Ухвала
від 02.08.2024 по справі 711/6085/24
ПРИДНІПРОВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ЧЕРКАС

Придніпровський районний суд м.Черкаси

Справа № 711/6085/24

Номер провадження 1-кс/711/1582/24

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 липня 2024 року м. Черкаси

Слідчий суддя Придніпровського районного суду м. Черкаси ОСОБА_1

за участю:

секретаря судових засідань - ОСОБА_2

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Придніпровського районного суду м. Черкаси клопотання старшого слідчого відділу розслідування особливо тяжких злочинів СУ ГУНП в Черкаській області ОСОБА_3 , погоджене прокурором відділууправління Черкаської обласної прокуратури ОСОБА_4 , подане в рамках кримінального провадження №12023250310002109 від 20.06.2023, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст.298 КК України, про арешт майна ОСОБА_5 , підозрюваного у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 298 КК України, -

ВСТАНОВИВ:

Старший слідчий відділу розслідування особливо тяжких злочинів СУ ГУНП в Черкаській області ОСОБА_3 звернувся до слідчого судді з клопотанням, погодженим прокурором відділу управління Черкаської обласної прокуратури ОСОБА_4 про арешт майна, поданим в рамках кримінального провадження №12023250310002109 від 20.06.2023, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 298 КК України, вказуючи, що СУ ГУНП в Черкаській області здійснюється досудове розслідування в рамках даного кримінального провадження.

Під час досудового розслідування встановлено, що ОСОБА_5 в період часу з липня 2022 року по січень 2023 року, перебуваючи в місті Черкаси, в межах розташування земельної ділянки кадастровий номер 7110136700:03:026:0127 за адресою АДРЕСА_1 здійснив умисне руйнування частини пам`ятки археології місцевого значення «Культурний шар пізньосередньовічного міста /XIV XVIII ст./» за наступних обставин.

Розпорядженням голови Черкаської обласної державної адміністрації «Про доповнення списку пам`яток історії та культури області, що перебувають під охороною держави» від 12 березня 1996 року за № 129 затверджено список нововиявлених пам`яток археології та історії, з яких зокрема під реєстраційним номером 3961 «Могильник та поселення ІНФОРМАЦІЯ_1 », що має розташування в межах вул. О Дашковича та прилеглі до неї ділянки між вул. Хрещатик та Б. Вишневецького, схил та верхня тераса від узвозу Замкового до вул. Леніна, а також під номером 3966 «Культурний шар пізньосередньовічного міста /XIV XVIII ст./», що має розташування між вул. Крилова, Добровольського, Гоголя в межах плану міста 18 ст.

Відповідно до статті 53 Земельного кодексу України до земель історико-культурного призначення належать землі, на яких розташовані пам`ятки культурної спадщини, їх комплекси (ансамблі), історико-культурні заповідники, історико-культурні заповідні території, охоронювані археологічні території, музеї просто неба, меморіальні музеї-садиби.

Статтею 54 Земельного кодексу України передбачено, що землі історико-культурного призначення можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про охорону культурної спадщини» археологічні об`єкти культурної спадщини - рештки життєдіяльності людини (нерухомі об`єкти культурної спадщини: городища, кургани, залишки стародавніх поселень, стоянок, укріплень, військових таборів, виробництв, іригаційних споруд, шляхів, могильники, культові місця та споруди, їх залишки чи руїни, мегаліти, печери, наскельні зображення, ділянки історичного культурного шару, поля давніх битв, а також пов`язані з ними рухомі предмети), що містяться під земною поверхнею та під водою і є невідтворним джерелом інформації про зародження і розвиток цивілізації.

Статтею 43 Закону України «Про охорону культурної спадщини» встановлено, що за незаконне проведення археологічних розвідок, розкопок, інших земляних чи підводних робіт на об`єкті археологічної спадщини, а також за умисне незаконне знищення, руйнування або пошкодження об`єктів культурної спадщини чи їх частин винні особи притягаються до кримінальної відповідальності відповідно до закону.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про охорону археологічної спадщини» археологічна спадщина України (далі - археологічна спадщина) - сукупність об`єктів археологічної спадщини, що перебувають під охороною держави, та пов`язані з ними території, а також рухомі культурні цінності (археологічні предмети), що походять з об`єктів археологічної спадщини.

Статтею 22 Закону України «Про охорону археологічної спадщини» встановлено, що юридичні і фізичні особи, дії або бездіяльність яких завдали шкоди археологічній спадщині, несуть відповідальність відповідно до законодавства України.

Так, 11.10.2019 ОСОБА_5 та ОСОБА_6 , на підставі договору купівлі продажу земельної ділянки, придбали у ОСОБА_7 , ОСОБА_8 та ОСОБА_9 земельну ділянку площею 0,0856 га, розташовану в АДРЕСА_1 .

У подальшому, ОСОБА_5 , користуючись довірою ОСОБА_6 , перебуваючи з останньою у шлюбі, забезпечив виготовлення ряду документів, отримавши від останньої погодження, як співвласника нерухомого майна, на здійснення дій пов`язаних з будівництвом будівлі громадського призначення з житловими приміщеннями не повідомляючи останній всіх деталей вчинення цих дій.

Після чого, 01.04.2020 ОСОБА_5 та ОСОБА_6 уклали договір про надання послуг на проведення науково-рятувальних археологічних робіт із Інститутом археології НАН України, відповідно до якого 28.05.2020 проведено науково-рятувальні археологічні дослідження на земельній ділянці та надано висновок №125/01-15-296 про те, що частина земельної ділянки у АДРЕСА_1 (к.н. 7110136700:03:026:0127) площею 305 м2, яка була розташована в межах пам`яток археології місцевого значення, має бути виведена зі складу земель історико-культурного призначення внаслідок проведення науково-рятувальних археологічних досліджень.

Таким чином, Інститутом археології НАН України відповідно до листа №125/01-15-308 від 22.04.2021 поінформовано ОСОБА_5 , що здійснення раніше проведених археологічних досліджень знімає перепони для проведення будівництва на площі 500 кв.м.

У подальшому, ОСОБА_5 , отримавши:

- висновок управління культури та охорони культурної спадщини Черкаської обласної державної адміністрації про погодження проєкту землеустрою із зазначенням розташування земельної ділянки, на якій заплановано будівництво в межах пам`яток археології місцевого значення: «Могильник черняхівської культури» (охоронний номер 3961) та «Культурний шар пізньосередньовічного міста» (охоронний номер 3966), взятих на державний облік розпорядженням голови Черкаської обласної державної адміністрації від 12.03.1996 №129;

- рішення Черкаської міської ради №12-69 від 21.10.2021 «Про зміну цільового призначення земельної ділянки по АДРЕСА_1 , яка перебуває у власності гр. ОСОБА_5 та гр. ОСОБА_6 » та яким затверджено проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки по зміні цільового призначення та встановлено містобудівні обмеження та обтяження землекористування, пов`язані із розташуванням в межах охоронної зони пам`яток археології міста Черкаси та в зоні регульованої забудови;

- наказ Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради №604 «Про затвердження громадянам ОСОБА_5 та ОСОБА_6 містобудівних умов і обмежень для проектування об`єкта будівництва по вул. Остафія Дашковича, 7», яким затверджено містобудівні умови і обмеження для проектування об`єкта будівництва будівлі громадського призначення з житловими приміщеннями відповідно до яких затверджено максимальний відсоток забудови земельної ділянки до 60 % та поінформовано замовника, що об`єкт будівництва потрапляє в межі охоронних зон археології, а саме встановлено наступні містобудівні обмеження: охоронна зона пам`яток археології міста Черкаси, зона пам`ятки археології «Середньовічні Черкаси», зона сурового регулювання забудови в кінці 2021 року замовив будівельні роботи, виконання яких було доручено підрядній організації ПП «БК Будіновація».

Після цього, ПП «БК Будіновація» у присутності старшого наукового співробітника Інституту археології НАН України розпочало проведення робіт з влаштування фундаментів та прокладання комунікацій будівництва за адресою: АДРЕСА_1 .

Разом з тим, ОСОБА_5 , достовірно знаючи про наявні обмеження щодо розташування земельної ділянки в межах пам`ятки археології місцевого значення, маючи на меті збільшення площі забудови раніше розпочатого будівництва, діючи умисно, перебуваючи в м. Черкаси отримав у Департаменті архітектури та містобудування Черкаської міської ради наказ №845 від 05.08.2022 «Про внесення змін до наказу Департаменту архітектури та містобудування від 11.12.2020 №604 «Про затвердження громадянам ОСОБА_5 та ОСОБА_6 містобудівних обмежень для проектування об`єкта будівництва по вул. Остафія Дашковича, 7», відповідно до якого збільшено максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки до 80 % та встановлені містобудівні обмеження відповідно до нових містобудівних умов та обмежень, а саме встановлена: Зона поселень Черняхівської культури; Об`єднана зона охорони пам`яток археології; Зона рятівних археологічних досліджень; Зона пам`ятки археології «Середньовічні Черкаси»; Зона суворого регулювання забудови та встановлено заборону на проведення будівельних робіт без відповідного дозволу органу охорони культурної спадщини, не забезпечив проведення науково-рятувальних археологічних робіт в межах частини пам`ятки археології місцевого значення та здійснив коригування проектно-кошторисної документації, збільшивши загальну площу забудови до 670,8 кв.м.

У подальшому, ОСОБА_5 , отримавши необхідну містобудівну документацію, будучи замовником будівництва, діючи умисно, без проведення додаткових науково-рятувальних археологічних робіт та/або забезпечення проведення будівельних робіт під наглядом фахівців-археологів, збільшив площу забудови земельної ділянки, чим отримав можливість здійснення на ній безперешкодних будівельних робіт, виконання яких призвело до руйнування частини пам`ятки археології місцевого значення.

Таким чином, ОСОБА_5 , достовірно знаючи, що пам`ятка археології місцевого значення «Культурний шар пізньосередньовічного міста XVIII ст.» не досліджена в частині площі, на яку збільшено площу забудови, надав виконавцю робіт директору ПП «БК Будіновація» ОСОБА_10 , неправдиві відомості щодо проведення її дослідження, чим забезпечив організацію виконання будівельних робіт на площі 683 кв. м., що призвело до руйнування пам`ятки археології місцевого значення, оскільки відповідно до висновку комплексної комісійної судової експертизи №КСЕ-19-23/55317 від 15.04.2024 встановлено, що у межах земельної ділянки з кадастровим номером 7110136700:03:026:0127 за адресою: АДРЕСА_1 наявні об`єкти археологічної спадщини, а саме: «Культурний шар пізньосередньовічного міста XVI -XVIII ст.» (охоронний номер 3966); археологічний об`єкт, а саме: Культурний шар пізньосередньовічного міста XVIII ст. був пошкоджений/частково зруйнований; фізичні обсяги руйнації об`єкта археологічної спадщини у межах земельної ділянки складають 183 кв.м.; розмір збитків, завданих державі внаслідок руйнації нерухомого об`єкта археологічної спадщини в межах вказаної земельної ділянки на момент проведення дослідження складає 1 258 000,00 грн.

Таким чином, ОСОБА_5 вчинив кримінальне правопорушення, передбачене ч. 2 ст. 298 КК України, а саме умисне незаконне руйнування частини об`єкту культурної спадщини.

Встановлено, що ОСОБА_5 , відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, має у власності наступні об`єкти нерухомого майна:

- 1/2 частину нежитлових приміщень за адресою: АДРЕСА_2 , які відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта № 387697750 від 22.07.2024 належать ОСОБА_5 , вартість якого відповідно до договору дарування частки в праві власності на нежитлові приміщення від 24.10.2018 становить 80 000,00 грн.

- будинок за адресою: АДРЕСА_3 , який відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта № 387697932 від 22.07.2024 належить ОСОБА_5 ,

- нежитлові приміщення за адресою: АДРЕСА_1 , які відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта № 387697990 від 22.07.2024 належать ОСОБА_5 ,

- 31/125 частини земельної ділянки з кадастровим номером 7110136700:03:026:0127, яка відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта № 387698423 від 22.07.2024 належить ОСОБА_5 , вартість якої відповідно до договору купівлі-продажу земельної ділянки від 11.10.2019 становить (2 500 000,00/125*31) 620 000,00 грн.,

- земельна ділянка з кадастровим номером 7110136700:04:002:0053, яка відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта № 387698343 від 22.07.2024 належить ОСОБА_5 , вартість якої відповідно до договору дарування земельної ділянки від 19.10.2018 становить 312 887,30 грн.

Прокурором у вказаному кримінальному провадженні заявлено цивільний позов в інтересах Управління культури та охорони культурної спадщини Черкаської обласної державної адміністрації з метою подальшого забезпечення відшкодування збитків підозрюваним, завданих державі внаслідок руйнації нерухомого об`єкта археологічної спадщини в межах земельної ділянки з кадастровим номером 7110136700:03:026:0127, за адресою: АДРЕСА_1 , на загальну суму 1 258 000,00 грн.

Слідчий зазначає, що у зв`язку із наявністю обґрунтованої підозри у вчинені ОСОБА_5 злочину, передбаченого ч. 2 ст. 298 КК України, інтересам держави завдано збитків на суму 1 258 000,00 грн, що підтверджено висновком комплексної комісійної судової експертизи №КСЕ-19-23/55317 від 15.04.2024.

Враховуючи викладене, ініціатор клопотання вважає, що з метою забезпечення відшкодування шкоди, завданої внаслідок кримінального правопорушення виникла необхідність в накладенні арешту на майно підозрюваного ОСОБА_5 шляхом заборони його відчуження, а тому слідчий за погодженням з прокурором звернувся з даним клопотанням до слідчого судді.

До початку судового засідання слідчий ОСОБА_3 надав суду письмову заяву, в якій просив проводити розгляд даного клопотання без його участі. Також зазначив, що клопотання підтримує, просить його задовольнити та розгляд провести без його участі.

Відповідно до положень ч.1 ст. 172 КПК України не прибуття в судове засідання слідчого не перешкоджає розгляду клопотання.

У судове засідання власник майна не викликався, оскільки органом досудового розслідування доведена така необхідність для забезпечення накладення арешту на майно, відповідно до вимог ч. 2 ст. 172 КПК України.

Дослідивши зміст клопотання, матеріали додані до нього, слідчий суддя приходить до наступного.

В судовому засіданні встановлено, що СУ ГУНП в Черкаській області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні №12023250310002109, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань 20.06.2023, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 298 КК України.

В ході досудового розслідування встановлено, що ОСОБА_5 в період часу з липня 2022 року по січень 2023 року, перебуваючи в місті Черкаси, в межах розташування земельної ділянки кадастровий номер 7110136700:03:026:0127 за адресою АДРЕСА_1 , здійснив умисне руйнування частини пам`ятки археології місцевого значення «Культурний шар пізньосередньовічного міста /XIV XVIII ст./» за наступних обставин.

Розпорядженням голови Черкаської обласної державної адміністрації «Про доповнення списку пам`яток історії та культури області, що перебувають під охороною держави» від 12 березня 1996 року за № 129 затверджено список нововиявлених пам`яток археології та історії з яких зокрема під реєстраційним номером 3961 «Могильник та поселення ІНФОРМАЦІЯ_1 », що має розташування в межах вул. О ОСОБА_11 та прилеглі до неї ділянки між вул. Хрещатик та Б. Вишневецького, схил та верхня тераса від узвозу Замкового до вул. Леніна, а також під номером 3966 «Культурний шар пізньосередньовічного міста /XIV XVIII ст./», що має розташування між вул. Крилова, Добровольського, Гоголя в межах плану міста 18 ст.

11.10.2019 ОСОБА_5 та ОСОБА_6 на підставі договору купівлі продажу земельної ділянки придбали у ОСОБА_7 , ОСОБА_8 та ОСОБА_9 земельну ділянку площею 0,0856 га, розташовану в АДРЕСА_1 .

У подальшому, ОСОБА_5 , користуючись довірою ОСОБА_6 , з якою перебував в шлюбі, забезпечив виготовлення ряду документів отримавши від останньої погодження, як співвласника нерухомого майна, на здійснення дій пов`язаних з будівництвом будівлі громадського призначення з житловими приміщеннями не повідомляючи останній всіх деталей вчинення цих дій.

Після чого, 01.04.2020 ОСОБА_5 та ОСОБА_6 уклали договір про надання послуг на проведення науково-рятувальних археологічних робіт із Інститутом археології НАН України, відповідно до якого 28.05.2020 проведено науково-рятувальні археологічні дослідження на земельній ділянці та надано висновок №125/01-15-296 про те, що частина земельної ділянки у АДРЕСА_1 (к.н. 7110136700:03:026:0127) площею 305 м2, яка була розташована в межах пам`яток археології місцевого значення, має бути виведена зі складу земель історико-культурного призначення внаслідок проведення науково-рятувальних археологічних досліджень.

Інститутом археології НАН України відповідно до листа №125/01-15-308 від 22.04.2021 поінформовано ОСОБА_5 , що здійснення раніше проведених археологічних досліджень знімає перепони для проведення будівництва на площі 500 кв.м.

Також, ОСОБА_5 було отримано:

- висновок управління культури та охорони культурної спадщини Черкаської обласної державної адміністрації про погодження проєкту землеустрою із зазначенням розташування земельної ділянки на якій заплановано будівництво в межах пам`яток археології місцевого значення: «Могильник черняхівської культури» (охоронний номер 3961) та «Культурний шар пізньосередньовічного міста» (охоронний номер 3966), взятих на державний облік розпорядженням голови Черкаської обласної державної адміністрації від 12.03.1996 №129;

- рішення Черкаської міської ради №12-69 від 21.10.2021 «Про зміну цільового призначення земельної ділянки по АДРЕСА_1 , яка перебуває у власності гр. ОСОБА_5 та гр. ОСОБА_6 » та яким затверджено проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки по зміні цільового призначення та встановлено містобудівні обмеження та обтяження землекористування, пов`язані із розташуванням в межах охоронної зони пам`яток археології міста Черкаси та в зоні регульованої забудови;

- наказ Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради №604 «Про затвердження громадянам ОСОБА_5 та ОСОБА_6 містобудівних умов і обмежень для проектування об`єкта будівництва по вул. Остафія Дашковича, 7», яким затверджено містобудівні умови і обмеження для проектування об`єкта будівництва будівлі громадського призначення з житловими приміщеннями відповідно до яких затверджено максимальний відсоток забудови земельної ділянки до 60 % та поінформовано замовника, що об`єкт будівництва потрапляє в межі охоронних зон археології, а саме встановлено наступні містобудівні обмеження: охоронна зона пам`яток археології міста Черкаси, зона пам`ятки археології «Середньовічні Черкаси», зона сурового регулювання забудови в кінці 2021 року замовив будівельні роботи, виконання яких було доручено підрядній організації ПП «БК Будіновація».

У подальшому, ПП «БК Будіновація» у присутності старшого наукового співробітника Інституту археології НАН України розпочало проведення робіт з влаштування фундаментів та прокладання комунікацій будівництва за адресою: АДРЕСА_1 .

Разом з тим, на переконання органу досудового розслідування, ОСОБА_5 , достовірно знаючи про наявні обмеження щодо розташування земельної ділянки в межах пам`ятки археології місцевого значення, маючи на меті збільшення площі забудови раніше розпочатого будівництва, діючи умисно, перебуваючи в м. Черкаси, отримав у Департаменті архітектури та містобудування Черкаської міської ради наказ №845 від 05.08.2022 «Про внесення змін до наказу Департаменту архітектури та містобудування від 11.12.2020 №604 «Про затвердження громадянам ОСОБА_5 та ОСОБА_6 містобудівних обмежень для проектування об`єкта будівництва по вул. Остафія Дашковича, 7», відповідно до якого збільшено максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки до 80 % та встановлені містобудівні обмеження відповідно до нових містобудівних умов та обмежень, а саме встановлена: Зона поселень Черняхівської культури; Об`єднана зона охорони пам`яток археології; Зона рятівних археологічних досліджень; Зона пам`ятки археології «Середньовічні Черкаси»; Зона суворого регулювання забудови та встановлено заборону на проведення будівельних робіт без відповідного дозволу органу охорони культурної спадщини, не забезпечив проведення науково-рятувальних археологічних робіт в межах частини пам`ятки археології місцевого значення та здійснив коригування проектно-кошторисної документації, збільшивши загальну площу забудови до 670,8 кв.м.

У подальшому, ОСОБА_5 , отримавши необхідну містобудівну документацію, будучи замовником будівництва, діючи умисно, без проведення додаткових науково-рятувальних археологічних робіт та/або забезпечення проведення будівельних робіт під наглядом фахівців-археологів, збільшив площу забудови земельної ділянки, чим отримав можливість здійснення на ній безперешкодних будівельних робіт, виконання яких призвело до руйнування частини пам`ятки археології місцевого значення.

Таким чином, ОСОБА_5 , достовірно знаючи, що пам`ятка археології місцевого значення «Культурний шар пізньосередньовічного міста XVIII ст.» не досліджена в частині площі, на яку збільшено площу забудови, надав виконавцю робіт директору ПП «БК Будіновація» ОСОБА_10 , неправдиві відомості щодо проведення її дослідження, чим забезпечив організацію виконання будівельних робіт на площі 683 кв. м., що призвело до руйнування пам`ятки археології місцевого значення, оскільки відповідно до висновку комплексної комісійної судової експертизи №КСЕ-19-23/55317 від 15.04.2024 встановлено, що у межах земельної ділянки з кадастровим номером 7110136700:03:026:0127 за адресою: АДРЕСА_1 наявні об`єкти археологічної спадщини, а саме: «Культурний шар пізньосередньовічного міста XVI -XVIII ст.» (охоронний номер 3966); археологічний об`єкт а саме: Культурний шар пізньосередньовічного міста XVIII ст. був пошкоджений/частково зруйнований; фізичні обсяги руйнації об`єкта археологічної спадщини у межах земельної ділянки складають 183 кв.м.; відповідно до висновку комплексної комісійної судової експертизи №КСЕ-19-23/55317 від 15.04.2024, розмір збитків, завданих державі внаслідок руйнації нерухомого об`єкта археологічної спадщини в межах вказаної земельної ділянки на момент проведення дослідження складає 1 258 000,00 грн.

07.06.2024 ОСОБА_5 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 298 КК України, а саме: в умисному незаконному руйнуванні частини об`єкту культурної спадщини, за яке передбачене покарання у вигляді штрафу від двох тисяч до п`яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або обмеження волі на строк до трьох років, або позбавлення волі на той самий строк, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років або без такого.

В судовому засіданні встановлено, що відповідно до висновку комплексної комісійної судової експертизи №КСЕ-19-23/55317 від 15.04.2024, розмір збитків, завданих державі внаслідок руйнації нерухомого об`єкта археологічної спадщини в межах земельної ділянки з кадастровим номером 7110136700:03:026:0127 за адресою: АДРЕСА_1 , на момент проведення дослідження складає 1 258 000,00 грн.

У даному кримінальному провадженні прокурором відділу забезпечення процесуального керівництва при провадженні досудового розслідування територіальними органами поліції та підтримання публічного обвинувачення управління нагляду за додержанням законів Національною поліцією України Черкаської обласної прокуратури ОСОБА_12 заявлено цивільний позов в інтересах Управління культури та охорони культурної спадщини Черкаської обласної державної адміністрації з метою подальшого забезпечення відшкодування збитків підозрюваним, завданих державі внаслідок руйнації нерухомого об`єкта археологічної спадщини в межах земельної ділянки з кадастровим номером 7110136700:03:026:0127, що за адресою: АДРЕСА_1 , на загальну суму 1 258 000,00 грн

Згідно з ч. 1 ст. 131 КПК України захід забезпечення кримінального провадження застосовується з метою досягнення дієвості цього провадження.

Одним із заходів забезпечення кримінального провадження є арешт майна (ч. 2 ст. 131 КПК України).

Відповідно до ч. 1-3 ст. 170 КПК України арештом майна є тимчасове, до скасування у встановленому цим Кодексом порядку, позбавлення за ухвалою слідчого судді або суду права на відчуження, розпорядження та/або користування майном, щодо якого існує сукупність підстав чи розумних підозр вважати, що воно є доказом злочину, підлягає спеціальній конфіскації у підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб, конфіскації у юридичної особи, для забезпечення цивільного позову, стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди, можливої конфіскації майна. Арешт майна скасовується у встановленому цим Кодексом порядку.

Завданням арешту майна є запобігання можливості його приховування, пошкодження, псування, зникнення, втрати, знищення, використання, перетворення, пересування, передачі, відчуження. Слідчий, прокурор повинні вжити необхідних заходів з метою виявлення та розшуку майна, на яке може бути накладено арешт у кримінальному провадженні, зокрема шляхом витребування необхідної інформації у Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, інших державних органів та органів місцевого самоврядування, фізичних і юридичних осіб.

Відповідно до п. 4 ч. 2 ст. 170 КПК України, арешт майна допускається з метою забезпечення: відшкодування шкоди, завданої внаслідок кримінального правопорушення (цивільний позов).

Згідно ч. 6 ст. 170 КПК України, у випадку, передбаченому пунктом 4 частини другої цієї статті, арешт накладається на майно підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, фізичної чи юридичної особи, яка в силу закону несе цивільну відповідальність за шкоду, завдану діями (бездіяльністю) підозрюваного, обвинуваченого, засудженого або неосудної особи, яка вчинила суспільно небезпечне діяння, а також юридичної особи, щодо якої здійснюється провадження, за наявності обґрунтованого розміру цивільного позову у кримінальному провадженні, а так само обґрунтованого розміру неправомірної вигоди, яка отримана юридичною особою, щодо якої здійснюється провадження. У разі задоволення цивільного позову або стягнення з юридичної особи розміру отриманої неправомірної вигоди суд за клопотанням прокурора, цивільного позивача може вирішити питання про арешт майна для забезпечення цивільного позову або стягнення з юридичної особи, щодо якої здійснюється провадження, доведеного розміру отриманої неправомірної вигоди до набрання судовим рішенням законної сили, якщо таких заходів не було вжито раніше.

Відповідно до ч. 10 ст.170 КПК України, арешт може бути накладений у встановленому цим Кодексом порядку на рухоме чи нерухоме майно, гроші у будь-якій валюті готівкою або у безготівковій формі, в тому числі кошти та цінності, що знаходяться на банківських рахунках чи на зберіганні у банках або інших фінансових установах, видаткові операції, цінні папери, майнові, корпоративні права, щодо яких ухвалою чи рішенням слідчого судді, суду визначено необхідність арешту майна.

При цьому закон не вимагає, щоб докази на підтвердження вчинення кримінального правопорушення були повними та достатніми на даній стадії кримінального провадження, однак вони мають бути такими, щоб слідчий суддя був впевнений у тому, що дані докази можуть дати підстави для пред`явлення обґрунтованої підозри у вчиненні того чи іншого кримінального правопорушення. Крім того, наявність доказів у кримінальному провадженні має давати слідчому судді впевненість у тому, що в даному кримінальному провадженні необхідно застосувати зазначений вид заходу забезпечення кримінального провадження з метою досягнення дієвості цього провадження та уникнення негативних наслідків.

Згідно положень ч. 11 ст. 170 КПК України заборона або обмеження користування, розпорядження майном можуть бути застосовані лише у разі, коли існують обставини, які підтверджують, що їх незастосування призведе до приховування, пошкодження, псування, зникнення, втрати, знищення, використання, перетворення, пересування, передачі майна.

Відповідно до відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно за підозрюваним ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , зареєстровано наступне нерухоме майно:

- 1/2 частини нежитлових приміщень за адресою: АДРЕСА_2 , яка відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта № 387697750 від 22.07.2024 належать ОСОБА_5 , вартість якого відповідно до договору дарування частки в праві власності на нежитлові приміщення від 24.10.2018 становить 80 000,00 грн.;

- будинок за адресою: АДРЕСА_3 , який відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта № 387697932 від 22.07.2024 належить ОСОБА_5 ;

- нежитлові приміщення за адресою: АДРЕСА_1 , які відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта № 387697990 від 22.07.2024 належать ОСОБА_5 ;

- 31/125 частини земельної ділянки з кадастровим номером 7110136700:03:026:0127, яка відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта № 387698423 від 22.07.2024 належить ОСОБА_5 , вартість якої відповідно до договору купівлі-продажу земельної ділянки від 11.10.2019 становить (2 500 000,00/125*31) 620 000,00 грн.;

- земельна ділянка з кадастровим номером 7110136700:04:002:0053, яка відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта № 387698343 від 22.07.2024 належить ОСОБА_5 , вартість якої відповідно до договору дарування земельної ділянки від 19.10.2018 становить 312 887,30 грн.

Таким чином, з долучених до клопотання документів, слідчим суддею встановлено, що розмір завданої шкоди, яка заявлена в цивільному позові прокурора, є обґрунтованим, що підтверджується висновком комплексної комісійної судової експертизи №КСЕ-19-23/55317 від 15.04.2024, а вартість належного підозрюваному ОСОБА_5 нерухомого майна, на яке просить накласти арешт слідчий, не перевищує її розміру.

Слідчий суддя визнає, що матеріали провадження свідчать, що на цьому етапі кримінального провадження потреби досудового розслідування виправдовують таке втручання у права та інтереси власника майна з метою забезпечення кримінального провадження, та слідчий суддя на даній стадії не вправі вирішувати ті питання, які повинен вирішувати суд при розгляді кримінального провадження по суті, тобто не вправі оцінювати докази з точки зору їх достатності і допустимості для встановлення вини чи її відсутності у особи за вчинення кримінального правопорушення, а лише зобов`язаний на підставі розумної оцінки сукупності отриманих доказів визначити, що причетність тієї чи іншої особи до вчинення кримінального правопорушення є вірогідною та достатньою для застосування щодо неї заходів забезпечення кримінального провадження, одним із яких і є накладення арешту на майно.

З огляду на обставини ймовірно вчиненого кримінального правопорушення, представлених доказів за матеріалами клопотання в їх сукупності, слідчий суддя з метою забезпечення дієвості досудового розслідування, запобігання можливості приховування та зникнення майна та збереження речових доказів, розумності та співрозмірності обмеження права власності завданням кримінального провадження, а також враховуючи правову підставу для арешту майна та наслідки арешту майна для інших осіб, вважає наявними підстави для задоволення клопотання щодо накладення арешту на належне підозрюваному ОСОБА_5 майно.

Також слідчий суддя вважає, що у даному випадку, саме не накладення арешту на об`єкти нерухомого майна, які на праві власності належать ОСОБА_5 , може призвести до подальшого їх відчуження, що суперечить завданням кримінального провадження та унеможливить відшкодування шкоди, завданої внаслідок кримінального правопорушення (цивільного позову), у разі визнання підозрюваного винним у вчиненні інкримінованого кримінального правопорушення, винесення обвинувального вироку та задоволення заявленого у даному кримінальному провадженні цивільного позову.

При цьому, слідчий суддя враховує і те, що у відповідності до вимог ст. 174 КПК України арешт майна може бути скасовано повністю чи частково ухвалою слідчого судді під час досудового розслідування чи суду під час судового провадження за клопотанням власника або володільця майна, якщо вони доведуть, що в подальшому у застосуванні цього заходу відпала потреба або арешт накладено необґрунтовано.

Керуючись ст.ст. 7, 110, 131, 132, 170-173, 175, 369-372, 376 КПК України, -

ПОСТАНОВИВ:

Клопотання старшого слідчого відділу розслідування особливо тяжких злочинів СУ ГУНП в Черкаській області ОСОБА_3 , погоджене прокурором відділу управління Черкаської обласної прокуратури ОСОБА_4 , подане в рамках кримінального провадження №12023250310002109 від 20.06.2023, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст.298 КК України, про арешт майна ОСОБА_5 , підозрюваного у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 298 КК України задоволити.

Накласти арешт у кримінальному провадженні, внесеному 20.06.2023 до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №12023250310002109, з метою забезпечення відшкодування шкоди, завданої внаслідок кримінального правопорушення (цивільний позов), на майно належне на праві приватної власності ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , підозрюваного у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 298 КК України, а саме на:

-1/2 частину нежитлових приміщень за адресою: АДРЕСА_2 ,

-будинок за адресою: АДРЕСА_3 ,

-нежитлові приміщення за адресою:

АДРЕСА_4 частини земельної ділянки з кадастровим номером 7110136700:03:026:0127,

-земельну ділянку з кадастровим номером 7110136700:04:002:0053.

Заборонити відчуження вищевказаного майна до скасування арешту у встановленому КПК України порядку.

Підозрюваний, обвинувачений, їх захисник, законний представник, інший власник або володілець майна, представник юридичної особи, щодо якої здійснюється провадження, які не були присутні при розгляді питання про арешт майна, мають право заявити клопотання про скасування арешту майна повністю або частково. Таке клопотання під час досудового розслідування розглядається слідчим суддею, а під час судового провадження - судом.

Арешт майна також може бути скасовано повністю чи частково ухвалою слідчого судді під час досудового розслідування чи суду під час судового провадження за клопотанням підозрюваного, обвинуваченого, їх захисника чи законного представника, іншого власника або володільця майна, представника юридичної особи, щодо якої здійснюється провадження, якщо вони доведуть, що в подальшому застосуванні цього заходу відпала потреба або арешт накладено необґрунтовано.

Ухвала суду підлягає негайному виконанню слідчим, прокурором.

Ухвала суду не пізніше наступного дня з дня оголошення надсилається особі, яка не була присутня в судовому засіданні.

Ухвала може бути оскаржена безпосередньо до Черкаського апеляційного суду протягом п`яти днів з дня її оголошення. Якщо ухвалу слідчого судді було постановлено без виклику особи, яка її оскаржує, то строк апеляційного оскарження для такої особи обчислюється з дня отримання нею копії судового рішення.

Слідчий суддя: ОСОБА_1

СудПридніпровський районний суд м.Черкас
Дата ухвалення рішення02.08.2024
Оприлюднено05.08.2024
Номер документу120778192
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про арешт майна

Судовий реєстр по справі —711/6085/24

Ухвала від 11.09.2024

Кримінальне

Черкаський апеляційний суд

Фетісова Т. Л.

Ухвала від 11.09.2024

Кримінальне

Черкаський апеляційний суд

Фетісова Т. Л.

Ухвала від 02.08.2024

Кримінальне

Придніпровський районний суд м.Черкас

Старікова М. М.

Ухвала від 31.07.2024

Кримінальне

Придніпровський районний суд м.Черкас

Старікова М. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні