Рішення
від 01.08.2024 по справі 686/432/24
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 686/432/24

Провадження № 2/686/4275/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 серпня 2024 року м. Хмельницький

Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області

в складі : головуючого судді Заворотної О.Л.,

секретаря судового засідання - Сікори Ю.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Хмельницький в порядку ст. 247 ЦПК України, за правилами спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом Квартирно-експлуатаційного відділу міста Хмельницький до ОСОБА_1 про стягнення заборгованості за житлово-комунальні послуги, -

встановив:

В січні 2024 року квартирно-експлуатаційний відділ м. Хмельницький звернувся до суду з позовом до ОСОБА_1 про стягнення заборгованості за житлово-комунальні послуги, в обґрунтування якого вказав, що позивач є виконавцем житлово-комунальних послуг, а саме, централізованого водопостачання, яка надається відповідачу. З лютого 2022 року по жовтень 2023 року відповідач ухиляється від сплати платежів за надані йому житлово-комунальні послуги, у зв`язку з чим станом на 01.10.2023 заборгованість за спожиті комунальні послуги становить 5276 грн.34 коп., оскільки відповідач добровільно не погашає заборгованість за надані послуги. Позивач звернувся до суду та просить стягнути з відповідача борг за спожиті житлово-комунальні послуги в сумі 5276 грн. 34 коп.

Заочним рішенням від 11.03.2024 позов КЕВ м. Хмельницький до ОСОБА_1 про стягнення заборгованості задоволено.

Ухвалою від 08.05.2024 року заяву ОСОБА_1 про скасування заочного рішення задоволено, скасовано заочне рішення та призначено справу до судового розгляду.

Відповідач подаввідзив напозов,в якомувказав,що наданийпозивачем розрахунокзаборгованості насуму 5276,34грн.,не єрозрахунком як таким, а лише суто побажанням позивача.

Крім цього, також вказав, що за квітень - жовтень 2023 зазначена щомісячна абонентна плата в розмірі 11,54 грн. та її сума за цей період 80,78 грн. З цим нарахуванням також не погоджується з таких підстав, що відповідно до ст. 7 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» (далі - Закон № 2189- VIII) споживач має право одержувати своєчасно та належної якості житлово-комунальні послуги згідно із законодавством і умовами укладених договорів, а також без додаткової оплати одержувати від виконавця житлово-комунальних послуг інформацію про ціни/тарифи, загальну вартість місячного платежу, структуру ціни/тарифу, норми споживання та порядок надання відповідної послуги, а також про її споживчі властивості.

Згідно з пунктом 35 Правил надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення і типових договорів про надання послуг з централізованого і водопостачання та централізованого водовідведення, затверджених постановою КМ України від 5.07.2019р. №690, плата за послуги, абонентське обслуговування ... вноситься споживачем виконавцю щомісяця однією сумою в порядку та розмірах, визначених договором. При цьому виконавець забезпечує деталізацію інформації щодо структури плати у рахунках споживачів.

Відповідно до пунктів 2, 3 розділу II Порядку інформування споживачів про намір зміни пін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності, затвердженого наказом Мінрегіону України від 05.06.2018 № 130, протягом 5 робочих днів з дня подання відповідних розрахунків до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, виконавці комунальних послуг інформують споживачів про намір здійснити зміну тарифів (або встановити тарифи) у спосіб, визначений цим Порядком, та доводять до відома споживачів інформацію, передбачену цим Порядком. Строк, протягом якого від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань приймаються зауваження і пропозиції, встановлюється виконавцем комунальних послуг, але він не може бути меншим за 7 календарних днів та більшим ніж 14 календарних днів з дня повідомлення споживачів про намір здійснити зміну тарифів на комунальні послуги (або встановити тарифи).

Виконавцями комунальних послуг, що надають послуги з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, до відома споживачів доводиться така інформація: загальний розмір планованого тарифу, поданого до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, та його структура (плановані витрати за елементами, прибуток, податок на додану вартість).

Крім того, пунктом 20 Типового договору з власником (користувачем) будівлі (приміщення у будівлі) про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 02.02.2022 № 85) установлено: У разі прийняття повноваженим органом рішення про зміну цін/тарифів на послугу з централізованого водопостачання та/або на послугу з централізованого водовідведення виконавець у строк, що не перевищує 15 днів з дати введення її у дію, повідомляє про це споживачу з посиланням на рішення відповідного органу. У разі зміни зазначених тарифів ... Виконавець зобов`язаний забезпечити їх оприлюднення на офіційному веб-сайті.

Позаяк відповідача жодним чином не було повідомлено про загальний розмір планованого тарифу, поданого до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, та його структуру, а також про розпорядження про затвердження цього тарифу відповідним органом - виконавчим комітетом міської ради, зміну тарифів не оприлюднено на офіційному веб-сайті (його взагалі не існує) та вочевидь з вини відповідача не укладено договір про надання послуги, вважає нарахування щомісячної абонентної плати в розмірі 11,54 грн. незаконною та відповідно відмовляється сплачувати її.

На сьогодні відповідачу відомо лише про рішення виконавчого комітету «Про коригування тарифу на централізоване водопостачання Квартирно-експлуатаційному відділу міста Хмельницький», яким затверджений тариф на центральне водопостачання у розмірі 13,46 грн., за яким він і сплатив 18.04.2024 за період з 07.09.2022 по 31.03.2024 457,64 грн. - за показаннями водолічильників у встановленому законом порядку МКП «Хмельницькводоканал» за водовідведення використаної холодної води, що підтверджується актом опломбування, у тому числі, двох лічильників холодної води після проведення чергової державної повірки від 07.09.2022 (додаток 1 до відзиву). Після підписання цього акту працівник водоканалу ОСОБА_2 повідомив відповідача, що третій примірник цього акту в межах договору з відповідачем про передачу водолічильників під контроль від Будинкоуправління № 2 до відповідача буде переданий йому, тому відповідно цей примірник акту має бути також у відповідача. Також надає копії квитанцій банку про оплату ним відповідних сум за витрачену холодну воду за вересень - грудень 2022, жовтень, грудень 2023 та березень 2024 р. Крім цього, повідомляє суд, що всі записи щодо обліку витраченої води щомісячно ведуться ним у журналі та відповідно в особистому кабінеті у «Приватбанку», тому за необхідності є можливість підтвердити всі оплати та відповідно немає можливості створення такого кабінету на сайті відповідача з можливістю подавати показники.

Типовим договором з власником (користувачем) будівлі (приміщення у будівлі) про надання послуг з централізованого водопостачання установлено:

- пунктом 3: Будівля (приміщення у будівлі) обладнано вузлом (вузлами) комерційного обліку централізованого водопостачання: (з переліком відповідних відомостей);

- п. 9: Обсяг спожитих у будівлі (приміщенні у будівлі) послуг визначається за показаннями засобів вимірювальної техніки вузла (вузлів) комерційного обліку. Обсяг наданих споживачеві послуг з централізованого водовідведення визначається на рівні обсягів спожитих ним послуг з централізованого водопостачання та постачання гарячої води.;

- п. 18: Виконавець має право доступу до будівель, приміщень і споруд, у яких встановлено вузли комерційного обліку, для перевірки схоронності таких вузлів обліку, зняття показань засобів вимірювальної техніки, що є складовою вузла комерційного обліку, та періодичного огляду у порядку, визначеному статтею 29 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» і цим договором.

Періодичний огляд вузла (вузлів) комерційного обліку здійснюється виконавцем під час зняття показань. У разі дистанційного зняття показань періодичний огляд проводиться виконавцем не рідше одного разу на рік.?

Щодо голослівного звинувачення у позові в «ухилянні» від підписання договору про надання комунальної послуги.

У позові зазначено, що відповідно до ч. 1 ст. 12 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» надання житлово-комунальних послуг здійснюється виключно на договірних засадах, та є посилання на п. 5 ч. З ст. 7 цього Закону (двічі на одній сторінці) - щодо обов`язку споживача оплачувати житлово-комунальні послуги.

Натомість позивач начебто «забув» і про інші положення закону, зокрема:

- статтею 1 Закону України «Про питну воду та питне водопостачання» від 10.01.2002 № 2918- встановлено, що послуги з централізованого питного водопостачання надаються споживачам підприємством питного водопостачання з урахуванням вимог Закону У країни «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» на підставі договору з індивідуальними і колективними споживачами житлово-комунальних послуг, визначеними Законом України «Про житлово-комунальні слуги». Договір про надання послуг з питного водопостачання укладається безпосередньо між підприємством питного водопостачання або уповноваженою ним юридичною чи фізичною особою і споживачем, визначеним у частині першій цієї статті.

- статтею 1 Закону № 2189-VIII передбачено, що виконавець комунальної послуги - суб`єкт господарювання, що надає комунальну послугу споживачу відповідно до умов договору; індивідуальний споживач - фізична або юридична особа, яка є власником (співвласником) рухомого майна, або за згодою власника інша особа, яка користується об`єктом нерухомого майна і отримує житлово-комунальну послугу для власних потреб та з якою або від імені якої укладено відповідний договір про надання житлово-комунальної послуги;

- п. 2 ч. 2 ст. 8 Закону № 2189-VIII - виконавець комунальної послуги зобов`язаний готувати а укладати із споживачем договори про надання комунальних послуг з визначенням відповідальності м дотримання умов їх виконання згідно з типовим договором;

- ч. 4 ст. 13 Закону №2189-VIII та пунктом 14 Правил надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення (постанова КМУ від 05.07.2019 №690) визначено, що з пропозицією про укладання договору про надання комунальних послуг або про внесення змін до нього (крім індивідуальних договорів, укладених відповідно до частини п`ятої цієї статті) може звернутися будь-яка сторона, надавши письмово другій стороні проект відповідного договору (змін до нього), складений згідно з типовим договором.

Такого проекту договору відповідачу досі так і не надано, тому є очевидним, що договір не укладений саме та виключно з вини позивача, мабуть, тому, що це його не влаштовує і не входить в його наміри, відтак за мною залишається невід`ємне право на звернення до суду із позовом щодо його укладення, якщо він сам не виконає належним чином вимоги закону щодо процедури його укладення.

Таким чином, з правовою оцінкою обставин, наданою позивачем, не погоджується, позовні вимоги в частині наданих позивачем реальних послуг з водопостачання вважає виконаними, з іншими, з посиланням на відповідні фактичні обставини справи, надані докази та норми права, не погоджується та не визнає, і тому заперечує щодо заявленого позивачем позову та розміру судових витрат частково та очікує на відповідний пропорційний, розумний і справедливий розрахунок суми судових витрат.

29.05.2024 представник позивача надав пояснення де зазначив, щодо твердження відповідача, що йому досі не надано примірник договору, а також не укладено саме виключно з вини установи даний договір, то слід зазначити, що Квартирно-експлуатаційний відділ міста Хмельницький неодноразово повідомляв споживачам централізованого водопостачання через оголошення, а також телефонними дзвінками про необхідність прибуття за адресою: АДРЕСА_1 з метою укладення типового договору на централізоване водопостачання з надавачем даної послуги; тобто з КЕВ м. Хмельницький. Проте, відповідач ігнорував та продовжує ігнорувати дані оголошення, оскільки інші мешканці будинку, сусіди відповідача ще в 2022 році уклали договір на централізоване водопостачання.

Окрім того, слід зазначити, що Квартирно-експлуатаційний відділ міста Хмельницький таким же саме чином повідомляв про зміну тарифу на водопостачання, а також про нарахування абонентської плати, проте знову ж таки відповідач посилається на те, що його жодним чином не було повідомлено про розмір тарифу, а також про встановлення та нарахування абонентської плати, аби тільки їх не оплачувати, що власне є протиправною поведінкою як споживача послуги.

24.06.2024 відповідач подав пояснення, де зазначив, що на його заяву від 20.05.2024 щодо укладення договору про надання послуг з водопостачання позивач надав відповідь від 04.06.2024 та два примірники запропонованого договору. 17.06.2024 відповідач подав свої заперечення, запропонував внести відповідні зміни до змісту договору та повернув один примірник. Головне заперечення полягає у його категоричній незгоді з зазначенням у договорі обов`язку відповідача сплачувати абонентну плату за ціною, яка, як і сам факт її введення, взагалі не встановлені органом місцевого самоврядування відповідно до закону, розмір цієї плати не зазначений у самому договорі та до того ж визначений позивачем на власний розсуд. Оскільки позивач намагається встановити плату за абонентське обслуговування у незаконний спосіб, так і не надав на запит всю необхідну інформацію, зокрема, і структуру нового тарифу, вважає всі вимоги щодо цього питання незаконними та необґрунтованими. Вся сума заборгованості зазначена в позові 5276,34 грн. є надуманою, оскільки нічим не підтверджена, від сплати абонплати відмовляється, вимоги позивача є по суті намаганням стягнути неіснуючий борг.

Представник позивача в судове засідання не з`явилась, повідомлена про час і місце розгляду справи належним чином. Подала заяву про розгляд справи за її відсутності, позовні вимоги підтримала.

Відповідач в судове засідання не з`явився, повідомлений про час і місце розгляду справи у встановленому законом порядку, подав заяву про розгляд справи без його участі.

Суд, дослідивши та оцінивши в сукупності докази у справі, встановив наступні обставини справи та відповідні правовідносини.

Статтею 19 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» (далі - Закон) визначено, що виконавцем послуг з централізованого постачання холодної води та послуг з водовідведення (з використання внутрішньобудинкових систем) для об`єктів усіх форм власності є суб`єкт господарювання, що провадить господарську діяльність з централізованого водопостачання та водовідведення.

Частиною 7 статті 26 Закону визначено, що договір на надання послуг з централізованого опалення, послуг з централізованого постачання холодної води, послуг з водовідведення (з використання внутрішньобудинкових систем), що укладається виконавцем із споживачем - фізичною особою, яка не є суб`єктом господарювання, є договором приєднання.

Законом України від 03.12.2020 №1060-ІХ «Про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання окремих питань у сфері надання житлово-комунальних послуг» внесено зміни до Закону України «Про житлово-комунальні послуги» та змінено моделі організації договірних відносин з виконавцями комунальних послуг і запроваджено поняття індивідуального договору про надання комунальної послуги, що є публічним договором приєднання.

Згідно з частиною 5 статті 13 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», у разі якщо співвласники багатоквартирного будинку не прийняли рішення про вибір моделі договірних відносин та не уклали з виконавцем комунальної послуги відповідний договір (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і послуг з постачання та розподілу електричної енергії), з ними укладається індивідуальний договір про надання комунальної послуги, що є публічним договором приєднання.

Такі договори вважаються укладеними, якщо протягом 30 днів з дня опублікування тексту договору на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування та/або на веб-сайті виконавця послуги співвласники багатоквартирного не прийняли рішення про вибір моделі договірних відносин та не уклали відповідний договір з виконавцем комунальної послуги.

Якщо за 30 днів до закінчення строку дії договору співвласники багатоквартирного будинку не повідомили виконавця відповідної комунальної послуги (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і послуг з постачання та розподілу електричної енергії) про прийняття рішення про вибір моделі організації договірних відносин, визначеної в частині першій статті 14 цього Закону, публічний індивідуальний договір про надання комунальної послуги, укладений з таким виконавцем, вважається продовженим на наступний однорічний строк.

Плата виконавцю комунальної послуги за індивідуальним договором про надання комунальної послуги, що є публічним договором приєднання, складається з:

плати за послуги, що розраховується виходячи з розміру затверджених цін/тарифів на відповідну комунальну послугу та обсягу спожитих комунальних послуг, визначеного відповідно до законодавства;

плати за абонентське обслуговування, яка не може перевищувати граничний розмір, визначений Кабінетом Міністрів України.

Згідно усталеної практики Верховного Суду, викладеної в постанові Великої Палати Верховного Суду від 26.09.2018 у справі №750/12850/16-ц, у сторін спору є фактичні договірні відносини щодо надання відповідних житлово-комунальних послуг, а відсутність укладеного письмового договору не звільняє відповідача від обов`язку оплатити за надання такої послуги.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду та від 06.11.2019 у справі №642/2858/16.

Судом встановлено, що відповідач ОСОБА_1 зареєстрований проживає за адресою АДРЕСА_2 .

КЕВ міста Хмельницький є виконавцем житлово-комунальних послуг, а саме централізованого водопостачання, яка надається ОСОБА_1 .

За період часу з лютого 2022 року по жовтень 2023 р.р., відповідач був споживачем послуг з централізованого постачання холодної води та водовідведення за адресою: АДРЕСА_2 .

В статті 9 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» законодавець визначив, що споживач не звільняється від оплати житлово-комунальних послуг, отриманих ним до укладення відповідного договору.

Відповідно до п. 5 ч. 3 ст. 20 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» споживач зобов`язаний оплачувати житлово-комунальні послуги у строки, встановлені договором або законом.

Виходячи з положень п. 1 ч. 1 ст. 13 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», послуги з централізованого постачання холодної води, централізованого постачання гарячої води та водовідведення за своїм функціональним призначенням належать до житлово-комунальних послуг.

Згідно пунктів 5, 10 ч. 2 ст. 7 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», споживач зобов`язаний оплачувати надані житлово-комунальні послуги за цінами/тарифами, встановленими відповідно до законодавства, у строки, встановлені відповідними договорами.

Вищенаведене також кореспондується із вимогами Правил надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 05.07.2019 №690.

Отже, особа, яка є споживачем послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, зобов`язана сплачувати надані їй такі послуги вчасно.

В матеріалах справи відсутні докази, що квартирно-експлуатаційний відділ м. Хмельницький в спірний період неналежним чином виконував свої обов`язки щодо надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення.

Разом з тим, з матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_1 свої обов`язки щодо оплати отриманих послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення виконував неналежним чином.

Сума заборгованості станом на 01.10.2023 року за спожиті комунальні послуги становить 5 276, 34 грн.

Надані позивачем довідка про розмір заборгованості та розрахунок заборгованості у відповідності до вимог ст. 77 ЦПК України є належними доказами на підтвердження позовних вимог, оскільки містять інформацію щодо предмета доказування.

Відповідач ОСОБА_1 заперечуючи розрахунок заборгованості надав квитанції про сплату за надані послуги, разом із тим надані квитанції свідчать про сплату за послуги водовідведення на користь МКП «Хмельницькводоканал».

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що з відповідача на користь позивача підлягає стягненню заборгованість за спожиті послуги з централізованого водопостачання в розмірі 5 276,34 грн.

Відповідно до статті 141 ЦПК України з відповідача на користь позивача слід стягнути судовий збір у сумі 2684,00 гривень.

Керуючись ст.ст. 4, 12, 81, 258, 354 ЦПК України, Законом України «Про житлово-комунальні послуги», ст. 67 ЖК України, суд -

ухвалив:

Позов задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Квартирно-експлуатаційного відділу міста Хмельницький заборгованість за житлово-комунальні послуги в розмірі 5276, 34 грн. та судовий збір в розмірі 2684,00 грн.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Хмельницького апеляційного суду шляхом подання в 30-ти денний строк з дня проголошення рішення апеляційної скарги.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення набуває законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.

Позивач: Квартирно-експлуатаційний відділ м. Хмельницький, 29000, м. Хмельницький, вул. Героїв АТО, 3/1, ЄДРПОУ 07928461.

Відповідач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП невідомий, АДРЕСА_2 .

Дата складення повного тексту судового рішення: 06.08.2024.

Суддя:

СудХмельницький міськрайонний суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення01.08.2024
Оприлюднено08.08.2024
Номер документу120834837
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них надання послуг

Судовий реєстр по справі —686/432/24

Постанова від 14.11.2024

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Грох Л. М.

Постанова від 14.11.2024

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Грох Л. М.

Ухвала від 03.10.2024

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Грох Л. М.

Ухвала від 03.10.2024

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Грох Л. М.

Ухвала від 17.09.2024

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Грох Л. М.

Рішення від 01.08.2024

Цивільне

Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області

Заворотна О. Л.

Рішення від 01.08.2024

Цивільне

Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області

Заворотна О. Л.

Ухвала від 08.05.2024

Цивільне

Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області

Заворотна О. Л.

Ухвала від 22.04.2024

Цивільне

Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області

Заворотна О. Л.

Рішення від 11.03.2024

Цивільне

Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області

Заворотна О. Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні