Рішення
від 01.08.2024 по справі 300/2591/24
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"01" серпня 2024 р. справа № 300/2591/24

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Григорука О.Б., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Рожнівської сільської ради Косівського району Івано-Франківської області про визнання протиправним та скасування рішення від 29.02.2024 № 17-24/2024

ВСТАНОВИВ:

Адвокат Чобанюк М.М. звернувся до суду в інтересах ОСОБА_1 з адміністративним позовом до Рожнівської сільської ради Косівського району Івано-Франківської області про визнання протиправним та скасування рішення Двадцять четвертої сесії восьмого скликання Рожнівської сільської ради від 29.02.2024 № 17-24/2024 "Про реєстрацію земельних ділянок у комунальну власність сільської ради", яким вирішено: "Уповноважити Рожнівську сільську раду в особі голови Рожнівської сільської ради, ОСОБА_2 здійснити державну реєстрацію права комунальної власності земельних ділянок у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, а саме: ділянка № 1 кадастровий номер якої 2623683601:01:006:0126 площею - 1,6915 га., яка знаходиться за адресою с. Кобаки вулиця Івана Франка цільове призначення якої для ведення фермерського господарства та ділянка № 2 кадастровий номер якої 2623683601:01:006:0327 площею - 4,0865 га яка знаходиться за адресою с. Кобаки вулиця Івана Франка цільове призначення якої для ведення фермерського господарства у зв`язку із смертю постійного землекористувача ОСОБА_3 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 та не поданого належним чином оформленого клопотання спадкоємців щодо передачі даних ділянок у користування чи оренду на розгляд сесії".

Позовні вимоги мотивовані тим, що рішення Двадцять четвертої сесії восьмого скликання Рожнівської сільської ради від 29.02.2024 № 17-24/2024 "Про реєстрацію земельних ділянок у комунальну власність сільської ради" є протиправним па підлягає скасуванню, оскільки позивач має право купівлі земельних ділянок відповідно до пункту 6-1 розділу X "Перехідні положення" Земельного кодексу України, як спадкоємець померлого ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_3 , якому належало право постійного користування вказаних земельних ділянок, призначених для ведення фермерського господарства. Водночас, для реалізації права позивача на купівлю земельних ділянок відповідно до пункту 6-1 розділу X "Перехідні положення" Земельного кодексу України, представником позивача було подано до відповідача заяву (клопотання) про надання дозволу на викуп земельних ділянок без розстрочки платежу від 10.01.2024. Однак, відповіддю від 15.02.2024 № 227/2.2-03 відповідач відмовив у розгляді такої заяви (клопотання), мотивувавши відсутністю документів, які підтверджують обсяг правоздатності особи як спадкоємця. Вказана бездіяльність відповідача щодо не розгляду заяви (клопотання) оскаржена в судовому порядку у справі № 300/1573/24, яка перебуває на судовому розгляді. Щодо підстав та обґрунтувань оскаржуваного рішення від 29.02.2024 № 17-24/2024 про те, що сплив строк на прийняття спадщини, відсутність належного суб`єкта звернення з повноважень на спадкування права користування земельними ділянками, а також необхідність виконання органом місцевого самоврядування функцій розпорядника, використання земель територіальної громади відповідно до призначення та вимог, що ставляться, положень Закону України "Про місцеве самоврядування" № 280/97-ВР, зазначено, що представник позивача 29.07.2023 письмово повідомляв відповідача, що позивач що має намір скористатися своїм правом купівлі вищевказаних земельних ділянок, як спадкоємець громадянина, якому належало право постійного користування земельними ділянками. Також, як зазначено вище, представником позивача було подано заяву (клопотання) про надання дозволу на викуп земельних ділянок без розстрочки платежу від 10.01.2024.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 16.04.2024 дану позовну заяву залишено без руху (а.с.93, 94).

Ухвалою суду від 08.04.2024 відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) (а.с.101, 102).

24.04.2024 ухвалою суду відмовлено в задоволенні заяви представника позивача про забезпечення позову у даній справі (а.с.118-121).

Ухвалу про відкриття провадження доставлено до електронного кабінету відповідача 16.04.2024, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа (а.с.104).

Заяв чи клопотань відповідач суду не подав, правом на подання відзиву на позов, у п`ятнадцятиденний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі, не скористався.

Згідно частини 6 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

За таких обставин, керуючись частиною 6 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України, справа підлягає вирішенню за наявними в ній матеріалами.

Розглянувши матеріали адміністративної справи в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (у письмовому провадженні) у відповідності до вимог статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, дослідивши письмові докази, судом встановлено наступне.

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 08.06.2023 у справі № 300/807/23, яке набрало законної сили, встановлено: "Ухвалою Х сесії XXI скликання Косівської районної ради народних депутатів від 24.03.1992 "Про виділення землі та реєстрацію Статуту селянського господарства ОСОБА_3 " закріплено в довічне успадковане володіння ОСОБА_3 жителю с. Кобаки 6,0 га ріллі (в тому числі на участку "Морозівське" - 4,3 га ріллі, "Біля Сонія" - 1,7 га ріллі) для ведення селянського (фермерського) господарства. Та зареєстровано статут селянського (фермерського) господарства ОСОБА_3 . Факт передачі вказаних земельних ділянок в постійне користування ОСОБА_3 підтверджується державним актом на право постійного користування землею серії ІФ № 08-12-3/000122, де вказано дві ділянки площею 4,0865 га та 1,6915 га, який зареєстровано в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 122. 24.03.1992 Марфечуком зареєстровано юридичну особу селянське (фермерське) господарство ОСОБА_3 , що підтверджується свідоцтвом про державну реєстрацію суб`єкта підприємницької діяльності селянсько-фермерського господарства ОСОБА_3 № 22192276 від 01.06.1995. Згідно виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців серії ААБ № 728025 від 04.01.2013 щодо селянсько-фермерського господарства ОСОБА_3 видом діяльності за КВЕД є 01.41 - розведення великої рогатої худоби. Відповідно до даних витягу з державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-4812710032021 від 22.01.2021 земельна ділянка за кадастровим номером 2623683601:01:006:0126, площею 1,6915 га надана ОСОБА_3 в постійне користування згідно державного акту на право постійного користування земельною ділянкою від 23.12.1996 ІФ 000122, який видано Косівською районною Радою народних депутатів. Відповідно до даних витягу з державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-4617608952021 від 29.12.2021 земельна ділянка за кадастровим номером 2623683601:01:006:0327, площею 4,0865 га надана ОСОБА_3 в постійне користування згідно державного акту на право постійного користування земельною ділянкою від 23.12.1996 ІФ 000122, який видано Косівською районною Радою народних депутатів." "...15.12.2022 ОСОБА_3 через свого представника ОСОБА_4 звернувся до Рожнівської сільської ради Косівського району Івано-Франківської області із заявою про надання дозволу на викуп земельних ділянок без розстрочки платежу за кадастровим номером 2623683601:01:006:0126, площею 1,6915 та за кадастровим номером 2623683601:01:006:0327, площею 4,0865 га, що знаходяться в селі Кобаки Косівського району, з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства, які, на праві постійного користування, знаходяться у постійному користуванні ОСОБА_3 за ціною, що дорівнює нормативній грошовій оцінці земельних ділянок і становлять 33790,89 грн. та 76134,76 грн. відповідно..." "...Рішенням шістнадцятої сесії восьмого скликання Рожнівської сільської ради від 23.12.2022 № 37-16/2022 "Про розгляд заяви ОСОБА_3 " вирішено відмовити ОСОБА_3 у наданні викупу земельних ділянок загальною площею 5,7780 га за кадастровими номерами 2623683601:01:006:0126 та цільове призначення для ведення фермерського господарства 2623683601:01:006:0327...".

Рішенням суду від 08.06.2023 у справі № 300/807/23, яке набрало законної сили, позов задоволено повністю. Визнано протиправним та скасовано рішення шістнадцятої сесії восьмого скликання Рожнівської сільської ради Косівського району Івано-Франківської області № 37-16/2022 від 23.12.2022. Зобов`язано Рожнівську сільську раду Косівського району Івано-Франківської області повторно розглянути заяву ОСОБА_3 від 02.12.2022 (вх. 15.12.2022) про надання дозволу на викуп земельних ділянок площею 1,6915 га, кадастровий номер 2623683601:01:006:0126 та площею 4,0865 га, кадастровий номер 2623683601:01:006:0327 (а.с.54-66).

Відповідно до частини 4 статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_3 помер. Згідно довідки приватного нотаріуса Косівського районного нотаріального округу Тонюк М.М. від 08.01.2024 № 14/02-14 станом на 08.01.2023, єдиним спадкоємцем за заповітом, посвідченим Рожнівською сільською радою Косівського району Івано-Франківської області від 08.04.2021 за реєстром № 56, що прийняв спадщину після смерті ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , померлого ІНФОРМАЦІЯ_2 , є його син - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 (а.с.46).

Представник позивача звернувся до Рожнівської сільської ради Косівського району Івано-Франківської області з заявою (клопотанням) про надання дозволу на викуп даних земельних ділянок без розстрочки платежу від 10.01.2024 (а.с.47-49).

Рожнівська сільська рада Косівського району Івано-Франківської області відповіддю від 15.02.2024 № 227/2.2-03, на № 4971/1.2-04 від 13.02.2024, повідомила представника позивача про те, що з моменту державної реєстрації селянського (фермерського) господарства як юридичної особи право постійного користування земельною ділянкою, яку отримав саме для ведення такого господарства його засновник, переходить до цього господарства, тому в такій ситуації зазначене право не може бути об`єктом спадкування, а постійним користувачем вказаної ділянки після смерті засновника залишається селянське (фермерське) господарство. Крім того, звернуто увагу, що згідно з положеннями Цивільного кодексу України, Закону України "Про нотаріат" та порядку вчинення нотаріальних дій, відведений законодавцем строк для прийняття спадщини складає шість місяців. Протягом останнього уповноважений нотаріус за місцем відкриття спадщини здійснює встановлення кола спадкоємців, обсягу та складу спадкової маси (в тому числі наявних майнових прав). На противагу вищенаведеному, долучений до заяви реєстр спадкоємців, а також заповіт померлої особи свідчить про заявлене право та волю спадкоємця, однак орган місцевого самоврядування не уповноважений встановлювати склад спадщини та обсяг прав спадкоємців щодо останньої в частині земельних ділянок за кадастровим номером 2623683601:01:006:0126 та 2623683601:01:006:0327, адже такі юридичні дії є виходом за межі повноважень, які в силу закону покладені на нотаріат. Враховуючи вищенаведене, відповідач просив надати документи, які підтверджують обсяг правоздатності особи як спадкоємця щодо на права спадкування заяви (клопотання) від 16.01.2024 вх. № 188/2.201 в межах спадкової справи та проведених нотаріальних дій. Після чого орган, місцевого самоврядування матиме підстави для розгляду останньої по суті згідно із встановленим порядком та процедурами (а.с.52, 53).

В провадженні Івано-Франківського окружного адміністративного суду з 11.03.2024 перебуває справа № 300/1573/24 за позовом ОСОБА_1 до Рожнівської сільської ради Косівського району Івано-Франківської області про визнання протиправною бездіяльності щодо не розгляду заяви (клопотання) про надання дозволу на викуп земельних ділянок без розстрочки платежу від 10.01.2024, зобов`язання розглянути заяву (клопотання) про надання дозволу на викуп земельних ділянок без розстрочки платежу від 10.01.2024 та прийняти рішення про надання дозволу на викуп земельних ділянок без розстрочки платежу (а.с.67, 68).

Оскаржуваним рішенням Двадцять четвертої сесії восьмого скликання Рожнівської сільської ради від 29.02.2024 № 17-24/2024 "Про реєстрацію земельних ділянок у комунальну власність сільської ради" вирішено: "Уповноважити Рожнівську сільську раду в особі голови Рожнівської сільської ради, ОСОБА_2 здійснити державну реєстрацію права комунальної власності земельних ділянок у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, а саме: ділянка № 1 кадастровий номер якої 2623683601:01:006:0126 площею - 1,6915 га., яка знаходиться за адресою АДРЕСА_1 цільове призначення якої для ведення фермерського господарства та ділянка № 2 кадастровий номер якої 2623683601:01:006:0327 площею - 4,0865 га яка знаходиться за адресою АДРЕСА_1 цільове призначення якої для ведення фермерського господарства у зв`язку із смертю постійного землекористувача ОСОБА_3 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 та не поданого належним чином оформленого клопотання спадкоємців щодо передачі даних ділянок у користування чи оренду на розгляд сесії" (а.с.12, 13).

При вирішенні даного спору суд виходить з наступного нормативно-правового регулювання спірних правовідносин.

Згідно із частиною другою статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з частинами 1-2 статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Частиною першою статті 122 Земельного кодексу України передбачено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Глава 20 Земельного кодексу України регулює питання продажу земельних ділянок або прав на них на підставі цивільно-правових договорів.

Так, статтею 127 Земельного кодексу України визначено, що органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, здійснюють продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або передають їх у користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) громадянам, юридичним особам та іноземним державам на підставах та в порядку, встановлених цим Кодексом.

Продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності та набуття прав користування ними (оренди, суперфіцію, емфітевзису), а також передача акціонерним товариством, товариством з обмеженою відповідальністю, 100 відсотків акцій (часток) у статутному капіталі якого належать державі, яке утворилося шляхом перетворення державного підприємства, в суборенду земельних ділянок державної власності, що були передані зазначеним господарським товариствам в оренду відповідно до статті 120-1 цього Кодексу, здійснюються на конкурентних засадах (на земельних торгах у формі електронного аукціону) у випадках та порядку, встановлених главою 21 цього Кодексу.

Не допускається відчуження орендованих земельних ділянок державної або комунальної власності без згоди орендаря.

Відповідно до положень частини першої статті 128 Земельного кодексу України продаж громадянам і юридичним особам земельних ділянок державної (крім земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації) та комунальної власності для потреб, визначених цим Кодексом, провадиться місцевими державними адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим або органами місцевого самоврядування в межах їх повноважень.

Згідно з частиною другою вищевказаної статті громадяни та юридичні особи, зацікавлені у придбанні земельних ділянок у власність, подають заяву (клопотання) до відповідного органу виконавчої влади або сільської, селищної, міської ради чи державного органу приватизації. У заяві (клопотанні) зазначаються місце розташування земельної ділянки, її цільове призначення, розміри та площа, а також згода на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.

До заяви (клопотання) додаються: а) документ, що посвідчує право користування земельною ділянкою (у разі його наявності), та документи, що посвідчують право власності на нерухоме майно (будівлі та споруди), розташоване на цій земельній ділянці (у разі наявності на земельній ділянці будівель, споруд); б) копія установчих документів для юридичної особи, а для громадянина - копія документа, що посвідчує особу. г) копія свідоцтва про реєстрацію постійного представництва з правом ведення господарської діяльності на території України - для юридичних осіб, створених та зареєстрованих відповідно до законодавства іноземної держави.

Частиною третьою статті 128 Земельного кодексу України визначено, що орган державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим або орган місцевого самоврядування у місячний строк розглядає заяву (клопотання) і приймає рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (якщо такий проект відсутній) та/або про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки (крім земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд) чи про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови.

Разом з цим, пунктом 34 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" № 280/97-ВР визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.

Відповідно до частин 1, 5 статті 46 Закону № 280/97-ВР сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради. Сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.

Повноваження сільських, селищних, міських рад та їх виконавчих органів у галузі земельних відносин визначені статтею 12 Земельного кодексу України, відповідно до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить: а) розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; г) вилучення земельних ділянок комунальної власності із постійного користування відповідно до цього Кодексу; та ін.

Відповідно до частини 2 статті 12 Земельного кодексу України до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить: а) надання відомостей з Державного земельного кадастру відповідно до закону; б) здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у межах та порядку, встановлених законом; в) здійснення інших повноважень у галузі земельних відносин відповідно до закону.

При цьому, відповідно до частини першої статті 26 Закону № 280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.

Згідно з частинами першою та другою статті 59 зазначеного Закону рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

З огляду на вищезазначені норми, питання продажу земельних ділянок комунальної власності у власність громадян є виключною компетенцією органу місцевого самоврядування, яким в даному випадку є Рожнівська сільська рада Косівського району Івано-Франківської області. При цьому, за наслідком розгляду на пленарних засіданнях органу місцевого самоврядування питань щодо земельних відносин, приймається відповідне рішення.

Відповідно до пункту 6-1 розділу Х Перехідних положень Земельного кодексу України громадяни України, яким належить право постійного користування, право довічного успадкованого володіння земельною ділянкою державної чи комунальної власності, а також юридичні особи, яким на момент набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відновлення системи оформлення прав оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення та удосконалення законодавства щодо охорони земель" належало право постійного користування земельними ділянками державної чи комунальної власності, та які відповідно до статті 92 цього Кодексу не можуть набувати земельні ділянки на праві постійного користування, орендарі земельних ділянок, які набули право оренди земельних ділянок для ведення селянського (фермерського) господарства шляхом переоформлення права постійного користування щодо зазначених земельних ділянок до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо проведення земельних торгів", мають право на купівлю таких земельних ділянок без проведення земельних торгів. Купівля земельних ділянок відповідно до цього пункту здійснюється за ціною, що дорівнює: нормативній грошовій оцінці земельної ділянки - для земель сільськогосподарського призначення; експертній грошовій оцінці земельної ділянки - для земель несільськогосподарського призначення.

Право купівлі земельної ділянки відповідно до цього пункту також мають громадяни України - спадкоємці громадян, яким належало право постійного користування, право довічного успадкованого володіння земельними ділянками державної чи комунальної власності, призначеними для ведення селянського (фермерського) господарства (крім випадків, якщо такі земельні ділянки були передані у власність чи користування фізичним або юридичним особам). Якщо таких спадкоємців декілька, земельна ділянка придбавається ними у спільну часткову власність, де частки кожного із спадкоємців у праві власності є рівними.

Громадяни України та юридичні особи, що здійснюють купівлю земельних ділянок сільськогосподарського призначення відповідно до цього пункту, мають відповідати вимогам, визначеним цим Кодексом до набувачів земельних ділянок сільськогосподарського призначення.

Як встановлено, представник позивача звернувся до Рожнівської сільської ради Косівського району Івано-Франківської області з заявою (клопотанням) про надання дозволу на викуп даних земельних ділянок без розстрочки платежу від 10.01.2024 (а.с.47-49).

Рожнівська сільська рада Косівського району Івано-Франківської області відповіддю від 15.02.2024 № 227/2.2-03, на № 4971/1.2-04 від 13.02.2024, повідомила представника позивача про те, що з моменту державної реєстрації селянського (фермерського) господарства як юридичної особи право постійного користування земельною ділянкою, яку отримав саме для ведення такого господарства його засновник, переходить до цього господарства, тому в такій ситуації зазначене право не може бути об`єктом спадкування, а постійним користувачем вказаної ділянки після смерті засновника залишається селянське (фермерське) господарство. Крім того, звернуто увагу, що згідно з положеннями Цивільного кодексу України, Закону України "Про нотаріат" та порядку вчинення нотаріальних дій, відведений законодавцем строк для прийняття спадщини складає шість місяців. Протягом останнього уповноважений нотаріус за місцем відкриття спадщини здійснює встановлення кола спадкоємців, обсягу та складу спадкової маси (в тому числі наявних майнових прав). На противагу вищенаведеному, долучений до заяви реєстр спадкоємців, а також заповіт померлої особи свідчить про заявлене право та волю спадкоємця, однак орган місцевого самоврядування не уповноважений встановлювати склад спадщини та обсяг прав спадкоємців щодо останньої в частині земельних ділянок за кадастровим номером 2623683601:01:006:0126 та 2623683601:01:006:0327, адже такі юридичні дії є виходом за межі повноважень, які в силу закону покладені на нотаріат. Враховуючи вищенаведене, відповідач просив надати документи, які підтверджують обсяг правоздатності особи як спадкоємця щодо на права спадкування заяви (клопотання) від 16.01.2024 вх. № 188/2.201 в межах спадкової справи та проведених нотаріальних дій. Після чого орган, місцевого самоврядування матиме підстави для розгляду останньої по суті згідно із встановленим порядком та процедурами (а.с.52, 53).

В провадженні Івано-Франківського окружного адміністративного суду з 11.03.2024 перебуває справа № 300/1573/24 за позовом ОСОБА_1 до Рожнівської сільської ради Косівського району Івано-Франківської області про визнання протиправною бездіяльності щодо не розгляду заяви (клопотання) про надання дозволу на викуп земельних ділянок без розстрочки платежу від 10.01.2024, зобов`язання розглянути заяву (клопотання) про надання дозволу на викуп земельних ділянок без розстрочки платежу від 10.01.2024 та прийняти рішення про надання дозволу на викуп земельних ділянок без розстрочки платежу (а.с.67, 68).

Оскаржуваним рішенням Двадцять четвертої сесії восьмого скликання Рожнівської сільської ради від 29.02.2024 № 17-24/2024 "Про реєстрацію земельних ділянок у комунальну власність сільської ради" вирішено: "Уповноважити Рожнівську сільську раду в особі голови Рожнівської сільської ради, ОСОБА_2 здійснити державну реєстрацію права комунальної власності земельних ділянок у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, а саме: ділянка № 1 кадастровий номер якої 2623683601:01:006:0126 площею - 1,6915 га., яка знаходиться за адресою АДРЕСА_1 цільове призначення якої для ведення фермерського господарства та ділянка № 2 кадастровий номер якої 2623683601:01:006:0327 площею - 4,0865 га яка знаходиться за адресою АДРЕСА_1 цільове призначення якої для ведення фермерського господарства у зв`язку із смертю постійного землекористувача ОСОБА_3 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 та не поданого належним чином оформленого клопотання спадкоємців щодо передачі даних ділянок у користування чи оренду на розгляд сесії" (а.с.12, 13).

З огляду на вищенаведене, при прийнятті оскаржуваного рішення відповідачем не враховано обставини зі вчинення позивачем дій щодо купівлі земельних ділянок відповідно до пункту 6-1 розділу X "Перехідні положення" Земельного кодексу України, як спадкоємцем померлого ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_3 , якому належало право постійного користування вказаних земельних ділянок, призначених для ведення фермерського господарства. При тому, що бездіяльність відповідача щодо нерозгляду заяви (клопотання) про надання дозволу на викуп земельних ділянок без розстрочки платежу від 10.01.2024, оскаржена в судовому порядку у справі № 300/1573/24, яка перебуває на судовому розгляді.

Відповідно до пункту 3 частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).

Оскільки при прийнятті рішення Двадцять четвертої сесії восьмого скликання Рожнівської сільської ради від 29.02.2024 № 17-24/2024 "Про реєстрацію земельних ділянок у комунальну власність сільської ради" не враховано обставини зі вчинення позивачем дій щодо купівлі земельних ділянок відповідно до пункту 6-1 розділу X "Перехідні положення" Земельного кодексу України, як спадкоємцем померлого ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_3 , якому належало право постійного користування вказаних земельних ділянок, призначених для ведення фермерського господарства, та те що бездіяльність відповідача щодо нерозгляду заяви (клопотання) про надання дозволу на викуп земельних ділянок без розстрочки платежу від 10.01.2024, оскаржена в судовому порядку у справі № 300/1573/24, то оскаржуване рішення від 29.02.2024 № 17-24/2024 прийнято без урахування всіх обставин, що мали значення для його прийняття, тому є необґрунтованим.

Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач правомірності свого рішення не довів, правом на подання відзиву на позов, у п`ятнадцятиденний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі, не скористався. При цьому, ухвалу про відкриття провадження доставлено до електронного кабінету відповідача 16.04.2024, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа (а.с.104).

Таким чином, з огляду на вищевикладене, слід визнати протиправним та скасувати рішення Двадцять четвертої сесії восьмого скликання Рожнівської сільської ради від 29.02.2024 № 17-24/2024 "Про реєстрацію земельних ділянок у комунальну власність сільської ради".

Враховуючи наведене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, а позов таким що підлягає до задоволення.

Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи те, що позовні вимоги підлягають задоволенню, слід стягнути з відповідача, за рахунок його бюджетних асигнувань, на користь позивача судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 1211,20 гривень.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Двадцять четвертої сесії восьмого скликання Рожнівської сільської ради від 29.02.2024 № 17-24/2024 "Про реєстрацію земельних ділянок у комунальну власність сільської ради".

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Рожнівської сільської ради Косівського району Івано-Франківської області (код ЄДРПОУ 04354389, вул. Героїв Небесної Сотні, 26, с. Рожнів, Косівський район, Івано-Франківська область, 78635) на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_2 ) сплачений судовий збір в розмірі 1211 (одна тисяча двісті одинадцять) грн. 20 коп.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Григорук О.Б.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.08.2024
Оприлюднено05.08.2024
Номер документу120751914
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —300/2591/24

Рішення від 02.08.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Григорук О.Б.

Рішення від 01.08.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Григорук О.Б.

Ухвала від 24.04.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Григорук О.Б.

Ухвала від 16.04.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Григорук О.Б.

Ухвала від 08.04.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Григорук О.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні