ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,
гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ: 03499901,UA368999980313151206083020649
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
05.08.2024р. Справа №905/841/24
Господарський суд Донецької області у складі судді Зекунова Е.В., за участю секретаря судового засідання Кухтик С.Ю., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом Краматорської міської ради (код ЄДРПОУ 21570492)
до відповідача Приватного підприємства «Світанок» (код ЄДРПОУ 20315929, м.Краматорськ Донецької області)
про стягнення 319 982,73 грн., -
Представники сторін у судовому засіданні участь не приймали
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Краматорська міська рада звернулось до Господарського суду Донецької області з позовом до Приватного підприємства «Світанок» про стягнення 319 982,73 грн.
Ухвалою Господарського суду Донецької області від 10.06.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №905/841/24, справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 08.07.2024 року о 11:00 год.
Ухвалою Господарського суду Донецької області від 08.07.2024 підготовче засідання відкладено на 15.07.2024.
Ухвалою Господарського суду Донецької області від 15.07.2024 закрито підготовче провадження та призначено розгляд справи по суті на 05.08.2024.
Судове засідання 05.08.2024 в режимі відеоконференції не відбулося у зв`язку з оголошення повітряної тривоги у м. Харкові. На підставі п.3 ст.222 Господарського процесуального кодексу України суд оголошує про проведення судового засідання без фіксування судового процесу технічними засобами. Представники сторін участь в засіданні суду не приймали.
Щодо повідомлення відповідача про розгляд справи.
Судом встановлено, що відповідач не має зареєстрованого електронного кабінету в підсистемі «Електронний суд» ЄСІТС.
Як зазначено в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, юридичною адресою відповідача є: 84301, місто Краматорськ, вулиця Паркова, будинок 75.
Судом були вчинені всі належні дії для своєчасного повідомлення відповідача про розгляд даної справи. Ухвала суду про відкриття провадження у справі була надіслана відповідачу рекомендованим листом (штрихкодовий ідентифікатор 0600936132003) з повідомленням про вручення на його юридичну адресу вказану в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Поштове відправлення (ухвала про відкриття провадження у справі) було повернуто до суду відділенням поштового зв`язку з відміткою «відсутність адресата за вказаною адресою».
Згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, засновником Приватного підприємства «Світанок» значиться ОСОБА_1 .
З матеріалів справи вбачається, що Ухвалою Краматорського міського суду Донецької області від 17.02.2016 у справі №234/20592/15-ц вирішено спільною сумісною власністю вважати приватне підприємство «Світанок», (м. Краматорськ, вул. Паркова, б.75, код ЄДРПОУ 20315929) з наступними долями: ОСОБА_2 - на праві власності 1/4 приватного підприємства «Світанок»; ОСОБА_3 - на праві власності 3/4 приватного підприємства «Світанок».
01.11.2021 року на підставі ухвали Краматорського міського суду Донецької області від 17 лютого 2016 року по справі № 234/20592/15-ц, свідоцтва про шлюб, серія та номер: 0971302899284, видавник: Служба цивільного стану міста Кишинів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесені дані про громадянку - ОСОБА_4 (РНОКПП НОМЕР_1 ), яка набула на праві спільної часткової власності майнові права в розмірі 1/4 частки на майно ПП «Світанок». Номер відомостей про речове право: 44826050. Реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2495854814120.
Ухвалою Господарського суду Донецької області від 10.06.2024 суд зобов`язав позивача надіслати позовну заяву з додатками на адресу ОСОБА_4 та ОСОБА_3 , докази надсилання надати суду.
За інформацією Краматорської міської ради, місце проживання ОСОБА_3 - АДРЕСА_1 ; місце проживання ОСОБА_4 - АДРЕСА_2 .
На виконання вимог ухвали суду від 10.06.2024 Краматорська міська рада надала до суду заяву з доказами відправлення позовної заяви від 31.05.2024 №01.01.01-29/746 з додатками на адреси ОСОБА_3 та ОСОБА_4 з описами вкладення 8431307086808 та 8431307086816, фіскальні чеки та накладні від 18.06.2024.
На виконання вимог ухвали суду Державна міграційна служба надала інформацію, що за наявними обліками РТГ ІП "Реєстрація місця проживання" ЄІАС УМП ДМС України ОСОБА_3 , ОСОБА_4 значаться зареєстрованими за адресою - АДРЕСА_1
Cудом було здійснено спробу повідомлення про розгляд справи ОСОБА_5 та ОСОБА_6 особисто, шляхом направлення на їх адреси ухвал суду.
Ухвала суду була надіслана рекомендованим листом з повідомленням про вручення штрихкодовий ідентифікатор 0600941129053 та 0600941126925.
Поштові відправлення були повернуті до суду відділенням поштового зв`язку 0600941129053 (ОСОБА_3.) з відміткою «відсутність адресата за вказаною адресою», 0600941126925 (ОСОБА_6.) з відміткою «за закінченням терміну зберігання».
У разі якщо ухвалу про вчинення відповідної процесуальної дії направлено судом за належною адресою, тобто, повідомленою суду стороною, і повернуто підприємством зв`язку з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про вчинення відповідної процесуальної дії. Сам лише факт неотримання кореспонденції, якою суд, з додержанням вимог процесуального закону, надсилав ухвалу для вчинення відповідних дій за належною адресою та яка повернулася в суд, у зв`язку з її неотриманням адресатом, не може вважатися поважною причиною невиконання ухвали суду, оскільки зумовлений не об`єктивними причинами, а суб`єктивною поведінкою сторони щодо отримання кореспонденції, яка надходила на його адресу (постанова Верховного Суду від 25.06.2018 у справі №904/9904/17).
Слід зазначити, що відповідно до п. 99 Постанови Кабінету Міністрів України від 05.03.2009 №270 "Про затвердження Правил надання послуг поштового зв`язку", рекомендовані поштові відправлення, які не були вручені під час доставки, повторні повідомлення про надходження реєстрованих поштових відправлень, під час доставки за зазначеною адресою або під час вручення в об`єкті поштового зв`язку вручаються адресату. У разі відсутності адресата до абонентської поштової скриньки адресата вкладається повідомлення про надходження зазначеного реєстрованого поштового відправлення.
Відповідно до п.116 розділу "Строк зберігання поштових відправлень, поштових переказів" у разі невручення рекомендованого листа, він разом з бланком повідомлення про вручення повертається за зворотною адресою не пізніше ніж через 5 календарних днів з дня надходження листа до об`єкта поштового зв`язку місця призначення із зазначенням причини невручення.
З пунктів 99 та 116 указаних Правил вбачається, що повернення поштою рекомендованого листа з зазначенням причини "за закінченням терміну зберігання" можливо тільки у разі, якщо під час доставки поштою його не можна було вручити адресату або його уповноваженому представнику (відправлення не вручене під час доставки), та якщо на вкладене до абонентської скриньки адресата повідомлення про надходження зазначеного реєстрованого поштового відправлення адресат не відреагував - не звернувся на пошту для отримання судової повістки, проте відправлення чекало адресата (зберігалося) на пошті встановлений законом строк, і лише після його сплину було повернуто за зворотною адресою.
Тобто, неотримання поштової кореспонденції в точці видачі є наслідком свідомого діяння (бездіяльності) відповідача щодо належного отримання листа, тобто є його власною волею.
Поряд з цим, суд зазначає, що відповідно до частин 3, 7 статті 120 ГПК України, виклики і повідомлення здійснюються шляхом вручення ухвали в порядку, передбаченому цим Кодексом для вручення судових рішень. Учасники судового процесу зобов`язані повідомляти суд про зміну свого місцезнаходження чи місця проживання під час розгляду справи. У разі відсутності заяви про зміну місця проживання ухвала про повідомлення чи виклик надсилається учасникам судового процесу, які не мають офіційної електронної адреси, та за відсутності можливості сповістити їх за допомогою інших засобів зв`язку, які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику, за останньою відомою суду адресою і вважається врученою, навіть якщо відповідний учасник судового процесу за цією адресою більше не знаходиться або не проживає.
Сам лише факт не отримання відповідачем кореспонденції, якою суд, з додержанням вимог процесуального закону, надсилав ухвалу для вчинення відповідних дій за належною адресою та, яка повернулася в суд у зв`язку з її неотриманням адресатом, не може вважатися поважною причиною не виконання ухвали суду, оскільки зумовлено не об`єктивними причинами, а суб`єктивною поведінкою сторони щодо отримання кореспонденції, яка надходила на його адресу.
Враховуючи вищевикладене, судом було вжито всіх можливих заходів для належного повідомлення відповідача про розгляд справи №905/841/24.
Відповідно до частини 2 статті 2 Закону України «Про доступ до судових рішень» усі судові рішення є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі не пізніше наступного дня після їх виготовлення і підписання.
Згідно із частинами 1, 2 статті 3 Закону України «Про доступ до судових рішень» для доступу до судових рішень судів загальної юрисдикції Державна судова адміністрація України забезпечує ведення Єдиного державного реєстру судових рішень. - автоматизована система збирання, зберігання, захисту, обліку, пошуку та надання електронних копій судових рішень.
Суд зазначає, що судові рішення, внесені до Реєстру, є відкритими для безоплатного цілодобового доступу на офіційному веб-порталі судової влади України (частина 1 статті 4 Закону України «Про доступ до судових рішень»).
Відповідач не був позбавлений права та можливості ознайомитись з ухвалами суду у Єдиному державному реєстрі судових рішень (www.reyestr.court.gov.ua).
Згідно із ст.2 Господарського процесуального кодексу України однією із засад господарського судочинства є розумність строків розгляду справи.
Суд зазначає, що станом на дату винесення цього рішення відповідачем не надано відзиву на позовну заяву.
У разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами (ч.9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України).
З огляду на те, що під час розгляду справи судом було створено сторонам необхідні умови для доведення фактичних обставин справи, зокрема, було надано достатньо часу для реалізації кожним учасником спору своїх процесуальних прав, передбачених статтями 42, 46 ГПК України, зважаючи на наявність у матеріалах справи доказів, необхідних і достатніх для вирішення спору по суті, суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності представників сторін та за наявними в ній матеріалами.
Перевіривши матеріали справи, вирішивши питання чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, господарський суд,
ВСТАНОВИВ:
Відповідно до відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, місцезнаходження юридичної особи ПП «Світанок» (код згідно з ЄДРПОУ 20315929) за адресою: Україна, 84301, місто Краматорськ, вулиця Паркова, будинок 75.
За даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що підтверджується інформаційною довідкою № 359449048 від 21.12.2023 року, ПП «Світанок» (код згідно ЄДРПОУ - 20315929) набуло право власності на нерухоме майно - нежитлове приміщення магазину з рестораном, кафе, закусочною та літнім майданчиком, загальною площею 1699,9 кв.м., номер запису: 70-Н/Ф в книзі 1, на підставі рішення Північно - Донбаського постійно діючого Третейського суду від 13.03.2008 р. по справі №74-01/08, про що зроблено запис від 24.04.2008 в реєстрі речових прав на нерухоме майно, реєстраційний номер майна - 2028124. Зазначений об`єкт нерухомості знаходиться за адресою: Донецька область, м. Краматорськ, вул. Паркова, буд. 75.
Земельна ділянка, на якій знаходиться зареєстрована нерухомість ПП «Світанок» за адресою: м. Краматорськ, вул. Паркова, буд. 75, має кадастровий номер 1412900000:00:001:0531 та є комунальною власністю Краматорської міської ради, яка діє від імені та в інтересах Краматорської міської територіальної громади.
Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 1412900000:00:001:0531 від 21.11.2023 №НВ-3201322302023, земельна ділянка відноситься до категорії земель житлової та громадської забудови; вид цільового призначення - « 03.08 Для будівництва та обслуговування об`єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування».
Речове право на земельну ділянку з кадастровим номером 1412900000:00:001:0531 по вул. Паркова, буд. 75 у м. Краматорську у Державному реєстрі речових прав за ПП «Світанок» не зареєстровано. Таким чином, Відповідач використовує земельну ділянку комунальної власності без виникнення права власності/користування такою земельною ділянкою та без здійснення державної реєстрації цих прав відповідно до вимог статей 125, 126 Земельного кодексу України.
Членами робочої групи з обстеження земельних ділянок комунальної власності, діючими на підставі розпорядження начальника Краматорської міської військової адміністрації від 13.06.2023 №383-р, відповідно по положень Земельного кодексу України, ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», 16.06.2023 року було проведено обстеження земельної ділянки комунальної власності за адресою: м. Краматорськ, вул. Паркова, 75 про що складено акт обстеження №1 земельної ділянки.
Обстеження проведено з метою перевірки стану та дотримання умов використання земельної ділянки, використанням земельної ділянки комунальної форми власності без оформленого у встановленому законодавством України порядку речового права на земельну ділянку.
Обстеженням на місцевості представниками Краматорської міської військової адміністрації встановлено, що на земельній ділянці за адресою: м. Краматорськ, вул. Паркова, 75, знаходиться обнесений капітальним бетонним парканом літній майданчик, який примикає до прибудинкового приміщення. На території літнього майданчика розташовані альтанки, зелені насадження. Вздовж багатоквартирного будинку, за адресою: вул. Паркова, 75 наявні прибудовані приміщення. Доступ до приміщення здійснюється через центральний вхід під навісом.
За результатами проведеного обстеження встановлено: на земельній ділянці розміщено нежитлове приміщення магазину з рестораном-кафе «Vika», закусочна та літній майданчик; паспорт прив`язки на розміщення відкритого майданчика для харчування біля закладу ресторанного господарства відсутній; земельна ділянка, як об`єкт цивільних прав, не сформована; право користування земельною ділянкою під зазначеною нерухомістю не оформлено.
З метою формування земельної ділянки комунальної власності, встановлення меж та розміру земельної ділянки, яка фактично використовується, а також реєстрації речового права на земельну ділянку у встановленому законодавством України порядку, членами робочої групи рекомендовано управлінню земельних відносин Краматорської міської ради здійснити заходи щодо проведення інвентаризації земельної ділянки комунальної власності по вул. Паркова, 75.
У зв`язку з необхідністю проведення інвентаризації земель комунальної власності Краматорської міської територіальної громади за адресою: м. Краматорськ, вул. Паркова, буд. № 75, керуючись розпорядженням Краматорської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області від 29.07.2023 № 491-р «Про інвентаризацію земель комунальної власності Краматорської міської територіальної громади за адресою: м. Краматорськ, вул. Паркова, буд. № 75», управлінням земельних відносин Краматорської міської ради (код ЄДРПОУ 40480843), згідно наданого розпорядженням дозволу, проведено інвентаризацію земель комунальної власності Краматорської міської територіальної громади з додержанням будівельних, протипожежних, санітарних норм та правил для формування земельної ділянки за адресою: м. Краматорськ, вул. Паркова, буд. № 75, для будівництва та обслуговування закладів громадського харчування. Також розроблено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації зазначених вище земель.
Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-3201322302023, за яким земельна ділянка, місцезнаходження якої: м. Краматорськ, вул. Паркова, 75 є сформованою та має кадастровий номер 1412900000:00:001:0531. Площа земельної ділянки - 0,0841 га. Цільове призначення земельної ділянки - 03.08 для будівництва та обслуговування об`єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування, категорія земель - землі житлової та громадської забудови.
Право власності Краматорської міської ради на земельну ділянку з кадастровим номером 1412900000:00:001:0531 зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за номером відомостей про речове право власності 52915953, реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2846373814129, що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від № 371275126 від 25.03.2024 р.
Станом на день звернення до суду з позовом, жодних заяв чи клопотань з оформлення прав на землю від ПП «Світанок» не надходило, відповідно право користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1412900000:00:001:0531 за ПП «Світанок» в Державному реєстрі речових прав не зареєстровано, що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 25.03.2024 № 371275126.
Незважаючи на відсутність належно оформленого права користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1412900000:00:001:0531, ПП «Світанок», маючи у власності об`єкт нерухомості, який знаходиться на зазначеній земельній ділянці комунальної форми власності, в період з 01.02.2022 по 01.04.2024 не вносив орендну плату за користування земельною ділянкою, внаслідок чого зберіг у себе грошові кошти у розмірі орендної плати, які складають у загальній сумі 319 982,73 грн., які є безпідставно набутим майном.
28.03.2024 року Краматорською міською військовою адміністрацією Краматорського району Донецької області на адреси співвласників Відповідача направлено листи № 01-26/653 від 27.03.2024 та №01-26/654 від 27.03.2024, в яких зазначено про порушення ПП «Світанок» норм законодавства, сферою регулювання яких є земельні відносини, а саме ст. 116, 125, 206 Земельного кодексу України, шляхом використання земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 1412900000:00:001:0531 без оформлення правовстановлюючих документів та несплатою орендної плати.
Також у листах зазначено, що наслідком бездіяльності ПП «Світанок» щодо оформлення належним чином права користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1412900000:00:001:0531 є безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати за землю, які отримані за рахунок не сплати орендної плати за землю; зазначено про необхідність оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку.
Листи було направлено з використанням послуг АТ «Укрпошта» рекомендованими листами № 8431307029421 та № 8431307029430 відповідно, що підтверджують фіскальні чеки АТ «Укрпошта» (додаються).
За даними фінансового управління Краматорської міської ради, за період з 01.02.2022 року по 01.04.2024 року від ПП «Світанок» не було надходжень до міського бюджету за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1412900000:00:001:0531.
Відповідно до п.п. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України (далі -ПКУ) плата за землю - це обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати.
Пунктом 63.3 ст. 63 ПКУ встановлено обов`язок платників податків стати на облік у відповідних контролюючих органах за основним та неосновним місцем обліку, повідомляти про всі об`єкти оподаткування і об`єкти, пов`язані з оподаткуванням, контролюючі органи за основним місцем обліку згідно з порядком обліку платників податків.
Платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму плати за землю щороку станом на 01 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому ст. 46 ПКУ, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями (п. 286.2 ст. 286 ПКУ). Нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки), які надсилають платнику податку у порядку, визначеному ст. 42 ПКУ, до 01 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному ст. 58 ПКУ (п. 286.5 ст. 286 ПКУ).
Враховуючи, що Державна податкова служба здійснює адміністрування податків та зборів, 28.03.2024 р. Краматорською міською військовою адміністрацією було направлено лист №01-26/656 від 27.03.2024 р. Головному управлінню ДПС у Донецькій області із запитом надати інформацію про фактично сплачені суми з плати за землю в період з 01.11.2021 по 29.02.2024 за земельну ділянку за адресою: м. Краматорськ, вул. Паркова, 75 (кадастровий номер 1412900000:00:001:0531) ПП «Світанок».
Листом Головного управління ДПС у Донецькій області від 04.04.2024 № 1247/5/05-99-04-09 щодо фактично сплачених сум плати за землю надано відповідь, у якій зазначено, що ПП «Світанок» (код за ЄДРПОУ 20315929) перебуває на обліку в ГУ ДПС у Донецькій області (Краматорська ДПІ) у якості платника земельного податку з юридичних осіб (код БК 18010500), у зв`язку з користуванням земельними ділянками загальною площею 1570,80 кв. м. (зокрема, 302,40 кв. м. та 1268,40 кв. м.). Кадастровий номер в податкових деклараціях з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) відсутній.
За даними інтегрованої картки платника, порядок ведення якої регламентується наказом Міністерства фінансів України від 12.01.2021 № 5 «Про затвердження Порядку ведення податковими органами оперативного обліку податків, зборів, платежів та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування», суми фактично сплаченого податкового зобов`язання по земельному податку з юридичних осіб ПП «Світанок» за період 01.11.2021 - 29.02.2024 складають:
2021 рік - 1440,00 грн. (у т. ч. листопад - 720,00 грн., грудень - 720,00 грн);
2022 рік - 720,00 грн. (у т. ч. січень - 720,00 грн.);
2023рік - 0,00 грн.
2024 рік - 0,00 грн.
Враховуючи систематичне та тривале порушення ПП «Світанок» норм чинного земельного законодавства, вважаючи порушеним своє право, Краматорська міська рада звернулася до суду з позовом про стягнення з ПП «Світанок» безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою комунальної власності з кадастровим номером 1412900000:00:001:0531 за період з 01.02.2022 по 01.04.2024 років в розмірі 319 982,73 грн.
Джерела права, акти їх застосування та мотиви, з яких виходить господарський суд при прийнятті рішення.
Спірні правовідносини, що виникли між сторонами, регулюються нормами Конституції України, Цивільного, Земельного кодексів України, Закону України «Про оренду землі».
Згідно ст. 13 Конституції України земля є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією.
Відповідно до положень п. «б» ч. 1 ст. 80 Земельного кодексу України, суб`єктами права на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.
За змістом ч.1 ст. 122 Земельного кодексу України, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Частина 1 ст. 123 Земельного кодексу України наголошує, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
У відповідності з ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями.
Частиною 1 ст. 93 Земельного кодексу України визначено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України, право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону (ст. 206 Земельного кодексу України).
У разі надання земельної ділянки в оренду укладається договір оренди земельної ділянки, яким за положенням ч. 1 ст. 21 Закону України «Про оренду землі», визначається орендна плата за землю як платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Відповідно до ч. 1 ст. 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Частиною 2 ст. 1212 Цивільного кодексу України визначено, що положення глави 83 Цивільного кодексу України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Оскільки ПП «Світанок» не є власником або постійним землекористувачем зазначеної земельної ділянки, тому не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку, при цьому, єдиною можливою формою здійснення плати за землю для нього є орендна плата (підпункт 14.1.72 пункту 14.1 статті 14 ПК України).
Відповідно до ч.1 ст. 79-1 Земельного кодексу України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Згідно ч. 4 ст. 79-1 Земельного кодексу України, земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
Судом встановлено, що Краматорська міська рада є власником земельної ділянки, яка знаходиться за адресою: місто Краматорськ, вулиця Паркова, 75, площа якої складає 0,0841 га, з кадастровим номером 1412900000:00:001:0531, що підтверджує інформація наявна в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (інформаційна довідка № 371275126 від 25.03.2024 року), з реєстраційним номером об`єкта нерухомого майна №2846373814129.
Згідно доводів Позивача, які не спростовані Відповідачем, ПП «Світанок» фактично використовує зазначену земельну ділянку без достатньої правової підстави та за рахунок власника земельної ділянки - Краматорської міської ради, зберігає у себе кошти, які мало сплатити за оренду земельної ділянки, зобов`язане повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини 1 статті 1212 Цивільного кодексу України (аналогічні правові висновки викладено у постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі № 629/4628/16-ц, від 20.11.2018 у справі № 922/3412/17 та постанові Верховного Суду у складі палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду від 28.02.2020 у справі № 913/169/18).
Щодо визначення розміру орендної плати за земельну ділянку
Пунктом 24 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що до компетенції міських рад належить питання встановлення місцевих податків і зборів відповідно до Податкового кодексу України.
Розмір орендної плати за земельні ділянки на території м. Краматорська у відсотках від нормативної грошової оцінки землі в період з 01.01.2021 року розраховується відповідно рішення Краматорської міської ради від 24.06.2020 №70/VII-340 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки комунальної власності територіальної громади м. Краматорська у відсотках від нормативної грошової оцінки земельних ділянок».
Відповідно до вищезазначеного рішення міської ради, розмір орендної плати для земель громадської забудови, які призначені для будівництва та обслуговування об`єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування (код КВЦПЗ - 03.08) в період з 01.02.2022 по 01.04.2024 складає 8% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Щодо індексації нормативної грошової оцінки земельних ділянок
Відповідно до п.289.2 ст.289 Податкового кодексу України, за яким Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кi = І : 100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115.
Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.
Відповідно до абз. 5 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про оцінку земель» від 11 грудня 2003 року № 1378-IV дата оцінки земельної ділянки - це дата (число, місяць та рік), на яку проводиться оцінка земельної ділянки та визначається її вартість. Для нормативної грошової оцінки земельної ділянки - дата, вказана в технічній документації.
Згідно ч. 5 ст. 5 Закону України «Про оцінку земель», за якою нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення, зокрема, розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
У відповідності до частини другої статті 20 Закону України «Про оцінку земель» дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Так, за змістом пункту 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року № 15, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері національної інфраструктури геопросторових даних, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру.
Отже, саме Держгеокадастр законодавчо наділений повноваженнями для встановлення величини коефіцієнту індексації та подальшого інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.
Відповідно до листа № 6-28-0.222-275/2-22 від 11.01.2022 р. «Про індексацію нормативної грошової оцінки земель за 2021 рік» Державною Службою України з питань геодезії, картографії та кадастру, на виконання статті 289 Податкового кодексу України, повідомляється, що за інформацією Державної служби статистики України, індекс споживчих цін за 2021 рік становить 110,0 %.
Згідно інформації, зазначеної на офіційному сайті Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, за даними Державної служби статистики України, індекс споживчих цін за 2022 рік становить 126,6%. Враховуючи п.289.2 ст. Податкового кодексу України, у разі перевищення індексу споживчих цін 115%, такий індекс застосовується із значенням 115.
Листом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 12.01.2024 р. № 6-28-0.222-600/2-24 зазначено, що за інформацією Державної служби статистики України, індекс споживчих цін за 2023 рік становить 105,1 %. Тому значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель за 2023 рік становить 1,051.
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1412900000:00:001:0531 становить 1 943 304,09 грн., відповідно до Витягу № НВ-1400201722023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 24.11.2023 р.
Розрахунковим періодом обчислення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати є період з 01.02.2022 року по 01.04.2024 року. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1412900000:00:001:0531 за 2022 рік - 1 689 829,64 (1,1 - коефіцієнт індексації за 2021 рік), за 2023 рік - 1 943 304,09 (1,15 -коефіцієнт індексації за 2022 рік), за 2024 рік - 2 042 412,60 (1,051 - коефіцієнт індексації за 2023 рік).
Суд звертає увагу, що у постанові Верховного Суду від 18 грудня 2019 року у справі № 804/937/16 викладено правовий висновок, виходячи з якого коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки завжди застосовується ретроспективно. Тобто, кожного року, після 01 січня, для розрахунку бази оподаткування земельним податком (орендної плати) враховується чинна нормативна грошова оцінка (яка проводиться раз на 5-7 років) з урахуванням кумулятивного (накопичувального) застосування коефіцієнтів індексації (які визначається щорічно). Такий підхід дозволяє актуалізувати величину бази оподаткування земельним податком (орендної плати) шляхом врахування інфляційних коефіцієнтів. Тобто, сенс кумулятивного застосування коефіцієнтів індексації саме у тому й полягає, щоб, застосовуючи їх за минулі роки, починаючи з дати проведення грошової оцінки, щорічно актуалізувати базу оподаткування земельним податком (орендної плати).
Стосовно відсутності витягів про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 1412900000:00:001:0531 за 2022, 2024 роки Позивач зазначив, що постановою Верховного Суду від 29.05.2020 у справі № 922/2843/19 зроблений наступний правовий висновок про те, що:
1) чинне земельне законодавство, в тому числі стаття 20 Закону України «Про оцінку земель», не містить обґрунтування обов`язковості надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за кожен календарний рік упродовж спірного періоду, а лише зазначає про необхідність фіксування нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки у відповідному витязі;
2) витяги про нормативну грошову оцінку земельної ділянки формуються за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру на підставі актуальних відомостей про земельні ділянки, внесених до Державного земельного кадастру, а формування витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки здійснюється автоматично в режимі «реального часу», тобто на час звернення заявників, у зв`язку з чим програмним забезпеченням і чинним законодавством не передбачено формування вказаних витягів на певну дату, яка вже минула.
За змістом статті 319 ЦК України, власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону. При здійсненні своїх прав та виконанні обов`язків власник зобов`язаний додержуватися моральних засад суспільства. Усім власникам забезпечуються рівні умови здійснення своїх прав. Власність зобов`язує.
Статтею 322 ЦК України «Тягар утримання майна» встановлено, що власник зобов`язаний утримувати майно, що йому належить, якщо інше не встановлено договором або законом.
Власність гарантує не лише права власників, а й зобов`язує, покладає на них певні обов`язки. Саме про це йдеться у статтях 13 і 41 Конституції України, відповідно до яких використання власності не може завдавати шкоди людині, правам, свободам та гідності громадян, інтересам суспільства.
Факт належності нерухомого майна приватному підприємству «Світанок» визначено ухвалою Краматорського міського суду Донецької області від 17.02.2016 у справі №234/20592/15-ц, за якою приватне підприємство «Світанок», (м. Краматорськ, вул. Паркова, б.75, код ЄДРПОУ 20315929) є спільною сумісною власністю ОСОБА_2 та ОСОБА_3 з наступними долями: ОСОБА_2 належить на праві власності 1/4 приватного підприємства «Світанок»; ОСОБА_3 належить на праві власності 3/4 приватного підприємства «Світанок».
Частиною 3 статті 372 ЦК України визначено, що у разі поділу майна між співвласниками право спільної сумісної власності на нього припиняється.
У відповідності з вищезазначеним, Краматорською міською радою було проведено розрахунок суми безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за земельну ділянку з кадастровим номером 1412900000:00:001:0531 за період з 01.02.2022 по 01.04.2024 рр., за яким загальна сума заборгованості приватного підприємства «Світанок» складає:
2022 рік (01.02.2022 - 31.12.2022), що складає 333 календарних днів = 92 500,81 грн. (1 689 829,64 *8%/365*333/4*3), де 1 689 829,64 - нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1412900000:00:001:0531 за 2022 рік, 8 % - ставка орендної плати..
2023 рік (01.01.2023 - 31.12.2023), що складає 365 календарних днів = 116 598,25 грн. (1 943 304,09 *8%/4*3), де 1 943 304,09 - нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1412900000:00:001:0531 за 2023 рік, 8 % - ставка орендної плати.
2024 рік (01.01.2024 - 01.04.2024), що складає 92 календарних днів = 30 887,99 грн. (2 042 412,60 *8%/365*92/4*3), де 2 042 412,60 - нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1412900000:00:001:0531 за 2024 рік, 8 % - ставка орендної плати, 92 - кількість днів фактичного користування земельною ділянкою.
Загальна сума безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за земельну ділянку з кадастровим номером 1412900000:00:001:0531 за період з 01.02.2022р. по 01.04.2024р. з приватного підприємства «Світанок» становить 319 982,73 грн.
Таким чином, ПП «Світанок», шляхом користування земельною ділянкою комунальної власності з кадастровим номером 1412900000:00:001:0531 по вул. Паркова, 75 без оформлення правовстановлюючих документів на землю, за період з 01.02.2022 по 01.04.2024 зберегло у себе безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати, що призвело до недоотримання Краматорською міською радою доходів у вигляді орендної плати в сумі 319 982,73 грн.
Відповідно до статей 1212-1214 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе без достатньої правової підстави, зобов`язана повернути потерпілому це майно та відшкодувати всі доходи, які вона одержала або могла одержати від цього майна.
Отже, до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 ЦК України (близькі за змістом висновки сформульовані у постанові Верховного Суду України від 12 квітня 2017 року у справі № 922/207/15, постанові Верховного Суду у справі №724/292/15-ц від 14.08.2019 року).
Не сплачуючи орендну плату за користування земельною ділянкою за відсутності укладеного договору, ПП «Світанок» зберігає кошти, тим самим збільшує вартість власного майна, а Краматорська міська рада втрачає належне йому майно (кошти від орендної плати), тобто відбувається факт безпідставного збереження саме коштів у розмірі орендної плати Відповідача за рахунок Позивача.
Тому, внаслідок використання Відповідачем вищевказаної земельної ділянки без укладеного договору оренди землі, Краматорська міська територіальна громада, в особі Краматорської міської ради, була позбавлена можливості з 01.02.2022 по 01.04.2024 отримувати дохід розмірі 319 982,73 грн. від оренди земельної ділянки, чим порушено закріплені законом права та інтереси міської ради щодо неодержаних грошових коштів у розмірі орендної плати за землю.
Вказана правова позиція узгоджується з постановами Верховного Суду від 20.11.2018 у справі №922/3412/17, від 30.11.2016 у справі №922/1008/15, від 07.12.2016 у справі №922/1009/15 та від 12.04.2017 у справі №922/207/15, постановою Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі №629/4628/16-ц.
Правове обґрунтування звернення до суду Краматорської міської ради
Статтею 7 Конституції України встановлено, що в Україні визнається і гарантується місцеве самоврядування.
Відповідно до статті 2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Згідно статті 4 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» одним з основних принципів місцевого самоврядування в Україні є судовий захист прав місцевого самоврядування.
Відповідно до частин 1 та 2 статті 4 Господарського процесуального кодексу України право на звернення до господарського суду в установленому цим Кодексом порядку гарантується. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи у господарському суді, до юрисдикції якого вона віднесена законом.
Юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.
Позивачем за цією позовною заявою є Краматорська міська рада, позов підписано начальником Краматорської міської військової адміністрації ОСОБА_7.
Як вбачається з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Краматорська міська рада (код ЄДРПОУ 24812116) є юридичною особою, органом місцевого самоврядування, керівником якої є ОСОБА_7 .
Указом Президента України «Про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Донецькій області» від 04.07.2022 № 469/2022 утворено Краматорську міську військову адміністрацію Краматорського району Донецької області.
Розпорядженням Президента України №121/2022-рп від 04.07.2022 призначено ОСОБА_7 начальником Краматорської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області.
Згідно частини другої статті 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» у разі утворення військової адміністрації населеного пункту (населених пунктів) Верховна Рада України за поданням Президента України може прийняти рішення про те, що у період дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування начальник військової адміністрації, крім повноважень, віднесених до його компетенції цим Законом, здійснює повноваження сільської, селищної, міської ради, її виконавчого комітету, сільського, селищного, міського голови.
Відповідно до п. 1 ч. 1 постанови Верховної Ради України № 2542 від 30.08.2022 «Про здійснення начальниками військових адміністрацій населених пунктів у Донецькій області повноважень, передбачених частиною другою статті 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану»» у період дії воєнного стану в Україні та 30 днів після його припинення чи скасування начальники, зокрема, Краматорської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області, крім повноважень, віднесених до їх компетенції Законом України «Про правовий режим воєнного стану», здійснюють повноваження відповідних сільських, селищних, міських рад, їх виконавчих комітетів, відповідних сільських, селищних, міських голів.
З наведеного вбачається, що на теперішній час ОСОБА_7 , як начальник Краматорської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області, здійснює повноваження міського голови Краматорської міської ради.
Таким чином, позовна заява подана самою Краматорською міською радою як окремою юридичною особою.
Щодо учасників Приватного підприємства «Світанок»
Ухвалою Краматорського міського суду Донецької області від 17.02.2016 у справі №234/20592/15-ц визнано мирову угоду, укладену 17.02.2016 р. між ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , за такими умовами, зокрема, вважати спільною сумісною власністю ОСОБА_2 та ОСОБА_3 приватне підприємство «Світанок», (м. Краматорськ, вул. Паркова, б.75, код ЄДРПОУ 20315929) з наступними долями: ОСОБА_2 належить на праві власності 1/4 приватного підприємства «Світанок»; ОСОБА_3 належить на праві власності 3/4 приватного підприємства «Світанок».
01.11.2021 року на підставі ухвали Краматорського міського суду Донецької області від 17 лютого 2016 року по справі № 234/20592/15-ц, свідоцтва про шлюб, серія та номер: 0971302899284, видавник: Служба цивільного стану міста Кишинів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесені дані про громадянку - ОСОБА_4 (РНОКПП НОМЕР_1 ), яка набула на праві спільної часткової власності майнові права в розмірі 1/4 частки на майно ПП «Світанок». Номер відомостей про речове право: 44826050. Реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2495854814120.
За загальним правилом, встановленим ст. 96 Цивільного кодексу України, Юридична особа самостійно відповідає за своїми зобов`язаннями. Юридична особа відповідає за своїми зобов`язаннями усім належним їй майном.
Учасник (засновник) юридичної особи не відповідає за зобов`язаннями юридичної особи, а юридична особа не відповідає за зобов`язаннями її учасника (засновника), крім випадків, встановлених установчими документами та законом.
Відповідно до статті 3 Закону України «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю» товариство несе відповідальність за своїми зобов`язаннями всім належним йому майном. Товариство не відповідає за зобов`язаннями своїх учасників.
Тобто, для покриття боргів юридична особа спочатку відповідає за зобов`язаннями усім належним їй майном. Щодо долі майнової відповідальності учасників (засновників), то вона обмежується розміром статутного внеску.
Отже, належним відповідачем у цій справі є ПП «Світанок».
Відповідно до ст.13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності.
Згідно з п.4 ч.3 ст.129 Конституції України та статями 73, 74, 77, 79 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.
Враховуючи вищевикладене, надавши відповідну юридичну оцінку всім доказам на які посилається Краматорська міська рада, як на підставу своїх вимог, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позову.
У відповідності статті 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на ПП «Світанок». .
Керуючись ст.ст.12, 13, 73, 74, 76, 77, 79, 86, 91, 129, 236-238, 240, 241, 247, 252 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з приватного підприємства «Світанок» (код ЄДРПОУ 20315929; 84301, Донецька обл., місто Краматорськ, вулиця Паркова, будинок 75) на користь Краматорської міської ради (код ЄДРПОУ 24812116; 84313, Донецька обл., місто Краматорськ, площа Миру, будинок 2) безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою комунальної власності з кадастровим номером 1412900000:00:001:0531 за період з 01.02.2022 по 01.04.2024 у сумі 319 982,73 грн. та судовий збір в розмірі 4 799,74 грн.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Згідно з ст.241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга відповідно до ст.256 Господарського процесуального кодексу України на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст судового рішення складено та підписано 05.08.2024.
Суддя Е.В. Зекунов
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 05.08.2024 |
Оприлюднено | 07.08.2024 |
Номер документу | 120827177 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Зекунов Едуард Вікторович
Господарське
Господарський суд Донецької області
Зекунов Едуард Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні