ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 липня 2024 року
м. Київ
справа №540/1304/19
адміністративне провадження №К/9901/11568/21 К/9901/11571/21, К/9901/11574/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
суддя-доповідач - Стародуб О.П.,
судді Єзеров А.А., Кравчук В.М.,
розглянув у порядку письмового провадження касаційні скарги ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 04.01.2021 (суддя - Ковбій О.В.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 24.03.2021 (судді - Коваль М.П., Кравець О.О.. Зуєва Л.Є.)
у справі за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 до Любимівської селищної ради Каховського району Херсонської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
У серпні 2019 року ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_4 , ОСОБА_3 звернулись до суду з позовом, у якому з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог (т.3 а.с. 2-11), просили суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення Любимівської селищної ради Каховського району Херсонської області від 19.04.2019 за №331 "Про розгляд заяв гр. ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_1 , ОСОБА_4 ";
- зобов`язати Любимівську селищну раду Каховського району Херсонської області затвердити проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення фермерського господарства у розмірі, що не перевищує розмір земельних часток (паїв), членам Фермерського господарства "Дніпровські лани" (всього 4 чоловіка), загальною площею 96,4603га, розташованої за межами населених пунктів на території Василівської сільської ради (ОТГ Любимівської селищної ради) Каховського району Херсонської області із земель державної власності сільськогосподарського призначення, що перебуває в користуванні фермерського господарства "Дніпровські лани", згідно з договором оренди землі кадастровий номер 6523580500:05:001:0031; та надати земельні ділянки у власність:
ОСОБА_1 земельну ділянку, площею 24,1150га, кадастровий номер 6523580500:05:001:0590 та земельну ділянку, площею 24,1150га, кадастровий номер 6523580500:05:01:0591, які розташовані на території Василівської сільської ради (ОТГ Любимівської селищної ради) Каховського району Херсонської області із земель державної власності сільськогосподарського призначення, що перебуває в користуванні фермерського господарства "Дніпровські лани";
ОСОБА_2 земельну ділянку, площею 24,1150га, кадастровий номер 6523580500:05:001:0593, яка розташована на території Василівської сільської ради (ОТГ Любимівської селищної ради) Каховського району Херсонської області із земель державної власності сільськогосподарського призначення, що перебуває в користуванні фермерського господарства "Дніпровські лани";
ОСОБА_3 земельну ділянку, площею 24,1150га, кадастровий номер 6523580500:05:001:0592, яка розташована на території Василівської сільської ради (ОТГ Любимівської селищної ради) Каховського району Херсонської області із земель державної власності сільськогосподарського призначення, що перебуває в користуванні фермерського господарства "Дніпровські лани".
ВСТАНОВЛЕНІ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що 05.05.2017 між ГУ Держгеокадастру у Херсонській області (Орендодавець), в особі уповноваженого представника - Галицького І.О. - начальника Міськрайонного управління у Каховському районі та м. Новій Каховці ГУ Держгеокадастру у Херсонській області, що діє на підставі наказу ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 31.03.2017 №123/0/7-17 "Про проведення земельних торгів у формі аукціону" та Положення про Міськрайонне управління у Каховському районі та м. Новій Каховці ГУ Держгеокадастру у Херсонській області, та переможцем земельних торгів за лотом №191 (14569), визначений на підставі протоколу земельних торгів від 04.05.2017 №115/05/17, та ОСОБА_1 (Орендар) було укладено договір оренди землі (рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер: 35126028 від 12.05.2017).
Відповідно до умов вказаного вище договору оренди від 05.05.2017, ГУ Держгеокадастру у Херсонській області надає, а ОСОБА_1 (Орендар) приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності для ведення фермерського господарства площею 96,4603 га з кадастровим номером 6523580500:05:001:0031, що розташована за межами населених пунктів на території Василівської сільської ради Каховського району Херсонської області. Земельна ділянка, яка передається в оренду, виділяється із земель сільськогосподарського призначення державної власності, вид - пасовища. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення договору становить 298545,71 грн. і підлягає щорічній індексації.
Згідно копії виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, виконавчим комітетом Каховської міської ради 18.05.2017 (номер запису: 1 500 102 0000 001847) зареєстровано Фермерське господарство "Дніпровські лани" (код ЄДР 41342849). Відповідно до копії статуту ФГ "Дніпровські лани" статутний фонд складає 50000 грн., вищий орган управління юридичної особи - загальні збори членів фермерського господарства.
Членами ФГ "Дніпровські лани" були ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_4 , ОСОБА_3 , розмір внеску кожного до статутного фонду складає 12500 грн. (25%). Головою (керівником, підписантом) ФГ "Дніпровські лани" обрано ОСОБА_1 .
09.06.2017 рішенням №2 загальних зборів членів ФГ "Дніпровські лани" вирішено приватизувати земельну ділянку площею 96,4603га з кадастровим номером 6523580500:05:001:0031, що розташована за межами населених пунктів на території Василівської сільської ради Каховського району Херсонської області, членами ФГ "Дніпровські лани", а саме, - ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_4 , ОСОБА_3 , шляхом отримання у приватну власність у розмірі земельної частки (паю). Частки (паї) для кожного члена фермерського господарства є рівнозначними та складають 1/4 від загальної площі земельної ділянки площею 96,4603 га з кадастровим номером 6523580500:05:001:0031, що розташована за межами населених пунктів на території Василівської сільської ради Каховського району Херсонської області, для чого здійснити усі необхідні дії.
01.08.2017 членами фермерського господарства, подано до ГУ Держгеокадастру у Херсонській області заяви про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність (безоплатно) земельної ділянки в розмірі земельної частки (паю) на території Василівської сільської ради Каховського району для ведення фермерського господарства за рахунок земель ФГ "Дніпровські лани".
В кожному випадку ГУ Держгеокадастру у Херсонській області відмовив в наданні дозволу.
Рішення були оскаржені позивачами до суду та за результатами судового розгляду справ №№821/1287/17, 821/1288/17, 821/1286/17 ГУ Держгеокадастру у Херсонській області було зобов`язано надати позивачам дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність (безоплатно) земельної ділянки в розмірі земельної частки (паю) на території Василівської сільської ради Каховського району для ведення фермерського господарства за рахунок земель ФГ "Дніпровські лани".
Відповідний дозвіл оформлено наказом ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 26.07.2018 №2685-СГ "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою".
За заявою позивачів від 01.08.2017 та відповідно до наказу ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 26.07.2018 №2685-СГ "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою", договору на виконання робіт від 28.07.2018 №164 ТОВ "Альянс" розроблено технічну документацію із землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення фермерського господарства у розмірі, що не перевищує розмір земельних часток (паїв) членам фермерського господарства "Дніпровські лани" (всього 4 чоловіка) загальною площею 96,4603 га розташованої за межами населених пунктів на території Василівської сільської ради (ОТГ Любимівської селищної ради) Каховського району Херсонської області.
У ході виготовлення проекту землеустрою, на виконання вимог частини восьмої статті 118 Земельного кодексу України та в порядку, встановленому статтею 186-1 Земельного кодексу України, отримано погодження компетентних органів, які відображені у Висновках про погодження проекту землеустрою від 13.08.20189 №126/11.16, від 16.08.2018 №4302/82-18, від 23.08.2018 №8234/82-18, від 14.09.2018 №10073, від 22.10.2018 №8805/82-18, від 31.10.2018 №12312/82-18 (остаточний висновок про погодження ГУ Держгеокадастру прийнято після наведених висновків про відмову в погодженні та усунення недоліків, зазначених в цих висновках).
Земельним ділянкам присвоєно кадастрові номери та здійснено державну реєстрацію земельних ділянок у Державному земельному кадастрі (т.с.2 а.с. 64, 70, 76, 82).
Для оформлення речових прав на земельні ділянки позивачі звернулися до Любимівської селищної ради Каховського району Херсонської області з клопотаннями від 24.01.2019, до яких було додано відповідний проект, витяги з Державного земельного кадастру та висновок про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 31.10.2018 №12312/82-18.
Рішенням Любимівської селищної ради Каховського району Херсонської області від 19.04.2019 за №331 "Про розгляд заяв гр. ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_1 , ОСОБА_4 " відмовлено позивачам у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення фермерського господарства у розмірі, що не перевищує розмір земельних (часток) паїв членам Фермерського господарства "Дніпровські лани" (всього 4 чоловіка) загальною площею 96,4603 га розташованої за межами населених пунктів на території Василівської сільської ради (ОТГ Любимівської селищної ради Каховського району Херсонської області) із земель державної власності сільськогосподарського призначення, що перебуває в користуванні фермерського господарства "Дніпровські лани" згідно з договором оренди землі кадастровий номер 6523580500:05:001:0031 в зв`язку з тим, що:
1. На підставі наказу ГУ Держгеокадастру у Херсонській області № 3392-СГ від 26.09.2018 "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність та Акту приймання - передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність між В.о. начальника Головного Управління Держгеокадастру у Херсонській області Галецьким І.О. та головою Любимівської селищної об`єднаної територіальної громади Коноваловим С.В. дана земельна ділянка кадастровий номер 6523580500:05:001:0031 загальною площею 96,4603 га була передана у комунальну власність на підставі якого розпорядником земель комунальної власності є Любимівська селищна об`єднана територіальна громада та всупереч цьому додаткова угода про внесення змін від 06.02.2018 між Головним управлінням Держгеокадастру у Херсонській області та фермерським господарством "Дніпровські лани" була зареєстрована у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права за № 20338119 від 11.10.2018.
2. Наказ не відповідає розміру земельної частки (паю ) згідно схеми поділу земель колективного сільськогосподарського підприємства ім. Карла Маркса Василівської сільської ради Каховського району Херсонської області.
3. Заява Фермерського господарства "Дніпровські лани" від 18.10.2018 посвідчена Коршуновим Р.В. приватним нотаріусом Каховського районного нотаріального округу про згоду на вилучення із користування (оренди) земельної ділянки площею 96,4603 га була засвідчена без згоди землевласника в особі Любимівської ОТГ.
4. Зміни до договору оренди землі від 05.05.2017 зареєстрованого 12.05.2017 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права за №20338119 між Головним управлінням Держгеокадастру у Херсонській області та ОСОБА_1 загальною площею 96,4603 га - пасовища терміном на 7 років до 12.05.2024 з орендною платою 55 231,58 грн кадастровий номер 6523580500:05:001:0031 були внесені на підставі Додаткової угоди про внесення змін до договору оренди землі від 06.02.2018 між Головним управлінням Держгеокадастру у Херсонській області та фермерським господарством "Дніпровські лани" та зареєстрованого у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права за №20338119 від 11.10.2018 без погодження Любимівської селищної ради, що суперечило розпорядженню Кабінету Міністрів України від 31.01.2018 №60-р "Питання передачі земельних ділянок с\г призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад".
5. Головним управлінням Держгеокадастру у Херсонській області надано наказ від 26.07.2018 №2685-СГ також без погодження Любимівської селищної ради порушуючи розпорядження Кабінету Міністрів України від 31.01.2018 №60-р, в якому ОСОБА_3 не вказано розмір умовних кадастрових гектарів, що не відповідає розробленому проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення фермерського господарства за договором оренди землі (рішення про Державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер: 35126028 від 12.05.2017 кадастровий номер 6523580500:05:001:0031), за межами населених пунктів на території Василівської сільської ради Каховського району Херсонської області, в розмірі 9,15 умовних кадастрових гектарів, що не перевищує розмір земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території Василівської сільської ради Каховського району Херсонської області.
Не погодившись із оскаржуваним рішенням, позивачі звернулись до суду.
В обгрунтування позовних вимог покликались на протиправність відмови у затвердженні проектів землеустрою, оскільки дозволи на розроблення проектів землеустрою видавались на виконання відповідних судових рішень; зміни до договору оренди земельної ділянки з кадастровим номером 6523580500:05:001:0031 внесені в спосіб та у порядку передбаченому законом, пройшли державну реєстрацію; розмір земельних ділянок при погодженні проектної документації розмір визначався експертом, що має відповідну кваліфікацію. Також, покликались на безпідставність тверджень відповідача про наявність недоліків в оформленні заяви ФГ "Дніпровські лани" про згоду на вилучення із користування земельної ділянки та в змінах до договору оренди земельної ділянки з кадастровим номером 6523580500:05:001:0031.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ
Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 04.01.2021, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 24.03.2021, у задоволенні позову відмовлено.
Ухвалюючи рішення про відмову в позові, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що бажані позивачами до відведення земельні ділянки є земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної форми власності, а тому право відповідача щодо розпорядження ними відсутнє. Відповідним правом наділено ГУ Держгеокадастру в Херсонській області.
Суди відхилили покликання позивачів на те, що спірні земельні ділянки, відповідно до рішення Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області від 26.09.2018 №3392-СГ про їх передачу відповідачу, та Акту приймання-передачі відповідачем земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 26.09.2018, передані відповідачу у комунальну власніть, а тому саме відповідач наділений правом розпорядження ними, з огляду на відсутність державної реєстрації переходу права власності на земельну ділянку, з яким закон пов`язує виникнення права комунальної власності відповідача.
Враховуючи викладене, суди дійшли висновку, що оскаржуване рішення відповідача не створює для позивачів жодних юридичних наслідків, оскільки такий не є органом, що відповідно до положень ч. 9 ст. 118 та ст. 122 ЗК України приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення спірних змельних ділянок у власність.
Суди відхили покликання позивачів на висновки Верховного Суду, викладені у постановах від 20.05.2020 по справі № 303/6974/16-ц та від 14.03.2018 по справі №921/403/17-г/6, з огляду на їх нерелевантність до спірних правовідносин.
Також суди відхилили покликання позивачів на судові рішення у справах №658/1068/20, №540/2528/18, №540/2526/18, №540/2527/18, оскільки висновки судів у вказаних справах щодо права відповідача розпорядження земельною ділянкою за умови відсутності факту державної реєстрації права власності, представляють собою виключно правову оцінку судів, здійснену за результатами розгляду справ, яка не має преюдиційного характеру. До того ж, обставини державної реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6523580500:05:001:0031, яке є підставою для виникнення права власності на земельну ділянку, предметом розгляду судів у межах справ №658/1068/20, №540/2528/18, №540/2526/18, №540/2527/18 взагалі не виступали.
ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
З рішеннями судів попередніх інстанцій не погодились позивачі, звернулись з касаційними скаргами.
В обґрунтування касаційних скарг покликаються на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального права, неповне з`ясування обставин справи, що призвело до неправильного вирішення справи.
Зокрема покликаються на те, що суди попередніх інстанцій помилково визначили розпорядником спірних земельних ділянок ГУ Держгеокадастру у Херсонській області, проігнорувавши правовий механізм набуття права власності, зваживши при цьому лише на державну реєстрацію речового права, тобто помилково ототожнили факт набуття права власності з фактом його державної реєстрації та розглянули питання набуття права власності виключно у площині здійснення похідних реєстраційних дій щодо майна (державної реєстрації майнового права).
Покликаються на те, що з моменту складання наказу від 29.09.2018 №3392-СГ та підписання акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної власності у комунальну, держава, в особі ГУ Держгеокадастру у Херсонській області, здійснила відчуження права власності на земельну ділянку сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 6523580500:05:001:0031, площею 96,4603 га у комунальну власність Любиміської селищної об`єднаної територіальної громади. Внаслідок реалізації зазначених актів державної влади, ГУ Держгеокадастру втратило право розпорядження вказаною земельною ділянкою, складовою частиною якої є земельні ділянки, бажані до відведення позивачами.
Покликаються на те, що відсутність державної реєстрації не впливає на повноваження суб`єкта права власності щодо його майна та не зумовлює позбавлення такої особи прав користування та володіння належним їй на праві власності майном.
Як на підставу касаційного оскарження позивачі посилаються на те, що суд апеляційної інстанції не врахував висновки щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладені у постановах Верховного Суду від 24.06.2015 у справі №6-318цс15, від 20.05.2020 у справі №303/6974/16-ц, від 20.02.2019 у справі №522/3665/17, від 30.08.2018 у справі №817/586/17, від 27.10.2020 №480/313/19, від 06.03.2019 у справі №1640/2594/18, від 13.03.2018 у справі №348/992/16-ц, від 20.06.2018 у справі №317/2520/15-ц, від 24.01.2020 у справі №910/10987/18, від 15.10.2019 у справі №813/8801/14.
Просять рішення судів попередніх інстанцій скасувати та ухвалити нове рішення про задоволення позову.
Відзиву на касаційні скарги до суду не надходило. Відповідно до наявних в матеріалах справи повідомлень про вручення поштового відправлення, копії таких отримано відповідачем 29.04.2021.
ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
За правилами ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України (далі - ЗК України; тут і далі в редакції на час виникнення спірних правовідносин), центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Відповідно до ст. 116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.
За правилами ч. 1 ст. 118 ЗК України громадянин, зацікавлений у приватизації земельної ділянки, яка перебуває у його користуванні, подає заяву до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 6 ст. 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Частиною 7 ст. 118 ЗК України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу. (ч. 8 ст. 118 ЗК України).
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність. (ч. 9 ст. 118 ЗК України).
Відповідно до ч. 1 ст. 13 Закону №973-IV члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю).
Відповідно до ст. 7 Закону №973-IV надання земельних ділянок державної та комунальної власності у власність або користування для ведення фермерського господарства здійснюється в порядку, передбаченому ЗК України.
Положеннями ст. 32 ЗК України також передбачено право членів фермерських господарств на приватизацію земельних ділянок шляхом передачі безоплатно у приватну власність наданих їм у користування земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради.
Землі фермерського господарства можуть складатися із: а) земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі; б) земельних ділянок, що належать громадянам - членам фермерського господарства на праві приватної власності; в) земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди (ч. 1 ст. 31 ЗК України та ч. 1 ст. 12 Закону №973-IV).
За наведеного правового регулювання, члени фермерського господарства наділені правом на одержання безоплатно у власність із земель державної або комунальної власності земельної ділянки у розмірі земельної частки (паю) в загальному порядку, передбаченому ЗК України.
Верховний Суд вже розглядав справи з подібними правовідносинами.
Зокрема, у постанові від 03.11.2021 у справі №817/1911/17 Верховний Суд у складі Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду дійшов висновку, що, оскільки ЗК України встановлює загальний порядок набуття права на землю громадянами та юридичними особами шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування із земель державної і комунальної власності, у тому числі і для ведення фермерського господарства, то в такому ж загальному порядку, передбаченому ЗК України, члени фермерського господарства можуть отримати безоплатно у власність із земель державної або комунальної власності земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю). При цьому має враховуватися норма, згідно з якою земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.
За наслідками розгляду цієї справи Верховний Суд сформував такі правові висновки.
«У члена фермерського господарства не виникає право користування земельною ділянкою, яка була надана власником (органом місцевого самоврядування) громадянину (засновнику) у користування для створення такого господарства. Єдиним суб`єктом, який володіє правомочністю користуватися земельною ділянкою, виділеною власником (органом місцевого самоврядування) для створення фермерського господарства, є саме таке фермерське господарство як суб`єкт господарювання.
Право на безоплатну передачу у власність земельних ділянок із земель, що надавалися у користування засновнику для створення фермерського господарства, не виникає у жодного члена фермерського господарства, в тому числі засновника.
Чинні правові норми Земельного кодексу України та Закону №973-IV не передбачають права громадянина України використовувати земельну ділянку, надану йому в користування для ведення фермерського господарства, без створення такого фермерського господарства та його реєстрації. Тому земля, надана в користування громадянину України для створення фермерського господарства, вважається такою, яка передана у користування всьому фермерському господарству. Але при цьому, власник землі залишається незмінним - держава або територіальні громади. Фермерське господарство не має в цьому випадку документу, який засвідчував би державну реєстрацію права на землю (права постійного користування) на відміну від громадянина, який отримав земельну ділянку у користування та зареєстрував належним чином такий правочин. Отже, члени фермерських господарств, у тому числі засновник (який отримав земельну ділянку у користування для створення такого фермерського господарства), можуть отримати безоплатно у приватну власність земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) із земель державної та комунальної власності у порядку, передбаченому ЗК України, та лише після припинення права власності чи користування такими земельними ділянками у визначеному законом порядку».
У вказаній справі хоч відповідачем і є Держгеокадастр, а не орган місцевого самоврядування, як у справі, що розглядається, однак у цій справі Верховним Судом сформовано загальні підходи до вирішення питання безоплатного отримання земельних ділянок фермерськими господарствами (їх членами), а тому такі підлягають застосуванню під час вирішення справи, що розглядається.
На підставі викладеного, Верховний Суд у цій справі дійшов висновку, що у відповідача не було правових підстав для затвердження позивачам проектів землеустрою щодо відведення зазначених вище земельних ділянок, оскільки право постійного користування (оренди) земельною ділянкою ОСОБА_1 , як головою фермерського господарства, складовими якої є бажані позивачами до відведення земельні ділянки, не було припинено в порядку, визначеному законом.
Крім того, на розгляді Верховного Суду перебувала справа №821/1288/17 (за позовом члена ФГ "Дніпровські лани" ОСОБА_4 ), на яку, крім іншого, покликаються позивачі в обґрунтування позовних вимог у цій справі, за наслідками розгляду якої Верховним Судом рішення судів попередніх інстанцій, якими Держгеокадастр було зобов`язано надати позивачу дозвіл на розроблення проекту землеустрою, було скасовано і в задоволенні позову відмовлено.
Покликання позивачів в обґрунтування підстав касаційного оскарження на висновки, викладені у постановах Верховного Суду від 24.06.2015 у справі №6-318цс15, від 20.05.2020 у справі №303/6974/16-ц, від 20.02.2019 у справі №522/3665/17, від 30.08.2018 у справі №817/586/17, від 27.10.2020 №480/313/19, від 06.03.2019 у справі №1640/2594/18, від 13.03.2018 у справі №348/992/16-ц, від 20.06.2018 у справі №317/2520/15-ц, від 24.01.2020 у справі №910/10987/18, від 15.10.2019 у справі №813/8801/14, які стали підставою відкриття касаційного провадження, є безпідставними, оскільки правовідносини в таких не є подібними до правовідносин у справі, що розглядається.
Частиною 3 ст. 341 КАС України передбачено, що Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, передбачені пунктами 1, 4-7 частини третьої статті 353, абзацом другим частини першої статті 354 цього Кодексу, а також у разі необхідності врахування висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Верховного Суду після подання касаційної скарги.
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 349 КАС України суд касаційної інстанції за наслідками розгляду скарги має право, зокрема, скасувати судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанції повністю або частково і ухвалити нове рішення у відповідній частині або змінити рішення, не передаючи справи на новий розгляд.
Відповідно до ч.ч. 1 та 4 ст. 351 КАС України суд скасовує судове рішення повністю або частково і ухвалює нове рішення у відповідній частині або змінює його, якщо таке судове рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з неправильним застосуванням норм матеріального права або порушенням норм процесуального права.
Враховуючи викладене, рішення судів попередніх інстанцій підлягають зміні в частині мотивів відмови у задоволенні позовних вимог, а в решті - залишенню без змін.
Керуючись ст. 341, 345, 349, 351, 356 Кодексу адміністративного судочинства України, -
постановив:
Касаційні скарги ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 задовольнити частково.
Рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 04.01.2021 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 24.03.2021 змінити в частині мотивів відмови у задоволенні позовних вимог, виклавши їх в редакції цієї постанови.
В решті рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 04.01.2021 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 24.03.2021 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.
Судді:
О.П. Стародуб
А.А. Єзеров
В.М. Кравчук
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 26.07.2024 |
Оприлюднено | 29.07.2024 |
Номер документу | 120634470 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Стародуб О.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні