ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
24 липня 2024 рокусправа № 380/17146/23
Львівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Карп`як О.О.,
секретар судового засідання Горонна О.З.,
за участю:
представник позивача Сидорчук А.І.
представник відповідача не з`явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Львові справу за позовом Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків до Державного підприємства "Львіввугілля" про стягнення коштів, -
в с т а н о в и в :
Західне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків (адреса: вул.Стрийська, 35,м.Львів,79026; код ЄДРПОУ - 44045187) звернулося в суд з позовом до Державного підприємства "Львіввугілля" (адреса: вул.Б.Хмельницького, 26,м.Сокаль,Львівська область,80000; код ЄДРПОУ - 32323256) про стягнення коштів з рахунків платника податків у розмірі 182 970 189, 84 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що згідно довідки про розрахунок суми податкового боргу по податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) у відповідача виник податковий борг по податку на додану вартість, який станом на 10.07.2023 року становить 182 970189, 84 грн. На даний час сума боргу є узгодженою та у встановлені строки до бюджету не сплачена, тобто визнається сумою податкового боргу (узгодженою сумою податкового зобов`язання, не сплаченою платником податків у строки, визначені Податковим кодексом України). Позивач просить позов задоволити у повному обсязі.
Від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому проти позовних вимог заперечив. Відзив обґрунтований тим, що строк звернення податкових органів до суду із позовом про стягнення податкового боргу передбачений статтею 102 Податкового кодексу України. Вказують, що пунктом 102.1 статті 102 Податкового кодексу України визначено, строк давності 1095 календарних днів, а пунктом 102.4 цієї статті передбачено, що у разі якщо грошове зобов`язання нараховане контролюючим органом до закінчення строку давності, визначеного у пункті 102.1 цієї статті, податковий борг, що виник у зв`язку з відмовою у самостійному погашенні такого грошового зобов`язання, може бути стягнутий протягом наступних 1095 календарних днів з дня виникнення податкового боргу.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав повністю, просила позов задовольнити.
Представник відповідача в судове засідання не з`явився, належним чином був повідомлений про час та дату розгляду справи, причин неявки в судове засідання суду не повідомив.
Згідно пунктом 3 частини 3 статті 246 КАС України суд зазначає, що ухвалою судді від 28.07.2023 року відкрито загальне позовне провадження в адміністративній справі № 380/17146/23 та призначено підготовче судове засідання.
Протокольною ухвалою суду від 18.04.2024 суд закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду.
З`ясувавши доводи та аргументи сторін, на яких ґрунтуються їх вимоги та заперечення, перевіривши їх дослідженими доказами, оцінивши їх у сукупності на підставі чинного законодавства, суд встановив та врахував таке.
Державне підприємство «Львіввугілля» згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань зареєстроване, як юридична особа з 17.01.2003 року; перебуває на обліку як великий платник податків у Західному міжрегіональному управлінню ДПС по роботі з великими платниками податків.
Згідно довідки про розрахунок суми податкового боргу по податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) у відповідача виник податковий борг по податку на додану вартість, який станом на 10.07.2023 року становить 182970189,84 грн.
Стягненню підлягає сума 182 970, 84 грн., яка утворилася за період з 01.01.2023 по 30.06.2023 в результаті несплати ДП Львіввугілля» самостійно задекларованих декларацій по податку на додану вартість, а саме:
-Нараховано ПДВ по декларації Податкова декларація з податку на додану вартість N 9299793014 від 18.01.2023 терміном сплати 30.01.2023 на суму 17 688 001,00 грн.;
-Збільшення суми ПДВ, що підлягала сплаті, Уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок N 9033713751 за 01.01.2022 терміном сплати 24.02.2023р. на суму 26 142,00грн.;
-Збільшення суми ПДВ, що підлягала сплаті Уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок N 9033719297 за 01.01.2023 терміном сплати 24.02.2023р. на 1 423,00 грн.;
-Нараховано ПДВ по декларації Податкова декларація з податку на додану вартість N 9027498684 від 17.02.2023 терміном сплати 02.03.2023 на суму 26 077 711,00 грн.;
-Нараховано ПДВ по декларації Податкова декларація з податку на додану вартість N 9053068842 від 17.03.2023 терміном сплати 30.03.2023 на суму 22 463 203,00 грн.;
-Нараховано ПДВ по декларації Податкова декларація з податку на додану вартість N 9084923420 від 19.04.2023 терміном сплати 01.05.2023 на суму 31 704 823,00 грн.;
-Нараховано ПДВ по декларації Податкова декларація з податку на додану вартість N 9116506291 від 19.05.2023 терміном сплати 30.05.2023 на суму 14 364 664,00 грн.
-Збільшення суми ПДВ, що підлягала сплаті Уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок N 9128132814 за 01.01.2023 терміном сплати 01.06.2023р. на суму 107,00 грн.;
-Збільшення суми ПДВ, що підлягала сплаті Уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок N 9147267612 за 01.05.2023 терміном сплати 21.06.2023р. на 2619,00 грн.;
-Збільшення суми ПДВ, що підлягала сплаті Уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок N 9148470036 за 01.02.2023 терміном сплати 22.06.2023р. на 185,00 грн.;
-Нараховано ПДВ по декларації Податкова декларація з податку на додану вартість N 9144009917 від 16.06.2023 терміном сплати 30.06.2023 на 17 330 757,00 грн.
ДП «Львіввугілля» в період з 01.01.2023 по 30.06.2023 в рахунок погашення податкового боргу до державного бюджету в результаті добровільної сплати та в результаті вжиття заходів стягнення боргу по податку на додану вартість надійшли кошти в сумі 60 126 441,77 грн.
При вирішенні спору, суд застосовує наступні норми права.
Статтею 67 Конституції України передбачено, що кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулюють норми Податкового кодексу України(далі - ПК України).
Підпунктом41.1.1 пункту 41.1 статті 41 ПК України визначено, що контролюючим органом є податкові органи (центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, його територіальні органи) - щодо дотримання законодавства з питань оподаткування (крім випадків, визначених підпунктом 41.1.2 цього пункту), законодавства з питань сплати єдиного внеску, а також щодо дотримання іншого законодавства, контроль за виконанням якого покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, чи його територіальні органи.
Відповідно до положень пункту14.1 статті 14 ПК України:
14.1.39. грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податкове зобов`язання та/або інше зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності та пеня.
14.1.156. податкове зобов`язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк), та/або сума коштів, сформована за рахунок податкових пільг, що були використані платником податків не за цільовим призначенням чи з порушенням порядку їх надання, встановленим цим Кодексом та/або Митним кодексом України.
14.1.175. податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.
В пункті54.1 статті 54 ПК України передбачено, що крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.
Отже, самостійно нараховані відповідачем суми податкового зобов`язання у податкових деклараціях та уточнюючих розрахунках вважаються узгодженими.
У той же час, зазначені грошові зобов`язання не сплачені у встановлений строк, що підтверджується обліковими даними, та, відповідно, набули статусу податкового боргу.
Доказів на спростування вказаного факту відповідачем не надано.
Згідно з п. 59.1, 59.5 ст. 59 ПК України у разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.
Згідно з п. 59.5 ст. 59.5 ПК України у разі якщо у платника податків, якому надіслано (вручено) податкову вимогу, сума податкового боргу збільшується (зменшується), погашенню підлягає вся сума податкового боргу такого платника податку, що існує на день погашення.
У разі якщо після направлення (вручення) податкової вимоги сума податкового боргу змінилася, але податковий борг не був погашений в повному обсязі, податкова вимога додатково не надсилається (не вручається).
17.06.2003 року податковим органом була сформована податкова вимога №1/171 на №2/175 від 22.07.2003 року.
Доказів оскарження та скасування зазначених податкових вимог та визначеної у них суми податкового боргу відповідачем не надано.
Порядок реалізації права органу державної податкової служби на звернення до суду з позовом про стягнення податкового боргу визначено ст. 95 ПК України. Зокрема, відповідно до п. 95.1 ст. 95 ПК України орган державної податкової служби здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.
Стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 30 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги (п. 95.2 ст. 95 ПК України).
У п. 95.3 ст. 95 ПК України зазначено, що стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання органам державної податкової служби, у розмірі суми податкового боргу або його частини.
Зазначена норма встановлює послідовність стягнення податкового боргу за рахунок різних джерел: спочатку за рахунок коштів, а у разі їх недостатності - за рахунок майна, яке перебуває в податковій заставі. Таким чином, законом закріплено пріоритет погашення податкового боргу за рахунок коштів.
Порядок реалізації права органу державної податкової служби на звернення до суду з позовом про стягнення податкового боргу визначено ст. 95 ПК України. Зокрема, відповідно до п. 95.1 ст. 95 ПК України орган державної податкової служби здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.
Стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 30 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги (п. 95.2 ст. 95 ПК України).
Згідно з п.95.3.ст.95 ПК України, стягнення коштів з рахунків/електронних гаманців платника податків у банках, небанківських надавачах платіжних послуг/емітентах електронних грошей, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих у центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини.
Пунктом 95.4 ст. 95 ПК України передбачено, що контролюючий орган на підставі рішення суду здійснює стягнення коштів у рахунок погашення податкового боргу за рахунок готівки, що належить такому платнику податків. Стягнення готівкових коштів здійснюється у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Зазначена норма встановлює послідовність стягнення податкового боргу за рахунок різних джерел: спочатку за рахунок коштів, а у разі їх недостатності - за рахунок майна, яке перебуває в податковій заставі. Таким чином, законом закріплено пріоритет погашення податкового боргу за рахунок коштів.
Таким чином, з наведеного вбачається, що, по-перше, позивачем дотримані вимоги п. 95.2 ст. 95 ПК України, а відтак і дотримана встановлена ПК України процедура, яка передує зверненню до суду із позовом про стягнення податкового боргу; по-друге, вимоги позивача про стягнення податкового боргу за рахунок грошових коштів на банківських рахунках платника податків, відповідають приписам чинного законодавства.
ДП «Львіввугілля» просить суд відмовити в задоволенні повністю, мотивуючи це порушенням ст. 102 Податкового кодексу України, а саме порушення строку звернення податкового органу до суду із позовом про стягнення податкового боргу, оскільки на думку відповідача на момент скерування позову до суду минув строк давності (1095 днів).
Однак, при погашенні податкового боргу днем, коли у контролюючого органу відповідно до Податкового кодексу України виникло право нарахувати пеню є день зарахування коштів на відповідний рахунок органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів на відповідний рахунок платника податків та/або в інших випадках погашення податкового боргу та/або грошових зобов`язань (пп.1 п.3 ст.129 ПКУ) а не терміну впродовж якого погашене зобов`язання перебувало у статусі податкового боргу.
Враховуючи наведене вище позовна давність як і в розумінні статті 102 Податкового кодексу України для заявлення до стягнення даного податкового боргу, так і в розумінні п. 9 ст. 129 Податкового кодексу України для нарахування пені жодним чином не порушено.
Оскільки термін виникнення податкового боргу в сумі 53 310 472,84 грн. (пеня за несвоєчасну сплату податкового зобов`язання та/або узгодженого податкового боргу) починається з 20.01.2023р. по 28.06.2023р. що відповідно становить від 175 до 16 днів з моменту виникнення боргу до моменту скерування позовної заяви до суду з метою стягнення цього податкового боргу.
Виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного правового аналізу положень законодавства України та доказів, які містяться у матеріалах справи, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позову в повному обсязі.
Що стосується судових витрат, то, у відповідності до вимог ч.2 ст.139 КАС України, такі не підлягають стягненню, оскільки в даній справі не залучалися свідки та не проводились експертизи.
Керуючись ст.ст. 72, 77, 90, 94, 139, 241-246, 295 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
позов задовольнити повністю.
Стягнути кошти з рахунків/електронних гаманців Державного підприємства Львіввугілля в банках, небанківських надавачах платіжних послуг/емітентах електронних грошей, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків в системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритого у центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів та за рахунок готівки, що належить такому платникові податків в рахунок погашення податкового боргу в сумі 182 970 189, 84 грн.
Судові витрати стягненню не підлягають.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дні складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 05 серпня 2024 року.
СуддяКарп`як Оксана Орестівна
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.07.2024 |
Оприлюднено | 08.08.2024 |
Номер документу | 120841148 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них стягнення податкового боргу |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Пліш Михайло Антонович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Карп'як Оксана Орестівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Карп'як Оксана Орестівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні