ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
УХВАЛА
06 серпня 2024 року м. ХарківСправа № 922/918/24
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Ємельянової О.О.
при секретарі судового засідання Катречко Д.С.
розглянувши матеріали справи та заяви (вх. № 18766/24 від 25.07.2024 року) Комунального підприємства "Харківводоканал" про розстрочення виконання рішення
за позовом Приватного акціонерного товариства "Південспецбуд", 61045, м. Харків, вул. Джанкойська, 76 до Комунального підприємства "Харківводоканал", 61052, м. Харків, вул. Конторська, буд. 90 про стягнення 810 443,70 грн. за участю представників сторін:
позивача (стягувача): не з`явився;
заявника (відповідача, боржника): не з`явився.
ВСТАНОВИВ:
Приватне акціонерне товариство "Південспецбуд" звернулось до Господарського суду Харківської області із позовом до Комунального підприємства "Харківводоканал" про стягнення суми боргу за договором у розмірі 524 536,04 грн., інфляційні втрати у розмірі 236 311,05 грн., три відсотки річних у розмірі 49 596,61 грн.
Також до стягнення заявлені судові витрати.
Рішенням Господарського суду Харківської області від 17.07.2024 року у позові відмовлено частково. Стягнуто з Комунального підприємства "Харківводоканал" на користь Приватного акціонерного товариства "Південспецбуд" суму боргу за договором у розмірі 523 698,92 грн., інфляційні втрати у розмірі 236 311,05 грн., 3 % відсотки річних у розмірі 49 596,61 грн. та судовий збір у розмірі 9 715,28 грн. В частині стягнення суму боргу за договором у розмірі 837,12 грн. відмовлено.
25.07.2024 року від Комунального підприємства "Харківводоканал" через канцелярію суду надійшла заява (вх. № 18766/24) про розстрочення виконання рішення, у якій останній, просить суд, прийняти заву про розстрочку виконання рішення суду до розгляду. Розстрочити виконання рішення Господарського суду Харківської області від 17.07.2024 року у справі № 922/918/24 щодо стягнення з КП "Харківводоканал" на користь ПАТ "Південспецбуд" загальної суми стягнення 819321,86 грн. на 12 місяців з моменту ухвалення рішення, шляхом оплати щомісяця до останнього дня місяця 68276,82 грн. з серпня 2024 року по червень 2025 року, та у липні 2025 року 68276,84 грн.
Ухвалою суду від 30.07.2024 року прийняти заяву (вх. № 18766/24 від 25.07.2024 року) Комунального підприємства "Харківводоканал" про розстрочення виконання рішення, та призначено її до розгляду у судовому засіданні на "06" серпня 2024 р. о(б) 14:20 год. Запропоновано позивачу до 13:00 год. - 06.08.2024 року надати пояснення щодо заяви (вх. № 18766/24 від 25.07.2024 року) Комунального підприємства "Харківводоканал" про розстрочення виконання рішення. Запропоновано заявнику до 13:00 год. - 06.08.2024 року надати пояснення щодо заяви (вх. № 18766/24 від 25.07.2024 року) Комунального підприємства "Харківводоканал" про розстрочення виконання рішення в частині прохальної частини заяви. Явку учасників справи визнано не обов`язковою.
31.07.2024 року від заявника через канцелярію суд надійшли уточнення (вх. № 19249/24) у яких останній, зазначає, на виконання ухвали Господарського суду Харківської області від 30.07.2024 року у справі № 922/918/24 за позовом ПАТ «Південспецбуд» до КП «Харківводоканал» про стягнення суми боргу за договором боржник надає уточнення прохальної частини заяви про розстрочення виконання рішення, у зв`язку із наявною опискою (помилкою) загальна сума стягнення відповідно до рішення Господарського суду Харківської області від 17.07.2024 складає: 523 698,92 грн.(сума боргу)+ 236 311,05 грн. (інфляційні втрати) + 49 596,61 грн. (3 % відсотки річних)+ 9 715,28 грн. (судовий збір), а всього 744 321,86 грн. Боржник просить з підстав, викладених у заяві про розстрочення виконання рішення, розстрочити на 12 місяців виплату загальної суми стягнення 744 321,86 грн. шляхом оплати на користь позивача (стягувача) щомісяця з серпня 2024 року по червень 2025 року включно по 62 026,82 грн., а у липні 2025 року 62 026,84 грн. На підставі викладеного, КП «Харківводоканал» просить прийняти дану заяву про надання уточнень та врахувати її при розгляді заяви про розстрочення виконання рішення.
01.08.2024 року від Приватного акціонерного товариства "Південспецбуд" через канцелярію суд надійшли пояснення (вх. № 19388/24), у яких останній зазначає, що позивач, незважаючи на систематичні ракетні та бомбові удари по м. Харкову, намагається продовжувати свою господарську діяльність, завдяки, якій забезпечує підтримку економіки держави, сплачуючи податкові та інші обов`язкові платежі, забезпечує робочими місцями населення. Розстрочення виконання рішення суду, враховуючи інфляційні процеси в економіці держави, наявність у позивача грошових зобов`язань перед державним бюджетом, контрагентами тощо, порушує матеріальні інтереси позивача, яке очікує виконання грошових зобов`язань від відповідача ще з 2020 року, тобто уже більше 3-х років. Також зазначає, що через несплату відповідачем заборгованості на користь позивача, у останнього виникли додаткові податкові зобов`язання. За твердженнями позивача, у зв`язку зі складним фінансовим становищем останнього, податковий борг станом на 01.07.2024 року складає 1 722 664,18 грн. Щодо підстав, на які посилається відповідач як на підстави для розстрочення виконання рішення, зазначає, що позивач та відповідач знаходяться в рівних економічних умовах, а розстрочення виконання рішення суду у даному випадку призведе до надання переваг відповідачу (боржнику) у порівнянні із позивачем (стягувачем).
Вищевикладене на думку позивача, свідчить про те, що надання розстрочки виконання рішення у даній справі, навпаки, сприятиме його невиконанню та порушуватиме принципи співмірності, пропорційності та розумний баланс між інтересами сторін, а також положення статті 129 Конституції України, статті 13 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" та статті 326 Господарського процесуального кодексу України щодо обов`язковості виконання рішення суду з огляду на наявні в матеріалах справи докази та встановлені обставини справи. Також позивач зазначає, що відповідачем не надано доказів реальної можливості виконати рішення суду за умови надання розстрочення виконання рішення на 1 рік.
У зв`язку із чим, просить суд, відмовити у задоволенні заяви комунального підприємства «Харківводоканал» про розстрочення виконання рішення Господарського суду Харківської області у справі №922/918/24.
06.08.2024 року від заявника (відповідача) через канцелярію суду надійшло клопотання у якому останній просить суд, залишити без розгляду надані до суду 31.07.2024 року уточнення, та вважати вірною первісну заяву про розстрочення виконання рішення суду з урахуванням загальної суми стягнення 819 321,86 грн..
Уповноважений представник позивача та відповідача у призначене судове засідання 06.08.2024 року не з`явилися, про час та місце розгляду заяви у справі, повідомлені належним чином, про що свідчить довідки про доставку електронного листа, а саме:
- документ в електронному вигляді "Ухвала" від 30.07.2024 року у справі № 922/918/24 (суддя Ємельянова О.О.) було надіслано одержувачу Приватному акціонерному товариству "Південспецбуд" в його Електронний кабінет. Документ доставлено до Електронного кабінету: 30.07.2024 року о(б) 22:06 год.;
- документ в електронному вигляді "Ухвала" від 30.07.2024 року у справі № 922/918/24 (суддя Ємельянова О.О.) було надіслано одержувачу Комунальному підприємству "Харківводоканал" в його Електронний кабінет. Документ доставлено до Електронного кабінету: 30.07.2024 року о(б) 22:06 год.
Суд дослідивши матеріали справи, та заяву заявника (відповідача) від 06.08.2024 року про залишення без розгляду наданих до суду 31.07.2024 року уточнень, зазначає наступне.
Відповідно до чистини 14 Господарського процесуального кодексу України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд. Таке право мають також особи, в інтересах яких заявлено вимоги, за винятком тих осіб, які не мають процесуальної дієздатності.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов до висновку про задоволення заяви заявника (відповідача) від 06.08.2024 року про залишення без розгляду наданих до суду 31.07.2024 року уточнень.
У зв`язку із чим, суд залишає без розгляду надані заявником (відповідачем) 31.07.2024 року до суду уточнення.
Розглянувши заяву (вх. № 18766/24 від 25.07.2024 року) Комунального підприємства "Харківводоканал" про розстрочення виконання рішення, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується заява, об`єктивно оцінивши надані заявником докази, які мають значення для її розгляду, суд зазначає наступне.
Відповідно до статті 18 Господарського процесуального кодексу України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.
Виконання судового рішення є невід`ємною складовою права кожного на судовий захист і охоплює, зокрема, законодавчо визначений комплекс дій, спрямованих на захист і відновлення порушених прав, свобод, законних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства, держави (п. 2 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 13.12.2012 року № 18-рп/2012).
Відповідно до вимог частини 1 статті 331 Господарського процесуального кодексу України, за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), - встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання.
Згідно частин 2, 3 статті 331 Господарського процесуального кодексу України, заява про встановлення або зміну способу або порядку виконання, відстрочення або розстрочення виконання судового рішення розглядається у десятиденний строк з дня її надходження у судовому засіданні з повідомленням учасників справи.
Підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочки або розстрочки виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.
Господарський процесуальний кодекс України не визначає переліку обставин, які свідчать про неможливість виконання рішення чи ускладнюють його виконання. Тому суд оцінює докази, що підтверджують зазначені обставини, за правилами статті 86 Господарського процесуального кодексу.
Відповідно до частин 4, 5, 7 статті 331 Господарського процесуального кодексу України, вирішуючи питання про відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення, суд також враховує:
1) ступінь вини відповідача у виникненні спору;
2) стосовно фізичної особи - тяжке захворювання її самої або членів її сім`ї, її матеріальний стан;
3) стихійне лихо, інші надзвичайні події тощо.
Розстрочення та відстрочення виконання судового рішення не може перевищувати одного року з дня ухвалення такого рішення, ухвали, постанови.
Про відстрочення або розстрочення виконання судового рішення, встановлення чи зміну способу та порядку його виконання або відмову у вчиненні відповідних процесуальних дій постановляється ухвала, яка може бути оскаржена.
Вирішуючи питання про відстрочку чи розстрочку виконання рішення, зміну способу і порядку виконання рішення, господарський суд повинен враховувати матеріальні інтереси сторін, їх фінансовий стан, ступінь вини відповідача у виникненні спору, наявність інфляційних процесів у економіці держави та інші обставини справи, зокрема, щодо фізичної особи (громадянина) - тяжке захворювання її самої або членів її сім`ї, скрутний матеріальний стан, стосовно юридичної особи - наявну загрозу банкрутства, відсутність коштів на банківських рахунках і майна, на яке можливо було б звернути стягнення, щодо як фізичних, так і юридичних осіб - стихійне лихо, інші надзвичайні події тощо.
Отже, вирішуючи питання про розстрочення виконання рішення, суд повинен враховувати матеріальні інтереси сторін, їх фінансовий стан, ступінь вини відповідача у виникненні спору, наявність інфляційних процесів у економіці держави та інші обставини справи.
Положеннями пункту 9 частини 2статті 129 Конституції України,статті 326 Господарського процесуального кодексу України закріплено принцип обов`язковості рішень суду, згідно із яким судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковим на всій території України.
Відповідно до частини 2 статті 326 Господарського процесуального кодексу України невиконання судового рішення є підставою для відповідальності, встановленої законом.
Згідно з рішенням Конституційного Суду України від 13.12.2012 року № 18-рп/2012 виконання судового рішення є невід`ємною складовою права кожного на судовий захист і охоплює, зокрема, законодавчо визначений комплекс дій, спрямованих на захист і відновлення порушених прав, свобод, законних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства, держави. У рішенні Конституційного Суду України від 25.04.2012 року у справі № 11-рп/2012 зазначено, що невиконання судового рішення загрожує сутності права на справедливий розгляд судом.
Враховуючи вищевикладене, суд зазначає, що розстрочення виконання судового рішення можлива лише у виняткових випадках, при наявності доказів та обставин, що ускладнюють або роблять неможливим виконання рішення.
В обґрунтування наданої заяви (вх. № 18766/24 від 25.07.2024 року) про розстрочення виконання рішення заявник зазначає, що 17.07.2024 року Господарським судом Харківської області ухвалено рішення у справі №922/918/24 за позовом Приватного акціонерного товариства «Південспецбуд» про стягнення суми боргу за Договором №8/8-КС/20 від 06.08.2020 року. Повний текст рішення складено 23.07.2024 року.
За твердженнями заявника, Комунальне підприємство «Харківводоканал» є єдиним підприємством у галузі централізованого водопостачання та водовідведення у м. Харкові. Відповідно до Статуту підприємства метою його діяльності є здійснення виробничої, науково-дослідної роботи та комерційної діяльності для повного та якісного задоволення потреб населення, суб`єктів господарювання в комунальних послугах, забезпечення групового, індивідуального водопостачання, водовідведення споживачів м. Харкова, а також, Харківської області (52 населених пункти), здійснення заходів забезпечення екологічної обстановки України та ін. Крім того, відповідно до статті 1 Закону України «Про трубопровідний транспорт» Комунального підприємства «Харківводоканал» є суб`єктом трубопровідного транспорту, що обслуговує промислові трубопроводі водопровідні, каналізаційні мережі та розподільчі трубопроводи водопостачання. Каналізація є системою житлово-комунального господарства, яка забезпечує екологічну безпеку технічного та господарського-питного водокористування міста. Підтримання в належному стані означених систем в період воєнного стану, регулярних ракетних обстрілів вимагає додаткових коштів. Особливий виробничо-технологічний статус Комунального підприємства Харківводоканал та його надзвичайна значущість для життєзабезпечення регіону, обумовили віднесення боржника до об`єктів критичної інфраструктури, у зв`язку із чим спеціальним розпорядженням Харківської обласної військової адміністрації від 06.06.2023 року № 249 В Комунальне підприємство «Харківводоканал» визначене критично важливим для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період і таким, що має важливе значення для задоволення потреб територіальних громад Харківської області. Законом України від 16.11.2021 року № 1882 «Про критичну інфраструктуру» (частина 1 статті 4) визначено, що захист критичної інфраструктури є складовою частиною забезпечення національної безпеки України. Одним із завдань формування і реалізації державної політики у сфері захисту критичної інфраструктури є попередження кризових ситуацій, що порушують безпеку критичної інфраструктури
Тому, на думку заявника, на особливу увагу заслуговують те, що останній, у порядку та на умовах визначених договором на виконання мобілізаційного завдання від 06.02.2023 року №77 укладеного з Харківською районною державною адміністрацією (замовник) є виконавцем мобілізаційних завдань на надання комунальних послуг для забезпечення функціонування національної економіки в особливий період (задоволення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань, правоохоронних органів із спеціальним статусом, Держспецтрансслужби, Держзв`язку, сил цивільного захисту, забезпечення системи життєзабезпечення населення, виконання робіт з технічного прикриття об`єктів водопровідно-каналізаційного господарства). Серед споживачів заявника також є заклади охорони здоров`я, заклади освіти, об`єкти інфраструктури міста (транспорту, зв`язку, тощо), та 18 (вісімнадцять) об`єктів, що включені до «Переліку об`єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2015 року № 83, які розташовані у місті Харкові. Таким чином, навіть тимчасове зупинення діяльності заявника вкрай негативно впливає на життєдіяльність регіону та може призвести до невиправних наслідків в умовах воєнного стану.
Також зазначає, що основним джерелом формування майна Комунального підприємтсва «Харківводоканал» є доходи отриманні за надані послуги централізованого водопостачання та водовідведення, а вартість цих послуг нараховується за тарифами встановленими Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг. В свою чергу, чинні тарифи на послуги, які надає підприємство, встановлені постановою НКРЕКП від 22.12.2021 року № 2894 «Про встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення Комунальному підприємству «Харківводоканал». Незважаючи на підвищення вартості енергоносіїв, пального, тощо, зазначені тарифи до цього часу не переглядалися, проте підприємство навіть в цих обсягах не отримує грошових коштів.
Так, структурою діючих тарифів, було передбачено отримання доходів КП «Харківводоканал»: - за період січень-грудень 2022 року у сумі 1 936 889, 9 тис. грн.., тоді як фактична оплата послуг за вказаний період склала 939 673,7 тис. грн, тобто 48,5%, відповідно дефіцит складає 997 216 тис. грн (майже мільярд). - за період січень-листопад 2023 року у сумі 1 797 048,5 тис. грн., тоді як фактична оплата послуг за вказаний період склала 1 325 363,2 тис грн., тобто 73,8 %, дефіцит складає 471 685, 3 тис. грн. Тобто за період з початку 2022 по листопад 2023 року, заявник недоотримав 1,46 млрд. грн. Звітами про фінансові результати (Звітами про сукупний дохід) зафіксовані збитки заявника які станом на 31.12.2022 року складали 683 732 тис. грн., за 9 місяців 2023 року 400 001 тис. грн.. З січня 2024 по березень 2024 року структурою діючих тарифів передбачено отримання доходу у розмірі 522 088,5 тис. грн., тоді як фактична оплата послуг за вказаний період склала 394 301,5 тис. грн., тобто 75,5 відсотків, дефіцит складає 127 727,0 тис. грн. Зі звіту про фінансові результати за 1 квартал 2024 року (форма 2) вбачається збільшення собівартості продукції за звітний період в порівнянні за аналогічний період попереднього року (2023) на 114 511 тис. грн. Фінансовий результат від оперативної діяльності складає збитки у розмірі 294 434 тис. грн. Чистий фінансовий результат складає збиток у розмірі 260 552 тис. грн. Збитки підприємства станом на 31.03.2024 року становлять 1 973 117 тис. грн.
Вищевказане на переконання заявника свідчить, що кошти, які надходять на рахунки підприємства за надані послуги з водопостачання і водовідведення, не забезпечують передбачені тарифом потреби підприємства, необхідні для виконання виробничих планових програм, аварійних робіт, які кратно збільшилися у зв`язку з влучанням в об`єкти підприємства (170 об`єктів зазнали руйнуванню та пошкодження). Збитки завдані підприємству з урахуванням обстрілів досягають 2 млрд. грн. Вказана сума збитків не є співмірною навіть до суми усіх витрат на виробництво, які закладено у тариф на послугу централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, які складають 2,3 млрд грн. Лише за останній час витрати для термінового відновлення пошкодженого майна та улаштування захисних споруд становлять 56 047,0 тис.грн., виплати заробітної плати, сплати податків, придбання матеріалів, ПММ та іншого необхідного для забезпечення надання послуг з водопостачання та водовідведення мешканцям міста Харкова та області, а компенсація різниці між встановленими тарифами та фактичними витратами за надані послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення у вигляді субвенцій з боку Держави надходила у 2017, 2021 роках але не в повному обсязі, що підтверджується наступним.
Також заявник зазначає, що незважаючи на вкрай складні умови роботи, пов`язаними з обстрілами та руйнацією, напругу з кадровим складом, гострий дефіцит коштів, підприємство оперативно виконує аварійно-відновлювальні роботи на пошкоджених та знищених об`єктах та забезпечують цілодобовий режим надання водопостачання та водовідведення споживачам для м. Харкова та населених пунктів Харківської області, підтримуючи у робочому стані системи водопостачання та водовідведення. Усі наявні у підприємства кошти витрачаються у першочерговому порядку на відновлення роботи його об`єктів задля недопущення зупинки виробничо технічного процесу. Бойові дії на території Харківської області спричинили значний відтік населення та припинення діяльності ряду підприємств, що значно скоротило обсяги реалізації послуг водопостачання та водовідведення, але не скоротило витрати на підтримання системи централізованого водопостачання та водовідведення у працездатному стані.
Також заявник посилається на постанову Кабінету міністрів України від 05 березня 2022 р. № 206 «Деякі питання оплати житлово-комунальних послуг в період воєнного стану» та зазначає, що в умовах воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 «Про введення воєнного стану в Україні», Кабінет Міністрів України та до припинення чи скасування воєнного стану в Україні забороняється: нарахування та стягнення неустойки (штрафів, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних, нарахованих на заборгованість, утворену за несвоєчасне та/або неповне внесення населенням плати за житлово-комунальні послуги; припинення/зупинення надання житлово-комунальних послуг населенню у разі їх неоплати або оплати не в повному обсязі. Додатковим фактором, що вплинув на фінансовий стан боржника, є необхідне в умовах воєнного стану рішення виконавчого комітету Харківської міської ради № 163 від 08.06.2022 «Про деякі питання оплати житлово-комунальних та транспортних послуг в умовах воєнного стану», відповідно до якого вирішено комунальним підприємствам міста Харкова здійснити заходи щодо припинення стягнення плати за надані послуги фізичним особами громадянами України-споживача за абонентське обслуговування за відповідні послуги. Зазначені законодавчі зміни, рішення органів місцевого самоврядування та ситуація в регіоні також негативно вплинуло на інтенсивність надходження грошових коштів на рахунки підприємства. За таких обставин, поточний фінансовий стан підприємства є наслідком як дії обставин непереборної сили, юридично оформлених введенням воєнного стану, так і регуляторних актів Держави та місцевої влади, бюрократично затягнутими фінансовими механізмами компенсування втрат КП Харківводоканал від неотримання частини доходу в результаті 28.12.2021 дії зазначених актів.
У зв`язку із чим, зазначені вище обставини, роблять неможливим одномоментне виконання рішення суду у цій справі, а тому потребують розстрочки для накопичення необхідних коштів, та за юридичною ознакою мають винятковий характер для забезпечення стабільності та безпеки Харківської територіальної громади
За твердженнями заявника, останнім відповідно до встановленої чинним законодавством процедури вживається комплекс заходів спрямованих на погашення заборгованості в сфері енергетики, зокрема, відбувається узгодження всіх умов з територіальною комісією з питань узгодження заборгованості з різниці в тарифах для врегулювання кредиторської заборгованості за спожиту електричну енергію у тому числі за період, який входить у предмет позову у цій справі. У цьому контексті, важливим для оцінки необхідності розстрочки є спеціальний Указ Президента України від 07.11.2023 року № 737/2023 «Щодо додаткових заходів із посилення стійкості функціонування енергетичної системи та підготовки національної економіки до роботи в осінньо-зимовий період 2023/24 року», яким передбачені спеціальні заходи щодо бюджетного фінансування погашення заборгованості підприємств критичної інфраструктури у т.ч. підприємств водопостачання за спожиту електричну енергію перед постачальниками «останньої надії» та постачальниками універсальних послуг. Вказане, за умов надання розстрочки, створить можливість для заявника за рахунок вивільнених коштів погашати існуючу заборгованість перед кредиторами, в тому числі, перед позивачем.
Враховуючи вищевикладене, заявник також звернути увагу суду, що розстрочення виконання судового рішення не сприяє ухиленню від його виконання відповідача, а навпаки надає можливість ефективно виконати судове рішення без понесення сторонами додаткових обтяжень при його виконанні.
У зв`язку зі чим, на думку заявника, враховуючи наявність публічної інформації про обставини, які є загальновідомими, що відповідач в умовах воєнного стану має для Харківського регіону вкрай важливе стратегічне значення, зазнав і зазнає інфраструктурних втрат внаслідок бойових дій та ракетних, артилерійських та бомбових обстрілів на території м. Харкова та Харківської області, усунення яких потребує значних ресурсів, власними силами, засобами та коштами здійснює відновлення систем водопостачання та водовідведення з метою підтримки належного соціального, санітарного та екологічного стану, здійснює господарську діяльність в умовах підтвердженого стану форс-мажору, що істотно ускладнює виконання рішення або роблять його неможливим, і ці обставини є винятковими, та свою чергу, відповідач обґрунтовано розраховує на отримання бюджетного фінансування на виконання вищезазначеного Указу президента, а також, надходження коштів в порядку механізму компенсації різниці в тарифах, керуючись статтею 331 Господарського процесуального кодексу України, просить суд, розстрочити на 12 місяців виплату загальної суми стягнення 744 321,86 грн. шляхом оплати на користь позивача (стягувача) щомісяця з серпня 2024 року по червень 2025 року включно по 62 026,82 грн., а у липні 2025 року 62 026,84 грн.
До заяви (вх. № 18766/24 від 25.07.2024 року) Комунальним підприємством "Харківводоканал" про розстрочення виконання рішення було надано наступні копії доказів, а саме: довіреність на представника, виписка з ЄДР, постанови № 2894 з додатком, Форма 2 Звіт про фінансові результати 2023 року, витяг з договору на виконання мобілізаційного завдання N77, баланс 1 квартал 2024 року, Розпорядження № 249В, довідка від 06.02.2023 року №01_26360, довідка про деб.заборгованість споживачів, довідка про динаміку деб.заборгованості населення, лист довідки щодо частини пошкоджених об`єктів, довідка про фінансовий стан заявника, форма 2 за 2022 рік Звіт про фінансові результати, рішення РНБО щодо додаткових заходів із посилення від 07.11.2023 року, довідка щодо щомісячної потреби у коштах для надання послуг, рішення ХМР від 08.06.22 року № 163, копія довідки щодо структури діючих тарифів, довідка від 01.05.2024 року, постанова Другого апеляційного адміністративного суду №520/20943/23, ухвала Верховного Суду 52020943/23, лист мін регіону, рішення Харківського окружного адміністративного суду 520/20943/23.
Як вже було зазначено судом, передбачені статтею 331 Господарського процесуального кодексу України обставини, з якими закон пов`язує можливість надання розстрочення, є оціночними, а необхідність використання права на розстрочку, закон відносить на розсуд суду. Вказане право застосовується за визначених в законі умов, з урахуванням всіх обставин справи.
Тобто можливість розстрочення виконання судового рішення у судовому порядку у будь-якому випадку пов`язується з об`єктивними, непереборними, винятковими обставинами, які суд визначає виходячи з особливого характеру обставин, що ускладнюють або виключають виконання рішення.
З огляду на те, що основним принципом судочинства має бути відновлення прав та інтересів кредитора, до обов`язків суду відноситься дослідження усієї сукупності обставин потенційної можливості виконання судового рішення, задля отримання кредитором повної суми коштів, що складають предмет заборгованості.
У рішенні Європейського суду з прав людини від 17.05.2005 року "Чижов проти України" зазначено, що на державі лежить позитивне зобов`язання організувати систему виконання рішень таким чином, щоб гарантувати виконання без жодних невиправданих затримок, і так, щоб ця система була ефективною як в теорії, так і на практиці, а затримка у виконанні рішення не повинна бути такою, що порушує саму сутність права, яке захищається відповідно до параграфу 1 статті 6 Конвенції.
Отже, необхідною умовою задоволення заяви про надання розстрочення виконання рішення суду є з`ясування факту дотримання балансу інтересів сторін.
Враховуючи вищенаведене, суд вважає, що у даному випадку, негайне звернення стягнення на кошти і майно боржника у виконавчому провадженні хоча й може забезпечити виконання цього рішення, однак з великою вірогідністю не буде сприяти ефективному відновленню та може порушити господарську діяльність відповідача, що неминуче завдасть шкоди як самому відповідачу, так і іншим особам.
З огляду на викладені обставини справи, суд дійшов висновку, що наявність заборгованості відповідача зумовлена обставинами, які в сукупності є особливими.
Враховуючи вищевикладене, та з огляду на скрутне матеріальне становище відповідача, із урахуванням інтересів позивача, суд вважає за можливе частково задовольнити заяву (вх. № 18766/24 від 25.07.2024 року) Комунального підприємства "Харківводоканал" про розстрочення виконання рішення, та розстрочити виконання рішення суду на 6 місяців, шляхом здійснення платежів (загальна сума боргу 819321,86 грн.), а саме з серпня 2024 року по січень 2025 року включно відповідно до графіку:
серпень 2024 року 136553,64 грн.;
вересень 2024 року 136553,64 грн.;
жовтень 2024 року 136553,64 грн.;
листопад 2024 року 136553,64 грн.;
грудень 2024 року 136553,64 грн.;
січень 2025 року 136553,66 грн.
При цьому, суд враховує, що надання розстрочення виконання рішення є виключним заходом, який має застосовуватись лише за наявності поважних причин та при найменшій шкоді кредитору. Затримка у виконанні рішення не повинна бути надто тривалою та такою, що порушує саму сутність права, яке захищається пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав та основоположних свобод людини (рішення ЄСПЛ у справі "Іммобільяре Саффі проти Італії", заява № 22774/93, пункт 74).
За практикою Європейського суду з прав людини в окремих справах проти України було встановлено, що короткі затримки, менші ніж один рік, не вважаються настільки надмірними, щоб піднімати питання про порушення пункт 1 статті 6 Конвенції (ухвала ЄСПЛ від 07.10.2003 року у справі "Корнілов та інші проти України", заява № 36575/02, тривалість виконання вісім місяців).
Згідно вимог частин 3, 4 статті 13 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи не вчиненням нею процесуальних дій.
Відповідно до частини 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Частиною 4 статті 74 Господарського процесуального кодексу України визначено, що суд позбавлений права самостійно збирати докази, а відповідно до
У статті 73 Господарського процесуального кодексу України визначено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Згідно з частинами 1, 2 статті 86 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
У справі, яка розглядається, відповідачем надано достатні докази та наведено переконливі аргументи, які свідчать, що його фінансовий стан і зазначені у заяві обставини ускладнюють негайне виконання рішення у даній справі. За таких обставин, розстрочення виконання рішення для боржника у даному випадку не є інструментом ухилення від виконання рішення, боржник лише намагається через існування певних обставин, які таке виконання ускладнюють, відновити нормальну господарську діяльність з метою забезпечення повного виконання рішення та погашення заборгованості перед позивачем.
Крім того, розстрочення виконання рішення суду у даній справі на 6 місяців (до січня 2025 року) в повній мірі буде відповідати принципам справедливого судового розгляду в контексті частини 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року.
Враховуючи вищевикладені обставини, суд дійшов висновку про часткове задоволенні заяви (вх. № 18766/24 від 25.07.2024 року) Комунальним підприємством "Харківводоканал" про розстрочення виконання рішення.
Згідно з частиною 7 статті 331 Господарського процесуального кодексу України про відстрочення або розстрочення виконання судового рішення, постановляється ухвала, яка може бути оскаржена.
На підставі наведеного, керуючись статтями 234, 235, 331 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
УХВАЛИВ:
Заяву заявника (відповідача) від 06.08.2024 року про залишення без розгляду наданих до суду 31.07.2024 року уточнень - задовольнити.
Уточнення (вх. № 19249/24 від 31.07.2024 року) залишити без розгляду.
Заяву (вх. № 18766/24 від 25.07.2024 року) Комунального підприємства "Харківводоканал" про розстрочення виконання рішення задовольнити частково.
Розстрочити виконання рішення Господарського суду Харківської області суду від 17.07.2024 року у справі № 922/918/24 про стягнення з Комунального підприємства "Харківводоканал" на користь Приватного акціонерного товариства "Південспецбуд" суму боргу за договором у розмірі 523 698,92 грн., інфляційні втрати у розмірі 236 311,05 грн., 3 % відсотки річних у розмірі 49 596,61 грн. та судовий збір у розмірі 9 715,28 грн. на 6 місяців, рівними частинами, а саме з серпня 2024 року по січень 2025 року включно відповідно до графіку:
серпень 2024 року 136553,64 грн.;
вересень 2024 року 136553,64 грн.;
жовтень 2024 року 136553,64 грн.;
листопад 2024 року 136553,64 грн.;
грудень 2024 року 136553,64 грн.;
січень 2025 року 136553,66 грн.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення суддею, а саме 06 серпня 2024 року.
Ухвала підлягає оскарженню в порядку, передбаченому статтями 255 - 256 Господарського процесуального кодексу України.
Апеляційна скарга на ухвалу суду подається до Східного апеляційного господарського суду протягом 10 днів з дня набрання нею законної сили з врахуванням пункту 17.5 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України.
Інформацію щодо роботи суду та щодо розгляду конкретних судових справ можна отримати на сайті суду, а також за допомогою Телеграм-бота Господарського суду Харківської області https://t.me/GospSud_kh_bot.
Ухвалу підписано 06 серпня 2024 року
СуддяО.О. Ємельянова
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 06.08.2024 |
Оприлюднено | 07.08.2024 |
Номер документу | 120828578 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань підряду |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Ємельянова О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні