КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД У Х В А Л А
про прийняття адміністративної справи до провадження
та закриття провадження у справі
31 липня 2024 року м. Київ № 320/15061/21
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дудіна С.О., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Київській області та Приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Чорнєй Віти Володимирівни, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, ОСОБА_2 , про скасування державної реєстрації, визнання протиправними дій, бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернулась ОСОБА_1 з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Київській області, Приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Чорнєй Віти Володимирівни, у якому просить суд:
- скасувати державну реєстрацію права власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 3223151000:04:026:0069, площею 0,1000 га, 3223151000:04:026:0070, площею 0,1125 га, 3223151000:04:023:0099, площею 0,1125 га, розташовані в адміністративних межах Української міської ради Обухівського району Київської області, зареєстровані за ОСОБА_2 приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Чорнєй В.В. 12 лютого 2021 року за номерами запису 40549828, 40549572, 10 лютого 2021 року за номером запису 40485598 відповідно;
- визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Київській області щодо відмови у скасуванні державної реєстрації земельних ділянок з кадастровими номерами 3223151000:04:026:0069, 3223151000:04:026:0070, 3223151000:04:023:0099 та кадастрових номерів 3223151000:04:026:0069, 3223151000:04:026:0070, 3223151000:04:023:0099;
- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Київській області скасувати державну реєстрацію: земельних ділянок з кадастровими номерами 3223151000:04:026:0069, 3223151000:04:026:0070, 3223151000:04:023:0099, розташованих в адміністративних межах Української міської ради Обухівського району Київської області, зареєстрованих за ОСОБА_2 ; кадастрові номери 3223151000:04:026:0069, 3223151000:04:026:0070, 3223151000:04:023:0099 та закрити Поземельні книги, які відкриті у зв`язку зі здійсненням державної реєстрації земельних ділянок з кадастровими номерами 3223151000:04:026:0069, площею 0,1000 га, 3223151000:04:026:0070, площею 0,1125 га, 3223151000:04:023:0099, площею 0,1125 га, розташованих в адміністративних межах Української міської ради Обухівського району Київської області, зареєстрованих за ОСОБА_2 ;
- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Київській області щодо реєстрації у Державному земельному кадастрі земельних ділянок з кадастровими номерами 3223151000:04:026:0068, 3223151000:04:023:0076, розташованих за адресою: Київська область, Обухівський район, с.Плюти, за ОСОБА_1 ;
- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Київській області зареєструвати у Державному земельному кадастрі земельні ділянки, з кадастровими номерами 3223151000:04:026:0068, 3223151000:04:023:0076, розташовані за адресою: Київська область, Обухівський район, с. Плюти, за ОСОБА_1 .
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 19.11.2021 передано адміністративну справу №320/15061/21 за підсудністю до Окружного адміністративного суду міста Києва.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 01.02.2022 відкрито провадження в адміністративній справі та вирішено здійснити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання.
Залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, ОСОБА_2 .
13.12.2022 Верховною Радою України було прийнято Закон України "Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду" №2825-IX, статтею 1 якого встановлено ліквідувати Окружний адміністративний суд міста Києва.
Пунктом 1 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" вказаного Закону визначено, що цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.
Згідно з пунктом 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" вказаного Закону установлено, що з дня набрання чинності цим Законом Окружний адміністративний суд міста Києва припиняє здійснення правосуддя; до початку роботи Київського міського окружного адміністративного суду справи, підсудні окружному адміністративному суду, територіальна юрисдикція якого поширюється на місто Київ, розглядаються та вирішуються Київським окружним адміністративним судом.
14.12.2022 вказаний Закон був опублікований в газеті "Голос України" №254 та набрав чинності 15.12.2022.
30.05.2024 на адресу Київського окружного адміністративного суду від Окружного адміністративного суду міста Києва надійшли матеріали адміністративної справи та за результатом автоматизованого розподілу були передані на розгляд судді Дудіну С.О.
Відповідно до абзацу 2 частини п`ятої ст.243 Кодексу адміністративного судочинства України окремим документом можуть викладатися також ухвали з інших питань, які вирішуються під час судового розгляду.
Враховуючи вищевикладене, суд вважає за необхідне прийняти адміністративну справу до свого провадження.
Розглянувши матеріали справи, суд дійшов висновку про необхідність закриття провадження у даній справі з огляду на таке.
У статті 124 Конституції України закріплено, що правосуддя в Україні здійснюють виключно суди. Юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір та будь-яке кримінальне обвинувачення. У передбачених законом випадках суди розглядають також інші справи.
Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.
Європейський суд з прав людини у п.24 свого рішення від 20 липня 2006 року у справі Сокуренко і Стригун проти України зазначив, що фраза встановленого законом поширюється не лише на правову основу самого існування суду, але й на дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність. Термін судом, встановленим законом у п.1 ст.6 Конвенції передбачає всю організаційну структуру судів, включно з питаннями, що належать до юрисдикції певних категорій судів.
Судова юрисдикція - це інститут права, що покликаний розмежувати як компетенцію різних ланок судової системи так і різні види судочинства, якими є цивільне, кримінальне, господарське та адміністративне.
Критеріями розмежування судової юрисдикції є суб`єктний склад правовідносин, предмет спору та характер спірних матеріальних правовідносин. Крім того, таким критерієм може бути пряма вказівка в законі на вид судочинства, в якому розглядається визначена категорія справ.
Суд зазначає, що відповідно до частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Частиною першою статті 5 КАС України закріплено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.
Згідно з частиною першою статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження (п.1).
При цьому, частина перша статті 4 КАС України містить дефініції таких термінів:
- адміністративна справа - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір;
- публічно-правовий спір - спір, у якому:
хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або
хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або
хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи;
- суб`єкт владних повноважень - орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.
Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.
Публічно-правовий спір має особливий суб`єктний склад. Участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою для того, щоб класифікувати спір як публічно-правовий. Проте сама собою участь у спорі суб`єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати спір із публічно-правовим та відносити його до справ адміністративної юрисдикції.
Під час визначення предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.
Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.
Разом з тим приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу, як правило майнового, конкретного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть якщо до порушення приватного права чи інтересу призвели управлінські дії суб`єктів владних повноважень.
Предметом позову у даній справі є вимога, зокрема, про оскарження державної реєстрації права власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 3223151000:04:026:0069, площею 0,1000 га, 3223151000:04:026:0070, площею 0,1125 га, 3223151000:04:023:0099, площею 0,1125 га, розташовані в адміністративних межах Української міської ради Обухівського району Київської області, зареєстровані за ОСОБА_2 приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Чорнєй В.В. 12 лютого 2021 року за номерами запису 40549828, 40549572, 10 лютого 2021 року за номером запису 40485598 відповідно.
З матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_1 на підставі договору дарування земельної ділянки від 18.06.2011, зареєстрованого в Реєстрі за №3280, було отримано від ОСОБА_3 в дарунок земельну ділянку з кадастровим номером 3223151000:04:023:0076, площею 0,2250 га, що розташована за адресою: Київська обл., Обухівський р-н., с.Плюти.
Вказана земельна ділянка перебувала у власності ОСОБА_3 на підставі державного акта на право власності на земельну ділянку, серії ЯЛ №427310, виданого 13.09.2010 відділом Держкомзему у м.Українка Обухівського району Київської області.
Також, ОСОБА_1 на підставі договору дарування земельної ділянки від 18.06.2011, зареєстрованого в Реєстрі за №3278, було отримано від ОСОБА_4 в дарунок земельну ділянку з кадастровим номером 3223151000:04:026:0068, площею 0,1000 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 .
Вказана земельна ділянка перебувала у власності ОСОБА_3 на підставі державного акта на право власності на земельну ділянку, серії ЯЛ №427305, виданого 15.09.2010 відділом Держкомзему у м.Українка Обухівського району Київської області.
Постановою Київського апеляційного суду від 14.09.2021 у справі №372/2253/2019 позов ОСОБА_1 задоволено частково.
Визнано незаконними та скасовані накази про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність, видані ГУ Держземагентства у Київській області на ім`я ОСОБА_5 , який зареєстрований 02 червня 2014 року за №10-1378/15-14сг, на ім`я ОСОБА_6 , який зареєстрований 02 червня 2014 року за №10-1377/15-14сг, на ім`я ОСОБА_7 , який зареєстрований 02 червня 2014 року за №10- 1380/15-14сг;
Визнано договори купівлі-продажу земельних ділянок за кадастровими номерами 3223151000:04:026:0069 та 3223151000:04:026:0070 від 24 листопада 2014 року, посвідчені та зареєстровані приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Ярощук В.Ю. за №1718 та №1722 та договір купівлі-продажу земельної ділянки за кадастровим номером 3223151000:04:023:0099 від 11 червня 2015 року, посвідчений та зареєстрований приватним нотаріусом Обухівського районного нотаріального округу Київської області Саєнко Е. В. за №1952, недійсними.
Скасовано державну реєстрацію права власності на земельну ділянку за кадастровим номером 3223151000:04:026:0069, площею 0,1000 га, розташовану за адресою: Київська область, Обухівський район, Українська міська рада, зареєстровану за ОСОБА_8 приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Ярощук В.Ю. 24 листопада 2014 року за номером запису 7807165.
Скасовано державну реєстрацію права власності на земельну ділянку за кадастровим номером 3223151000:04:026:0070, площею 0,1125 га, розташовану за адресою: Київська область, Обухівський район, Українська міська рада, зареєстровану за ОСОБА_8 приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Ярощук В. Ю. 24 листопада 2014 року за номером запису 7807393.
Скасовано державну реєстрацію права власності на земельну ділянку за кадастровим номером 3223151000:04:023:0099, площею 0,1125 га, розташовану за адресою: Київська область, Обухівський район, Українська міська рада, зареєстровану за ОСОБА_9 приватним нотаріусом Обухівського районного нотаріального округу Київської області Саєнко Е. В. 11 червня 2015 року за номером запису 10003604.
Скасовано державну реєстрацію в Державному земельному кадастрі земельних ділянок:
- з кадастровим номером 3223151000:04:026:0069, площею 0,1000 га, здійснену державним кадастровим реєстратором Петриком Д. О. 14 квітня 2014 року, право власності на яку зареєстровано за ОСОБА_5 , 16 травня 2015 року державним кадастровим реєстратором Заєць К. А. внесені відомості про зміну зареєстрованого права власності на земельну ділянку за ОСОБА_8 ;
- з кадастровим номером 3223151000:04:026:0070, площею 0,1125 га, здійснену державним кадастровим реєстратором Петриком Д. О. 14 квітня 2014 року, право власності на яку зареєстровано за ОСОБА_6 , 16 травня 2015 року державним кадастровим реєстратором Заєць К. А. внесені відомості про зміну зареєстрованого права власності на земельну ділянку за ОСОБА_8 ;
- з кадастровим номером 3223151000:04:023:0099, площею 0,1125 га, здійснену державним кадастровим реєстратором Петриком Д. О. 14 квітня 2014 року, право власності на яку зареєстровано за ОСОБА_7 , 17 грудня 2015 року державним кадастровим реєстратором Заєць К. А. внесені відомості про зміну зареєстрованого права власності на земельну ділянку за ОСОБА_9 .
В іншій частині позовних вимог відмовлено.
Судом встановлено, що позивач звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Київській області із заявою про скасування державної реєстрації земельних ділянок з кадастровими номерами 3223151000:04:026:00069, 3221510000:04:026:0070, 3223151000:04:023:0099 і зареєструвати земельні ділянки з кадастровими номерами 3223151000:04:026:068 та 3223151000:04:023:0076.
Головне управління Держгеокадастру у Київській області листом від 22.10.2021 №Б-1663/0-2621/6-21 повідомило позивачу, що відповідно до програмного забезпечення ведення Державного земельного кадастру за інформацією про зареєстровані речові права, що надійшли 12.02.2021 в порядку інформаційного взаємообміну від суб`єктів реєстрації речових прав на нерухоме майно, земельні ділянки з кадастровими номерами 3223151000:04:026:0069, 3223151000:04:026:0070, 3223151000:04:026:0099 обліковується за ОСОБА_2 .
Інформація про скасування права власності за ОСОБА_2 на земельні ділянки з кадастровими номерами 3223151000:04:026:0069, 3223151000:04:026:0070, 3223151000:04:026:0099 у відповідності до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та обтяжень" в порядку інформаційного обміну до Державного земельного кадастру не надходила, у зв`язку з чим скасувати державну реєстрацію вищевказаних земельних ділянок не має можливості.
Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Чорнєй В.В. були прийняті такі рішення:
- №56614654 від 15.02.2021 про державну реєстрацію за ОСОБА_2 права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 32223151000:04:026:0069, площею 0,1 га, яка розташована у Київській області, Обухівський район;
- №56614319 від 15.02.2021 про державну реєстрацію за ОСОБА_2 права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 32223151000:04:026:0070, площею 0,1125 га, яка розташована у Київській області, Обухівський район;
- №56546654 віл 10.02.2021 про державну реєстрацію за ОСОБА_2 права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 32223151000:04:023:0099, площею 0,1125 га, яка розташована у Київській області, Обухівський район.
За правилами частини першої статті 19 Цивільного процесуального кодексу України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства.
Згідно з частинами першою та четвертою статті 11 Цивільного кодексу України (далі - ЦК) цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.
Згідно з пунктом 10 частини другої статті 16 ЦК України цивільні права та інтереси суд може захистити в спосіб визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Суд зазначає, що позивач оспорюючи державну реєстрацію за ОСОБА_2 права власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 3223151000:04:026:0069, 3223151000:04:023:0099 та №3223151000:04:023:0099, має намір захистити своє цивільне право, зокрема, право користування на земельні ділянки з кадастровими номерами 3223151000:04:026:0068 та №3223151000:04:023:0076, які перебувають у його власності та які накладаються на вищевказані земельні ділянки. Розгляд даної справи зачіпає також приватні права ОСОБА_2 , право власності якої на землю є зареєстрованим та оскаржується у даній справі.
При цьому, вимоги про визнання протиправною бездіяльності Головного управління Держгеокадастру у Київській області щодо реєстрації у Державному земельному кадастрі земельних ділянок з кадастровими номерами 3223151000:04:026:0068, 3223151000:04:023:0076, розташованих за адресою: Київська область, Обухівський район, с.Плюти, за ОСОБА_1 та зобов`язання вчинити певні дії є похідними вимогами.
Таким чином, у даній справі спір фактично пов`язаний із захистом права власності на землю, що свідчить про його приватноправовий характер та необхідність розгляду та вирішення за правилами Цивільного процесуального кодексу України
Аналогічний правовий висновок висловлений у постанові Великої Палати Верховного Суду від 26.06.2018 у справі № 902/517/17 та постанові Верховного Суду від 29.09.2021 у справі №810/246/18.
Відповідно до частини п`ятої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Частиною шостою статті 13 Закону України Про судоустрій і статус суддів від 02.06.2016 №1402-VIII передбачено, що висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, враховуються іншими судами при застосуванні таких норм права.
Згідно з пунктом 1 частини першої статті 238 Кодексу адміністративного судочинства України суд закриває провадження у справі якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
Частиною першою статті 238 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що якщо провадження у справі закривається з підстави, встановленої пунктом 1 частини першої статті 238 цього Кодексу, суд повинен роз`яснити позивачеві, до юрисдикції якого суду віднесено розгляд таких справ.
На підставі викладеного, суд вважає за необхідне закрити провадження у справі та роз`яснити позивачу, що дана справа підлягає розгляду місцевим загальним судом за правилами Цивільного процесуального кодексу України.
Згідно з частиною другою статті 239 Кодексу адміністративного судочинства України у разі закриття провадження у справі повторне звернення до суду зі спору між тими самими сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав не допускається.
Керуючись статтями 238, 243,248 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
у х в а л и в:
1. Прийняти адміністративну справу до провадження судді Київського окружного адміністративного суду Дудіна С.О.
2. Закрити провадження в адміністративній справі.
3. Роз`яснити позивачу, що дана справа підлягає розгляду місцевим загальним судом за правилами Цивільного процесуального кодексу України.
4. Копію ухвали суду надіслати (вручити, надати) учасникам справи (їх представникам), зокрема, шляхом направлення тексту ухвали електронною поштою, факсимільним повідомленням (факсом, телефаксом), телефонограмою.
Ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення. Ухвала, постановлена судом поза межами судового засідання або у судовому засіданні у разі неявки учасників справи, під час розгляду справи в письмовому провадженні, набирає законної сили з моменту її підписання.
Апеляційна скарга на ухвалу суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення. Якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини ухвали суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом п`ятнадцяти днів з дня складення повного ухвали.
Суддя Дудін С.О.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.07.2024 |
Оприлюднено | 05.08.2024 |
Номер документу | 120780771 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки) |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Дудін С.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні