довга, 47, кв. 16, м. Івано-Франківськ, 76019)

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області

(вул. Сахарова, 34, м. Івано-Франківськ, 76014)

про стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати у сумі 74 249,24 грн

за участю:

представника позивача Бахур Н.В (самопредставництво);

представника відповідача Саманюк І.М. (адвокат);

представника відповідача Пришляк В.Т. (самопредставництво)

ВСТАНОВИВ:

Івано-Франківська міська рада (далі - позивач) звернулася до Господарського суду Івано-Франківської області з позовом до Приватного підприємства "Клавдій" (далі - ПП "Клавдій", відповідач) про стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати у сумі 74 249,24 грн.

Крім того, позивач просив стягнути з відповідача 2 684,00 грн судового збору.

Разом із позовною заявою позивач подав клопотання від 03.03.2023 №145/11.1-03\14в (вх.№2688/23 від 06.03.3023) про витребування від Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої за адресою: на розі вулиць Угорницька-Рівна у м. Івано-Франківську, площею 0,0696 га (кадастровий номер 2610100000:08:010:0013) за 2020, 2021 та 2022 роки.

Дії суду щодо розгляду справи

Ухвалою Господарського суду Івано-Франківської області від 13.03.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження та призначено засідання з розгляду справи по суті на 10.04.2023; зобов`язано Головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області протягом 10 календарних днів з дня вручення цієї ухвали надати суду витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої за адресою: на розі вулиць Угорницька-Рівна у м. Івано-Франківську, площею 0,0696 га (кадастровий номер 2610100000:08:010:0013) за 2020, 2021 та 2022 роки.

17.03.2023 до суду від Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області, на виконання вимог вищезазначеної ухвали, надійшов лист від 17.03.2023 №9-9-0-6-1151/0/2-23 (вх.№4185/23), до якого приєднано витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки станом на 2020, 2021 та 2022 роки.

10.04.2023 у судовому засіданні з розгляду справи по суті з`явився представник позивача; судом відкладено розгляд справи по суті на 04.05.2023 (відповідну ухвалу занесено до протоколу судового засідання).

03.05.2023 до суду від представника відповідача надійшло клопотання про відкладення розгляду справи від 03.05.2023 б/н (вх.№6781/23).

04.05.2023 судове засідання з розгляду справи по суті не відбулось у зв`язку із тимчасовою втратою судді працездатності.

Ухвалою-повідомленням про судове засідання від 11.07.2023 призначено судове засідання з розгляду справи по суті на 24.07.2023.

До початку судового засідання 24.07.2023 до суту від представника відповідача надійшли письмові пояснення від 24.07.2023 б/н (вх.№10725/23).

24.07.2023 у судовому засідання з розгляду справи по суті:

- з`явились представники обох сторін;

- представник відповідача подав клопотання (вх.№8769/23 від 24.07.2023) про залучення Головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору;

- ухвалою суду від 24.07.2023 залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області (далі ГУ Держгеокадастру в Івано-Франківській області, третя особа); зобов`язано позивача надіслати третій особі копію позовної заяви та додані до неї документи, докази чого подати суду; зобов`язано відповідача надіслати третій особі копію письмових пояснень, докази чого надати суду; встановлено третій особі строк для надання письмових пояснень;

- судом відкладено судове засідання з розгляду справи по суті на 22.08.2023 (відповідну ухвалу занесено до протоколу судового засідання).

09.08.2023 до суду від представника третьої особи надійшли письмові пояснення від 02.08.2023 №9-9-0.6-3243/0/2-23 (вх.№11346/23).

22.08.2023 у судовому засіданні з розгляду справи по суті взяли участь представники позивача та відповідачів; судом відкладено розгляд справи по суті на 07.09.2023 (відповідну ухвалу занесено до протоколу судового засідання).

23.08.2023 через Електронний суд від представника відповідача надійшло клопотання про приєднання до матеріалів справи розрахунків (витягів) із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за 2020, 2021 та 2022 роки (вх.№12247/23).

06.09.2023 на електронну адресу суду від представника третьої особи надійшло клопотання від 06.09.2023 №9-9-0.6-3731/0/2-23 (вх.№10422/23 та вх.№12874/23), в якому представник третьої особи просив суд залучити головного спеціаліста сектору ринку та оцінки земель ГУ Держгеокадастру в Івано-Франківській області Чорній Н.Я. як спеціаліста для надання обґрунтованих пояснень щодо предмета спору.

07.09.2023 у судову засіданні з розгляду справи по суті взяли участь представники позивача, відповідачів та третьої особи; судом відкладено розгляд справи по суті на 12.09.2023 (відповідну ухвалу занесено до протоколу судового засідання).

12.09.2023 у судовому засіданні з розгляду справи по суті:

- взяли участь представники позивача та відповідачі;

- судом відмовлено у задоволенні клопотання представника третьої особи (вх.№10422/23 та вх.№12874/23) про залучення ОСОБА_1 як спеціаліста у даній справі, оскільки така особа ( ОСОБА_1 ) не є спеціалістом в розумінні ч. 1 ст. 71 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України);

- представник позивача заявила клопотання про поновлення строку для подання доказів та просила суд приєднати до матеріалів справи копію витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку (клопотання вх.№13243/23 від 12.09.2023);

- суд поновив позивачу строк для подання доказів, прийняв доказ до розгляду та оголосив перерву в судовому засіданні до 28.09.2023 (відповідні ухвали занесено до протоколу судового засідання).

28.09.2023 та 19.10.2023 судове засідання з розгляду справи по суті не відбулося у зв`язку з тимчасовою втратою судді працездатності та відпустки.

Ухвалою-повідомленням про судове засідання від 15.11.2023 призначено наступне судове засідання з розгляду справи по суті на 20.11.2023.

20.11.2023 у судовому засіданні з розгляду справи по суті взяли участь представники позивача та відповідача; представник третьої особи в судове засідання не з`явився, хоча належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи.

За наслідками розгляду справи у судовому засіданні судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення на підставі ст. 240 ГПК України.

Позиції сторін

Позиція позивача. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач, маючи на праві власності об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці комунальної форми власності, користувався цією земельною ділянкою в період з 01.01.2020 по 31.01.2022 за відсутності (1) документів, що посвідчують право користування нею (зокрема, договору оренди), (2) державної реєстрації прав на неї, а також (3) здійснення плати за землю у розмірі, встановленому чинним законодавством. Відтак, відповідач без достатньої правової підстави зберіг у себе кошти у вигляді орендної плати за землю, які підлягають поверненню на підставі ст. 1212 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України).

Позиція відповідача. Відповідач проти позову заперечує з підстав, наведених у письмових поясненнях. Вважає, що розрахунок суми безпідставно збережених коштів за період з 01.01.2020 по 31.01.2022 є некоректним з огляду на те, що при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки за 2020 та 2021 рік неправильно застосовано коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) (з 10.11.2021 - коефіцієнт, який характеризує цільове призначення земельної ділянки (Кцп)), із значенням 3,0, оскільки мав би бути застосований такий коефіцієнт із значенням 0,7. Таким чином, неправильне застосування вищезазначеного коефіцієнта призвело до завищення нормативної грошової оцінки земельної ділянки за 2020 та 2021 рік. Внаслідок перерахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки із правильно коефіцієнтом Кф (Кцп) - 0,7, будь-яких зобов`язань відповідача перед позивачем немає, оскільки за період з 2020 по 2021 роки відповідач задекларував та сплатив 27 852,00 грн, а плата за землю за період з 01.01.2020 по 31.01.2022 становить 27 507,13 грн.

Позиція третьої особи. У письмових поясненнях ГУ Держгеокадастру в Івано-Франківській області повідомило, що коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) встановлювався на підставі Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 №548. З урахуванням примітки до додатка №1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 №489, із змінами, внесеними наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 27.03.2018 №162, для земельних ділянок, інформація про які не внесена до відомостей Державного земельного кадастру, у разі відсутності (помилки) коду класифікації видів цільового призначення земель для земельної ділянки, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) у витязі №1010 від 24.06.2020 на 2020 piк застосовувався із значенням 3,0.

Водночас, з урахуванням Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 №1147, було змінено підходи до визначення коефіцієнта, який враховує цільове призначення земельної ділянки (Кцп), а також значення цього коефіцієнта. Цією методикою не передбачено застосування будь-яких підвищуючих коефіцієнтів у разі відсутності у Державному земельному кадастрі відомостей про цільове призначення земельної ділянки (помилки у визначенні кодів видів цільового призначення земельних ділянок). Таким чином, при розрахунку в 2022 році коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки, для цільового призначення 03.15 - для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови застосовується із значенням 0,7.

Будь-яких інших заяв, клопотань або заперечень від сторін до суду не надходило.

Обставини справи, встановлені судом

І. Щодо об`єкта нерухомого майна

Відповідно до даних з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно за адресою: АДРЕСА_1 розташований житловий будинок загальною площею 158,2 кв.м (інформаційна довідка №322258871 від 08.02.2023; а.с. 47-48).

З 27.07.2020 по 31.01.2022 власником вказаного об`єкта нерухомого майна (реєстраційний номер 2134207626101) було ПП "Клавдій". Згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 14.03.2023 керівником і засновником ПП "Клавдій" є ОСОБА_2 (а.с. 60-62).

З 01.02.2022 новим власником вказаного об`єкта нерухомого майна стала ОСОБА_3 на підставі договору купівлі-продажу житлового будинку від 01.02.2022 №267 (а.с. 46).

ІІ. Щодо земельної ділянки

2.1. 28.04.2012 за адресою: вул. Угорницька-Рівна, м. Івано-Франківськ сформовано та здійснено державну реєстрацію земельної ділянки загальною площею 0,0696 га (кадастровий номер 2610100000:08:010:0013) комунальної форми власності з цільовим призначенням 03.15 - для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови (категорія земель землі житлової та громадської забудови, вид використання земельної ділянки для будівництва торгового закладу з офісними та житловими приміщеннями), що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 20.05.2020 №НВ-2610255712020 (а.с. 212-217).

2.2. З 26.04.2010 по 11.03.2019 вказана земельна ділянка перебувала в оренді ПП "Клавдій" (відповідача), про що свідчать договори оренди землі від 26.04.2010 №201, від 26.12.2011 №338 та додаткова угода від 11.03.2016 до договору оренди землі від 28.04.2012 (а.с. 16-19).

При цьому у договорах оренди зазначено, що на земельній ділянці знаходиться об`єкт нерухомого майна: незавершене будівництво.

25.04.2019 рішенням Івано-Франківської міської ради №90-25 "Про розгляд клопотань фізичних і юридичних осіб із земельних питань" відмовлено ПП "Клавдій" у поновленні (продовженні) договору оренди земельної ділянки площею 0,0696 га на вул. Угорницька-Рівна.

2.3. 18.03.2020 Департаментом комунальних ресурсів Івано-Франківської міської ради проведено обстеження земельної ділянки з кадастровим номером 2610100000:08:010:0013 комунальної форми власності, розташованої за адресою: м. Івано-Франківськ, вул. Угорницька-Рівна, про що складено акт обстеження земельної ділянки №280 (а.с. 40-41).

Зокрема, під час обстеження встановлено, що обстежувана земельна ділянка використовується ПП "Клавдій" для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови для будівництва торгового закладу з офісними та житловими приміщеннями. На земельній ділянці знаходиться недобудована двоповерхова будівля. На час обстеження земельної ділянки в Департаменті комунальних ресурсів Івано-Франківської міської ради відсутня інформація про наявність документів на право користування даною земельною ділянкою ПП "Клавдій" (зокрема, щодо укладеного договору оренди земельної ділянки).

2.4. Як вбачається з матеріалів справи, питання щодо стягнення з ПП "Клавдій" безпідставно збережених коштів в розмірі орендної плати за користування з 12.03.2019 по 31.12.2019 земельною ділянкою площею 0,0696 га з кадастровим номером 2610100000:08:010:0013 без достатніх правових підстав розглядалося Господарським судом Івано-Франківської області (справа №909/837/20).

Так, рішенням Господарського суду Івано-Франківської області від 03.12.2020 у справі №909/873/20, яке набрало законної сили 24.12.2020, позов Івано-Франківської міської ради до ПП "Клавдій" про стягнення безпідставно збережених коштів в розмірі орендної плати в сумі 33 755,49 грн задоволено (а.с. 50-53).

2.5. 14.06.2022 ГУ ДПС в Івано-Франківській області листом №4474/5/09-19-04-11 повідомило Департамент комунальних ресурсів та сільського господарства Івано-Франківської міської ради про те, що згідно з наявної інформаційної бази даних ПП "Клавдій" за період з 2020 по 2021 роки здійснювало декларування та сплату земельного податку за земельну ділянку площею 0,0696 га з кадастровим номером 2610100000:08:010:0013 (у 2020 році - 13 926,00 грн, у 2021 році - 13 926,00 грн) (а.с. 39).

27.06.2022 ГУ ДПС в Івано-Франківській області листом №4818/5/09-19-04-11 повідомило Департамент комунальних ресурсів та сільського господарства Івано-Франківської міської ради про те, що згідно з наявної інформаційної бази даних ПП "Клавдій" станом на 2022 рік не здійснювало декларування та сплату земельного податку/орендної плати за земельну ділянку площею 0,0696 га з кадастровим номером 2610100000:08:010:0013 (а.с. 38).

2.6. 12.08.2022 Департамент комунальних ресурсів та сільського господарства Івано-Франківської міської ради направив ПП "Клавдій" претензію від 24.06.2022 №1006/01-15/18в, в якій просив сплатити в добровільному порядку безпідставно збережені кошти за користування земельною ділянкою комунальної форми власності на території Івано-Франківської міської територіальної громади за період з 01.01.2020 по 31.01.2022 в сумі 84 017,02 грн (а.с. 34-35).

Як вбачається з розрахунку, сума безпідставно збережених коштів за період з 01.01.2020 по 31.01.2022 становить 84 017,02 грн (а.с. 37).

16.09.2022 ПП "Клавдій" у відповідь на вищезазначену претензію повідомило Департамент комунальних ресурсів та сільського господарства Івано-Франківської міської ради про те, що ним відчужено індивідуальний житловий будинок на зазначеній земельній ділянці, а сама земельна ділянка не використовується, в т.ч. для жодних господарських цілей підприємства. Також зазначило, що за наявною інформацією у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки у цільовому призначенні земельної ділянки з незрозумілих причин зазначено "помилка" (лист від 16.09.2022 №001/65; а.с. 33).

26.09.2022 ПП "Клавдій" повідомило Департамент комунальних ресурсів та сільського господарства Івано-Франківської міської ради про те, що останнім безпідставно здійснено нарахування претензійних сум, оскільки як вбачається з витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку, вартість ділянки з урахуванням індексації в чотири рази менша ніж вказана у розрахунку. У зв`язку із тим, що ПП "Клавдій" вчасно сплачувалась плата за користування землею з урахуванням дійсної вартості земельної ділянки, пропонувало департаменту припинити переписку з даного приводу (лист від 26.09.2022 № 002/65; а.с. 31).

04.10.2022 Департамент комунальних ресурсів та сільського господарства Івано-Франківської міської ради звернувся до ГУ Держгеокадастру в Івано-Франківській області з проханням вказати останньому на підставі якого нормативного акта розмір нормативної грошової оцінки за земельну ділянку з кадастровим номером 2610100000:08:010:0013 зменшився та з якого моменту підлягає застосуванню зменшена нормативна грошова оцінка земельної ділянки (лист від 04.10.2022 №393/34.3-02/17в; а.с. 29-30).

18.10.2022 ГУ Держгеокадастру в Івано-Франківській області у листі від 18.10.2022 №18-9-0.10-2500/0/2-22 надало роз`яснення щодо показників та коефіцієнтів, застосовуються при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 0,0696 гa з кадастровим номером 2610100000:08:010:0013 з цільовим призначенням 03.15 - для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови за 2022 рік (а.с. 26-28).

Згідно з перерахунком, сума безпідставно збережених коштів за використання земельної ділянки комунальної власності на території м. Івано-Франківська за період з 01.01.2020 по 31.01.2022 становить 74 249,24 грн (а.с. 25).

08.11.2022 Департамент комунальних ресурсів та сільського господарства Івано-Франківської міської ради повторно направив ПП "Клавдій" претензію від 03.11.2022 №1458/01-18/18в, в якій просив добровільно сплатити безпідставно збережені кошти за використання земельної ділянки комунальної форми власності на території м. Івано-Франківська за період з 01.01.2020 по 31.01.2022 в сумі 74 249,24 грн (а.с. 22-24).

05.12.2022 ПП "Клавдій" у відповідь на вищезазначену претензію повідомило Департамент комунальних ресурсів та сільського господарства Івано-Франківської міської ради про те, що у 2020 та 2021 роках підприємство щорічно сплачувало орендні платежі по 13 926,00 грн. За період, за який здійснюється нарахування безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати, використовується нормативно грошова оцінка землі з допущеною помилкою та із завищеною вартістю землі (лист від 05.12.2022 №003/65) (а.с. 15).

2.7. Відповідно до витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 0,0696 гa, кадастровий номер 2610100000:08:010:0013, нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на:

1) 2020 рік становить 1 392 288,81 грн (витяг від 24.06.2020 №1010; а.с. 13, 78).

У витязі серед іншого зазначено таке: категорія земель - землі житлової та громадської забудови; цільове призначення земельної ділянки - 03.15 - для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови; площа земельної ділянки - 696 кв.м; середня вартість земельної ділянки - 319,55 грн за кв.м; сукупний коефіцієнт Км3 - 1,10; коефіцієнт Кф - 3,00; коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки Кі - 1,897; нормативна грошова оцінка за кв.м - 2 000,41 грн.

Також у витязі зазначена примітка: "якщо у відомостях Державного земельного кадастру помилка у коді Класифікації видів цільового призначення земель, тоді коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 3,0 (наказ Мінагропромполітики від 27.03.2018 №162)".

2) 2021 рік становить 1 392 288,81 грн (витяг від 26.01.2021 №278; а.с. 77).

У решті має аналогічний зміст із витягом станом на 2020 рік.

3) 2022 рік становить 357 405,50 грн (витяг від 04.08.2022 №11163; а.с. 76).

Відповідно до листа ГУ Держгеокадастру в Івано-Франківській області від 18.10.2022 №18-90.10-2500/0/2-22 при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки за 2022 рік зазначаються такі коефіцієнти та показники: значення середньої (базової) вартості земель населеного пункту на 01.01.2022 (без змін) - 319,55 грн/кв.м; сукупний коефіцієнт Км3 (без змін) - 1,10; значення коефіцієнта, який характеризує цільове призначення (Кцп) земельної ділянки 03.15 - для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови (додаток 8 Методики) - 0,7; коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки Кі (з врахуванням коефіцієнтів індексації земель за 2021 рік - 1,897*1,1) - 2,087 (а.с. 26-28).

2.8. У зв`язку з несплатою відповідачем в добровільному порядку безпідставно збережених коштів у встановленому чинним законодавством розмірі орендної плати, позивач звернувся до суду з позовом за захистом порушеного права Івано-Франківської міської територіальної громади.

Норми права, які застосував суд. Мотиви їх застосування

І. Загальні положення

1.1. Предметом регулювання глави 83 ЦК України є відносини, що виникають у зв`язку із безпідставним отриманням чи збереженням майна і не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права.

Відповідно до частин 1, 2 статті 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 ЦК України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.

Натомість, у разі виникнення спору стосовно набуття майна або його збереження без достатніх правових підстав договірний характер спірних правовідносин унеможливлює застосування до них судом положень глави 83 ЦК України.

За змістом положень глав 82 і 83 ЦК України для деліктних зобов`язань, які виникають із заподіяння шкоди майну, характерним є, зокрема, зменшення майна потерпілого, а для кондикційних - приріст майна в набувача без достатніх правових підстав. Вина заподіювача шкоди є обов`язковим елементом настання відповідальності в деліктних зобов`язаннях. Натомість для кондикційних зобов`язань вина не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої. Таким чином, обов`язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте (збережене) майно чи відшкодувати його вартість не є заходом відповідальності, оскільки набувач зобов`язується повернути тільки майно, яке безпідставно набув (зберігав), або вартість цього майна.

1.2. Правові підстави користування земельною ділянкою комунальної власності за змістом глави 15 Земельного кодексу України, в редакції, чинної на час спірних правовідносин, (далі - ЗК України) реалізується через право постійного користування або право оренди.

Частиною 1 статті 93 ЗК України передбачено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

У силу ст. 125 ЗК України право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права.

Отже, право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права (на що неоднократно у своїх постановах звертав увагу Верховний Суд, розглядаючи спори у подібних правовідносинах).

1.2.1. Землекористувачі також зобов`язані своєчасно сплачувати орендну плату (п. "в" ч. 1 ст. 96 ЗК України).

Принцип платного використання землі також передбачено ст. 206 ЗК України, за змістом якої використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі (1) земельного податку або (2) орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (підп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України (далі - ПК України), в редакції, яка чинна на момент виникнення спірних правовідносин), з яких:

1)земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (підп. 14.1.72 п. 14.1 ст. 14 ПК України);

2)орендною платою за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підп. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 ПК України).

З наведеного вбачається, що чинним законодавством розмежовано поняття "земельний податок" та "орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності" залежно від правових підстав передання прав землекористування такими ділянками.

1.3. За приписами ст. 13 Конституції України земля є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до положень ст. 80 ЗК України суб`єктами права власності на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.

Згідно зі статтями 122 - 124 ЗК України міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними ст. 122 ЗК України, шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Особи, які отримують земельну ділянку комунальної власності в користування за договором оренди (договором купівлі-продажу права оренди), зобов`язані сплачувати за неї орендну плату. Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди, як це передбачено ч. 1 ст. 21 Закону України "Про оренду землі".

1.4. Водночас Велика Палата Верховного Суду у постанові від 22.06.2021 у справі №200/606/18 зазначила, що принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди (лат. superficies solo cedit - збудоване приростає до землі) має фундаментальне значення та глибокий зміст, він продиктований як потребами обороту, так і загалом самою природою речей, невіддільністю об`єкта нерухомості від земельної ділянки, на якій він розташований. Нормальне господарське використання земельної ділянки без використання розташованих на ній об`єктів нерухомості неможливе, як і зворотна ситуація - будь-яке використання об`єктів нерухомості є одночасно і використанням земельної ділянки, на якій ці об`єкти розташовані. Отже, об`єкт нерухомості та земельна ділянка, на якій цей об`єкт розташований, за загальним правилом мають розглядатися як єдиний об`єкт права власності.

Звідси власник нерухомого майна має право на користування земельною ділянкою, на якій воно розташоване. Ніхто інший, окрім власника об`єкта нерухомості, не може претендувати на земельну ділянку, оскільки вона зайнята об`єктом нерухомого майна.

Аналогічну правову позицію викладено Верховним Судом у постанові від 15.12.2021 у справі №924/856/20.

1.5. Таким чином, положення глави 15, статей 120, 125 ЗК України, статті 1212 ЦК України дають підстави вважати, що до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права на земельну ділянку, на якій розташований цей об`єкт, ураховуючи принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди, особа яка придбала такий об`єкт стає фактичним користувачем тієї земельної ділянки, на якій такий об`єкт нерухомого майна розташований, а відносини з фактичного користування земельною ділянкою без оформлення прав на цю ділянку (без укладення договору оренди тощо) та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними.

Подібний правовий висновок викладено у постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі №629/4628/16-ц, від 20.11.2018 у справі №922/3412/17, від 13.02.2019 у справі №320/5877/17, у постановах Верховного Суду від 14.01.2019 у справі №912/1188/17, від 21.01.2019 у справі №902/794/17, від 04.02.2019 у справі №922/3409/17, від 12.03.2019 у справі №916/2948/17, від 09.04.2019 у справі №922/652/18, від 21.05.2019 у справі №924/552/18, від 17.03.2020 у справі №922/2413/19.

Отже, фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг (заощадив) у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути такі кошти власникові земельної ділянки на підставі положень частини 1 статті 1212 ЦК України.

Відповідний правовий висновок викладено у постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі №629/4628/16-ц та від 20.09.2018 у справі №925/230/17.

ІI. Щодо правової підстави користування спірною земельною ділянкою відповідачем

2.1. Стаття 1212 ЦК України підлягає застосуванню тільки у випадку відсутності правової підстави або у разі, коли підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.

Згідно з положеннями глави 15 ЗК України право оренди є правовою підставою користування земельною ділянкою комунальної власності.

Отже, наявність права оренди виключає можливість застосування ст. 1212 ЦК України.

2.2. Як встановлено судом, право оренди спірної земельної ділянки у ПП "Клавдій" (відповідача) припинилося 11.03.2019, а рішенням Івано-Франківської міської ради від 25.04.2019 №90-25 відповідачу відмовлено у поновленні (продовженні) договору оренди цієї земельної ділянки.

Відповідно до ч. 11 ст. 33 Закону України "Про оренду землі", в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин щодо поновлення договору, відмова, а також наявне зволікання в укладенні додаткової угоди до договору оренди землі може бути оскаржено в суді.

Якщо орендодавець відмовляється укласти чи ухиляється від укладення додаткової угоди до договору оренди землі, обов`язковість якої визначена у ч. 8 ст. 33 Закону України "Про оренду землі", то належним способом захисту порушеного права є визнання укладеною такої угоди з викладенням її змісту у резолютивній частині судового рішення (постанова Великої Палати Верховного Суду від 31.08.2021 у справі №903/1030/19 (п. 69), від 26.05.2020 у справі №908/299/18 (п. 65-67), від 29.05.2020 у справі №378/596/16-ц (п. 76-77)).

Однак, своє право на укладання додаткової угоди до договору оренди землі від 28.04.2012 у судовому порядку відповідач не захистив.

Таким чином, відповідач у спірний період з 01.01.2020 по 31.01.2022 користувався земельною ділянкою без достатньої правової підстави, що в свою чергу не заперечується й самим відповідачем.

За таких обставин справи суд встановив наявність умов для застосування ст. 1212 ЦК України.

ІІІ. Щодо розрахунку суми безпідставно збережених коштів

3.1. За змістом п. 289.1 ст. 289 ПК України, ч. 5 ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Згідно з ст. 1 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Отже, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки - підставою для перегляду розміру орендної плати, який у будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями підп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 ПК України (постанови Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021 у справі №905/1680/20 та у справі №635/4233/19).

3.2. Відповідно до ч. 2, 3 ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій"; нормативно-грошова оцінка земельних ділянок у межах населених пунктів проводиться не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.

За результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, яка затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою (ч. 1 ст. 20 , ч. 1 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель").

Рішенням 6 сесії 7 демократичного скликання Івано-Франківської міської ради від 08.07.2016 №215-6 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Івано-Франківська" затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Івано-Франківська, виконану Державним підприємством "Український державний науково-дослідний інститут проектування міст "Діпромісто" імені Ю.М. Білоконя", та введено в дію нову нормативну грошову оцінку земель м. Івано-Франківська з 01.01.2017; встановлено, що середня (базова) вартість 1 кв.м земель міста становить 233,25 грн/кв.м.

3.3. Згідно з ч. 2 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру (ч. 3 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель").

Розрахунок суми безпідставно збережених коштів за використання відповідачем земельної ділянки комунальної форми власності на території Івано-Франківської міської територіальної громади (а.с. 21) здійснювався на підставі виданих ГУ Держгеокадастру в Івано-Франківській області (третьою особою) витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 2610100000:08:010:0013, площею 696 кв.м, розташованої за адресою: вул. Угорницька-Рівна, м. Івано-Франківськ, відповідно до яких нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить:

- станом на 2020 рік - 1 392 288,81 грн;

- станом на 2021 рік - 1 392 288,81 грн;

- станом на 2022 рік - 357 405,50 грн.

Отже, у 2022 році нормативна грошова оцінка земельної ділянки зменшилась на 1 034 883,31 грн, тобто в 3,89 рази.

3.4. Відповідно до ч. 2 ст. 12 Закону України "Про оцінку земель" нормативно-правові акти з проведення оцінки земель затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Згідно з ч. 5 ст. 201 ЗК України грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.

Нормативна грошова оцінка земель визначається (визначалася):

- до 09.11.2021 за Методикою нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 №213 (далі - Методика №1);

- з 10.11.2021 за Методикою нормативної грошової оцінки земельних ділянок, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 №1147 (далі - Методика №2)).

3.5. Заперечуючи проти позову, відповідач у письмових поясненнях (вх.№10725/23 від 24.07.2023) вказує на те, що розрахунок суми безпідставно збережених коштів за використання відповідачем земельної ділянки є неправильним, оскільки нормативна грошова оцінка земельної ділянки за 2020 та 2021 рік здійснена з неправильним застосуванням:

- коефіцієнта, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), який діяв до 09.11.2021 за Методикою №1;

- коефіцієнта, який враховує цільове призначення земельної ділянки (Кцп), який діє з 10.11.2021 за Методикою №2.

Вказані коефіцієнти Кф та Кцп є складовою формул щодо визначення нормативно-грошової оцінки земельної ділянки (п. 21 Методики №1, п. 3 Методики №2).

За твердженням відповідача, до спірної земельної ділянки із цільовим призначенням 03.15 - для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови неправильно застосовано коефіцієнти Кф та Кцп із значенням 3 замість 0,7.

3.6. Відповідно до ч. 1 ст. 19 ЗК України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення тощо.

Згідно з ч. 3 ст. 19 ЗК України, в редакції Закону №711-IX від 17.06.2020, земельна ділянка, яка за основним цільовим призначенням належить до відповідної категорії земель, відноситься в порядку, визначеному цим кодексом, до певного виду цільового призначення, що характеризує конкретний напрям її використання та її правовий режим.

Стаття 20 ЗК України передбачає:

- при встановленні цільового призначення земельних ділянок здійснюється віднесення їх до певної (1) категорії земель та (2) виду цільового призначення. При зміні цільового призначення земельних ділянок здійснюється зміна категорії земель та/або виду цільового призначення (ч. 1);

- віднесення земельних ділянок до певної категорії та виду цільового призначення земельних ділянок щодо земельних ділянок, якими розпоряджаються Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, здійснюється за рішенням відповідного органу (ч. 2);

- категорія земель та вид цільового призначення земельної ділянки визначаються в межах відповідного виду функціонального призначення території, передбаченого затвердженим комплексним планом просторового розвитку території територіальної громади або генеральним планом населеного пункту (ч. 3);

- відомості про цільове призначення земельної ділянки вносяться до Державного земельного кадастру. При внесенні до Державного земельного кадастру відомостей про встановлення або зміну цільового призначення земельної ділянки належність земельної ділянки до відповідної функціональної зони визначається за даними Державного земельного кадастру (ч. 4).

3.6.1. У відповідності до п. "а" ч. 1 ст. 195 ЗК України одним з основних завдань ведення Державного земельного кадастру є забезпечення повноти відомостей про всі земельні ділянки.

Згідно з ч. 1 ст. 194 ЗК України призначенням Державного земельного кадастру є забезпечення необхідною інформацією органів державної влади та органів місцевого самоврядування, заінтересованих підприємств, установ і організацій, а також громадян, зокрема, з метою регулювання земельних відносин, раціонального використання та охорони земель, визначення розміру плати за землю.

Як вбачається з витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 20.05.2020 №НВ-2610255712020, під час формування та державної реєстрації 28.04.2012 спірної земельної ділянки, відповідно до ст. 20 ЗК України, встановлено її (1) цільове призначення 03.15 - для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, а також віднесено її до (2) категорії земель землі житлової та громадської забудови та (3) виду використання земельної ділянки для будівництва торгового закладу з офісними та житловими приміщеннями.

3.6.2. З 01.01.2017 по 05.05.2023 діяв Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затверджений наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 №489 (далі Порядок №489).

Відповідно до додатку №1 до Порядку №489, який визначав коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф), такий коефіцієнт для земельної ділянки з цільовим призначенням 03.15 - для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови становить 0,7.

3.6.3. У примітках до додатку №1 до Порядку №489 було зазначено таке:

1) для земельних ділянок, інформація про які не внесена до відомостей Державного земельного кадастру, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 3,0;

2) у разі якщо у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель для земельної ділянки, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 3,0.

Враховуючи те, що спірна земельна ділянка не належить до земельних ділянок, інформація про які не внесена до відомостей Державного земельного кадастру, а також у яких відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель у відомостях Державного земельного кадастру, то були відсутні правові підстави для застосування коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), із значенням 3,0.

3.6.4. Водночас у витягах про нормативну грошову оцінку спірної земельної ділянки станом на 2020 рік та 2021 рік міститься примітка: "якщо у відомостях Державного земельного кадастру помилка у коді Класифікації видів цільового призначення земель, тоді коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 3,0 (наказ Мінагропромполітики від 27.03.2018 №162)".

Однак, зазначений наказ Міністерства аграрної політики та продовольства України "Про внесення змін до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів" від 27.03.2018 №162, передбачає лише таке: "У примітках до додатку 1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25 листопада 2016 року № 489, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 19 грудня 2016 року за № 1647/29777, цифри "2,0" замінити цифрами "3,0".

Відтак, цей наказ не передбачає будь-якої помилки у коді Класифікації видів цільового призначення земель, а відсутність коду Класифікації видів цільового призначення земель не є тотожним помилки в такому коді.

Так, Велика Палата Верховного Суду у постанові від 09.11.2021 у справі №635/4233/19 дійшла висновку, що для розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки застосовано коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки (Кф) 3,0 на підставі наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України "Про внесення змін до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів" від 27.03.2018 №162, що в зазначеному випадку не відповідає положенням Порядку №489.

3.6.5. Постановою Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України" від 28.07.2021 №821 введений в дію Класифікатор видів цільового призначення земельних ділянок (далі Класифікатор №2), у зв`язку з чим припинена чинність Класифікації видів цільового призначення земель (далі Класифікація №1), затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 №548.

Отже, до 10.08.2021 діяла Класифікація №1, а з 11.08.2021 Класифікатор №2.

Класифікація №1 та Класифікатор №2 передбачають такий код Класифікації/Класифікатора видів цільового призначення земельної ділянки (далі код КВЦПЗ) як 03.15 - для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови.

3.6.6. Посилання представника позивача на помилкове визначення для спірної земельної ділянки коду КВЦПЗ - 03.15 та належність земельної ділянки до коду КВЦПЗ 03.07 - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, не може бути визнано судом обґрунтованим.

Як було зазначено вище, спірна земельна ділянка належить до категорії земель землі житлової та громадської забудови. Зокрема, коди КВЦПЗ, які починаються з 03, належать до земель громадської забудови.

При реєстрації 28.04.2012 земельної ділянки позивачем в Державному земельному кадастрі було встановлене цільове призначення 03.15 - для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, а також вид використання для будівництва торгового закладу з офісними та житловими приміщеннями.

Отже, будівля поряд з торговими приміщеннями має включати й офісні приміщення.

Зокрема, Класифікація №1 та Класифікатор №2 передбачають код КВЦПЗ 03.10 - для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку).

Таким чином, визначення для спірної земельної ділянки коду КВЦПЗ - 03.15 - для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови не є неправильним.

Крім того, віднесення земельних ділянок до певного виду цільового призначення земельних ділянок щодо земельних ділянок, якими розпоряджаються органи місцевого самоврядування, здійснюється за рішенням відповідного органу (ч. 2 ст. 20 ЗК України).

Доказів зміни цільового призначення спірної земельної ділянки в установленому порядку суду не надано.

Такий висновок Великої Палати Верховного Суду також викладено в постанові від 09.11.2021 у справі №635/4233/19.

3.6.7. Коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф), визначалися відповідно до додатку №1 до Порядку №489.

Коефіцієнти, які враховують цільове призначення земельної ділянки (Кцп), визначаються згідно з додатком №8 до Методики №2.

Відповідно до вказаних нормативно-правових актів значення коефіцієнту ОСОБА_4 та Кцп для спірної земельної ділянки з кодом 03.15 - для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови становить 0,7.

3.7. За таких обставин справи при здійсненні нормативної грошової оцінки земельної ділянки станом на 2020 рік та 2021 рік були відсутні правові підстави для застосування коефіцієнту ОСОБА_4 та Кцп із значенням 3,0.

3.8. Велика Палата Верховного Суду у постанові від 09.11.2021 у справі №905/1680/20 відступила від висновку Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду, викладеного в постанові від 29.05.2020 у справі №922/2843/19, а саме: "при стягненні безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати нарахування мають здійснюватися позивачем не самостійно …, а виключно на підставі витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель". При цьому Велика Палата Верховного Суду підтримала здійснений апеляційним судом розрахунок нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки із застосуванням правильного коефіцієнта Кф.

Також, Велика Палата Верховного Суду в іншій постанові від 09.11.2021 у справі №635/4233/19 самостійно визначила розмір нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки, застосувавши правильний коефіцієнт Кф.

3.9. Як вбачається з матеріалів справи, відповідачем здійснено розрахунок нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки за 2020 та 2021 роки із застосуванням правильного коефіцієнта Кф та Кцп із значенням 0,7 (а.с. 99), відповідно до якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить:

- станом на 2020 рік 324 867,39 грн;

- станом на 2021 рік 324 867,39 грн.

Такий розмір також відповідає нормативній грошовій оцінці земельної ділянки станом на 2022 рік у розмірі 357 405,50 грн (з урахуванням індексації).

У зв`язку з чим, плата за користування спірною земельною ділянкою за розрахунком відповідача становить:

-з 01.01.2020 по 31.12.2020 12 994,69 грн;

-з 01.01.2021 по 31.12.2021 12 994,69 грн;

-з 01.01.2022 по 31.01.2022 1 517,75 грн.

Перевіривши здійснені відповідачем розрахунки, судом встановлено їх відповідність вимогам законодавства та арифметичну правильність.

Таким чином, сума безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за період з 01.01.2020 по 31.01.2022 становить 27 507,13 грн.

3.10. Враховуючи те, що відповідачем у 2020 та 2021 році задекларовано та сплачено плату за землю на загальну суму 27 852,00 грн, заборгованість відповідача перед позивачем щодо безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за період з 01.01.2020 по 31.01.2022 відсутня, натомість має місце переплата у розмірі 344,87 грн.

Висновок суду

На підставі вищенаведеного в сукупності суд дійшов до висновку про відсутність підстав для задоволення позову про стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати у сумі 74 249,24 грн.

Розподіл судових витрат

Статтею 123 ГПК України встановлено, що судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Згідно з попереднім розрахунком суми судових витрат, які позивач поніс і які очікує понести в зв`язку з розглядом справи, позивач зазначив 2 684,00 грн судового збору.

Звертаючись до суду з позовом, позивачем сплачено судовий збір на суму 2 684,00 грн, що підтверджується платіжною інструкцією від 01.03.2023 №102 (а.с. 8).

У відповідності до приписів ст. 129 ГПК України, враховуючи відмову у задоволенні позову, судовий збір у розмірі 2 684,00 грн залишається за позивачем.

Інших судових витрат сторонами до відшкодування суду заявлено не було.

Керуючись ст. 2, 11, 13, 14, 73 - 77, 123, 129, 232, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. У задоволенні позову Івано-Франківської міської ради до Приватного підприємства "Клавдій", за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області, про стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати у сумі 74 249,24 грн відмовити.

2. Судові витрати, пов`язані із розглядом справи, покласти на позивача.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до Західного апеляційного господарського суду шляхом подання апеляційної скарги протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 22.07.2024 (з урахуванням тимчасової втрати працездатності та відпустки).

Вебадреса, за якою можна знайти текст судового рішення у Єдиному державному реєстрі судових рішень: http://reyestr.court.gov.ua.

Суддя Т.Е. Валєєва

СудГосподарський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення20.11.2023
Оприлюднено24.07.2024
Номер документу120509826
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про відшкодування шкоди, збитків

Судовий реєстр по справі —909/210/23

Постанова від 28.10.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Желік Максим Борисович

Ухвала від 14.08.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Желік Максим Борисович

Рішення від 20.11.2023

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Валєєва Т. Е.

Ухвала від 15.11.2023

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Валєєва Т. Е.

Ухвала від 29.09.2023

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Валєєва Т. Е.

Ухвала від 22.08.2023

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Валєєва Т. Е.

Ухвала від 27.07.2023

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Валєєва Т. Е.

Ухвала від 24.07.2023

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Валєєва Т. Е.

Ухвала від 11.07.2023

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Валєєва Т. Е.

Ухвала від 10.04.2023

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Валєєва Т. Е.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні