ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 липня 2024 рокуЛьвівСправа № 300/280/23 пров. № А/857/10923/24
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Коваля Р. Й.,
суддів Гуляка В. В.,
Ільчишин Н. В.,
з участю секретаря судового засідання Ханащак С. І.,
представника позивача Клебана М. А.,
представника відповідача Михалків І. М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції в м. Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Івано-Франківській області на ухвалу Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 10 квітня 2024 року (прийняту в м. Івано-Франківську суддею Микитин Н. М.; складену в повному обсязі 15 квітня 2024 року) про розстрочення виконання рішення суду в адміністративній справі № 300/280/23 за позовом Головного управління ДПС в Івано-Франківській області до Державної установи «Коломийська виправна колонія» (№ 41) про стягнення податкового боргу,
В С Т А Н О В И В :
Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 29 березня 2023 року в адміністративній справі № 300/280/23 позов Головного управління ДПС в Івано-Франківській області (далі також - ГУ ДПС в Івано-Франківській області, позивач) було задоволено.
Стягнуто з Державної установи «Коломийська виправна колонія (№ 41)» (далі також - ДУ «Коломийська виправна колонія (№ 41)», Установа, відповідач) (код ЄДРПОУ 08563613), з розрахункових рахунків у банках, що обслуговують це підприємство та за рахунок готівки, що належить платнику, податковий борг у загальному розмірі 1 025 249 (один мільйон двадцять п`ять тисяч двісті сорок дев`ять) грн 26 коп.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 09 червня 2023 року, залишеною без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 05 вересня 2023 року, заяву ДУ «Коломийська виправна колонія» (№ 41) про відстрочення виконання рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду задоволено.
Відстрочено виконання рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 29.03.2023 у справі № 300/280/23 до 29.03.2024.
28 березня 2024 року ДУ «Коломийська виправна колонія» (№ 41) звернулася до Івано-Франківського окружного адміністративного суду із заявою про розстрочення виконання рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 29.03.2024 у справі № 300/280/23 та просило розстрочити виконання вказаного рішення терміном на 1 (один) рік та затвердити графік виконання згідно з додатком.
Заяву мотивувало тим, що ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 09.06.2023 відстрочено виконання рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 29.03.2023 у справі № 300/280/23 до 29.03.2024.
Протягом вказаного часу в рахунок оплати податкового боргу згідно рішення суду від 29.03.2023 у справі № 300/280/23 були сформовані платіжні інструкції від 15.02.2024 № 360 на суму 20 000,00 грн, від 22.03.2024 № 656 на суму 40 000,00 грн та 27.03.2024 за № 741 на суму 101 823,46 грн. Наразі основна заборгованість становить 863 425,80 грн. Проте, на цей час в ДУ «Коломийська виправна колонія (№ 41)» все ще перебуває в скрутному матеріальному становищі, а обставини, що перешкоджають своєчасному виконанню судового рішення наразі ще існують. Так, по КВЕК 2800 (сплата податків, зборів та судового збору) установа запрошувала суму 1 059 300,00 грн, проте було виділено лише 35 800,00 грн. Однак, не дивлячись на важкий реальний майновий стан, заявник на сьогодні продовжує вживати всіх необхідних дій з метою виконання рішення суду. При цьому, виконання рішення суду в повному обсязі значно ускладнює роботу виправної колонії, зокрема при арешті бюджетних асигнувань установа не матиме можливості придбавати пально-мастильні матеріали, оплачувати послуги зв`язку, інтернету, вивозу сміття, придбання матеріалів для належного утримання кімнат побачень для засуджених, придбання сировини і матеріалів для здійснення виробничого процесу у майстерні установи та інше. Відтак, розстрочення виконання не призводить до невиконання рішення суду, а навпаки створює умови для його добровільного виконання комунальним підприємством з урахуванням його реального фінансово-господарського стану.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 10 квітня 2024 року заяву ДУ «Коломийська виправна колонія (№ 41)» про розстрочення виконання рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 29 березня 2024 року в справі № 300/280/23 задоволено.
Розстрочено виконання рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 29 березня 2024 року в адміністративній справі № 300/280/23 за позовом ГУ ДПС в Івано-Франківській області до ДУ «Коломийська виправна колонія (№ 41)» про стягнення боргу, частину несплаченого боргу в розмірі 863 425 (вісімсот шістдесят три тисячі чотириста двадцять п`ять) грн 80 коп. строком на 12 (дванадцять) місяців шляхом сплати щомісячних платежів по 72 000 (сімдесят дві тисячі) грн 00 коп. та останнього платежу в розмірі 71 425 (сімдесят одна тисяча чотириста двадцять п`ять) грн 80 коп., починаючи з моменту набрання цією ухвалою законної сили до 10 квітня 2025 року.
Ухвала суду першої інстанції мотивована скрутним фінансовим становищем, яке виникло через те, що чисельність установи значно збільшилася, законсервовані будівлі установи були розконсервовані, а для розміщення засуджених у цих приміщеннях необхідно було проводити ремонтні роботи, кошти для яких не виділялися, а тому утримання будівель, проведення ремонтних робіт по покращенню умов для засуджених Установа проводила за рахунок коштів спеціального фонду протягом 2023 року.
Незважаючи на це, Установа не ухиляється та не ухилялась від слати боргів, а активно приймає заходи щодо покращення свого фінансового стану, а саме шляхом пошуку контрагентів для укладання договорів на використання праці засуджених для виконання робіт і послуг.
На підтвердження обґрунтованості заяви про відстрочення виконання судового рішення та складного матеріального становища до матеріалів справи суд взяв до уваги надані заявником копії таких документів:
- звіт про фінансові результати за 2023 рік;
- розрахункову потребу загального бюджету на 2024 рік;
- кошторис на 2024 рік;
- баланс на 01.01.2024.
Суд також урахував, за змістом вказаних документів Установа на цей час спроможна виконувати лише поточні зобов`язання (які є першочерговими) для недопущення накопичення нових боргів, а не зобов`язань, які виникли за минулий рік.
Відтак, вказані вище обставини суд уважав такими, що істотно ускладнюють виконання судового рішення, а розстрочення його виконання матиме важливе значення для відновлення господарської діяльності підприємства та надасть надалі можливість акумулювати кошти для погашення заявником суми податкового боргу.
Суд також взяв до уваги, що в рахунок оплати податкового боргу згідно рішення суду від 29.03.2023 у справі № 300/280/23 були сформовані платіжні інструкції № 360 від 15.02.2024 на суму 20 000,00 грн, від 22.03.2024 № 656 на суму 40 000,00 грн та 27.03.2024 № 741 на суму 101 823,46 грн.
Тобто, на виконання судового рішення від 29.03.2023 у справі № 300/280/23 заявник вчиняє дії щодо погашення податкового боргу, що свідчить про бажання ДУ «Коломийська виправна колонія (№ 41)» виконати зазначене судове рішення.
Також суд взяв до уваги, що Установа активно вживає заходів щодо покращення свого фінансового стану, а саме: шляхом пошуку контрагентів для укладання договорів на використання праці засуджених для виконання робіт і послуг, що підтверджується наявними в матеріалах справи договорами на виконання праці засуджених для виконання робіт і послуг, претензіями та договором оренди державного майна № 26/23.
Наведені обставини, на переконання суду, свідчать про намагання відповідача не допустити накопичення нових боргів, погасити податковий борг перед позивачем, а не ухилитись від його сплати чи уникнути виконання рішення суду.
Не погодившись із вказаною ухвалою, її оскаржило ГУ ДПС в Івано-Франківській області, яке вважає, що ухвала суду першої інстанції про розстрочення виконання рішення є такою, що постановлена з порушенням норм чинного матеріального і процесуального законодавства, а заявником не наведено достатніх підстав для розстрочення виконання судового рішення. Тому просило скасувати ухвалу суду першої інстанції про розстрочення виконання судового рішення.
Вимоги апеляційної скарги, з покликанням на фактичні обставини справи, доводи заявника і суду першої інстанції, судову практику та норми законодавства, обґрунтовує тим, що раніше з аналогічних підстав суд уже відстрочував виконання судового рішення. А самі по собі обставини щодо здійснення відповідачем періодичної часткової сплати податкового боргу не можуть бути підставою для розстрочення виконання рішення суду за умови відсутності підстав, передбачених пунктом 104 статті 100 Податкового кодексу України. Також відповідачем у заяві не наведені обставини, які в силу положень Податкового кодексу України свідчать про необхідність застосування розстрочення виконання рішення суду про стягнення з платника податків податкового боргу. Крім того, надані відповідачем документи, які мають підтверджувати скрутне фінансове становище заявника, не містять у собі відомостей, які б свідчили про порушення або зупинення роботи заявника, інших негативних наслідків у випадку не задоволення заяви про розстрочення виконання судового рішення.
У судовому засіданні представник апелянта підтримав вимоги апеляційної скарги з аналогічних підстав; просить апеляційну скаргу задовольнити. Представник позивача, вважаючи рішення суду першої інстанції законним та обґрунтованим, просила апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Відповідно до частини першої статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення учасників судового розгляду, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги у їх сукупності, колегія суддів дійшла переконання, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Стаття 378 КАС України визначає процедуру відстрочення і розстрочення виконання, зміна чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення.
Відповідно до частин першої, третьої - п`ятої цієї статті за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), - встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання. Питання про відстрочення або розстрочення виконання, зміну чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення може бути розглянуто також за ініціативою суду.
Підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.
Вирішуючи питання про відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення, суд також враховує:
1) ступінь вини відповідача у виникненні спору;
2) щодо фізичної особи - тяжке захворювання самої особи або членів її сім`ї, її матеріальне становище;
3) стихійне лихо, інші надзвичайні події тощо.
Відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення не може перевищувати одного року з дня ухвалення рішення, ухвали, постанови.
Порядок та підстави розстрочення та відстрочення грошових зобов`язань або податкового боргу платника податків визначені статтею 100 Податкового кодексу України, відповідно до пунктів 100.1, 100.4 якої розстроченням, відстроченням грошових зобов`язань або податкового боргу є перенесення строків сплати платником податків його грошових зобов`язань або податкового боргу під проценти, розмір яких дорівнює розміру 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день прийняття контролюючим органом рішення про розстрочення, відстрочення грошових зобов`язань або податкового боргу.
Підставою для розстрочення грошових зобов`язань або податкового боргу платника податків є надання ним достатніх доказів існування обставин, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України, що свідчать про наявність загрози виникнення або накопичення податкового боргу такого платника податків, а також економічного обґрунтування, яке свідчить про можливість погашення грошових зобов`язань та податкового боргу та/або збільшення податкових надходжень до відповідного бюджету внаслідок застосування режиму розстрочення, протягом якого відбудуться зміни політики управління виробництвом чи збутом такого платника податків.
Постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 р. № 1235 затверджено Перелік обставин, що свідчать про наявність загрози виникнення або накопичення податкового боргу, і доказів існування таких обставин (далі - Перелік).
Відповідно до пунктів 1, 2, 5 розділу І вказаного Переліку обставинами, що є підставою для розстрочення грошових зобов`язань або податкового боргу заявника, є, зокрема:
- ненадання (несвоєчасне надання) бюджетних асигнувань або бюджетних зобов`язань заявнику та/або недоведення (несвоєчасне доведення) фінансування видатків до заявника - отримувача бюджетних коштів в обсязі, достатньому для своєчасного виконання ним грошових зобов`язань та/або погашення податкового боргу, а також неперерахування (несвоєчасне перерахування) заявнику з бюджету коштів в обсязі, достатньому для своєчасного виконання ним грошових зобов`язань та/або погашення податкового боргу, у тому числі в рахунок оплати наданих заявником послуг (виконаних робіт, поставлених товарів) (пункт 1);
- загроза виникнення неплатоспроможності (банкрутства) заявника в разі своєчасної та в повному обсязі сплати ним грошового зобов`язання або погашення податкового боргу в повному обсязі (пункт 2);
- виконання заявником плану реорганізації власного виробництва та/або зміна його організаційної структури, що призводить (може призвести) до значного спаду виробництва протягом певного періоду (пункт 5).
На підтвердження зазначених вище обставин заявник вказав у заяві про розстрочення виконання судового рішення таке:
- установа все ще перебуває у скрутному матеріальному становищі, на підтвердження чого надано копію розрахункової потреби у видатках загального фонду до бюджетного за 2024 рік, згідно якої установа потребує 165 292 000,00 грн. Проте, відповідно до кошторису на 2024 рік виправній колонії було виділено лише 74 572 400 грн, що становить лише 45 % від потреби установи.
Крім того, по КЕКВ 2800 (сплата податків, зборів та судового збору) установа запрошувала суму 1 059 300,00 грн, але було виділено лише 35 800,00 грн.
Також по КЕКВ 2210 і 2240 (предмети, матеріали, обладнання та інвентар, оплата послуг) виправна колонія отримала набагато менше фінансування, аніж потребує.
- протягом 2022 року на базі ДУ «Коломийська виправна колонія (№ 41)» було утворено 4 нові сектори, а на 2024 рік заплановано створення таких секторів для екстрадованих (переданих) осіб.
Для створення вищевказаних секторів планується провести реконструкцію будівель, які протягом 20 років не використовувалися.
- також, протягом 2024 року відповідно до Стратегії реформування пенітенціарної системи на період до 2026 року планується впровадження в установі пілотного проєкту щодо організації нагляду за засудженими та забезпечення правопорядку, для чого необхідно провести ремонтні роботи частини будівлі гуртожитку № 3 загальною площею 210 м 2, яка протягом 10 років була законсервованою та не використовувалася за призначенням.
Задля впровадження наведених організаційних змін у установи існує потреба у значних коштах, оскільки належні комунально-побутові умови для засуджених є вимогою кримінально-виконавчого законодавства, відсутність коштів для їх утримання може призвести до порушення функціонування виправної колонії та надалі до нових стягнень та штрафів.
- щодо коштів спеціального фонду, то крім утримання будівель та проведення ремонтів, за його рахунок утримується обслуговуючий персонал з числа засуджених, відповідно до штатного розпису на його утримання необхідно 511,2 тис. грн на січень-грудень місяці 2024 року;
- заробітна плата вільнонайманих працівників установи нараховується і виплачується за рахунок коштів загального фонду по КЕКВ 2111 «Заробітна плата» і накладення арешту на цей рахунок призведе до невиплати та заборгованості із заробітної плати перед працівниками установи, яка складає 11 411,8 тис грн на рік. На цей час в установі з числа засуджених працевлаштовано 75 робітників (засуджені), яким заробітна плата виплачується за рахунок спеціального фонду установи (в рік - 667,2 тис. грн)
Затримка виплати заробітної плати є порушенням строків виплати згідно зі ст. 115 КЗпП. А заблокування вказаного рахунку призведе до невиплати заробітної плати перед засудженими та може потягнути за собою штрафні санкції, які збільшать заборгованість установи;
- виконання рішення суду значно ускладнює роботу виправної колонії, зокрема: при арешті бюджетних асигнувань установа не матиме можливості придбавати пально-мастильні матеріали, оплачувати послуги зв`язку, інтернету, вивозу сміття, придбання матеріалів для належного утримання кімнат побачень для засуджених, придбання сировини і матеріалів для здійснення виробничого процесу у майстернях установи та інше.
Вказано, що Установа не ухиляється від слати боргів (так у грудні місяці 2022 року установа виплатила за рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 02.10.2018 в справі № 0940/1365/18 податковий борг у сумі 1 576 718, 61 грн).
Також установа активно вживає заходів щодо покращенні фінансового стану шляхом пошуку контрагентів для укладання договорів використання праці засуджених для виконання робіт і послуг.
І при нормальному функціонуванні майстерні установи, при наявності коштів для придбання сировини і матеріалів можливо збільшити рівень доходів виправної колонії від реалізації виробленої продукції, що в майбутньому дозволить погасити наявний податковий борг.
А накладення арешту на рахунки установи приведе до перебоїв у функціонуванні ДУ «Коломийська виправна колонія (№ 41), що надалі може призвести до невиконання вимог кримінально-виконавчого, трудового та іншого законодавства України.
На підтвердження зазначених обставин ДУ «Коломийська виправна колонія (№ 41) долучило до заяви відповідні докази.
Аналізуючи зміст переліку та зміст заяви про розстрочення виконання судового рішення, колегія суддів вважає за необхідне зауважити, що викладені в цій заяві обставини у повній мірі відповідають приписам пунктів 1, 2, 5 Переліку, зокрема:
- ненадання Установі бюджетних асигнувань у повному обсязі відповідно до розрахункової потреби, достатніх для виконання грошових зобов`язань і погашення податкового боргу (пункт 1);
- загроза виникнення неплатоспроможності заявника в разі погашення податкового боргу в повному обсязі (пункт 2);
- реорганізація виробництва, зміна організаційної структури, що може призвести до значного спаду виробництва протягом певного періоду (пункт 5).
З огляду на зазначене колегія суддів апеляційного суду погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що зазначені ДУ «Коломийська виправна колонія (№ 41) в заяві об`єктивні обставини є такими, що істотно ускладнюють виконання рішення суду, що є підставою для розстрочення виконання судового рішення зі сплати податкового боргу.
Разом з тим, колегія суддів апеляційного суду зауважує, що доводи апеляційної скарги зводяться до переоцінки висновків суду та ґрунтуються на довільному трактуванні фактичних обставин справи і норм матеріального права, а тому, з урахуванням зазначеного вище обґрунтування суду апеляційної інстанції, такі не вимагають детальної відповіді або спростування.
Статтею 316 КАС України передбачено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З урахуванням викладеного, ухвала суду першої інстанції є законною, доводи апеляційної скарги зроблених судом першої інстанції висновків не спростовують, тому підстави для скасування чи зміни ухвали суду першої інстанції відсутні.
Керуючись ст. ст. 229, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Івано-Франківській області залишити без задоволення, а на ухвалу Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 10 квітня 2024 року про розстрочення виконання рішення суду в адміністративній справі № 300/280/23 без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з моменту її проголошення, є остаточною та касаційному оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя Р. Й. Коваль судді В. В. Гуляк Н. В. Ільчишин Повне судове рішення складено 01.08.24
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.07.2024 |
Оприлюднено | 05.08.2024 |
Номер документу | 120786651 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них стягнення податкового боргу |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Коваль Роман Йосипович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Заверуха Олег Богданович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Заверуха Олег Богданович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Заверуха Олег Богданович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні