Рішення
від 05.08.2024 по справі 400/4889/24
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 серпня 2024 р. № 400/4889/24 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Ярощука В.Г., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу

за позовомМигіївської сільської ради, вул. Первомайська, 50, с. Мигія, Первомайський район, Миколаївська область, 55223, до відповідачадержавного реєстратор прав на нерухоме майно Дороніної Оксани Сергіївни, вул. Первомайська, 50, с. Мигія, Первомайський район, Миколаївська область, 55223,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача:Синюхино-Брідська сільська рада, вул. Центральна, 14, с. Синюхин Брід, Первомайський район, Миколаївська область, 55243, провизнання протиправним та скасування рішення від 22.04.2024 № 72734859 та зобов'язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

24 травня 2024 року до Миколаївського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Мигіївської сільської ради (далі - позивач) до державного реєстратора прав на нерухоме майно Дороніної Оксани Сергіївни (далі - відповідачка) про:

визнання протиправним та скасування рішення відповідачки від 22.04.2024 № 72734859 про відмову в проведенні реєстраційних дій;

зобов'язання відповідачки повторно розглянути заяву позивача від 16.04.2024 з реєстраційним № 60516898 щодо реєстрації речового права комунальної власності на об'єкт нерухомого майна - «Виробничий будинок з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами» - насосна станція, розташований за адресою: вулиця Київська, № 55а, село Бандурка, Первомайський район, Миколаївська область, та вчинити реєстрацію права власності за заявником.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що постачання питної води населенню станції Бандурка, яка розташована на території Мигіївської територіальної громади, здійснюється через насосну станцію, яка введена в експлуатацію в 1945 році і до 2001 року перебувала на балансі Знам'янсього Будівельно-монтажного експлуатаційного управління № 3. На підставі рішення Софіївської сільської ради від 06.06.2001 № 13а вказану насосну станцію було передано з балансу Знам'янсього Будівельно-монтажного експлуатаційного управління № 3 на баланс Софіївської сільської ради. Відповідно до рішення Мигіївської сільської ради від 19.07.2019 № 10 Мигіївська сільська рада є правонаступником Софіївської сільської ради. 19.07.2023 на замовлення позивача було виготовлено технічних паспорт на об'єкт нерухомого майна «Виробничий будинок з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами» - насосна станція, розташована за адресою: вулиця Київська, № 55а, село Бандурка, Первомайський район, Миколаївська область. 16.04.2024 позивач подав відповідачці заяву № 60516898 про реєстрацію за Мигіївської сільською територіальною громадою права комунальної власності на об'єкт нерухомого майна, а саме: на вказану насосну станцію. 22.04.2024 відповідачка прийняла рішення № 72734859, яким відмовила позивачу в проведенні реєстраційних дій. На переконання позивача, таке рішення є протиправним, оскільки при його прийнятті не було враховано, що на момент передання насосної станції в комунальну власність Софіївської сільської ради законодавство не передбачало обов'язкової реєстрації права власності на нерухоме майно.

27.06.2024 через канцелярію суду надійшов від відповідачки відзив на позовну заяву, в якому вона заперечила проти позову і просила в його задоволенні відмовити. Відзив умотивовано тим, що згідно з наданими КП «Первомайське міжміське бюро технічної інвентаризації» від 25.07.2023 № 278/04-02-03 інформація про реєстрацію права власності на відповідний об'єкт нерухомого майна відсутній. Земельна ділянка з кадастровим номером 4825487600:10:013:0001, на якій розташована насосна станція, є власністю Синюхино-Брідської сільської ради. Відтак у своїй сукупності подані позивачем документи не дали змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень. Крім цього, відповідачка наголосила на тому, що державний реєстратор не є належним відповідачем у спорах про визнання незаконними та скасування реєстраційних дій.

Позивач правом на подання відповіді на відзив, а Синюхино-Брідська сільська рада на подання пояснень не скористалися.

Ухвалою Миколаївського окружного адміністративного суду від 30.05.2024 позовну заяву залишено без руху та надано позивачу десятиденний строк для усунення недоліків позовної заяви шляхом подання до суду документа, що підтверджує сплату судового збору в розмірі 2422 (Дві тисячці чотириста двадцять дві) гривні 40 копійок.

Позивач усунув недоліки позовної заяви й подав 05.06.2024 до суду документ про сплату судового збору в розмірі 2422,40 гривні.

10.06.2024 Миколаївський окружний адміністративний суд постановив ухвалу про відкриття провадження в адміністративній справі, про її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), про залучення до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Синюхино-Брідську сільську раду, а також про витребування у відповідачки копії реєстраційної справи щодо заяви від 16.04.2024 № 60516898.

У встановлений судом строк відповідачка надала суду витребуваний в неї доказ.

Розглянувши матеріали адміністративної справи, повно і всебічно, з'ясувавши всі обставини справи в їх сукупності, перевіривши їх дослідженими доказами, суд встановив наступне.

Відповідно до Технічного паспорта на виробничий будинок з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами (реєстраційний номер в ЄДЕССБ: ТІ01:5107-6298-5128-1283) за адресою вул. Київська, 55а, село Бандурка (Синяхино-Брідська територіальна громада), Первомайський район, Миколаївська область, розташована насосна станція (виробничий будинок і склад), яка побудована у 1945 році.

Вказана насосна станція, яка розташована в с. Бандурка (населений пункт Синяхино-Брідської сільської територіальної громади) забезпечує водопостачання станції Бандурка (населений пункт Мигіївської сільської територіальної громади).

Згідно з актом прийняття-передачі об'єктів водозабезпечення, що передаються з балансу БМЕУ-3 ст. Знам'янка на баланс Софіївської сільської ради, складеного і підписаного представниками Знам'янського будівельно-монтажного експлуатаційного управління № 3 (заступник начальника, головний бухгалтер, майстер) і Софіївської сільської ради (голова, головний бухгалтер, депутат сільської ради), з балансу БМЕУ-3 ст. Знам'янка передано на баланс Софіївської сільської ради ряд об'єктів нерухомого майна, зокрема, насосну станцію водозабезпечення станції Бандурка (інвентарний номер 010029), побудовану в 1945 році.

На підставі вищенаведеного акта Софіївська сільська рада прийняла рішення від 06.06.2001 № 13а «Про прийом будинку і водопроводу у комунальну власність», відповідно до пункту 1 якого Софіївська сільська рада прийняла на баланс об'єкти водопостачання з балансу БМЕУ-3 ст. Знам'янка.

Рішенням Мигіївської сільської ради від 14.02.2024 № 41 «Про внесення змін до рішення Софіївської сільської ради Первомайського району Миколаївської області від 06.06.2001 № 13а 15 сесії 23 скликання» внесено зміни до пункту 1 рішення Софіївської сільської ради від 06.06.2001 № 13а «Про прийом будинку і водопроводу у комунальну власність» шляхом викладення його в такій редакції:

« 1. Прийняти безоплатно в комунальну власність Софіївської територіальної громади, з взяттям на балансовий облік Софіївської сільської ради Первомайського району Миколаївської області, об'єкти водопостачання з балансу Знам'янського Будівельно-монтажного експлуатаційного управління № 3 (код ЄДРПОУ 01072036) у відповідності з Додатком № 1 до цього рішення.»

Відповідно до додатку № 1 до рішення Софіївської сільської ради від 06.06.2001 № 13а «Про прийом будинку і водопроводу у комунальну власність» з балансу Знам'янського Будівельно-монтажного експлуатаційного управління № 3 (код ЄДРПОУ 01072036) в комунальну власність територіальної громади Софіївської сільської ради (код ЄДРПОУ 04376966) передано деякі об'єкти нерухомого майна, у тому числі, будівлю насосної станції водопостачання станції Бандурка (Миколаївська область, Первомайський район, село Бандурка, вул. Київська, 55а) (інвентарний номер 010029), побудовану в 1945 році.

Згідно з пунктом 2 рішення Мигіївської сільської ради від 19.07.2019 № 10 «Про реорганізацію Софіївської сільської ради, Романовобалківської сільської ради шляхом приєднання до Мигіївської сільської ради» Мигіївська сільська рада є правонаступником прав та обов'язків Софіївської сільської ради з дня набуття повноважень Мигіївською сільською радою, обраною Мигіївською сільською об'єднаною територіальною громадою.

Відповідно до витягів з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 19.05.2024 № 553256568387 і від 22.05.2024 № 82693024713 Мигіївська сільська рада є правонаступником Софіївської сільської ради.

Пунктом 1 рішення Синюхино-Брідської сільської ради від 28.03.2024 № 28 «Про підтвердження наявності поштової адреси» підтверджено наявність адреси будівлі насосної станції водопостачання станції Бандурка: Україна, Миколаївська область, Первомайський район, село Бандурка, вулиця Київська, будівля 55А.

У листі від 25.07.2023 № 278/04-02-03 Комунальне підприємство Первомайське міжміське бюро технічної інвентаризації повідомило про те, що станом на 31.12.2012 за даними паперових носіїв інформація про реєстрацію права власності на об'єкт нерухомого майна - комплекс нежитлових будівель за адресою: Миколаївська область, Первомайський район, с. Бандурка, вул. Київська, 55а, відсутня.

Відомості про вказаний об'єкт нерухомості також відсутні в Єдиному реєстрі об'єктів державної власності, що підтверджується листом регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях від 24.07.2023 № 02/541.

16.04.2024 позивач подав Заяву про державну реєстрацію прав, за результатами розгляду якої відповідачка прийняла від 22.04.2024 № 72734859 про відмову в проведенні реєстраційних дій (далі - Рішення № 72734859) на тій підставі, що подані документи не дають змогу встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження.

Вважаючи Рішення № 72734859 протиправним, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходив з такого.

У відзиві на позовну заяву відповідачка закцентувала увагу на тому, що, враховуючи викладені у постанові Верховного Суду від 05.07.2023 у справі № 910/15792/20 правові висновки, вона як державний реєстратор не є належним відповідачем у цій справі.

З цього приводу суд зазначає, що у пункті 8.23 мотивувальної частини постанови від 05.07.2023 в господарській справі № 910/15792/20 Верховний Суд сформував правовий висновок про те, що державний реєстратор не є належним відповідачем у спорах про визнання незаконними та скасування реєстраційних дій, вчинених щодо третьої особи, а ним є особа, щодо якої були здійсненні ці дії (записи).

Однак, предметом в адміністративні справі № 400/4889/24 не є реєстраційні дії державного реєстратора щодо третіх осіб, її предметом є зобов'язання державного реєстратора повторно розглянути заяву позивача на вчинення реєстраційних дій щодо об'єкта нерухомості, який, як стверджує позивач, перебуває в його власності.

Відтак правові спори у справах № 910/15792/20 і № 400/4889/24 не є подібними, а тому правові висновки щодо належного відповідача, викладені у постанові Верховного Суду від 05.07.2023 у справі № 910/15792/20, а тому не підлягають врахуванню при розгляді справи № 400/4889/24.

Тобто державний реєстратор прав на нерухоме майно Дороніна Оксана Сергіївна є належним відповідачем у цій справі.

Що стосується безпосередньо спірних правовідносин, то суд зазначає наступне.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до частини третьої статті 10 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державний реєстратор, зокрема, встановлює відповідність заявлених прав і поданих / отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями; перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення; здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.

Згідно з частиною першою статті 11 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державний реєстратор самостійно приймає рішення за результатом розгляду заяв у сфері реєстрації прав.

Таким чином, до повноважень державного реєстратора належить розгляд заяв про державну реєстрацію прав на нерухоме майно та прийняття відповідних рішень за результатами їх розгляду.

Пунктом 2 частини третьої статті 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» встановлено, що речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов: на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов'язкової реєстрації.

Будь-які дії особи, спрямовані на набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, можуть вчинятися, якщо речові права на таке майно зареєстровані згідно із вимогами цього Закону, крім випадків, коли речові права на нерухоме майно, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними згідно з частиною третьою цієї статті у випадках, визначених статтею 28 цього Закону, та в інших випадках, визначених законом (частина четверта статті 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»).

Відповідно до частини першої статті 182 Цивільного кодексу України, який набрав чинності 01.01.2024 право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.

Поряд з цим, у Цивільному кодексі Української РСР 1963 року і Законі України «Про власність», які втратили чинність 01.01.2024, були відсутні правові норми про державну реєстрацію права власності на нерухомі речі.

Натомість пунктом 1.6 Інструкції про порядок державної реєстрації про порядок державної реєстрації права власності на об'єкти нерухомого майна, що перебувають у власності юридичних та фізичних осіб, затвердженої наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 09.06.1998 № 121, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 26.06.1998 за № 399/2839 (чинний з 26.06.1998 по 06.08.2012), було встановлено, що державна реєстрація права власності на об'єкти нерухомого майна в бюро технічної інвентаризації є обов'язковою для власників, незалежно від форми власності.

У рішенні від 09.07.1998 № 12-рп/98 Конституційний Суд України зазначив, що термін «законодавство» треба розуміти так, що ним охоплюються закони України, чинні міжнародні договори України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, а також постанови Верховної Ради України, укази Президента України, декрети і постанови Кабінету Міністрів України, прийняті в межах їх повноважень та відповідно до Конституції України і законів України.

Таким чином, вищенаведений наказ Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України хоч і є нормативно-правовим актом, але він не може вважатися актом законодавства, що встановлював обов'язковість державної реєстрації права власності на об'єкти нерухомості.

Як наслідок, право власності на нерухоме майно, яке набуте до 01.01.2004, є таким, що виникло у період дії законодавства, що не передбачало його обов'язкової реєстрації, а тому державна реєстрація такого права здійснюється з врахуванням особливостей, встановлених пунктом 2 частини третьої статті 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Відповідно до пункту 44 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 23.08.2016 № 553) (далі - Порядок № 1127), для державної реєстрації права власності на закінчений будівництвом об'єкт державної або комунальної власності, будівництво якого завершено та право власності на який не зареєстровано до 1 січня 2013 р., за відсутності документа, що посвідчує набуття права державної або комунальної власності на такий об'єкт, подаються:

2) витяг з Єдиного реєстру об'єктів державної власності щодо такого об'єкта (у разі державної реєстрації права державної власності);

3) документ, що підтверджує факт перебування закінченого будівництвом об'єкта у комунальній власності, виданий відповідним органом місцевого самоврядування (у разі державної реєстрації права комунальної власності);

4) документ, що підтверджує факт відсутності перебування закінченого будівництвом об'єкта у державній власності, виданий Фондом державного майна чи його регіональним відділенням (у разі державної реєстрації права комунальної власності).

Державна реєстрація права власності на закінчений будівництвом об'єкт проводиться за наявності відомостей про такий об'єкт в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва.

Отже, для реєстрації права комунальної власності на об'єкти нерухомості, яке набуте відповідною територіальною громадою до 01.01.2004, і яке не зареєстроване до 01.01.2023, за відсутності документа, що посвідчує набуття права комунальної власності на такий об'єкт, подаються такі документи:

документ, що підтверджує факт перебування закінченого будівництвом об'єкта у комунальній власності, виданий відповідним органом місцевого самоврядування;

документ, що підтверджує факт відсутності перебування закінченого будівництвом об'єкта у державній власності, виданий Фондом державного майна чи його регіональним відділенням.

Суд встановив, що відповідно до частини другої статті 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» Софіївська сільська громада в особі Софіївської сільської ради набула 06.06.2001 в комунальну власність об'єкти водопостачання, у тому числі, насосну станцію водозабезпечення станції Бандурка (інвентарний номер 010029), побудовану в 1945 році, шляхом прийняття їх на свій баланс з балансу БМЕУ-3 ст. Знам'янка. Зазначене підтверджується актом прийняття-передачі об'єктів водозабезпечення, що передаються з балансу БМЕУ-3 ст. Знам'янка на баланс Софіївської сільської ради, складеного і підписаного представниками Знам'янського будівельно-монтажного експлуатаційного управління № 3 (заступник начальника, головний бухгалтер, майстер) і Софіївської сільської ради (голова, головний бухгалтер, депутат сільської ради), а також рішенням Софіївської сільської ради від 06.06.2001 № 13а «Про прийом будинку і водопроводу у комунальну власність».

Цей об'єкт нерухомості відповідно до пункту 1 рішення Синюхино-Брідської сільської ради від 28.03.2024 № 28 «Про підтвердження наявності поштової адреси» розташований за адресою: Україна, Миколаївська область, Первомайський район, село Бандурка, вулиця Київська, будівля 55А.

У листі від 25.07.2023 № 278/04-02-03 Комунальне підприємство Первомайське міжміське бюро технічної інвентаризації повідомило про те, що станом на 31.12.2012 за даними паперових носіїв інформація про реєстрацію права власності на об'єкт нерухомого майна - комплекс нежитлових будівель за адресою: Миколаївська область, Первомайський район, с. Бандурка, вул. Київська, 55а, відсутня.

Відомості про вказаний об'єкт нерухомості також відсутні в Єдиному реєстрі об'єктів державної власності, що підтверджується листом регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях від 24.07.2023 № 02/541.

Відтак право комунальної власності Софіївської сільської територіальної громади на будівлю насосної станції водопостачання станції Бандурка (інвентарний номер 010029) до 01.01.2013 не було зареєстроване.

Відповідно до пункту 2 рішення Мигіївської сільської ради від 19.07.2019 № 10 «Про реорганізацію Софіївської сільської ради, Романовобалківської сільської ради шляхом приєднання до Мигіївської сільської ради» Мигіївська сільська рада є правонаступником прав та обов'язків Софіївської сільської ради з дня набуття повноважень Мигіївською сільською радою, обраною Мигіївською сільською об'єднаною територіальною громадою.

Згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Мигіївська сільська рада є правонаступником Софіївської сільської ради (витяги від 19.05.2024 № 553256568387 і від 22.05.2024 № 82693024713).

Таким чином, Мигіївська сільська територіальна громада в особі Мигіївської сільської ради, яка є правонаступником Софіївської сільської ради, є власником насосної станції водозабезпечення станції Бандурка (інвентарний номер 010029), право комунальної власності на яку не було зареєстроване до 01.01.2013.

З огляду на вищезазначене, враховуючи пункт 44 Порядку № 1127, для державної реєстрації права власності на будівлю насосної станції позивач повинен був подати державному реєстратору такі документи:

документ, що підтверджує факт перебування відповідного об'єкту нерухомості у комунальній власності, виданий Мигіївською сільською радою;

документ, що підтверджує факт відсутності перебування будівлі насосної станції у державній власності, виданий Фондом державного майна чи його регіональним відділенням.

16.04.2024 позивач подав Заяву про державну реєстрацію прав, до якої, зокрема, додав копії:

рішення Мигіївської сільської ради від 14.02.2024 № 41 «Про внесення змін до рішення Софіївської сільської ради Первомайського району Миколаївської області від 06.06.2001 № 13а 15 сесії 23 скликання», яким внесено зміни до рішення Софіївської сільської ради від 06.06.2001 № 13а «Про прийом будинку і водопроводу у комунальну власність», у тому числі, доповнено додатком № 1, згідно з яким насосна станція водопостачання станції Бандурка (Миколаївська область, Первомайський район, село Бандурка, вул. Київська, 55а) (інвентарний номер 010029), побудовану в 1945 році, перебуває в комунальній власності територіальної громади Софіївської сільської ради;

рішення Мигіївської сільської ради від 19.07.2019 № 10 «Про реорганізацію Софіївської сільської ради, Романовобалківської сільської ради шляхом приєднання до Мигіївської сільської ради», відповідно до якого Мигіївська сільська рада є правонаступником прав та обов'язків Софіївської сільської ради;

листа регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях від 24.07.2023 № 02/541, у якому зазначено, що відомості про вказаний об'єкт нерухомості також відсутні в Єдиному реєстрі об'єктів державної власності.

Отже, позивач подав відповідачці усі необхідні документи для реєстрації права власності на об'єкт нерухомого майна, що знаходиться за адресою: Миколаївська область, Первомайський район, село Бандурка, вулиця Київська, будівля 55А.

Крім цього, в реєстраційній справі міститься Витяг з Реєстру будівельної діяльності щодо інформації про присвоєння адрес Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва від 28.03.2024 № 28, реєстраційний номер в ЄДЕССБ: AR01:6497-0755-3679-1099.

Таким чином, у реєстраційній справі наявні всі необхідні документи, перелік яких визначений пунктом 44 Порядку № 1127, для проведення державної реєстрації права комунальної власності на будівлі насосної станції.

В обґрунтування відмови у проведенні реєстраційних дій у Рішенні № 72734859 відповідачка зазначила, що позивачем не було подано документи, передбачені пунктом 491 Порядку № 1127, які дали б змогу встановити набуття, зміну або припинення речових прав на відповідний об'єкт нерухомості.

Однак, як вище встановив суд, позивач для реєстрації права власності будівлі насосної станції повинен був подати документи, перелік яких встановлений пунктом 44 Порядку № 1127, а не пунктом 491 Порядку № 1127, про що зазначено в Рішенні № 72734859.

В оскаржуваному рішенні підставою для відмови у проведенні реєстраційних дій також зазначено те, що будівля насосної станції знаходиться на земельній ділянці з кадастровим номером № 4825487600:10:013:0001, яка перебуває у власності Синюхино-Брідської сільської територіальної громади.

Проте, перебування земельної ділянки у власності Синюхино-Брідської сільської територіальної громади зовсім не свідчить про те, що всі об'єкти нерухомості, що на ній розташовані, не можуть бути у власності в інших суб'єктів.

Чинне земельне законодавство передбачає випадки, коли власниками земельної ділянки і розміщених на них об'єкти нерухомості є різні суб'єкти (право постійного користування земельної ділянки, право оренди земельної ділянки, суперфіцій тощо).

Крім цього, з матеріалів справи слідує, що позивач відкрито і безперервно з 06.06.2001 (понад 20 років) володів і користувався насосною станцією, і будь-яких зауважень у Синюхино-Брідської сільської ради з цього приводу не було. Навпаки, на звернення позивача від 19.02.2024 № 339-04.03 Синюхино-Брідьска сільська рада прийняла рішення від 28.03.2024 № 28 «Про підтвердження наявності поштової адреси», яким підтверджено наявність адреси будівлі насосної станції водопостачання станції Бандурка: Україна, Миколаївська область, Первомайський район, село Бандурка, вулиця Київська, будівля 55А.

Таким чином, у цій ситуації, що склалася, факт перебування земельної ділянки з номером № 4825487600:10:013:0001 у комунальній власності Синюхино-Брідської сільської територіальної громади не може бути самостійною підставою для відмови в державній реєстрації права комунальної власності за Мигіївською сільською територіальною громадою на нерухоме майно, що на ній знаходиться.

За таких обставин суд прийшов до висновку, що Рішення № 72734859 є протиправним і підлягає скасуванню.

Однією з позовних вимог позивача є також зобов'язання відповідачку вчинити права власності за заявником, тобто прийняти рішення на користь позивача.

Відповідно до частини четвертої статті 245 КАС України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов'язати відповідача - суб'єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб'єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб'єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов'язує суб'єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Вище суд встановив, що при прийнятті Рішення № 72734859 відповідачка протиправно перевіряла подані позивачем документи на їх відповідність пункту 491, а не пункту 44 Порядку № 1127.

Оскільки подані документи не були перевірені позивачкою на їх відповідність пункту 44 Порядку № 1127, тому відсутні підстави стверджувати, що позивач виконав усі умови, необхідні для прийняття рішення відповідачкою про реєстрацію права власності на об'єкт нерухомого майна.

Тому позовні вимоги в цій частині задоволенню не підлягають.

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про те, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.

Оскільки спір вирішено на користь суб'єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача, який є суб'єктом владних повноважень, пов'язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір) стягненню з відповідачки не підлягають.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 9, 22, 139, 238, 241-246, 255, 295, 297 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов Мигіївської сільської ради (вул. Первомайська, 50, с. Мигія, Первомайський район, Миколаївська область, 55223; код ЄДРПОУ: 04376937) до державного реєстратора прав на нерухоме майно Дороніної Оксани Сергіївни (вул. Первомайська, 50, с. Мигія, Первомайський район, Миколаївська область, 55223; РНОКПП: НОМЕР_1) задовольнити частково.

2. Визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Дороніної Оксани Сергіївни від 22.04.2024 № 72734859 про відмову в проведенні реєстраційних дій.

3. Зобов'язати державного реєстратора прав на нерухоме майно Дороніну Оксану Сергіївну (вул. Первомайська, 50, с. Мигія, Первомайський район, Миколаївська область, 55223; РНОКПП: НОМЕР_1) повторно розглянути заяву Мигіївської сільської ради (вул. Первомайська, 50, с. Мигія, Первомайський район, Миколаївська область, 55223; код ЄДРПОУ: 04376937) від 16.04.2024 з реєстраційним № 60516898 щодо реєстрації речового права комунальної власності на об'єкт нерухомого майна - «Виробничий будинок з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами» - насосна станція, розташований за адресою: вулиця Київська, № 55а, село Бандурка, Первомайський район, Миколаївська область, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у цьому рішенні.

4. У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

5. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

6. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

7. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до П'ятого апеляційного адміністративного суду.

Суддя В.Г.Ярощук

Рішення складено в повному обсязі 05 серпня 2024 року

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.08.2024
Оприлюднено06.08.2024
Номер документу120810895
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу забезпечення функціонування органів прокуратури, адвокатури, нотаріату та юстиції (крім категорій 107000000), зокрема у сфері

Судовий реєстр по справі —400/4889/24

Рішення від 05.08.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Ярощук В.Г.

Ухвала від 10.06.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Ярощук В.Г.

Ухвала від 30.05.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Ярощук В.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні