Постанова
від 22.10.2024 по справі 160/16767/24
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

22 жовтня 2024 року м. Дніпросправа № 160/16767/24

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Семененка Я.В. (доповідач),

суддів: Бишевської Н.А., Добродняк І.Ю.,

за участю секретаря судового засідання Поспєлової А.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02 серпня 2024 року (суддя Прудник С.В.) у справі №160/16767/24 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельне підприємство Енергія Будсервіс» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-

в с т а н о в и В :

Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просив:

- визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 11112887/43540014 від 27.05.2024 року, яка прийняла рішення про відмову у реєстрації податкової накладної товариства з обмеженою відповідальністю Будівельне підприємство Енергія Будсервіс (код ЄДРПОУ 43540014): № 1 від 08.04.2024 року на суму 1 000 000,00 грн., з яких сума податку на додану вартість - 166 666,67 грн.;

- зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну товариства з обмеженою відповідальністю Будівельне підприємство Енергія Будсервіс (код ЄДРПОУ 43540014): № 1 від 08.04.2024 року на суму 1 000 000,00 грн., з яких сума податку на додану вартість - 166 666,67 грн.;

- визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 11112886/43540014 від 27.05.2024 року, яка прийняла рішення про відмову у реєстрації податкової накладної товариства з обмеженою відповідальністю Будівельне підприємство Енергія Будсервіс (код ЄДРПОУ 43540014): № 2 від 25.04.2024 року на суму 1 000 000,00 грн., з яких сума податку на додану вартість - 166 666,67 грн.;

- зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну товариства з обмеженою відповідальністю Будівельне підприємство Енергія Будсервіс (код ЄДРПОУ 43540014): № 2 від 25.04.2024 року на суму 1 000 000,00 грн., з яких сума податку на додану вартість - 166 666,67 грн.

В обґрунтування заявлених вимог позивач посилався на те, що за результатами господарських операцій складено вищевказані податкові накладні та направлено їх для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно отриманих квитанцій податкові накладні прийнято, але їх реєстрацію зупинено, та зазначено: "платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН, відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення

операції. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних". Позивачем направлено до контролюючого органу письмові пояснення та копії документів, які стосуються господарських операцій за наслідками яких складено податкові накладні, однак рішеннями комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області відмовлено у реєстрації податкових накладних. Вказуючи на відсутність підстав для зупинення реєстрації податкових накладних, а також на те, що підприємством було надано до контролюючого органу первинні документи, що підтверджують інформацію, зазначену в податкових накладних, позивач просив суд визнати протиправним та скасувати рішення Комісії та зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних зазначені податкові накладні.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02 серпня 2024 року адміністративний позов задоволено.

Рішення суду фактично мотивовано необґрунтованістю рішень про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

Не погодившись з рішенням суду, Головне управління ДПС у Дніпропетровській області подало апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову про відмову у задоволенні позову в повному обсязі. В обгрунтування вимог апеляційної скарги відповідач посилається на те, що під час опрацювання поданих позивачем податкових накладних було встановлено підстави для зупинення їх реєстрації відповідно до приписів постанови КМУ від 11.12.2019 №1165. Оскільки, платником не було надано копії необхідних документів для підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних, то Комісією було прийнято рішення про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН. З цього приводу звертає увагу на те, що з огляду на ненадання позивачем усіх необхідних документів, що підтверджують інформацію зазначену в податкових накладних, контролюючим органом на адресу платника було направлено повідомлення про надання додаткових документів. Оскільки позивачем не було надано запитуваних документів, то вказане і стало підставою для відмови в реєстрації податкових накладних.

Перевіривши законність і обґрунтованість постанови суду першої інстанції, в межах доводів апеляційної скарги та заявлених вимог, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.

Встановлені судом першої інстанції обставини справи свідчать про те, що Товариство з обмеженою відповідальністю Будівельне підприємство Енергія Будсервіс перебуває на обліку у Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області, Криворізька Південна ДПІ (Інгулецький р-н, м. Кривий Ріг). Товариство зареєстроване платником податку на додану вартість з 01.04.2020 року, ІПН 435400126510.

Основним видом діяльності платника є 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель.

Серед інших видів діяльності є:

- 43.29. Інші будівельно-монтажні роботи

- 42.11. Будівництво доріг і автострад -42.99 Будівництво інших споруд, н.в.і.у.

НОМЕР_1 має ліцензію на виконання будівельних робіт в електронному вигляді від 17.03.2020р.

22.03.2024 року між ТОВ Будівельне підприємство Енергія Будсервіс (далі - позивач або Субпідрядник) та ТОВ АВТОМАГІСТРАЛЬ-ПІВДЕНЬ (далі - Підрядник) було укладеного договір субпідряду № 83/СУБ/ЕБ на виконання робіт (далі - Договір). Строк дії Договору - до 31.12.2024 року (п. 16.1 Договору).

Згідно п.1.1. Договору Субпідрядник зобов`язується за завданням Підрядника на свій ризик виконати та здати йому в установлений Договором строк закінчені роботи, а Підрядник обов`язується надати Субпідряднику фронт робіт, передати дозвільну документацію, а також затверджену в установленому порядку проектну документацію (у разі, коли цей обов`язок повністю або частково не покладено на Субпідрядника), та прийняти від Субпідрядника закінчені роботи та оплатити їх.

Предметом Договору , згідно п.1.2. Договору є роботи: Нове будівництво ВОП №21 Одеської області, (Код ДК 45216200-6 будівництво будівель і споруд військового призначення) обов`язок щодо виконання яких покладається на Субпідрядника.

Згідно п. 1.3. Договору власником результату виконаних робіт є Замовник.

Місцезнаходження Об`єкта (місце виконання робіт): Україна, Одеська область (п.1.4. Договору). Слід зазначити, що Договором передбачено, що роботи виконуються як з власних матеріалів Субпідрядника так і з матеріалів Генпідрядника (п.1.8. Договору).

Окрім Договору, Субпідрядник та Підрядник підписали Договірну ціну на Нове будівництво ВОП № 21 Одеської області, згідно якої вартість робіт за Договором складає всього 12 257 463,60 грн., в тому числі ПДВ 20% 2 042 910,60 грн. та Графік виконання робіт.

Згідно п. 2.1. строк виконання робіт за Договором встановлено до 15.04.2024 року, додатковою угодою № 1 від 15.04.2024р. продовжені до 30.04.2024р., додатковою угодою № 2 від 30.04.2024 року строки виконання робіт продовжено до 31 травня 2024 року, викладено в новій редакції Графік виконання робіт.

Пунктом 11.19 Договору передбачено, що Підрядник після підписання Договору має право надати Субпідряднику аванс на придбання необхідних будівельних матеріалів для виконання робіт у розмірі до 50 відсотків вартості робіт на строк не більше шести місяців, або до повного виконання робіт.

Враховуючи вищевказаний пункт Договору, на підставі рахунків Субпідрядника, Підрядник надав Субпідряднику (Позивачу) попередню оплату за вищевказаним Договором, а саме:

08 квітня 2024 року у розмірі 1 000 000,00 грн. (платіжна інструкція № 78847 від 08.04.2024р., рахунок - фактура № 5 від 05.04.2024р.)

25 квітня 2024 року у розмірі 1 000 000,00 грн. (платіжна інструкція № 79651 від 25.04.2024р., рахунок- фактура № 6 від 23.04.2024р.).

Так, позивач, після отримання попередньої оплати (за першою подією-зарахування коштів від Підрядника) склав та відправив на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних:

- податкову накладну № 1 від 08.04.2024р. на 1000 000,00 грн., сума ПДВ 166 666,67 грн.;

- податкову накладну № 2 від 25.04.2024р. на 1000 000,00 грн., сума ПДВ 166 666,67 грн..

Реєстрація вищевказаних податкових накладних Державною податковою службою була зупинена, з однакових підстав, а саме: Обсяг постачання товару/послуги 42.11, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку) та запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних (квитанція від 17.05.2024р. до податкової накладної № 2 від 25.04.2024р. та квитанція від 29.04.2024р. до податкової накладної № 1 від 08.04.2024р. - додаються).

На виконання вимог відповідача-1, викладених в квитанціях до податкових накладних, позивач надав Повідомлення №2 від 17.05.2024 року про подання пояснень по податковій накладній №1 від 08.04.2024 року на загальну суму 1 000 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 166 666,67 грн. та № 2 від 25.04.2024 року. Станом на дату подачі даного повідомлення Акт виконаних робіт за формою КБ2 та Довідка про вартість виконаних робіт за формою КБЗ ще не були складені. До пояснення були надані всі первинні документи, що були складені під час здійснення господарської операції, а саме:

- Договір субпідряду № 83/СУБ/ЕБ по об`єкту: Нове будівництво ВОП №21 Одеської області від 22.03.2024 р. з ТОВ АВТОМАГІСТРАЛЬ-ПІВДЕНЬ

- Договірна ціна та Локальний кошторис на будівельні роботи від 22.03.2024 р.

- Платіжна інструкція №78847 від 08.04.2024р. на 1000000,00 грн. з ПДВ.

- Платіжна інструкція №79651 від 25.04.2024р. на 1000000,00 грн. з ПДВ.

- Оборотно-сальдова відомість по рах.361 по контрагенту ТОВ АВТОМАГІСТРАЛЬ-ПІВДЕНЬ

- Наказ №5Ц від 22.03.2024 р. про прийняття на роботу відповідних працівників для виконання робіт згідно Договору субпідряду № 83/СУБ/ЕБ;

- Повідомлення про прийняття цих працівників на роботу від 25.03.2024р.;

Договори з постачальниками послуг та матеріалів, необхідних для виконання даних будівельних робіт, а саме:

- Договір з ТОВ БТК СПЕЦТРАНС 48 (код ЄДРПОУ 40225360) про надання послуг технікою №23/03-24 від 23.03.2024 року на надання послуг технікою та Акти виконаних робіт №№ 77, 78, 79, 80 від 30.04.2024 року;

- Договір з ФОП ОСОБА_1 (код НОМЕР_2 ) про надання послуг техніки №01/04-2024 від 01.04.2024р. та Акт виконаних робіт №10 від 30.04.2024 року;

- Договір з ФОП ОСОБА_2 (код НОМЕР_3 ) про надання в оренду транспортних засобів з екіпажем №01/04 від 15.04.2024р. та Акт виконаних робіт №7 від 30.04.2024 року;

- Свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів, якими надавалися послуги згідно вище наведених Договорів №23/03-24 від 23.03.2024 року, №01/04-2024 від 01.04.2024р, №01/04 від 15.04.2024р.

- Оборотно-сальдові відомості рахунку 631 по кортрагентам: ТОВ БТК СПЕЦТРАНС 48, ФОП ОСОБА_1 , ФОП ОСОБА_2 ;

- Витяги з реєстру платників єдиного податку ФОП ОСОБА_1 , в якому вказано КВЕД 77.32 Надання в оренду будівельних машин і устаткування; ФОП ОСОБА_2 , в якому вказано КВЕД 49.41 Вантажний автомобільний транспорт;

- Договір з ТОВ ПЕРШИЙ ДІМ (код ЄДРПОУ 35116943) №ДП0124/01-3 від 08.01.2024 року про постачання матеріалів будівельного призначення, Видаткова накладна №Д-ПД002428/01 від 12.04.2024р., Видаткова накладна №Д-ПД002428/02 від 12.04.2024р., Рахунок-фактура № Д-ПД002428 від 11.04.2024 р., Платіжна інструкція №612 від 12.04.2024р., картка рахунку 631 по контрагенту ТОВ ПЕРШИЙ ДІМ;

- Договір з ТОВ БТК СПЕЦТРАНС 48 (код ЄДРПОУ 40225360) №0204/2 від 02.04.2024р. про постачання будівельних матеріалів, Видаткова накладна №1 від 12.04.2024 р., Видаткова накладна №2 від 16.04.2024 р., Рахунок-фактура №57 від 02.04.2024р., Видаткова накладна №3 від 19.04.2024 р., Рахунок-фактура №70 від 19.04.2024р. Платіжна інструкція №609 від 09.04.2024р., Платіжна інструкція №624 від 29.04.2024р.;

- Видаткова накладна №2374 від 08.04.2024 р. ТОВ СКАЙ-ЕНЕРДЖИ (код ЄДРПОУ 43715264), Рахунок № 2809 від 26.03.2024р., Платіжна інструкція №608 від 08.04.2024 р., картка рахунку 631 по контрагенту ТОВ СКАЙ-ЕНЕРДЖИ;

- Акт виконаних робіт на перевезення матеріалів від ФОП ОСОБА_3 (код НОМЕР_4 ) №36 від 13.04.2024, рахунок№36 від 13.04.2024, Платіжна інструкція №614 від 15.04.2024р., Платіжна інструкція №615 від 15.04.2024р., картка рахунку 631 по контрагенту ФОП ОСОБА_3 ; Акт виконаних робіт на перевезення матеріалів від ФОП ОСОБА_4 (код НОМЕР_5 ) №1704 від 17.04.2024р., рахунок №1604 від 16.04.2024р., Платіжна інструкція№620 від 17.04.2024р., картка рахунку 631 по контрагенту ФОП ОСОБА_4 ;

- Договір з ТОВ АРМАТРЕЙД. (код 44796894) №27/03-24 від 27.03.2024р., Видаткова накладна №1284 від 24.04.2024р., рахунок №1439 від 22.04.2024р., Видаткова накладна №1285 від 30.04.2024р., рахунок №1536 від 26.04.2024р., рахунок №1756 від 13.05.2024р., рахунок №1784 від 15.05.2024р., Платіжна інструкція №621 від 22.04.2024р., Платіжна інструкція №623 від 26.04.2024р., Платіжна інструкція №627 від 13.05.2024р., Платіжна інструкція №630 від 15.05.2024р., картка рахунку 631 по контрагенту ТОВ АРМАТРЕЙД.;

- Акти приймання-передачі будівельних матеріалів № 34 від 03 квітня 2024 р. та № 35 від 10 квітня 2024 р. з ТОВ АВТОМАГІСТРАЛЬ-ПІВДЕНЬ (код ЄДРПОУ 34252469) на виконання робіт за Договором субпідряду № 83/СУБ/ЕБ по об`єкту: Нове будівництво ВОП №21 Одеської області від 22.03.2024 р.

21.05.2024 року позивач отримав від відповідача-1: за податковою накладною № 1 від 08.04.2024р.: Повідомлення від 21.05.2024 року № 11077872/43540014; за податковою накладною № 2 від 25.04.2024р. Повідомлення від 21.05.2024р. № 11077873/43540014 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, з повністю однаковими позначками в Повідомленнях відповідача-1 в графах про надання договорів, первинних документів щодо постачання/придбання товарів, послуг, транспортування продукції, актів приймання-передачі робіт, накладних, розрахункових документів, інших документів, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній. В розділі додаткова інформація Повідомлень відповідача-1 зазначено не в повному обсязі надано копії первинних документів щодо придбання матеріалів, акти виконаних робіт, акт списання матеріалів, відомості ресурсів, накази на відрядження, відомості нарахування заробітної плати, табель робочого часу за квітень 2024р., ліцензії, дозволи, ОСВ 10 рах. 361,631.

На виконання Повідомлень відповідача-1 від 21.05.2024 року № 11077872/43540014, № 11077873/43540014, - позивач 23.05.2024 року подав додаткові пояснення (вих. № 2/05 від 23.05.2024р.) та документи, а саме:

- Акт приймання виконаних будівельних робіт №1 від 22.05.2024 р. підписаний Підрядником - ТОВ АВТОМАГІСТРАЛЬ-ПІВДЕНЬ (форма КБ2в);

- Довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати від 22.05.2024р. (форма КБЗ);

- Підсумкова відомість ресурсів;

- Акт списання матеріалів №СпТ-000002 від 22.05.2024 р.;

Також додано ще копії первинних документів, щодо придбання матеріалів:

- Видаткова накладна №14 від 10.04.2024 від ФОП ОСОБА_5 (код НОМЕР_6 ), рахунок- фактура №14 від 10.04.2024 р., ТТН №14 від 10.04.2024 р.;

- Видаткова накладна №3543/01 від 20.05.2024 р. від ТОВ Перший дім, Видаткова накладна №3382/01 від 20.05.2024 р.; платіжні інструкції№628 від 14.05.2024, №638 від 21.05.2024р.;

- ТТН №5605324 від 12.04.2024 на перевезення геотекстиля до ВН№1 від 12.04.2024 р. від ТОВ БТК Спецтранс 48, ТТН №5609082 від 16.04.2024 на перевезення геотекстиля до ВН№2 від 16.04.2024 р. від ТОВ БТК Спецтранс 48 (дані видаткові накладні подавались раніше);

- Видаткова накладна №1297 від 16.05.2024р. від ТОВ АРМАТРЕЙД. (код 44796894), Видаткова накладна №1298 від 17.05.2024р., Видаткова накладна №1301 від 17.05.2024р., рахунок №1784 від 15.05.2024р., рахунок №1756 від 13.05.2024р.;

- Акти приймання-передачі матеріалів від ТОВ АВТОМАГІСТРАЛЬ-ПІВДЕНЬ для виконання робіт за Договором субпідряду № 83/СУБ/ЕБ по об`єкту: Нове будівництво ВОП №21 Одеської області від 22.03.2024 р.;

- Оборотно-сальдові відомості по рахункам 205, 10, 361, 631;

- Ліцензія на будівельні роботи ТОВ БГІ ЕНЕРГІЯ БУДСЕРВІС в електронному вигляді від 17.03.2020р. (скрін з сайту Портал Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва) та Додаток до ліцензії;

- Накази на відрядження працівників Підприємства за березень-травень 2024 р.;

- Табеля робочого часу за березень-квітень 2024 р.;

- Відомості з нарахування заробітної плати за березень-квітень 2024 р.;

- Відомості на відрядження працівників за березень-квітень 2024 р.

Надані пояснення і додаткові документи підтверджують наявність у позивача ліцензії на виконання будівельних робіт, матеріально-технічної бази та трудових ресурсів у ТОВ БП ЕНЕРГІЯ БУДСЕРВІС для виконання робіт за Договором № 83/СУБ/ЕБ з ТОВ АВТОМАГІСТРАЛЬ-ПІВДЕНЬ по об`єкту: Нове будівництво ВОП №21 Одеської області від 22.03.2024 р. Акти списання матеріалів підтверджують реальність закупівлі та використання матеріалів при виконанні робіт. Відомості на відрядження підтверджують фактичне знаходження працівників позивача на об`єкті, на якому виконувались ними роботи.

Окрім цього, на момент подачі додаткових пояснень вже був підписаний з ТОВ АВТОМАГІСТРАЛЬ-ПІВДЕНЬ Акт виконаних робіт (ф.КБ2) №1 від 22.05.2024 р., та Довідка про вартість виконаних робіт (ф.КБЗ) від 22.05.2024р. Тобто фактично Підрядником (Замовником робіт), шляхом підписання акту виконаних робіт, підтверджено реальне виконання обсягів робіт, їх вартість та використання Позивачем матеріалів.

Відповідачем-1 було прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних Позивачу у зв`язку з ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку: за податковою накладної № 1 від 08.04.2024р. рішення про відмову №11112887/43540014 від 27.05.2024 року; за податковою накладною № 2 від 25.04.2024р. рішення про відмову № 11112886/43540014 від 27.05.2024р.

Не погодившись з рішеннями про відмову у реєстрації податкових накладних, позивач звернувся з позовом до суду.

За наслідками перегляду справи суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити таке.

Відповідно до приписів пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165.

Підпунктом 2 пункту 3 Порядку встановлено, що Податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, складеної на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості хоча б одного з товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку, за винятком розрахунку коригування, визначеного підпунктом 7 цього пункту), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації): обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку.

Приписами пунктів 5 та 7 Порядку передбачено, що податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Отже, як правильно зазначив суд першої інстанції, обов`язковою умовою зупинення реєстрації податкової накладної є встановлення критерію ризикованості здійснення операцій.

У свою чергу, постановою КМУ від 11 грудня 2019 року №1165 Критерії ризиковості здійснення операцій (далі Критерії).

Відповідно до пункту 1 Критеріїв (в редакції, на час виникнення спірних відносин) одним з критеріїв ризиковості здійснення операцій є: Обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.

Як зазначено вище, підставою для зупинення реєстрації податкової накладної контролюючим органом визначено п.1 Критеріїв ризиковості операцій.

Однак, у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних відповідачем не зазначено конкретного критерію ризиковості здійснення операцій, про які йдеться в п.1 Критеріїв, із розрахованим показником за відповідним критерієм.

У свою чергу, з огляду на зупинення реєстрації податкових накладних позивачем на адресу контролюючого органу направлялося повідомлення, із наданням пояснень та копій первинних документів по господарськім операціям, і вказані повідомлення були отримані відповідачем. До вказаних повідомлень були долучені копії первинних документів по господарськім операціям, інформація про які зазначена в податкових накладних (перелік наведено вище).

Факт отримання вказаних документів не заперечується відповідачем, що вбачається з апеляційної скарги.

На час прийняття рішень про відмову у реєстрації податкових накладних діяв Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року №520 (зареєстрований в Мінюсті України 13.12.2019р. за №1245/34216).

Відповідно до п.2, 3, 4-7 Порядку №520 ( в редакції на час прийняття спірного рішення) прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року № 261).

Відповідно до п.10 Порядку №520 (в тій же редакції) письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісіярегіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Згідно із п.10 Порядку №520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначена Порядком №520 (додаток до вказаного Порядку).

Форма такого рішення передбачає, що в разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано повинні бути конкретно вказані.

Однак, в порушення наведених вимог законодавства, оскаржувані рішення містять лише загальне твердження: «ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку».

Проте у вказаних рішеннях не зазначено яких саме документів не було надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, з огляду на подання позивачем контролюючому органу пояснень та документів, що стосувалися господарських операцій за наслідками яких складено податкові накладні.

З приводу таких мотивів прийняття оскаржуваних рішень, слід зазначити те, що саме лише зазначення про відсутність документів не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної, оскільки контролюючим органом повинно бути зазначено об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної з урахуванням відсутності таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.

У спірному випадку, контролюючий орган, приймаючи оскаржуване рішення, не лише не зазначив яких саме документів не було надано позивачем, а і не надав оцінки поданим позивачем поясненням та документам.

З цього приводу слід звернути увагу на те, що у зв`язку з зупиненням реєстрації податкових накладних позивачем на адресу контролюючого органу направлено пояснення та первинні документи, які доставлені на адресу контролюючого органу (перелік зазначено вище), але будь-яких аргументів щодо недостатності цих документів, контролюючим органом наведено не було.

В той же час, 21.05.2024 контролюючим органом сформовано та направлено позивачу повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень (зміст цих повідомлень наведено вище).

На вказані повідомлення позивачем надано:

- Акт приймання виконаних будівельних робіт №1 від 22.05.2024 р. підписаний Підрядником - ТОВ АВТОМАГІСТРАЛЬ-ПІВДЕНЬ (форма КБ2в);

- Довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати від 22.05.2024р. (форма КБЗ);

- Підсумкова відомість ресурсів;

- Акт списання матеріалів №СпТ-000002 від 22.05.2024 р.;

Також додано ще копії первинних документів, щодо придбання матеріалів:

- Видаткова накладна №14 від 10.04.2024 від ФОП ОСОБА_5 (код НОМЕР_6 ), рахунок- фактура №14 від 10.04.2024 р., ТТН №14 від 10.04.2024 р.;

- Видаткова накладна №3543/01 від 20.05.2024 р. від ТОВ Перший дім, Видаткова накладна №3382/01 від 20.05.2024 р.; платіжні інструкції№628 від 14.05.2024, №638 від 21.05.2024р.;

- ТТН №5605324 від 12.04.2024 на перевезення геотекстиля до ВН№1 від 12.04.2024 р. від ТОВ БТК Спецтранс 48, ТТН №5609082 від 16.04.2024 на перевезення геотекстиля до ВН№2 від 16.04.2024 р. від ТОВ БТК Спецтранс 48 (дані видаткові накладні подавались раніше);

- Видаткова накладна №1297 від 16.05.2024р. від ТОВ АРМАТРЕЙД. (код 44796894), Видаткова накладна №1298 від 17.05.2024р., Видаткова накладна №1301 від 17.05.2024р., рахунок №1784 від 15.05.2024р., рахунок №1756 від 13.05.2024р.;

- Акти приймання-передачі матеріалів від ТОВ АВТОМАГІСТРАЛЬ-ПІВДЕНЬ для виконання робіт за Договором субпідряду № 83/СУБ/ЕБ по об`єкту: Нове будівництво ВОП №21 Одеської області від 22.03.2024 р.;

- Оборотно-сальдові відомості по рахункам 205, 10, 361, 631;

- Ліцензія на будівельні роботи ТОВ БГІ ЕНЕРГІЯ БУДСЕРВІС в електронному вигляді від 17.03.2020р. (скрін з сайту Портал Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва) та Додаток до ліцензії;

- Накази на відрядження працівників Підприємства за березень-травень 2024 р.;

- Табеля робочого часу за березень-квітень 2024 р.;

- Відомості з нарахування заробітної плати за березень-квітень 2024 р.;

- Відомості на відрядження працівників за березень-квітень 2024 р.

Але і щодо достатності додаткового поданих документів для вирішення питання щодо реєстрації податкових накладних, будь-яких аргументів контролюючим органом наведено не було. При цьому, відповідачем недоліків щодо поданих позивачем документів не встановлено та не вказано у відповідних рішеннях.

Таким чином, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції про необґрунтованість оскаржуваних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

Також, з огляду на доводи апеляційної скарги, слід звернути увагу і на те, що фактично позиція контролюючого органу зводиться до того, що моніторингом поданих для реєстрації ПН не було встановленого реальності здійснення господарських операцій.

Не ставляючи під сумнів повноваження контролюючого органу щодо встановлення реальності здійснення господарських операцій, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити те, що такі повноваження повинні реалізовуватися контролюючим органом шляхом проведення документальних перевірок, а не під час моніторингу поданих на реєстрацію ПН/РК.

З огляду на викладене, враховуючи встановлені обставини справи, які свідчать про необґрунтованість підстав відмови в реєстрації податкових накладних в ЄРПН, суд апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції щодо протиправності оскаржуваних рішень Комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області.

Дійшовши обґрунтованого висновку про неправомірність рішення про відмову у реєстрації податкових накладних, суд першої інстанції правильно виходив з того, що належним способом захисту порушеного права платника податку є зобов`язання відповідача зареєструвати в ЄРПН подані податкові накладні, оскільки це є дотриманням судом гарантій того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений і такий спосіб захисту права не можливо визнати втручанням у дискреційні повноваження відповідача, оскільки ним такі повноваження були самостійно реалізовані шляхом прийняття оскаржуваних рішень, які були предметом судового контролю у межах цієї справи.

Ураховуючи викладене, суд апеляційної інстанції приходить висновку про те, що судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та ухвалено рішення з дотримання норм матеріального і процесуального права, у зв`язку з чим підстав для задоволення апеляційної скарги Головного управління ДПС у Дніпропетровській області не існує.

На підставі викладеного, керуючись п.1 ч.1 ст.315, ст.ст. 316, 321, 322, 325 КАС України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області залишити без задоволення, а рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02 серпня 2024 року у справі №160/16767/24 - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках та строки, визначені ст.ст.328, 329 КАС України.

Вступну та резолютивну частини проголошено 22.10.2024

Повне судове рішення складено 23.10.2024

Головуючий - суддяЯ.В. Семененко

суддяН.А. Бишевська

суддяІ.Ю. Добродняк

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.10.2024
Оприлюднено25.10.2024
Номер документу122518695
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —160/16767/24

Ухвала від 04.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Постанова від 22.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Постанова від 22.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 16.09.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 03.09.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Рішення від 02.08.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Прудник Сергій Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні