ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116 (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"25" червня 2024 р. Справа№ 910/712/24
Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Буравльова С.І.
суддів: Шапрана В.В.
Андрієнка В.В.
секретар
судового засідання Рибчич А.В.
за участю
представників:
від позивача - Бойко В.В.
від відповідача - Коваль В.В., Василевич Д.С.
розглянувши апеляційну скаргу Державної наукової установи "Центр інноваційних медичних технологій НАН України"
на рішення Господарського суду м. Києва від 13.05.2024 р. (повний текст складено 15.05.2024 р.)
у справі № 910/712/24 (суддя - Андреїшина І.О.)
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Елінвар"
до Державної наукової установи "Центр інноваційних медичних технологій НАН України"
про стягнення 12195241,51 грн
ВСТАНОВИВ:
У січні 2024 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Елінвар" звернулось до Господарського суду м. Києва з позовом до Державної наукової установи "Центр інноваційних медичних технологій НАН України" про стягнення заборгованості за договором підряду № ВР-39 від 07.05.2019 р. у розмірі 12195241,51 грн.
Вимоги позивача обґрунтовані тим, що відповідач, в порушення умов укладеного договору підряду, не виконав свого обов`язку щодо вчасної оплати за виконані роботи, у зв`язку з чим у нього виникла заборгованість.
Рішенням Господарського суду м. Києва від 13.05.2024 р. у справі № 910/712/24 позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Елінвар" задоволено в повному обсязі.
Не погоджуючись із вказаним рішенням, Державна наукова установа "Центр інноваційних медичних технологій НАН України" подала апеляційну скаргу (безпосередньо до Північного апеляційного господарського суду), у якій просить скасувати оскаржуване рішення та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову.
Апеляційна скарга мотивована тим, що судом першої інстанції порушено норми матеріального та процесуального права.
Обґрунтовуючи апеляційну скаргу, відповідач посилається на відсутність у нього обов`язку з оплати робіт поза межами договірної ціни, встановленої у договорі підряду № ВР-39 від 07.05.2019 р. з оплати робіт, виконаних позивачем у грудні 2021 року згідно з актами № 20 та № 21.
Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями Північного апеляційного господарського суду від 03.06.2024 р. апеляційну скаргу у справі № 910/712/24 передано на розгляд колегії суддів у складі: Буравльов С.І. (головуючий суддя (суддя-доповідач)), Шапран В.В., Андрієнко В.В.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 05.06.2024 р. р. було відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Державної наукової установи "Центр інноваційних медичних технологій НАН України" та призначено справу № 910/712/24 до розгляду на 25.06.2024 р.
У судовому засіданні 25.06.2024 р. представники сторін надали усні пояснення по суті апеляційної скарги.
Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши докази, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія встановила наступне.
За наслідками проведеного тендеру відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» тендерним комітетом Державної наукової установи «Центр інноваційних медичних технологій НАН України» складено протокол № 5 від 19.04.2019 р. щодо розгляду тендерних пропозицій на закупівлю «Реконструкція приміщень терапевтичного корпусу лікарні Державної наукової установи «Центр інноваційних медичних технологій НАН України» по Вознесенському узвозу, 22-В у Шевченківському районі м. Києва» (ДСТУ Б Д.1.1-1:2013 код CPV ДК 021:2015 - 45454000-4 Реконструкція», за яким Товариство з обмеженою відповідальністю «Елінвар» визнано переможцем у відкритих торгах по предмету закупівлі в розмірі 138000000,00 грн.
На підставі проведеного тендеру, 07.05.2019 р. між Товариством з обмеженою відповідальністю «Елінвар» (далі - підрядник) та Державною науковою установою «Центр інноваційних медичних технологій НАН України» (далі - замовник) було укладено договір підряду № ВР-39 (далі - договір підряду).
Відповідно до п. 1.1 договору підрядник зобов`язується за завданням замовника на свій ризик виконати та здати йому у встановлений цим договором строк закінчені роботи згідно з п. 1.2 цього договору, а замовник зобов`язується надати підряднику будівельний майданчик (фронт робіт), передати необхідну для виконання робіт проектну документацію, прийняти від підрядника закінчені роботи та оплатити їх. Власником результату виконаних робіт є замовник.
Згідно з п. 1.2 договору підряду визначено найменування робіт (об`єкта будівництва), що мають бути виконані підрядником: «Реконструкція приміщень терапевтичного корпусу лікарні Державної наукової установи «Центр інноваційних медичних технологій НАН України» по Вознесенському узвозу, 22-В Шевченківському районі м. Києва (ДСТУ Б Д.1.1-1:2013 код CPV ДК 021:2015 - 45454000 - 4 Реконструкція)».
Як передбачено п. 1.3 договору підряду, склад та обсяги робіт, що мають бути виконані підрядником, визначено у відповідності до робочого проекту та додатків до цього договору, які є невід`ємною його частиною.
За п. 2.1 договору підряду строки виконання робіт визначаються відповідно до календарного графіку виконання робіт, що є невід`ємною частиною цього договору, в якому визначаються початок та закінчення всіх видів (етапів) робіт, передбачених цим договором. Строки виконання відповідно до календарного графіку виконання робіт уточнюються сторонами згідно з п. 3.4 цього договору.
У відповідності до п. 3.1 договору підряду загальна вартість цього договору визначається у відповідності до розрахунку договірної ціни, що є невід`ємною частиною цього договору, та становить 138000000,00 грн.
Договірна ціна за договором встановлена як тверда договірна ціна. Вартість робіт 2019 року 98000000,00 грн, в т.ч. ПДВ 16333333,33 грн. Вартість робіт 2020 року 40000000,00 грн, в т.ч. ПДВ 6666666,67 грн. Фінансові зобов`язання на 2020 рік будуть взяті виключно при наявності відповідних бюджетних призначень, що затверджені належним чином (п. 3.2 договору підряду).
В п. 3.3 договору підряду визначено, що ціна цього договору може бути зменшена сторонами у випадках, що передбачені ч. 4 ст. 36 Закону України «Про публічні закупівлі» та чинним законодавством України.
Відповідно до п. 3.4 договору підряду з урахуванням ст. 48 Бюджетного кодексу України зобов`язання замовника щодо оплати виконаних робіт виникають виключно при наявності та в обсягах відповідно до бюджетного асигнування, затвердженого для замовника на фінансування закупівлі протягом поточного бюджетного періоду. Виконання та оплата вартості залишкового обсягу робіт, сума яких перевищує розмір наявного бюджетного асигнування, здійснюється виключно за умови затвердження додаткових бюджетних асигнувань для замовника протягом відповідного бюджетного періоду. Зобов`язання сторін в частині виконання робіт та їх оплати протягом 2019 року встановлюються згідно плану фінансування та в сумі, що не перевищує 98000000,00 грн. Очікуваний обсяг зобов`язань сторін в частині виконання робіт та їх оплати протягом 2019 - 2020 років встановлюються згідно плану фінансування та в сумі, що не перевищує 138000000,00 грн. Після затвердження у встановленому порядку додаткових бюджетних асигнувань для замовника на фінансування закупівлі сторони уточнюють розподіл коштів згідно плану фінансування протягом поточного бюджетного періоду згідно з п. 13.2 цього договору, та згідно з фактичним обсягом затверджених бюджетних асигнувань, а так само уточнюють розподіл робіт в частині строків їх виконання згідно календарного графіку виконання робіт.
За умовами п. 3.5 договору підряду джерело фінансування робіт згідно цього договору: бюджетне фінансування.
В пункті 4.2 договору підряду сторони визначили, що замовник, серед іншого, зобов`язаний надати підряднику будівельний майданчик (фронт робіт), передати дозвільну та іншу договірну документацію, необхідну для виконання робіт.
Згідно з п. 4.4 договору підряду підрядник, серед іншого, зобов`язаний виконати з використанням власних ресурсів та у встановлені строки роботи відповідно до проектної документації та цього договору.
Як передбачено п. 11.4 договору підряду, підрядник зобов`язаний інформувати замовника, зокрема, про хід виконання робіт, у тому числі про відхилення від графіка їх виконання (причини, заходи щодо усунення відхилення тощо).
Відповідно до п. 13.1 договору підряду фінансування робіт проводиться за планом, який є невід`ємною частиною цього договору.
У випадку продовження строку виконання робіт або строку дії цього договору з підстав, визначених згідно зі ст. 36 Закону України «Про публічні закупівлі», та на строк, що охоплює більше ніж один бюджетний період замовника, розподіл коштів на фінансування виконання робіт додатково узгоджується сторонами. Замовник має право уточнити план фінансування робіт на поточний рік з урахуванням наявних у нього коштів, обсягів фактично виконаних робіт тощо. У разі прийняття замовником рішення про прискорення чи уповільнення темпів виконання робіт одночасно уточнюється план фінансування будівництва з внесенням відповідних змін у цей договір (п. п. 13.2, 13.3 договору підряду).
Згідно з п. 14.2 договору підряду після одержання повідомлення підрядника про готовність до передачі закінчених робіт замовник зобов`язаний негайно розпочати їх приймання.
У відповідності до п. 14.3 договору підряду передача виконаних робіт підрядником і приймання їх замовником оформлюється актом приймання виконаних будівельних робіт за формою КБ-2в згідно ДСТУ Б Д.1.1-1:2013.
За п. 14.5 договору підряду замовник зобов`язаний прийняти виконані підрядником роботи протягом 10 робочих днів з моменту подання їх до прийняття. Строк подання до прийняття виконаних робіт розпочинається з дати передачі замовнику оформленого належним чином акту приймання виконаних будівельних робіт форми КБ-2в.
Відповідно до п. 14.6 договору підряду, у випадку відмови замовника укласти акт здачі-приймання виконаних робіт форми КБ-2в, що підготовлений підрядником, замовник протягом 10 робочих днів з моменту отримання відповідного акту приймання виконаних будівельних робіт форми КБ-2в письмово повідомляє підрядника про причини відмови від укладення такого акту. Протягом 10 днів з дати отримання підрядником повідомлення про причину відмови укласти акти приймання виконаних будівельних робіт форми КБ-2в, сторони складають двосторонній акт з переліком виявлених недоліків, і визначенням строку їх виправлення.
Згідно з п. 14.7 договору підряду, якщо протягом 10 робочих днів з моменту передачі підрядником замовнику акту приймання виконаних будівельних робіт форми КБ-2в замовником він не підписаний, або замовник не надав підряднику письмової відмови у підписанні такого акту, виконані підрядником роботи вважаються прийнятими замовником без зауважень та підлягають оплаті, за винятком випадків, коли прийняття замовником робіт у вказані строки було неможливим з незалежних від останнього причин.
У пункті 15.1 договору підряду сторони погодили, що оплата виконаних робіт проводиться у безготівковій формі поетапно проміжними платежами по мірі виконання робіт. Проміжні платежі за виконані роботи здійснюються в межах не більш як 95 відсотків їх загальної вартості за договірною ціною. Кінцеві розрахунки здійснюються в двотижневий термін після виконання і приймання всіх передбачених цим договором робіт та реєстрації декларації про готовність об`єкта до експлуатації або видачі сертифіката, в тому числі щодо пускових комплексів та черг.
У відповідності до п. 15.2 договору підряду розрахунки за виконані роботи проводяться на підставі документів про обсяги виконаних робіт форми КБ-2в та їх вартість форми КБ-3. Документи про виконані роботи та їх вартість складаються і підписуються підрядником та передаються замовнику. Замовник перевіряє ці документи в разі відсутності зауважень підписує їх. Після підписання документів замовник зобов`язаний оплатити виконані роботи та з урахуванням строків, визначених чинним законодавством на реєстрацію таких документів, в органі, що здійснює казначейське обслуговування замовника.
Згідно з п. 15.3 договору підряду, у разі виявлення невідповідності робіт, пред`явлених до оплати, встановленим вимогам завищення їх обсягів або неправильного застосування кошторисних норм, поточних цін, розцінок, інших помилок, що вплинули на ціну виконаних робіт, замовник має право за участю підрядника скоригувати суму, що підлягає оплаті.
Внесення змін у цей договір чи його розірвання допускається тільки за згодою сторін, окрім випадків, передбачених цим договором. У разі відсутності відповідної згоди (окрім випадків передбачених цим договором) заінтересована сторона має право звернутися до суду (п. 19.1 договору підряду).
Цей договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами та діє до 31.12.2020 р., а в частині розрахунків - до повного виконання зобов`язань. Невід`ємною частиною цього договору є додатки у складі: договірна ціна, календарний графік виконання робіт, локальні кошториси (інші розрахунки, тощо) (п. п. 20.1, 20.4 договору підряду).
Під час виконання будівельних робіт на об`єкті «Реконструкція приміщень терапевтичного корпусу лікарні Державної наукової установи «Центр інноваційних медичних технологій НАН України» по Вознесенському узвозу, 22-В Шевченківському районі м. Києва» протягом 2019 - 2022 років сторонами були внесені зміни до договору підряду № ВТ-39 від 07.05.2019 р. наступними додатковими угодами:
Додатковою угодою № 1 до договору підряду від 15.05.2019 р. сторони дійшли згоди про необхідність внести зміни до договору, виклавши пункт 3.2 договору в такій редакції: договірна ціна згідно цього договору є твердою і становить 135972327,63 грн, в т.ч. ПДВ - 22662054,60 грн; вартість робіт 2019 року 95972327,63 грн, в т.ч. ПДВ 15995387,94 грн; вартість робіт 2020 року 40000000,00 грн, в т.ч. ПДВ - 6666666,67 грн. Фінансові зобов?язання на 2020 рік будуть взяті виключно при наявності відповідних бюджетних призначень, що затверджені належним чином».
Додатковою угодою № 2 до договору підряду від 14.09.2020 р. сторони дійшли згоди внести наступні зміни до договору підряду: договірна ціна згідно цього договору є твердою і становить 135972327,63 грн в т.ч. ПДВ - 22658721,27 грн; вартість робіт 2019 року 95972327,63 грн в т.ч. ПДВ - 15995387,94 грн; вартість робіт 2020 року 40000000,00 грн в т.ч. ПДВ - 6666 666,67 грн, в тому числі: за рахунок загального фонду 39270000,00 грн в т.ч. ПДВ - 6545000,00 грн; за рахунок спеціального фонду 730000,00 грн, в т.ч. ПДВ - 121666,67 грн.
Відповідно до додаткової угоди № 3 до договору підряду від 14.09.2020 р. сторони дійшли згоди зменшити обсяги робіт та внести наступні зміни: зменшити суму договору на 20000,00 грн. Внести зміни до договору, виклавши пункт 3.2 договору в такій редакції: договірна ціна згідно цього договору є твердою і становить 135952327,63 грн , в т.ч. ПДВ - 22658721,27 грн; вартість робіт 2019 року 95972327,63 грн, в т.ч. ПДВ 15995387,94 грн; вартість робіт 2020 року 39980000,00 грн, в т.ч. ПДВ - 6663333,33грн, в тому числі: за рахунок загального фонду 39270000,00 грн в т.ч. ПДВ - 6545000,00 грн; за рахунок спеціального фонду 710000,00 грн, в т.ч. ПДВ - 118333,33 грн.
У зв`язку із укладанням додаткової угоди № 3 сторонами затверджено зведений кошторисний розрахунок вартості об`єкта будівництва, та договірну ціну.
Згідно з додатковою угодою № 4 до договору підряду від 12.10.2020 р. сторони дійшли згоди внести зміни до договору підряду, змінивши розподіл коштів за рахунок спеціального фонду на 215000,00 грн, в т. ч. ПДВ - 35833,33 грн, у зв?язку з чим викласти пункт 3.2 договору в такій редакції: договірна ціна згідно цього договору є твердою і становить 135952327,63 грн, в т.ч. ПДВ - 22658721,27 грн. Вартість робіт 2019 року 95972327,63 грн, в т.ч. ПДВ 15995387,94 грн. Вартість робіт 2020 року 39980000,00 грн, в т.ч. ПДВ - 6663333,33грн, в тому числі: за рахунок загального фонду 39 055 000,00 грн в т.ч. ПДВ - 6 509 166, 67 грн; за рахунок спеціального фонду 925000,00 грн, в т.ч. ПДВ - 154166,66 грн.
У зв`язку з укладенням додаткової угоди № 4 сторонами затверджено зведений кошторисний розрахунок вартості об`єкта будівництва та договірну ціну.
Згідно з додатковою угодою № 5 до договору підряду від 24.12.2020 р. сторони дійшли згоди внести зміни до договору, змінивши розподіл коштів за рахунок спеціального фонду на 215000,00 грн, в т. ч. ПДВ - 35833,33 грн, у зв`язку з чим викласти пункт 3.2 договору в такій редакції: договірна ціна згідно цього договору є твердою і становить 135952327,63 грн, в т.ч. ПДВ - 22658 721грн; вартість робіт 2019 року 95972327,63 грн, в т.ч. ПДВ 15995 387,94 грн; вартість робіт 2020 року 39979999,59 грн, в т.ч. ПДВ - 6663333,17 грн, в тому числі: за рахунок загального фонду 39055000,41 грн в т.ч. ПДВ - 6509166,74 грн; за рахунок спеціального фонду 924999,59 грн, в т.ч. ПДВ - 154166,60 грн.
Відповідно до додаткової угоди № 6 до договору підряду від 28.12.2020 р. сторони дійшли згоди продовжити строк дії договору на 2021 рік. У зв`язку з продовженням терміну дії договору сторони узгодили викласти п. 20.1 договору в новій редакції: договір набуває чинності з моменту його підписання сторонами та діє до 31.12.2021 р., а в частині розрахунків - до повного виконання сторонами взятих на себе зобов`язань» також сторони дійшли згоди викласти п. 3.2 договору в наступній редакції: договірна ціна згідно цього договору є твердою і становить 135952 327,63 грн, в т.ч. ПДВ - 22658721,00 грн; вартість робіт 2019 року 95972327,63 грн ,в т.ч. ПДВ 15995 387,94 грн; вартість робіт 2020 року за рахунок спеціального фонду 924999, 59 грн, в т.ч. ПДВ - 154166,60 грн. Вартість робіт 2021 року 39055000,41 грн, в т.ч. ПДВ - 6509166,74 грн. Фінансові зобов`язання на 2021 рік будуть взяті виключно при наявності відповідних бюджетних призначень, що затверджені належним чином.
Згідно з додатковою угодою № 7 до договору підряду від 26.01.2021 р. сторони дійшли згоди викласти п. 3.2 в наступній редакції: договірна ціна згідно з цим договором є твердою і становить 135952327,63 грн, в т.ч. ПДВ - 22658721,27 грн; вартість робіт 2019 року 95972327,63 грн, в т.ч. ПДВ 15995387,94 грн; вартість робіт 2020 року за рахунок спеціального фонду 924999,59 грн, в т.ч. ПДВ - 154166,60 грн; вартість робіт 2021 року 39055000,41 грн, в т.ч. ПДВ - 6509166,74 грн в т.ч. затвердженими бюджетними асигнуваннями на 2021 рік у розмірі: 10500000,00 грн, в тому числі 20% ПДВ - 1750000,00 грн.
Згідно з додатковою угодою № 8 до договору підряду від 05.02.2021 р. сторони дійшли згоди зменшити обсяги робіт та внести наступні зміни: зменшити суму договору на 81000,00 грн. Внести зміни до договору, виклавши пункт 3.2 договору в такій редакції: договірна ціна згідно з цим договором є твердою і становить 135871327,63 грн, в т.ч. ПДВ - 22645221,00 грн; вартість робіт 2019 року 95972 327,63 грн, в т.ч. ПДВ 15995387,94 грн; вартість робіт 2020 року за рахунок спеціального фонду 924999,59 грн, в т.ч. ПДВ - 154166,60 грн; вартість робіт 2021 року 38974000,41 грн в т.ч. ПДВ - 6495666,74 грн, в т.ч. затвердженими бюджетними асигнуваннями на 2021 рік у розмірі: 10419000,00 грн, в тому числі 20% ПДВ - 1736500,00 грн.
Відповідно до додаткової угоди № 9 до договору підряду від 22.02.2021 р. сторони дійшли згоди внести зміни до договору, змінивши розподіл коштів на 2021 рік, виклавши пункт 3.2 договору в такій редакції: договірна ціна згідно цього договору є твердою і становить 135871327,63 грн, в т.ч. ПДВ - 22645221,00 грн; вартість робіт 2019 року 95972327,63 грн, в т.ч. ПДВ 15995387,94 грн; вартість робіт 2020 року за рахунок спеціального фонду 924999,59 грн, в т.ч. ПДВ - 154166,60 грн; вартість робіт 2021 року 38974000,41 грн, в т.ч. ПДВ - 6495666,74 грн, затвердженими бюджетними асигнуваннями: за рахунок загального фонду Державного бюджету: 10419000,00 грн, в тому числі 20% ПДВ - 1736500,00 грн; за рахунок спеціального фонду Державного бюджету: 2558564,16 грн в т.ч. 20% ПДВ - 426427,36 грн.
Відповідно до додаткової угоди 11 до договору підряду від 18.05.2021 р. сторони дійшли згоди зменшити обсяг робіт на 2021 рік за рахунок спеціального фонду Державного бюджету на 2108564,16 грн, в тому числі 20% ПДВ - 351427,36 грн, у зв?язку з чим викласти пункт 3.2 договору в такій редакції: договірна ціна згідно цього договору є твердою і становить 135871327,63 грн,в т.ч. ПДВ - 22645221,00 грн: вартість робіт 2019 року 95972327,63 грн, в т.ч. ПДВ 15995 387,94 грн; вартість робіт 2020 року за рахунок спеціального фонду 924999,59 грн, в т.ч. ПДВ - 154166,60 грн; вартість робіт 2021 року 38974000,41 грн, в т.ч. ПДВ - 6495666,74 грн: за рахунок загального фонду Державного бюджету: 10419000,00 грн, в тому числі 20% ПДВ - 1736500,00 грн; за рахунок спеціального фонду Державного бюджету: 450000,00 грн, в т.ч. ПДВ - 75000,00 грн.
Згідно з додатковою угодою № 12 до договору підряду від 15.12.2021 р. сторони дійшли згоди внести зміни до договору в частині розподілу коштів на 2021 рік, у зв?язку з чим викласти пункт 3.2 договору в такій редакції: договірна ціна згідно з цим договором є твердою і становить 135871327,63 грн., в т.ч. ПДВ - 22645221,00 грн; вартість робіт 2019 року 95972327,63 грн, в т.ч. ПДВ 15995387,94 грн; вартість робіт 2020 року за рахунок спеціального фонду 924999,59грн, в т.ч. ПДВ - 154166,60 грн; вартість робіт 2021 року 38974000,41 грн, в т.ч. ПДВ - 6495666,74 грн: за рахунок загального фонду: 12419000,00 грн, в тому числі 20% ПДВ - 2069833,33 грн; за рахунок спеціального фонду: 2558564,16 грн, в т.ч. ПДВ - 426427,36 грн.
Відповідно до додаткової угоди № 13 до договору підряду від 29.12.2021 р. сторони дійшли згоди продовжити строк дії договору на 2022 рік та узгодили викласти пункт 20.1 договору в такій редакції: цей договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами та діє до 31 грудня 2022 року, але в будь-якому випадку до повного виконання сторонами своїх зобов`язань. Також сторони узгодили викласти пункт 3.2 договору в такій редакції: договірна ціна згідно з цим договором є твердою і становить 135871327,63 грн, в т.ч. ПДВ - 22645221,00 грн; вартість робіт 2019 року 95972327,63 грн, в т.ч. ПДВ 15995387,94 грн; вартість робіт 2020 року за рахунок спеціального фонду 924999,59 грн, в т.ч. ПДВ - 154166,60 грн; вартість робіт 2021 року 13218848,58 грн в т.ч. ПДВ - 2203141,43 грн; вартість робіт 2022 року 25755151,83 грн, в т. ч. ПДВ - 4292525,30 грн.
Згідно з додатковою угодою № 14 до договору підряду від 08.02.2022 р. сторони дійшли згоди викласти п. 3.2 у наступній редакції: договірна ціна згідно з цим договором є твердою і становить 135871327,63 грн, в т.ч. ПДВ - 22645221,00 грн; вартість робіт 2019 року 95972327,63 грн, в т.ч. ПДВ 15995387,94 грн; вартість робіт 2020 року за рахунок спеціального фонду 924999,59 грн, в т.ч. ПДВ - 154166,60 грн; вартість робіт 2021 року 13218848,58 грн, в т.ч. ПДВ - 2203141,43 грн; вартість робіт 2022 року 25755151,83 грн, в т. ч. ПДВ - 4292525,30 грн, в т.ч. затвердженими бюджетними асигнуваннями на 2022 рік за рахунок спеціального фонду у розмірі 3115000,00 грн, в тому числі 20% ПДВ - 519166,67 грн.
На виконання умов укладеного договору підряду позивач виконав у період з травня 2019 року по грудень 2021 року підрядні роботи, які прийняті та оплачені в повному обсязі відповідачем, що підтверджується актами приймання виконаних будівельних робіт та довідками про вартість виконаних будівельних робіт, а саме:
- акт № 1 приймання виконаних будівельних робіт (за травень 2019 року) та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат (за травень 2019 року) на суму 864312,13 грн;
- акт № 2 приймання виконаних будівельних робіт (за травень 2019 року) та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат (за травень 2019 року) на суму 988268,08 грн;
- акт № 3 приймання виконаних будівельних робіт (за травень 2019 року) та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат (за травень 2019 року) на суму 863105,95 грн;
- акт № 4 приймання виконаних будівельних робіт (за травень 2019 року) та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат (за травень 2019 року) на суму 609441,94 грн;
- акт № 5 приймання виконаних будівельних робіт (за червень 2019 року) та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат (за червень 2019 року) на суму 952796,20 грн;
- акт № 6 приймання виконаних будівельних робіт (за червень 2019 року) та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат (за червень 2019 року) на суму 1003623,02 грн;
- акт № 7 приймання виконаних будівельних робіт (за червень 2019 року) та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат (за червень 2019 року) на суму 975515,38 грн;
- акт № 8 приймання виконаних будівельних робіт (за червень 2019 року) та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат на суму 4038419,10 грн;
- акт № 9 приймання виконаних будівельних робіт та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат на суму 3986084,03 грн;
- акт № 10 приймання виконаних будівельних робіт (за липень 2019 року) та на суму 3268102,88 грн;
- акт вартості устаткування, що придбавається виконавцем робіт на суму 929590,15 грн;
- акт № 11 приймання виконаних будівельних робіт (за липень 2019 року) та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат на суму 1497028,60 грн;
- акт № 12 приймання виконаних будівельних робіт від 24.07.2019 р. та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат від 24.07.2019 р. на суму 4994536,82 грн;
- акт № 13 приймання виконаних будівельних робіт (за серпень 2019 року) та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат від 08.08.2019 р. на суму 5864084,11 грн;
- акт № 14 приймання виконаних будівельних робіт (за серпень 2019 року) від 27.08.2019 та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат (за серпень 2019 року) від 27.08.2019 р. на суму 5980494,40 грн;
- акт № 15 приймання виконаних будівельних робіт (за вересень 2019 року) від 10.09.2019 р. та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат (за вересень 2019 року) від 10.09.2019 р. на суму 5999952,84 грн;
- акт № 16 приймання виконаних будівельних робіт (за вересень 2019 року) від 10.09.2019 р. та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат (за вересень 2019 року) від 10.09.2019 р. на суму 5982037,34 грн;
- акт № 17 приймання виконаних будівельних робіт (за вересень 2019 року) від 23.09.2019р. та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат (за вересень 2019 року) від 23.09.2019 р. на суму 5940962,27 грн;
- акт № 18 приймання виконаних будівельних робіт (за жовтень 2019 року) від 03.10.2019 р. та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат (за жовтень 2019 року) від 03.10.2019 р. на суму 5961011,40 грн з проведеною оплатою 07.10.2019 р. у розмірі 5961011,40 грн;
- акт № 19 приймання виконаних будівельних робіт (за жовтень 2019 року) від 11.10.2019 р. та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат (за жовтень 2019 року) від 11.10.2019 р. на суму 5985154,76 грн;
- акт № 20 приймання виконаних будівельних робіт (за жовтень 2019 року) від 11.10.2019 р. та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат (за жовтень 2019 року) від 11.10.2019 р. на суму 5932551,77 грн;
- акт № 21 приймання виконаних будівельних робіт (за листопад 2019 року) та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат (за листопад 2019 року) від 13.11.2019 р. на суму 5986394,45 грн;
- акт № 22 приймання виконаних будівельних робіт (за листопад 2019 року) від 25.11.2019 р. та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат (за листопад 2019 року) від 25.11.2019 р. на суму 5966819,60 грн;
- акт № 23 приймання виконаних будівельних робіт (за листопад 2019 року) та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат (за грудень 2019 року) на суму 5945493,91 грн;
- акт № 24 приймання виконаних будівельних робіт (за грудень 2019 року) від 26.12.2019 р. та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат (за грудень 2019 року) на суму 5456546,50 грн;
- акт № 1 приймання виконаних будівельних робіт (за вересень 2020 року) та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат (за жовтень 2020 року) на суму 214846,73 грн;
- акт № 1/1 вартості устаткування, що придбавається виконавцем робіт на суму 130299,10 грн;
- акт № 2 приймання виконаних будівельних робіт (за вересень 2020 року) від 13.10.2020 р. на суму 161730,76 грн;
- акт № 2/2 приймання виконаних будівельних робіт від 13.10.2020 р. на суму 52416,00 грн;
- акту № 3 приймання виконаних будівельних робіт (за жовтень 2020 року) на суму 199873,68 грн;
- акт № 4 приймання виконаних будівельних робіт (за грудень 2020 року) та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат (за грудень 2020 року) на суму 15126,32 грн;
- акт № 5 приймання виконаних будівельних робіт (за грудень 2020 року) та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат (за грудень 2020 року) на суму 14801,71 грн;
- акт вартості устаткування, що придбавається виконавцем робіт за грудень 2020 року на суму 135905,29 грн;
- акт № 1 приймання виконаних будівельних робіт (за березень 2021 року) та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат (за березень 2021) від 16.03.2021 на суму 281577,60 грн.;
- акт № 2 приймання виконаних будівельних робіт (за березень 2021 року) та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат (за березень 2021 року) від 16.03.2021 р. на суму 218412,00 грн;
- акту № 3 приймання виконаних будівельних робіт (за березень 2021 року) та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат (за березень 2021 року) від 16.03.2021 р. на суму 499567,06 грн;
- акт № 4 приймання виконаних будівельних робіт (за квітень 2021 року) та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат (за квітень 2021 року) від 19.04.2021 р. на суму 499968,00 грн;
- акт № 5 приймання виконаних будівельних робіт (за травень 2021 року) та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат від 18.05.2021 р. на суму 460900,51 грн;
- акт № 6 приймання виконаних будівельних робіт (за травень 2021 року) на суму 946111,58 грн;
- акт № 6/1 вартості устаткування, що придбавається виконавцем робіт на суму 92633,64 грн, та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат від 18.05.2021 р.;
- акт № 7 приймання виконаних будівельних робіт від 10.06.2021 р. на суму 308521,20 грн з проведеною оплатою 22.06.2021 р. у розмірі 308521,20 грн;
- акт № 7/1 вартості устаткування, що придбавається виконавцем робіт на суму 75214,80 грн, та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат;
- акт № 8 приймання виконаних будівельних робіт від 16.06.2021 р. та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат на суму 198922,80 грн;
- акт № 9 приймання виконаних будівельних робіт від 24.06.2021 р. та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат на суму 828226,80 грн;
- акт № 10 приймання виконаних будівельних робіт від 01.07.2021 р. та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат на суму 1846185,83 гр.;
- акт № 11 приймання виконаних будівельних робіт від 01.07.2021 р. та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат на суму 305256,00 грн;
- акт № 12 приймання виконаних будівельних робіт (за липень 2021 року) та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат на суму 1849602,22 грн;
- акт № 13 приймання виконаних будівельних робіт від 01.09.2021 р. та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат на суму 1701217,36 грн;
- акт № 14 приймання виконаних будівельних робіт (за листопад 2021 року) та довідка про вартість виконаних робіт (за листопад 2021 року) на суму 450000,00 грн;
- акт вартості устаткування, що придбавається виконавцем робіт на суму 349848,58 грн;
- акт приймання виконаних будівельних робіт (за грудень 2021 року) та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат на суму 280139,77 грн;
- акт приймання виконаних будівельних робіт (за грудень 2021 року) та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат на суму 599234,98 грн;
- акт приймання виконаних будівельних робіт (за грудень 2021 року) та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат на суму 644969,56 грн;
- акт приймання виконаних будівельних робіт (за грудень 2021 року) та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат (за грудень 2021 року) на суму 782338,28 грн.
30.12.2021 р. позивач направив на адресу відповідача лист № 30-39, яким надіслав відповідачу акт № 20 приймання виконаних будівельних робіт (за грудень 2021 року) форми КБ2в на загальну суму 8212414,07 грн; підсумкову відомість ресурсів; акт № 21 приймання виконаних будівельних робіт (за грудень 2021 року) форми КБ2в на загальну суму 3982827,44 грн; підсумкову відомість ресурсів, які на 12195241,51 грн перевищують вартість робіт, обумовлених сторонами в додатковій угоді № 13 від 29.12.2021 р. Зазначений лист було отримано відповідачем 11.01.2022 р.
Позивач у позовній заяві зазначає, що всупереч умов укладеного договору підряду, без будь-яких причин, письмових пояснень та без будь-яких повідомлень, відповідачем роботи не були прийняті та не були підписані акти приймання виконаних робіт за грудень 2021 року № 20 на суму 8212414,07 грн та № 21 на суму 3982827,44 грн. Також, відповідачем не було надано жодної письмової відмови від підписання таких актів.
Наведене стало підставою для звернення позивача до суду з даним позовом, оскільки Товариство з обмеженою відповідальністю «Елінвар» вважає, що ним виконано роботи за договором, в той час як відповідач протиправно ухиляється від прийняття таких робіт та їх оплати. У зв`язку з цим позивач вказує на наявність правових підстав для стягнення з відповідача заборгованості у загальному обсязі 12195241,51 грн.
Відповідач, в свою чергу, заперечував проти позовних вимог, вказуючи на те, що після підписання додаткової угоди № 13 від 29.12.2021 р. сторони привели у відповідність вартість робіт 2021 року в розмірі 13218848,58 грн, які на дату підписання цієї угоди були сплачені відповідачем позивачу у повному обсязі. Крім того, даною додатковою угодою визначена вартість робіт на 2022 рік у сумі 25755151,83 грн та зазначено, що фінансові зобов`язання на 2022 рік будуть взяті виключно при наявності відповідних бюджетних призначень, що затверджені належним чином. Зобов`язання, щодо оплати виконаних робіт виникають виключно в обсягах відповідного бюджетного асигнування, затвердженого на фінансування протягом поточного бюджетного періоду. Відповідач вважає, що дії позивача свідчать про те, що останній діяв недобросовісно та навмисно відтермінував надання відповідачу інформації про наявність актів приймання виконаних будівельних робіт № 20 та № 21 на час підписання 29.12.2021 р. додаткової угоди № 13, якою вартість робіт за договором за 2021 рік було приведено у відповідність із фактично виконаними роботами, які були оплачені відповідачем в повному обсязі, знаючи, що бюджетний період закритий, а фінансові зобов`язання на 2022 рік відповідачем будуть взяті виключно при наявності відповідних бюджетних призначень, що затверджені належним чином.
Місцевий господарський суд, ухвалюючи рішення про задоволення позову в повному обсязі, виходив з того, що роботи за актами прийому-передачі виконаних робіт № 20 та № 21 вважаються наданими та прийнятими відповідачем, враховуючи надіслання та отримання цих актів відповідачем, що підтверджується матеріалами справи, відсутність вмотивованої відмови від підписання вказаних актів у строки, передбачені п. п. 14.5 - 14.7 договору, відсутність повідомлення підрядника про причину відмови укласти акти приймання виконаних будівельних робіт, а також відсутність заперечень щодо факту виконання робіт чи їх якості зі сторони відповідача. Також сума боргу відповідача в розмірі 12195241,51 грн підтверджена належними доказами, наявними в матеріалах справи, і відповідач на момент прийняття рішення не надав документи, які свідчать про погашення вказаної заборгованості перед позивачем. На підставі визначеного суд першої інстанції дійшов висновку про законність та обґрунтованість позовної вимоги про стягнення з відповідача вказаної суми боргу та, відповідно, наявність підстав для задоволення позову.
Однак колегія суддів не погоджується з таким висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.
Згідно з п. 1 ч. 2 ст. 11 ЦК України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків є, зокрема, договори та інші правочини.
Відповідно до ч. ч. 1 - 5 ст. 179 ГК України майново-господарські зобов`язання, які виникають між суб`єктами господарювання або між суб`єктами господарювання і негосподарюючими суб`єктами - юридичними особами на підставі господарських договорів, є господарсько-договірними зобов`язаннями. Укладення господарського договору є обов`язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов`язком для суб`єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов`язковості укладення договору для певних категорій суб`єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування. При укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі, крім іншого, договору приєднання, запропонованого однією стороною для інших можливих суб`єктів, коли ці суб`єкти у разі вступу в договір не мають права наполягати на зміні його змісту. Зміст договору, що укладається на підставі державного замовлення, повинен відповідати цьому замовленню.
Як передбачено ч. 2 ст. 32 Закону України «Про публічні закупівлі», замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем торгів протягом строку дії його пропозиції, не пізніше ніж через 20 днів з дня прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації та пропозиції учасника-переможця.
Згідно з ч. ч. 1, 4 ст. 36 Закону України «Про публічні закупівлі» договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом. Умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції за результатами аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі або ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури. Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків:
1) зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника;
2) зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку, за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі;
3) покращення якості предмета закупівлі за умови, що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі;
4) продовження строку дії договору та виконання зобов`язань щодо передання товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об`єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови, що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі;
5) узгодженої зміни ціни в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг);
6) зміни ціни у зв`язку із зміною ставок податків і зборів пропорційно до змін таких ставок; 7) зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, регульованих цін (тарифів) і нормативів, які застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни;
8) зміни умов у зв`язку із застосуванням положень частини п`ятої цієї статті.
У відповідності до ч. ч. 1 - 3 ст. 180 ГК України зміст господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов`язань, як погоджені сторонами, так і ті, що приймаються ними як обов`язкові умови договору відповідно до законодавства. Господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов. Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода. При укладенні господарського договору сторони зобов`язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору.
Частинами 1 та 2 статті 632 ЦК України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
У договорі підряду визначається ціна роботи або способи її визначення. Ціна роботи у договорі підряду включає відшкодування витрат підрядника та плату за виконану ним роботу (ч. ч. 1, 3 ст. 843 ЦК України).
Згідно з ч. ч. 1 - 4 ст. 844 ЦК України ціна у договорі підряду може бути визначена у кошторисі. Якщо робота виконується відповідно до кошторису, складеного підрядником, кошторис набирає чинності та стає частиною договору підряду з моменту підтвердження його замовником. Кошторис на виконання робіт може бути приблизним або твердим. Кошторис є твердим, якщо інше не встановлено договором. Зміни до твердого кошторису можуть вноситися лише за погодженням сторін. У разі перевищення твердого кошторису усі пов`язані з цим витрати несе підрядник, якщо інше не встановлено законом. Якщо виникла необхідність проведення додаткових робіт і у зв`язку з цим істотного перевищення визначеного приблизного кошторису, підрядник зобов`язаний своєчасно попередити про це замовника. Замовник, який не погодився на перевищення кошторису, має право відмовитися від договору підряду. У цьому разі підрядник може вимагати від замовника оплати виконаної фактичного обсягу затверджених бюджетних асигнувань уточняється розподіл робіт та строки їх виконання згідно календарного графіку.
Матеріалами справи підтверджено, що позивачем та відповідачем в межах узгоджених умовами договору та додаткових угод до нього, а також з урахуванням наявного у відповідача фінансування, щорічно погоджувалися обсяги робіт позивача на відповідний календарний рік в межах сум твердого кошторису, зокрема в 2019 році позивач зобов`язався виконати роботи на суму 95972327,63 грн, в т.ч. ПДВ 15995387,94 грн, які повністю сплачені позивачем; у 2020 році - на суму 924999,59 грн, в т.ч. ПДВ - 154166,60 грн, які також повністю сплачені відповідачем.
Як було зазначено вище, 26.01.2021 р. між сторонами було підписано додаткову угоду № 7, якою внесено зміни до п. 3.2 договору та викладено його в наступній редакції: «договірна ціна згідно цього договору є твердою і становить 135 952 327 грн. в т.ч. ПДВ - 22 658 721 грн; вартість робіт 2019 року 95972327,63 грн в т.ч. ПДВ 15995 87,94 грн; вартість робіт 2020 року за рахунок спеціального фонду 924999,59 грн, в т.ч. ПДВ - 154166,60 грн; вартість робіт 2021 року 39055000,41 грн в т.ч. ПДВ - 6495666,74 грн; в т.ч. затвердженими бюджетними асигнуваннями на 2021 рік у розмірі 10500000,00 грн в тому числі 20% ПДВ - 1750000,00грн.
Також, у зв`язку із укладанням додаткової угоди № 7 сторонами затверджено зведений кошторисний розрахунок вартості об`єкта будівництва в розмірі 10500000,00 гр., що становить суму затвердженого бюджетного асигнування на 2021 рік та договірну ціну на будівництво «Реконструкція приміщень терапевтичного корпусу лікарні Державної наукової установи «Центр інноваційних медичних технологій НАН України» по Вознесенському узвозу, 22-В Шевченківському районі м. Києва», що здійснюється в 2021 році, згідно з якою зафіксовано вид ціни: тверда та вартість узгоджених на 2021 рік робіт зафіксована в розмірі 10500000,00 грн та календарний графік виконання робіт, в якому відображені як обсяги робіт позивача на 2021 рік, так і строк їх виконання.
В подальшому додатковою угодою № 13 від 29.12.2021 р. внесено зміни до п. 3.2 договору в частині розподілу коштів на 2021 рік та визначено, що вартість робіт на 2021 року - 13218848,43 грн. Фінансові зобов`язання на 2022 рік в сумі 25755151,83 грн будуть взяті виключно при наявності відповідних бюджетних призначень, що затверджені належним чином.
Отже, сторонами шляхом складення та підписання додаткових угод і відповідних додатків до договору підряду було узгоджено, що вартість робіт, які мав виконати підрядник в 2021 році становить 13218848,58 грн, в т.ч. ПДВ - 2203141,43 грн.
З матеріалів справи вбачається, що відповідач обов`язок з оплати робіт на користь підрядника виконав у повному обсязі, тобто в розмірі узгодженої суми, що становить 13218848,58 грн.
Однак, не зважаючи на умови договору підряду, якими визначено, що виконання позивачем робіт здійснюється лише за умови виділення бюджетного фінансування та, відповідно, узгодження обсягу робіт на таку суму коштів, погодження та оплату відповідачем в повному обсязі робіт, узгоджених сторонами до виконання в 2019 році, 2020 році та 2021 році, позивачем додатково пред`явлено до стягнення з відповідача в межах цієї справи заборгованість на загальну суму 12195241,51 грн за актами приймання виконаних робіт за грудень 2021 року № 20 на суму 8212414,07 грн та № 21 на суму 3982827,44 грн, надісланими позивачем відповідачу засобами поштового зв?язку листом № 30-39 від 30.12.2021 р., які на 12195241,51 грн перевищують вартість робіт, обумовлених сторонами в додатковій угоді № 13 від 29.12.2021 р.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 13 ЦК України цивільні права особа здійснює у межах, наданих їй договором або актами цивільного законодавства. При здійсненні своїх прав особа зобов`язана утримуватися від дій, які могли б порушити права інших осіб.
За змістом статей 525, 526 ЦК України одностороння відмова від зобов?язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов?язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Відповідно до ч. ч. 3, 4 ст. 877 ЦК України підрядник, який виявив у ході будівництва не враховані проектною документацією роботи і необхідність у зв`язку з цим проведення додаткових робіт і збільшення кошторису, зобов`язаний повідомити про це замовника. Якщо підрядник не виконав обов`язку, встановленого частиною третьою цієї статті, він позбавляється права вимагати від замовника плату за виконані додаткові роботи і права на відшкодування завданих цим збитків, якщо не доведе, що його негайні дії були необхідними в інтересах замовника.
Так, невиконання позивачем обов`язку, встановленого ч. 3 ст. 877 ЦК України та умов укладеного договору підряду, позбавляє його права вимагати від відповідача (замовника) плату за роботи, відображені в актах приймання виконаних будівельних робіт № 20 та № 21 за грудень 2021 року.
В матеріалах справи відсутні докази того, що наведені позивачем в актах № 20 та № 21 роботи є додатковими та їх виконання потребувало негайного та необхідного виконання в інтересах замовника.
Згідно з п. 3.2 договору підряду, з урахуванням змін, внесених додатковою угодою № 13 від 29.12.2021 р., та п. 3.4 договору підряду договірна ціна є твердою та становить 135871327,63 грн, а вартість робіт 2022 року складає 25755151,83 грн. Фінансові зобов`язання на 2022 рік будуть взяті виключно при наявності відповідних бюджетних призначень, що затверджені належним чином.
З урахуванням ст. 48 Бюджетного кодексу України зобов`язання замовника щодо оплати виконаних робіт виникають виключно при наявності та в обсягах відповідного бюджетного асигнування, затвердженого для замовника на фінансування закупівлі протягом поточного бюджетного періоду. Виконання та оплата вартості залишкового обсягу робіт сума, яких перевищує розмір наявного бюджетного асигнуванню, здійснюється виключно за умови затвердження додаткових бюджетних асигнувань для замовника протягом відповідного бюджетного періоду. Очікуваний обсяг зобов`язань сторін в частині виконання робіт та їх оплати протягом 2019 -2020 років встановлюється згідно плану фінансування та в сумі, що не перевищує 138000000,00 грн.
Після затвердження у встановленому порядку додаткових бюджетних асигнувань для замовника на фінансування закупівлі сторони уточнюють розподіл коштів згідно плану фінансування протягом поточного бюджетного періоду згідно з п. 13.2 цього договору, та згідно з фактичним обсягом затверджених бюджетних асигнувань, а так само уточнюють розподіл робіт в частині строків їх виконання згідно з календарним графіком виконання робіт.
Виконання може бути закінчено достроково тільки за згодою замовника (п. 2.2 договору підряду).
Задовольняючи позов, суд першої інстанції не врахував, що в матеріалах справи відсутні докази погодження відповідачем та позивачем зміни розміру твердої ціни робіт на 2021 рік, не узгоджувалися сторонами додаткові обсяги робіт на 2021 рік та не визначалося джерело їх фінансування.
В матеріалах справи відсутні будь-які повідомлення позивачем відповідача про виконання додаткових робіт понад узгоджену ними кошторисну вартість цих робіт на 2021 рік.
Посилання позивача на те, що роботи за спірними актами приймання виконаних робіт за грудень 2021 року № 20 на суму 8212414,07 грн та № 21 на суму 3982827,44 грн підлягали виконанню у 2022 році, однак виконані позивачем раніше, у 2021 році, колегія суддів вважає необґрунтованими, оскільки згідно з додатковою угодою № 13 від 29.12.2021 р. визначено, що фінансові зобов`язання на 2022 рік будуть взяті відповідачем виключно при наявності відповідних бюджетних призначень, що затверджені належним чином, як і згідно з цих призначень відповідно до умов договору узгоджуються сторонами обсяги робіт.
Також матеріали справи не містять, а позивачем не підтверджено, які роботи ним виконувалася за спірними актами.
Таким чином, у відповідності до вимог ст. 877 ЦК України, підрядник позбавляється права вимагати оплати за проведені роботи, враховуючи, що такі роботи перевищували обсяг погодженого сторонами фінансування у 2021 році, про що підрядник мав сповістити замовника, перш ніж приступити до їх фактичного виконання, однак не сповістив.
Крім цього, позивачем не доведено, що такі роботи взагалі узгоджувалися із замовником.
Доводи позивача про те, що додатково виконані роботи погоджено сторонами у додатковій угоді № 14 від 08.02.2022 р., колегія суддів вважає необґрунтованими, оскільки дана угода укладена сторонами вже після складення спірних актів та їх направлення відповідачеві. До того ж, зі змісту цієї угоди вбачається, що сторони погодили вартість робіт на 2022 року, а не обсяги та вид робіт, які згідно з умовами договору підряду зазначаються у календарному графіку виконаних робіт.
Щодо доводів відповідача, наведених у апеляційній скарзі, з приводу того, що в матеріалах справи відсутні належні і допустимі докази, що підтверджують реальність виконання підрядних будівельних робіт, з огляду на те, що позивачем до матеріалів справи долучено лише першу та останню сторінки актів приймання виконаних робіт за грудень 2021 року № 20 на суму 8212414,07 грн та № 21 на суму 3982827,44 грн, а також не направлено відповідачу та не долучено до позовної заяви довідок про вартість виконаних робіт за формою № КБ-3, колегія суддів зазначає, що наявність чи відсутність усіх сторінок зазначених вище актів, та довідок про вартість виконаних робіт за формою № КБ-3 не змінює встановленого судом відсутнього обов`язку оплати робіт, обсяг яких не погоджено із замовником та вартість яких виходить за межі твердого кошторису, застосування якого визначено сторонами в укладеному договорі підряду.
Враховуючи викладене, колегія суддів дійшла висновку про те, що вимога позивача про стягнення з відповідача заборгованості за договором підряду № ВР-39 від 07.05.2019 р. у розмірі 12195241,51 грн є необгрунтованою, недоведеною та не підлягає задоволенню.
Відповідно до ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень.
Згідно зі ст. ст. 76, 77, 78 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. Достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.
Як передбачено ч. 1 ст. 277 ГПК України, підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є:
1) неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи;
2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими;
3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи;
4) порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права.
Судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного рішення були неповно з`ясовані обставини справи, неправильно застосовано норми матеріального права, висновки суду не відповідають обставинам справи, а тому рішення Господарського суду м. Києва від 13.05.2024 р. у справі № 910/712/24 підлягає повному скасуванню з ухваленням нового рішення про відмову в задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Елінвар".
Відповідно до статті 129 ГПК України та, беручи до уваги фактичні обставини виникнення судового спору, витрати по сплаті судового збору за подання позовної заяви та апеляційної скарги необхідно покласти на сторони пропорційно до задоволених позовних вимог.
Враховуючи те, що колегія суддів перебувала у щорічній відпустці, зокрема, судді Буравльов С.І. та Шапран В.В. у період з 01.07.2024 р. по 12.07.2024 р., та суддя Андрієнко В.В. з 01.07.2024 р. по 19.07.2024 р. повний текст постанови у цій справі складено 25.07.2024 р.
Керуючись ст. ст. 267 - 285 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Державної наукової установи "Центр інноваційних медичних технологій НАН України" задовольнити.
2. Рішення Господарського суду м. Києва від 13.05.2024 р. у справі № 910/712/24 скасувати повністю та прийняти нове рішення.
3. Відмовити повністю у задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Елінвар".
4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Елінвар" (02094, м. Київ, просп. Леоніда Каденюка, 2/35, код 38095998) на користь Державної наукової установи "Центр інноваційних медичних технологій НАН України" (04053, м. Київ, Вознесенський узвіз, 22, код 05417590) 274392 (двісті сімдесят чотири тисячі триста дев`яносто дві),93 грн судового збору за подання апеляційної скарги.
5. Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня складення її повного тексту.
Повний текст постанови складено 25.07.2024 р.
Головуючий суддя С.І. Буравльов
Судді В.В. Шапран
В.В. Андрієнко
Суд | Північний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 25.06.2024 |
Оприлюднено | 29.07.2024 |
Номер документу | 120598213 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань підряду |
Господарське
Північний апеляційний господарський суд
Буравльов С.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні