Постанова
від 06.08.2024 по справі 420/7116/24
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

06 серпня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/7116/24

Головуючий в 1 інстанції: Стефанов С.О. Дата і місце ухвалення: 26.04.2024р., м. Одеса Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду

у складі:

головуючого Ступакової І.Г.

суддів Бітова А.І.

Лук`янчук О.В.

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 26 квітня 2024 року по справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Укрснаб 2014» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень про відмову в реєстрації податкових накладних, зобов`язання зареєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних, -

В С Т А Н О В И Л А :

В березні 2024 року товариство з обмеженою відповідальністю «Укрснаб 2014» звернулося до Одеського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України, в якому просило суд:

-визнати протиправними і скасувати рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних

від 23.01.2024р. №10423406/40761758 про відмову у реєстрації податкової накладної №153 від 20.12.2023р. у Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 23.01.2024р. №10423405/40761758 про відмову у реєстрації податкової накладної №158 від 20.12.2023р. у Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 25.01.2024р. №10443273/40761758 про відмову у реєстрації податкової накладної №163 від 20.12.2023р. у Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 23.01.2024р. №10423274/40761758 про відмову у реєстрації податкової накладної №167 від 20.12.2023р. у Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 23.01.2024р. №10423404/40761758 про відмову у реєстрації податкової накладної №170 від 20.12.2023р. у Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 25.01.2024р. №10443272/40761758 про відмову у реєстрації податкової накладної №173 від 20.12.2023р. у Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 23.01.2024р. №10423409/40761758 про відмову у реєстрації податкової накладної №189 від 21.12.2023р. у Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 18.01.2024р. №10398008/40761758 про відмову у реєстрації податкової накладної №189 від 24.11.2023р. у Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 23.01.2024р. №10423279/40761758 про відмову у реєстрації податкової накладної №191 від 21.12.2023р. у Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 23.01.2024р. №10423278/40761758 про відмову у реєстрації податкової накладної №192 від 21.12.2023р. у Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 18.01.2024р. №10398009/40761758 про відмову у реєстрації податкової накладної №194 від 24.11.2023р. у Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 23.01.2024р. №10423281/40761758 про відмову у реєстрації податкової накладної №196 від 21.12.2023р. у Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 23.01.2024р. №10423403/40761758 про відмову у реєстрації податкової накладної №200 від 21.12.2023р. у Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 23.01.2024р. №10423407/40761758 про відмову у реєстрації податкової накладної №201 від 21.12.2023р. у Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 25.01.2024р. №10443276/40761758 про відмову у реєстрації податкової накладної №202 від 21.12.2023р. у Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 23.01.2024р. №10423271/40761758 про відмову у реєстрації податкової накладної №227 від 25.12.2023р. у Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 25.01.2024р. №10443275/40761758 про відмову у реєстрації податкової накладної №243 від 28.12.2023р. у Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 23.01.2024р. №10423272/40761758 про відмову у реєстрації податкової накладної №244 від 28.12.2023р. у Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 23.01.2024р. №10423280/40761758 про відмову у реєстрації податкової накладної №245 від 28.12.2023р. у Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 23.01.2024р. №10423275/40761758 про відмову у реєстрації податкової накладної №257 від 28.12.2023р. у Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 23.01.2024р. №10423276/40761758 про відмову у реєстрації податкової накладної №262 від 28.12.2023р. у Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 25.01.2024р. №10443274/40761758 про відмову у реєстрації податкової накладної №264 від 28.12.2023р. у Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 23.01.2024р. №10423273/40761758 про відмову у реєстрації податкової накладної №266 від 28.12.2023р. у Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 25.01.2024р. №10443271/40761758 про відмову у реєстрації податкової накладної №268 від 28.12.2023р. у Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 23.01.2024р. №10423269/40761758 про відмову у реєстрації податкової накладної №274 від 28.12.2023р. у Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 23.01.2024р. №10423270/40761758 про відмову у реєстрації податкової накладної №279 від 28.12.2023р. у Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 23.01.2024р. №10423277/40761758 про відмову у реєстрації податкової накладної №283 від 28.12.2023р. у Єдиному реєстрі податкових накладних;

-зобов`язати ДПС України зареєструвати податкові накладні №153 від 20.12.2023р., №158 від 20.12.2023р., №163 від 20.12.2023р., №167 від 20.12.2023р., №170 від 20.12.2023р., №173 від 20.12.2023р., №189 від 20.12.2023р., №189 від 24.11.2023р., №191 від 21.12.2023р., №192 від 21.12.2023р., №194 від 24.11.2023р., №196 від 21.12.2023р., №200 від 21.12.2023р., №201 від 21.12.2023р., №202 від 21.12.2023р., №227 від 25.12.2023р., №243 від 28.12.2023р., №244 від 28.12.2023р., №245 від 28.12.2023р., №257 від 28.12.2023р., №262 від 28.12.2023р., №264 від 28.12.2023р., №266 від 28.12.2023р., №268 від 28.12.2023р., №274 від 28.12.2023р., №279 від 28.12.2023р., №283 від 28.12.2023р., подані ТОВ «Укрснаб 2014», в ЄРПН датою їх фактичного подання на реєстрацію.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що на виконання умов договору поставки №03/23 від 03.01.2023р., укладеного з ТОВ «Централізоване протипожежне охоронне спостереження», ним було поставлено вказаному контрагенту товар (цвяхи, цемент, арматуру, саморізи, суміш для мурування тощо). Маючи статус платника ПДВ ТОВ «Укрснаб 2014» виписало 27 податкових накладних та направило їх на реєстрацію в ЄРПН. Однак, реєстрацію податкових накладних контролюючим органом зупинено з посиланням на те, що обсяг постачання товару/послуги за визначеними кодами перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Підприємству запропоновано надати копії первинних документів, підтверджуючих здійснення господарських операцій по виписаних податкових накладних. Наданні в подальшому ТОВ «Укрснаб 2014» первинні документи не враховано Комісією та прийнято спірні рішення про відмову в реєстрації в ЄРПН податкових накладних, обґрунтовані наданням платником податків документів, складених з порушенням законодавства. Такі рішення позивач вважає незаконними та зазначає, що вони не містять конкретизації які саме документи складено з порушенням законодавства та в чому саме таке порушення полягає. До того ж, у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних контролюючим органом не конкретизовано переліку документів, які необхідно було надати ТОВ «Укрснаб 2014».

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 26.04.2024р. позов задоволено у повному обсязі.

Не погоджуючись з вказаним рішенням, Головне управління ДПС в Одеській області подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, не повне з`ясування обставин справи, просить скасувати рішення від 26.04.2024р. з ухваленням по справі нового судового рішення - про відмову в задоволенні позову ТОВ «Укрснаб 2014».

В своїй скарзі апелянт зазначає, що при вирішенні спору судом першої інстанції не враховано, що станом на час зупинення реєстрації податкових накладних згідно інформаційної системи контролюючого органу відсутня подана ТОВ «Укрснаб 2014» таблиця даних платника податку на додану вартість з кодами УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 9603, що відповідає проведеним операціям, на які складено податкові накладні. А відтак, відомості щодо кодів УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 9603 є непідтвердженими. Посилання суду першої інстанції на не визначення податковим органом у квитанціях №1 документів, які слід надати на розгляд Комісії, суперечить вимогам чинного законодавства щодо встановленого переліку обов`язкової інформації квитанції.

Також, апелянт посилається на те, що разом із повідомленнями про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних товариством на розгляд Комісії надано банківські виписки, в яких відсутній такий обов`язковий реквізит, як підпис платника. Крім того, в наданих позивачем товарно-транспортних накладних не заповнено граф щодо вантажно-розвантажувальних операцій. З вказаного слідує, що ТОВ «Укрснаб 2014» не виконало вимоги ПК України та Порядку №520 щодо підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних і саме з цих підстав контролюючий орган спірними рішеннями відмовив у реєстрації податкових накладних.

Посилається апелянт і на те, що зобов`язуючи ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні ТОВ «Укрснаб 2014» датою їх подання на реєстрацію суд першої інстанції втрутився в дискреційні повноваження ДПС України.

ТОВ «Укрснаб 2014» подало письмовий відзив на апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області, в якому просить скаргу відповідача залишити без задоволення, а оскаржуване рішення суду першої інстанції без змін. Позивач зазначає, що зупиняючи реєстрацію податкових накладних контролюючий орган у надісланих товариству квитанціях мав конкретизувати перелік документів, необхідних для виконання покладених на нього функцій для того, щоб платник податків розумів адресовану йому вимогу. Пред`явлення контролюючим органом до платника податків загальної вимоги про надання документів без їх конкретизації та без посилання на відповідну норму права виключає можливість такого органу в подальшому застосовувати до платника негативні наслідки пов`язані з ненаданням певного документу. Подання таблиці даних платника податку є його правом, а не обов`язком, тому необґрунтованими є посилання апелянта на ненадання такої таблиці. У спірних рішеннях про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН відсутнє зазначення які саме надані ТОВ «Укрснаб 2014» документи складено з порушенням законодавства.

Справу розглянуто судом апеляційної інстанції в порядку письмового провадження на підставі п.3 ч.1 ст.311 КАС України.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як вбачається з матеріалів справи та правильно встановлено судом першої інстанції, основним видом економічної діяльності ТОВ «Укрснаб 2014» є діяльність посередників у торгівлі деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічними виробами (КВЕД 46.13).

03.01.2023р. між ТОВ «Укрснаб 2014» (Продавець) та ТОВ «Централізоване протипожежне охоронне спостереження» (Покупець) укладено договір №03/23, за умовами якого Продавець приймає на себе зобов`язання поставити і відвантажити, а Покупець прийняти і оплатити Товар, в асортименті і кількості, зазначеній в відвантажувальних документах (видаткова накладна), що є невід`ємною частиною цього Договору; ціна за Товар вказується в рахунку на оплату і товаросупровідних документах; доставка Товару може здійснюватись транспортом Продавця на склад Покупця. Оплата послуг з транспортування проводиться додатково за погодженням сторін, або самовивіз зі складу Продавця.

На виконання замовлень ТОВ «Централізоване протипожежне охоронне спостереження» позивач закупляв необхідний товар у ТОВ «Сомік» на підставі укладеного з ним договору поставки №401034/21-О від 04.01.2021р., який в подальшому поставляв на адресу свого контрагента.

За правилом першої події отримання від ТОВ «Централізоване протипожежне охоронне спостереження» оплати за товар за виставленими рахунками ТОВ «Укрснаб 2014» в листопаді-грудні 2013 року виписало податкові накладні №153 від 20.12.2023р., №158 від 20.12.2023р., №163 від 20.12.2023р., №167 від 20.12.2023р., №170 від 20.12.2023р., №173 від 20.12.2023р., №189 від 20.12.2023р., №189 від 24.11.2023р., №191 від 21.12.2023р., №192 від 21.12.2023р., №194 від 24.11.2023р., №196 від 21.12.2023р., №200 від 21.12.2023р., №201 від 21.12.2023р., №202 від 21.12.2023р., №227 від 25.12.2023р., №243 від 28.12.2023р., №244 від 28.12.2023р., №245 від 28.12.2023р., №257 від 28.12.2023р., №262 від 28.12.2023р., №264 від 28.12.2023р., №266 від 28.12.2023р., №268 від 28.12.2023р., №274 від 28.12.2023р., №279 від 28.12.2023р., №283 від 28.12.2023р. та засобами телекомунікаційного зв`язку надіслало її на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно отриманих квитанцій реєстрацію податкових накладних зупинено. Зазначено, що обсяг постачання товару/послуг 9603, 6116, 6805, 8205, 8302, 3920, 8301 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Підприємству запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН.

ТОВ «Укрснаб 2014» засобами телекомунікаційного зв`язку надіслало контролюючому органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (від 15.01.2024р. №211, №210; від 17.01.2024р. №237; від 18.01.2024р. №241, №257, №256, №235, №254, №243, №242, №234, №240; від 19.01.2014р. №253, №248, №246, №259, №258, №261, №249, №250, №252; від 22.01.2024р. №242, №245, №255, №262, №251, №244), до яких додало первинні документи, підтверджуючі здійснення господарських операцій по виписаних податкових накладних.

Зокрема, позивачем надано Комісії договір №03/23 від 03.01.2023р., укладений з ТОВ «Централізоване протипожежне охоронне спостереження», договір №401034/21-О від 04.01.2021р., укладений з ТОВ «Сомік», рахунки на оплату, банківські виписки, платіжні інструкції, видаткові накладні, товарно-транспортні накладні, протоколи перевірки технічного стану транспортних засобів, посвідчення водіїв, накази про прийняття водіїв на роботу, свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу.

Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення від 23.01.2024р. №10423406/40761758, від 23.01.2024р. №10423405/40761758, від 25.01.2024р. №10443273/40761758, від 23.01.2024р. №10423274/40761758, від 23.01.2024р. №10423404/40761758, від 25.01.2024р. №10443272/40761758, від 23.01.2024р. №10423409/40761758, від 18.01.2024р. №10398008/40761758, від 23.01.2024р. №10423279/40761758, від 23.01.2024р. №10423278/40761758, від 18.01.2024р. №10398009/40761758, від 23.01.2024р. №10423281/40761758, від 23.01.2024р. №10423403/40761758, від 23.01.2024р. №10423407/40761758, від 25.01.2024р. №10443276/40761758, від 23.01.2024р. №10423271/40761758, від 25.01.2024р. №10443275/40761758, від 23.01.2024р. №10423272/40761758, від 23.01.2024р. №10423280/40761758, від 23.01.2024р. №10423275/40761758, від 23.01.2024р. №10423276/40761758, від 25.01.2024р. №10443274/40761758, від 23.01.2024р. №10423273/40761758, від 25.01.2024р. №10443271/40761758, від 23.01.2024р. №10423269/40761758, від 23.01.2024р. №10423270/40761758 та від 23.01.2024р. №10423277/40761758 про відмову у реєстрації податкових накладних №153 від 20.12.2023р., №158 від 20.12.2023р., №163 від 20.12.2023р., №167 від 20.12.2023р., №170 від 20.12.2023р., №173 від 20.12.2023р., №189 від 20.12.2023р., №189 від 24.11.2023р., №191 від 21.12.2023р., №192 від 21.12.2023р., №194 від 24.11.2023р., №196 від 21.12.2023р., №200 від 21.12.2023р., №201 від 21.12.2023р., №202 від 21.12.2023р., №227 від 25.12.2023р., №243 від 28.12.2023р., №244 від 28.12.2023р., №245 від 28.12.2023р., №257 від 28.12.2023р., №262 від 28.12.2023р., №264 від 28.12.2023р., №266 від 28.12.2023р., №268 від 28.12.2023р., №274 від 28.12.2023р., №279 від 28.12.2023р., №283 від 28.12.2023р. у Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підставою для відмови зазначено надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, а саме: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфікації, накладні.

Не погоджуючись із правомірністю зазначених рішень контролюючого органу ТОВ «Укрснаб 2014» оскаржило його в судовому порядку.

Суд першої інстанції, задовольняючи позов товариства, виходив з того, що в квитанціях про зупинення реєстрації спірних податкових накладних позивача відповідачем не зазначено конкретного переліку документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію цих податкових накладних. Також, суд зазначив, що оспорювані рішення містять лише загальне твердження про надання платником податків копій документів складених з порушенням законодавства без жодної конкретизації, в чому саме проявляються вказані порушення. Відтак, за висновками суду, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості актів індивідуальної дії призводить до їх протиправності.

Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції виходячи з наступного.

Відповідно до п.201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Аналогічні за своїм змістом положення визначено п.201.10 ст.201 ПК України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою КМУ від 11.12.2019р. №1165 (далі Порядок №1165).

Відповідно до п.4, п.5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі. Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Згідно п.7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до п.10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Вимоги до квитанції визначено п.11 Порядку №1165.

У постановах від 03.06.2021р. по справі №822/2095/18, від 24.06.2021р. по справі №140/2034/19 Верховний Суд вказав, що первинним об`єктом судового дослідження у справі, предметом якої є визнання протиправним та скасування рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, є обставини, за яких відповідач вчинив дії щодо зупинення реєстрації податкової накладної та приймав рішення про відмову у її реєстрації. Підставою для таких дій мають бути: чіткі критерії оцінки ступеня ризиків відповідних господарських операцій; конкретний перелік документів, встановлений податковим законодавством, який підлягав наданню контролюючому органу для дослідження при прийнятті ним оспорюваних рішень.

З огляду на зазначене, враховуючи правові висновки Верховного Суду, в межах предмету розгляду даної адміністративної справи, суд апеляційної інстанції надає оцінку як правомірності дій податкового органу по зупиненню реєстрації податкових накладних та наявності підстав для витребування від позивача пояснень та копій документів, так і законності та обґрунтованості прийнятих Комісією рішень про відмову в їх реєстрації.

На момент формування квитанцій, якими зупинено реєстрацію податкових накладних, Критерії ризиковості здійснення операцій визначені додатком 3 до Порядку №1165.

Пункт 1 додатку 3 до Порядку №1165 відносить до ознак ризиковості здійснення операцій наступне: обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.

Як вже зазначалося колегією суддів, підставою для зупинення реєстрації податкових накладних, надісланих ТОВ «Укрснаб 2014», стало те, що обсяг постачання товару/послуги 9603, 6116, 6805, 8205, 8302, 3920, 8301 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Разом з цим, в порушення п. 11 Порядку №1165, в квитанціях відсутній обґрунтований розрахунок за п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, а також вони містять вимогу про надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття відповідного рішення.

У постановах від 25.11.2022р. по справі №320/3484/21, від 11.04.2024р. по справі №500/4244/22, від 22.05.2024р. по справі №640/26298/21 Верховний Суд зазначив, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної до реєстрації в ЄРПН прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.

Колегія суддів вважає, що вживання податковим органом загального посилання на пункт 1 Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, без здійснення відповідних розрахунків, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.

Апелянт зазначає, що станом на час зупинення реєстрації податкових накладних згідно інформаційної системи контролюючого органу відсутні подана ТОВ «Укрснаб 2014» таблиця даних платника податку на додану вартість з кодами УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 9603, що відповідає проведеним операціям, на які складено податкові накладні.

Колегія суддів вважає необґрунтованими такі посилання апелянта, оскільки відповідно до п.12 Порядку №1165, подання такої таблиці є правом платника податків.

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019р. №520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520).

Пунктом 2 Порядку №520 визначено, що рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку №520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку на додану вартість (далі - платник податку) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» і «Про електронні довірчі послуги».

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Згідно з вимогами пунктів 9, 10 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем подано до контролюючого органу пояснення щодо операцій, які здійснено на підставі податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, до яких долучено копії наявних документів.

У спірних рішеннях про відмову в реєстрації податкових накладних Головне управління ДПС в Одеській області зазначило про надання товариством документів, складених з порушенням законодавства, без конкретизації того, про які саме документи йде мова, а також в чому саме такі порушення полягають.

Рішення Комісії повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості актів індивідуальної дії призводить до їх протиправності.

Колегія суддів не приймає до уваги посилання апелянта на надання товариством до Комісії складених з порушенням законодавства банківських виписок та товарно-транспортних накладних, оскільки про зазначене безпосередньо не вказано у рішеннях в якості підстави для відмови в реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

До того ж, пунктом 9 Порядку №520 контролюючому органу надано право направлення платнику податків повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі з пропозицією щодо надання додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування.

Таким правом Комісія не скористалася та прийняла спірні рішення про відмову в реєстрації податкових накладних, які належним чином не обґрунтувала.

На підставі викладеного, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 23.01.2024р. №10423406/40761758, від 23.01.2024р. №10423405/40761758, від 25.01.2024р. №10443273/40761758, від 23.01.2024р. №10423274/40761758, від 23.01.2024р. №10423404/40761758, від 25.01.2024р. №10443272/40761758, від 23.01.2024р. №10423409/40761758, від 18.01.2024р. №10398008/40761758, від 23.01.2024р. №10423279/40761758, від 23.01.2024р. №10423278/40761758, від 18.01.2024р. №10398009/40761758, від 23.01.2024р. №10423281/40761758, від 23.01.2024р. №10423403/40761758, від 23.01.2024р. №10423407/40761758, від 25.01.2024р. №10443276/40761758, від 23.01.2024р. №10423271/40761758, від 25.01.2024р. №10443275/40761758, від 23.01.2024р. №10423272/40761758, від 23.01.2024р. №10423280/40761758, від 23.01.2024р. №10423275/40761758, від 23.01.2024р. №10423276/40761758, від 25.01.2024р. №10443274/40761758, від 23.01.2024р. №10423273/40761758, від 25.01.2024р. №10443271/40761758, від 23.01.2024р. №10423269/40761758, від 23.01.2024р. №10423270/40761758 та від 23.01.2024р. №10423277/40761758 про відмову у реєстрації податкових накладних №153 від 20.12.2023р., №158 від 20.12.2023р., №163 від 20.12.2023р., №167 від 20.12.2023р., №170 від 20.12.2023р., №173 від 20.12.2023р., №189 від 20.12.2023р., №189 від 24.11.2023р., №191 від 21.12.2023р., №192 від 21.12.2023р., №194 від 24.11.2023р., №196 від 21.12.2023р., №200 від 21.12.2023р., №201 від 21.12.2023р., №202 від 21.12.2023р., №227 від 25.12.2023р., №243 від 28.12.2023р., №244 від 28.12.2023р., №245 від 28.12.2023р., №257 від 28.12.2023р., №262 від 28.12.2023р., №264 від 28.12.2023р., №266 від 28.12.2023р., №268 від 28.12.2023р., №274 від 28.12.2023р., №279 від 28.12.2023р., №283 від 28.12.2023р. у Єдиному реєстрі податкових накладних є протиправними та підлягають скасуванню.

Також, колегія суддів вважає обґрунтованим задоволення судом першої інстанції вимог позову про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні.

Аналогічну правову позицію щодо способу відновлення порушеного права платника податків висловлено Верховним Судом у постановах від 12.04.2023р. по справі №500/1836/22, від 27.04.2023р. по справі №460/8040/20, від 20.04.2023р. у справі №380/4746/22, від 06.03.2024р. по справі №440/3706/23, від 11.04.2024р. по справі №500/4244/22.

Таким чином, доводи апеляційної скарги Головного управління ДПС в Одеській області не спростовують правильність висновків суду першої інстанції про задоволення позову ТОВ «Укрснаб 2014», а тому підстав для задоволення апеляційної скарги відповідача та скасування рішення суду першої інстанції колегія суддів не вбачає.

Оскільки судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та постановлено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому, відповідно до ст.316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

З огляду на залишення рішення суду першої інстанції без змін, відповідно до приписів статті 139 КАС України, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Враховуючи, що дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, тому постанова суду апеляційної інстанції, відповідно до ч.5 ст.328 КАС України, в касаційному порядку оскарженню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 308, 311, п.1 ч.1 ст.315, ст.ст. 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 26 квітня 2024 року залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню в касаційному порядку не підлягає, крім випадків, передбачених п.2 ч.5 ст.328 КАС України.

Повний текст судового рішення виготовлений 06 серпня 2024 року.

Головуючий: І.Г. Ступакова

Судді: А.І. Бітов

О.В. Лук`янчук

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.08.2024
Оприлюднено08.08.2024
Номер документу120843942
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/7116/24

Ухвала від 03.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 05.11.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 23.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 09.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Постанова від 06.08.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 09.07.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 09.07.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 11.06.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 30.05.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Рішення від 03.05.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні