Справа №639/4448/24
Провадження №1-кс/639/974/24
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 липня 2024 року м. Харків
Слідчий суддя Жовтневого районного суду м. Харкова ОСОБА_1 , за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 , слідчої ОСОБА_2 , представника КП « ІНФОРМАЦІЯ_1 » ХМР ОСОБА_3 розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Харкова клопотання старшої слідчої СВ ВП №1 ХРУП №3 ГУНП в Харківській області ОСОБА_2 про надання тимчасового доступу до речей і документів,-
ВСТАНОВИВ:
До Жовтневого районного суду м. Харкова надійшло клопотання старшої слідчої СВ ВП №1 ХРУП №3 ГУНП в Харківській області ОСОБА_2 , яке погоджено прокурором Новобаварської окружної прокуратури м. Харкова ОСОБА_4 про надання тимчасового доступу до речей і документів по кримінальному провадженню №12024221210000663 від 03.07.2024 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.4 ст. 191 КК України.
Клопотання обґрунтовано тим, що СВ ВП №1 ХРУП №3 ГУНП в Харківській області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні, відомості про яке внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 120242210000663 від 03.07.2024, за ознаками складу кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 191 КК України, за фактом зверненням голови Громадської організації « ІНФОРМАЦІЯ_2 » ОСОБА_5 щодо можливих порушень вимог чинного законодавства про публічні закупівлі при використанні бюджетних коштів шляхом закупівлі Комунальними підприємствами на території району товарів, робіт та послуг.
Процесуальне керівництво досудовим розслідуванням у вказаному кримінальному провадженні здійснює Новобаварська окружна прокуратура міста Харкова.
Так, у своєму звернені голова Громадської організації « ІНФОРМАЦІЯ_2 » ОСОБА_5 від 01.05.2024 звертає увагу та наголошує щодо можливих порушень вимог чинного законодавства про публічні закупівлі при використанні бюджетних коштів, зокрема шляхом закупівлі Комунальними підприємствами палива за завищеними цінами та укладання фіктивних договорів в інтересах ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_3 ».
Вивченням електронної системи публічних закупівель « ІНФОРМАЦІЯ_4 » встановлено, що Комунальним підприємством « ІНФОРМАЦІЯ_1 » Харківської міської ради, код ЄДРПОУ НОМЕР_1 ,(даліЗакупівельник)проведено рядзакупівель вінтересах Комунальнихпідприємств назакупівлю паливау ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_3 » (код ЄДРПОУ НОМЕР_2 ), внаслідок чого укладено ряд договорів на закупівлю бензина та дизельного палива на суму близько 25млн. грн., зокрема, за наступними закупівлями:
- ІНФОРМАЦІЯ_5 , закупівля бензину автомобільного, палива дизельного, газу нафтового скрапленого на суму 2831760,00 грн.;
- ІНФОРМАЦІЯ_6 , закупівля бензину автомобільного, палива дизельного, газу нафтового скрапленого на суму 9472720,90 грн.
- ІНФОРМАЦІЯ_7 , закупівля бензину автомобільного, палива дизельного, газу нафтового скрапленого на суму 13248957,00 грн.
Так, Комунальним підприємством « ІНФОРМАЦІЯ_1 » Харківської міської ради 19.05.2023 проведено закупівлю бензину автомобільного, палива дизельного та газу нафтового скрапленого на загальну суму 2831760,00 грн. в інтересах Комунальних підприємств «Салтівське трамвайне депо», « ІНФОРМАЦІЯ_8 », «Жовтневе трамвайне депо» та «Тролейбусне депо № 2» (закупівля № ІНФОРМАЦІЯ_5 ).
За результатами проведеної закупівлі укладені наступні договори:
-Договір № 16/23 від 16.06.2023 між КП « ІНФОРМАЦІЯ_9 » та ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_3 » на закупівлю бензину автомобільного А-95 Євро 5 ЕО кількістю 24000 літрів за ціною 36,36 грн. без ПДВ за літр та дизельного палива Євро 5 Л/З в кількості 1000 літрів за ціною 38,22 грн. без ПДВ за літр. Загальна сума договору становить 974620,20 грн. Строк дії договору до 31.12.2023.
-Договір № 1506 від 16.06.2023 між КП « ІНФОРМАЦІЯ_10 » та ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_3 » на закупівлю бензину автомобільного А-95 Євро 5 ЕО кількістю 18 000 літрів за ціною 36,36 грн. без ПДВ за літр. Загальна сума договору становить 700293,60 грн. Строк дії договору до 31.12.2023.
-Договір № 01-1606/23 від 16.06.2023 між КП « ІНФОРМАЦІЯ_8 » та ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_3 » на закупівлю бензину автомобільного А-95 Євро 5 ЕО кількістю 6000 літрів за ціною 36,36 грн. без ПДВ за літр. та газу нафтового скрапленого марки А в кількості 10000 літрів за ціню 20,09 грн. без ПДВ за літр. Загальна сума договору становить 448394,20 грн. Строк дії договору до 31.12.2023.
-Договір № 16/06/1 від 16.06.2023 між КП « ІНФОРМАЦІЯ_8 » та ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_3 » на закупівлю бензину автомобільного А-95 Євро 5 ЕО кількістю 2500 літрів за ціною 36,36 грн. без ПДВ за літр. та дизельного пального Євро 5 (Л/З в залежності від сезону) в кількості 6000 літрів за ціню 38,22 грн. без ПДВ за літр. Загальна сума договору становить 342635,40 грн. Строк дії договору до 31.12.2023.
У подальшому, Сторонами зазначених договорів додатковими угодами неодноразово збільшено ціну на пальне за відсутності належних доказів коливання ціни на товар на ринку та зменшено обсяги закупівлі.
Крім того, Комунальним підприємством « ІНФОРМАЦІЯ_1 » Харківської міської ради 08.01.2024 проведено закупівлю бензину автомобільного, палива дизельного та газу нафтового скрапленого на загальну суму 9472720,90 грн. в інтересах комунального підприємства « ІНФОРМАЦІЯ_11 » (закупівля № ІНФОРМАЦІЯ_6 ).
За результатами проведеної закупівлі 16.01.2024 між КП « ІНФОРМАЦІЯ_11 » та ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_3 » укладено договір № 8-01/НХ про закупівлю бензину А-92 55000 літрів за ціною 43,90 грн. за літр, бензину А-95 18000 літрів за ціною 44,20 грн. за літр, дизельного палива 57300 літрів за ціною 46,80 грн. за літр (талони) та 45,50 грн. за літр (наливом), газу нафтового скрапленого марки А 30000 літрів за ціною 27,00 грн. за літр на загальну суму 8265250,00 грн. (в тому числі ПДВ 20 % - 1377541,67 грн.)
У подальшому, Сторонами зазначеного договору додатковими угодами неодноразово збільшено ціну на пальне за відсутності належних доказів коливання ціни на товар на ринку та зменшено обсяги закупівлі.
Крім того, комунальним підприємством « ІНФОРМАЦІЯ_1 » Харківської міської ради 10.06.2023 проведено закупівлю бензину автомобільного, палива дизельного та газу нафтового скрапленого на загальну суму 13248957,00 грн. в інтересах комунального підприємства « ІНФОРМАЦІЯ_11 » (закупівля № ІНФОРМАЦІЯ_7 ).
За результатами проведеної закупівлі 19.06.2023 між КП « ІНФОРМАЦІЯ_11 » та ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_3 » укладено договір № 104-06/НХ про закупівлю бензину А-92 75 000 літрів за ціною 34,49 грн. (без ПДВ) за літр, бензину А-95 20 000 літрів за ціною 35,45 грн. (без ПДВ) за літр, дизельного палива 74000 літрів за ціною 35,42 грн. (без ПДВ) за літр (талони) та 100000 літрів за ціною 35,42 грн. (без ПДВ) за літр (наливом), газу нафтового скрапленого марки А 80 000 літрів за ціною 20,09 грн. (без ПДВ) за літр на загальну суму 11840010,10 грн. (у тому числі ПДВ 7 % - 774580,10 грн.)
У подальшому, Сторонами зазначеного договору додатковими угодами неодноразово збільшено ціну на пальне за відсутності належних доказів коливання ціни на товар на ринку та зменшено обсяги закупівлі.
При цьому, порушено інтереси держави та суспільні інтереси, оскільки тендерною документацією, а в подальшому і в укладеному Договорі замовник визначив не лише ціну товару, а й кількість палива, що планував закупити.
У результаті ж укладання додаткових угод до Договору кількість товару (палива), що також є істотною умовою договору, була значно зменшена.
Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, зокрема, зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку, за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі (п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону).
Водночас, зазначені закупівлі проведені за процедурою відкритих торгів з особливостями на підставі п. 10 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі - Особливості).
Відповідно до п. 17 Особливостей, договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім ч.ч. 2-5, 7-9 статті 41 Закону та цих особливостей.
Згідно п. 18 Особливостей умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі, у тому числі за результатами електронного аукціону, крім випадків:
- визначення грошового еквівалента зобов`язання в іноземній валюті;
- перерахунку ціни в бік зменшення ціни тендерної пропозиції переможця без зменшення обсягів закупівлі;
- перерахунку ціни та обсягів товарів в бік зменшення за умови необхідності приведення обсягів товарів до кратності упаковки.
Частиною 2 пункту 19 Особливостей визначено, що істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10 і 13 (крім підпункту 13 пункту 13) цих особливостей, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадку, зокрема, погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю у разі коливання ціни такого товару на ринку, що відбулося з моменту укладення договору про закупівлю або останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару.
Зміна ціни за одиницю товару здійснюється пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку (відсоток збільшення ціни за одиницю товару не може перевищувати відсоток коливання (збільшення) ціни такого товару на ринку) за умови документального підтвердження такого коливання та не повинна призвести до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю на момент його укладення.
Тобто, неухильним аспектом при застосуванні частини 2 пункту 19 Особливостей при збільшенні ціни за одиницю товару є підтвердження (наявність) факту коливання ціни такого товару на ринку.
Отже, сторони у випадку коливання цін на ринку наділені правом вносити зміни до договору щодо ціни товару декілька разів, але кожна зміна до договору має містити окреме документальне підтвердження.
Відповідно до ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» одним з принципів публічних закупівель є максимальна економія та ефективність.
Сфера публічних закупівель нерозривно пов`язана з державним інтересом, оскільки на це витрачаються державні кошти, а товари, роботи або послуги повинні забезпечувати функціонування державних інституцій, гарантованих державою прав, послуг, пільг тощо.
Під часздійснення досудовогорозслідування взазначеному кримінальномупровадженні слідчимшляхом перевіряєтьсяфакт розтрати бюджетних коштів службовими особами Комунальних підприємств під час закупівлі палива за завищеними цінами в період дії воєнного стану на території України, а також встановлююсь наслідки таких дій.
Враховуючи викладене, у органу досудового розслідування виникла необхідність в отриманні доступу до інформації та документів слідчим шляхом, з можливістю вилучення документації,що перебуваєу володінніКомунального підприємства« ІНФОРМАЦІЯ_1 » Харківськоїміської ради(кодЄДРПОУ НОМЕР_1 ), яке знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , що підтверджується витягом з Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Крім того, з метою отримання зазначеної інформації та належно завірених копій зазначених документів до КНП « ІНФОРМАЦІЯ_1 » ХМР направлено запит від 20.05.2024 № 52-103-3649вих24, однак запитуваної інформації та документів не надано.
Згідно відповіді КНП « ІНФОРМАЦІЯ_1 » ХМР від 28.06.2024 № 1735/0/960-24 відмовлено в наданні інформації та копій документів.
Беручи до уваги викладене вище, та враховуючи те, що у матеріалах кримінального провадження вбачається наявність достатніх підстав вважати, що вказані документи та інформація що міститься у них, має суттєве значення для встановлення важливих обставин у кримінальному провадженні та отримати вказану інформацію іншим шляхом окрім, як отримання до них тимчасового доступу на підставі ухвали слідчого судді, не є можливим, виникла необхідність в тимчасовому доступі до вказаних документів.
Зазначені вище документи мають важливе доказове значення в рамках кримінального провадження (ст. 91 КПК України), можуть бути використані в якості речових доказів, вилучення їх копій сприятиме встановлення обставин у кримінальному провадженні, визначенню розміру шкоди, завданої інтересам держави, а також обумовлене необхідністю проведення судових експертиз, отримання яких у інший спосіб не можливо.
Вказана документація, що стосується вчинення даного кримінального правопорушення, має важливе значення для доказування у вищевказаному кримінальному провадженні, оскільки містить підписи сторін, документи, що містять відповідні рішення певних посадових осіб підприємства/організації чи фізичної особи, тощо, яка необхідна в тому числі для подальшого проведення комплексу необхідних судових експертиз.
Крім того, вказані відомості мають суттєве значення для встановлення важливих обставин у кримінальному провадженні, та можуть бути використані як докази в кримінальному провадженні та під час судового розгляду будуть сприяти у встановленні осіб причетних до кримінального правопорушення, а єдиним способом отримання доступу до них є ухвала слідчого судді.
В судовому засіданні слідча ОСОБА_2 підтримала подане клопотання та просила його задовольнити.
Представник КП « ІНФОРМАЦІЯ_1 » ХМР ОСОБА_3 заперечував проти задоволення клопотання слідчої, оскільки запитувані органом досудового розслідування документи відсутні у володінні комунального підприємства та перебувають у відкритому доступі в електронній системі публічних закупівель « ІНФОРМАЦІЯ_4 » незалежно від того, чи є такі суб`єкти користувачами системи.
Заслухавши думку учасників судового процесу, дослідивши матеріали справи, слідчий суддя приходить до наступних висновків.
Згідно з вимогами статті 159 КПК України, тимчасовий доступ до речей і документів полягає у наданні стороні кримінального провадження особою, у володінні якої знаходяться такі речі і документи, можливості ознайомитися з ними, зробити їх копії та вилучити їх (здійснити їх виїмку).Тимчасовий доступ до речей і документів здійснюється на підставі ухвали слідчого судді, суду.
Згідно ч. 2 ст. 93 КПК України, сторона обвинувачення здійснює збирання доказів шляхом проведення слідчих (розшукових) дій та негласних слідчих (розшукових) дій, витребування та отримання від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, службових та фізичних осіб речей, документів, відомостей, висновків експертів, висновків ревізій та актів перевірок, проведення інших процесуальних дій, передбачених цим Кодексом.
Як вбачається з приписів, ч. 1, ч. 4 ст. 132 КПК України,заходи забезпеченнякримінального провадженнязастосовуються напідставі ухвалислідчого суддіабо суду,за виняткомвипадків,передбачених цимКодексом. Для оцінки потреб досудового розслідування слідчий суддя або суд зобов`язаний врахувати можливість без застосованого заходу забезпечення кримінального провадження отримати речі і документи, які можуть бути використані під час судового розгляду для встановлення обставин у кримінальному провадженні.
Заходи забезпечення кримінального провадження застосовуються з метою досягнення дієвості цього провадження (ч. 1ст. 131 КПК України), серед яких є тимчасовий доступ до речей і документів. Тимчасовий доступ до речей і документів полягає у наданні стороні кримінального провадження особою, у володінні якої знаходяться такі речі і документи, можливості ознайомитися з ними, зробити їх копії та вилучити їх (здійснити їх виїмку) (ч. 1ст. 160 КПК України). Тому, тимчасовий доступ до речей і документів не є слідчою (розшуковою) чи негласною слідчою (розшуковою) дією, оскільки він є заходом забезпечення кримінального провадження - такий захід передбачає іншу мету, а саме забезпечення дієвості кримінального провадження, а не має на меті збирання доказів чи перевірку вже отриманих доказів.
Згідно з ч.5,6 ст. 163 КПК України слідчий суддя, суд постановляє ухвалу про надання тимчасового доступу до речей і документів, якщо сторона кримінального провадження у своєму клопотанні доведе наявність достатніх підстав вважати, що ці речі або документи:
-перебувають або можуть перебувати у володінні відповідної фізичної або юридичної особи;
-самі по собі або в сукупності з іншими речами і документами кримінального провадження, у зв`язку з яким подається клопотання, мають суттєве значення для встановлення важливих обставин у кримінальному провадженні;
-не становлять собою або не включають речей і документів, які містять охоронювану законом таємницю.
Отже, кримінальний процесуальний закон покладає обов`язок обґрунтовувати наявність передбачених законом підстав для надання тимчасового доступу до речей та документів на особу, яка звертається з відповідним клопотання, та лише за одночасної наявності трьох вказаних підстав суд може постановити відповідне рішення про надання доступу.
Під час розгляду питання про застосування заходів забезпечення кримінального провадження сторони кримінального провадження повинні подати слідчому судді або суду докази обставин, на які вони посилаються. (ч. 5 ст. 132 КПК України)
Дослідивши зміст клопотання слідчої, слідчий суддя вважає, що воно не відповідає вказаним вимогам процесуального закону.
Так, слідчою, в порушення вимог п. 4 ч. 2 ст. 160 КПК України, не доведено, що запитувані документи, передбачені резолютивною частиною клопотання, знаходяться або можуть перебувати у володінні КП « ІНФОРМАЦІЯ_1 » ХМР.
Під час судового засідання слідчою також жодним чином не було спростовано доводи представника комунального підприємства про відсутність вказаних запитуваних органом досудового розслідування документів у володінні КП « ІНФОРМАЦІЯ_1 » ХМР.
Тобто клопотання слідчої в цій частині носить характер припущення та не підтверджено жодними доказами.
Отже, в порушення ч. 5 ст. 132 КПК України, надані суду матеріали, не містять належних та допустимих доказів, якими б підтверджувались відповідні факти, на які слідча посилалася як на підставу надання тимчасового доступу.
Враховуючи викладене,слідчий суддя приходить до висновку, що клопотання слідчої єнеобґрунтованим та задоволенню не підлягає.
На підставі наведеного, керуючись ст. ст. 132, 160, 162, 163, 309, 369-372 КПК України, слідчий суддя, -
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні клопотання старшої слідчоїСВ ВП№1ХРУП №3ГУНП вХарківській області ОСОБА_2 про наданнятимчасового доступудо речейі документів відмовити.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Слідчий суддя ОСОБА_1
Суд | Жовтневий районний суд м.Харкова |
Дата ухвалення рішення | 31.07.2024 |
Оприлюднено | 05.08.2024 |
Номер документу | 120746079 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про тимчасовий доступ до речей і документів |
Кримінальне
Жовтневий районний суд м.Харкова
Васильєва Н. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні