ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Чернівці
24 липня 2024 року Справа № 926/445/24
Господарський суд Чернівецької області у складі головуючого судді Марущака І.В., за участю секретаря судового засідання Максимюк В.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні загального позовного провадження справу
до Товариства з обмеженою відповідальністю «К.Д.П. Білдінг» (04123, місто Київ, вул. Світлицького, 35, код ЄДРПОУ 44482231)
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю «Редека» (03142, місто Київ, пр. Палладіна Академіка, 44-Б, код ЄДРПОУ 33748178)
про стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за землю в сумі 162 446,96 грн,
представники:
від позивача ОСОБА_1 ;
від відповідача не з`явився;
від третьої особи не з`явився.
ОСОБА_2 виклад позовних вимог.
Чернівецька міська рада звернулася до Господарського суду Чернівецької області з позовом до фізичної Товариства з обмеженою відповідальністю «К.Д.П. Білдінг» про стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за землю в сумі 162 446,96 грн.
Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна № 362481939 від 19.01.2024 Товариство з обмеженою відповідальністю «К.Д.П. Білдінг» з 28.07.2023 є власником нежитлової будівлі швейного цеху літ. А площею 712,0 кв.м. та гаража літ. Б площею 36,10 кв.м., розташованої за адресою: Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Капеланська (вул. Нікітіна Павла старшого лейтенанта) 17-А, на підставі договору купівлі-продажу.
Зазначене нерухоме майно розміщене на земельній ділянці комунальної власності площею 0,224 га, кадастровий номер 7310136300:05:004:0039.
У період з 28.07.2023 до 31.12.2023 відповідач без жодних правовстановлюючих документів користувалася вказаною земельною ділянкою, у зв`язку з чим позивач недоотримав кошти від орендної плати за землю у сумі позову, які підлягають стягненню з відповідача відповідно до статей 1212-1214 Цивільного кодексу України.
У відзиві на позов представник відповідача адвокат Вербовий Р.П. просить відмовити у задоволенні позову, з огляду на таке:
1) позивачем до позовної заяви не надано затвердженої відповідною міською радою технічної документації з нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, відтак вважає, що розрахунок суми, що підлягає стягненню, проведено неправильно. Позивач посилається на певну формулу, проте, чи дійсно така формула має відношення до розрахунку орендної плати не відомо, оскільки стороною не надано нормативного документу, який би затверджував саме таку формулу розрахунку;
2) земельна ділянка не передавалася в оренду попередньому власнику нерухомого майна і відповідач, який має на праві власності дане нерухоме майно та використовує його у своїй господарській діяльності, сплачує за неї земельний податок.
На спростування заперечень відповідача на позов Чернівецька міська рада подала відповідь на відзив, в якій зазначає наступне:
1) рішенням Чернівецької міської ради від 26.02.2021р. №118 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Чернівців та визнання такими, що втратили чинність, окремих пунктів рішення міської ради V скликання від 12.02.2008 р. №510», затверджено технічну документації з нормативної грошової оцінки земель міста Чернівців.
Розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки здійснюється відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2021 року № 1147, яка є у вільному доступі. Відповідно до витягу з технічної документації з нормативно грошової оцінки земельних ділянок від 13.09.2023 року №НВ-9927936312023, нормативна грошова оцінка земельної ділянки за адресою: вул. Капеланська, 17-а ( АДРЕСА_1 (кадастровий номер 7310136300:05:004:0039) становить 12 588 776,55 грн;
2) плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель. Відповідачем не повідомлялося та не доведено факт сплати земельного податку. Платниками земельного податку є власники земельних ділянок, власники земельних часток (паїв) та землекористувачі, проте відповідач не є власником або користувачем земельної ділянки.
Земельна ділянка перебувала в оренді з 04.09.2006 року по 2019 рік. Попередній власник відмовився від укладання договору оренди, тому рішенням Господарського суду Чернівецької області у справі №926/5232/23 стягнуто безпідставно збережені кошти у період з 08.09.2021 по 27.07.2023.
Третя особа своїм правом на подання пояснень щодо предмета спору не скористалися.
ІІ. Процесуальні дії у справі.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 06.02.2024 вказану позовну заяву передано до провадження судді Марущака І.В.
Ухвалою суду від 09.02.2024 суд прийняв позовну заяву до розгляду, відкрив загальне позовне провадження у справі, призначив підготовче засідання на 05.03.2024 та встановив відповідачу строк для подання відзиву, а позивачу запропонував надати відповідь на відзив.
04.03.2024 відповідачем через систему «Електронний суд» подано відзив на позов.
Ухвалою від 05.03.2024 та 19.03.2024 відкладено розгляд справи у підготовчому засіданні на 19.03.2024 та 09.04.2024 відповідно.
28.03.2024 адвокатом відповідача через систему «Електронний суд» подано клопотання про витребування доказів, що підтверджують заявлені позовні вимоги та їх обґрунтовують, а саме:
1) затверджену Чернівецькою міською радою технічну документацію з нормативно-грошової оцінки землі;
2) Положення про оренду та порядок розрахунку орендної плати за земельні ділянки у м. Чернівцях.
05.04.2024 Чернівецькою міською радою до суду подано відповідь на відзив, в якому наведено доводи на спростування заперечень відповідача проти позову. До відповіді на відзив додано, зокрема, Положення про оренду та порядок розрахунку орендної плати за земельні ділянки у м. Чернівцях; рішення Чернівецької міської ради «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Чернівців …» № 118 від 26.02.2021 та рішення Чернівецької міської ради «Про внесення змін до Положення про оренду та порядок розрахунку орендної плати за земельні ділянки у м. Чернівцях …» №1579 від 14.12.2023.
Ухвалою суду від 09.04.2024 у задоволенні клопотання ТОВ «К.Д.П. Білдінг» про витребування доказів від 28.03.2024 відмовлено. Продовжено строк підготовчого провадження та відкладено розгляд справи у підготовчому засіданні на 23.04.2024.
За наслідками підготовчого засідання 23.04.2024 суд призначив судове засідання з розгляду справи № 926/445/24 по суті на 16.05.2024.
Ухвалою від 16.05.2024 суд вирішив повернутися до розгляду справи у підготовчому судовому засіданні та залучити до участі в справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ТОВ «Редека», у зв`язку з чим розгляд справи відкладено на 30.05.2024. Зобов`язано позивача надіслати третій особі копію позовної заяви та доданих до неї документів та запропоновано третій особі надати пояснення на позов.
23.05.2024 Чернівецькою міською радою до суду подано докази надіслання третій особі позовної заяви та доданих до неї документів засобами поштового зв`язку.
За наслідками підготовчого засідання суд постановив ухвалу від 30.05.2024 про закриття підготовчого провадження та призначення справи до розгляду по суті на 12.06.2024.
Востаннє, за клопотанням обох сторін судом ухвалою від 12.06.2024 відкладено розгляд справи по суті на 24.07.2024.
Відповідач явку свого представника у судове засідання 24.07.2024 не забезпечив, хоча був належним чином повідомлена про дату, час та місце розгляду справи, що підтверджується довідкою про доставлення ухвали від 12.06.2024 до електронного кабінету відповідача.
Третя особа явку свого представника у судове засідання 24.07.2024 не забезпечила, хоча була належним чином повідомлена про дату, час та місце розгляду справи, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.
Відповідно до частин третьої та сьомої статті 120 ГПК України виклики і повідомлення здійснюються шляхом вручення ухвали в порядку, передбаченому цим Кодексом для вручення судових рішень. Учасники судового процесу зобов`язані повідомляти суд про зміну свого місцезнаходження чи місця проживання під час розгляду справи. У разі відсутності заяви про зміну місця проживання ухвала про повідомлення чи виклик надсилається учасникам судового процесу, які не мають офіційної електронної адреси, та за відсутності можливості сповістити їх за допомогою інших засобів зв`язку, які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику, за останньою відомою суду адресою і вважається врученою, навіть якщо відповідний учасник судового процесу за цією адресою більше не знаходиться або не проживає.
Відповідно до частини першої статті 202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Згідно із пунктом 1 частини третьої цієї статті ГПК України, якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.
За таких обставин суд вирішив за можливе розглянути справу в даному судовому засіданні за відсутності представника третьої особи.
Суд заслухав вступне слово представника позивача, який позовні вимоги підтримав та просив задовольнити, оголосив позицію відповідача, викладену у відзиві на позов. Далі суд перейшов до дослідження матеріалів справи та судових дебатів.
ІІІ. Фактичні обставини, встановлені судом.
З`ясувавши обставини, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, та дослідивши докази, якими вони обґрунтовуються, суд установив таке.
Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №362480868 від 19.01.2024 Товариство з обмеженою відповідальністю «К.Д.П. Білдінг» за договором купівлі-продажу від 28.07.2023, серія та номер 315, зареєстрованого приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Познякової С.В., набуло власність нежитлові будівлі швейного цеху літ. А площею 712,0 кв.м. та гаража літ. Б площею 36,10 кв.м., розташовані за адресою: АДРЕСА_2 .
Зазначене нерухоме майно розміщене на земельній ділянці комунальної власності площею 0,224 га, кадастровий номер 7310136300:05:004:0039, цільове призначення земельної ділянки для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код 03.07).
Таким чином, зазначене нерухоме майно з 28.07.2023 перебуває у власності відповідача.
04.08.2023 нежитлові будівлі швейного цеху літ. А площею 712,0 кв.м. та гаража літ. Б площею 36,10 кв.м. по АДРЕСА_2 , за договором довірчого управління майном від передано в управління Товариства з обмеженою відповідальністю «Редека» строком на 1 рік (що охоплює заявлений позивачем період використання земельної ділянки комунальної власності без правовстановлюючих документів).
Разом з тим, відповідач не надав доказів оформлення права оренди земельної ділянки, докази протилежного у матеріалах справи відсутні та такі обставини учасниками судового процесу не заперечуються.
Рішенням Чернівецької міської ради 3 сесії VIІІ скликання від 26 лютого 2021 року № 118 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Чернівців, яку введено в дію з 01.01.2022.
Відповідно до витягу № НВ-9927936312023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 7310136300:05:004:0039 становить 12 588 776,55 грн.
Доказів оскарження чи скасування рішення міської ради про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Чернівці відповідачем не подано, докази протилежного у матеріалах справи відсутні.
Листом від №24/01-08/3-04/4/1511 від 15.09.2023 департамент урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради надіслав лист ТОВ
«К.Д.П. Білдінг», в якому зазначалось про необхідність оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку у зв`язку з набуттям права власності на нерухоме майно, розміщене вказаній земельній ділянці.
На зазначений лист департаменту відповідачем було надано відповідь вх.№ 24/01-08/1-4447 від 11.10.2023 року, в якій ТОВ «К.Д.П. Білдінг» відмовилося від укладення договору оренди земельної ділянки, так як вважає, що земельна ділянка вже перебуває у власності товариства.
Проте департаментом урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради надано відповідь №24/01-08/1-4447 від 27.10.2023, у якій зазначалось, що фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 Цивільного кодексу України. Враховуючи відмову ТОВ «К.Д.П. Білдінг» від оформлення документів, що посвідчують право користування вищезазначеною ділянкою, департаментом проведено розрахунок безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за землю за користування ТОВ «К.Д.П. Білдінг» без належних на те правових підстав у період з 28.07.2023 до 26.10.2023 на суму 94 157,15 грн.
ТОВ «К.Д.П. Білдінг» на вказаний лист не відреагувало та безпідставно збережені кошти не сплатило.
На підставі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 13.09.2023 №НВ-992736312023 Департаментом урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради відповідно до Положення про оренду та порядок розрахунку орендної плати за земельні ділянки у м. Чернівці, затвердженого рішенням Чернівецької міської ради від 23.10.2008 № 715, зі змінами, проведено розрахунком безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати, згідно з яким недоотримана Чернівецькою міською радою сума орендної плати за фактичне користування відповідачем земельною ділянкою, розташованою за адрсою: АДРЕСА_2 , кадастровий номер 7310136300:05:004:0039, за період з 28.07.2023 по 31.12.2023 становить 162 446,96 грн.
ІV. Мотиви, якими керується суд, та застосоване ним законодавство.
Згідно зі статтею 206 ЗК України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України (далі - ПК України).
Земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендною платою за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж за користування земельною ділянкою державної або комунальної власності на умовах оренди (підпункти 14.1.72, 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України).
Зі змісту вказаних норм можна дійти висновку, що чинним законодавством розмежовано поняття «земельний податок» і «орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності».
Оскільки відповідач не є власником або постійним землекористувачем спірної земельної ділянки, а тому не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку, при цьому, єдино можливою формою здійснення плати за землю для нього як землекористувача є орендна плата (підпункт 14.1.72 пункту 14.1 статті 14 ПК України).
Відповідно до частини 2 статті 152 ЗК України власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. При цьому згідно з пунктом "д" частини першої статті 156 ЗК України власникам землі відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.
За змістом вказаних положень Цивільного та Земельного кодексів України відшкодування шкоди (збитків) є заходом відповідальності, зокрема, за завдану шкоду майну чи за порушення прав власника земельної ділянки.
Шкода, завдана майну юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала (частина 1 статті 1166 ЦК України). Підставою для відшкодування є наявність таких елементів складу цивільного правопорушення, як: шкода; протиправна поведінка її заподіювача; причинний зв`язок між шкодою та протиправною поведінкою заподіювача; вина. За відсутності хоча б одного із цих елементів цивільно-правова відповідальність не настає. Особа, яка завдала шкоду, звільняється від обов`язку її відшкодовувати, якщо доведе, що шкоди заподіяно не з її вини (частина 2 статті 1166 ЦК України).
Натомість предметом регулювання глави 83 ЦК України є відносини, що виникають у зв`язку з безпідставним отриманням чи збереженням майна і не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права.
Відповідно до частин 1, 2 статті 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 ЦК України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала. У разі виникнення спору стосовно набуття майна або його збереження без достатніх правових підстав договірний характер спірних правовідносин унеможливлює застосування до них судом положень глави 83 ЦК України.
За змістом положень глав 82 і 83 ЦК України для деліктних зобов`язань, які виникають із заподіяння шкоди майну, характерним є, зокрема, зменшення майна потерпілого, а для кондикційних - приріст майна в набувача без достатніх правових підстав. Вина заподіювача шкоди є обов`язковим елементом настання відповідальності в деліктних зобов`язаннях. Натомість для кондикційних зобов`язань вина не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої. Таким чином, обов`язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте (збережене) майно чи відшкодувати його вартість не є заходом відповідальності, оскільки набувач зобов`язується повернути тільки майно, яке безпідставно набув (зберігав), або вартість цього майна.
Частиною 1 статті 93 та статтею 125 ЗК України передбачено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права. Землекористувачі також зобов`язані своєчасно сплачувати орендну плату (пункт "в" частини 1 статті 96 цього Кодексу).
Таким чином, за змістом вказаних положень виникнення права власності на будинок, будівлю, споруду не є підставою для виникнення права оренди земельної ділянки, на якій вони розміщені та яка не була відведена в оренду попередньому власнику. Право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права. Проте з огляду на приписи частини 2 статті 120 ЗК України не вважається правопорушенням відсутність у власника будинку, будівлі, споруди зареєстрованого права оренди на земельну ділянку, яка має іншого власника і на якій розташоване це нерухоме майно.
Згідно правового висновку, викладеного у постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі № 629/4628/16-ц, від 20.11.2018 у справі № 922/3412/17 та постанові Верховного Суду у складі палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду від 28.02.2020 у справі № 913/169/18, до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини 1 статті 1212 ЦК України.
Згідно з частинами 1-4, 9 статті 791 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв). Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах 6-7 цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.
Отже, земельна ділянка є сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера та реєстрації її у Державному земельному кадастрі.
Судом установлено, що з 28.07.2023 відповідач набув у власність нерухоме майно, розташоване на земельній ділянці комунальної власності, площею 0,224 га, кадастровий номер 7310136300:05:004:0039 АДРЕСА_2 .
З метою встановлення умов, за яких настають кондиційні зобов`язання, суд зазначає, що відповідач не був та не є власником або постійним користувачем вказаної земельної ділянки, а тому не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку, а єдиною формою здійснення плати за землю для нього як землекористувача є орендна плата.
При цьому, матеріали справи не містять доказів належного оформлення права користування земельною ділянкою площею 0,224 га, кадастровий номер 7310136300:05:004:0039 ТОВ «К.Д.П. Білдінг», зокрема укладення відповідного договору оренди з Чернівецькою міською радою та державної реєстрації такого права.
Таким чином, суд дійшов висновку, що відповідач з 28.07.2023 по 31.12.2023 (заявлений позивачем період) користувався цією земельною ділянкою без достатньої правової підстави.
З огляду на викладене відповідач як фактичний користувач земельної ділянки, що без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мала заплатити за користування нею, зобов`язана повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 Цивільного кодексу України.
Аналогічну правову позицію наведено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 13.02.2019 у справі № 320/5877/17.
Відповідно до статті 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Згідно із статтею 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
У свою чергу п. 14.1.147 ст. 14 Податкового кодексу України визначено, що плата за землю обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Відповідно до п. 14.1.136 ст. 14 ПК України орендна плата - обов`язковий платіж за користування земельною ділянкою державної або комунальної власності на умовах оренди.
Пунктами 1, 4 статті 288 ПК України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (крім випадків консервації таких земельних ділянок або визнання земельних ділянок забрудненими (потенційно забрудненими) вибухонебезпечними предметами).
Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (пункт 5 статті 288 ПК України).
При цьому, згідно з абзацом 3 частини першої статті 13 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки, зокрема, комунальної власності. Крім того, згідно з абзацом 1 пункту 289.1 Податкового кодексу України для визначення розміру орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (частина друга статті 20 Закону України «Про оцінку земель»).
Нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями пункту 288.5.1 статті 288 ПК України.
Рішенням Чернівецької міської ради 3 сесії VIІІ скликання від 26 лютого 2021 року № 118 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Чернівців, яку введено в дію з 01.01.2022.
У матеріалах справи наявний витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 13.09.2023 №НВ-9927936312023, згідно з яким нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 7310136300:05:004:0039 становить 12 588 776,55 грн.
Відповідач не заперечує щодо нормативної оцінки земельної ділянки, на підставі якої здійснено розрахунок безпідставно збережених коштів з орендної плати за землю.
Що ж до розміру відсоткової ставки орендної плати, суд зазначає, що позивач наділений дискреційними повноваженнями щодо встановлення розміру нормативної грошової оцінки в діапазоні від 3% до 12%, відтак він був вправі розраховувати на отримання орендної плати в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що є мінімальним розміром відсоткової ставки. Дана ставка 3% орендної плати, згідно категорії та цільового призначення спірної земельної ділянки, відповідає Положенню про оренду та порядок розрахунку орендної плати за земельні ділянки у м. Чернівці, затвердженого рішенням Чернівецької міської ради від 23.10.2008 №715. Також даним положенням пунктом 4.5 встановлено формулу розрахунку розміру річної орендної плати.
На спростування доводів відповідача, що позивачем до позовної заяви не надано затвердженої відповідною міською радою технічної документації з нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, позивачем до відповіді на відзив надано копію рішенням Чернівецької міської ради від 26.02.2021 року №118 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Чернівців та визнання такими, що втратили чинність, окремих пунктів рішення міської ради V скликання від 12.02.2008 р. №510», затверджено технічну документації з нормативної грошової оцінки земель міста Чернівців.
Щодо формули розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки, то такий розрахунок здійснюється відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2021 року № 1147.
Відповідачем не спростовано наданий позивачем розрахунок безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати.
Суд відхиляє доводи відповідача про те, що земельна ділянка не передавалася в оренду попередньому власнику нерухомого майна й відповідач, який має на праві власності дане нерухоме майно та використовує його у своїй господарській діяльності, сплачує за неї земельний податок.
Судом установлено, що рішенням Господарського суду Чернівецької області у справі №926/5232/23 з Товариства з обмеженою відповідальністю «Індастріал Проджект» як попереднього власника нерухомого майна, розташованого на земельній ділянці комунальної власності, площею 0,224 га, кадастровий номер 7310136300:05:004:0039 вул. Капеланській (вул. Нікітіна Павла старшого лейтенанта) 17-А у м. Чернівці, стягнуто на користь Чернівецької міської ради безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати за землю за період з 08.09.2021 по 27.07.2023, оскільки ним не було укладено договір оренди земельної ділянки та фактично використовувалась земельна ділянка без правовстановлюючих документів.
Щодо сплати ТОВ «К.Д.П. Білдінг» земельного податку, то згідно інформації, наданої Головним управлінням ДПС у Чернівецькій області № 24/01-08/1-2130 від 28.05.2024 на запит департаменту урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради, ТОВ «К.Д.П. Білдінг» та ТОВ «Редека» у період з 28.07.2023 по 26.10.2023 не сплачували земельний податок з юридичних осіб на земельну ділянку за адресою: м. Чернівці, вул. Капеланська, 17-А, площею 0,224 га, кадастровий номер 7310136300:05:004:0039.
Отже, відповідачем не доведено факт сплати земельного податку, що могло мати значення для правильного розрахунку суми безпідставно збережених коштів з орендної плати за землю.
Суд звертає увагу, що платниками земельного податку є власники земельних ділянок, власники земельних часток (паїв) та землекористувачі, проте відповідач не є власником або користувачем земельної ділянки.
За розрахунком позивача, розмір збережених відповідачем коштів від безпідставно набутого майна за період з 28.07.2023 по 31.12.2023, який підлягає відшкодуванню з боку відповідача, складає 162 446,96 грн.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог Чернівецької міської ради щодо стягнення з відповідача 162 446,96 грн безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати.
V. Висновки суду.
За результатами розгляду цієї справи суд дійшов висновку, що відповідач як власник нерухомого майна, що розташоване на земельній ділянці комунальної власності, здійснював фактичне користування вказаною земельною ділянкою без жодних правовстановлюючих документів, внаслідок чого міська рада недоотримала кошти від орендної плати за землю за період з 28.07.2023 по 31.12.2023 в сумі 162 446,96 грн, отже, позовні вимоги підлягають задоволенню.
VІ. Розподіл судових витрат.
Позивачем сплачений судовий збір в сумі 3 028,00 грн платіжною інструкцією №47 від 25.01.2024.
У відповідності до статті 129 ГПК України сплачений позивачем судовий збір слід стягнути із відповідача на користь позивача.
Про понесення інших судових витрат учасники справи не заявляли.
Керуючись статтями 2, 4, 12, 13, 73, 74, 86, 129, 232, 233, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «К.Д.П. Білдінг» (04123, місто Київ, вул. Світлицького, 35, код ЄДРПОУ 44482231) на користь Чернівецької міської ради (58002, Чернівецька обл., м. Чернівці, Центральна площа,1, код ЄДРПОУ 36068147) безпідставно збережені кошти з орендної плати за землю в сумі 162 446,96 грн на розрахунковий рахунок: Чернівецьке ГУК/Чернівецька ТГ/; код отримувача ЄДРПОУ 37836095; на рахунок ІВАN UA618999980314010611000024405; Казначейство України (ЕАП); код класифікації 24062200; призначення платежу (Кошти за шкоду, що заподіяна на земельних ділянках державної власності, які не надані у користування та не передані у власність, внаслідок самовільного зайняття, використання не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару землі) без спеціального дозволу).
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «К.Д.П. Білдінг» (04123, місто Київ, вул. Світлицького, 35, код ЄДРПОУ 44482231) на користь Чернівецької міської ради (58002, Чернівецька обл., м. Чернівці, Центральна площа,1, код ЄДРПОУ 36068147) 3028,00 грн витрат зі сплати судового збору.
4. Після набрання рішенням законної сили видати накази.
Відповідно до ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції (ст. 257 ГПК України).
Повний текст рішення складено та підписано 01 серпня 2024 року.
Суддя І.В. Марущак
Суд | Господарський суд Чернівецької області |
Дата ухвалення рішення | 24.07.2024 |
Оприлюднено | 05.08.2024 |
Номер документу | 120740248 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про усунення порушення прав власника |
Господарське
Господарський суд Чернівецької області
Марущак Ілля Васильович
Господарське
Господарський суд Чернівецької області
Марущак Ілля Васильович
Господарське
Господарський суд Чернівецької області
Марущак Ілля Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні