Рішення
від 05.08.2024 по справі 560/6423/24
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Копія

Справа № 560/6423/24

РІШЕННЯ

іменем України

05 серпня 2024 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Тарновецького І.І. розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Старосинявської селищної ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом до Старосинявської селищної ради, в якому просить суд:

- визнати протиправними дії Старосинявської селищної ради щодо внесення до порядку денного та проведення голосування по проекту рішення «Про дострокове припинення повноважень Старосинявського селищного голови ОСОБА_1 »;

- визнати протиправним та скасувати рішення Старосинявської селищної ради від 29.03.2024 № 5-49/2024 «Про дострокове припинення повноважень Старосинявського селищного голови ОСОБА_1 »;

- поновити ОСОБА_1 на посаді Старосинявського селищного голови Хмельницького району Хмельницької області;

- стягнути із Старосинявської селищної ради на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 ) середній заробіток за час вимушеного прогулу з 29.03.2024 по день постановлення судового рішення;

- рішення в частині поновлення ОСОБА_1 па посаді Старосинявського селищного голови, стягнення середньомісячного заробітку за час вимушеного прогулу за один місяць звернути до негайного виконання.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що підставою для його звільнення з посади Старосинявського селищного голови стало рішення Старосинявської селищної ради від 29.03.2024 № 5-49/2024 «Про дострокове припинення повноважень Старосинявського селищного голови ОСОБА_1 », яке, на його думку, не відповідає нормам чинного законодавства, оскільки прийняте у спосіб, що суперечить законам України, без урахування всіх обставин, які мають значення для його прийняття, та без належного обґрунтування підстав і причин звільнення з посади селищного голови. Також вказує, що відповідачем не доведено факту порушення селищним головою Конституції та законів України, прав і свобод громадян, незабезпечення здійснення покладених на нього обов`язків. До того ж, зазначає, що відповідачем не дотримано порядку оприлюднення проекту спірного рішення, а саме проект рішення не був опублікований на офіційному сайті селищної ради, не був надісланий депутатам селищної ради на електронну пошту, що унеможливило депутатів підготувати альтернативні проекти рішень селищної ради, обговорити проект з виборцями, па засіданнях депутатських фракцій та груп. Також, як голова селищної ради був позбавлений належним чином підготувати заперечення щодо доводів викладених в проекті рішення.

Ухвалою суду від 20.05.2024 відкрито провадження по справі та повідомлено сторін, що справа буде розглядатись в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Відповідач надав відзив на позов, в якому зазначив, що спірне рішення було прийнято у точній відповідності до процедури, встановленої Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97) та Регламентом Старосинявської селищної ради VIII скликання, затвердженого рішенням сесії Старосинявської селищної ради №4-6/2021 від 26.02.2021.

Позивач подав відповідь на відзив, в якій зазначив про безпідставність вказаних відповідачем у відзиві на позов тверджень.

24.06.2024 на адресу суду від Старосинявської селищної ради надійшли заперечення на відповідь на відзив, в яких відповідач просить суд відмовити в задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 в повному обсязі.

12.07.2024 позивач подав до суду додаткові пояснення у справі.

Розглянувши подані сторонами документи та матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення на них, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

На підставі постанови Старосинявської селищної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області №3 від 08.12.2020 року ОСОБА_1 визнано обраним Старосинявським селищним головою. Строк повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на чергових місцевих виборах згідно ч. 2 ст. 141 Конституції України становить п`ять років.

Згідно наявного в матеріалах справи протоколу №49 пленарного засідання сорок дев`ятої чергової сесії Старосинявської селищної ради судом встановлено, що депутат Старосинявської селищної ради на пленарному засіданні сорок дев`ятої чергової сесії Старосинявської селищної ради ОСОБА_2 виніс пропозицію про включення до порядку денного сесії питання "Про дострокове припинення повноважень Старосинявського селищного голови ОСОБА_1 ".

Рішенням сорок дев`ятої сесії восьмого скликання Старосинявської селищної ради № 1-49/2004 від 29.03.2024 затверджено порядок денний сорок дев`ятої сесії восьмого скликання Старосинявської селищної ради, в якому, зокрема, включено питання про дострокове припинення повноважень Старосинявського селищного голови ОСОБА_1 (п. 5).

Рішення ради № 1-49/2004 від 29.03.2024 підписано секретарем селищної ради ОСОБА_3 .

Рішенням сорок дев`ятої сесії восьмого скликання Старосинявської селищної ради "Про утворення лічильної комісії для таємного голосування" № 3-49/2004 від 29.03.2024 для таємного голосування по питанню "Про дострокове припинення повноважень Старосинявського селищного голови ОСОБА_1 " та "Про обрання секретаря Старосинявської селищної ради" утворено лічильну комісію.

Рішення ради № 3-49/2004 від 29.03.2024 підписано секретарем селищної ради ОСОБА_3 .

Рішенням сорок дев`ятої сесії восьмого скликання Старосинявської селищної ради № 4-49/2004 від 29.03.2024 "Про затвердження форми бюлетеня та уповноваження депутата ОСОБА_2 вести пленарне засідання" затверджено форму бюлетеня для таємного голосування по питанню «Про дострокове припинення повноважень Старосинявського селищного голови Здебського Віталія Едуардовича» та уповноважено ОСОБА_2 (депутата Старосинявської селищної ради) вести пленарне засідання ради при розгляді питання «Про дострокове припинення повноважень Старосинявського селищного голови ОСОБА_1 », підписати зазначене рішення та рішення «Про дострокове припинення повноважень Старосинявського селищного голови ОСОБА_1 ».

Рішення ради № 4-49/2004 від 29.03.2024 підписано депутатом Старосинявської селищної ради Кравчуком Юрієм Миколайовичем.

Відповідно до Протоколу №49 пленарного засідання сорок дев`ятої чергової сесії Старосинявської селищної ради, під час розгляду п`ятого питання порядку денного було ухвалено рішення про дострокове припинення повноважень Старосинявського селищного голови ОСОБА_1 .

Рішенням сорок дев`ятої сесії восьмого скликання Старосинявської селищної ради № 5-49/2004 від 29.03.2024 "Про дострокове припинення повноважень Старосинявського селищного голови Здебського Віталія Едуардовича" висловлено недовіру Старосинявському селищному голові ОСОБА_1 ; припинено достроково повноваження Старосинявського селищного голови Здебського Віталія Едуардовича; звільнено ОСОБА_1 із займаної посади Старосинявського селищного голови відповідно до чинного законодавства України; доручено секретарю Старосинявської селищної ради підписати рішення Старосинявської селищної ради «Про дострокове припинення повноважень Старосинявського селищного голови Здебського Віталія Едуардовича»; доручено секретарю Старосинявської селищної ради підписати розпорядження про звільнення ОСОБА_1 ; зобов`язано ОСОБА_1 передати печатку та справи секретарю Старосинявської селищної ради.

Рішення ради № 5-49/2004 від 29.03.2024 підписано депутатом Старосинявської селищної ради Кравчуком Юрієм Миколайовичем та секретарем селищної ради Пузируком Олександром Миколайовичем.

Також, Рішенням сорок дев`ятої сесії восьмого скликання Старосинявської селищної ради № 6-49/2004 від 29.03.2024 "Про затвердження бюлетеня по таємному голосуванню по питанню "Про обрання секретаря Старосинявської селищної ради", затверджено форму бюлетеня по таємному голосуванню по питанню «Про обрання секретаря Старосинявської селищної ради»; уповноважено ОСОБА_2 (депутата Старосинявської селищної ради) вести пленарне засідання ради при розгляді питання «Про обрання секретаря Старосинявської селищної ради»; уповноважено ОСОБА_2 (депутата Старосинявської селищної ради) підписати зазначене рішення та рішення «Про обрання секретаря Старосинявської селищної ради».

Рішення ради № 6-49/2004 від 29.03.2024 підписано депутатом Старосинявської селищної ради Кравчуком Юрієм Миколайовичем.

Рішенням сорок дев`ятої сесії восьмого скликання Старосинявської селищної ради № 7-49/2004 від 29.03.2024 "Про обрання секретаря Старосинявської селищної ради" рада вирішила обрати за пропозицією депутатів Старосинявської селищної ради секретарем Старосинявської селищної ради Пузирука Олександра Миколайовича. Також зазначеним рішенням ради вирішено доручити підписати дане рішення депутату ОСОБА_2 та опублікувати рішення "Про обрання секретаря Старосинявської селищної ради" на офіційному сайті Старосинявської селищної ради 29.03.2024.

Рішення ради № 7-49/2004 від 29.03.2024 підписано депутатом Старосинявської селищної ради Кравчуком Юрієм Миколайовичем.

Не погоджуючись із рішенням сорок дев`ятої сесії восьмого скликання Старосинявської селищної ради № 5-49/2004 від 29.03.2024 "Про дострокове припинення повноважень Старосинявського селищного голови ОСОБА_1 ", стверджуючи про його невідповідність вимогам законодавства та зазначаючи на порушення процедури його прийняття, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Вирішуючи заявлені позовні вимоги по суті спору, суд враховує наступне.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Аналіз даної норми дає змогу дійти висновку, що діяльність органів державної влади здійснюється у відповідності до спеціально-дозвільного типу правового регулювання, який побудовано на основі принципу «заборонено все, крім дозволеного законом; дозволено лише те, що прямо передбачено законом». Застосування такого принципу суттєво обмежує цих суб`єктів у виборі варіантів чи моделі своєї поведінки, а також забезпечує використання ними владних повноважень виключно в межах закону і тим самим істотно обмежує можливі зловживання з боку держави та її органів.

Вчинення ж державним органом чи його посадовою особою дій у межах компетенції, але непередбаченим способом, у непередбаченій законом формі або з виходом за межі компетенції є підставою для визнання таких дій та правових актів, прийнятих у процесі їх здійснення, неправомірними.

Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування відповідно до Конституції України визначає Закон України від 21.05.1997 №280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі - Закон №280/97-ВР).

Згідно з частиною першою статті 42 Закону №280/97-ВР повноваження сільського, селищного, міського голови починається з моменту оголошення відповідною сільською, селищною, міською виборчою комісією на пленарному засіданні ради рішення про його обрання. Повноваження сільського, селищного, міського голови закінчуються в день відкриття першої сесії відповідної сільської, селищної, міської ради, обраної на наступних чергових місцевих виборах, або, якщо рада не обрана, з моменту вступу на цю посаду іншої особи, обраної на наступних місцевих виборах, крім випадків дострокового припинення його повноважень відповідно до частини першої та другої статті 79 цього Закону.

Частиною першою - третьою статті 79 Закону №280/97-ВР передбачено, що повноваження сільського, селищного, міського голови, вважаються достроково припиненими у разі:

1) його звернення з особистою заявою до відповідної ради про складення ним повноважень голови;

2) припинення його громадянства;

3) набрання законної сили обвинувальним вироком щодо нього;

3-1) набрання законної сили рішенням суду про притягнення його до відповідальності за правопорушення, пов`язане з корупцією, яким накладено стягнення у виді позбавлення права займати посади або займатися діяльністю, що пов`язані з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування;

3-2) набрання законної сили рішенням суду про визнання його активів або активів, набутих за його дорученням іншими особами або в інших передбачених статтею 290 Цивільного процесуального кодексу України випадках, необґрунтованими та їх стягнення в дохід держави;

4) відкликання з посади за народною ініціативою;

5) визнання його судом недієздатним, безвісно відсутнім або оголошення таким, що помер;

6) його смерті.

Повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути також достроково припинені, якщо він порушує Конституцію або закони України, права і свободи громадян, не забезпечує здійснення наданих йому повноважень.

Повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути достроково припинені також у випадках, передбачених законами України «Про військово-цивільні адміністрації», «Про правовий режим воєнного стану».

Повноваження сільського, селищного, міського голови за наявності підстав, передбачених абзацом першим частини другої цієї статті, можуть бути припинені достроково за рішенням місцевого референдуму або за рішенням відповідної ради, прийнятим шляхом таємного голосування не менш як двома третинами голосів депутатів від загального складу ради. Порядок проведення місцевого референдуму щодо дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови визначається законом про місцеві референдуми.

Пунктом 10 частини першої статті 26 Закону №280/97-ВР визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішується питання щодо прийняття рішення про недовіру сільському, селищному, міському голові.

Відповідно до пункту 16 частини першої статті 26 Закону №280/97-ВР прийняття рішення про дострокове припинення повноважень сільського, селищного, міського голови у випадках, передбачених цим Законом, вирішується виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.

У контексті спірних правовідносин, які виникли у зв`язку із прийняттям оспорюваних позивачем рішень, суд зауважує, що прийняття таких рішень є законодавчо передбаченим правом селищної ради, реалізація якого має відбуватися у порядку та спосіб, визначені законом, а прийняття рішень, зокрема, щодо дострокового припинення повноважень селищного голови у випадках, передбачених Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», належить до виключних повноважень відповідної ради.

Такі повноваження є дискреційними, а тому адміністративний суд при розгляді цієї справи не може здійснювати повторну перевірку роботи голови селищної ради щодо належного чи неналежного здійснення наданих йому повноважень, допущення ним у своїй діяльності порушень законодавства України, прав і свобод громадян, як і не може переоцінювати позицію (волевиявлення) депутатів селищної ради, які проголосували за необхідність дострокового припинення повноважень селищного голови.

Водночас здійснення таких дискреційних повноважень, як звільнення, у рамках встановленої процедури дострокового припинення повноважень голови селищної ради має відбуватися з дотриманням критеріїв правової (справедливої) процедури як складової принципу верховенства права (частина перша статті 8 Конституції України) і принципу законності (частина друга статті 19 Конституції України).

Отже, оскаржуване рішення відповідача повинне бути перевірене адміністративним судом на предмет законності та легітимності, а не доцільності їх прийняття.

Аналогічна позиція викладена у постанові Верховного Суду від 21.12.2023 у справі № 440/2017/20.

Подібні за змістом висновки висловлені Верховним Судом у постановах від 26.06.2019 у справі №1640/3394/18, від 22.04.2020 у справі №360/2169/19 і надалі підтримані у постановах Верховного Суду від 04.06.2020 у справі №802/1463/18-а, від 21.10.2021 у справі №240/6076/18, а також від 23.06.2023 у справі №240/39337/21.

Суд акцентує увагу на позиції Великої Палати Верховного Суду, що під час вирішення тотожних спорів суди мають враховувати саме останню правову позицію Верховного Суду (зазначена позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 30.01.2019 у справі №755/10947/17).

У постанові від 08.07.2021 року у справі № 160/674/19 Верховний Суд дійшов висновку, що правова процедура (fair procedure - справедлива процедура) є складовою принципу законності та принципу верховенства права і передбачає правові вимоги до належного прийняття актів органами публічної влади. Правова процедура встановлює чітку послідовність дій проведення такої перевірки із зазначенням способів та методів її здійснення, підстав, порядку, форми та строків такої діяльності.

Верховний Суд у постанові від 27.09.2023 у справі № 160/19656/21 дійшов висновку, що правова процедура встановлює межі вчинення повноважень органом публічної влади і, в разі її неналежного дотримання, дає підстави для оскарження таких дій особою, чиї інтереси вона зачіпає, до суду. Встановлена правова процедура як складова принципу законності та принципу верховенства права є важливою гарантією недопущення зловживання з боку органів публічної влади під час прийняття рішень та вчинення дій, які повинні забезпечувати справедливе ставлення до особи. Ця правова процедура спрямована на забезпечення загального принципу юридичної визначеності, складовою якої є принцип легітимних очікувань як один з елементів принципу верховенства права.

Відповідно до частини першої статті 46 Закону №280/97-ВР сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

Наступні сесії ради скликаються: сільської, селищної, міської - відповідно сільським, селищним, міським головою; районної у місті, районної, обласної - головою відповідної ради (частина четверта статті 46 Закону №№280/97-ВР).

Згідно положень частин десятої - тринадцятої та п`ятнадцятої статті 46 Закону №№280/97-ВР рішення про скликання сесії ради відповідно до частин четвертої, шостої та восьмої цієї статті доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради.

Сесію сільської, селищної, міської ради відкриває і веде відповідно сільський, селищний, міський голова, а у випадках, передбачених частиною шостою цієї статті, - секретар ради; сесію районної у місті, районної, обласної ради - голова ради або відповідно заступник голови районної у місті, районної ради чи перший заступник, заступник голови обласної ради. У випадку, передбаченому частиною восьмою цієї статті, сесію відкриває за дорученням групи депутатів, з ініціативи якої скликана сесія, один з депутатів, що входить до її складу, а веде за рішенням ради - один з депутатів цієї ради.

Сесія ради є повноважною, якщо в її пленарному засіданні бере участь більше половини депутатів від загального складу ради.

Пропозиції щодо питань на розгляд ради можуть вноситися сільським, селищним, міським головою, постійними комісіями, депутатами, виконавчим комітетом ради, головою місцевої державної адміністрації, головою районної, обласної ради, загальними зборами громадян. Пропозиції щодо прийняття рішень, які відповідно до закону є регуляторними актами, вносяться з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

Порядок проведення першої сесії ради, порядок обрання голови та заступника (заступників) голови районної у місті, районної, обласної ради, секретаря сільської, селищної, міської ради, скликання чергової та позачергової сесії ради, призначення пленарних засідань ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії визначаються регламентом ради з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності". До прийняття регламенту ради чергового скликання застосовується регламент ради, що діяв у попередньому скликанні.

Протоколи сесій сільської, селищної, міської ради, прийняті нею рішення підписуються особисто сільським, селищним, міським головою, районної у місті, районної, обласної ради - головою відповідної ради, у разі їх відсутності - відповідно секретарем сільської, селищної, міської ради, відповідно заступником голови районної у місті, районної ради чи першим заступником, заступником голови обласної ради, а у випадку, передбаченому частинами сьомою та восьмою цієї статті, - депутатом ради, який за дорученням депутатів головував на її засіданні.

Рішенням Старосинявської селищної ради №4-6/2021 від 26.02.2021 затверджено Регламент Старосинявської селищної ради восьмого скликання (далі Регламент).

Відповідно змісту Регламенту, регламент Старосинявської селищної ради VIIІ скликання (далі - Регламент) - це нормативно-правовий акт, який встановлює порядок діяльності Старосинявської селищної ради, її органів та посадових осіб, депутатських фракцій, груп, депутатів, порядок скликання та проведення сесій ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради та визначає інші питання роботи Старосинявської селищної ради (далі - Рада) та її органів. Якщо законодавством України встановлено іншу процедуру розгляду Радою окремих питань, зазначені питання розглядаються в порядку, передбаченому чинним законодавством.

Статтею 23 Регламенту передбачено, що Старосинявська селищна рада проводить свою роботу сесійно. Сесії селищної ради складаються з пленарних засідань і засідань постійних і тимчасових комісій. Сесії ради, окрім першої, скликаються селищним головою, крім випадків, передбачених чинним законодавством.

Згідно статті 20 Регламенту селищна рада проводить свою роботу сесійно. Сесії селищної ради складаються з пленарних засідань і засідань постійних депутатських комісій. Пленарні засідання проводяться в актовому залі селищної ради, за потреби можуть проводитись в інших приміщеннях селищної ради. У разі потреби головуючий на пленарному засіданні може оголосити перерву, під час якої постійна депутатська комісія, депутатська фракція чи група може провести своє термінове засідання. За день до пленарного засідання сесії селищної ради або напередодні під керівництвом селищного голови, за участі секретаря ради, за потреби, проводиться засідання голів постійних депутатських комісій, керівників депутатських фракцій та груп.

Положеннями статті 23 Регламенту визначено, що Старосинявська селищна рада проводить свою роботу сесійно. Сесії селищної ради складаються з пленарних засідань і засідань постійних і тимчасових комісій. Перша сесія новообраної селищної ради скликається Старосинявською територіальною виборчою комісією не пізніш як через два тижні після реєстрації новообраних депутатів ради у кількості, яка забезпечує повноважність складу ради відповідно до статті 45 цього Закону. Перше пленарне засідання першої сесії відкриває голова Старосинявської територіальної виборчої комісії, який інформує раду про підсумки виборів депутатів. З часу обрання голови ради він веде пленарні засідання ради відповідно до вимог цього Закону та регламенту ради. Наступні сесії Старосинявської селищної ради скликаються селищим головою, крім випадків, передбачених чинним законодавством. Сесія Старосинявської селищної ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок - не рідше ніж один раз на місяць (крім випадків скликання позачергових сесій). Розпорядження про скликання сесій оприлюднюююється на офіційному сайті Старосинявської селищної ради не пізніше, як за десять днів, а у виняткових випадках - за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради. Сесія ради є повноважною, якщо на її засіданні присутні більше половини депутатів від загального складу ради. Сесія ради може проводитись протягом двох або більше пленарних засідань. Пленарні засідання сесії селищної ради відкриває і веде селищний голова, а у випадках, передбачених чинним законодавством і цим регламентом, - секретар селищної ради чи депутат селищної ради. Відкриваючи сесію, головуючий оголошує результати реєстрації депутатів і наявність кворуму, повідомляє про склад запрошених і присутніх на сесії депутатів інших рад, представників органів державної влади, об`єднань громадян, засобів масової інформації, окремих громадян тощо. Якщо на початку чи в ході пленарного засідання сесії селищної ради буде встановлено, що в його роботі бере участь половина чи менше половини депутатів від загального складу ради, головуючий має право перенести його на інший час.

Відповідно до статті 27 Регламенту, для підрахунку голосів на сесії, з числа депутатів селищної ради створюється лічильна комісія на термін повноважень ради в кількості 3 - х чоловік. Лічильна комісія обирає зі свого складу голову, заступника та секретаря комісії. У випадку відсутності на пленарному засіданні члена лічильної комісії рада може за необхідності обрати на період даного пленарного засідання нового члена або новий склад лічильної комісії. Для проведення таємного голосування кількісний та персональний склад лічильної комісії визначається рішенням сесії селищної ради. Перед проведенням таємного голосування голова лічильної комісії представляє депутатам форму та зміст бюлетеня для таємного голосування, роз`яснює порядок проведення голосування. Лічильна комісія здійснює підрахунок голосів при прийнятті рішень відкритим поіменним голосуванням шляхом занесення результатів до форми 1 - ПГ.

Положеннями статті 29 Регламенту визначено, зокрема, що пропозиції щодо питань на розгляд ради можуть вноситися селищним головою, депутатськими комісіями, окремими депутатами, виконавчим комітетом, виконавчими органами селищної ради, депутатськими фракціями та групами, загальними зборами громадян, а також у порядку місцевої ініціативи. Розпорядження селищного голови про скликання сесії оприлюднюється на офіціному сайті Старосинявської селищної ради за 10 днів до початку сесії. Проєкти рішень із відповідними погодженнями, інші документи й матеріали з питань, які вносяться на розгляд ради, подаються в апарат ради за 10 днів і доводяться до відома депутатів шляхом надсилання документів на електронні адреси, які вказані депутатами та оприлюднені на сайті селищної ради, одночасно з орієнтовним порядком денним не пізніше, як за три дні до відкриття сесії, крім випадку скликання позачергової сесії. Персональну відповідальність за підготовку проєктів документів, що вносяться на розгляд сесії несе секретар ради. Депутати ознайомлюються з проєктами рішень, які мають бути винесені на розгляд сесії Старосинявської селищної ради, одночасно з їх оприлюдненням на сайті селищної ради. Проекти рішень, що вносяться на розгляд ради, попередньо розглядаються постійними комісіями ради. Проєкт рішення готує розробник питання у селищній раді або, за розпорядженням селищного голови чи за дорученням селищної ради, відповідні виконавчі органи (відділи, управління) селищної ради. Розробник проєкту рішення робить доповідь на пленарному засіданні селищної ради. Селищний голова, постійні комісії селищної ради, депутатські фракції і групи, депутати мають право вносити альтернативні проєкти рішень з питань, внесених на розгляд селищної ради. Розробники внесеного альтернативного проєкту рішення мають право на співдоповідь на пленарному засіданні селищної ради. Усі проєкти рішень для оприлюднення на офіційному сайті селищної ради, відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації», подаються секретарю селищної ради, не пізніше, як за 15 робочих днів до їх розгляду на сесії селищної ради. Секретар селищної ради через апарат ради оприлюднює на офіційному сайті селищної ради поданий проєкт рішення протягом доби після подання.

Відповідно до статті 30 Регламенту, зокрема, на початку сесії рада затверджує порядок денний. Після затвердження переліку питань порядку денного рада затверджує порядок (послідовність) розгляду питань порядку денного. Першими питаннями порядку денного завжди розглядати депутатські запити. За обґрунтованими мотивами селищна рада більшістю від присутніх депутатів на пленарному засіданні сесії селищної ради може прийняти рішення про проведення закритого пленарного засідання чи закритого розгляду одного з питань порядку денного. У цьому випадку право присутності на пленарному засіданні мають тільки депутати селищної ради. Щодо інших осіб, у т.ч. і фахівців, які дають пояснення, так само як і щодо часу їх присутності, селищна рада більшістю від присутніх на пленарному засіданні депутатів приймає окреме рішення. Перед початком розгляду та голосуванням з кожного питання головуючий оголошує назву проєкту рішення згідно з порядком денним, доповідач текст рішення та висновки і рекомендації постійних комісій селищної ради. Рішення ради з будь-якого питання після його обговорення приймається на її пленарному засіданні у такій послідовності: а) проект рішення ставиться на голосування за основу; б) після цього ставляться на голосування, у порядку надходження, усі зміни та доповнення, що надійшли під час обговорення проекту; в) проект рішення ставиться на голосування в цілому як рішення з урахуванням змін та доповнень, підтриманих більшістю депутатів від загального складу ради. Після голосування головуючий оголошує його підсумки: кількість голосів поданих «за», «проти», «утримались», а також висновок «рішення прийнято» або рішення «не прийнято». Позачерговим правом виступу у дискусії користуються селищний голова, секретар селищної ради, голови постійних комісій, якщо вони не внесені в список для виступу.

19.03.2024 своїм розпорядженням № 69/2024-р голова Старосинявської селищної ради ОСОБА_1 призначив проведення чергової сесії на 29.03.2024.

Згідно наявного в матеріалах справи протоколу №49 пленарного засідання сорок дев`ятої чергової сесії Старосинявської селищної ради судом встановлено, що депутат Старосинявської селищної ради на пленарному засіданні сорок дев`ятої чергової сесії Старосинявської селищної ради ОСОБА_2 виніс пропозицію про включення до порядку денного сесії питання "Про дострокове припинення повноважень Старосинявського селищного голови ОСОБА_1 ".

Рішенням сорок дев`ятої сесії восьмого скликання Старосинявської селищної ради № 1-49/2004 від 29.03.2024 затверджено порядок денний сорок дев`ятої сесії восьмого скликання Старосинявської селищної ради, в якому, зокрема, включено питання про дострокове припинення повноважень Старосинявського селищного голови ОСОБА_1 (п. 5).

Рішення ради № 1-49/2004 від 29.03.2024 підписано секретарем селищної ради ОСОБА_3 .

Рішенням сорок дев`ятої сесії восьмого скликання Старосинявської селищної ради № 5-49/2004 від 29.03.2024 "Про дострокове припинення повноважень Старосинявського селищного голови Здебського Віталія Едуардовича" висловлено недовіру Старосинявському селищному голові ОСОБА_1 ; припинено достроково повноваження Старосинявського селищного голови Здебського Віталія Едуардовича; звільнено ОСОБА_1 із займаної посади Старосинявського селищного голови відповідно до чинного законодавства України; доручено секретарю Старосинявської селищної ради підписати рішення Старосинявської селищної ради «Про дострокове припинення повноважень Старосинявського селищного голови Здебського Віталія Едуардовича»; доручено секретарю Старосинявської селищної ради підписати розпорядження про звільнення ОСОБА_1 ; зобов`язано ОСОБА_1 передати печатку та справи секретарю Старосинявської селищної ради.

Рішення ради № 5-49/2004 від 29.03.2024 підписано депутатом Старосинявської селищної ради Кравчуком Юрієм Миколайовичем та секретарем селищної ради Пузируком Олександром Миколайовичем.

Судом встановлено та не заперечується відповідачем, що питання про дострокове припинення повноважень Старосинявського селищного голови ОСОБА_1 не проходило процедуру попереднього розгляду цього проекту в постійних комісіях ради, до сфери повноважень яких належить це питання.

З протоколу №49 пленарного засідання сорок дев`ятої чергової сесії Старосинявської селищної ради вбачається, що всього в раді 26 депутатів.

Головуючий, Віталій Здебський, селищний голова оголосив, що на початок сорок дев`ятої чергової сесії Старосинявської селищної ради восьмого скликання зареєстровано 17 депутатів та голова селищної ради. Сесію ради оголошено відкритою.

Також, головуючий запропонував затвердити порядок денний 49-ї сесії Старосинявської селищної ради восьмого скликання.

Депутат Старосинявської селищної ради на пленарному засіданні сорок дев`ятої чергової сесії Старосинявської селищної ради ОСОБА_2 виніс пропозицію про включення до порядку денного сесії питання "Про дострокове припинення повноважень Старосинявського селищного голови ОСОБА_1 ".

Підсумки голосування: «За» - 18, «Проти» - 2, «Утрималися» - 0, відсутні - 4.

Вирішили: внести до порядку денного питання "Про дострокове припинення повноважень Старосинявського селищного голови ОСОБА_1 ".

Головуючий Віталій Здебський зазначив, що якщо у присутніх пропозицій до порядку денного немає, ставить на голосування прийняття рішення "Про затвердження порядку денного 49-ї чергової сесії ради" в цілому з проголосованими пропозиціями".

Підсумки голосування: «За» - 21, «Проти» - 0, «Утрималися» - 0, відсутні - 4.

Вирішили: прийняти рішення № 1-49/2004 від 29.03.2024 "Про затвердження порядку денного сорок дев`ятої сесії ради", в якому, зокрема, включено питання про дострокове припинення повноважень Старосинявського селищного голови ОСОБА_1 (п. 5).

Відповідно до протоколу головуючий запропонував перейти до розгляду питань порядку денного.

Відповідно до п. 3 протоколу Про переобрання лічильної комісії по таємному голосуванню по питаннях "Про обрання секретаря Старосинявської селищної ради" та "Про дострокове припинення повноважень Старосинявського селищного голови ОСОБА_1 ".

Слухали: ОСОБА_4 - депутат селищної ради "Про обрання секретаря Старосинявської селищної ради" та "Про дострокове припинення повноважень Старосинявського селищного голови ОСОБА_1 ". Запропонував лічильну комісію в складі депутатів ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7

Приступили до голосування.

Депутати ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 - виступили з заявою, що при процедурі голосування по даному питанню участі не беруть.

Головуючий поставив на голосування проект рішення "Про переобрання лічильної комісії по таємному голосуванню по питаннях "Про обрання секретаря Старосинявської селищної ради" та "Про дострокове припинення повноважень Старосинявського селищного голови ОСОБА_1 "" прийняти за основу і в цілому.

Підсумки голосування: «За» - 17, «Проти» - 0, «Утрималися» - 0, відсутні - 5.

Вирішили: прийняти рішення № 3-49/2024 «Про переобрання лічильної комісії по таємному голосуванню по питаннях «Про обрання секретаря Старосинявської селищної ради» та «Про дострокове припинення повноважень Старосинявського селищного голови ОСОБА_1 » питанню»».

ОСОБА_5 - депутат селищної ради - запропонував оголосити перерву та підготувати реєстри, бюлетені для проведення таємного голосування.

Головуючий - оголосив перерву на 20 хвилин.

Голосування проходило шляхом підняття рук: за - одноголосно.

Оскільки наступні проекти рішень стосуються селищного голови, який є головуючим на пленарному засіданні, а секретар ради не обраний тому необхідно для уникнення реального конфлікту інтересів обрати головуючого з числа депутатів для розгляду питань що стосуються дострокового припинення повноважень Старосинявського селищного голови ОСОБА_1 .

Згідно п. 4 протоколу Про затвердження форми бюлетеня та уповноваження депутата ОСОБА_2 вести пленарне засідання.

Слухали: ОСОБА_5 - депутата селищної ради «Про затвердження форми бюлетеня та уповноваження депутата ОСОБА_2 вести пленарне засідання».

Приступили до голосування.

Головуючий поставив на голосування проект рішення «Про затвердження форми бюлетеня та уповноваження депутата ОСОБА_2 вести пленарне засідання» прийняти за основу і в цілому.

Підсумки голосування:: «За» - 21: «Проти» - 0: «Утримався» - 0; «Відсутній» - 3 Вирішили: прийняти рішення № 4-49/2024 «Про затвердження форми бюлетеня та уповноваження депутата ОСОБА_2 вести пленарне засідання».

Пленарне засідання ради продовжує вести уповноважений депутат селищної ради ОСОБА_2 .

Відповідно до п. 5 протоколу Про дострокове припинення повноважень Старосинявського селищного голови ОСОБА_1 .

ОСОБА_2 - голова лічильної комісії - поступила пропозиція депутата ОСОБА_5 : під час проведення таємного голосування в залі залишитись лише депутатам. Тому ОСОБА_2 попросив всіх присутніх в залі, окрім депутатів, залишити зал засідань.

У великому залі засідань ради проходить процедура таємного голосування по питанню «Про дострокове припинення повноважень Старосинявського селищного голови ОСОБА_1 ».

Згідно протоколу № 1 засідання лічильної комісії про результати таємного голосування по питанню «Про дострокове припинення повноважень голови Старосинявської селищної ради ОСОБА_1 » від 29 березня 2024 року.

Відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». Регламенту Старосинявської селищної ради за результатами голосування лічильна комісія встановила:

1. Кількість депутатів та селищний голова, які включені в реєстр для отримання бюлетенів 25.

2. Кількість виготовлених бюлетенів 26

3. Кількість голосуючих, які отримали бюлетені 21.

4. Кількість відсутніх депутатів 3.

5. Кількість депутатів, які не взяли участі в голосуванні 4.

6. Кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними 0.

7. Кількість голосів, які підтримали кандидата (за) 20.

8. Кількість голосів, які не підтримали кандидата (проти) 1.

9. Кількість голосів, які утримались 0.

10. Кількість погашених бюлетенів 5.

На підставі результатів підрахунку голосів лічильна комісія вирішила: питання «Про дострокове припинення повноважень Старосннявського селищного голови ОСОБА_1 » прийнято.

Прийнято рішення № 5-49/2024 «Про дострокове припинення повноважень Старосинявського селищного голови ОСОБА_1 ».

До матеріалів справи долучено протокол №49 пленарного засідання сорок дев`ятої чергової сесії Старосинявської селищної ради та протокол засідання лічильної комісії №1 від 29.03.2024.

Тобто, протоколом пленарного засідання сорок дев`ятої чергової сесії Старосинявської селищної ради підтверджується винесення у порядку до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та до Регламенту Старосинявської селищної ради питання «Про дострокове припинення повноважень Старосинявського селищного голови ОСОБА_1 », внесеного до порядку денного шляхом голосування. Оскільки з 26 депутатів Старосинявської селищної ради «За» проголосувало 21, означене питання було включено до порядку денного, та за наслідками його розгляду та таємного голосування голосами 20 депутатів рішення було прийнято.

Таким чином ураховуючи те, що депутати Старосинявської селищної ради проголосували за включення до порядку денного розгляд питання "Про дострокове припинення повноважень Старосинявського селищного голови ОСОБА_1 ", а постійні комісії селищної ради є її органом і складаються з депутатів цієї ради, то відсутність попереднього погодження проекту спірного рішення постійною комісією не може бути безумовною підставою для його скасування, оскільки в даному випадку є: 1) цілеспрямований намір і вагома для прийняття такого рішення; 2) підставність та очевидність даного рішення, що на думку ради, має під собою певні юридичні підґрунтя; 3) вирішення означеного питання є виключною компетенцією депутатів ради та належить до її дискреційних повноважень.

Такий висновок узгоджується із правовою позицією, висловленою Верховним Судом у постанові від 03.10.2023 у справі №280/8088/21, Касаційним адміністративним судом у складі Верховного Суду в постанові від 21.12.2023 у справі №440/2017/20.

Також, суд не бере до уваги твердження позивача про порушення відповідачем Регламенту Старосинявської селищної ради, саме щодо не невключення до проекту порядку денного питання про дострокове припинення повноважень при підготовці питань до розгляду на пленарному засіданні ради, оскільки, як зазначено вище, останнє було ініційоване депутатами ради до розгляду під час проведення пленарного засідання сесії ради.

Позивач також стверджує, що зміст оскаржуваного проекту був невідомий депутатам ради, однак з матеріалів справи судом встановлено, що суб`єктами подання проекту рішення було 2/3 депутатів від загального складу ради, на проекті рішення наявні 18 підписів, отже твердження позивача щодо необізнаності депутатів спростовується копією проекту рішення, що наявний в матеріалах справи.

Стосовно посилання позивача на обов`язковість оприлюднення проектів рішення, суд зазначає, що оскільки питання «Про дострокове припинення повноважень Старосинявського селищного голови ОСОБА_1 » не було включене до проекту порядку денного, таке спірне рішення, відповідно, не могло бути оприлюднене у порядку статті 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації».

Також суд зазначає, що частиною 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» встановлено, що в період дії воєнного стану на акти органів місцевого самоврядування, військово - цивільних адміністрацій та військових адміністрацій, а також їх посадових осіб не поширюються вимоги пункту 3 частини першої (у частині оприлюднення проектів актів), частини четвертої статті 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації», Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» та Закону України «Про державну допомогу суб`єктам господарювання».

При цьому, матеріали справи містять відомості про те, що позивач на момент перебування на посаді голови селищної ради видав Доручення селищного голови від 08.04.2022 № 1 "Про обмеження роботи офіційного веб-сайту в мережі Інтернет Старосинявської селищної ради".

Щодо тверджень позивача про відсутність підстав для визначення «невідкладності» розгляду проекту рішення «Про дострокове припинення повноважень Старосинявського селищного голови ОСОБА_1 » суд зазначає таке.

Відповідно до ч. 1-4, ч. 6 ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні, рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

Рішення ради щодо безоплатної передачі земельної ділянки комунальної власності у приватну власність (крім земельних ділянок, що перебувають у користуванні громадян, та випадків передачі земельної ділянки власнику розташованого на ній жилого будинку, іншої будівлі, споруди) приймається не менш як двома третинами голосів депутатів від загального складу ради.

Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбаченихпунктами 4і16 статті 26,пунктами 1,29і31 статті 43тастаттями 55,56цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням. Результати поіменного голосування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно доЗакону України"Про доступ до публічної інформації". На офіційному веб-сайті ради розміщуються в день голосування і зберігаються протягом необмеженого строку всі результати поіменних голосувань. Результати поіменного голосування є невід`ємною частиною протоколу сесії ради.

Виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради в межах своїх повноважень приймає рішення. Рішення виконавчого комітету приймаються на його засіданні більшістю голосів від загального складу виконавчого комітету і підписуються сільським, селищним, міським головою, головою районної у місті ради.

Отже, статтею 59 «Про місцеве самоврядування в Україні» не визначено вичерпного переліку «невідкладних випадків», відтак рада може самостійно визначити підстави та випадки, які зумовлюють віднесення питання до невідкладного.

Також, суд зауважує, що згідно протоколу №49 пленарного засідання головуючим на пленарному засіданні сесії був позивач, яким було поставлено пропозицію на голосування про включення до Порядку денного пленарного засідання в порядку невідкладності Проекту рішення, при цьому, жодних коментарів та обґрунтованих заперечень ОСОБА_1 висловлено не було.

Ступінь нагальності вирішення питань місцевого значення визначається місцевою радою самостійно, оскільки орган місцевого самоврядування, як представник територіальної громади, наділений повноваженнями на вирішення питань місцевого значення, і саме місцева, селищна, сільська рада вирішує, які питання є для громади першочерговими та потребують негайного вирішення.

У постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 20.01.2022 по справі № 317/142/18 зроблено правовий висновок: «рішення місцевої ради, у тому числі з організаційних питань, мають прийматися безпосередньо на засіданні ради і не можуть вирішуватися за межами сесійної зали».

Також, суд бере до уваги, що питання недовіри з тим самим обґрунтуванням вже було винесено на пленарне засідання ради, що підтверджується витягом з протоколу №39 пленарного засідання тридцять дев`ятої чергової сесії селищної ради, яка відбувалась з 28.06.2023 по 16.08.2023, з чого можна зробити висновок, що позивач був обізнаний з питанням/підставами недовіри.

Ще однією підставою протиправності дій відповідача, на думку позивача, слугувало те, що прийняте рішення № 5-49/2004 від 29.03.2024 сорок дев`ятої сесії восьмого скликання Старосинявської селищної ради «Про дострокове припинення повноважень Старосинявського селищного голови ОСОБА_1 » підписано не уповноваженою на те особою - депутатом ОСОБА_8 , суд зазначає наступне.

Відповідно до протоколу №49 пленарного засідання сорок дев`ятої чергової сесії Старосинявської селищної ради, суд встановив, що Рішенням від 29.03.2024 № 4-49/2024 «Про затвердження форми бюлетеня та уповноваження депутата ОСОБА_2 вести пленарне засідання» Старосинявська селищна рада доручила вести пленарне засідання депутату - ОСОБА_2 , оскільки у ОСОБА_1 був наявний реальний конфлікт інтересів, а також проект рішення стосувався його особисто.

Статтею 59-1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, сільський, селищний, міський голова, секретар, депутат сільської, селищної, міської ради, голова, заступник голови, депутат районної, обласної, районної у місті ради публічно повідомляє про конфлікт інтересів, який виник під час участі у засіданні ради, іншого колегіального органу (комісії, комітету, колегії тощо), відповідному колегіальному органу та не бере участі у розгляді, підготовці та прийнятті рішень відповідним колегіальним органом.

Також, судом з матеріалів справи встановлено, що секретар ради на час голосування за проект рішення «Про дострокове припинення повноважень Старосинявського селищного голови ОСОБА_1 » не був обраний.

Представник відповідача у відзиві на позов зазначив, що оскільки секретар ради на час голосування за проект рішення «Про дострокове припинення повноважень Старосинявського селищного голови ОСОБА_1 » не був обраний, відповідно було використано аналогію Закону, а саме частину 8 статті 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» відповідно до якої у разі якщо посадові особи, зазначені у частинах четвертій та шостій цієї статті, у двотижневий строк не скликають сесію на вимогу суб`єктів, зазначених у частині сьомій цієї статті, або у разі, якщо такі посади є вакантними, сесія може бути скликана депутатами відповідної ради, які становлять не менш як одну третину складу ради, або постійною комісією ради.

Частиною 10 цієї статті Закону визначено, що сесію сільської, селищної, міської ради відкриває і веде відповідно сільський, селищний, міський голова, а у випадках, передбачених частиною шостою цієї статті, - секретар ради; сесію районної у місті, районної, обласної ради - голова ради або відповідно заступник голови районної у місті, районної ради чи перший заступник, заступник голови обласної ради. У випадку, передбаченому частиною восьмою цієї статті, сесію відкриває за дорученням групи депутатів, з ініціативи якої скликана сесія, один з депутатів, що входить до її складу, а веде за рішенням ради - один з депутатів цієї ради.

Отже, в даному випадку, відповідач діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачений Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Щодо тверджень позивача про відсутність будь-яких правових підстав для прийняття спірного рішення, відсутності порушень позивачем вимог законів та Конституції України у зв`язку з тим, що кожен факт правопорушення має бути доведений у встановленому законодавством порядку, оскільки щодо кожної категорії правопорушень існує чітко визначений законодавством порядок доведення вини і визнання особи винною у їх вчиненні, суд зазначає таке.

З матеріалів справи вбачається, що підставою для внесення до порядку денного питання «Про дострокове припинення повноважень Старосинявського селищного голови ОСОБА_1 » зазначено незабезпечення здійснення позивачем як головою Старосинявської селищної ради наданих йому повноважень, а саме:

- невиконання рішень ради та інших нормативно правових актів;

- нескликання сесій ради в строк встановлений законодавством;

- відсутність звітів перед радою та територіальною громадою про свою роботу на посаді селищного голови;

- надання неповної та недостовірної інформації депутатам Старосинявської селищної ради, а також наявності в його діях порушення прав та свобод членів територіальної громади (громадян) у справі № 684/254/22, порушення законодавства "Про захист персональних даних" справа №684/297/22 та незабезпечення здійснення наданих йому законодавством повноважень.

Відповідно до усталених висновків Верховного Суду прийняття рішення щодо дострокового припинення повноважень селищного голови у випадках, передбачених Законом №280/97-ВР, належать до виключних повноважень відповідної ради, які є дискреційними, а тому суд при розгляді цієї справи не може здійснювати повторну перевірку роботи голови селищної ради щодо належного чи неналежного здійснення наданих йому повноважень чи (не)допущення ним у своїй діяльності порушень законів та Конституції України та, відповідно, не надає оцінку волевиявленню депутатів селищної ради, які проголосували за необхідність дострокового припинення повноважень позивача як селищного голови.

Як наслідок, судом не досліджуються долучені позивачем докази на предмет підтвердження викладених позивачем доводів щодо невчинення ним жодних порушень вимог законів та Конституції України при здійсненні повноважень Старосинявського селищного голови.

Інших доводів, що можуть вплинути на правильність вирішення судом спору, що розглядається, матеріали справи не містять.

З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку про відсутність з боку відповідача порушень процедури прийняття спірного рішення, у той час як доводи позивача, крім спростованих судом щодо процедури його прийняття, зводяться до оцінки його роботи голови як голови селищної ради в розрізі заявлених відповідачем підстав для внесення до порядку денного питання «Про дострокове припинення повноважень Старосинявського селищного голови ОСОБА_1 », оцінки волевиявлення депутатів селищної ради, які проголосували за необхідність дострокового припинення повноважень позивача як селищного голови.

Як зазначалося вище, відповідно до висновків Верховного Суду, зокрема викладених в постанові від 23 червня 2023 року у справі №240/39337/21, прийняття рішення щодо дострокового припинення повноважень селищного голови у випадках, передбачених Законом №280/97-ВР, належать до виключних повноважень відповідної ради, які є дискреційними, а тому суд при розгляді цієї справи не може здійснювати повторну перевірку роботи голови селищної ради щодо належного чи неналежного здійснення наданих йому повноважень чи (не)допущення ним у своїй діяльності порушень законів та Конституції України та, відповідно, не надає оцінку волевиявленню депутатів селищної ради, які проголосували за необхідність дострокового припинення повноважень позивача як селищного голови.

Суд звертає увагу, що рішення ради по дострокове припинення повноважень голови селищної ради може бути предметом судового оскарження, проте лише в частині дотримання визначеної законодавством процедури його прийняття.

Слід зазначити, що сесія селищної ради була повноважною, рішення про дострокове припинення повноважень голови прийнято більшістю голосів, що відповідає вимогам про необхідність голосування двома третинами загальної кількості депутатів для прийняття рішення.

Селищний голова перш за все є посадовою особою самої ради, їй підзвітна та перед нею відповідальна за організацію роботи ради. З огляду на те, що більш ніж 2/3 від загального складу депутатів селищної ради у визначений законом спосіб висловились про неналежне виконання своїх зобов`язань позивачем, то прийняття депутатами рішення про дострокове припинення його повноважень є цілком обґрунтованим, оскільки продовження виконання своїх обов`язків селищним головою в такому випадку суперечитиме засадам місцевого самоврядування, які відповідно до ст. 4 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" ґрунтуються на принципі виборності як представницьких органів - сільських, селищних, міських рад, так і сільських, селищних міських голів. Орган місцевого самоврядування в межах закону має повне право вільно вирішувати будь-яке питання, яке не вилучене із сфери його компетенції і вирішення якого не доручене жодному іншому органу. Проведення пленарного засідання сесії ради було вчинено з дотриманням, зокрема, принципу колегіальності. Принцип колегіальності є одним із основних принципів місцевого самоврядування в Україні, який означає таку організацію і діяльність відповідного колективного органу, коли до його складу входить відповідне число осіб, вибраних персонально у встановленому законом порядку, а питання, що належить до компетенції колегіального органу, вирішують більшістю голосів на засадах колективного, вільного та ділового обговорення. Сесії рад, які є організаційно-правовою формою діяльності рад, дають можливість обраним депутатам на базі широкої колегіальності обговорювати і вирішувати всі важливі питання, що входять до їх компетенції. Колегіальність передбачає не лише право, а й обов`язок депутатів активно брати участь у роботі ради та її органів, до яких вони вибрані.

Суд зазначає, що при прийнятті оскаржуваного рішення не було допущено суттєвих процедурних порушень, які б мали вирішальне значення та мають наслідком безумовну необхідність скасування прийнятого рішення.

Так, Верховний Суд у постанові від 26.06.2019 у справі №1640/3394/18 зазначив, що певні дефекти адміністративного акта можуть не пов`язуватись з його змістом, а стосуватися, наприклад, процедури його ухвалення. Саме по собі порушення процедури прийняття акта не повинно породжувати правових наслідків для його дійсності, крім випадків, прямо передбачених законом. Виходячи із міркувань розумності та доцільності, деякі вимоги до процедури прийняття акта необхідно розуміти не як вимоги до самого акта, а як вимоги до суб`єктів владних повноважень, уповноважених на їх прийняття. Дефектні процедури прийняття адміністративного акта, як правило, тягнуть настання дефектних наслідків. Разом із тим, не кожен дефект акта робить його неправомірним. Фундаментальне порушення це таке порушення суб`єктом владних повноважень норм права, допущення суттєвої, істотної помилки при прийнятті певного рішення, яке мало наслідком прийняття незаконного рішення. Стосовно ж процедурних порушень, то в залежності від їх характеру такі можуть мати наслідком нікчемність або оспорюваність акта, а в певних випадках, коли йдеться про порушення суто формальні, взагалі не впливають на його дійсність.

Отже, суд, не применшуючи значення необхідності дотримання встановленої законодавством процедури ухвалення того чи іншого рішення, вважає, що порушення такої процедури може бути підставою до скасування рішення суб`єкта владних повноважень лише за тієї умови, що воно вплинуло або могло вплинути на правильність рішення.

Аналогічний вимір суттєвості порушень застосовує Європейський суд з прав людини (далі - ЄСПЛ), який у своїх рішеннях демонструє виважений підхід до оцінки характеру допущених порушень належної процедури з точки зору їх можливого впливу на загальну справедливість судового розгляду. Метод оцінки справедливості процесу в цілому не передбачає дослідження правомірності будь-якої окремої процесуальної дії у відриві від інших етапів процесу. По суті, ЄСПЛ у своїх рішеннях акцентує увагу на необхідності з`ясувати, чи перетворили допущені порушення (в контексті конкретних обставин справи) судовий розгляд у цілому на несправедливий. При цьому, як свідчить практика ЄСПЛ, навіть виявлення судом серйозних (чи вагомих), на його думку, порушень права на справедливий судовий розгляд, допущених національними судами, не завжди тягне загальну оцінку проведеного судового розгляду та ухваленого підсумкового рішення як несправедливого. Інакше кажучи, за принципами, що сповідує ЄСПЛ, скасування акта адміністративного органу з одних лише формальних мотивів не буде забезпечувати дотримання балансу принципу правової стабільності та справедливості.

У наведеній справі Верховний Суд зазначив, що міський голова несе персональну відповідальність за здійснення наданих йому законом повноважень і при їх здійсненні є відповідальним перед відповідною радою. При цьому, саме довіра є базовим принципом (передумовою) правової природи таких взаємовідносин.

Аналогічний правовий висновок висловлений Верховним Суду у постанові від 22.10.2019 у справі №817/451/18.

За таких обставин, враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що рішення Старосинявської селищної ради від 29.03.2024 № 5-49/2024 Про дострокове припинення повноважень Старосинявського селищного голови ОСОБА_1 прийнято на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

Слід зауважити, що інші вимоги позовної заяви фактично є похідними від вимог до Старосинявської селищної ради про дострокове припинення повноважень Старосинявського селищного голови ОСОБА_1 .

Згідно з пунктом 23 частини першої статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України похідна позовна вимога вимога, задоволення якої залежить від задоволення іншої позовної вимоги (основної вимоги).

Оскільки суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення основної позовної вимоги про визнання протиправним та скасування рішення Старосинявської селищної ради від 29.03.2024 № 5-49/2024 Про дострокове припинення повноважень Старосинявського селищного голови ОСОБА_1 , то і відсутні підстави для задоволення похідних позовних вимог про поновлення ОСОБА_1 на посаді Старосинявського селищного голови Хмельницького району Хмельницької області; стягнення із Старосинявської селищної ради на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 ) середній заробіток за час вимушеного прогулу з 29.03.2024 по день постановлення судового рішення; звернення до негайного виконання рішення, в частині поновлення ОСОБА_1 па посаді Старосинявського селищного голови, стягнення середньомісячного заробітку за час вимушеного прогулу за один місяць.

Решта доводів та посилань сторін у справі висновків суду не спростовують.

Судом враховується, що, згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Відповідно до частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з частинами 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно положень ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Системно проаналізувавши приписи законодавства України, беручи до уваги висновки Верховного Суду у даній справі, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд дійшов висновку, що підстави для задоволення адміністративного позову відсутні.

Керуючись ст.ст. 72-77, 139, 243 246 Кодексу адміністративного судочинства України суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Старосинявської селищної ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії - відмовити.

Судові витрати в порядку статті 139 КАС України розподілу між сторонами не підлягають.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Старосинявська селищна рада (вул. Івана Франка, 8, смт. Стара Синява, Хмельницька обл., Хмельницький р-н, 31400 , код ЄДРПОУ - 04402824)

Головуючий суддя /підпис/ І.І. Тарновецький "Згідно з оригіналом" Суддя І.І. Тарновецький

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.08.2024
Оприлюднено07.08.2024
Номер документу120812520
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —560/6423/24

Ухвала від 28.01.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Соколов В.М.

Постанова від 10.12.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Ухвала від 23.09.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Ухвала від 03.09.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Рішення від 05.08.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Тарновецький І.І.

Ухвала від 05.06.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Тарновецький І.І.

Ухвала від 20.05.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Тарновецький І.І.

Ухвала від 03.05.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Тарновецький І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні