Рішення
від 24.07.2024 по справі 520/6331/24
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

24 липня 2024 р. Справа №520/6331/24

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Олексія Котеньова, розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні у приміщенні Харківського окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "РЕКВЕСТ.ЮА" (вул. Родникова, буд. 9-А, кв. 55-А,м. Харків,Харківська обл., Харківський р-н,61183, код ЄДРПОУ 43063184) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46,м. Харків,Харківська обл., Харківський р-н,61057, код ЄДРПОУ 43983495) про скасування рішення,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просив суд:

- визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДПС у Харківській області, оформлене листом №3831/6/20-40-04-15-11 від 29.01.2024 року про відмову Товариству з обмеженою відповідальністю «РЕКВЕСТ.ЮА», код ЄДРПОУ 43063184 в переході на спрощену систему оподаткування зі сплатою єдиного податку 3-ї групи за ставкою 5% з 01.07.2023 року по 31.12.2023 року;

- зобов`язати Головне управління ДПС у Харківській області зареєструвати Товариство з обмеженою відповідальністю «РЕКВЕСТ.ЮА», код ЄДРПОУ 43063184 платником єдиного податку 3-ї групи зі сплатою єдиного податку за ставкою 5% з 01.07.2023 року по 31.12.2023 року;

- витрати по сплаті судового збору покласти на відповідача.

Ухвалою від 12.03.2024 Харківським окружним адміністративним судом (суддя Зінченко А.В.) прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене провадження.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 20.05.2024 прийнято позовну заяву до розгляду (суддя Олексій Котеньов).

Позивач в обґрунтування своїх вимог посилається на ігнорування відповідачем норм підпункту 91.4.4. пункту 91 підрозділу 8 розділу ХХ Податкового кодексу України (далі - ПК України), які є спеціальними та передбачають додаткові умови реєстрації платником єдиного податку на спрощеній системі оподаткування на період дії правового режиму воєнного стану.

Відповідач, заперечуючи проти позовних вимог, подав до суду відзив на позов, в якому зазначив про правомірність дій контролюючого органу щодо відмови у реєстрації позивача платником єдиного податку на спрощеній системі оподаткування.

Інші заяви по суті справи до суду не надходили.

Відповідно до ст.258 КАС України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Суд розглядає справу у порядку письмового провадження без фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу на підставі п.10 ч.1 ст.4, ч.4 ст.229 КАС України.

Дослідивши доводи позову, дослідивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, суд зазначає таке.

Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Товариство з обмеженою відповідальністю "РЕКВЕСТ.ЮА" зареєстровано 14.06.2019, основний вид діяльності згідно з КВЕД 62.21 Комп`ютерне програмування.

Станом на 24.02.2022 ТОВ «РЕКВЕСТ.ЮА» перебувало на обліку як платник податків за загальною системою, платник ПДВ.

З 02.01.2023 підприємство перебувало на обліку як платник Єдиного податку на ставці 2%, скориставшись особливостями відповідно до п.9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України.

ТОВ «РЕКВЕСТ.ЮА» звернулось до відповідача із заявою від 08.06.2023 про зміну ставки платника єдиного податку з 2 відсотків на 5 відсотків з 01 липня 2023 року, загалом єдиного податку з 02.01.2023.

Вказана заява подана до Головного управління ДПС у Харківській області 08.06.2023, що підтверджується витягом №37689, датою формування 09.08.2023 про застосування 3 групи єдиного податку за ставкою 5% з 01.07.2023, загалом єдиного податку з 02.01.2023.

Як вказав позивач, у грудні 2023 року йому стало відомо про те, що податковий орган вважає, що ТОВ «РЕКВЕСТ.ЮА» за рішенням податкового органу повернуто на загальну систему оподаткування зі сплатою ПДВ з 01.07.2023.

Представнику позивача у відповідь на адвокатські запити відповідач надав інформацію про те, що листом від 18.08.2023, спрямованим на адресу ДПС України, відповідач сповіщає центральний податковий орган про те, що ТОВ «РЕКВЕСТ.ЮА» подана заява про: зміну ставки єдиного податку з 01.07.2023; при обробці заяв щодо зміни ставки єдиного податку реєстрацію платниками ПДВ автоматично анульовано; анулювання платника ПДВ ТОВ «РЕКВЕСТ.ЮА» відбулось 01.07.2023; ГУ ДПС у Харківській області просить поновити реєстрацію ТОВ «РЕКВЕСТ.ЮА» платником ПДВ без зазначення дати.

У листі на адвокатський запит від 03.01.2024 року №42/6/20-40-04-15-11 відповідач підтвердив, що реєстрацію позивача платником ПДВ відновлено з 29.09.2023.

Відповідач листом №3831/6/20-40-04-15-11 від 29.01.2024 відмовив в обробці вказаної заяви та переведення позивача до застосування спрощеної системи оподаткування 3 групи зі сплатою 5 відсотків доходу.

Позивач вважає відмову відповідача щодо переведення позивача до застосування спрощеної системи оподаткування 3 групи зі сплатою 5 відсотків доходу згідно листа №3831/6/20-40-04-15-11 від 29.01.2024 протиправною, а тому звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд застосовує такі норми права.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України), який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановлено главою 1 розділу XIV Податкового кодексу України (далі- Кодекс).

Разом з тим відповідно до пункту 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, з 01 квітня 2022 року до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, положення розділу XIV Кодексу застосовуються з урахуванням особливостей.

Згідно з підпунктом 9.8 пункту 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу для обрання або переходу на спрощену систему з особливостями оподаткування, суб`єкт господарювання подає до контролюючого органу заяву. При цьому до заяви не додається розрахунок доходу за попередній календарний рік.

Суб`єкт господарювання вважається платником єдиного податку третьої групи з особливостями оподаткування з наступного робочого дня після подання заяви, а у разі подання заяви до 1 квітня 2022 року з 1 квітня 2022 року.

Форма заяви про застосування спрощеної системи оподаткування затверджена наказом Міністерства фінансів України від 16 липня 2019 року № 308.

Зареєстровані в установленому законом порядку суб`єкти господарювання (новостворені), які протягом 10 днів з дня державної реєстрації подали заяву про обрання спрощеної системи оподаткування з урахуванням особливостей оподаткування, встановлених цим пунктом, вважаються платниками єдиного податку третьої групи з дня їх державної реєстрації (підпункт 9.8 пункту 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Крім того, після припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України платники єдиного податку третьої групи, які на день припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України використовували особливості оподаткування, встановлені цим пунктом, з першого дня місяця, наступного за місяцем припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, втрачають право на використання особливостей оподаткування, передбачених цим пунктом, і автоматично вважаються такими, що застосовують систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання особливостей оподаткування, передбачених пунктом 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Платник єдиного податку третьої групи зі ставкою 2 відсотки доходу має право самостійно відмовитися від використання особливостей оподаткування, передбачених пунктом 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, з першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому прийнято таке рішення.

Новоутворенні суб`єкти господарювання, які бажають обрати спрощену систему оподаткування з урахуванням особливостей оподаткування, встановлених цим пунктом, подають заяву за загальною процедурою, передбаченою Кодексом (підпункт 9.9 пункту 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Згідно з абзацом 2 підпункту 298.6 пункту 298 Кодексу у разі зміни ставки єдиного податку заява подається платником єдиного податку третьої групи не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку календарного кварталу, в якому буде застосовуватися така ставка.

Враховуючи зазначене, суб`єкти господарювання (новостворені), які з дати державної реєстрації обрали спрощену систему з особливостями оподаткування (єдиний податок третьої групи зі ставкою 2 відсотки) можуть перейти з 01.07.2023 на застосування ставки єдиного податку у розмірі 5 відсотків за умови подання не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку III кварталу 2023 року заяви про зміну ставки єдиного податку.

Як встановлено судом позивачем 08.06.2024 подано електронну заяву, що підтверджується витягом №37689, датою формування 09.08.2023 та листом відповідача від 18.08.2023, про застосування 3 групи єдиного податку за ставкою 5% з 01.07.2023.

Тобто, дата реєстрації заяви - 08.06.2024, дата початку застосування ставки та групи - 01.07.2023.

Відтак, за наявності права позивача подати відповідну заяву, яка, як вже встановлено судом, подана із дотриманням порядку та строків, визначених ПК України, та відсутності підстав, передбачених п.299.6 ст.299 Податкового кодексу України, у відповідача відсутні правові підстави для відмови позивачу, оформленої листом від 29.01.2024 №3831/6/20-40-04-15-11.

Законом України від 30.06.2023 № 3219-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану" було доповнено підрозділ 8 розділу ХХ ПК України пунктом 91.

Так, відповідно до підпункту 91.4.4. пункту 91 підрозділу 8 розділу ХХ ПК України у 2023 звітному році суб`єкти господарювання, які у 2023 році використовували особливості оподаткування, встановлені цим пунктом, та втратили право або самостійно відмовилися від використання особливостей оподаткування, встановлених пунктом 9 цього підрозділу, і були переведені на сплату інших податків і зборів, визначених цим Кодексом, або щодо яких проведено державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності, мають право у 2023 році повторно здійснити перехід (обрати) на спрощену систему оподаткування, в тому числі у разі повторної протягом 2023 року державної реєстрації фізичною особою підприємцем, шляхом подання заяви за загальною процедурою, визначеною цим Кодексом.

При цьому у разі подання заяви до 1 вересня 2023 року суб`єкт господарювання вважається платником єдиного податку з 1 серпня 2023 року (крім єдиного податку третьої групи із ставкою єдиного податку у розмірі, визначеному підпунктом 1 пункту 293.3 статті 293 цього Кодексу, якщо така особа станом на 1 серпня 2023 року не зареєстрована платником податку на додану вартість).

Законодавча конструкція вищезазначеної норми свідчить про те, що дана норма є спеціальною щодо норми підпункту 298.1.4 пункту 298.1 статті 298 ПК України, адже має обмежене темпоральне застосування, значно звужений суб`єктний склад та додаткові умови застосування порівняно з загальною нормою.

За загальним правилом, норми права мають забезпечувати однозначні орієнтири правомірності поведінки, не повинні суперечити одна одній та мають взаємно узгоджуватись.

При цьому, завжди існує імовірність протиріч між нормами права. У разі якщо норми нормативних актів рівної юридичної сили містять різні моделі правового регулювання, перевагу при застосуванні слід надавати тій нормі, яка регулює вужче коло суспільних відносин, тобто є спеціальною.

Саме такий підхід застосував Верховний Суд у постановах від 25 травня 2022 року у справі № 120/1196/19-а та від 29 січня 2019 року у справі № 807/257/14.

Крім того, про перевагу норм lex specialis над іншими загальними нормами зазначає у своїх рішеннях і Європейський суд з прав людини (пункт 69 рішення у справі «Ніколова проти Болгарії», заява № 7888/03, пункт 15 рішення у справі «Баранкевич проти Росії», заява № 10519/03).

Отже, суд приходить до висновку, що норми підпункту 91.4.4. пункту 91 підрозділу 8 розділу ХХ ПК України є спеціальними по відношенню до норм підпункту 298.1.4 пункту 298.1 статті 298 ПК України, тому мають перевагу у застосуванні для спірних правовідносин.

Оскільки норми підпункту 91.4.4. пункту 91 підрозділу 8 розділу ХХ ПК України застосовуються до певного обмеженого кола осіб та мають додаткові умови їх застосування, суд має перевірити позивача на відповідність всім законодавчо встановленим критеріям.

По-перше, суб`єктний склад, - суб`єкти господарювання, які у 2023 році використовували особливості оподаткування, встановлені цим пунктом, та втратили право або самостійно відмовилися від використання особливостей оподаткування, встановлених пунктом 9 цього підрозділу, і були переведені на сплату інших податків і зборів, визначених цим Кодексом.

Відповідно до підпункту 9.4. пункту9 підрозділу 8 розділу ХХ ПК України відсоткова ставка єдиного податку для платників єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування, встановлені цим пунктом, встановлюється у розмірі 2 відсотки доходу, визначеного відповідно до статті 292 цього Кодексу.

З 01.04.2022 позивач переведений на 3 групу спрощеної системи оподаткування за ставкою 2%, відповідно до норм підпункту 9.4. пункту 9 підрозділу 8 розділу ХХ ПК України, отже входить до кола суб`єктів господарювання, які у 2023 році використовували особливості оподаткування.

По-друге, часові обмеження, - право повторно здійснити перехід на спрощену систему оподаткування надається лише у 2023 році. Як свідчать матеріали справи, позивач дотримався зазначеної вимоги.

По-третє, умови застосування, - перехід на спрощену систему оподаткування здійснюється шляхом подання заяви про перехід за загальною процедурою, визначеною цим Кодексом. Додатково передбачено, що у разі подання заяви до 1 вересня 2023 року суб`єкт господарювання вважається платником єдиного податку з 1 серпня 2023 року.

Враховуючи вищевикладене, суд на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України дійшов висновку про необхідність задоволення позовних вимог шляхом визнання протиправними дій Головного управління ДПС у Харківській області щодо відмови Товариству з обмеженою відповідальністю «РЕКВЕСТ.ЮА» про перехід із застосування спрощеної системи оподаткування із особливостями на платника єдиного податку 3 групи та сплати 5 відсотків доходу з 01.07.2023, які оформлені листом від 29.01.2024 №3831/6/20-40-04-15-11, та зобов`язання Головного управління ДПС y Харківській області зареєструвати Товариство з обмеженою відповідальністю «РЕКВЕСТ.ЮА» платником єдиного податку 3 групи та сплати 5 відсотків доходу з 01.07.2023.

Суд відмовляє у задоволенні позовних вимог щодо скасування рішення відповідача, адже лист від 29.01.2024 №3831/6/20-40-04-15-11 не відповідає вимогам щодо акту індивідуальної дії, проте підтверджує факт протиправності дій відповідача, допущених у межах спірних правовідносин.

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових та службових осіб, інших суб`єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

Відповідно до частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

За приписами ч.1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Розглянувши подані учасниками справи документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про часобґрунтованість заявлених позовних вимог.

Судові витрати підлягають розподілу відповідно до приписів ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України.

Керуючись ст.ст.4-10, 19, 77, 139, 241-246, 250, 255, 262, 236 293, 295, 297, 371 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Задовольнити частково позов Товариства з обмеженою відповідальністю "РЕКВЕСТ.ЮА" (вул. Родникова, буд. 9-А, кв. 55-А,м. Харків,Харківська обл., Харківський р-н,61183, код ЄДРПОУ 43063184) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46,м. Харків,Харківська обл., Харківський р-н,61057, код ЄДРПОУ 43983495) про скасування рішення.

Визнати протиправними дії Головного управління ДПС у Харківській області (61057, вул. Григорія Сковороди, буд. 46, ЄДРПОУ 43983495) щодо відмови Товариству з обмеженою відповідальністю «РЕКВЕСТ.ЮА» (61183, м. Харків, вул. Родникова, буд. 9-А, кв. 55А, ЄДРПОУ 43063184), в переході на спрощену систему оподаткування зі сплатою єдиного податку 3-ї групи за ставкою 5% з 01.07.2023 по 31.12.2023, оформлені листом №3831/6/20-40-04-15-11 від 29.01.2024.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Харківській області (61057, вул. Григорія Сковороди, буд. 46, ЄДРПОУ 43983495) зареєструвати Товариство з обмеженою відповідальністю «РЕКВЕСТ.ЮА» (61183, м. Харків, вул. Родникова, буд. 9-А, кв. 55А, ЄДРПОУ 43063184) платником єдиного податку 3-ї групи зі сплатою єдиного податку за ставкою 5% з 01.07.2023 по 31.12.2023.

Відмовити у задоволенні іншої частини позовних вимог.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС y Харківській області (61057, вул. Григорія Сковороди, буд. 46, ЄДРПОУ 43983495) на користь Товариство з обмеженою відповідальністю «РЕКВЕСТ.ЮА» (61183, м. Харків, вул. Родникова, буд. 9-А, кв. 55А, ЄДРПОУ 43063184) судовий збір в розмірі 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн 00 коп.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення у повному обсязі виготовлено 24 липня 2024 року.

СуддяОлексій КОТЕНЬОВ

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.07.2024
Оприлюднено26.07.2024
Номер документу120577359
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —520/6331/24

Ухвала від 24.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Ухвала від 20.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Постанова від 11.11.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 06.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 06.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 30.08.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Рішення від 24.07.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Котеньов О.Г.

Ухвала від 20.05.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Котеньов О.Г.

Ухвала від 12.03.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зінченко А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні