ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua
веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"31" липня 2024 р.м. Одеса Справа № 916/1725/24
Господарський суд Одеської області у складі судді Смелянець Г.Є.
при секретарі судового засідання Лещенко Л.С.
розглянувши у судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження
справу № 916/1725/24
за позовом: Департаменту розвитку об`єктів комунальної власності територіальної громади Херсонської міської ради
до відповідача: Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса)
про стягнення 97799,23 грн.
за участю представників:
від позивача: Орленко В.Г. /самопредставництво/
від відповідача: Шаповал Ю.Є. /самопредставництво/
В С Т А Н О В И В:
Департамент розвитку об`єктів комунальної власності територіальної громади Херсонської міської ради звернувся до Господарського суду Одеської області з позовом про стягнення з Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) заборгованості за Договором від 09.08.2021 №802 оренди нерухомого або іншого окремого індивідуально визначеного майна, що належить до комунальної власності міської територіальної громади у розмірі 97 799,23 грн., а також витрат по сплаті судового збору у розмірі 3028 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані посиланнями на те, що відповідачем було порушено одну із істотних умов Договору №802 від 09.08.2021, а саме: допущено заборгованість з орендної плати, а відтак, відповідач на користь позивача повинен сплатити заборгованість з орендної плати за договором №802 у розмірі 97 799,23 грн. відповідно до розрахунку орендної плати №51 від 25.01.2024.
Заяви, клопотання, інші процесуальні дії у справі.
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 24.04.2024 позовну заяву Департаменту розвитку об`єктів комунальної власності територіальної громади Херсонської міської ради прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі. Справу постановлено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у порядку письмового провадження.
03.05.2024 за вх.№17996/24 господарським судом одержано заяву, в якій позивач просить суд прийняти до уваги заяву про зменшення позовних вимог у справі №916/1725/24 та стягнути з відповідача заборгованість за Договором від 09.08.2021 №802 оренди нерухомого або іншого окремого індивідуально визначеного майна, що належить до комунальної власності міської територіальної громади у розмірі 96 627,22 грн., а також витрати по сплаті судового збору у розмірі 3028 грн.
08.05.2024 за вх.№18657/24 господарським судом одержано відзив та за вх.№18678/24 клопотання відповідача про розгляд справи в порядку загального позовного провадження.
07.06.2024 за вх.№22665/24 господарським судом додаткові пояснення відповідача.
13.06.2024 за вх.№23384/24 господарським судом одержано додаткові пояснення позивача.
18.06.2024 за вх.№23881/24 господарським судом одержано заперечення відповідача на додаткові пояснення.
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 18.06.2024 постановлено розглянути справу №916/1725/24 у розумний строк, достатній для забезпечення можливості реалізації учасниками процесу відповідних процесуальних прав з урахуванням статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та запровадженого в Україні воєнного стану. Призначено судове засідання щодо розгляду справи по суті на 24.07.2024, із викликом учасників справи у судове засідання.
24.07.2024 судове засідання не відбулося, у зв`язку з оголошенням системою цивільної оборони у м. Одеса та Одеській області повітряної тривоги та ухвалою Господарського суду Одеської області від 24.07.2024 призначено судове засідання щодо розгляду справи по суті на 31.07.2024 о 16:30, із викликом учасників справи у судове засідання.
У судовому засіданні 31.07.2024, за участю представників сторін, судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Стислий виклад позиції позивача
- договір оренди №802 від 09.08.2021 є продовженням попереднього договору оренди від 16.08.2016 № 802, який діяв із урахуванням додаткової угоди від 25.03.2019 до 07.03.2021 включно. Інформація про процедуру, в результаті якої майно отримано в оренду, відображена у пунктах 5., 5.1., 5.1.1. розділу І договору оренди від 09.08.2021. у пункті 12 Розділу І договору зазначено, що договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами та відповідно до ч. 3 ст. 631 ЦК України, застосовується до правовідносин сторін, які виникли між сторонами до укладення цього договору, а саме з 07.03.2021;
- відповідно до розпорядження начальника Херсонської міської військової адміністрації від 16.11.2023 № 682р Про звільнення від сплати орендної плати за договорами оренди комунального майна, звільнення від сплати орендної плати у 2023 році застосовуються до договорів оренди, чинних станом на 24.02.2022, за наказом орендодавця, на підставі звернення орендаря, що надійшло на офіційну адресу орендодавця до 31.12.2023 та за умови відсутності заборгованості зі сплати орендної плати станом на 24.02.2022. Заява про звільнення від сплати орендної плати у 2023 році за договором оренди №802 від 09.08.2021 на підставі вищевказаного розпорядження начальника Херсонської міської військової адміністрації від 16.11.2023 №682р. від відповідача до позивача не надходила.
Стислий виклад позиції відповідача
- з 24.02.2022 відповідач звільняється від сплати орендної плати на підставі пп.1 п.1 постанови Кабінету Міністрів України від 27.05.2022 №634 «Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану»;
- відповідач звертався до позивача з листом від 21.04.2023 № 15618/15.6-15 щодо надання роз`яснень стосовно порядку нарахування та оплати орендної плати у 2023 році. Листом від 03.05.2023 № 236-20 позивачем повідомлено, що згідно із пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України «Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану» від 27.05.2022 № 634 на період воєнного стану і протягом трьох місяців після його припинення чи скасування звільняються від орендної плати орендарі державного і комунального майна;
- відповідачем проведено оплату забезпечувального депозиту по договору оренди нерухомого майна від 09.08.202 №802 у сумі 10 213,14 грн., який не був повернутий відповідачу після підписання акту про повернення;
- розпорядження начальника Херсонської міської військової адміністрації від 16.11.2023 № 682р Про звільнення від сплати орендної плати за договорами оренди комунального майна видано після припинення договору оренди нерухомого майна №802 від 09.08.2021;
- станом на 02.11.2023 жодного рахунку та акту за 2023 рік не надходило та про заборгованість за 2023 не повідомлялось.
Обставини справи встановлені судом.
09.08.2021 між Департаментом розвитку об`єктів комунальної власності територіальної громади Херсонської міської ради (Орендодавець/Балансоутримувач, позивач) та Південним міжрегіональним управлінням Міністерства юстиції (м. Одеса) (Орендар, відповідач) укладений договір №802 оренди нерухомого або іншого окремого індивідуально визначеного майна, що належить до комунальної власності міської територіальної громади - нежилі приміщення першого поверху №1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15, І, згідно з поверхневим планом, загальною площею 306,6 кв.м., за адресою: м. Херсон, вул. Михайлівська, 28.
Розділом І викладено змінювані умови договору (Умови).
Відповідно до п.5.1 Умов процедура, в результаті якої майно отримано в оренду продовження без проведення аукціону договору оренди комунального майна територіальної громади від 16.08.2016 №802.
Згідно з п.9.1 Умов орендна плата визначається відповідно до орендних ставок за використання об`єктів комунальної власності міської територіальної громади, затверджених рішенням міської ради від 28.12.2011 №499, зі змінами 5 106,57 грн. за базовий місяць оренди квітень 2021, сплачувати не пізніше 25 числа поточного місяця з урахуванням щомісячного індексу інфляції і податку на додану вартість відповідно до чинного законодавства.
Відповідно до п.11 Умов сума забезпечувального депозиту - 2 місячні орендні плати, але в будь-якому разі у розмірі не меншому, ніж розмір мінімальної заробітної плати станом на перше число місяця, в якому укладається цей договір 10 213,14 грн. без податку на додану вартість.
Згідно з п.12 Умов цей договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами та відповідно до частини 3 ст.631 ЦКУ застосовується до правовідносин сторін, які виникли між ними до укладання цього договору, а саме: з 07.03.2021 до 07.03.2026 включно.
Відповідно до п.16 Умов співвідношення розподілу орендної плати станом на дату укладення договору - 100% орендної плати до бюджету Херсонської міської територіальної громади.
Розділом II договору визначено незмінювані умови договору.
Відповідно до п.1.1 договору Орендодавець/Балансоутримувач передають, а орендар приймає у строкове платне користування майно, зазначене у пункті 4 Умов, вартість якого становить суму, визначену у п.6 Умов.
Згідно з п.3.3 договору Орендар сплачує орендну плату до бюджету Херсонської міської територіальної громади та балансоутримувачу у співвідношенні, визначеному у п.16 Умов (або в іншому співвідношенні, визначеному законодавством), щомісяця до 25 числа поточного місяця.
Відповідно до п.3.4 договору Орендар сплачує орендну плату на підставі рахунків Орендодавця. Податок на додану вартість нараховується на загальну суму орендної плати. Протягом п`яти робочих днів Орендодавець передає Орендарю акт виконаних робіт на надання орендних послуг із податковою накладною за умови реєстрації Орендаря платником податку на додану вартість.
Згідно з п.3.11 договору припинення договору оренди не звільняє Орендаря від обов`язку сплатити заборгованість за орендною платою, якщо така виникла, у повному обсязі, ураховуючи пеню та неустойку (за наявності).
Відповідно до п.4.2 договору протягом трьох робочих днів з моменту припинення цього договору Орендодавець/Балансоутримувач зобов`язаний оглянути майно і зафіксувати його поточний стан, а також стан розрахунків за цим договором і за договором про відшкодування витрат Балансоутримувача за утримання орендованого майна та надання комунальних послуг Орендарю в акті повернення з оренди орендованого майна.
Згідно з 4.5 договору з метою виконання зобов`язань Орендаря за цим договором, а також за договором про відшкодування витрат Балансоутримувача на утримання орендованого майна та надання комунальних послуг Орендарю до або в день підписання цього договору Орендар сплачує на рахунок Орендодавця забезпечувальний депозит в розмірі, визначеному у пункті 11 Умов.
Відповідно до п.4.6 договору Орендодавець повертає забезпечувальний депозит Орендарю протягом п`яти робочих днів після отримання від Балансоутримувача примірника акту повернення з оренди орендованого майна, підписаного без зауважень Балансоутримувача, або здійснює вирахування сум, визначених у пункті 4.8 цього договору, у разі наявності зауважень Балансоутримувача або Орендодавця.
Згідно з п.4.8 договору Орендодавець не пізніше ніж протягом п`ятого робочого дня з моменту отримання від Балансоутримувача примірника акта повернення з оренди орендованого майна із зауваженнями (або за наявності зауважень Орендодавця) зараховує забезпечувальний депозит в рахунок невиконаних зобов`язань Орендаря і перераховує забезпечувальний депозит на погашення зобов`язань Орендаря.
Пунктом 12.6.6 договору передбачено, що договір припиняється за згодою сторін на підставі договору про припинення з дати підписання акту повернення майна з оренди.
В матеріалах справи наявне платіжне доручення №6448 від 28.08.2021 на суму 10 213,14 грн. про оплату забезпечувального депозиту за договором №802 від 09.08.2021.
Листом від 03.05.2023 №236-20 у відповідь на лист відповідача від 21.04.2023 №15618/15.6-15 щодо надання роз`яснень про порядок нарахування та оплати орендної плати у 2023 році, позивач повідомив відповідача, що згідно з п.1 постанови Кабінету Міністрів України від 27.05.2022 №634 «Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану» на період воєнного стану і протягом трьох місяців після його припинення чи скасування звільняються від орендної плати орендарі державного і комунального майна. Проте станом на 24.02.2022 за відповідачем існує заборгованість з орендної плати, у зв`язку з чим позивач просив відповідача погасити наявну заборгованість.
У листі від 05.10.2023 відповідач просив позивача розірвати договір оренди майна №802 від 09.08.2021 та зобов`язався товарно-матеріальні цінності вивезти до 31.12.2023.
У відповідь на лист відповідача від 05.10.2023 №40161/15.6-15 позивач листом від 11.10.2023 №811-20 повідомив відповідача, що договір оренди №802 від 09.08.2021 з 12.10.2023 може вважатись достроково розірваним, та просив сплатити заборгованість з орендної плати та звільнити орендоване майно та повернути приміщення з ключами та підписаним актом повернення майна з оренди.
Також господарським судом встановлено, що 02.11.2023 сторонами підписано акт повернення об`єкта комунальної власності міської територіальної громади від орендаря орендодавцю.
У претензії від 29.02.2024 №01-20-311-вих. позивач вимагав у найкоротший термін сплатити заборгованість з орендної плати за користування комунальним майном відповідно до договору оренди нерухомого майна №802 від 09.08.2021.
У листі від 12.04.2024 №23824/14.9-09 відповідач повідомив позивача, що за даними бухгалтерського обліку відповідача станом на 01.01.2023, 01.01.2024 кредиторська заборгованість за послуги з оренди нежитлових приміщень не обліковується, також відповідач послався на положення пп.1 п.1 постанови Кабінету Міністрів України від 27.05.2022 №634 «Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану», згідно з яким на період воєнного стану і протягом трьох місяців після його припинення чи скасування, але у будь-якому разі до 31 грудня 2022 р., за договорами оренди державного і комунального майна, чинними станом на 24 лютого 2022 р. або укладеними після цієї дати за результатами аукціонів, що відбулися 24 лютого 2022 р. або раніше, звільняються від орендної плати орендарі державного і комунального майна. Окрім того відповідач просив розглянути питання щодо перерахунку орендної плати за лютий 2022 відповідно до вимог постанови КМУ, та повідомив, що вважає безпідставним нарахування орендної плати за період з 01.01.2023 по 02.11.2023.
У відповідь на вказаний лист позивач листом від 22.04.2024 №01-20-555-вих., 01-20-556-вих. повідомив, що постанова Кабінету Міністрів України від 27.05.2022 №634 набула чинності лише 01.06.2022, та оскільки станом на 24.02.2022 жодного рішення про звільнення від сплати орендної плати ані на державному, ані на місцевому рівні прийнято не було, відповідач повинен був сплачувати орендну плати за договором оренди принаймні до набрання чинності ПКМУ №634, і тільки після настання цієї дати орендодавець повинен був здійснити перерахунок, зарахувавши переплату за договором оренди у майбутні платежі. Щодо орендних платежів за 2023 рік позивач зазначив, що відповідач повинен був звернутись до позивача із пропозицією укладання додаткових угод на суму орендної плати у 2023 році. Разом з листом від 22.04.2024 №01-20-555-вих., 01-20-556-вих. позивач надіслав відповідачу розрахунок орендної плати за договором №802 від 09.08.2021.
За розрахунком позивача заборгованість відповідача з орендної плати за договором оренди №802 від 09.08.2021 становить 96 627,22 грн., з яких:
- січень 2022 6 479,05 грн.,
- 01.02.2022 23.02.2022 5391,27 грн.,
- січень 2023 8 202,70 грн.,
-лютий 2023 8 268,31 грн.,
- березень 2023 8 326,19 грн.,
- квітень 2023 8 451,08 грн.,
- травень 2023 8 467,98 грн.,
- червень 2023 8 510,32 грн.,
- липень 2023 8 578,41 грн.,
- серпень 2023 8 526,94 грн.,
- вересень 2023 8 404,56 грн.,
- жовтень 2023 8 449,60 грн.,
- 01.11.2023 02.11.2023 567,80 грн.
Несплата відповідачем вищевказаного боргу з орендної плати стала підставою для звернення позивача до суду з даним позовом.
Висновки суду.
Відповідно до ст.175 ГК України майново-господарськими визнаються цивільно-правові зобов`язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов`язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утриматися від певної дії, а управнена сторона має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку. Майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Згідно ст.11 ЦК України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
У відповідності до ст.626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
Згідно з ч. 1,2 ст. 283 ГК України за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у користування майно для здійснення господарської діяльності. У користування за договором оренди передається індивідуально визначене майно виробничо-технічного призначення (або єдиний майновий комплекс), що не втрачає у процесі використання своєї споживчої якості (неспоживна річ).
Відповідно до ст. 759 ЦК України за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов`язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк. Законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору найму (оренди).
Згідно з ч.1 ст. 762 ЦК України за користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму.
Як встановлено судом, правовідносини між сторонами виникли на підставі договору №802 від 09.08.2021 оренди нерухомого або іншого окремого індивідуально визначеного майна, що належить до комунальної власності міської територіальної громади нежилих приміщень першого поверху №1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15, І, згідно з поверхневим планом, загальною площею 306,6 кв.м., за адресою: м. Херсон, вул. Михайлівська, 28, за умовами якого позивач передав, а відповідач прийняв у строкове платне користування вищезазначене нерухоме майно.
Пунктом 12 Умов передбачено, що цей договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами та відповідно до частини 3 ст.631 ЦКУ застосовується до правовідносин сторін, які виникли між ними до укладання цього договору, а саме: з 07.03.2021 до 07.03.2026 включно.
Згідно з приписами ч.5 ст.762 ЦК України, ч.3 ст.285 ГК України плата за користування майном вноситься щомісячно, якщо інше не встановлено договором, а орендар зобов`язаний вносити орендні платежі своєчасно і в повному обсязі.
Згідно вимог ч. 7 ст. 193 ГК України законодавцем в імперативному порядку закріплено, що не допускається одностороння відмова від виконання зобов`язань, крім випадків, передбачених законом, а також відмова від виконання або відстрочка виконання з мотиву, що зобов`язання другої сторони за іншим договором не було виконано належним чином.
Статтею 525 Цивільного Кодексу України встановлено, що одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Згідно із приписами ч. 1 ст. 526 Цивільного Кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Відповідно до ч.1 ст. 530 ЦК України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
За умовами укладеного між сторонами договору оренди майна №802 від 09.08.2021 відповідач сплачує орендну плату до бюджету Херсонської міської територіальної громади щомісяця до 25 числа поточного місяця.
Як вище встановлено господарським судом 02.11.2023 сторонами підписано акт повернення об`єкта комунальної власності міської територіальної громади від орендаря орендодавцю.
Виходячи з положень п.12.6.6 Умов, згідно з яким договір припиняється за згодою сторін на підставі договору про припинення з дати підписання акту повернення майна з оренди, приймаючи до уваги підписання сторонами акту повернення від 02.11.2023, договір оренди №802 від 09.08.2021 припинив свою дію 02.11.2023, що визнається обома сторонами.
Між тим, як встановлено господарським судом відповідачем не сплачувалась орендна плата за період з 01.01.2022 по 23.02.2022.
Розмір заборгованості відповідача з орендної плати за вказаний період становить 11 870,32 грн., які позивачем правомірно нараховано відповідачу.
Водночас в матеріалах справи наявне платіжне доручення №6448 від 28.08.2021 на суму 10 213,14 грн. про оплату забезпечувального депозиту за договором №802 від 09.08.2021.
Відповідно до п.4.6 укладеного між сторонами договору оренди договору Орендодавець повертає забезпечувальний депозит Орендарю протягом п`яти робочих днів після отримання від Балансоутримувача примірника акту повернення з оренди орендованого майна, підписаного без зауважень Балансоутримувача, або здійснює вирахування сум, визначених у пункті 4.8 цього договору, у разі наявності зауважень Балансоутримувача або Орендодавця.
Згідно з п.4.8 договору Орендодавець не пізніше ніж протягом п`ятого робочого дня з моменту отримання від Балансоутримувача примірника акта повернення з оренди орендованого майна із зауваженнями (або за наявності зауважень Орендодавця) зараховує забезпечувальний депозит в рахунок невиконаних зобов`язань Орендаря і перераховує забезпечувальний депозит на погашення зобов`язань Орендаря.
Отже, приймаючи до уваги повернення об`єкта оренди згідно акту повернення від 02.11.2023, сплачений відповідачем забезпечувальний платіж у розмірі 10 213,14 грн. підлягає зарахуванню у невиконані відповідачем зобов`язання з оплати орендної плати, а саме в рахунок заборгованості відповідача з орендної плати.
За таких обставин, розмір заборгованості за період з 01.01.2022 по 23.02.2022 з урахуванням забезпечувального платежу становить 1657,18 грн., які підлягають стягненню з відповідача. (11 870,32 грн. - 10 213,14 грн. = 1657,18 грн.)
Щодо решти заявленої до стягнення заборгованості з орендної плати за період з 01.01.2023 по 02.11.2023 на загальну суму 84 756,90 грн., господарський суд дійшов наступних висновків.
Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про ведення воєнного стану в Україні» в Україні введено воєнний стан, починаючи з 24.02.2022, який був неодноразово продовженим та триває на даний час.
Відповідно до пп.1 п.1 Постанови Кабінету Міністрів України «Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану» №634 від 27.05.2022 у редакції, чинній на час існування спірних правовідносин до 07.05.2024 (далі Постанова КМУ №634 від 27.05.2022), установлено, що на період воєнного стану і протягом трьох місяців після його припинення чи скасування, але у будь-якому разі до 31 грудня 2022 р., за договорами оренди державного і комунального майна, чинними станом на 24 лютого 2022 р. або укладеними після цієї дати за результатами аукціонів, що відбулися 24 лютого 2022 р. або раніше, звільняються від орендної плати орендарі державного і комунального майна:
фізичні особи та фізичні особи - підприємці, які були призвані або прийняті на військову службу після оголошення воєнного стану;
які використовують майно, розташоване в адміністративно-територіальних одиницях, в межах яких припиняється доступ користувачів до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, в умовах воєнного стану (Донецька область; Запорізька область в межах Бердянського, Василівського, Мелітопольського, Пологівського районів; Луганська область; Миколаївська область в межах Баштанського, Вознесенського районів (крім селищ міського типу Доманівка, Братське, м. Южноукраїнська), Миколаївського району (крім м. Миколаєва); Харківська область в межах Богодухівського району (крім мм. Валків, Богодухова, смт Краснокутськ), Ізюмського району, Куп`янського і Харківського районів (крім м. Мерефи, смт Нова Водолага, м. Харкова), Чугуївського району (крім м. Змієва); Херсонська область; Автономна Республіка Крим; м. Севастополь) (далі - визначені території).
Згідно з пп.5 п.1 Постанови КМУ №634 від 27.05.2022 звільнення або перерахунок орендної плати відповідно до цього пункту здійснюється без окремого рішення орендодавця.
Виходячи з вищезазначених положень Постанови КМУ №634 від 27.05.2022 в редакції до 07.05.2024, тобто в редакції чинній протягом всього періоду решти заявленої до стягнення заборгованості (з 01.01.2023 по 02.11.2023), приймаючи до уваги місцезнаходження орендованого нерухомого майна м. Херсон, з огляду на те, що законодавець не пов`язує звільнення від орендної плати з окремим рішенням орендодавця, господарський суд дійшов висновку, що відповідач у період з 01.01.2023 по 02.11.2023 був звільнений від орендної плати за спірне нерухоме майно, оскільки в цей період тривав воєнний стан в Україні.
На думку господарського суду позивачем неправомірно нараховано відповідачу заборгованість з орендної плати за період з 01.01.2023 по 02.11.2023, оскільки положення Постанови КМУ №634 від 27.05.2022 не містять обмеження щодо кінцевої дати звільнення від сплати орендної дати 31.12.2022, наявність правової конструкції «але у будь-якому разі до 31.12.2022» свідчить, що така дата вказана як кінцева лише у разі припинення воєнного стану раніше 31.12.2022.
Таким чином, господарський суд зазначає про відмову у задоволенні вимог позивача в цій частині.
При цьому господарський суд враховує, що на момент постановлення Кабінетом Міністрів України постанови №634 від 27.05.2022 діяв наказ Міністерства юстиції України від 01.04.2022 №1307/5 «Про затвердження Переліку адміністративно-територіальних одиниць, в межах яких припиняється доступ користувачів до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції України, в умовах воєнного стану», згідно з яким (в редакції станом на дату винесення Постанови КМУ від №634 від 27.05.2022) до переліку адміністративно-територіальних одиниць, в межах яких припиняється доступ користувачів до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції України, в умовах воєнного стану, включено Херсонську область.
В подальшому:
- наказом Міністерства юстиції України від 17.11.2022 № 5152/5 внесено зміни до Переліку адміністративно-територіальних одиниць, в межах яких припиняється доступ користувачів до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції України, в умовах воєнного стану, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 01.04.2022 № 1307/5, та до вказаного переліку адміністративно-територіальних одиниць, в межах яких припиняється доступ користувачів до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції України, в умовах воєнного стану включено Херсонський район (крім смт Білозерка, сіл Дар`ївка, Музиківка, Станіслав, міста Херсон, села Чорнобаївка).
- наказ Міністерства юстиції України від 01.04.2022 №1307/5 «Про затвердження Переліку адміністративно-територіальних одиниць, в межах яких припиняється доступ користувачів до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції України, в умовах воєнного стану» втратив чинність на підставі Наказу Міністерства юстиції №5840/5 від 27.12.2022, який набрав чинності 13.01.2023.
Нового нормативно-правового акту, який визначає перелік адміністративно-територіальних одиниць, в межах яких припиняється доступ користувачів до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції України, в умовах воєнного стану, не прийнято.
Натомість до постанови КМУ №634 від 27.05.2022 неодноразово вносились зміни, зокрема згідно з Постановами КМУ №1026 від 13.09.2022, №1236 від 18.10.2022, №280 від 24.03.2023 та №35 від 16.01.2024, і в жодній із зазначених редакцій не було змінено положення пп.1 п.1 постанови КМУ №634 від 27.05.2022.
Вказаний підпункт постанови КМУ №634 від 27.05.2022 було змінено лише на підставі Постанови КМУ від 07.05.2024 №512, тобто лише після 08.05.2024 було виключено положення щодо звільнення від орендної плати орендарів комунального майна, яке розташоване в адміністративно-територіальних одиницях, в межах яких припиняється доступ користувачів до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, в умовах воєнного стану із визначеним переліком таких адміністративно-територіальних одиниць.
Отже виходячи з правового аналізу вищевказаних нормативно-правових актів, приймаючи до уваги, що законодавець після втрати чинності наказу Міністерства юстиції України від 01.04.2022 №1307/5 «Про затвердження Переліку адміністративно-територіальних одиниць, в межах яких припиняється доступ користувачів до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції України, в умовах воєнного стану», тобто після 13.01.2023, неодноразово вносив зміни до Постанови КМУ №634 від 27.05.2022, а саме на підставі Постанов КМУ №280 від 24.03.2023 та №35 від 16.01.2024, та залишав редакцію підпункту 1 пункту 1 Постанови КМУ №634 від 27.05.2022: «на період воєнного стану і протягом трьох місяців після його припинення чи скасування, але у будь-якому разі до 31 грудня 2022 р., за договорами оренди державного і комунального майна, чинними станом на 24 лютого 2022 р. або укладеними після цієї дати за результатами аукціонів, що відбулися 24 лютого 2022 р. або раніше, звільняються від орендної плати орендарі державного і комунального майна:
фізичні особи та фізичні особи - підприємці, які були призвані або прийняті на військову службу після оголошення воєнного стану;
які використовують майно, розташоване в адміністративно-територіальних одиницях, в межах яких припиняється доступ користувачів до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, в умовах воєнного стану (Донецька область; Запорізька область в межах Бердянського, Василівського, Мелітопольського, Пологівського районів; Луганська область; Миколаївська область в межах Баштанського, Вознесенського районів (крім селищ міського типу Доманівка, Братське, м. Южноукраїнська), Миколаївського району (крім м. Миколаєва); Харківська область в межах Богодухівського району (крім мм. Валків, Богодухова, смт Краснокутськ), Ізюмського району, Куп`янського і Харківського районів (крім м. Мерефи, смт Нова Водолага, м. Харкова), Чугуївського району (крім м. Змієва); Херсонська область; Автономна Республіка Крим; м. Севастополь) (далі - визначені території)», -
Господарський суд дійшов висновку, що такий «перелік адміністративно-територіальних одиниць, в межах яких припиняється доступ користувачів до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції України, в умовах воєнного стану» визначений в самому підпункті 1 пункту 1 Постанови КМУ №634 від 27.05.2022.
При цьому господарський суд виходить з принципу правової визначеності, який означає, що «обмеження будь-якого права повинне базуватися на критеріях, які дадуть змогу особі відокремлювати правомірну поведінку від протиправної, передбачати юридичні наслідки своєї поведінки» (абзац третій підпункту 3.1 пункту 3 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 29 червня 2010 року № 17-рп/2010).
У рішенні від 26.04.1979 у справі «The Sunday Times v. United Kingdom» Європейський суд з прав людини зазначив, що закон повинен бути досить доступним, він повинен служити для громадянина відповідним орієнтиром, достатнім у контексті, в якому застосовуються певні правові норми у відповідній справі; норма не може вважатися законом, якщо вона не сформульована з достатньою чіткістю, яка дає можливість громадянинові регулювати свою поведінку.
На думку ЄСПЛ, поняття «якість закону» означає, що національне законодавство має бути доступним і передбачуваним, тобто визначати достатньо чіткі положення, аби дати людям адекватну вказівку щодо обставин і умов, за яких державні органи мають право вживати заходів, що вплинуть на конвенційні права цих людей (див. mutatis mutandis рішення ЄСПЛ у справах «C. G. та інші проти Болгарії» від 24 квітня 2008 року (C. G. and Others v. Bulgaria, заява № 1365/07, § 39), «Олександр Волков проти України» від 09 січня 2013 року (Oleksandr Volkov v. Ukraine, заява № 21722/11, § 170)).
Посилання позивача на розпорядження начальника Херсонської міської військової адміністрації від 16.11.2023 № 682р Про звільнення від сплати орендної плати за договорами оренди комунального майна, не приймаються до уваги господарським судом, із врахуванням того, що відповідне розпорядження видано після припинення договору оренди нерухомого майна №802 від 09.08.2021.
З огляду на вищевикладене, господарський суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог Департаменту розвитку об`єктів комунальної власності територіальної громади Херсонської міської ради про стягнення заборгованості у розмірі 1657,18 грн. та відмову у задоволенні решти заявлених позовних вимог.
На підставі ст. 129 ГПК України судовий збір покладається на обох сторін пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись ст. ст. 129, 232, 233, 236-238, 240, 241, 247-252 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
1.Позов Департаменту розвитку об`єктів комунальної власності територіальної громади Херсонської міської ради задовольнити частково.
2. Стягнути з Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) (49027, м. Дніпро, пр. Дмитра Яворницького, 21-А, код ЄДРПОУ 43315529) на користь Департаменту розвитку об`єктів комунальної власності територіальної громади Херсонської міської ради (73003, м. Херсон, просп. Незалежності, 37, код ЄДРПОУ 44279728) заборгованість у розмірі 1657 (одна тисяча шістсот п`ятдесят сім) грн. 18 коп. та судовий збір у розмірі 41 (сорок одна) грн. 54 коп.
3.У задоволенні решти вимог відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили в порядку ст.241 Господарського процесуального кодексу України і може бути оскаржено в апеляційному порядку до Південно-західного апеляційного господарського суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом 20 днів з дня складання повного рішення.
Повне рішення складено 05 серпня 2024 р.
Суддя Г.Є. Смелянець
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 31.07.2024 |
Оприлюднено | 07.08.2024 |
Номер документу | 120827978 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) про комунальну власність щодо оренди |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Смелянець Г.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні