Рішення
від 26.07.2024 по справі 922/1207/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26.07.2024м. ХарківСправа № 922/1207/24

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Калантай М.В.

при секретарі судового засідання Почуєвій А.А.

розглянувши в порядку загального позовного провадження справу

за позовом Акціонерного товариства "Харківське підприємство автобусних станцій", м.Харків до Приватного акціонерного товариства "Валківське АТП - 16341", м.Валки Харківської області про стягнення 640 939,54грн. за участю представників:

від позивача: Франковський Є.В.

від відповідача: не з`явився

ВСТАНОВИВ:

Акціонерне товариство "Харківське підприємство автобусних станцій" (надалі - позивач) звернулося до Господарського суду Харківської області з позовом до Приватного акціонерного товариства "Валківське АТП - 16341" (надалі - відповідач) про стягнення 640939,54грн. заборгованості за штрафи за період з 01.06.2023 по 31.01.2024.

На підтвердження позовних вимог позивач посилається на неналежне виконання відповідачем зобов`язань за договором №02/19 від 14.01.2019 про продаж квитків і надання послуг на автостанціях.

Ухвалою від 16.04.2024 дану позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі. Справу призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 15.05.2024.

Ухвалою від 15.05.2024 продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів, підготовче засідання відкладено на 12.06.2024.

У підготовчому засіданні 12.06.2024 судом оголошено перерву до 03.07.2024.

03 липня 2024 року від відповідача надійшло клопотання про долучення доказів, у якому він просить долучити до матеріалів справи копій наступних документів: ордеру від 08.03.2022; договору про тимчасове безоплатне користування нерухомим майном; письмового повідомлення про бажання розірвати договір від 23.05.2022; повідомлення від 19.07.2022; повідомлення від 29.09.2023; відповіді від 15.12.2023; заяви-повідомлення від 15.12.2023; додаткової угоди від 14.12.2023. Крім того, відповідачем подано заяву про поновлення пропущеного процесуального строку для надання доказів.

Ухвалою від 03.07.2024 підготовче засідання відкладено на 10.07.2024.

10 липня 2024 року від позивача надійшло заперечення на клопотання (заяву), в якому він зазначив про відсутність підстав для поновлення відповідачу строку для надання доказів, а також навів доводи на спростування поданих відповідачем документів.

Ухвалою від 10.07.2024 у задоволенні заяви ПрАТ "Валківське АТП - 16341" від 03.07.2024 про поновлення пропущеного процесуального строку відмовлено; клопотання ПрАТ "Валківське АТП - 16341" від 03.07.2024 про долучення доказів, а також додані до нього документи залишено без розгляду; закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті в судовому засіданні на 12.07.2024.

Ухвалою від 12.07.2024 розгляд справи в судовому засіданні відкладено на 26.07.2024.

Представник позивача в судовому засіданні 26.07.2024 підтримав доводи, викладені в позовній заяві та відповіді на відзив, просив позов задовольнити в повному обсязі.

Відповідач представника в судове засідання не направив, причини неявки суду не повідомив. Про дату, час і місце судового засідання повідомлений належним чином, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.

З`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, всебічно і повно дослідивши надані до матеріалів справи докази, суд встановив наступне.

14 січня 2019 року між Публічним акціонерним товариством "Харківське підприємство автобусних станцій" (ХПАС) та Приватним акціонерним товариством "Валківське АТП - 16341" (Перевізник) укладено договір №02/19 про продаж квитків і надання послуг на автостанціях (надалі - Договір №02/19), предметом якого є надання послуг і виконання робіт, пов`язаних з відправленням і прибуттям автобусів та пасажирів автобусних маршрутів згідно з затвердженими розкладами руху на автостанціях м.Харкова та Харківської області, які входять до складу ПАТ "ХПАС".

Згідно п. 11 даного Договору термін його дії встановлюється з 22 січня 2019 року до 18 січня 2024 року. При отриманні перевізником дозволу, термін дії якого перевищує термін дії договору, останній автоматично продовжується на передбачений дозволом строк.

В подальшому відбулася зміна організаційно-правової форми Публічного акціонерного товариства "Харківське підприємство автобусних станцій" на Акціонерне товариство "Харківське підприємство автобусних станцій" (позивач у справі).

Відповідно до п.1.2 Договору №02/19 ХПАС надає Перевізникові послуги, пов`язані з відправленням і прибуттям автобусів та пасажирів тих маршрутів, які згідно з дозволами органу державного управління на автомобільному транспорті закріплені за Перевізником.

За умовами п. 2.2 Договору №02/19 Перевізник має, зокрема, наступні обов`язки:

2.2.3 Надати ХПАС належним чином оформлені розклади руху автобусів та таблиці вартості проїзду пасажирів на маршрути, які обслуговує Перевізник.

2.2.4 Здійснювати відправлення свого транспорту виключно з автостанцій та диспетчерських пунктів, передбачених розкладом руху за певним маршрутом організатором перевезень.

2.2.10 Про зміни розкладу руху автобусів та відміну (введення нових) міжміських рейсів попереджувати ХПАС не пізніше, ніж за 30 діб.

2.2.11 У разі неможливості виконати рейс негайно сповістити про це ХПАС усно та письмово.

Пунктами 4.1, 4.2 Договору №02/19 визначено, що виручка від реалізації квитків згідно з касовими відомостями без урахування страхового збору розподіляється у співвідношенні: винагорода ХПАС - 10% (в тому числі ПДВ), Перевізнику - 90%; виручка від реалізації багажних квитків касами автостанцій розподіляється у співвідношенні: ХПАС - 50% (в тому числі ПДВ), Перевізнику - 50%.

При цьому умовами п. 5.1.2.1 Договору №02/19 передбачено, що перевізник сплачує ХПАС штраф за неподачу автобуса в начальний пункт маршруту (зрив рейсу), початок руху автобуса за маршрутом не з автостанції та за незаїзд транзитного автобуса згідно з затвердженим розкладом руху на автостанцію без поважних причин у розмірі 50 гривень за кожний випадок.

Статтею 1 Закону України "Про автомобільний транспорт" визначено, що автостанція - споруда або комплекс будівель, споруд, стоянок та під`їздів для прийняття, відправлення, управління рухом автобусів та обслуговування пасажирів.

Згідно з п. 1.8.4 Статуту АТ "Харківське підприємство автобусних станцій" до складу даного Товариства (без права юридичної особи) входять відокремлені виробничі структурні підрозділи (автостанції, касові та касово-диспетчерські пункти), розташовані в м. Харкові та Харківській області та інші об`єкти, що йому належать.

Зокрема, до складу позивача безпосередньо входять автостанції - Харків АС-2 (м.Харків, Суздальські ряди, 12) та Валківська АС (Харківська обл., м. Валки, пр-т. Героїв Чернобиля, 15), що також підтверджується положеннями про відокремлені структурні підрозділи АТ "ХПАС".

У відповідності до статті 1 Закону України "Про автомобільний транспорт" дозвіл органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування - документ, який надає право на здійснення перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування.

Як вбачається з наданих позивачем доказів відповідач здійснював перевезення пасажирів на підставі наступних договорів:

1) 17 грудня 2018 року між Департаментом економіки і міжнародних відносин Харківської обласної державної адміністрації (надалі - Замовник) та ПрАТ "Валківське АТП-16341" (надалі - Перевізник) укладено договір № 119 про організацію перевезень пасажирів на автобусних маршрутах загального користування.

Згідно з п. 1.1 вищезазначеного Договору Замовник надає Перевізникові право на перевезення пасажирів на міжміському внутрішньообласному автобусному маршруті загального користування Коломак - Харків (АС-2) через Ков`яги, а Перевізник зобов`язується здійснювати перевезення пасажирів та багажу за зверненням будьякої особи на умовах передбачених Договором.

Умовами п. 1.2. вищезазначеного Договору визначено умови перевезень за рейсами №№ 1579/1580.

Згідно п. 2.4.7. вищезазначеного Договору перевізник зобов`язаний забезпечувати відправлення чи прибуття автобусів приміського (міжміського) автобусного маршруту загального користування тільки з автостанцій та із зупинок, передбачених паспортом приміського (міжміського) автобусного маршруту.

Згідно п. 6.1 вищезазначеного Договору строк діє з 19 січня 2019 року до 18 січня 2024 року включно та може бути подовжений у разі виконання абзацу 9 пункту 53 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 року № 1081 (зі змінами).

2) 17 грудня 2018 року між Департаментом економіки і міжнародних відносин Харківської обласної державної адміністрації (надалі-Замовник) та ПрАТ "Валківське АТП-16341" (надалі - Перевізник) укладено договір № 120 про організацію перевезень пасажирів на автобусних маршрутах загального користування.

Згідно з п. 1.1 вищезазначеного Договору Замовник надає Перевізникові право на перевезення пасажирів на міжміському внутрішньообласному автобусному маршруті загального користування Коломак - Харків (АС-2) через Латишівку, Коломак - Харків (АС-2) через Різуненкове, Новоселівка - Харків (АС-2) через Валки, Миколо-Комишувата - Харків (АС-2), Майдан - Харків (АС-2) та Валки (АС) - Харків (АС-2), а Перевізник зобов`язується здійснювати перевезення пасажирів та багажу за зверненням будь-якої особи на умовах передбачених Договором.

Умовами п. 1.2. вищезазначеного Договору визначено умови перевезень за рейсами №№ 1575/1576, №№ 1577/1578, №№ 1569/1570, №№ 1573/1574, №№1571/1572, № 1255/1256, №№ 1257ф/1258ф, №№ 1247/1248, №№ 1251/1252, №№ 1249/1250, №№ 1253/1254, №№ 1259/1260, №№ 1261/1262, №№ 1199/1200, №№ 1207/1208, №№ 1223/1224, №№ 1237/1238, №№ 1201/1202, №№ 1213/1214, №№ 1227/1228, №№ 1239/1240, №№ 1203/1204, №№ 1215/1216, №№ 1229/1230, №№ 1205ф/1206ф, №№1217/1218, №№1231ф/1232ф, №№ 1209/1210, №№ 1221/1222, №№ 1233ф/1234ф, №№ 1211/1212, №№ 1225/1226.

Відповідно до п. 2.4.7. вищезазначеного Договору перевізник зобов`язаний забезпечувати відправлення чи прибуття автобусів приміського (міжміського) автобусного маршруту загального користування тільки з автостанцій та із зупинок, передбачених паспортом приміського (міжміського) автобусного маршруту.

Згідно п. 6.1 вищезазначеного Договору строк діє з 22 січня 2019 року до 21 січня 2024 року включно та може бути подовжений у разі виконання абзацу 9 пункту 53 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 року № 1081 (зі змінами).

3) 09 березня 2020 року між Валківською районною державною адміністрацією Харківської області (надалі - Замовник) та ПрАТ "Валківське АТП-16341" (надалі-Перевізник) укладено договір № 1 про організацію перевезень пасажирів на автобусних маршрутах загального користування.

Згідно з п. 1 вищезазначеного Договору Замовник надає Перевізникові право на перевезення пасажирів на приміських автобусних маршрутах загального користування № 1280 Валки (АС) - Ков`яги, № 1295 Валки (АС) - Заміське, № 1285 Валки (АС) - Старий Мерчик, № 1296 Валки (АС) - Новоселівка через Рідкодуб, №1289 Валки (АС) - Вишневе, а Перевізник зобов`язується здійснювати перевезення пасажирів та багажу на умовах передбачених Договором, паспортами маршрутів і за тарифами, затвердженими у встановленому порядку.

Відповідно до п. 2.1 вищезазначеного Договору умови перевезень зазначаються у паспортах маршрутів, які є невід`ємною частиною Договору.

Згідно з п. 3.4.8 вищезазначеного Договору перевізник зобов`язаний забезпечувати відправлення чи прибуття автобусів приміського автобусного маршруту загального користування тільки з автостанцій та із зупинок, передбачених паспортом приміського автобусного маршруту.

Пунктом 8.1 вищезазначеного Договору визначено, що строк його дії з 09 березня 2020 року до 8 березня 2025 року і подовженню не підлягає.

4) 25 жовтня 2021 року між Управлінням транспорту Харківської обласної державної адміністрації (надалі - Замовник) та ПрАТ "Валківське АТП-16341" (надалі - Перевізник) укладено договір №05-07/9 про організацію перевезень пасажирів на автобусних маршрутах загального користування.

Згідно з п. 1.1 вищезазначеного Договору організація перевезення пасажирів на міжміському автобусному маршруті Дублянка - Харків.

Умовами п. 1.2. вищезазначеного Договору визначено умови перевезень - № маршруту та найменування кінцевих зупинок: Дублянка - Харків.

Згідно з п. 2.4.8. вищезазначеного Договору перевізник зобов`язаний забезпечувати відправлення чи прибуття автобусів міжміського автобусного маршруту загального користування тільки з автостанцій та із зупинок, передбачених паспортом міжміського автобусного маршруту.

Згідно п. 6.1 вищезазначеного Договору строк діє з 26 жовтня 2021 року до 25 жовтня 2026 року включно та подовженню не підлягає.

Позивач у позові зазначає, що до 24.02.2022 року відповідач частково здійснював заїзд на автостанції, тобто з порушенням умов Договору №02/19, а після 24.02.2022 взагалі перестав здійснювати заїзд на автостанції. До червня 2023 року між позивачем та відповідачем йшли усні перемовини щодо здійснення відправлень з автостанцій та заїзд на транзитні автостанції, на що позитивної відповіді отримано так і не було.

Згідно з п. 5.2 Договору №02/19 підставою для матеріальної відповідальності ХПАС і Перевізника є претензії, до яких додаються акти, що оформлюються згідно з матеріалами перевірок посадових осіб, відомостями касового продажу квитків, даними диспетчерських журналів, записами у дорожній документації, завіреними підписами відповідальних осіб. Суми штрафів визначаються на підставі цього договору згідно з претензіями, виставленими не пізніше 15 числа місяця, наступного за звітним.

У зв`язку з цим, з червня 2023 року позивач згідно складених актів щодо невиконання рейсів та виставлених відповідачу претензій утримує з останнього штрафи за невиконання умов діючого договору.

При цьому слід зауважити, що до червня 2023 року за Договором №02/19 існувала заборгованість позивача перед відповідачем в розмірі 54160,46 грн.

За умовами пункту 5.4 Договору №02/19 на суму виставлених Стороною штрафних санкцій зменшуються або збільшуються платежі, передбачені пунктом 4.1 укладеного договору. У разі, якщо суми штрафів перевищують суму платежу, Перевізник сплачує суму штрафів на розрахунковий рахунок або в касу ХПАС.

05.07.2023 АТ "ХПАС" складено акт про невиконання рейсів по датам та часу відправлення від 04.07.2023 та виставлена претензія від 05.07.2023 № 11/80 за червень 2023 року, згідно якої утримано штраф в розмірі 87 850,00 грн. за не подачу автобусу в начальний пункт маршруту та не заїзд на транзитні автостанції, який зменшився на суму платежу АТ "ХПАС" перед ПрАТ "Валківське АТП-16341" згідно п.4.1 Договору (54160,46грн.) та склав 33 689,54 грн.

07.08.2023 АТ "ХПАС" складено акт про невиконання рейсів по датам та часу відправлення від 07.08.2023 та виставлена претензія від 07.08.2023 № 11/111 за липень 2023 року, згідно якої утримано штраф в розмірі 90 600,00 грн. за не подачу автобусу в начальний пункт маршруту та не заїзд на транзитні автостанції.

07.09.2023 АТ "ХПАС" складено акт про невиконання рейсів по датам та часу відправлення від 07.09.2023 та виставлена претензія від 07.09.2023 № 11/132 за серпень 2023 року, згідно якої утримано штраф в розмірі 90 250,00 грн. за не подачу автобусу в начальний пункт маршруту та не заїзд на транзитні автостанції.

10.10.2023 АТ "ХПАС" складено акт про невиконання рейсів по датам та часу відправлення від 05.10.2023 та виставлена претензія від 10.10.2023 № 11/154 за вересень 2023 року, згідно якої утримано штраф в розмірі 87 800,00 грн. за не подачу автобусу в начальний пункт маршруту та не заїзд на транзитні автостанції.

02.11.2023 АТ "ХПАС" складено акт про невиконання рейсів по датам та часу відправлення від 02.11.2023 та виставлена претензія від 02.11.2023 № 11/168 за жовтень 2023 року, згідно якої утримано штраф в розмірі 90 550,00 грн. за не подачу автобусу в начальний пункт маршруту та не заїзд на транзитні автостанції.

07.12.2023 АТ "ХПАС" складено акт про невиконання рейсів по датам та часу відправлення від 07.12.2023 та виставлена претензія від 07.12.2023 № 11/182 за листопад 2023 року, згідно якої утримано штраф в розмірі 87 500,00 грн. за не подачу автобусу в начальний пункт маршруту та не заїзд на транзитні автостанції.

04.01.2024 АТ "ХПАС" складено акт про невиконання рейсів по датам та часу відправлення від 04.01.2024 та виставлена претензія від 04.01.2024 № 11/3 за грудень 2023 року, згідно якої утримано штраф в розмірі 90 900,00 грн. за не подачу автобусу в начальний пункт маршруту та не заїзд на транзитні автостанції.

13.02.2024 АТ "ХПАС" складено акт про невиконання рейсів по датам та часу відправлення від 08.02.2024 та виставлена претензія від 08.02.2024 № 11/17 за січень 2024 року, згідно якої утримано штраф в розмірі 69 650,00 грн. за не подачу автобусу в начальний пункт маршруту та не заїзд на транзитні автостанції.

Відповідно до п. 5.3 Договору №02/19 у разі незгоди з виставленим ХПАС або Перевізником штрафом винна сторона у 10-тиденний термін після надходження претензії в письмовій формі повинна повідомити іншу сторону з обґрунтованістю причин незгоди. При відсутності обґрунтованої письмової відповіді ХПАС стягує з Перевізника штрафи або відшкодовує Перевізнику штрафи згідно з виставленою претензією.

Відповідач у встановленому процесуальним законодавством порядку не надав суду докази висловлення незгоди з виставленим ХПАС штрафом.

Як зазначалося вище, Перевізник згідно з п.п. 2.2.10, 2.2.11 Договору №02/19 зобов`язаний попереджати ХПАС про зміни розкладу руху автобусів та відміну (введення нових) рейсів не пізніше, ніж за 30 діб. У разі неможливості виконати рейс негайно сповістити про це ХПАС усно та письмово.

Відповідач у встановленому ГПК України порядку не надав доказів направлення відповідних повідомлень позивачу.

В добровільному порядку нараховані позивачем штрафи відповідач також не оплатив, у зв`язку з чим станом на 19.02.2024 у нього утворилася заборгованість зі сплати штрафів у загальному розмірі 640939,54грн. (-54 160,46грн. + 87 850,00грн. + 90 600,00грн. + 90 250,00грн. + 87 800,00грн. + 90 550,00грн. + 87 500,00грн. + 90 900,00грн. + 69 650,00грн. = 640 939,54 грн.)

Враховуючи невиконання відповідачем своїх договірних зобов`язань, позивач звернувся до Господарського суду Харківської області з даним позовом, у якому просить стягнути з відповідача на свою користь 640939,54грн. заборгованості за штрафами за період з 01.06.2023 по 31.01.2024.

Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, з урахуванням правових підстав позовних вимог, суд виходить з наступного.

У відповідності до статті 1 Закону України "Про автомобільний транспорт" визначення основних термінів:

- автостанція - споруда або комплекс будівель, споруд, стоянок та під`їздів для прийняття, відправлення, управління рухом автобусів та обслуговування пасажирів;

- дозвіл органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування - документ, який надає право на здійснення перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування.

Згідно зі статтею 31 Закону України "Про автомобільний транспорт" відносини автомобільного перевізника, що здійснює перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування міських, приміських та міжміських, які не виходять за межі території області (внутрішньообласні маршрути), із органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування визначаються договором про організацію перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування, у якому встановлюються: перелік маршрутів загального користування, які буде обслуговувати автомобільний перевізник, умови організації перевезень, показники якості транспортного обслуговування населення, термін роботи автомобільного перевізника, зобов`язання органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо облаштування маршруту, підтримки проїзної частини автомобільної дороги та під`їзних шляхів у належному стані (тільки для міських автобусних маршрутів), розмір компенсації витрат автомобільного перевізника внаслідок перевезення пільгових пасажирів та регулювання тарифів, механізм їх виплати.

Відповідно до п. 28 Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 18.02.1997 №176, місцями зупинки автобусів на приміських та міжміських маршрутах визначаються автостанції, а у разі їх відсутності - місця розташування автопавільйонів, на яких розміщується інформація, що містить найменування зупинки, початкового та кінцевого пунктів маршруту і час відправлення автобусів.

Статтею 36 Закону України "Про автомобільний транспорт" визначено, що автостанції надають пасажирам послуги, пов`язані з їх проїздом автобусними маршрутами загального користування, а автомобільним перевізникам, які здійснюють перевезення пасажирів на договірних умовах, - послуги, пов`язані з відправленням та прибуттям автобусів згідно з розкладом руху.

У відповідності до ч.ч. 1, 2, 4 ст. 32 Закону України "Про автомобільний транспорт" відносини автомобільного перевізника, який здійснює перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, із власниками автостанцій визначаються договором. Предметом договору автомобільного перевізника, що здійснює перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, з власниками автостанцій є надання послуг та виконання робіт, пов`язаних з відправленням і прибуттям пасажирів. Відправлення чи прибуття автобусів приміських, міжміських та міжнародних автобусних маршрутів загального користування здійснюється тільки з автостанцій, а в разі їх відсутності - із зупинок, передбачених розкладом руху.

Статтею 526 ЦК України передбачено, що зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

За умовами статті 530 ЦК України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Судом встановлено, що відповідач згідно з умовами Договору №02/19 про продаж квитків і надання послуг на автостанціях від 14.01.2019, а також відповідно до вищевикладених вимог чинного законодавства та укладених відповідачем договорів про організацію перевезень пасажирів на автобусних маршрутах загального користування має обов`язок відправлення чи прибуття автобусів тільки з автостанцій та із зупинок в разі відсутності автостанцій.

Однак відповідач за період з 01.06.2023 по 31.01.2024 даний обов`язок належним чином не виконував.

При цьому, відповідач у встановленому процесуальним законодавством порядку не надав суду доказів висловлення незгоди з нарахованими позивачем штрафами (5.3 Договору №02/19), а також доказів направлення позивачу повідомлень про зміни розкладу руху автобусів та відміну (введення нових) рейсів не пізніше, ніж за 30 діб або повідомлень щодо неможливості виконати рейс (п.п. 2.2.10, 2.2.11 Договору №02/19).

Відповідно до статті 610 ЦК України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Статтею 611 ЦК України встановлено, що у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема, сплата неустойки.

Згідно зі статтею 549 ЦК України неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання. Штрафом є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов`язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання.

Пунктом п. 5.1.2.1 Договору №02/19 встановлено, що перевізник сплачує ХПАС штраф за неподачу автобуса в начальний пункт маршруту (зрив рейсу), початок руху автобуса за маршрутом не з автостанції та за незаїзд транзитного автобуса згідно з затвердженим розкладом руху на автостанцію без поважних причин - у розмірі 50 гривень за кожний випадок.

На підставі вищевказаних норм законодавства та умов Договору позивач за не подачу автобусу в начальний пункт маршруту та не заїзд на транзитні автостанції здійснив нарахування відповідачу 640939,54грн. штрафів за період з 01.06.2023 по 31.01.2024.

Перевіривши розрахунки вищевказаних сум, суд визнав їх такими, що відповідають обставинам справи та вимогам чинного законодавства, а тому позовні вимоги про їх стягнення підлягають задоволенню в повному обсязі.

Відповідно до пункту 3 частини 3 статті 2 ГПК України однією з основних засад (принципів) господарського судочинства є змагальність сторін.

Частиною 3 статті 13 ГПК України встановлено, що кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Суд наголошує, що відповідно до частини 4 статті 13 ГПК України кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Таким чином, оскільки відповідач у встановленому ГПК України порядку не надав суду жодних доказів, які б спростовували наведені у позові обставини, судом здійснено розгляд справи з урахуванням наявних у ній матеріалів, які підтверджують правомірність вимог позивача.

Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на відповідача.

Керуючись статтями 129, 237, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Стягнути з Приватного акціонерного товариства "Валківське АТП - 16341" (63002, Харківська обл., м.Валки, вул.Колгоспна, буд.2, код 03115135) на користь Акціонерного товариства "Харківське підприємство автобусних станцій" (61001, м.Харків, пр.Гагаріна, буд.22, код 03115293) 640939,54грн. заборгованості за штрафами за період з 01.06.2023 по 31.01.2024, а також 7691,27грн. судового збору.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Східного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено "05" серпня 2024 р.

СуддяМ.В. Калантай

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення26.07.2024
Оприлюднено06.08.2024
Номер документу120798987
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг

Судовий реєстр по справі —922/1207/24

Судовий наказ від 20.12.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Слободін Михайло Миколайович

Постанова від 10.12.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Слободін Михайло Миколайович

Ухвала від 18.09.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Слободін Михайло Миколайович

Ухвала від 04.09.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Слободін Михайло Миколайович

Ухвала від 28.08.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Слободін Михайло Миколайович

Рішення від 09.08.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Калантай М.В.

Рішення від 26.07.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Калантай М.В.

Ухвала від 01.08.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Калантай М.В.

Ухвала від 12.07.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Калантай М.В.

Ухвала від 10.07.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Калантай М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні