Рішення
від 22.07.2024 по справі 200/2878/24
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 липня 2024 року Справа№200/2878/24

Донецький окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Арестової Л. В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (місцезнаходження: пл. Соборна, буд. 3, м. Слов`янськ, Донецька область, 84122, код ЄДРПОУ 13486010) до Товариства з обмеженою відповідальністю «Комунальник» (місцезнаходження: вул. Бурденко, буд. 22, м. Костянтинівка, Краматорський район, Донецька область, 85102; код ЄДРОПУ 20332632) про стягнення заборгованості,

ВСТАНОВИВ:

10.05.2024 Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області звернулось до суду з адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Комунальник» про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю «Комунальник» на користь Головного управління Пенсійного фонду в Донецькій області заборгованість по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до пунктів «б»-«з» статті 13 Закону України від 05.11.1991 №1788-XII «Про пенсійне забезпечення» до набрання чинності Законом України від 03.10.2017 №2148-VІІІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» та призначених відповідно до частини другої статті 114 Закону України 09.07.2003 №1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (за Списком №2) за період лютий 2022 року - березень 2024 року в сумі - 99421 (дев`яносто дев`ять тисяч чотириста двадцять одна) грн. 29 коп.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 14.05.2024 позовну заяву залишено без руху позивачу встановлено строк для усунення недоліків позовної заяви.

15.05.2024 позивач, з метою виконання вимог ухвали від 14.05.2024, надав до суду уточнену позовну заяву та докази по справі.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 21.05.2024 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 13.06.2024 повторно витребувано у відповідача визначені судом докази по справі.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 12.07.2024 витребувано у позивача визначені судом докази по справі.

18.07.2024 відповідач надав до суду клопотання щодо надання витребуаних судом доказів, в якому зазаничив, зокрема, що після запровадження воєнного стану в Україні, з 24.02.2022, Товариство з обмеженою відповідальністю «Комунальник» припинило діяльність, розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, за період з березня 2022 по грудень 2022 року, направлялися на електрону пошту головного бухгалтера ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ), тому надати докази направлення та отримання розрахунків на офіційну пошту підприємства немає можливості. Нарахування за березень 2022 було здійснено згідно з розрахунком за лютий 2022 (з урахуванням закінчення терміну відшкодування по пенсіонерці ОСОБА_2 ).

Інші заяви та клопотання по розглядаємій справі не надходили.

У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24.02.2022 №2102-ІХ, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022, який продовжено й на теперішній час.

02.03.2022 опублікованими Радою суддів України 02.03.2022 Рекомендаціями щодо роботи судів в умовах воєнного стану року, судам України рекомендовано за можливості відкладати розгляд справ (за винятком невідкладних судових розглядів) та знімати їх з розгляду, зважати на те, що велика кількість учасників судових процесів не завжди мають змогу подати заяву про відкладення розгляду справи через залучення до функціонування критичної інфраструктури, вступ до лав Збройних сил України, територіальної оборони, добровольчих воєнних формувань та інших форм протидії збройної агресії проти України, або не можуть прибути в суд у зв`язку з небезпекою для життя.

Відповідно до наказу голови Донецького окружного адміністративного суду від 26.02.2022 №14/І-г «Про запровадження особливого режиму роботи Донецького окружного адміністративного суду у вигляді дистанційної роботи» запроваджено особливий режим роботи для суддів Донецького окружного адміністративного суду у вигляді дистанційної роботи з 26.02.2022 до закінчення воєнного стану, і до дня відновлення роботи суду у звичайному режимі.

Донецький окружний адміністративний суд продовжує свою роботу у дистанційному режимі.

Враховуючи викладене, суд зазначає, що матеріали адміністративної справи №200/2878/24 та копії ухвал суду було направлено на поштову адресу та офіційну електронну пошту відповідача, оголошення щодо прийняття судом процесуальних документів у справі №200/2878/24 опубліковані на офіційному вебсайті Донецького окружного адміністративного суду, відповідні докази знаходяться в матеріалах справи, з огляду на що такі ухвали відповідно до положень частини шостої статті 251 Кодексу адміністративного судочинства України вважаються врученими належним чином.

За приписами частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Враховуючи відсутність клопотань сторін щодо розгляду справи у судовому засіданні, справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та повідомлення сторін.

Відповідно до частини п`ятої статті 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Отже відсутні перешкоди для розгляду справи по суті.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що відповідач має заборгованість по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до пунктів «б»-«з» статті 13 Закону України від 05.11.1991 №1788-XII «Про пенсійне забезпечення» до набрання чинності Законом України від 03.10.2017 №2148-VІІІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» та призначених відповідно до частини другої статті 114 Закону України 09.07.2003 №1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (за Списком №2) за період лютий 2022 року - березень 2024 року в сумі - 99421 (дев`яносто дев`ять тисяч чотириста двадцять одна) грн. 29 коп., яку добровільно сплачено не було, а отже вказана сума боргу підлягає стягненню в судовому порядку.

Відповідач правом надання відзиву на позовну заяву не скористався, протягом розгляду справи із заявами та клопотаннями до суду не звертався.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Відповідач, Товариство з обмеженою відповідальністю «Комунальник» (код ЄДРОПУ 20332632), є юридичною особою, яка зареєстрована у встановленому законодавством порядку, за адресою: вул. Бурденко, буд. 22, м. Костянтинівка, Краматорський район, Донецька область, 85102.

Відповідач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Донецькій області, та зареєстрований платником страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

Судом встановлено, що працівники Товариства з обмеженою відповідальністю «Комунальник» у період з лютого 2022 року по березень 2024 року, перебували на обліку в органах Пенсійного фонду України та отримували пенсію за віком, призначену на пільгових умовах відповідно до пунктів «б»-«з» статті 13 Закону України від 05.11.1991 №1788-XII «Про пенсійне забезпечення» до набрання чинності Законом України від 03.10.2017 №2148-VІІІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» та призначену відповідно до частини другої статті 114 Закону України 09.07.2003 №1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (за Списком №2), що не заперечується відповідачем.

Позивачем за період з лютого 2022 року по березень 2024 року були здійсненні витрати на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до пунктів «б»-«з» статті 13 Закону України від 05.11.1991 №1788-XII «Про пенсійне забезпечення» до набрання чинності Законом України від 03.10.2017 №2148-VІІІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» та призначених відповідно до частини другої статті 114 Закону України 09.07.2003 №1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (за Списком №2), працівникам Товариства з обмеженою відповідальністю «Комунальник» у загальному розмірі 99421,29 грн., що сторонами не оскаржується.

Головним управлінням Пенсійного Фонду України в Донецькій області супровідними листами від 16.02.2022 вих.№0500-1907-8/29344 (лютий 2022 року), від 18.05.2022 вих.№0500-1907-8/37410 (травень 2022 року), від 19.01.2023 вих.№0500-0607-8/6562 (січень 2023 року), від 15.06.2023 вих.№0500-0607-8/51149 (січень-червень 2023 року), від 13.07.2023 вих.№0500-0607-8/60516 (липень 2023 року), від 11.08.2023 вих.№0500-0607-8/68730 (серпень 2023 року), від 12.09.2023 вих.№0500-0607-8/77408 (вересень 2023 року), від 16.10.2023 вих.№0500-0607-8/87855 (жовтень 2023 року), від 14.11.2023 вих.№0500-0607-8/96876 (листопад 2023 року), від 13.12.2023 вих.№0500-0607-8/108473 (грудень 2023 року), від 22.01.2024 вих.№0500-0607-8/6431 (січень 2024 року), від 15.02.2024 вих.№0500-0607-8/14973 (лютий 2024 року та акт звірення фактичних витрат на випдлату та доставку пільгових пенсій за 2023 рік), від 13.03.2024 вих.№0500-0607-8/24473 (березень 2024 року), направлялось на електронну пошту, що підтверджується скрінами з програми «Документообіг ПФУ», та на поштову адресу відповідача, для відшкодування, розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначених особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пунктів «б»-«з» статті 13 Закону України від 05.11.1991 №1788-XII «Про пенсійне забезпечення» до набрання чинності Законом України від 03.10.2017 №2148-VІІІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» та призначених відповідно до частини другої статті 114 Закону України 09.07.2003 №1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (за Списком №2), за лютий 2022 року, за травень 2022 року, за період з січня 2023 року по березень 2024 року, по працівникам підприємства, що відповідачем не заперечується.

Суд констатує, що в матеріалах справи відсутня копія розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначених особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пунктів «б»-«з» статті 13 Закону України від 05.11.1991 №1788-XII «Про пенсійне забезпечення» до набрання чинності Законом України від 03.10.2017 №2148-VІІІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» та призначених відповідно до частини другої статті 114 Закону України 09.07.2003 №1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (за Списком №2) за березень 2022 року, по працівникам Товариства з обмеженою відповідальністю «Комунальник», та докази направлення таких розрахунків за березень 2022 року, за квітень 2022 року, за період з червня 2022 року по грудень 2022 року Товариству з обмеженою відповідальністю «Комунальник».

В результаті вищевказаних обставин виникла заборгованість за період за період з лютого 2022 року по березень 2024 року. у розмірі 99421,29 грн.

У матеріалах справи відсутні докази добровільного погашення відповідачем визначений позивачем суми заборгованісті у розмірі 99421,29 грн.

Заявлена сума заборгованості обґрунтовується наявними у матеріалах справи доказами, а саме: розрахунками фактичних витрат на виплату та доставку пенсій за лютий 2022 року, за травень 2022 року, за період з січня 2023 року по березень 2024 року; підтвердженням направлення розрахунків фактичних витрат на виплату та доставку пенсій за лютий 2022 року, за травень 2022 року, за період з січня 2023 року по березень 2024 року; карткою особового рахунку по відшкодуванню витрат на виплату та доставку пільгових пенсій.

Суд враховує, що відповідачем не надано доказів оскарження розрахунків фактичних витрат на виплату та доставку пенсій за спірний період.

Суд враховує, що предметом спору в цій справі є стягнення сум коштів, зазначених у розрахунках позивача, а не законність цих розрахунків чи правомірність дій позивача при донарахуванні відповідачу сум по відшкодуванню пільгових пенсій (постанова Верховного Суду від 14 березня 2018 році у справі №808/1648/17).

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Спірні правовідносини, що виникли між сторонами регулюються нормами Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09 липня 2003 року №1058-IV, Законом України «Про пенсійне забезпечення» №1788-ХІІ від 05 листопада 1991 року, Інструкцією про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, яка затверджена постановою правління Пенсійного фонду України від 19 грудня 2003 року №21-1.

Згідно зі статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 67 Конституції України, кожен повинен сплачувати податки і збори у порядку і розмірах, встановлених законом.

Відповідно до підпункту 1 пункту 4 Положення про головні управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 22 грудня 2014 року №28-2 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15 січня 2015 року за №41/26486 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України 21 грудня 2022 року №28-2), встановлено, що Головне управління Фонду відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, забезпечує додержання підприємствами, установами, організаціями незалежно від форми власності та громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України, вимог актів законодавства про пенсійне забезпечення.

Згідно з підпунктом 10 пункту 4 зазначеного Положення, Головне управління Фонду відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, застосовує фінансові санкції, передбачені законом та умовами договорів з установами та організаціями, що здійснюють виплату і доставку пенсій, інших виплат, які згідно із законодавством здійснюються за рахунок коштів Фонду та інших джерел, визначених законодавством, та накладає адміністративні штрафи.

Відповідно до пункту 2 розділу XV «Прикінцеві положення» Закону України від 09 липня 2003 року №1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», у редакції чинній до внесення змін Законом №2040-IX від 15 лютого 2022 року, передбачено, що пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, які відповідно до цього Закону мають право на пенсію на пільгових умовах, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.

До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону.

Покриття витрат Пенсійного фонду на виплату і доставку пенсій за віком, призначених на пільгових умовах відповідно до статей 13 і 14 Закону України "Про пенсійне забезпечення" та частин другої і третьої статті 114 цього Закону до досягнення пенсійного віку, визначеного статтею 26 цього Закону, здійснюється у такому порядку:

підприємства та організації (крім сільськогосподарських товаровиробників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені підпунктом 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України) вносять до Пенсійного фонду плату, що покриває фактичні витрати на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, крім тих, які були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України; на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, а також на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" та частини другої статті 114 цього Закону, - до набуття права на пенсію за віком відповідно до цього Закону за раніше діючим порядком;

за рахунок коштів Державного бюджету України пенсії, призначені особам відповідно до пунктів "б"-"з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" (стосовно осіб, які на дату відшкодування віднесені до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені підпунктом 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України, статті 14 Закону України "Про пенсійне забезпечення", пунктів 2-8 частини другої статті 114 цього Закону (стосовно осіб, які працювали у сільськогосподарських товаровиробників, які на дату відшкодування віднесені до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені підпунктом 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України) та частини третьої статті 114 цього Закону.

У разі недостатності зазначених коштів фінансування суми, якої не вистачає для повного покриття витрат на виплату та доставку таких пенсій, здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України.

Отже, обов`язок відшкодування підприємством фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій встановлений чинним законодавством України.

Відшкодування підприємствами витрат Пенсійного Фонду на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, здійснюється відповідно до Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої постановою Правління Пенсійного фонду України від 19 грудня 2003 року №21-1, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 16 січня 2004 року за №64/8663 (далі - Інструкція №21-1).

Пунктом 6.1 Інструкції №21-1 визначено, що для платників, зазначених у підпункті 2.1.1 пункту 2.1 розділу 2 цієї Інструкції (крім платників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені у підпункті 4 пункту 291.4 статті 291 глави 1 розділу XIV Податкового кодексу України), відшкодуванню підлягають фактичні витрати на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» до набрання чинності Законом України від 03 жовтня 2017 року №2148-VІІІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» та призначених відповідно до частини другої статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування»:

особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, крім тих, які були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за Списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України;

особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пунктів «б»-«з» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» та пунктів 2-8 частини другої статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Відповідно до пункту 6.2 Інструкції №21-1 витрати на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах особам, які мають стаж, що дає право на призначення цих пенсій на декількох підприємствах, покриваються цими підприємствами пропорційно стажу роботи. При цьому стаж роботи на останньому підприємстві враховується у повному розмірі, а з попередніх місць роботи осіб він додається до стажу, необхідного для призначення пенсій на пільгових умовах.

За приписами пункту 6.4 вказаної Інструкції, розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається органами Пенсійного фонду України щорічно у розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 «Прикінцевих положень» Закону (згідно з додатками 6 та 7), які надсилаються підприємствам до 20-го січня поточного року та протягом місяця з новопризначених (перерахованих) пенсій.

Розрахунки формуються програмними засобами Інтегрованої комплексної інформаційної системи (ІКІС) Пенсійного фонду України до 01 січня поточного року та протягом місяця з дня прийняття рішення про призначення нової пенсії (підсистема «Призначення та виплата пенсій на базі електронної пенсійної справи» (ППВП ЕПС)) за даними відомостей, сформованих згідно з додатком 8. Уповноважені особи підписують розрахунки та передають їх підрозділам, відповідальним за направлення їх платникам (пункт 6.5 Інструкції № 21-1).

Разом із цим, як встановлено судом вище, в матеріалах справи відсутня копія розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначених особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пунктів «б»-«з» статті 13 Закону України від 05.11.1991 №1788-XII «Про пенсійне забезпечення» до набрання чинності Законом України від 03.10.2017 №2148-VІІІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» та призначених відповідно до частини другої статті 114 Закону України 09.07.2003 №1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (за Списком №2) за березень 2022 року, по працівникам Товариства з обмеженою відповідальністю «Комунальник», та докази направлення таких розрахунків за березень 2022 року, за квітень 2022 року, за період з червня 2022 року по грудень 2022 року Товариству з обмеженою відповідальністю «Комунальник».

Водночас, в клопотанні від 18.07.2024 щодо надання витребуаних судом доказів відповідач зазанчив, зокрема, що після запровадження воєнного стану в Україні, з 24.02.2022, Товариство з обмеженою відповідальністю «Комунальник» припинило діяльність, розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, за період з березня 2022 по грудень 2022 року, направлялися на електрону пошту головного бухгалтера ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ), тому надати докази направлення та отримання розрахунків на офіційну пошту підприємства немає можливості. Нарахування за березень 2022 було здійснено згідно з розрахунком за лютий 2022 (з урахуванням закінчення терміну відшкодування по пенсіонерці ОСОБА_2 ).

Суд не приймає до уваги зазначені відповідачем доводи, як докази належним чином сформованого розрахунку за березень 2022 року та направлення відповідних розрахунків відповідачу за період з березня по грудень 2022 року.

Тобто, на вимогу суду відповідачем не надано суду копію розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначених особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пунктів «б»-«з» статті 13 Закону України від 05.11.1991 №1788-XII «Про пенсійне забезпечення» до набрання чинності Законом України від 03.10.2017 №2148-VІІІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» та призначених відповідно до частини другої статті 114 Закону України 09.07.2003 №1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (за Списком №2) за березень 2022 року, по працівникам Товариства з обмеженою відповідальністю «Комунальник», а також, належних та допустимих доказів, які підтверджують, направлення позивачем таких розрахунків за березень 2022 року, за квітень 2022 року, за період з червня 2022 року по грудень 2022 року Товариству з обмеженою відповідальністю «Комунальник».

Приписами пункту 6.7 Інструкції № 21-1 передбачено, що підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в розрахунку місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах.

У разі зміни розміру пенсії або настання обставин, які впливають на суму відшкодування (смерть пенсіонера, зміна місця проживання тощо), органи Пенсійного фонду повідомляють про це підприємства у розрахунку, який направляється підприємству в місячний строк з дня прийняття рішення про зміну розміру пенсії або про припинення виплати пенсії.

Суми фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за період з дати призначення пенсії до дати складання розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 "Прикінцевих положень" Закону, сплачуються одночасно із оплатою фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за перший поточний місяць.

Позивачем на адресу відповідача направлялися розрахунки сум фактичних витрат на виплату і доставку пільгових пенсій, що не заперечується відповідачем. Доказів протилежного матеріали справи не містять.

У постанові від 29 серпня 2022 року у справі №826/3159/17 (адміністративне провадження №К/9901/28717/12) Верховний Суд погодився з позицією суду апеляційної інстанції та зазначив, що розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій є належними та допустимими доказами наявності боргу у підприємства.

Вказані розрахунки відповідачем оскаржені не були та є узгодженими. За умови вручення відповідачу розрахунків фактичних витрат на виплату та поставку пенсій, які останній добровільно не сплатив, вказана заборгованість підлягає стягненню в судовому порядку. Така правова позиція наведена у висновках Верховного Суду, викладених у постановах від 28 травня 2020 року у справі №826/7913/17 та від 18 червня 2021 року у справі №812/1926/17.

Відповідно до пункту 7 частини першої статті 64 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» виконавча дирекція Пенсійного фонду та її територіальні органи мають право, зокрема, стягувати з платників страхових внесків несплачені суми страхових внесків.

Аналогічна правова позиція наведена у постанові Верховного Суду від 05 січня 2021 року у справі №640/18421/19.

Верховний Суд неодноразово висловлювався, що обов`язок з відшкодування витрат на виплату та доставку пенсій призначених відповідно до статті 13 Закону України від 05.11.1991 року №1788-XII «Про пенсійне забезпечення» покладений на підприємства, (такий висновок міститься, зокрема, у постановах від 20 грудня 2018 року у справах №804/7025/17, №804/2506/17, від 18 січня 2023 року №826/8883/17, від 16 лютого 2023 року №640/14748/19, від 06 червня 2023 року №804/5216/17 ).

Суд також враховує, що відповідно до частини першої статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

При цьому, до основних завдань, які стоїть перед органами Пенсійного фонду України, відноситься забезпечення своєчасного і в повному обсязі фінансування та виплата пенсій.

Одним із джерел наповнення бюджету Фонду є надходження від відшкодування фактичних витрат Пенсійного фонду України на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах.

Добросовісне виконання суб`єктами господарювання свого обов`язку відповідно до закону брати участь у соціальному захисті громадян України є проявом соціальної відповідальності бізнесу, який враховує інтереси суспільства та бере на себе певну частину відповідальності за соціальний захист осіб, які його потребують.

Враховуючи вищезазначене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги в частині стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю «Комунальник» на користь Головного управління Пенсійного фонду в Донецькій області заборгованість по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до пунктів «б»-«з» статті 13 Закону України від 05.11.1991 №1788-XII «Про пенсійне забезпечення» до набрання чинності Законом України від 03.10.2017 №2148-VІІІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» та призначених відповідно до частини другої статті 114 Закону України 09.07.2003 №1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (за Списком №2) за березень 2022 року, за квітень 2022 року, за період з червня 2022 року по грудень 2022 року у розмірі 30892,60 грн. є безпідставними та необгрунтованими, тому не підлягають задоволенню.

Отже, відповідач має заборгованість з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій виключно у розмірі 68528,69 грн. (99421,29 грн. - 30892,60 грн.), яка підлягає стягненню в примусовому порядку за лютий 2022 року, за травень 2022 року, за період з січня 2023 року по березень 2024 року.

Згідно з частиною другою статті 9 КАС України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Згідно з частиною першою статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно із статтею 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Підсумовуючи, суд дійшов виновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню повністю.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини другої статті 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

За таких умов, беручи до уваги відсутність витрат суб`єкта владних повноважень, які пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз, підстави для стягнення з відповідача судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 2, 9, 77, 90, 139, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (місцезнаходження: пл. Соборна, буд. 3, м. Слов`янськ, Донецька область, 84122, код ЄДРПОУ 13486010) до Товариства з обмеженою відповідальністю «Комунальник» (місцезнаходження: вул. Бурденко, буд. 22, м. Костянтинівка, Краматорський район, Донецька область, 85102; код ЄДРОПУ 20332632) про стягнення заборгованості - задовольнити частково.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Комунальник» на користь Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області заборгованість по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до пунктів «б»-«з» статті 13 Закону України від 05.11.1991 №1788-XII «Про пенсійне забезпечення» до набрання чинності Законом України від 03.10.2017 №2148-VІІІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» та призначених відповідно до частини другої статті 114 Закону України 09.07.2003 №1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (за Списком №2) за лютий 2022 року, за травень 2022 року, за період з січня 2023 року по березень 2024 року в сумі - 68528 (шістдесят вісім тисяч п`ятсот двадцять вісім) грн. 69 коп.

В іншій частині позовних вимог - відмовити.

Рішення складено у повному обсязі та підписано 22.07.2024.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду у паперовому вигляді або через електронний кабінет (https://id.court.gov.ua/) у підсистемі «Електронний суд».

У разі застосування судом частини третьої статті 243 КАС України строк на апеляційне оскарження обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Л.В. Арестова

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.07.2024
Оприлюднено24.07.2024
Номер документу120515485
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —200/2878/24

Ухвала від 26.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бевзенко В.М.

Ухвала від 20.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бевзенко В.М.

Постанова від 10.10.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 10.10.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 28.08.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Рішення від 22.07.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Арестова Л.В.

Ухвала від 12.07.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Арестова Л.В.

Ухвала від 13.06.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Арестова Л.В.

Ухвала від 21.05.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Арестова Л.В.

Ухвала від 14.05.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Арестова Л.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні