П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
01 серпня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/22829/21
Головуючий першої інстанції Свида Л.І.
Час та місце ухвалення судового рішення «--:--», м. Одеса
Повний текст судового рішення складений 19.09.2023р.
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Крусяна А.В.,
суддів Єщенка О.В., Яковлєва О.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «Кліар-Сіті» на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 13 вересня 2023 року у справі за адміністративним позовом Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) до товариства з обмеженою відповідальністю «Кліар-Сіті» про застосування заходу реагування, -
В С Т А Н О В И В:
19.11.2021р. Державна екологічна інспекція Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) звернулася до суду з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю «Кліар-Сіті» (надалі ТОВ «Кліар-Сіті») про застосування заходу реагування, а саме зупинення виконання робіт щодо надання послуг із видалення та захоронення відходів на полігоні, що розташований в Одеському районі Одеської області на земельних ділянках з кадастровими номерами 5123783200:01:002:0634 та 5121081400:01:002:0687 (Одеський міський полігон твердих побутових відходів «Дальницькі кар`єри») (далі - полігон «Дальницькі кар`єри»), до: отримання документів дозвільного характеру (позитивного висновку з оцінки впливу на довкілля, дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря); отримання Інспекцією повідомлення від товариства про отримання дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами з наданням підтверджуючих документів; отримання Інспекцією повідомлення від товариства про усунення порушень, виявлених в акті від 01 листопада 2021 року №866, складеному за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів (далі - Акт перевірки).
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено про порушення ТОВ «Кліар-Сіті» вимог природоохоронного законодавства, що створює загрозу для життя та здоров`я оточуючих людей та порушує вимоги законодавства про охорону навколишнього природного середовища, оскільки здійснюється поза межами отримання рішення про провадження діяльності та висновку з оцінки впливу на довкілля. Відповідач здійснює експлуатацію полігону «Дальницькі кар`єри» без оснащення його системою захисту ґрунтових вод, вилучення та знешкодження фільтрату, що негативно та екологонебезпечно впливає на земельні ділянки; не здійснює заходи щодо запобігання забрудненню водних об`єктів стічними (дощовими, сніговими) водами, що відводяться з території полігону; не здійснює заходи щодо попередження забруднення підземних вод, а саме не має локальних мереж спостережувальних свердловин для контролю за якісним станом цих вод; при експлуатації полігону не дотримується Правил експлуатації полігонів твердих побутових відходів; не має дозвільного документу на викиди забруднюючих речовин на полігон та дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 13.09.2023р. позов задоволений з підстав того, що виконання робіт, надання послуг відповідачем із видалення та захоронення відходів на полігоні «Дальницькі кар`єри» може призвести до спричинення негативних наслідків від провадження господарської діяльності у вигляді забруднення навколишнього природного середовища та/або забруднення атмосферного повітря, що є неприпустимим.
Не погоджуючись з ухваленим у справі судовим рішенням відповідач подав апеляційну скаргу, в якій посилається на неповне з`ясування судом першої інстанції обставин справи та порушення норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду скасувати та ухвалити нове про відмову у задоволенні позовних вимог.
Апелянт зазначає про те, що суд першої інстанції помилково визнав звалища «Дальницькі кар`єри» полігоном твердих побутових відходів, посилаючись на реалізований відповідачем проект та інженерне забезпечення устаткування, машинами та механізмами, не враховуючи судові рішення якими встановлено, що Одеське міське звалище «Дальницькі кар`єри» не є полігоном твердих побутових відходів, та до нього не застосовуються норми Наказу Міністерства з питань житлово-комунального господарства України №435 від 01.12.2010 року «Про затвердження правил експлуатації полігонів побутових відходів». При цьому, ТОВ «Кліар Сіті» не здійснювало реконструкцію та технічне переоснащення звалища. Виявлення заглиблення в тіло звалища металевих вертикальних труб для відводу біогазу, який надходить до станції дегазації ТОВ «Кліар Енерджі Одеса» не доводить факту здійснення товариством реконструкції та технічного переоснащення, оскільки станція дегазація, яка належить ТОВ «Кліар Енерджі Одеса» була побудована на підставі меморандуму укладеного між Одеською міською радою та ТОВ «Кліар Енерджі Одеса». Саме Одеській міській раді належить право власності на сміттєзвалище та земельні ділянки під ним, а апелянт лише здійснює експлуатацію вищезазначеного сміттєзвалища шляхом надання послуг із видалення та захоронення відходів на його території, та апелянт лише надавав безперешкодний доступ до сміттєзвалища ТОВ «Кліар Енерджі Одеса». Отже, відповідач не здійснював та не приймав будь-яких рішень про провадження планової діяльності, яка б могла вимагати висновку з оцінки впливу на довкілля. Суд першої інстанції помилково прийняв до уваги результати інструментально-лабораторних вимірювань показників складу та властивостей проб води рибогосподарського ставку біля мостової споруди від 28.10.2021 року №193 та послався на них, як на доказ, оскільки навколо зазначеного ставку розташовано декілька великих підприємств, а також житловий багатоповерховий будинок без системи центрального водовідведення, що може також впливати на якість та склад властивостей води, зазначених в протоколі вимірювання. Такий доказ, на думку апелянта, не може вважатися достовірним, який беззаперечно підтверджує порушення апелянтом природоохоронного законодавства. Одеське міське звалище «Дальницькі кар`єри» не є стаціонарним неорганізованим джерелом забруднення атмосфери, так як звалище само по собі не є підприємством, цехом, агрегатом, установкою або іншим нерухомим об`єктом чи нерухомим майном та не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. На сьогодні порядок отримання дозволів на здійснення операцій у сфері поводження з відходами не затверджений Кабінетом Міністрів України. Це є наслідком неурегульованості нормативно-правових актів. Захід реагування щодо зупинення товариством виконання робіт, надання послуг із видалення та захоронення відходів на сміттєзвалище є виключним заходом, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей. Але позивач не здійснював вимірювання показників надходження в атмосферне повітря забруднюючих речовин або суміші таких речовин, не надав суду належних доказів щодо того, що виявлені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, а також не довів наявності причинного зв`язку між господарською діяльністю ТОВ «Кліар-Сіті» з порушенням екологічних вимог, яка нерозривно пов`язана з наявністю виникненням реальної загрози для життя та здоров`я людей.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, законність та обґрунтованість рішення суду в межах апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що вона підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що на підставі наказу від 20 жовтня 2021 року №1328 «Про проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів», направлення від 20 жовтня 2021 року №1195пр, в період з 21 жовтня 2021 року по 01 листопада 2021 року посадові особи Інспекції провели позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання ТОВ «Кліар-Сіті» вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів; місцезнаходження юридичної особи: 65104, Одеська обл., м. Одеса, вул. Марії Демченко, буд. 30; місце провадження господарської діяльності: Одеське міське звалище «Дальницькі кар`єри», що розташоване на території Одеського району Одеської області, на земельних ділянках з кадастровими номерами 5123783200:01:002:0634 та 5121081400:01:002:0687; вид суб`єкта господарювання за класифікацією суб`єктів господарювання, ступінь ризику: суб`єкт великого підприємництва, високий ступінь ризику; види об`єктів та/або види господарської діяльності (із зазначенням коду згідно з КВЕД), щодо яких проводиться захід: 38.11 Збирання безпечних відходів (основний); 38.12 Збирання небезпечних відходів; 38.21 Оброблення та видалення безпечних відходів; 38.22 Оброблення та видалення небезпечних відходів; 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель. /т.1 а.с.66-71/
За результатами позапланового заходу державного нагляду (контролю) 01 листопада 2021 року Інспекція склала Акт перевірки, в якому зазначила опис виявлених порушень вимог законодавства. /т.1 а.с.72-114/
ТОВ «Кліар-Сіті» використовує Одеське міське звалище «Дальницькі кар`єри», що розташоване на території Овідіопольського та Біляївського районів Одеської області, на підставі договору оренди майна з інвестиційними зобов`язаннями від 11 листопада 1999 року №1с/195. /т.1 а.с.135-140/
Відповідно до комплексного експертного висновку від 05 жовтня 2007 року №453-455 щодо проекту «Одеське міське звалище «Дальницькі кар`єри», затвердженого начальником Одеської обласної служби Укрінвестекспертизи, установлено 3 етапи розвитку: І етап «Санування наявного звалища та організація дозавантаження полігону»; ІІ етап «Розширення полігону ТПВ»; ІІІ етап «Будівництво сміттєсортувальної лінії з вузлом переробки на Одеському міському звалищі «Дальницькі кар`єри». Цим висновком погоджено архітектурно-будівельне рішення для подальшого застосування проекту на підставі чинного законодавства. /т.1 а.с.130-134/
Згідно з пунктом 10.6 Санітарно-технічного паспорту Одеського міського звалища твердих побутових відходів «Дальницькі кар`єри» відповідно з СН «Державні санітарні правила планування та забудови населених пунктів» полігони твердих побутових відходів відноситься до ІІ класу небезпеки, для яких розмір санітарно-захисної зони досягає 500м. /т.1 а.с.141-150/
Відповідно до положень Договору на дегазацію полігону від 01 червня 2019 року, укладеного між ТОВ «Кліар-Сіті» (Сторона-1) та ТОВ «Кліар Енерджі-Одеса» (Сторона-2), Сторона-2 зобов`язується на свій ризик та за рахунок власних коштів, сил, матеріалів, засобів, техніки та устаткування у відповідності до проектної документації, умов цього Договору та чинного законодавства України, виконати комплекс організаційних дій по забезпеченню дегазації полігону твердих побутових відходів «Дальницькі кар`єри», розташованого на території Овідіопольського та Біляївського районів Одеської області, а Сторона-1 зобов`язується надати Стороні-2 право на використання кар`єру шляхом виконання на ньому вищезазначеного комплексу організаційних дій (пункт 1.1); земельні ділянки загальною площею 96,2 га, на якій розташований кар`єр, знаходяться на території Овідіопольського району Одеської області кадастровий номер ділянки 5123783200:01:002:0634, та Біляївського району Одеської області кадастровий номер ділянки 5121081400:01:002:0687 (пункт 1.2); Кар`єр являє собою інженерну споруду для захоронення побутових відходів, основні фонди якого перебувають в оренді у Сторони-1 на підставі договору оренди майна з інвестиційними зобов`язаннями №1С/195 від 11.11.1999 року (пункт 1.3); під виконанням комплексу організаційних дій по дегазації Сторони розуміють сукупність заходів, що виконуються Стороною-2, спрямованих на збір та організований відвід (примусове вилучення) біогазу, що утворюється при анаеробному розкладанні органічної складової твердих побутових відходів, з тіла кар`єру через рухому систему газопроводів і свердловин збору біогазу з метою його утилізації, Сторона-2 бере на себе зобов`язання по забезпеченню утилізації біогазу шляхом використання біогазу в якості палива для електрогенераторної (когенераційної) установки (пункт 1.4). /т.1 а.с.126-131/
Під час проведення перевірки ТОВ «Кліар-Сіті» Інспекція встановила порушення вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Пункти 8, 22 ч.2, п.п.11, 14 ч.3 ст.3, ч.3 ст.17 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля». Так, згідно з журнальним обліком твердих побутових відходів на полігон «Дальницькі кар`єри» для захоронення 21 жовтня 2021 року завезено автомобільним транспортом 3448,2 м3 твердих побутових відходів, що при щільності 500 кг на 1 м3 становить 1724,1 т, та 8 м3 промислових відходів. За результатами перевірки інспектори з`ясували, що на полігоні «Дальницькі кар`єри» здійснено технічне переоснащення шляхом встановлення в тілі полігону системи збору та організованою відводу (примусового вилучення) біогазу, який утворюється при анаеробному розкладанні органічної складової твердих побутових відходів, з тіла полігону через рухому систему газопроводів і свердловин збору біогазу без отримання висновку з оцінки впливу на довкілля. Зазначене технічне переоснащення здійснено на підставі Договору на дегазацію полігону від 01 червня 2019 року, укладеного між ТОВ «Кліар-Сіті» та ТОВ «Кліар Енерджі-Одеса».
Статті 125, 126 Земельного кодексу України, ч.2 ст.3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень». ТОВ «Кліар-Сіті» здійснює свою господарську діяльність із захоронення твердих побутових відходів на земельних ділянках: площею 60.4га з кадастровим номером 5123783200:01:002:0634, що знаходиться на території Овідіопольського району Одеської області; площею 35,8 га з кадастровим номером 5121081400:01:002:0687, що знаходиться на території Біляївського району Одеської області. Разом з цим земельні ділянки площею 60,4га та 35,8га перебувають у постійному користуванні Одеської міської ради згідно державних актів на право постійного користування землею, виданих у 1990 році Біляївською та Овідіопольською районними радами народних депутатів.
Однак згідно з відомостями з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно у ТОВ «Кліар-Сіті» відсутні записи про речові права на земельні ділянки, на яких розташовано «Дальницькі кар`єри».
Абзац 11 ч.1 ст.35 Закону України «Про охорону земель», ч.1 ст.167 Земельного кодексу України, оскільки в ході обстеження інспекторами зафіксовано, що зі сторони робочих карт №21 та №22 полігону «Дальницькі кар`єри» виявлено візуально забруднену земельну ділянку за межами земельної ділянки за кадастровим номером 5121081400:01:002:0687, на якій здійснюється захоронення твердих побутових відходів. На вищевказаній візуально забрудненій земельній ділянці відібрано проби ґрунту (акт відбору проб ґрунту від 25 жовтня 2021 року №26) та здійснено інструментально-лабораторний аналіз його складу та властивостей. Встановлено, що площа візуально забрудненої земельної ділянки складає 4618 м2.
Абзац 12 ч.1 ст.35 Закону України «Про охорону земель», п.4 ч.1 ст.44 Водного кодексу України, оскільки ТОВ «Кліар-Сіті» здійснює експлуатацію «Дальницькі кар`єри» без оснащення його системою захисту ґрунтових вод, вилучення та знешкодження фільтрату, що здійснює негативний і екологонебезпечний вплив на земельні ділянки.
Пункти 2, 3 ч.2 ст.107 Водного кодексу України, оскільки ТОВ «Кліар-Сіті» не здійснює заходи щодо запобігання забрудненню водних об`єктів стічними (дощовими, сніговими) водами, що відводяться з території «Дальницькі кар`єри». Перевіркою встановлено наявність ставка-відстійника №1 для збору талих та дощових вод, в цей ставок з стічними волами потрапляє фільтрат, що утворюється в процесі гниття органічної частини відходів, що захоронюються, з якого держінспекторами відібрано проби води (акт відбору проб води від 22 жовтня 2021 року №191) та встановлено, що вода в ньому є забрудненою та може нанести шкоди навколишньому природному середовищу. Зазначений ставок не обладнано системою захисту ґрунтів та підземних вод від забруднення, тобто вода з зазначеного ставка-відстійника №1 безперешкодно з підземними водами потрапляє до рибогосподарського ставка, розташованого на відстані 500м, з якого також відібрано проби води (акт відбору проб води від 22 жовтня 2021 року №191). Відповідно до протоколу вимірювання показників складу та властивостей проб води від 28 жовтня 2021 року №193 інструментально-лабораторними вимірюваннями у воді вищезазначеного рибогосподарського ставку біля мостової споруди встановлено перевищення за наступними показниками: залізо загальне в 3,8 разів, азот амонійний в 1,84 разів, нітрити в 1,29 разів, сульфати в 1,25 разів, ХСК в 1,18 разів і БСК в 1,83 рази.
Частина 1 ст.105 Водного кодексу України, ч.1 ст.29 Закону України «Про відходи», пункти 5.1, 5.10 Правил експлуатації полігонів побутових відходів, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 01 грудня 2010 року №435, оскільки ТОВ «Кліар-Сіті» не здійснює заходи щодо попередження забруднення підземних вод, а саме відсутні локальні мережі спостережувальних свердловин для контролю за якісним станом цих вод.
Абзац 2 пункту 9 Порядку ведення державного обліку та паспортизації відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01 листопада 1999 року №2034, пункт 19 Порядку ведення реєстру місць видалення відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 серпня 1998 року №1216, оскільки ТОВ «Кліар-Сіті» на час перевірки паспорт місця видалення відходів (МВВ) не наданий.
Абзац 4 пункту 5 Порядку ведення державного обліку та паспортизації відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01 листопада 1999 року №2034, оскільки ТОВ «Кліар-Сіті» не подає статистичну звітність про відходи, а саме форму звітності №1-ТПВ «Звіт про поводження з твердими побутовими відходами».
Підпункти 2.2, 2.4, 2.5 розділу ІІ Правил експлуатації полігонів побутових відходів, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 01 грудня 2010 року №435, оскільки ТОВ «Кліар-Сіті» при експлуатації «Дальницькі кар`єри» не виконує: підпункт 2.2 розділу ІІ цих Правил - автомобільні ваги встановлено, але проїзд автотранспорту з відходами та їх зважування не здійснюється; підпункт 2.5 розділу ІІ цих Правил - приймальник на контрольно-пропускний пункт (далі - КПП) полігону не вимагає у водіїв автотранспорту при в`їзді дорожній лист, товарно-транспортна накладна, у якій наведено вид та кількість відходів.
Підпункт 3.2 розділу ІІІ Правил експлуатації полігонів побутових відходів, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 01 грудня 2010 року №435, оскільки ТОВ «Кліар-Сіті» здійснює складування відходів з порушенням, а саме немає планів організації робіт із захоронення відходів, а на КПП на дошці інформації знаходиться мапа, згідно якої на картах №21, 22 здійснюється розвантаження та складування твердих побутових відходів.
Підпункт 3.17 розділу ІІІ Правил експлуатації полігонів побутових відходів, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 01 грудня 2010 року №435, оскільки складування відходів здійснюється з порушеннями, а саме при візуальному огляді території виявлено свіжі насипи твердих побутових відходів в районі відпрацьованих карт №6, 7, 9, 11, 19 та робочих карг №21, 22 без укриття ізолювальним шаром ґрунту, через що відчувається різкий неприємний сморід, який утворюється під час анаеробного розкладання органічної складової твердих побутових відходів.
Підпункти 5.9, 5.10, 5.11, 5.12 розділу VI Правил експлуатації полігонів побутових відходів, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 01 грудня 2010 року №435, оскільки територія побутових відходів не обмежена нагірною канавою для запобігання витіканню за межі забруднених поверхневих вод, на території твердих побутових відходів не встановлене спеціальне обладнання для відлякування птахів.
Підпункт 6.7 розділу VII Правил експлуатації полігонів побутових відходів, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 01 грудня 2010 року №435, пункти 7.3, 7.4 розділу VII Правил експлуатації об`єктів поводження з побутовими відходами, затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 04 травня 2012 року №196, оскільки на території відсутня суцільна огорожа заввишки до 2,0 - 2,5 м або ґрунтового валу заввишки 1,5 - 1,7 м і завширшки 3,0 - 3,5 м по периметру.
Пункт «і» ч.1 ст.32 Закону України «Про відходи», оскільки здійснюється захоронення неперероблених (необроблених) побутових відходів, а в ході огляду території виявлено відпрацьовані люмінесцентні лампи, що є небезпечними відходами першою класу небезпеки та підлягають утилізації, а також виявлено наявність легкозаймистих вибухових відходів, таких як тара від аерозолів, тара з під фарби.
Розділ ІІ Правил експлуатації об`єктів поводження з побутовими відходами, затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 04 травня 2012 року №196, оскільки приймання побутових відходів здійснюється з порушенням, а саме на території твердих побутових відходів допускається приймання небезпечних відходів у складі побутових, не здійснюється облік кількості побутових відходів, що надходять на об`єкт за допомогою автомобільних вагів, при прийнятті побутових відходів на КПП не всі спеціально обладнані транспортні засоби, які прибувають, обліковуються у відповідному журналі, приймаються побутові відходи без витребування з водія дорожнього листа, товарно-транспортної накладної, в якій наведено вид та кількість побутових відходів, не здійснюється зважування спеціально обладнаних транспортних засобів, якими побутові відходи доставляються.
Частини 5, 6 статті 11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря», оскільки при експлуатації кар`єру твердих побутових відходів, який є стаціонарним неорганізованим джерелом, здійснюються викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря: азот, діоксид вуглецю, ангідрид сірчаний, вуглецю оксид сірководень, фенол, формальдегід, однак дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря на джерело викиду забруднюючих речовин немає.
Пункт «с» ч.1 ст.17 Закону України «Про відходи», оскільки у відповідача немає дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами.
Наявність вказаних порушень вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів стали підставою для звернення Інспекції до суду з цим позовом.
Перевіривши матеріали справи судова колегія не погоджується з висновками суду першої інстанції про обґрунтованість позовних вимог з наступних підстав.
Завдання контролю у галузі охорони навколишнього природного середовища, відповідно до ст.34 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», полягає у забезпеченні додержання вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища всіма державними органами, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності і підпорядкування, а також громадянами.
Згідно з ч.1 ст.35 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Відповідно до ст.20-2 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища, з-поміж іншого належить організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами-нерезидентами вимог законодавства, зокрема: про екологічну та радіаційну безпеку; про охорону та раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів; про охорону атмосферного повітря; про поводження з відходами; щодо наявності дозволів, лімітів та квот на спеціальне використання природних ресурсів, дотримання їх умов.
Таким чином, контроль за охороною навколишнього природного середовища та використання природних ресурсів покладено на Держекоінспекцію та її територіальні органи. З цією метою вони в межах своїх повноважень та у визначеному законодавством порядку проводять перевірки, зокрема, суб`єктів господарювання на предмет дотримання вимог природоохоронного законодавства.
Так, Положенням про Державну екологічну інспекцію України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 2017 року №275 визначено, що Держекоінспекція України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів України.
Державна екологічна інспекція (далі - Держекоінспекція) діє на підставі Положення, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 28 вересня 2017 року №652 (далі - Положення), згідно якого Держекоінспекція є територіальним органом Державної екологічної інспекції України, який діє у складі та їй підпорядковується.
Пунктом 2 розділу ІІ Положення встановлено, що Держекоінспекція здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог, в тому числі, законодавства про поводження з відходами, охорону атмосферного повітря.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно з п.5 розділу ІІ Положення Держекоінспекція має право, зокрема, звертатися до суду із позовом щодо обмеження чи зупинення діяльності підприємств і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин.
Отже, Держекоінспекція, встановивши, що експлуатація підприємств і об`єктів здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин, має правові підстави для звернення до суду з позовом щодо обмеження чи зупинення діяльності таких підприємств і об`єктів.
Закон України «Про охорону атмосферного повітря» від 16 жовтня 1992 року №2707-XIІ спрямований на збереження та відновлення природного стану атмосферного повітря, створення сприятливих умов для життєдіяльності, забезпечення екологічної безпеки та запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров`я людей та навколишнє природне середовище.
Відповідно до ч.5, 6 ст. 11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення. Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися на підставі дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до першої групи, суб`єкту господарювання, об`єкт якого знаходиться на території зони відчуження, зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.
Згідно ст.12 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» господарська чи інші види діяльності, пов`язані з порушенням умов і вимог до викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів на його стан, передбачених дозволами, може бути обмежена, тимчасово заборонена (зупинена) або припинена відповідно до законодавства.
Відповідно до положень ч.ч.6,7 ст.7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» 05.04.2007 р. №877-V за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт. На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Разом з тим, Державна екологічна інспекція України та її територіальні органи, зокрема Державна екологічна інспекція є повноважним органом щодо реалізації державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
При цьому, відповідно до ч.5 ст.4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Як вбачається з позову, Державна екологічна інспекція Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) просила зупинити ТОВ «Кліар-Сіті» виконання робіт, надання послуг із видалення та захоронення відходів на сміттєзвалищі до отримання ТОВ «Кліар-Сіті» документів дозвільного характеру, а саме позитивного висновку з оцінки впливу на довкілля, дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами з подальшим повідомлення інспекції про усунення виявлених порушень в акті перевірки від 01.11.2021 р. №866.
Водночас, згідно з положеннями абз.10 ч.1 ст.4 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» та ст.5 Закону України «Про адміністративні послуги» перелік та вимоги до документів, необхідних для отримання адміністративної послуги, встановлюються виключно законами, які регулюють відносини щодо надання адміністративних послуг.
З моменту проведення перевірки порядок отримання дозволів на здійснення операцій у сфері поводження з відходами не затверджений Кабінетом Міністрів України.
Так, згідно повідомлення Департаменту екології та природних ресурсів Одеської обласної державної адміністрації від 17.12.2021 року №5567/04-24/4784, прийняття компетентного рішення з питань видачі дозволу/відмови у видачі дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами неможливо.
ТОВ «Кліар-Сіті» у 2012 та 2013 роках зверталося до Державної санітарно-епідеміологічної служби України та Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Одеській області щодо отримання дозволу на розміщення відходів на Одеському міському звалищі твердих побутових відходів «Дальницькі кар`єри». Листом №0213582 від 01.10.2013 р. Державна санітарно-епідеміологічна служба України повідомила, що видання дозволу на розміщення відходів не є документом дозвільного характеру згідно Закону України «Про перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності». У свою чергу Державне управління охорони навколишнього природного середовища в Одеській області листом №12867/03-07/03 від 24.01.2013 року проінформувало відповідача, що законодавством не передбачено надання Держуправлінням дозволу на використання спеціально відведених місць чи об`єктів розміщення відходів.
У ст.1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» визначено принцип мовчазної згоди - принцип, згідно з яким суб`єкт господарювання набуває право на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності без отримання відповідного документа дозвільного характеру, за умови якщо суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою подано в установленому порядку заяву та документи в повному обсязі, але у встановлений законом строк документ дозвільного характеру або рішення про відмову у його видачі не видано або не направлено.
Слід зазначити, що у період проведення перевірки з 20.10.2021 року по 01.11.2021 року діяв Закон України «Про відходи» на підставі Закону України «Про управління відходами» від 20 червня 2022 року № 2320-ІХ, який значно відрізняється від попереднього Закону України «Про відходи» та має інші вимоги до суб`єктів господарювання у сфері управління відходами.
Так, на даний час такий документ як дозвіл на здійснення операцій у сфері поводження з відходами діючим законодавством не передбачено, натомість відповідно до ст.17 Закону України «Про управління відходами» суб`єкти господарювання у сфері управління відходами зобов`язані мати дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів. Крім того, в поточній редакції п.40 Переліку документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності, затвердженому Законом України «Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності» від 19 травня 2011 року №3392 вказано «Дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів».
Крім того, п.5 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про управління відходами» встановлено, що з 1 січня 2030 року експлуатація місць розміщення відходів (полігонів, звалищ), що не оснащені системами вилучення та знешкодження біогазу та фільтрату, системами моніторингу викидів в атмосферне повітря та моніторингу забруднення ґрунтів і підземних вод, забороняється.
Вимоги до плану приведення місця розміщення відходів у відповідність з вимогами законодавства затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану» від 18.03.2022 №314 встановлено, що в період воєнного стану право на провадження господарської діяльності суб`єкти господарювання можуть набувати на підставі подання до Міністерства економіки України, декларації про провадження господарської діяльності, що містить відомості згідно з додатком 1 до даної Постанови, без отримання дозвільних документів (документів дозвільного характеру, ліцензій або інших результатів надання публічних послуг), крім видів господарської діяльності за переліком згідно з додатком 2 до Постанови. Установити, що подані суб`єктами господарювання декларації про провадження видів господарської діяльності щодо здійснення операцій з оброблення відходів до дня набрання чинності пунктом 2 змін, затверджених Постановою КМ №1137 від 31.10.2023, є дійсними протягом п`яти місяців з дня набрання чинності такими змінами. Протягом зазначеного строку суб`єкти господарювання для подальшого провадження своєї діяльності повинні отримати відповідні дозвільні документи у порядку, строки та на умовах, що передбачені Законом України «Про управління відходами», згідно з Постановою КМ № 1137 від 31.10.2023р.
25.12.2023 року ТОВ «Кліар-Сіті» з метою отримання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів подало декларації № 056628/23, 056620/23 про провадження господарської діяльності, що відповідно до нового діючого законодавства надає змогу товариству здійснювати діяльність з оброблення відходів.
Таким чином, у зв`язку зі зміною діючого законодавства змінився не тільки порядок отримання дозвільних документів но й сам вид документів, необхідних для провадження діяльності у сфері управління відходами, а також на період перехідного періоду введено в дію тимчасові документи у вигляді декларації, яку товариством було подано та отримано відповідне підтвердження.
Разом з тим, суд першої інстанції погодився з доводами позивача, що «Дальницькі кар`єри» є стаціонарним джерелом забруднення атмосферного повітря, тому ТОВ «Кліар-Сіті» повинно отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, з посиланням на п.1.14.5 Інструкції про зміст та порядок складання звіту проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 10.02.1995 року №7, в якому визначено стаціонарне джерело забруднення атмосфери як підприємство, цех, агрегат, установка або інший нерухомий об`єкт, що зберігає свої просторові координати протягом певного часу і здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферу.
Проте, вказаний Наказ №7 від 10.02.95 втратив чинність на підставі Наказу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів №448 від 27.06.2023 року.
Відповідно до Порядку проведення робіт, пов`язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку суб`єктів господарювання, які отримали такі дозволи, затвердженому Постановою Кабінету Міністрів України від 13 березня 2002 р. № 302 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 січня 2023 р. № 63), стаціонарне джерело - установка, цех, агрегат або інший нерухомий об`єкт, що зберігає свої просторові координати протягом певного часу і з якого надходять викиди. Відповідно до Порядку від 13 березня 2002 р. № 302, суб`єкт господарювання отримує дозвіл на викиди до початку експлуатації об`єкта, у тому числі до проведення пусконалагоджувальних робіт. Дозвіл на викиди видається суб`єкту господарювання після отримання висновку з оцінки впливу на довкілля, в якому визначено допустимість провадження планованої діяльності, яка відповідно до Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» підлягає оцінці впливу на довкілля та визначає екологічні умови її провадження.
10 жовтня 2023 року набрав чинності наказ Міндовкілля від 27.06.2023 №448, яким затверджено «Інструкцію про вимоги до оформлення документів, в яких обґрунтовуються обсяги викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами», в якому об`єкти, для яких розробляються документи, в яких обґрунтовуються обсяги викидів, розподіляються на три групи. Для кожної групи об`єктів склад документів, в яких обґрунтовуються обсяги викидів, повинен бути таким:
перша група - об`єкти, які взяті на державний облік і мають виробництва або технологічне устаткування, на яких повинні впроваджуватися найкращі доступні технології та методи керування, - документи, передбачені розділом II цієї Інструкції;
друга група - об`єкти, які взяті на державний облік і не мають виробництв або технологічного устаткування, на яких повинні впроваджуватися найкращі доступні технології та методи керування,- документи, передбачені розділом II, за винятком пункту 11 розділу II цієї Інструкції;
третя група - об`єкти, які не входять до першої і другої груп,- документи, передбачені розділом II, за винятком підпунктів 1-5 пункту 3, підпунктів 2, 3 пункту 7, пунктів 8, 10, 11 розділу II цієї Інструкції.
Відповідно до п. 7 Додатку 3 до «Інструкції про вимоги до оформлення документів, в яких обґрунтовуються обсяги викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами» ПЕРЕЛІК виробництв та технологічного устаткування, на яких повинні впроваджуватися найкращі доступні технології та методи керування включає обробку та видалення відходів:
устаткування (установки) для спалювання, піролізації, рекуперації, хімічної обробки або захоронення небезпечних відходів потужністю більше ніж 10 тонн на добу;
устаткування (установки) для спалювання комунально-побутових відходів з продуктивністю, що перевищує 3 тонни за годину;
устаткування (установки) для видалення безпечних відходів з продуктивністю, що перевищує 50 тонн на добу.
Відповідно до ст.1 Закону України «Про охорону атмосферного повітря»:
джерело викиду - об`єкт (підприємство, цех, агрегат, установка, транспортний засіб тощо), з якого надходить в атмосферне повітря забруднююча речовина або суміш таких речовин.
неорганізоване стаціонарне джерело викиду - джерело викиду, з якого забруднюючі речовини надходять в атмосферне повітря у вигляді ненаправлених потоків та яке не оснащене спеціальними спорудами для відведення пилогазоповітряної суміш;
організованестаціонарне джерело викиду - джерело викиду, з якого забруднюючі речовини надходять в атмосферне повітря через спеціально споруджені газоходи, димові труби, аераційні ліхтарі або інші споруди для відведення пилогазоповітряної суміші.
Одеське міське звалище «Дальницькі кар`єри» не відносить до вищевказаних груп об`єктів та не є стаціонарним джерелом викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, а тому спірним є питання отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, та також не включено в перелік технологічного устаткування для якого отримується такий дозвіл.
Згідно з Постановою КМУ від 28 грудня 2001р. №1780 «Про затвердження Порядку розроблення та затвердження нормативівграничнодопустимих викидів забруднюючих речовин із стаціонарних джерел» визначаються вимоги щодо розроблення та затвердження нормативів гранично допустимих викидів забруднюючих речовин та їх сукупності, які містяться у складі пилогазоповітряних сумішей, що відводяться від окремих типів обладнання, споруд і надходять в атмосферне повітря із стаціонарних джерел. Таким чином, під стаціонарним джерелом мається на увазі устаткування, обладнання чи технологічний комплекс, який виконує певні технологічні процеси пов`язані з викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря.
Крім того, «Методичні рекомендації стосовно об`єктів нерухомого майна, права на які підлягають державній реєстрації», схвалені Рішенням колегії Державної реєстраційної служби України 11.12.2012 р., протокол №3, не містять визначення нерухомого майна, як звалище або полігон.
Слід зазначити, що Державна екологічна інспекція Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) не надала до суду доказів, які б підтверджували, що Одеське міське звалище «Дальницькі кар`єри» здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та що його експлуатація становить загрозу життю та здоров`ю людей, а також під час проведення позапланового заходу не здійснювало відбору проб та інструментально-лабораторних вимірювань для з`ясування чи дійсно ТОВ «Кліар-Сіті» здійснюються викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.
При цьому, посилання суду першої інстанції на постанову Верховного суду від 20.09.2022 року у справі №140/6305/21 не заслуговують на увагу, у зв`язку з тим, що у вказаній поставові Верховного суду розглянуто питання не з тотожних правовідносин.
Отже, Одеське міське звалище «Дальницькі кар`єри» не є стаціонарним джерелом забруднення атмосфери, так як звалище само по собі не є підприємством, цехом, агрегатом, установкою або іншим нерухомим об`єктом чи нерухомим майном та не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
Відповідач здійснює господарську діяльність з надання послуг із видалення та захоронення відходів на сміттєзвалищі з 1999 року без зміни основної діяльності, реконструкції, технічного переоснащення.
Посилання суду першої інстанції на факт реконструкції та технічного переоснащення, а саме виявлення позивачем заглиблення в тіло звалища металевих вертикальних труб для відводу біогазу, який надходить до станції дегазації ТОВ «Кліар Енержі - Одеса», не доводить факту здійснення товариством реконструкції та технічного переоснащення, оскільки станція дегазації, яка належить ТОВ «Кліар Енержі - Одеса» була побудована на підставі меморандуму укладеного з Одеською міською радою про таке будівництво.
З підстав того, що Одеській міській раді належить право власності на сміттєзвалище та земельні ділянки під ним, а відповідач лише здійснює експлуатацію вищезазначеного сміттєзвалища шляхом надання послуг із видалення та захоронення відходів на його території з наданням безперешкодного доступу до сміттєзвалища ТОВ «Кліар Енержі - Одеса».
Відповідно до ст.3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» здійснення оцінки впливу на довкілля є обов`язковим у процесі прийняття рішень про провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою цієї статті. Така планована діяльність підлягає оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності.
Згідно ст.1 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» планована діяльність - планована господарська діяльність, що включає будівництво, реконструкцію, технічне переоснащення, розширення, перепрофілювання, ліквідацію (демонтаж) об`єктів, інше втручання в природне середовище; планована діяльність не включає реконструкцію, технічне переоснащення, капітальний ремонт, розширення, перепрофілювання об`єктів, інші втручання в природне середовище, які не справляють значного впливу на довкілля відповідно до критеріїв, затверджених Кабінетом Міністрів України.
Положення ст. 3-9 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» діють з моменту набрання чинності цього закону та підлягають обов`язковому застосуванню у разі прийняття рішення про плановану діяльність, внесення змін до проектної документації, реконструкції та технічного переоснащення об`єкту.
ТОВ «Кліар-Сіті» в частині надання послуг із видалення та захоронення відходів не приймало будь яких рішень, щодо провадження іншої діяльності, яка вимагала б отримання висновку з оцінки впливу на довкілля. Діяльність ТОВ «Кліар-Сіті» здійснювалась з 1999 року без змін на підставі комплексного висновку №453-455 (позитивний), якій був затверджений Міністерством регіонального розвитку та будівництва України, в особі Одеської обласної служби Української державної інвестиційної експертизи, що в силу приписів ст. 17 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» зберігає чинність та має статус висновку з оцінки впливу на довкілля.
Позивачем не надано до суду акту про результати інструментально- лабораторного аналізу відбору проб грунту №26 від 25.10.2021 року, щодо наявності або відсутності забруднення таких земель.
Актом перевірки, доданими до матеріалів перевірки документами не підтверджено, що саме відповідачем або його діями/бездіяльністю було порушено природоохоронне законодавство шляхом забруднення водного об`єкту, оскільки навколо зазначеного рибогосподарського ставку розташовано декілька великих підприємств, а також житловий багатоповерховий будинок без системи центрального водовідведення, що може також впливати на якість та склад властивостей води, зазначених в протоколі вимірювання.
Отже, такій доказ, не може вважатися достовірним, який підтверджує порушення ТОВ «Кліар-Сіті» природоохоронного законодавства.
Відповідно до п. 8.6.7. Санітарно-технічного паспорту Одеського міського звалища твердих побутових відходів «Одеські кар`єри» від 20.04.2017 року природним піддоном для існуючого звалища ТПВ служать глини меотичного горизонту (потужністю -10...40 м), які є водоупором і в подальшому можуть бути використані для піддона на ділянці розширення звалища забруднення нижчележачого та вищележачого водоносних горизонтів фільтратом із міського звалища побутових відходів практично виключено, так як нижчележачий водоносний горизонт добре захищений потужною товщею слабопроникливих меотичних глин, а вищележачі водоносні горизонти розташовані гіпсометрично вище рівня збору фільтрату.
Водночас, для функціонування та експлуатації сміттєзвалище не передбачена обов`язкова наявність такого інженерного устаткування, як локальна мережа спостережувальних свердловин та оснащення системою захисту ґрунтових вод вилучення та знешкодження фільтрату.
Так, П`ятим апеляційним адміністративним судом у справі №947/37060/21 про оскарження постанови про вчинення відповідачем адміністративного правопорушення з цього приводу встановлено відсутність доказів, що полігон не оснащено системою захисту ґрунтових вод вилучення та знешкодження фільтрату, відсутні локальні мережі спостережувальних свердловин для контролю за якісним станом цих вод, не здійснюється зважування автотранспорту з відходами, виявлено свіжі насипи ТВП в районі відпрацьованих карт №6, 7, 9 11, 19 та робочих карт № 21, 22 без укриття ізольованим шаром грунту, територія полігону не обмежена нагірною канавою, відсутня суцільна огорожа заввишки 2 - 2,5 м по периметру», яке було зафіксовано результатами Акту перевірки від 01.11.2021 року № 866. В зазначеній справі суд встановив, що Державна екологічна інспекція порушила норми матеріального права засотувавши до спірних відносин правили експлуатації полігонів ТПВ, затверджених наказом Міністерства з питань житлово- комунального господарства України від 01.12.2010 р. №435 та зазначено, що до спірних відносин необхідно застосовувати рекомендації з удосконалення експлуатації діючих полігонів та звалищ твердих побутових відходів, затверджених наказом міністерства будівництва, архітектури і житлово-комунального господарства України від 10.01.2006р. №5
При цьому, Одеське міське звалище «Дальницькі кар`єри» є звалищем діяльність якого регулюється «Рекомендаціями з удосконалення експлуатації діючих полігонів та звалищ твердих побутових відходів», затверджених Наказом Міністерства будівництва, архітектури і житлово-комунального господарства України 10.01.2006 року № 5.
Відмінність звалища від полігону визначається наявністю впровадженого або реалізованого проекту, наявністю інженерного забезпечення устаткуванням, машинами і механізмами.
Одеське міське звалище «Дальницькі кар`єри» є звалищем, а не полігоном, оскільки створене без проекту та не має інженерного устаткування, необхідного для визначення його полігоном. Визначення судом першої інстанції Одеського міського звалища «Дальницькі кар`єри» полігоном не узгоджується з діючим законодавством.
Крім того, відповідно до ст.202 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», обмеження чи зупинення (тимчасове) діяльності підприємств і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, законодавства про оцінку впливу на довкілля, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин.
Але, позивач не здійснював вимірювання показників надходження в атмосферне повітря забруднюючих речовин або суміші таких речовин, не надав суду належних доказів щодо того, що виявлені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, а також не було доведено наявність причинного - наслідкового зв`язку між господарською діяльністю ТОВ «Кліар-Сіті» з порушенням екологічних вимог, яка нерозривно пов`язана з наявністю виникненням реальної загрози для життя та здоров`я людей.
В матеріалах справи відсутні належні та допустимі докази фактів перевищення встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин та встановлених лімітів забору води, лімітів використання води та скидання забруднюючих речовин саме відповідачем.
Державна екологічна інспекція Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) не надала до суду належні та допустимі докази, який б підтверджували, що Одеське міське звалище «Дальницькі кар`єри» здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та, що його експлуатація становить загрозу життю та здоров`ю людей.
Таким чином, Державною екологічною інспекцію Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) не підтверджено скоєння відповідачем правопорушень у дотриманні норм природоохоронного законодавства України, а саме здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря та здійснення негативного і екологонебезпечного впливу на навколишнє природне середовище, а також не надано належних доказів та недостатньо обґрунтовано необхідність вжиття такого заходу реагування, та наявність порушень вимог природоохоронного законодавства в діях відповідача, як зупинення виконання робіт, надання послуг із видалення та захоронення відходів на сміттєзвалище.
Разом з тим, відповідно до ч. 7 ст. 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Слід зазначити, що захід реагування у вигляді повного зупинення робіт є виключним заходом, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей. При обранні такого заходу реагування, позивачем, як суб`єктом владних повноважень, і судом, відповідно, мають враховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли та тим, які залишилися не усунутими на час розгляду справи, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.
Отже, судова колегія вважає, що позивач з метою усунення можливих порушень екологічного законодавства протягом 5 робочих днів, з дня завершення здійснення заходів державного нагляду (контролю), для усунення можливих порушень законодавства, мав для дотримання справедливого балансу спочатку скласти припис, розпорядження, інший розпорядчий документ з питань, які не є підставою для застосування виключного заходу реагування.
Так, на переконання апеляційного суду, застосування до ТОВ «Кліар-Сіті» під час військового стану в країні заходу реагування у вигляді зупинення діяльності може призвести до непередбачуваного екологічного колапсу з підстав утворення стихійних звалищ в м.Одесі та області в зв`язку з відсутністю альтернативних звалищ, що призведе до непередбачуваної негативної загрози для життя та здоров`я оточуючих людей.
Враховуючи вищенаведене, судом першої інстанції при винесенні оскаржуваного рішення не повністю досліджено обставини справи, допущено порушення норм матеріального права, а тому в порядку ст.317 КАС України рішення суду підлягає скасуванню.
Керуючись ст.ст.311, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «Кліар-Сіті» задовольнити, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 13 вересня 2023 року скасувати.
Ухвалити у справі постанову, якою відмовити у задоволенні позову Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) до товариства з обмеженою відповідальністю «Кліар-Сіті» про застосування заходу реагування у вигляді зупинення виконання робіт щодо надання послуг із видалення та захоронення відходів.
Стягнути з Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Кліар-Сіті» судовий збір у розмірі 3405 (три тисячі чотириста п`ять) грн.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня отримання судового рішення.
Суддя-доповідач А.В. КрусянСудді О.В. Єщенко О.В. Яковлєв
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.08.2024 |
Оприлюднено | 05.08.2024 |
Номер документу | 120755377 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Крусян А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні