ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ
46025, м.Тернопіль, вул.Кн.Острозького, 14а, тел.:0352520573, e-mail: inbox@te.arbitr.gov.ua
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
16 липня 2024 року м.Тернопіль Справа № 921/246/24 Господарський суд Тернопільської області
у складі судді Андрусик Н.О.
при секретарі судового засідання Мисліцькій Д.Б.
розглянув у відкритому судовому засіданні справу
до відповідача: Комунального некомерційного підприємства "Бережанська центральна міська лікарня Бережанської міської ради", місто Бережани Тернопільського району Тернопільської області
про стягнення 44601,00грн,
за участю представників:
позивача: Антюк І.П., адвокат, ордер серія ВО №1078547 від 04.06.2024;
Дейнека І.М., директор, витяг з Реєстру ЮОФОПГФ;
відповідача: не з`явився.
Зміст позовних вимог.
Приватне підприємство "ЕКСПО-БУДРЕСУРС", село Воробіївка Тернопільського (колишнього Зборівського) району Тернопільської області, звернулося 22.04.2024 (згідно з відтиском штампу вхідної кореспонденції суду за вх.№277) до Господарського суду Тернопільської області з позовом до Комунального некомерційного підприємства "Бережанська центральна міська лікарня Бережанської міської ради", місто Бережани Тернопільського району Тернопільської області, про стягнення 44601,00грн заборгованості за виконані у грудні 2023 року підрядні роботи щодо капітального ремонту приміщень відділення паліативної медичної допомоги дорослим та дітям у будівлі №52 по вул.Б. Хмельницького в м.Бережани, посилаючись на неналежне виконання відповідачем умов договору закупівлі робіт №523 від 04.09.2023.
Відповідно до пояснень без номера від 24.06.2024 (вх.№4987 від 24.06.2024) щодо підписання Акту приймання виконаних робіт позивачем долучено додаткові докази щодо виконаних підрядних робіт та оформленні їх приймання-передачі.
Заперечення відповідача.
Відповідач своїм процесуальним правом на подання відзиву на позов не скористався, як і на подання інших заяв по суті спору та заяв з процесуальних питань.
Процесуальні дії.
Ухвалою суду від 10.05.2024, з урахуванням заяви без номера від 06.05.2024 (вх.3631) про усунення недоліків позовної заяви, відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження з призначенням підготовчого засідання на 04.06.2024, котре відкладалося на 18.06.2024, а згодом на 27.06.2024.
Ухвалою суду від 27 червня 2024 року закрито підготовче провадження та справу призначено до розгляду по суті у судовому засіданні на 16.07.2024.
У судовому засіданні представники позивача підтримали позовні вимоги з підстав, наведених у позові та з посиланням на долучені до справи докази.
У судовому засіданні 16.07.2024 оглянуто оригінал архітектурно-будівельного рішення по капітальному ремонту частини приміщень відділення паліативної медичної допомоги дорослим та дітям КНП "Бережанська ЦМЛ" Бережанської міської ради за адресою: вул.Б.Хмельницького, 52, м.Бережани Тернопільської області (том-3), копію якого долучено до справи.
Відповідач в судове засідання не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином шляхом доставлення йому судової кореспонденції в електронний кабінет, зареєстрований в підсистемі "Електронний суд" ЄСІТС, про що до справи долучено відповідні довідки про доставку електронних листів.
Оскільки неявка учасника справи, належним чином повідомленого про судове засідання, відповідно до норм ст.202 ГПК України, не є перешкодою для розгляду справи, тому судом розглянуто спір у даному судовому засіданні.
З огляду на те, що відповідач не скористався своїм правом на подання відзиву, справа розглядається за наявними матеріалами у відповідності до приписів ч.9 ст.165 та ч.2 ст.178 ГПК України.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.233 ГПК України, суди ухвалюють рішення іменем України негайно після закінчення судового розгляду.
Рішення приймаються в нарадчій кімнаті складом суду, який розглянув справу. Після виходу з нарадчої кімнати, відповідно до ст.240 ГПК України, у судовому засіданні 16.07.2024 проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Фактичні обставини справи, встановлені судом.
Комунальним некомерційним підприємством «Бережанська центральна міська лікарня» Бережанської міської ради здійснювалася публічна закупівля UA-2023-08-11-004628-a (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-08-11-004628-a) за кодом ДК 021:2015:45453000-7 - капітальний ремонт і реставрація, відповідно до Закону України "Про публічні закупівлі" та постанови Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України Про публічні закупівлі, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» за додаткові кошти відповідно до рішень сесії Бережанської міської ради від 11.07.2023 №1260 та від 08.08.2023 №1323. Переможцем по даній закупівлі визначено Приватне підприємство "ЕКСПО-БУДРЕСУРС"
04 вересня 2023 року між Комунальним некомерційним підприємством «Бережанська центральна міська лікарня» Бережанської міської ради як Замовником та Приватним підприємством "ЕКСПО-БУДРЕСУРС" як Виконавцем укладено договір закупівлі робіт №523 (далі - договір), відповідно до умов якого Виконавець зобов`язався виконати роботи, склад та обсяг яких визначено у проектно-кошторисній документації, яка є частиною робочого проекту, та умов цього договору, а Замовник зобов`язався прийняти та оплатити роботи в порядку та на умовах, передбачених даним договором за об`єктом робіт: «Капітальний ремонт частини приміщень відділення паліативної медичної допомоги дорослим та дітям КНП «Бережанська ЦМЛ» Бережанської міської ради за адресою: вул.Б.Хмельницького, 52, м.Бережани Тернопільської області» (далі об`єкт) (п.1.1, 1.2, 1.3 договору).
Умовами договору передбачено, що склад та обсяги робіт можуть бути переглянуті в процесі виконання Робіт у разі внесення змін до проектної документації у порядку, визначеному у пункті 53 Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2005 № 668 (далі Загальні умови) з урахуванням Закону України «Про публічні закупівлі» та Постанови КМУ від 12 жовтня 2022 року №1178 ««Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України Про публічні закупівлі, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (зі змінами) (п.1.2 договору).
У разі внесення змін до проектно-кошторисної документації Сторони уточнюють предмет цього Договору з урахуванням Закону України «Про публічні закупівлі» (п.1.5 договору).
Розділом 2 договору сторонами узгоджено строки виконання робіт. Так, у пункті 2.1 договору встановлено, що строк виконання робіт визначається у Додатку 1 до цього договору (Календарний графік виконання робіт), який є його невід`ємною частиною.
Згідно з п.2.2 договору, Виконавець розпочинає виконання робіт після набрання чинності цього договору за наявності необхідних дозвільних документів.
Дострокове завершення виконання робіт та їх здача Замовнику допускається за згодою Замовника (п.2.3 договору).
Ціна договору складає 2 621 458, 00грн (без ПДВ), яка визначається із розрахунку вартості робіт у Додатку №2 (Протоколі погодження договірної ціни) до цього договору, який є невід`ємною його частиною (пункт 3.1 договору).
Згідно з п.3.2 договору, ціна договору є твердою та не передбачає врахування валютної складової (впливу зміни курсу іноземної валюти). Порядок визначення договірної ціни проводиться згідно Кошторисних норм України (Настанови з визначення вартості будівництва), затверджених наказом Мінрегіону від 01.11.2021 № 281.
Уточнення твердої договірної ціни буде здійснюватися у разі виникнення обставин, передбачених у пункті 24 Загальних умов, з урахуванням вимог статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» (п.3.3 договору).
Закупівлю обладнання та матеріалів, необхідних для виконання Робіт, здійснює Виконавець (п.3.4 договору).
Відповідно до п.4.1 договору якість робіт, що виконуються, повинна відповідати умовам проектно-кошторисної документації на об`єкт та відповідати державним нормам, технічним умовам та загальним умовам, державним стандартам України, іншим нормативним актам у сфері будівництва, які пред`являються до Робіт цього типу, а також умовам цього Договору.
Виконавець забезпечує необхідну якість Робіт, здає їх в обумовлені строки Замовнику з передачею всієї виконавчої документації, усуває зауваження та дефекти допущені з його вини, протягом гарантійного строку (п.4.2 договору).
У п.4.6, 4.7 договору визначено, що з метою контролю за відповідністю робіт та матеріальних ресурсів установленим вимогам Замовник організовує здійснення технічного нагляду та авторського нагляду за виконанням робіт протягом усього періоду їх виконання у порядку, встановленому законодавством України. Контроль Замовника за якістю Робіт, матеріалів, устаткування буде здійснюватися згідно з нормативними вимогами та положеннями Загальних умов. Виконавець забезпечує Роботи матеріальними ресурсами та відповідає за їх якість і відповідність вимогам, установленим нормативними документами та проектно-кошторисною документацією.
При цьому, Виконавець зобов`язаний усувати недоліки в роботах, матеріалах, устаткуванні, виявлені Замовником, відповідними державними органами, архітектурним наглядом в строки, визначені актами перевірок, вказівок та приписів, та інформувати Замовника про це в інформації, що подається Виконавцем відповідно до умов цього договору. Виконавець за запитом Замовника повинен надати необхідну йому інформацію позачергово (п.4.8 договору).
Організацію виконання робіт у договорі визначено у такому порядку (розділ 5 договору).
Згідно з п.5.1 договору, Замовник за актом передає Виконавцю проектну та дозвільну документацію протягом 3 робочих днів з дня набуття чинності договору.
Замовник має право вносити зміни в проектну документацію із урахуванням умов, визначених в п.53 Загальних умов, а Виконавець може надавати Замовнику пропозиції щодо поліпшення проектних рішень.
Виконавець повинен повідомляти Замовника про виникнення обставин, що загрожують виконанню Договору з вини Замовника, протягом двох днів з дня їх виникнення (п.5.2 договору).
Відповідно до 5.3 договору Виконавець повинен щомісячно надавати Замовнику інформацію, визначену в пункті 5.4 цього договору. Зокрема, Виконавець зобов`язався у визначеному цим договором порядку інформувати Замовника про: хід виконання робіт, у тому числі про відхилення від Календарного графіку їх виконання (причини, заходи щодо усунення відхилення тощо); забезпечення виконання робіт матеріальними ресурсами; залучення до виконання робіт робочої сили та субпідрядників; результати здійснення контролю за якістю виконуваних робіт, матеріальних ресурсів; загрозу виконанню договору з вини Замовника (п.5.4 договору).
У п.5.6 договору передбачено, що Виконавець у порядку, визначеному нормативними документами та цим договором, веде і передає Замовнику після завершення робіт документи про виконання цього договору.
Інші зобов`язання Сторін щодо організації виконання робіт виконуються відповідно Загальних умов (п.5.7 договору).
Також у розділі 6 договору сторонами визначено порядок здійснення контролю за відповідністю робіт та матеріальних ресурсів встановленим вимогам, проектній документації та цьому договору.
Зокрема, у п.6.1 договору встановлено, що роботи та матеріальні ресурси, що використовуються для їх виконання, повинні відповідати вимогам нормативно-правових актів і нормативних документів у галузі будівництва, проектній документації та цьому договору.
З метою контролю за відповідністю робіт та матеріальних ресурсів установленим вимогам Замовник забезпечує здійснення технічного нагляду за виконанням робіт протягом усього періоду виконання робіт шляхом укладання відповідного договору у порядку, встановленому законодавством (п.6.2 договору).
Згідно з п.6.3 договору, з метою контролю за відповідністю будівельно-монтажних робіт проектній документації Замовник забезпечує здійснення авторського нагляду протягом усього періоду виконання робіт шляхом укладення договору з відповідальним розробником проектної документації (генеральним проектувальником).
Замовник здійснює контроль за ходом, якістю, вартістю та обсягами виконання робіт відповідно до частини першої статті 849 Цивільного кодексу України та у порядку, передбаченому цим договором (п.6.5 договору).
Пунктом 6.6 договору передбачено, що для здійснення авторського та технічного нагляду і контролю за виконанням робіт Виконавець зобов`язаний на вимогу Замовника чи осіб, які відповідно до договорів здійснюють авторський та технічний нагляд, надавати необхідні інформацію та документи.
Згідно з п.6.7 договору, у разі виявлення невідповідності виконаних робіт установленим вимогам Замовник приймає рішення про усунення Виконавцем допущених недоліків або про зупинення виконання робіт.
Згідно з п.6.9 договору, роботи, виконані з використанням матеріальних ресурсів, що не відповідають установленим вимогам, Замовником не оплачуються.
Порядок приймання-передача завершених робіт сторонами обумовлено у розділі 7 договору, а саме, роботи виконуються Виконавцем і приймаються Замовником згідно з Календарним графіком виконання робіт (Додаток 1) та відповідно до умов цього договору. Про закінчення робіт Виконавець повідомляє Замовника (п.7.1 договору).
Відповідно до п.7.2 договору по мірі виконання робіт Виконавець передає Замовнику Акт приймання виконаних будівельних робіт за формою КБ-2в та Довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за формою КБ-3. Зобов`язання по складанню усіх необхідних актів та довідок покладається на Виконавця.
За умовами п.7.3 договору, Замовник протягом 5 робочих днів, з дати отримання документів, зазначених у п.7.2 договору, повертає Виконавцю підписаний екземпляр або надає йому письмову мотивовану відмову від приймання виконаних робіт. Усунення недоліків Виконавець здійснює за власний рахунок. Після усунення Виконавцем в повному обсязі недоліків та за відсутності зауважень, Замовник підписує вищезазначені документи.
Окрім того, приймання-передача завершених робіт проводиться у порядку, встановленому Загальними умовами, іншими нормативними актами та цим договором (п.7.4 договору).
Пунктом 7.5 договору визначено, що датою закінчення робіт вважається дата їх прийняття Замовником. Виконання може бути закінчено достроково тільки за згодою Замовника.
Згідно з п.7.6 договору, після одержання повідомлення Виконавця про готовність до передачі завершених Робіт Замовник зобов`язаний негайно розпочати їх приймання. Приймання прихованих Робіт, перевірка їх якості здійснюється у порядку визначеному, цим договором, зокрема:
- Виконавець в письмовій формі повідомляє представника Замовника, відповідального за технічний нагляд, за два робочі дні до початку прийняття останнім окремих відповідальних конструкцій та прихованих робіт по мірі їх готовності (п.7.6.1 договору).
- готовність прихованих робіт, які приймаються, підтверджується підписанням Замовником, особою, що здійснює авторський нагляд, та Виконавцем Актів прийняття відповідних конструкцій та/або Актів прийняття прихованих робіт (п.7.6.2 договору).
У п.7.7 встановлено, що за результатами виконання робіт у повному обсязі Виконавцем, протягом 5 робочих днів з дня підписання сторонами Акта приймання виконаних будівельних робіт за формою КБ-2в та Довідки про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за формою КБ-3 за останнім видом робіт складається і подається для підписання Замовнику акт про виконані роботи в повному обсязі, з урахуванням виконання всіх видів робіт, передбачених Календарним графіком виконання робіт.
Згідно з п.7.8 договору, кінцеві розрахунки здійснюються у двотижневий термін після виконання і приймання всіх передбачених договором робіт.
Згідно з п.7.12 договору, право власності на закінчені роботи переходить до Замовника з моменту підписання сторонами акта про виконані роботи в повному обсязі.
Якщо Виконавець завершив виконання робіт, а Замовник має заборгованість за попередніми розрахунками перед Виконавцем за цим Договором, Виконавець має право призупинити передачу Замовнику завершених робіт (п.7.13 договору).
Умовами розділу 8 договору сторонами узгоджено порядок здійснення оплати за роботи.
Так, оплата за підряд відбувається шляхом сплати авансу і поточних платежів. Замовник має право при наявності бюджетного фінансування, перерахувати Підряднику аванс для придбання і постачання необхідних для виконання робіт матеріалів, конструкцій, виробів і обладнання в розмірі до 30% вартості річного обсягу робіт, вказаного в Календарному плані виконання робіт. Порядок надання авансу здійснюється у відповідності до Постанови Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 №1070 «Деякі питання здійснення розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти» (зі змінами).
Авансовий платіж є правом Замовника, а не його обов`язком. Замовник вправі відмовитися від перерахування авансового платежу Підряднику, а останній не вправі вимагати обов`язкової сплати такого платежу.
Поточні розрахунки за виконані роботи здійснюються Замовником протягом 30-ти (тридцяти) календарних днів на підставі підписаних актів приймання виконаних будівельних робіт (Форми КБ-2в), довідок про вартість виконаних будівельних робіт та витрат (Форми КБ-3).
Виконавець надає разом із формами КБ-2в, КБ-3 Замовнику всю необхідну виконавчу документацію (сертифікати на застосовані матеріали, паспорти на конструкції та обладнання, акти на приховані роботи, документи, що підтверджують фактичні витрати на відрядження, та ін.). Акти приймання виконаних робіт приймаються Замовником по мірі виконання робіт (п.8.1 договору).
Згідно з п.8.2 договору, у разі затримки бюджетного фінансування розрахунки за надані роботи здійснюються при отриманні Замовником бюджетного призначення на фінансування цих робіт. Замовник не несе відповідальності за несвоєчасне перерахування коштів Виконавцю органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, а також при затримці фінансування, відсутності фінансового підкріплення.
Пунктом 8.3 договору передбачено, що вартість виконаних робіт, що підлягають оплаті визначаються із урахуванням обсягів виконаних робіт, по усіх складових вартості робіт, розрахованих у договірній ціні, підтверджених відповідними документами.
У разі виявлення невідповідності робіт, пред`явлених до оплати, встановленим вимогам, завищення їх обсягів або неправильного застосування кошторисних норм, поточних цін та інших помилок, що вплинули на ціну виконаних робіт, Замовник має право за участю Виконавця скоригувати суму, що підлягає сплаті.
Відповідно до п.8.4 договору оплата робіт здійснюється Замовником у безготівковій формі, шляхом переказу грошових коштів на рахунок Виконавця. Днем оплати (проведення розрахунків) є дата списання коштів з відповідних рахунків Замовника.
Також сторонами обумовлено взаємні права та обов`язки за даним договором, зокрема умовами розділу 12 договору.
Зокрема, Замовник вправі:
- здійснювати у будь-який час, не втручаючись у господарську діяльність Виконавця, контроль за ходом, якістю, вартістю та обсягами виконання робіт. З метою здійснення контролю проводити перевірки, у тому числі за участю експертів (п.12.1.2 договору);
- відмовитися від прийняття завершених робіт у разі виявлення недоліків, які виключають можливість їх (його) використання відповідно до мети, зазначеної у проектній документації та цьому договорі, і не можуть бути усунені Виконавцем, Замовником або третьою особою (п.12.1.4 договору);
- отримувати інформацію і копії документів на роботи, матеріали, комплектуючі, сертифікати відповідності (якості) та паспорти на обладнання, гарантії тощо (п.12.1.5 договору);
- контролювати виконання робіт у строки встановлені цим договором (п.12.1.6 договору);
- повернути Акт приймання виконаних будівельних робіт за формою №КБ-2в та Довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за формою №КБ-3, що складена згідно з актом №КБ-2в, Виконавцю в разі неналежного їх оформлення (відсутність печатки (у разі використання), підписів, посилання на номер та дату цього договору (останнього додаткового договору до цього договору) або в разі виконання робіт неналежної якості (п.12.1.8 договору);
- делегувати в установленому законодавством порядку повноваження щодо здійснення технічного та авторського нагляду і контролю третім особам, зокрема спеціалізованій організації (консультаційній, проектній, інжиніринговій тощо) або спеціалісту (п.12.1.9 договору). Делегування Замовником своїх повноважень не звільняє його від відповідальності перед Виконавцем за невиконання або неналежне виконання договірних зобов`язань, а також не позбавляє права здійснювати контроль за ходом, якістю, вартістю та обсягами виконання робіт.
В свою чергу, Виконавець має право:
- за письмовим погодженням Замовника залучати до виконання робіт субпідрядні організації (п.12.2.1 договору);
- своєчасно та в повному обсязі отримувати плату за виконані роботи та змонтоване обладнання (п.12.2.2 договору);
- зупиняти роботи у разі невиконання Замовником своїх зобов`язань за цим Договором, що призвело до ускладнення або до неможливості проведення Виконавцем робіт (п.12.2.4 договору);
При цьому обов`язком Замовника, зокрема є:
- здійснення технічного та авторського нагляду у порядку, встановленому законодавством України протягом усього періоду виконання робіт (п.12.3.1 договору);
- прийняття в установленому порядку виконаних робіт (п.12.3.10 договору);
- своєчасне та в повному обсязі здійснення оплати робіт в порядку, визначеному цим договором (п.12.3.11 договору);
- негайне повідомлення Виконавця про виявлені недоліки в роботі (п.12.3.13 договору).
Згідно з п.12.4 договору Виконавець зобов`язався, зокрема: забезпечити виконання робіт у строки, встановлені цим Договором, відповідно до Календарного графіка виконання робіт (Додаток 1 до цього договору) (п.12.4.1 договору); попередньо погоджувати із Замовником залучення до виконання робіт субпідрядників на роботи, які вони будуть виконувати, та забезпечувати координацію їх діяльності (п.12.4.2 договору); усунути за свій рахунок виявлені недоліки (дефекти) в процесі виконання робіт та в гарантійний період, спричинені діяльністю Виконавця (субпідрядників) (п.12.4.6 договору); забезпечити повне, якісне та своєчасне ведення виконавчої документації, що передбачена діючими будівельними нормами та цим договором, визначити осіб, відповідальних за її ведення (п.12.4.8 договору); на вимогу Замовника чи осіб, які здійснюють технічний та авторський нагляд, надавати необхідні інформацію та документи (п.12.4.11 договору); інформувати в установленому порядку Замовника про хід виконання зобов`язань за цим договором, обставини, що перешкоджають його виконанню, а також про заходи, необхідні для їх усунення (п.12.4.14 договору); передати Замовнику у порядку, передбаченому законодавством України та цим договором, завершені роботи (п.12.4.15 договору).
Даний договір набрав чинності з дати його укладення сторонами та діяв до 31 грудня 2023 року, а в частині взаєморозрахунків - до повного їх виконання сторонами. Датою укладення договору є дата його підписання уповноваженими представниками сторін та скріплення печатками сторін (за наявності) (п.17.1 договору).
Також, у п.17.3 сторонами погоджено можливість зміни терміну дії договору за взаємною згодою сторін відповідно до чинного законодавства України.
Невід`ємними додатками до цього договору є: Додаток 1 Календарний графік виконання робіт; Додаток 2 Протокол погодження договірної ціни.
Відповідно до Протоколу погодження договірної ціни, сторонами визначено розмір договірної ціни на виконання робіт за об`єктом будівництва згідно з договором в розмірі 2 621 458,00грн. Протокол є підставою для взаємних розрахунків між Виконавцем та Замовником.
У Договірній ціні сторонами узгоджено витрати по об`єкту будівництва, їх вартість та, відповідно, загальну суму вартості робіт в розмірі 2 621 458,00грн.
Окрім того, сторонами погоджено та підписано Зведений кошторисний розрахунок вартості об`єкта будівництва, Локальний кошторис на будівельні роботи №02-01-01, відомість ресурсів зведеного кошторисного розрахунку вартості об`єкта будівництва, Розрахунок загальновиробничих витрат до Локального кошторису, Розрахунок прямих витрат і загальновиробничих витрат №№1-4, Підсумкову відомість ресурсів.
Матеріали справи свідчать, що 06.09.2023 між Комунальним некомерційним підприємством «Бережанська центральна міська лікарня» Бережанської міської ради як Замовником та Товариством з обмеженою відповідальністю "БУДІНТЕХ" як Виконавцем укладено договір №533 про надання послуг з технічного нагляду, відповідно до умов якого Замовник доручив, а Виконавець зобов`язався здійснити технічний нагляд за виконання робіт по об`єкту: «Капітальний ремонт частини приміщень відділення паліативної медичної допомоги дорослим та дітям КНП «Бережанська ЦМЛ» Бережанської міської ради за адресою: вул.Б.Хмельницького, 52, м.Бережани Тернопільської області», у відповідності до Порядку здійснення технічного нагляду під час будівництва об`єктів архітектури, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №903 від 11.07.2007.
Відповідно до додаткової угоди №1 від 12.10.2023, з ініціативи Замовника даний договір був розірваний (п.1 додаткової угоди).
В подальшому, 12.12.2023 Комунальним некомерційним підприємством «Бережанська центральна міська лікарня» Бережанської міської ради укладено договір з Фізичною особою-підприємцем Яловіцьким Ярославом Дмитровичем №853 про здійснення технічного нагляду за виконанням робіт по об`єкту: «Капітальний ремонт частини приміщень відділення паліативної медичної допомоги дорослим та дітям КНП «Бережанська ЦМЛ» Бережанської міської ради за адресою: вул.Б.Хмельницького, 52, м.Бережани Тернопільської області», на термін до 31.12.2023 (п.п.1.1, 2.2 договору).
Також, 06.09.2023 Лікарнею укладено з ТОВ «РЕМДОРБУДЗАХІД» договір №07-23/АН/532 на проведення авторського нагляду.
З матеріалів справи вбачається, що в ході виконання робіт ПП "ЕКСПО-БУДРЕСУРС" неодноразово зверталося до КНП «Бережанська центральна міська лікарня» Бережанської міської ради, зокрема з приводу: надання роз`яснень про наявність чи відсутність історичної цінності облицьованих груб, які підлягають демонтажу (лист №23/145т від 20.09.2023); надання проектної документації на електромонтажні роботи (лист №23/147т від 05.10.2023); надання проектної документації на сантехнічні роботи (лист №23/148т від 05.10.2023); щодо вивезення сміття для усунення обставин, що зумовили перешкоди у виконанні підрядних робіт (лист №23/149т від 05.10.2023). Супровідним листом №24/25т від 19.03.2023 ПП "ЕКСПО-БУДРЕСУРС" передано КНП «Бережанська центральна міська лікарня» Бережанської міської ради копії документів та матеріалів по виконанню робіт та сертифікати відповідності.
У листі № 614 від 14 грудня 2023 року Лікарнею повідомлено Підприємству, що на території лікарні паралельно проводяться будівельні роботи по об`єкту будівництва - Капітальний ремонт з встановленням ліфта у хірургічному корпусі КНП "Бережанська центральна міська лікарня" Бережанської міської ради за адресою: Тернопільська область місто Бережани, вулиця Богдана Хмельницького 52, за яким передбачено встановлення ліфта і проведення пусконалагоджувальних робіт до 31 грудня 2023 року. Цей об`єкт має спільну ділянку з об`єктом будівництва, роботи на якому виконуються Підприємством. Оскільки Підприємством станом на 11 грудня 2023 року не проведено демонтажних робіт з розбирання кам`яної кладки простих стін із цегли та не надано жодного акту виконання робіт по об`єкту будівництва, враховуючи термінову необхідність встановлення ліфта, відповідні роботи проведені працівниками інших підрядних організацій. Водночас, у листі Лікарнею зазначено, що для гарантованої оплати в органах казначейства виконаних Підприємством робіт останньому необхідно надати акти на виконані роботи до 20 грудня 2023 року, оскільки в подальшому органи казначейства приймати платежі не будуть, а роботи будуть призупинені і подальше їх продовження залежатиме від прийняття бюджету Береженської міської ради на 2024 рік.
28.11.2023 Підрядником, відповідно до п.7.2 договору, передано Замовнику Акт №1 приймання виконаних будівельних робіт форми КБ-2в від 27.11.2023 та Довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрат форми КБ-З від 27.11.2023 на суму 58 411,00грн, однак відповідачем не здійснено оплати виконаних робіт.
Листом від 29.12.2023 №645 відповідачем повідомлено про неможливість здійснення оплати, оскільки поданий Акт №1 приймання виконаних будівельних робіт за формою №КБ-2 невірно завірений.
На адвокатський запит без номера від 29.01.2024 Лікарнею у листі №79 від 02.02.2024 повідомлено про розірвання з 12.10.2023 договору №533 про надання послуг із здійснення технічного нагляду на об`єкті, тому подані акти виконаних робіт є неналежно оформленими та не мають юридичної сили.
Щодо обставин підписання Акту приймання виконаних робіт за грудень 2023 року, котрий датовано 27 листопада 2023 року та Довідки про вартість виконаних будівельних робіт, котрі підписано інженером з технагляду Яловіцьким Я.Д., то з пояснень Підприємства з`ясовано, що на початку виконання робіт технічний нагляд за ходом виконання робіт здійснювало ТОВ "БУДІНТЕХ". В листопаді 2023 року інженер з технічного нагляду Яловіцький Я.Д. повідомив, що він уповноважений здійснювати технічний нагляд по об`єкту згідно з договором, відтак після перевірки повноти та якості виконаних робіт ним було підписано Акт виконаних робіт від 27 листопада 2023 року, який в подальшому надано Замовнику для підписання разом з листом №23/157т від 28 листопада 2023 року. Про те, що інженер з технічного нагляду Яловіцький Я.Д. станом на 27 листопада 2023 року не мав повноважень здійснювати технічний нагляд підряднику стало відомо 1 січня 2024 року з листа відповідача №645 від 29 грудня 2023 року.
Окрім того, на думку позивача, відсутність на момент складання Актів виконаних робіт за листопад 2023 року чинного договору на здійснення технічного нагляду не є виною Виконавця робіт, оскільки відповідно до п.п.4.6., 6.2. договору саме Замовник (Лікарня) організовує та забезпечує здійснення технічного нагляду за виконанням робіт протягом усього періоду їх виконання.
Водночас, у зв`язку з виявленням помилок в Актах виконаних робіт, Підприємством, відповідно до п.6.4.7 ДСТУ Б Д.1.1-1:201З (Правила визначення будівництва) уточнено перелік та обсяг виконаних будівельних робіт, та 25.12.2023 складено та підписано Коригуючий акт приймання виконаних будівельних робіт (форми КБ-2в) та Довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрат (форми КБ-З) за грудень 2023 на меншу суму -44 601,00 грн, котрі погоджено ФОП Яловіцьким Я.Д. та надіслано Замовнику супровідним листом №24/24т від 19.03.2024 для підписання.
Однак у листі №154 від 22.03.2024 Замовником повідомлено, що Коригуючий акт приймання виконаних робіт та Довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрат за грудень 2023 року на суму 44 601 грн Лікарнею отримано лише в березні 2024 року, тобто після закінчення строку дії договору №523 від 04.09.2023, що виключає можливість здійснити оплату робіт. У Звіті про виконання договору про закупівлю UA-2023-08-11-004628-a (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-08-11-004628-a/print/contract-ongoing/pdf/51df3c852ffa4cbe92224fc5499403f1) Лікарнею зазначено про неможливість оплати за виконані роботи у зв`язку з закінченням терміну дії договору (з 04 вересня 2023 року по 31 грудня 2023 року).
Зважаючи на відмову Замовника від прийняття виконаних робіт, відсутність при цьому будь-яких заперечень щодо обсягу та якості виконаних робіт, з метою захисту своїх майнових прав позивач звернувся до господарського суду з даними позовом про примусове стягнення з відповідача вартості виконаних робіт за Актом за листопад 2023 року (форми КБ-2в).
Мотиви, оцінка доказів та норми закону, з яких суд виходить ухвалюючи рішення.
Згідно з ч. 2 ст. 11 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема є договори, які в силу ст. 629 ЦК України є обов`язковим для виконання сторонами.
Предметом спору у справі є вимога позивача про стягнення з відповідача вартості виконаних ремонтних робіт з капітального ремонту частини приміщень відділення паліативної медичної допомоги дорослим та дітям Комунального некомерційного підприємства Бережанська центральна міська лікарня Бережанської міської ради у будівлі №52 по вулиці Богдана Хмельницького в місті Бережани Тернопільської області згідно умов договору закупівлі робіт №523 від 04.09.2023. Дані правовідносини регулюються положеннями ст. 837 ЦК України, відповідно до якої за договором підряду одна сторона (підрядник) зобов`язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконану роботу.
Приписами ч. 1 ст. 853 ЦК України закріплено, що замовник зобов`язаний прийняти роботу, виконану підрядником відповідно до договору підряду, оглянути її і в разі виявлення допущених у роботі відступів від умов договору або інших недоліків негайно заявити про них підрядникові. Якщо замовник не зробить такої заяви, він втрачає право у подальшому посилатися на ці відступи від умов договору або недоліки у виконаній роботі.
Відповідно до ч. 1 ст. 854 ЦК України якщо договором підряду не передбачена попередня оплата виконаної роботи або окремих її етапів, замовник зобов`язаний сплатити підрядникові обумовлену ціну після остаточної здачі роботи за умови, що роботу виконано належним чином і в погоджений строк.
Передання робіт підрядником і прийняття їх замовником оформляється актом, підписаним обома сторонами. У разі відмови однієї із сторін від підписання акта про це вказується в акті і він підписується другою стороною. Акт, підписаний однією стороною, може бути визнаний судом недійсним лише у разі, якщо мотиви відмови другої сторони від підписання акта визнані судом обґрунтованими (ч. 4 ст. 882 ЦК України).
Положеннями ч. 6 ст. 882 ЦК України передбачено, що замовник має право відмовитись від прийняття робіт у разі виявлення недоліків, які виключають можливість використання об`єкта для вказаної в договорі мети та не можуть бути усунені підрядником, замовником або третьою особою.
Крім того, відповідно до норм чинного законодавства підрядник не повинен вчиняти жодних дій щодо спонукання замовника до підписання акта виконаних робіт, а має лише констатувати факт відмови від підписання акта. У свою чергу, обов`язок прийняти виконані роботи, а у випадку виявлення недоліків робіт негайно про них заявити (у тому числі шляхом мотивованої відмови від підписання акта виконаних робіт) законом покладено саме на замовника.
Якщо замовник не зробить такої заяви, він втрачає право у подальшому посилатися на ці відступи від умов договору або недоліки у виконаній роботі .
Таким чином, виконання підрядних робіт оформлюється сторонами шляхом підписання документів, які підтверджують факт їх виконання, прийняття та котрі слугують в подальшому підставою для проведення оплати.
Тобто, визначальними обставинами для настання обов`язку у Замовника оплатити виконані Підрядником роботи, в даному випадку, є надання Підрядником акту виконаних робіт для прийняття їх Замовником, відсутність будь-яких зауважень зі сторони останнього та, відповідно, засвідчити належне виконання робіт шляхом підписання Акту з боку Замовника.
Відповідно до п.8.1. договору оплата за підрядні роботи здійснюється шляхом сплати авансу і поточних платежів. Поточні розрахунки за виконані роботи здійснюються Замовником протягом 30-ти (тридцяти) календарних днів на підставі підписаних актів приймання виконаних будівельних робіт (Форми КБ-2в), довідок про вартість виконаних будівельних робіт та витрат (Форми КБ-3). Виконавець надає разом із формами КБ-2в, КБ-3 Замовнику всю необхідну виконавчу документацію (сертифікати на застосовані матеріали, паспорти на конструкції та обладнання, акти на приховані роботи, документи, що підтверджують фактичні витрати на відрядження, та ін.). Акти приймання виконаних робіт приймаються Замовником по мірі виконання робіт, тобто поетапно.
Матеріали справи не містять доказів виявлення Замовником недоліків виконаних позивачем робіт та їх заявлення у встановленому договором порядку.
Натомість, відповідач спочатку зазначив про те, що Акт та Довідка підписані не уповноваженою стороною технагляду. Поміж тим матеріали справи не містять доказів повідомлення Виконавця про зміну сторони, що виконувала технагляд, як це передбачено п.6.3, 7.6, 12.1.9, 12.3.1 договору. Таке повідомлення зроблено лише 02.02.2024 за №79. Згодом, Лікарнею повідомлено про неможливість проведення оплати виконаних робіт, зокрема відповідно до Коригуючого акту приймання виконаних робіт за формою КБ-2в та Довідки про вартість виконаних будівельних робіт та витрат форми КБ-3 за грудень 2023 року на суму 44601,00грн, які надано Замовнику для підписання 19.03.2024, посилаючись на закінчення 31.12.2023 строку дії договору №523 від 04.09.2023.
Якщо замовник у порушення вимог статей 853, 882 Цивільного кодексу України безпідставно ухиляється від прийняття робіт, не заявляючи про виявлені недоліки чи інші порушення, які унеможливили їх прийняття, то нездійснення ним оплати таких робіт є відповідно порушенням умов договору, вимог статей 525, 526 Цивільного кодексу України, статті 193 Господарського кодексу України.
Відповідна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 24.10.2018 у справі № 910/2184/18, від 16.09.2019 у справі № 921/254/18, від 15.10.2019 у справі № 921/262/18.
Згідно зі статтями 598, 599 ЦК України зобов`язання припиняється частково або у повному обсязі на підставах, встановлених договором або законом; припинення зобов`язання на вимогу однієї із сторін допускається лише у випадках, встановлених договором або законом; зобов`язання припиняється виконанням, проведеним належним чином.
Відмова замовника від підписання актів виконаних робіт за договором підряду за відсутності своєчасно наданих та оформлених належним чином зауважень щодо виконаних робіт, не звільняє замовника від обов`язку їх оплати.
Статтею 631 ЦК України та частиною 7 статті 180 ГК України передбачено, що строком дії господарського договору є час, впродовж якого існують господарські зобов`язання сторін, що виникли на основі цього договору. Закінчення строку дії господарського договору не звільняє сторони від відповідальності за його порушення, що мало місце під час дії договору.
Аналіз наведених правових норм свідчить про те, що закінчення строку дії договору не є підставою для припинення визначених ним зобов`язань, оскільки згідно зі статтею 599 ЦК України, частиною 1 статті 202 ГК України такою підставою є виконання, проведене належним чином. Даний договір також сторонами не розірваний та не визнаний недійсним.
Оскільки закон не передбачає такої підстави, як закінчення строку дії договору, для припинення зобов`язання, яке залишилося невиконаним, суд вважає, що після закінчення строку дії укладеного між сторонами договору можливим є виконання позивачем робіт за цим договором та їх прийняття відповідачем (наведена правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 26.06.2018 у справі №910/9072/17).
Враховуючи вищезазначене, суд доходить висновку, що прийняття замовником виконаних робіт можливе після закінчення стоку дії укладеного між сторонами договору.
При цьому, суд акцентує увагу, що згідно з п.17.1 договору, такий договір діє до 31 грудня 2023 року, а в частині взаєморозрахунків - до повного їх виконання сторонами. Тобто, у будь якому випадку, у замовника не припиняється обов`язок з оплати вартості виконаних позивачем робіт, зокрема з підстави припинення терміну договору, на який його укладено.
Відповідно до ст. ст. 73, 74, 77 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Згідно зі ст.79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
За приписами ч.1 ст.86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Обсяг виконаних робіт за укладеним договором та їх вартість в розмірі 44601,00грн зафіксовані у складених позивачем 25.12.2023 Коригуючому акті приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2023 року та Довідці про вартість виконаних будівельних робіт за грудень 2023 року. Підрядником (позивачем) вказані документи 19.03.2024 (супровідний лист №24/24т від 19.03.2024) передані Замовнику (відповідачу у справі) за договором для підписання.
Статтею 530 Цивільного кодексу України встановлено, що якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Якщо строк (термін) виконання боржником обов`язку не встановлений або визначений моментом пред`явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов`язок у семиденний строк від дня пред`явлення вимоги, якщо обов`язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства.
Зі змісту договору підряду №523 від 04.09.2023 вбачається, що строк виконання зобов`язання щодо оплати вартості виконаних позивачем робіт встановлено сторонами у п.8.1 договору, відповідно до якого Замовник здійснює оплату протягом 30 календарних днів з дати підписання акту виконаних робіт та довідки про вартість виконаних будівельних робіт. Пунктом 7.8 договору передбачено, що кінцевий розрахунок здійснюється у двохтижневий термін після виконання та приймання всіх передбачених договором робіт.
З огляду на те, що Коригуючий акт приймання виконаних будівельних робіт від 25.12.2023 за грудень 2023 року та Довідку про вартість виконаних будівельних робіт за грудень 2023 року відповідачу передано 19.03.2024, тому строк оплати робіт є таким, що настав, в силу приписів ст.212, 251, 252, 530 Цивільного кодексу України.
Акт приймання виконаних будівельних робіт (форма КБ-2в) та довідка про вартість виконаних будівельних робіт (форма КБ-3) є підставою для оплати за виконані роботи відповідно до п.8.3 договору.
Передання і прийняття робіт на підставі підписаного в односторонньому порядку акта; виникнення за таким Актом прав та обов`язків можливе за наявності реального виконання робіт за договором у разі неотримання обґрунтованої відмови саме про причини неприйняття робіт у строк, визначений договором.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідач (Замовник) не виконав покладеного на нього зобов`язання, передбаченого п.7.2, 7.3, 8.3 договору та не надіслав позивачу обґрунтованої відмови у підписанні Акту та Довідки про вартість виконаних підрядних , а натомість обмежився посиланням на закінчення строку дії договору з визначенням цієї причини для несплати вартості виконаних позивачем робіт. Однак, дана обставина не може слугувати підставою для звільнення від виконання зобов`язання.
Слід зазначити, що відповідачем також не виявлено недоліків у виконаних позивачем роботах, адже ним у порядку, визначеному п.8.3 договору, не скориговано суму, що підлягає сплаті внаслідок виявлення невідповідності робіт, пред`явлених до оплати, встановленим вимогам; завищення їх обсягів або неправильного застосування кошторисних норм, поточних цін та інших помилок, що вплинули на ціну виконаних робіт
За приписами ст.ст. 525, 526 Цивільного кодексу України та ст. 193 Господарського кодексу України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору.
Таким чином, наявними у справі доказами підтверджуються доводи позивача щодо порушення його майнових прав, а факт наявності боргу у відповідача перед позивачем у розмірі 44601,00 грн належним чином доведений, документально підтверджений та відповідачем не спростований.
Висновки суду.
Згідно статті 129 Конституції України основними засадами судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з частинами 1-3 статті 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Судом встановлено, що відповідачем вартість фактично виконаних будівельних робіт за договором закупівлі робіт №523 від 04.09.2023 не оплачена.
Оцінивши надані докази, з`ясувавши повно і всебічно обставини, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, суд констатує, що відповідачем, всупереч умов укладеного договору та чинного законодавства, не виконано договірних зобов`язань щодо оплати виконаних позивачем робіт за договором. Позовні вимоги щодо стягнення 44601,00 грн вартості виконаних підрядних робіт є обґрунтованими та документально підтвердженими, відтак, підлягають до задоволення.
Розподіл судових витрат.
Судові витрати у вигляді сплаченого позивачем судового збору в силу ст.129 ГПК України, покладаються на відповідача у справі.
Керуючись ст.4, 11, 42, 46, 49, 73, 74, 76-79, 86, 91, 119, 123, 129, 219, 220, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Комунального некомерційного підприємства "Бережанська центральна міська лікарня Бережанської міської ради", (вулиця С. Бандери,21, м. Бережани Тернопільського району Тернопільської області, ідентифікаційний код 02000435) на користь Приватного підприємства "ЕКСПО-БУДРЕСУРС", вулиця Висока, 21/8, село Воробіївка Тернопільського (колишнього Зборівського) району Тернопільської області, ідентифікаційний код 37943533) 44601,00грн заборгованості та 3028 грн в повернення сплаченого судового збору.
Видати наказ після набрання судовим рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Судове рішення складено та підписано 26.07.2024.
Суддя Н.О. Андрусик
Суд | Господарський суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 16.07.2024 |
Оприлюднено | 29.07.2024 |
Номер документу | 120625730 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань підряду |
Господарське
Господарський суд Тернопільської області
Андрусик Н.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні