ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 липня 2024 рокуСправа №160/19006/23
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Рянської В.В., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження в місті Дніпрі у письмовому провадженні адміністративну справу за позовною заявою керівника Слобожанської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) до Китайгородської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
До Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла подана через систему «Електронний суд» позовна заява керівника Слобожанської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) до Китайгородської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області про:
- визнання протиправною бездіяльності Китайгородської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області в частині виконання вимог законодавства про відходи щодо розроблення та затвердження схеми санітарного очищення населених пунктів: с. Китайгород та с. Рудка;
- зобов`язання Китайгородської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області вчинити дії щодо розроблення та затвердження схеми санітарного очищення населених пунктів: с. Китайгород та с. Рудка.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що за інформацією Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) (далі також Інспекція), наданою листом № 3-706-23 від 15.02.2023 на запит окружної прокуратури, Китайгородська сільська рада не зверталась до вказаного органу контролю та не отримала погодження схем санітарного очищення населених пунктів. Згідно з інформацією виконавчого комітету Китайгородської сільської ради, наданою листом № 29 від 06.01.2023 за запитом окружної прокуратури, натепер відсутня розроблена, погоджена та затверджена схема санітарного очищення населених пунктів Китайгородської сільської ради у зв`язку з тим, що у штаті сільської ради відсутні кваліфіковані фахівці, які би забезпечили розроблення вказаних схем, та у сільської ради недостатньо фінансових ресурсів, необхідних для їх розроблення. Відповідно до п. «б» ст. 21 Закону України «Про відходи» органи місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами забезпечують розроблення та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів. Згідно з п. 4 ч. 2 ст. 10 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить затвердження схем санітарного очищення населених пунктів та впровадження систем роздільного збирання побутових відходів. Відповідно до п. 3 розділу І та п. 1 розділу ІІ Порядку розроблення, погодження та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 23.03.2017 № 57 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.04.2017 за № 505/30373 (далі - Порядок), розроблення, погодження та затвердження схеми здійснюють виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації - для одного або кількох населених пунктів, що входять до складу відповідної ради. Розпорядженням Кабінету Міністрів України № 709-р від 12.06.2020 визначено адміністративні центри та затверджено території територіальних громад Дніпропетровської області, зазначено, що до Китайгородської територіальної громади входять с. Китайгород та с. Рудка (Царичанський район). Відповідно до Порядку розробник здійснює розроблення Схеми самостійно або виступає замовником розроблення Схеми на договірних засадах. Китайгородською сільською радою у відповідь на запит окружної прокуратури не надано інформації про прийняття рішення про розроблення схеми санітарного очищення населених пунктів. На початкових етапах, у тому числі прийняття рішення про розроблення Схеми, додаткові видатки з бюджету не здійснюються. При залученні суб`єкта господарювання на четвертому етапі розроблення можливі видатки з бюджету для визначення виконавця на конкурсних засадах та укладення з ним договору. У випадку самостійного розроблення схеми такі витрати відсутні. Бездіяльність органу місцевого самоврядування впливає на реалізацію прав, свобод та інтересів жителів територіальної громади, призводить до негативного впливу щодо поліпшення інженерно-технічного і санітарного стану території, її естетичного вигляду, негативно впливає на санітарне та епідемічне благополуччя населення, створює передумови для погіршення стану навколишнього природного середовища та порушує інтереси держави у сфері поводження з відходами. Інтереси держави полягають у тому, що значні обсяги накопичених в Україні відходів та відсутність ефективних заходів, спрямованих на запобігання їх утворенню, перероблення, утилізацію, знешкодження та екологічно безпечне видалення, поглиблюють екологічну кризу і стають гальмівним фактором розвитку національної економіки. Втрачається вагомий ресурсний потенціал і водночас погіршується екологічна ситуація. Відсутність дієвого контролю призводить до масового утворення несанкціонованих звалищ та численних порушень законодавства під час поводження з небезпечними відходами. За відсутності роздільного збирання побутових відходів практично не вирішується проблема поводження з небезпечними відходами, які містяться у складі побутових відходів. Подання прокуратурою даної позовної заяви зумовлено необхідністю відновлення та захисту порушених інтересів держави, які полягають в обов`язковому дотриманні природоохоронного законодавства, зокрема, щодо поводження з відходами. Державна екологічна інспекція Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) (Інспекція) є міжрегіональним територіальним органом Державної екологічної інспекції України та їй підпорядковується згідно з Положенням про Державну екологічну інспекцію Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області), затвердженим наказом Державної екологічної інспекції України від 24.02.2023 № 40. Основними завданнями Інспекції є реалізація повноважень Держекоінспекції у межах Дніпропетровської та Кіровоградської областей. Інспекція здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами нерезидентами вимог законодавства з питань поводження з відходами, зокрема, щодо погодження схем санітарного очищення населених пунктів. Діяльність органу місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами щодо розроблення та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів є об`єктом контролю у сфері захисту довкілля та природних ресурсів і такий контроль уповноважені здійснювати органи Державної екологічної інспекції України. Разом з тим, Державною екологічною інспекцією відповідні перевірки не проводились, заходи з метою зобов`язання Китайгородську сільську раду вирішити питання щодо розроблення Схеми санітарного очищення населених пунктів упродовж тривалого часу не вживались, що свідчить про бездіяльність контролюючого органу щодо дотримання законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, зокрема, поводження з відходами. З метою встановлення підстав для представництва інтересів держави в суді, Слобожанською окружною прокуратурою направлено листи № 04/66/1-682ВИХ-22 від 26.12.2022, № 04/66/1-122ВИХ-23 від 21.02.2023, № 04/66/1-248-ВИХ-23 від 11.04.2023 на адресу Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) щодо надання інформації про вжиті Інспекцією заходи з метою усунення виявлених порушень законодавства у сфері поводження з відходами, в тому числі Китайгородською сільською радою. Однак на вказані листи Державна екологічна інспекція Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) надала відповідь листами від 15.02.2023 № 3-706-23, № 3-1086-23 від 06.03.2023, № 3-3836-10 від 12.05.2023, у яких лише зазначила, що перевірки Китайгородської сільської ради з вказаних питань не проводились, орган місцевого самоврядування не звертався до Інспекції за погодженням Схеми санітарного очищення населених пунктів. Інспекцією надсилався для виконання Китайгородській сільській раді припис від 28.02.2023 № 2-943-23 щодо вжиття заходів у сфері поводження з відходами на підпорядкованій території. Припис виданий на підставі розгляду листів Слобожанської окружної прокуратури від 06.02.2023 № 04/66/1-72вих-23 та від 21.02.2023 № 04/66/1-122вих-23 щодо надання інформації стосовно схем санітарного очищення населених пунктів на підпорядкованій території та в його резолютивній частині міститься лише вимога щодо надання інформації про стан виконання вимог природоохоронного законодавства в частині розроблення та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів в межах підконтрольної території, забезпечення посилення контролю у сфері поводження з відходами юридичними та фізичними особами на підпорядкованій території та повідомлення Інспекції про вжитті заходи (строк виконання припису Інспекцією не вказано). Отже, вказаний припис Інспекції містить лише формальний запит щодо надання інформації, а не вимогу про негайне усунення конкретних виявлених порушень. З листів Інспекції від 15.02.2023 № 3-706-23, № 3-1086-23 від 06.03.2023 та №3-3836-10 від 12.05.2023, які надійшли на адресу Слобожанської окружної прокуратури, встановлено, що на виконання п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 № 303 натепер Державною екологічною інспекцією Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану, введенного Указом Президента України від 24.02.2022 № 64 «Про введення воєнного стану в Україні». З листа Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) № 3-3836-10 від 12.05.2023 встановлено, що Інспекція отримала відповіді на приписи від Царичанської селищної ради та Китайгородської сільської ради, однак про виявлені порушення та вжитті Інспекцією заходи не повідомлено. Інспекція лише вказує на те, що до суду з відповідним позовом звернутися не може у зв`язку із невстановленням відповідних порушень у спосіб, визначений чинним законодавством України. Крім того, на адресу Слобожанської окружної прокуратури надійшов лист виконавчого комітету Китайгородської сільської ради від 13.04.2023 № 494, до якого долучено копію припису Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) від 28.02.2023 № 2-943-23 та відповідь виконавчого комітету Китайгородської сільської ради на нього від 14.03.2023 № 320. На вказаний припис Інспекції виконавчий комітет Китайгородської сільської ради надав рішення виконавчого комітету № 14 від 09.03.2023. Вказане свідчить про формальне ставлення компетентного органу до виявленого правопорушення та бездіяльність органу, який повинен вживати всіх заходів з метою його усунення. Звернення компетентного органу до суду з позовом зобов`язального характеру є належним та ефективним способом захисту інтересів держави у сфері поводження з відходами. Суб`єкт владних повноважень, на якого законом покладено обов`язок щодо захисту інтересів держави, упродовж тривалого періоду не вживає жодних заходів до усунення таких порушень, що дає підстави для вжиття заходів представницького характеру Слобожанською окружною прокуратурою шляхом пред`явлення позовної заяви про зобов`язання органу місцевого самоврядування усунути порушення вимог закону, що буде належним та ефективним способом захисту інтересів держави у даному випадку. Тому наявні підстави для представництва інтересів держави Слобожанською окружною прокуратурою в особі Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області).
Ухвалою суду від 02.08.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами, встановлено учасникам справи строки для подання заяв по суті справи.
11.09.2023 надійшов відзив, у якому відповідач просив відмовити у задоволенні позову. Зазначив, що відповідно до пункту 3 Порядку розроблення, погодження та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства україни № 57 від 23.03.2017, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.04.2017 за № 505/30373, розроблення, погодження та затвердження схеми здійснюють виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації - для одного або кількох населених пунктів, що входять до складу відповідної ради. Тому належним відповідачем у даній справі є виконавчий комітет Китайгородської сільської ради. Позовна заява містить посилання на статтю 21 Закону України «Про відходи», який втратив чинність 09.07.2023. З вказаної дати набув чинності Закон України «Про управління відходами» № 2320-ІХ від 20.06.2022. Крім того, п. 4 ч. 2 ст. 10 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», який діє в редакції Закону № 2320-ІХ, передбачено, що до повноважень виконавчих органів місцевого самоврядування належить розроблення та реалізація місцевих планів управління відходами та створення системи управління побутовими відходами. Законом України «Про управління відходами» не передбачено повноважень органів місцевого самоврядування або їх виконавчих органів щодо затвердження схем санітарного очищення населених пунктів. Наказ Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства україни № 57 від 23.03.2017 завтерджено відповідно до п. «е» ст. 25 Закону України «Про відходи», який втратив чинність. У зв`язку з набранням чинності Законом України «Про управління відходами» виконавчим комітетом Китайгородської сільської ради вивчається нормативна база щодо розроблення та затвердження місцевого плану управління відходами. Протягом тривалого листування з Державною екологічною інспекцією Придніпровського округу виконавчий комітет Китайгородської сільської ради повідомляв, що затвердження схем санітарного очищення населених пунктів Китайгородської громади є одним із пріоритетних завдань Стратегії розвитку громади. Рішенням Китайгородської сільської ради № 1087-28/VIII від 28.03.2023 розроблення схем санітарного очищення населених пунктів громади включено до Переліку заходів і завдань Програми благоустрою населених пунктів Китайгородської сільської територіальної громади на 2021-2023 роки. Розроблення схем санітарного очищення населених пунктів можливе після виготовлення проекту землеустрою щодо встановлення меж території Китайгородської сільської територіальної громади та генерального плану населеного пункту. Китайгородською сільською радою та її виконавчим комітетом вживаються заходи щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства, у тому числі вивчення питання розроблення та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів громади. На підставі договору, укладеного 30.05.2023, за замовленням виконавчого комітету здійснюється виготовлення проекту землеустрою щодо встановлення меж території Китайгородської сільської територіальної громади. Після встановлення меж буде замовлено виготовлення містобудівної документації «Генеральний план села Китайгород Дніпровського району Дніпропетровської області».
У відзиві міститься клопотання про заміну первісного відповідача належним відповідачем виконавчим комітетом Китайгородської сільської ради, у задоволенні якого було відмовлено ухвалою суду від 27.09.2023.
04.10.2023 суду надійшла заява Китайгородської сільської ради про залишення відзиву без розгляду та закриття провадження у справі у зв`язку з добровільним усуненням порушень, у якій відповідач посилався на долучену до відзиву копію рішення виконавчого комітету Китайгородської сільської ради № 85 від 24.08.2023 «Про розроблення схеми санітарного очищення населених пунктів Китайгородської сільської територіальної громади».
Копію ухвали про відкриття провадження у справі доставлено до електронного кабінету Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) 09.08.2023. Заяв по суті справи та з процесуальних питань від позивача не надійшло.
Станом на час розгляду справи відповідь на відзив та заперечення до суду також не надійшли. Відповідно до ч. 4 ст. 159 КАС України подання заяв по суті справи є правом учасників справи.
Щодо заяви відповідача про закриття провадження у справі суд зазначає, що відповідно до п. 8 ч. 1 ст. 238 КАС України суд закриває провадження у справі щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності суб`єкта владних повноважень, якщо оскаржувані порушення були виправлені суб`єктом владних повноважень і при цьому відсутні підстави вважати, що повне відновлення законних прав та інтересів позивача неможливе без визнання рішень, дій або бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправними після такого виправлення.
Прокурор оскаржує бездіяльність Китайгородської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області в частині виконання вимог законодавства про відходи щодо розроблення та затвердження схеми санітарного очищення населених пунктів: с. Китайгород та с. Рудка, та просить зобов`язати Китайгородську сільську раду Дніпровського району Дніпропетровської області вчинити дії щодо розроблення та затвердження схеми санітарного очищення населених пунктів: с. Китайгород та с. Рудка.
Рішенням виконавчого комітету Китайгородської сільської ради № 85 від 24.08.2023 «Про розроблення схеми санітарного очищення населених пунктів Китайгородської сільської територіальної громади» ухвалено розробити схему санітарного очищення населених пунктів Китайгородської сільської територіальної громади, затверджено завдання на розроблення схеми у тому числі щодо сел Китайгород та Рудка (додаток 1 до рішення) та зазначено, що розроблена та погоджена схема підлягає затвердженню Китайгородською сільською радою.
Станом на час розгляду справи відсутні відомості про затвердження Китайгородською сільською радою схеми санітарного очищення населених пунктів: с. Китайгород та с. Рудка, у зв`язку з чим відсутні підстави вважати, що відповідачем виправлено оскаржувані порушення у повному обсязі. З огляду на відсутність передбачених ст. 238 КАС України підстав для закриття провадження суд дійшов висновку про розгляд справи по суті заявлених позовних вимог.
Дослідивши матеріали справи та надані докази, проаналізувавши зміст норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, з`ясувавши всі обставини справи, оцінивши докази у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд дійшов таких висновків.
Судом встановлено, що Слобожанською окружною прокуратурою при виконанні повноважень, визначених ст. 131 Конституції України та ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», виявлено невиконання Китайгородською сільською радою вимог природоохоронного законодавства у сфері поводження з відходами, зокрема, Законів України «Про охорону навколишнього природного середовища», «Про відходи», «Про місцеве самоврядування в Україні», та наявність підстав для представництва інтересів держави у суді.
Виконавчий комітет Китайгородської сільської ради на лист керівника Слобожанської окружної прокуратури № 04/661-682вих-22 від 26.12.2022 надав відповідь листом № 29 від 06.01.2023, яким повідомив, що діючі полігони твердих побутових відходів на території Китайгородської сільської ради відсутні. У зв`язку з відсутністю у штаті виконавчого комітету кваліфікованих фахівців, які б забезпечили розроблення схем санітарного очищення населених пунктів територіальної громади, та недостатнім фінансовим ресурсом, необхідним для розроблення схем очищення населених пунктів, відповідні схеми сільською радою не затверджені.
09.03.2023 виконавчим комітетом Китайгородської сільської ради прийнято рішення № 14 «Про стан виконання вимог природоохоронного законодавства на території Китайгородської сільської ради», яким за результатами розгляду листа Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) від 28.02.2023 № 2-943-23 та інформації начальника юридичного відділу виконавчого комітету Китайгородської сільської ради про стан виконання вимог природоохоронного законодавства на території Китайгородської сільської ради взято таку інформацію до відома.
Виконавчий комітет Китайгородської сільської ради на лист Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) від 28.02.2023 № 2-943-23 надав відповідь листом № 320 від 14.03.2023, яким повідомив, що у зв`язку з відсутністю у штаті виконавчого комітету кваліфікованих фахівців, які б забезпечили розроблення схем санітарного очищення населених пунктів територіальної громади, та недостатнім фінансовим ресурсом, необхідним для розроблення схем очищення населених пунктів, відповідні схеми сільською радою не затверджені. З метою вивчення можливостей виконання вимог природоохоронного законодавства на території Китайгородської сільської ради відповідне питання було винесено на розгляд виконавчого комітету. До листа було додано копію рішення виконавчого комітету Китайгородської сільської ради № 14 від 09.03.2023.
Переліком заходів і завдань Програми благоустрою населених пунктів Китайгородської сільської територіальної громади на 2021-2023 роки, затвердженим рішенням сільської ради від 28.03.2023 № 1087-28/VIII, передбачено розроблення схеми санітарного очищення населених пунктів громади.
30.05.2023 виконавчим комітетом Китайгородської сільської ради (замовником) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Інститут Ефективних Технологій» (виконавцем) укладено договір № 10/1225682001-П/2023 про надання послуг, за умовами якого замовник доручає, а виконавець приймає у межах договірної ціни обов`язок надати послуги з розробки проекту землеустрою щодо встановлення меж території Китайгородської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначені послуги.
Рішенням виконавчого комітету Китайгородської сільської ради № 85 від 24.08.2023 «Про розроблення схеми санітарного очищення населених пунктів Китайгородської сільської територіальної громади» ухвалено розробити схему санітарного очищення населених пунктів Китайгородської сільської територіальної громади, затверджено завдання на розроблення схеми у тому числі щодо сел Китайгород та Рудка (додаток 1 до рішення) та зазначено, що розроблена та погоджена схема підлягає затвердженню Китайгородською сільською радою.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає, що станом на момент їх виникнення був чинним Закон України «Про відходи». 09.07.2023 набрав чинності Закон України «Про управління відходами» та втратив чинність Закон України «Про відходи».
Позовна заява прокурора, сформована у системі «Електронний суд» 27.07.2023, надійшла до суду 28.07.2023.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі статтею 15 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» місцеві ради несуть відповідальність за стан навколишнього природного середовища на своїй території і в межах своєї компетенції, зокрема, здійснюють контроль за додержанням законодавства про охорону навколишнього природного середовища (пункт «ї» частини першої цієї статті).
Відповідно до підпункту 15 пункту «а» частини першої статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування» (у редакції до внесення змін Законом № 2320-ІХ від 20.06.2022) до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать затвердження схем санітарного очищення населених пунктів та впровадження систем роздільного збирання побутових відходів.
Статтею 21 Закону України «Про відходи» було визначено повноваження органів місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами.
Згідно з п. «б» ч. 1 ст. 21 цього Закону органи місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами забезпечують розроблення та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів.
Відповідно до п. 4 ч. 2 ст. 10 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» (у редакції до внесення змін Законом № 2320-ІХ від 20.06.2022) до повноважень сільських, селищних, міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить затвердження схем санітарного очищення населених пунктів та впровадження систем роздільного збирання побутових відходів.
Згідно з пунктом 3 розділу І Порядку розроблення, погодження та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів, затвердженого відповідно до пункту «е» статті 25 Закону України «Про відходи» наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 23.03.2017 № 57 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.04.2017 за № 505/30373 (далі - Порядок), розроблення, погодження та затвердження Схеми здійснюють виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації - для одного або кількох населених пунктів, що входять до складу відповідної ради; Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні та районні державні адміністрації - для населених пунктів, які входять до складу двох і більше сільських, селищних та міських рад (далі - Розробник).
Відповідно до пункту 1 розділу ІІ Порядку розробник здійснює розроблення Схеми самостійно або виступає замовником розроблення Схеми на договірних засадах.
Пунктом 3 розділу ІІ Порядку визначено, що у разі якщо Розробник виступає замовником розроблення Схеми (далі - Замовник), її розроблення здійснюється суб`єктом господарювання, який має досвід роботи у сфері поводження з відходами (далі - Виконавець), на підставі договору за такими етапами: 1) прийняття Замовником рішення про розроблення Схеми; 2) складання Замовником завдання на розроблення Схеми згідно з ДБН Б.2.2-6:2013; 3) формування Замовником вихідних даних на розроблення Схеми згідно з ДБН Б.2.2-6:2013; 4) визначення Виконавця на конкурсних засадах та укладання з ним договору; 5) розроблення Виконавцем Схеми у складі текстових і графічних матеріалів згідно з ДБН Б.2.2-6:2013.
Згідно з пунктом 1 розділу IV Порядку погоджена згідно з пунктом 1 розділу ІІІ цього Порядку Схема оформлюється відповідним рішенням Розробника (Замовника) і оприлюднюється у засобах масової інформації протягом 5 робочих днів після її затвердження.
Частиною першою статті 26 Закону України «Про управління відходами» № 2320-ІХ від 20.06.2022, який набув чинності 09.07.2023, передбачено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у сфері управління відходами належить: 1) участь у реалізації державної політики у сфері управління відходами; 2) участь у розробленні та реалізації регіональних планів управління відходами; 3) затвердження місцевих планів управління відходами; 4) вирішення питань щодо розміщення на території відповідних територіальних громад об`єктів оброблення відходів; 5) створення пунктів роздільного збирання побутових відходів.
Відповідно до частини третьої цієї статті органи місцевого самоврядування здійснюють й інші повноваження у сфері управління відходами відповідно до закону.
Згідно з підпунктом 15 пункту «а» частини першої статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування» (у редакції Закону № 2320-ІХ від 20.06.2022) до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать розроблення та реалізація місцевих планів управління відходами.
Відповідно до п. 4 ч. 2 ст. 10 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» (у редакції Закону № 2320-ІХ від 20.06.2022) до повноважень сільських, селищних, міських рад належить розроблення та реалізація місцевих планів управління відходами та створення системи управління побутовими відходами.
Отже, Законом України «Про управління відходами» не передбачено повноважень сільських рад та їх виконавчих органів щодо розроблення та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів.
Постановою Кабінету Міністрів України від 05.09.2023 № 947 затверджено Порядок розроблення, погодження та затвердження місцевих планів управління відходами, відповідно до пункту 3 якого місцевий план розробляється розробником на виконання пункту 1 частини другої статті 26 Закону України «Про управління відходами». За визначенням, наведеним у пункті 1 цього Порядку, розробники - виконавчі органи сільських, селищних, міських рад.
З матеріалів справи встановлено, що дійсно відповідачем до моменту звернення прокурора до суду з даною позовною заявою не вчинялися дії з метою забезпечення розроблення та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів: с. Китайгород та с. Рудка, тобто не виконувалися належним чином повноваження у сфері поводження з відходами.
Лише після відкриття провадження у даній справі рішенням виконавчого комітету Китайгородської сільської ради № 85 від 24.08.2023 «Про розроблення схеми санітарного очищення населених пунктів Китайгородської сільської територіальної громади» ухвалено розробити схему санітарного очищення населених пунктів Китайгородської сільської територіальної громади, затверджено завдання на розроблення схеми у тому числі щодо сел Китайгород та Рудка.
Однак як станом на момент звернення прокурора до суду, так і на час прийняття зазначеного рішення Закон України «Про відходи» втратив чинність.
Внаслідок набрання 09.07.2023 чинності Законом України «Про управління відходами» змінилося правове регулювання спірних правовідносин. Цим законом внесено зміни, зокрема, до Закону України «Про місцеве самоврядування» та Закону України «Про благоустрій населених пунктів», якими передбачено повноваження сільських, селищних, міських рад з розроблення та реалізації місцевих планів управління відходами та створення системи управління побутовими відходами. Тобто, починаючи з 09.07.2023 законом не передбачено повноважень сільських рад щодо забезпечення розроблення та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів.
Пунктом 4 частини 2 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено повноваження суду при вирішенні справи у разі задоволення позову прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
При цьому, в силу основних засад адміністративного судочинства та статті 5 КАС України суд позбавлений можливості визнавати протиправною бездіяльність відповідача, який у даних правовідносинах не є суб`єктом владних повноважень.
Враховуючи, що наявність у відповідача обов`язку забезпечення розроблення та затвердження схеми санітарного очищення населених пунктів станом на момент звернення прокурора з позовом до суду та на час розгляду даної справи не передбачено законом, суд дійшов висновку про відсутність підстав для зобов`язання відповідача вчинити дії щодо розроблення та затвердження схеми санітарного очищення населених пунктів: с. Китайгород та с. Рудка.
З 09.07.2023 у відповідача виник обов`язок із затвердження місцевих планів управління відходами, однак правовідносини щодо виконання Китайгородською сільською радою таких повноважень не були спірними станом на час звернення до суду з позовною заявою.
З системного аналізу матеріалів справи, наведених норм законодавства, суд дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги не підлягають задоволенню.
Згідно платіжною інструкцією № 1885 від 05.07.2023 Дніпропетровською обласною прокуратурою сплачено судовий збір у сумі 2684,00 грн за подання до суду позовної заяви Слобожанської окружної прокуратури до Китайгородської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області.
Статтею 4 Закону України «Про судовий збір» встановлено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі. За подання до адміністративного суду позову немайнового характеру суб`єктом владних повноважень, юридичною особою встановлюється ставка судового збору 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Відповідно до ст. 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб станом на 01.01.2023 становить 2684,00 грн.
Частиною третьою статті 4 Закону України «Про судовий збір» передбачено, що при поданні до суду процесуальних документів, передбачених частиною другою цієї статті, в електронній формі - застосовується коефіцієнт 0,8 для пониження відповідного розміру ставки судового збору.
Отже, сума судового збору, яка підлягала сплаті за подання до суду даної позовної заяви становить 2147,20 грн (2684 х 0,8). Дніпропетровською обласною прокуратурою надміру сплачено судовий збір у сумі 536,80 грн (2684 2147,20).
Позовна заява містить клопотання про повернення Дніпропетровській обласній прокуратурі надміру сплачену суму судового збору 536,80 грн.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 7 статті 7 Закону України «Про судовий збір» сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила, за ухвалою суду в разі внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом.
Отже, вирішення питання про повернення надміру сплаченого судового збору може бути вирішено судом у разі звернення особи, яка його сплатила - Дніпропетровської обласної прокуратури з відповідним клопотанням.
Керуючись ст.ст. 2, 5, 9, 77, 90, 243-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову керівника Слобожанської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) до Китайгородської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
Позивач: Державна екологічна інспекція Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області), місцезнаходження: 49010, м. Дніпро, вул. Лабораторна, буд. 69, код ЄДРПОУ 43877118.
Відповідач: Китайгородська сільська рада Дніпровського району Дніпропетровської області, місцезнаходження: 51030, Дніпропетровська область, Дніпровський район, с. Китайгород, вул. Китайгородська, буд. 11, код ЄДРПОУ 04338109.
Повний текст рішення суду складено 31.07.2024.
Суддя В.В. Рянська
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.07.2024 |
Оприлюднено | 08.08.2024 |
Номер документу | 120839779 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо забезпечення екологічної безпеки, у тому числі при використанні природних ресурсів; екологічної безпеки поводження з відходами |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Рянська Вікторія В'ячеславівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Рянська Вікторія В'ячеславівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Рянська Вікторія В'ячеславівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні