Рішення
від 02.08.2024 по справі 160/16767/24
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 серпня 2024 рокуСправа №160/16767/24

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіПрудника С.В. розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельне підприємство Енергія Будсервіс» до відповідача-1: Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, відповідача-2: Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

27.06.2024 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява приватного товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельне підприємство Енергія Будсервіс» до відповідача-1: Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, відповідача-2: Державної податкової служби України, в якій позивач просить суд:

- визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 11112887/43540014 від 27.05.2024 року, яка прийняла рішення про відмову у реєстрації податкової накладної товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельне підприємство Енергія Будсервіс» (код ЄДРПОУ 43540014): № 1 від 08.04.2024 року на суму 1 000 000,00 грн., з яких сума податку на додану вартість - 166 666,67 грн.;

- зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельне підприємство Енергія Будсервіс» (код ЄДРПОУ 43540014): № 1 від 08.04.2024 року на суму 1 000 000,00 грн., з яких сума податку на додану вартість - 166 666,67 грн.;

- визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 11112886/43540014 від 27.05.2024 року, яка прийняла рішення про відмову у реєстрації податкової накладної товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельне підприємство Енергія Будсервіс» (код ЄДРПОУ 43540014): № 2 від 25.04.2024 року на суму 1 000 000,00 грн., з яких сума податку на додану вартість - 166 666,67 грн.;

- зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельне підприємство Енергія Будсервіс» (код ЄДРПОУ 43540014): № 2 від 25.04.2024 року на суму 1 000 000,00 грн., з яких сума податку на додану вартість - 166 666,67 грн.;

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає про невідповідність спірних рішень вимогам чинного законодавства. Також вказує, що на вимогу контролюючого органу, після зупинення реєстрації податкової накладної, позивачем надані письмові пояснення разом з документами, що стали підставою для складення податкової накладної, проте, відповідні документи не були взяті Комісією до уваги, у зв`язку з чим прийняті оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН. Окрім того, оспорювані рішення не містять обґрунтувань підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 1 Критеріїв ризиковості платників податку. Поряд із цим, слід відмітити, що оскаржуване рішення не містить інформацію, яка безпосередньо ними використовувалась при прийнятті рішень про віднесення до ризикових платників. Комісія контролюючого органу, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органів наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування, має обґрунтувати на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації.

15.07.2024 року від представника ГУ ДПС у Дніпропетровській області Гребенюк Оксани Павлівни до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач-1 просив відмовити у задоволенні позовних вимог. В мотивування вказаного відповідач-1 зазначив наступне. Комісією Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області прийнято спірне рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, у зв`язку з ненаданням платником податку письмових пояснень та документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165. Отже, комісія при прийнятті оскаржуваного рішення діяла у межах своїх повноважень та у спосіб, що передбачений законом. Зауважено щодо дискреційності повноважень Державної податкової служби України з реєстрації податкової накладної. Також вказано, що позовні вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну є передчасними, та належним способом захисту порушеного права є зобов`язання Головного управління ДПС у Дніпропетровській області повторно розглянути питання щодо реєстрації податкової накладної.

15.07.2024 року від представника ДПС України Гребенюк Оксани Павлівни до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник відповідача-2 просив відмовити у задоволенні позовних вимог. В мотивування вказаного представник відповідача-2 зазначив про те, що наділивши державні органи та осіб, уповноважених на виконання функцій держави дискреційними повноваженнями, законодавець надав відповідному державному органу та особам уповноваженим на виконання функцій держави певну свободу розсуду при прийнятті управлінського рішення, а отже позовні вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну є необґрунтованими, оскільки без надання правової оцінки рішенню комісії регіональною, рівня, зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну є передчасним.

17.07.2024 року від товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельне підприємство Енергія Будсервіс» до суду надійшла відповідь на відзив де зазначено, що відповідач-1 не подав будь - якого доказу на спростування зазначених в позовній заяві обставин. Отже висновки, зазначені у відзиві на позовну заяву є необґрунтованими.

За відомостями з витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 27.06.2024 року, зазначена вище справа була розподілена та 28.06.2024 року передана судді Пруднику С.В.

02.07.2024 року ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду прийнято до свого провадження означену позовну заяву та відкрито провадження в адміністративній справі. Призначено справу до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін в приміщенні суду.

17.07.2024 року ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду У задоволенні клопотання представника Головного управління ДПС у Дніпропетровській області Гребенюк Оксани Павлівни про здійснення розгляду справи за правилами загального позовного провадження або за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін відмовлено.

Дослідивши всі документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позовну заяву слід задовольнити з огляду на таке.

Судом встановлено, матеріалами справи підтверджено, що товариство з обмеженою відповідальністю «Будівельне підприємство Енергія Будсервіс» перебуває на обліку у Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області, Криворізька Південна ДПІ (Інгулецький р-н, м. Кривий Ріг). Товариство зареєстроване платником податку на додану вартість з 01.04.2020 року, ІПН 435400126510.

Основним видом діяльності платника є 41.20 «Будівництво житлових і нежитлових будівель».

Серед інших видів діяльності є:

- 43.29. Інші будівельно-монтажні роботи

- 42.11. Будівництво доріг і автострад -42.99 Будівництво інших споруд, н.в.і.у.

НОМЕР_1 має ліцензію на виконання будівельних робіт в електронному вигляді від 17.03.2020р.

22.03.2024 року між ТОВ ««Будівельне підприємство Енергія Будсервіс» (далі - позивач або Субпідрядник) та ТОВ «АВТОМАГІСТРАЛЬ-ПІВДЕНЬ» (далі - Підрядник) було укладеного договір субпідряду № 83/СУБ/ЕБ на виконання робіт (далі - Договір). Строк дії Договору - до 31.12.2024 року (п. 16.1 Договору).

Згідно п.1.1. Договору Субпідрядник зобов`язується за завданням Підрядника на свій ризик виконати та здати йому в установлений Договором строк закінчені роботи, а Підрядник обов`язується надати Субпідряднику фронт робіт, передати дозвільну документацію, а також затверджену в установленому порядку проектну документацію (у разі, коли цей обов`язок повністю або частково не покладено на Субпідрядника), та прийняти від Субпідрядника закінчені роботи та оплатити їх.

Предметом Договору , згідно п.1.2. Договору є роботи: «Нове будівництво ВОП №21 Одеської області», (Код ДК 45216200-6 будівництво будівель і споруд військового призначення) обов`язок щодо виконання яких покладається на Субпідрядника.

Згідно п. 1.3. Договору власником результату виконаних робіт є Замовник.

Місцезнаходження Об`єкта (місце виконання робіт): Україна, Одеська область (п.1.4. Договору). Слід зазначити, що Договором передбачено, що роботи виконуються як з власних матеріалів Субпідрядника так і з матеріалів Генпідрядника (п.1.8. Договору).

Окрім Договору, Субпідрядник та Підрядник підписали Договірну ціну на Нове будівництво ВОП № 21 Одеської області, згідно якої вартість робіт за Договором складає всього 12 257 463,60 грн., в тому числі ПДВ 20%

2 042 910,60 грн. та Графік виконання робіт.

Згідно п. 2.1. строк виконання робіт за Договором встановлено до 15.04.2024 року, додатковою угодою № 1 від 15.04.2024р. продовжені до 30.04.2024р., додатковою угодою № 2 від 30.04.2024 року строки виконання робіт продовжено до 31 травня 2024 року, викладено в новій редакції Графік виконання робіт.

Пунктом 11.19 Договору передбачено, що Підрядник після підписання Договору має право надати Субпідряднику аванс на придбання необхідних будівельних матеріалів для виконання робіт у розмірі до 50 відсотків вартості робіт на строк не більше шести місяців, або до повного виконання робіт.

Враховуючи вищевказаний пункт Договору, на підставі рахунків Субпідрядника, Підрядник надав Субпідряднику (Позивачу) попередню оплату за вищевказаним Договором, а саме:

08 квітня 2024 року у розмірі 1 000 000,00 грн. (платіжна інструкція № 78847 від 08.04.2024р., рахунок - фактура № 5 від 05.04.2024р.)

25 квітня 2024 року у розмірі 1 000 000,00 грн. (платіжна інструкція № 79651 від 25.04.2024р., рахунок- фактура № 6 від 23.04.2024р.).

Так, позивач, після отримання попередньої оплати (за першою подією-зарахування коштів від Підрядника) склав та відправив на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних:

- податкову накладну № 1 від 08.04.2024р. на 1000 000,00 грн., сума ПДВ 166 666,67 грн.;

- податкову накладну № 2 від 25.04.2024р. на 1000 000,00 грн., сума ПДВ 166 666,67 грн..

Реєстрація вищевказаних податкових накладних Державною податковою службою була зупинена, з однакових підстав, а саме: «Обсяг постачання товару/послуги 42.11, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку)» та запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних (квитанція від 17.05.2024р. до податкової накладної № 2 від 25.04.2024р. та квитанція від 29.04.2024р. до податкової накладної № 1 від 08.04.2024р. - додаються). При цьому, з отриманих квитанцій зовсім незрозуміло які, на думку Відповідача, документи будуть достатніми для прийняття рішення про реєстрацію зупинених податкових накладних.

На виконання вимог відповідача-1, викладених в квитанціях до податкових накладних, позивач надав Повідомлення №2 від 17.05.2024 року про подання пояснень по податковій накладній №1 від 08.04.2024 року на загальну суму 1 000 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 166 666,67 грн. та № 2 від 25.04.2024 року. Станом на дату подачі даного повідомлення Акт виконаних робіт за формою КБ2 та Довідка про вартість виконаних робіт за формою КБЗ ще не були складені. До пояснення були надані всі первинні документи, що були складені під час здійснення господарської операції, а саме:

- Договір субпідряду № 83/СУБ/ЕБ по об`єкту: «Нове будівництво ВОП №21 Одеської області» від 22.03.2024 р. з ТОВ «АВТОМАГІСТРАЛЬ-ПІВДЕНЬ»

- Договірна ціна та Локальний кошторис на будівельні роботи від 22.03.2024 р.

- Платіжна інструкція №78847 від 08.04.2024р. на 1000000,00 грн. з ПДВ.

- Платіжна інструкція №79651 від 25.04.2024р. на 1000000,00 грн. з ПДВ.

- Оборотно-сальдова відомість по рах.361 по контрагенту ТОВ «АВТОМАГІСТРАЛЬ-ПІВДЕНЬ»

- Наказ №5Ц від 22.03.2024 р. про прийняття на роботу відповідних працівників для виконання робіт згідно Договору субпідряду № 83/СУБ/ЕБ;

- Повідомлення про прийняття цих працівників на роботу від 25.03.2024р.;

Договори з постачальниками послуг та матеріалів, необхідних для виконання даних будівельних робіт, а саме:

- Договір з ТОВ «БТК «СПЕЦТРАНС 48» (код ЄДРПОУ 40225360) про надання послуг технікою №23/03-24 від 23.03.2024 року на надання послуг технікою та Акти виконаних робіт №№ 77, 78, 79, 80 від 30.04.2024 року;

- Договір з ФОП ОСОБА_1 (код НОМЕР_2 ) про надання послуг техніки №01/04-2024 від 01.04.2024р. та Акт виконаних робіт №10 від 30.04.2024 року;

- Договір з ФОП ОСОБА_2 (код НОМЕР_3 ) про надання в оренду транспортних засобів з екіпажем №01/04 від 15.04.2024р. та Акт виконаних робіт №7 від 30.04.2024 року;

- Свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів, якими надавалися послуги згідно вище наведених Договорів №23/03-24 від 23.03.2024 року, №01/04-2024 від 01.04.2024р, №01/04 від 15.04.2024р.

- Оборотно-сальдові відомості рахунку 631 по кортрагентам: ТОВ «БТК СПЕЦТРАНС 48», ФОП ОСОБА_1 , ФОП ОСОБА_2 ;

- Витяги з реєстру платників єдиного податку ФОП ОСОБА_1 , в якому вказано КВЕД 77.32 «Надання в оренду будівельних машин і устаткування»; ФОП ОСОБА_2 , в якому вказано КВЕД 49.41 «Вантажний автомобільний транспорт»;

- Договір з ТОВ «ПЕРШИЙ ДІМ» (код ЄДРПОУ 35116943) №ДП0124/01-3 від 08.01.2024 року про постачання матеріалів будівельного призначення, Видаткова накладна №Д-ПД002428/01 від 12.04.2024р., Видаткова накладна №Д-ПД002428/02 від 12.04.2024р., Рахунок-фактура № Д-ПД002428 від 11.04.2024 р., Платіжна інструкція №612 від 12.04.2024р., картка рахунку 631 по контрагенту ТОВ «ПЕРШИЙ ДІМ»;

- Договір з ТОВ «БТК «СПЕЦТРАНС 48» (код ЄДРПОУ 40225360) №0204/2 від 02.04.2024р. про постачання будівельних матеріалів, Видаткова накладна №1 від 12.04.2024 р., Видаткова накладна №2 від 16.04.2024 р., Рахунок-фактура №57 від 02.04.2024р., Видаткова накладна №3 від 19.04.2024 р., Рахунок-фактура №70 від 19.04.2024р. Платіжна інструкція №609 від 09.04.2024р., Платіжна інструкція №624 від 29.04.2024р.;

- Видаткова накладна №2374 від 08.04.2024 р. ТОВ «СКАЙ-ЕНЕРДЖИ» (код ЄДРПОУ 43715264), Рахунок № 2809 від 26.03.2024р., Платіжна інструкція №608 від 08.04.2024 р., картка рахунку 631 по контрагенту ТОВ «СКАЙ-ЕНЕРДЖИ»;

- Акт виконаних робіт на перевезення матеріалів від ФОП ОСОБА_3 (код НОМЕР_4 ) №36 від 13.04.2024, рахунок№36 від 13.04.2024, Платіжна інструкція №614 від 15.04.2024р., Платіжна інструкція №615 від 15.04.2024р., картка рахунку 631 по контрагенту ФОП ОСОБА_3 ; Акт виконаних робіт на перевезення матеріалів від ФОП ОСОБА_4 (код НОМЕР_5 ) №1704 від 17.04.2024р., рахунок №1604 від 16.04.2024р., Платіжна інструкція№620 від 17.04.2024р., картка рахунку 631 по контрагенту ФОП ОСОБА_4 ;

- Договір з ТОВ «АРМАТРЕЙД.» (код 44796894) №27/03-24 від 27.03.2024р., Видаткова накладна №1284 від 24.04.2024р., рахунок №1439 від 22.04.2024р., Видаткова накладна №1285 від 30.04.2024р., рахунок №1536 від 26.04.2024р., рахунок №1756 від 13.05.2024р., рахунок №1784 від 15.05.2024р., Платіжна інструкція №621 від 22.04.2024р., Платіжна інструкція №623 від 26.04.2024р., Платіжна інструкція №627 від 13.05.2024р., Платіжна інструкція №630 від 15.05.2024р., картка рахунку 631 по контрагенту ТОВ «АРМАТРЕЙД.»;

- Акти приймання-передачі будівельних матеріалів № 34 від 03 квітня 2024 р. та № 35 від 10 квітня 2024 р. з ТОВ «АВТОМАГІСТРАЛЬ-ПІВДЕНЬ» (код ЄДРПОУ 34252469) на виконання робіт за Договором субпідряду № 83/СУБ/ЕБ по об`єкту: «Нове будівництво ВОП №21 Одеської області» від 22.03.2024 р.

21.05.2024 року позивач отримав від відповідача-1: за податковою накладною № 1 від 08.04.2024р.: Повідомлення від 21.05.2024 року № 11077872/43540014; за податковою накладною № 2 від 25.04.2024р. Повідомлення від 21.05.2024р. № 11077873/43540014 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, з повністю однаковими позначками в Повідомленнях відповідача-1 в графах про надання договорів, первинних документів щодо постачання/придбання товарів, послуг, транспортування продукції, актів приймання-передачі робіт, накладних, розрахункових документів, інших документів, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній. В розділі «додаткова інформація» Повідомлень відповідача-1 зазначено «не в повному обсязі надано копії первинних документів щодо придбання матеріалів, акти виконаних робіт, акт списання матеріалів, відомості ресурсів, накази на відрядження, відомості нарахування заробітної плати, табель робочого часу за квітень 2024р., ліцензії, дозволи, ОСВ 10 рах. 361,631»

На виконання Повідомлень відповідача-1 від 21.05.2024 року № 11077872/43540014, № 11077873/43540014, - позивач 23.05.2024 року подав додаткові пояснення (вих. № 2/05 від 23.05.2024р.) та документи, а саме:

- Акт приймання виконаних будівельних робіт №1 від 22.05.2024 р. підписаний Підрядником - ТОВ «АВТОМАГІСТРАЛЬ-ПІВДЕНЬ» (форма КБ2в);

- Довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати від 22.05.2024р. (форма КБЗ);

- Підсумкова відомість ресурсів;

- Акт списання матеріалів №СпТ-000002 від 22.05.2024 р.;

Також додано ще копії первинних документів, щодо придбання матеріалів:

- Видаткова накладна №14 від 10.04.2024 від ФОП ОСОБА_5 (код НОМЕР_6 ), рахунок- фактура №14 від 10.04.2024 р., ТТН №14 від 10.04.2024 р.;

- Видаткова накладна №3543/01 від 20.05.2024 р. від ТОВ «Перший дім», Видаткова накладна №3382/01 від 20.05.2024 р.; платіжні інструкції№628 від 14.05.2024, №638 від 21.05.2024р.;

- ТТН №5605324 від 12.04.2024 на перевезення геотекстиля до ВН№1 від 12.04.2024 р. від ТОВ «БТК «Спецтранс 48», ТТН №5609082 від 16.04.2024 на перевезення геотекстиля до ВН№2 від 16.04.2024 р. від ТОВ «БТК «Спецтранс 48» (дані видаткові накладні подавались раніше);

- Видаткова накладна №1297 від 16.05.2024р. від ТОВ «АРМАТРЕЙД.» (код 44796894), Видаткова накладна №1298 від 17.05.2024р., Видаткова накладна №1301 від 17.05.2024р., рахунок №1784 від 15.05.2024р., рахунок №1756 від 13.05.2024р.;

- Акти приймання-передачі матеріалів від ТОВ «АВТОМАГІСТРАЛЬ-ПІВДЕНЬ» для виконання робіт за Договором субпідряду № 83/СУБ/ЕБ по об`єкту: «Нове будівництво ВОП №21 Одеської області» від 22.03.2024 р.;

- Оборотно-сальдові відомості по рахункам 205, 10, 361, 631;

- Ліцензія на будівельні роботи ТОВ «БГІ «ЕНЕРГІЯ БУДСЕРВІС» в електронному вигляді від 17.03.2020р. (скрін з сайту «Портал Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва) та Додаток до ліцензії;

- Накази на відрядження працівників Підприємства за березень-травень 2024 р.;

- Табеля робочого часу за березень-квітень 2024 р.;

- Відомості з нарахування заробітної плати за березень-квітень 2024 р.;

- Відомості на відрядження працівників за березень-квітень 2024 р.

Надані пояснення і додаткові документи підтверджують наявність у позивача ліцензії на виконання будівельних робіт, матеріально-технічної бази та трудових ресурсів у ТОВ «БП «ЕНЕРГІЯ БУДСЕРВІС» для виконання робіт за Договором № 83/СУБ/ЕБ з ТОВ «АВТОМАГІСТРАЛЬ-ПІВДЕНЬ» по об`єкту: «Нове будівництво ВОП №21 Одеської області» від 22.03.2024 р. Акти списання матеріалів підтверджують реальність закупівлі та використання матеріалів при виконанні робіт. Відомості на відрядження підтверджують фактичне знаходження працівників позивача на об`єкті, на якому виконувались ними роботи.

Окрім цього, на момент подачі додаткових пояснень вже був підписаний з ТОВ «АВТОМАГІСТРАЛЬ-ПІВДЕНЬ» Акт виконаних робіт (ф.КБ2) №1 від 22.05.2024 р., та Довідка про вартість виконаних робіт (ф.КБЗ) від 22.05.2024р. Тобто фактично Підрядником (Замовником робіт), шляхом підписання акту виконаних робіт, підтверджено реальне виконання обсягів робіт, їх вартість та використання Позивачем матеріалів.

Відповідачем-1 було прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних Позивачу у зв`язку з «ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку»: за податковою накладної № 1 від 08.04.2024р. рішення про відмову №11112887/43540014 від 27.05.2024 року; за податковою накладною № 2 від 25.04.2024р. рішення про відмову № 11112886/43540014 від 27.05.2024р.

Позивач вважаючи зазначену відмову контролюючого органу протиправною, скористався можливістю адміністративного оскарження звернувся зі скаргами на рішення (вих. № 3/06 від 03.06.2024р. та вих. № 4/06 від 03.06.2024р.). Податковим органом залишено зазначені скарги без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкових накладних без змін: за податковою накладною № 1 від 08.04.2024р. рішення № 35995/43540014/2 від 13.06.2024р.; за податковою накладною № 2 від 25.04.2024р. рішення № 35959/43540014/2 від 13.06.2024р., в яких контролюючий орган зазначив підставу залишення скарг без розгляду: «ненадання платником податку копії первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання, транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи),у тому числі рахунків- фактури/інвойсів, акти приймання-передачі товарів, робіт, послуг, накладних».

Посилаючись на наведені обставини, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд виходить із наступного.

Стаття 68 Конституції України передбачає, що кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України, законів України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України(далі- ПК України), який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Згідно з п.201.10 ст.201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Згідно з п.201.7 ст.201 ПК України, податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Відповідно до пункту 201.16 ст.201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 р. (далі - Порядок № 1246) визначено, що податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з пунктом 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «;Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

01 лютого 2020 року набрав чинності Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі -Порядок №1165), затверджений постановою КМУ №1165 від 11 грудня 2019 року «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Відповідно до п. 3 Порядку №1165 (тут і надалі - в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, складеної на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості хоча б одного з товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку, за винятком розрахунку коригування, визначеного підпунктом 7 цього пункту), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації):

1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування;

2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку;

3) одночасно виконуються такі умови:

загальна сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 1 млн. гривень;

значення показника D, розрахованого згідно з цим підпунктом, становить більше 0,05. Показник D розраховується за такою формулою:

D= S/T,

де S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, платником податку та його відокремленими підрозділами;

T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками, визначеними статтею 193 Кодексу, зазначеними платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування;

значення показника P є меншим, ніж значення, розраховане за такою формулою:

P = Pм х 1,4,

де P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування;

Pм - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування.

Значення показників D та P відображаються в електронному кабінеті платнику податку;

4) у податковій накладній/розрахунку коригування відображена операція з товаром за кодом згідно з УКТЗЕД та/або послугою за кодом згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, які зазначені у таблиці даних платника податку, врахованій контролюючим органом;

5) у податковій накладній/розрахунку коригування відображені виключно операції з продукцією/товарами, що підпадають під визначення груп 1-24 УКТЗЕД (крім підакцизних товарів), за умови, що такі накладна/розрахунок складені платником податку, який належить до мікропідприємства або малого підприємства відповідно до частини другої статті 2 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні та основним видом діяльності якого є хоча б один з таких видів економічної діяльності відповідно до КВЕД.

Ознаки безумовної реєстрації, зазначені у цьому підпункті, застосовуються протягом періоду дії воєнного стану, введеного відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 Про введення воєнного стану в Україні;

6) обсяг постачання, зазначений у поданій для реєстрації в Реєстрі податковій накладній, яка підлягає наданню отримувачу (покупцю), не перевищує 5 тис. гривень за умови, що стосовно платника податку відсутнє діюче рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більш як у трьох (включно) платників податку;

7) загальна сума абсолютних значень коригування на зменшення суми компенсації вартості товару/послуги їх постачальнику та/або загальна сума абсолютних значень коригування на збільшення суми компенсації вартості товару/послуги їх постачальнику, зазначених у поданому для реєстрації в Реєстрі розрахунку коригування до податкової накладної, не перевищує 5 тис. гривень за умови, що стосовно платника податку відсутнє діюче рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більш як у трьох (включно) платників податку.

Обсяг операцій у поточному місяці, зазначених у зареєстрованих в Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування відповідно до підпунктів 6 і 7 цього пункту, з урахуванням обсягу операцій у поданій для реєстрації в Реєстрі податковій накладній/розрахунку коригування не перевищує 500 тис. гривень.

Відповідно до п.5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Пунктом 6 Порядку №1165 У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначається детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції.

У разі отримання рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку платник податку має право подати на розгляд комісії регіонального рівня інформацію та копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом дев`ятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом дев`ятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

У рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (додаток 4) за результатами розгляду інформації та копій документів, надісланих відповідно до абзацу восьмого цього пункту, комісія регіонального рівня у відповідних полях рішення зазначає детальну інформацію, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, зазначає/обирає з переліку документ/документи, не наданий/не надані платником податку, який може/які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, на підставі рішення комісії регіонального рівня або рішення суду автоматично виключаються з переліку ризикових його контрагенти за умови, що:

виключною підставою для включення такого контрагента до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості на підставі пункту 8 додатка 1, було здійснення операції з таким платником податку;

відсутні інші підстави та інформація, за якою встановлено відповідність контрагента критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Відповідно до п.7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Пунктом 10 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Згідно п. 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12 грудня 2019 року затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі- Порядок №520), яким визначено механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту201.16 статті 201 Податкового кодексу України(далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п.2 Порядку №520 (тут і надалі - в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Пунктом 3 Порядку №520 визначено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.

Згідно з п.4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до п.5 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно з п.6 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Пунктом 7 Порядку №520 визначено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «;Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до п.п. 9-12 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року № 261).

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.

Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Суд зазначає, що у квитанції про зупинення реєстрації ПН контролюючим органом не вказаний конкретний перелік документів, який платник податків має надати для прийняття обґрунтованого рішення щодо реєстрації ПН в ЄРПН.

Разом з тим, матеріалами справи підтверджено, що позивачем були подані пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, про що свідчать квитанції.

Суд зауважує, що сама по собі наявність або відсутність окремих документів, а так само помилки у їх оформленні не є підставою для висновків про відсутність господарської операції, якщо з інших даних вбачається, що фактичний рух активів або зміни у власному капіталі чи зобов`язаннях платника податків у зв`язку з його господарською діяльністю мали місце.

Вказана позиція узгоджується з практикою Верховного суду викладеної в постанові від 17.09.2020 у справі № 810/2202/16.

В оскаржуваних рішеннях контролюючим органом не обґрунтовано, які саме документи були надані/ненадані платником з порушенням законодавства, чому документи платника не є достатніми для прийняття комісією ДПС рішення про реєстрацію податкових накладних.

Оскільки рішення суб`єкта владних повноважень № 11112887/43540014 від 27.05.2024 року, про відмову у реєстрації податкової накладної товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельне підприємство Енергія Будсервіс» (код ЄДРПОУ 43540014): № 1 від 08.04.2024 року на суму 1 000 000,00 грн., з яких сума податку на додану вартість - 166 666,67 грн. та рішення № 11112886/43540014 від 27.05.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельне підприємство Енергія Будсервіс» (код ЄДРПОУ 43540014): № 2 від 25.04.2024 року на суму 1 000 000,00 грн., з яких сума податку на додану вартість - 166 666,67 грн. не містять чіткої підстави їх прийняття, це свідчить про необґрунтованість таких рішень.

При вирішенні справи суд також виходить із того, що спірне рішення Комісії є актом індивідуальної дії.

Правовий акт індивідуальної дії - це виданий суб`єктом владних повноважень документ, прийнятий із метою реалізації положень нормативно-правового акту (актів) щодо конкретної життєвої ситуації, який не містить загальнообов`язкових правил поведінки та стосується прав і обов`язків лише чітко визначеного суб`єкта (суб`єктів), якому (яким) він адресований.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Крім того, акти, що затверджують критерії ризиковості здійснення операцій мають на меті встановити норми права, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян, а відтак підлягають обов`язковій реєстрації у порядку, визначеному діючим законодавством.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 02.04.2019 року у справі № 822/1878/18.

Натомість, оскаржуване рішення податкового органу не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії, та породжують його неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.

Суд вважає, що не наведення переліку документів, які необхідно надати призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.

Отже, недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації ПН призвело до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу, внаслідок чого у відповідача виникла можливість прояву нічим необмеженої дискреції. Вказане, на думку суду, призвело до прояву суб`єктом владних повноважень негативного розсуду, внаслідок чого платник податків не зміг належним чином виконати свої обов`язки, мета яких - реєстрація ПН.

Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Така правова позиція неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 23 жовтня 2018 року у справі №822/1817/18, від 21 травня 2019 року у справі №0940/1240/18, від 10 квітня 2020 року у справі №819/330/18.

У постанові від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20 Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку №520 зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.

У постанові від 07.12.2022 року у справі № 500/2237/20 Верховний Суд дійшов висновку, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

Окрім того, Верховний Суд у постанові від 10 квітня 2020 року у справі №819/330/18 наголошував на тому, що прозорість адміністративних процедур є ефективним запобіжником державному свавіллю. Вмотивоване рішення демонструє особі, що вона була почута, дає стороні можливість апелювати проти нього. Лише за умови прийняття обґрунтованого рішення може забезпечуватися належний публічний та, зокрема, судовий контроль за адміністративними актами суб`єкта владних повноважень.

Про дотримання податковим органом вимог обґрунтованості під час прийняття відповідного акта індивідуальної дії свідчитиме належна мотивація його висновку, зокрема зі встановленням обставин, що мають значення для реєстрації податкової накладної, а також за умови посилання на докази, якими такі обставини обґрунтовані, із зазначенням причин їх прийняття чи відхилення.

І навпаки, не наведення мотивів прийнятих рішень "суб`єктивізує" акт державного органу і не дає змоги суду встановити дійсні підстави та причини, за яких цей орган дійшов саме таких висновків, надати їм правову оцінку, та встановити законність, обґрунтованість, пропорційність прийнятого рішення.

Зазначений висновок суду узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини (далі ЄСПЛ), рішення якого відповідно до статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» від 23.02.2006 рокує джерелом права.

У рішенні від 13 грудня 2001 року у справі «Церква Бесарабської Митрополії проти Молдови» ЄСПЛ зазначив, що закон має бути доступним та передбачуваним, тобто вираженим з достатньою точністю, щоб дати змогу особі в разі необхідності регулювати його положеннями свою поведінку (пункт 109).

На державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок ("Лелас проти Хорватії", заява № 55555/08, п. 74, від 20 травня 2010 року; "Тошкуце та інші проти Румунії", заява №36900/03, п. 37, від 25 листопада 2008 року) і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах.

Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків ("Лелас проти Хорватії", п. 74).

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють: чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії): безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Відповідно до ч. 1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Частиною 2 ст. 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Головним управлінням ДПС в Дніпропетровській області не доведено правомірності прийняття рішення № 11112887/43540014 від 27.05.2024 року, про відмову у реєстрації податкової накладної товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельне підприємство Енергія Будсервіс» (код ЄДРПОУ 43540014): № 1 від 08.04.2024 року на суму 1 000 000,00 грн., з яких сума податку на додану вартість - 166 666,67 грн. та рішення № 11112886/43540014 від 27.05.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельне підприємство Енергія Будсервіс» (код ЄДРПОУ 43540014): № 2 від 25.04.2024 року на суму 1 000 000,00 грн., з яких сума податку на додану вартість - 166 666,67 грн., а тому позовні вимоги в частині визнання їх протиправними та скасування є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Щодо позовних вимог про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельне підприємство Енергія Будсервіс» (код ЄДРПОУ 43540014): № 1 від 08.04.2024 року на суму 1 000 000,00 грн., з яких сума податку на додану вартість - 166 666,67 грн. та зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельне підприємство Енергія Будсервіс» (код ЄДРПОУ 43540014): № 2 від 25.04.2024 року на суму 1 000 000,00 грн., з яких сума податку на додану вартість - 166 666,67 грн., суд зазначає наступне.

Згідно з пунктами 19, 20 Порядку №1246 (в редакції чинній на момент прийняття рішення у справі) податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);

- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Враховуючи встановлені під час розгляду справи обставини та наведені норми права, беручи до уваги те, що спірні рішення про відмову у реєстрації ПН визнані протиправними та скасованй, з метою повного та всебічного захисту прав позивача, виникає необхідність зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельне підприємство Енергія Будсервіс» (код ЄДРПОУ 43540014): № 1 від 08.04.2024 року на суму 1 000 000,00 грн., з яких сума податку на додану вартість - 166 666,67 грн. та зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельне підприємство Енергія Будсервіс» (код ЄДРПОУ 43540014): № 2 від 25.04.2024 року на суму 1 000 000,00 грн., з яких сума податку на додану вартість - 166 666,67 грн. датою їх фактичного подання на реєстрацію.

З урахуванням наведеного вище, суд дійшов висновку, що позовні вимоги овариства з обмеженою відповідальністю «Будівельне підприємство Енергія Будсервіс» є обґрунтованими та підлягають задоволенню повністю.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивачем під час розгляду справи було сплачено судовий збір на суму 3028 грн.

Враховуючи задоволення позовних вимог, на користь позивача підлягає стягненню судовий збір у розмірі 3028 грн. за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, оскільки спірні рішення саме комісії регіонального рівня призвели до виникнення спірних правовідносин.

Керуючись ст. ст. 2, 77, 78, 242-243, 245-246, 258 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельне підприємство Енергія Будсервіс» до відповідача-1: Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, відповідача-2: Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 11112887/43540014 від 27.05.2024 року, яка прийняла рішення про відмову у реєстрації податкової накладної товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельне підприємство Енергія Будсервіс» (код ЄДРПОУ 43540014): № 1 від 08.04.2024 року на суму 1 000 000,00 грн., з яких сума податку на додану вартість - 166 666,67 грн.

Зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельне підприємство Енергія Будсервіс» (код ЄДРПОУ 43540014): № 1 від 08.04.2024 року на суму 1 000 000,00 грн., з яких сума податку на додану вартість - 166 666,67 грн. датою її фактичного подання на реєстрацію.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 11112886/43540014 від 27.05.2024 року, яка прийняла рішення про відмову у реєстрації податкової накладної товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельне підприємство Енергія Будсервіс» (код ЄДРПОУ 43540014): № 2 від 25.04.2024 року на суму 1 000 000,00 грн., з яких сума податку на додану вартість - 166 666,67 грн.

Зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельне підприємство Енергія Будсервіс» (код ЄДРПОУ 43540014): № 2 від 25.04.2024 року на суму 1 000 000,00 грн., з яких сума податку на додану вартість - 166 666,67 грн. датою її фактичного подання на реєстрацію.

Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельне підприємство Енергія Будсервіс» (код ЄДРПОУ 43540014) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 3028 грн. (три тисячі двадцять вісім гривень) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ ВП: 44118658).

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя С. В. Прудник

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.08.2024
Оприлюднено07.08.2024
Номер документу120816474
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —160/16767/24

Ухвала від 04.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Постанова від 22.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Постанова від 22.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 16.09.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 03.09.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Рішення від 02.08.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Прудник Сергій Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні