Рішення
від 15.07.2024 по справі 260/583/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Коцюбинського, 2А, м. Ужгород, 88000, e-mail: inbox@zk.arbitr.gov.ua, вебадреса: http://zk.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 липня 2024 р. м. Ужгород Справа № 260/583/20

Суддя Господарського суду Закарпатської області Ремецькі О.Ф.,

за участю секретаря судового засідання Нагібіна І.В.

розглянувши матеріали справи за позовом ОСОБА_1

до Міжгірської селищної ради, смт. Міжгір`я,

треті особи - Комунальне некомерційне підприємство "Лікувально-профілактична установа Міжгірська районна лікарня",

ОСОБА_2 ,

ОСОБА_3 ,

про визнання дій протиправними і зобов`язання вчинити певні дії,

За участю представників:

позивач - ОСОБА_1

від позивача - Гангур Михайло Іванович , ордер серія АО №1082675 від 27 лютого 2023 року

від відповідача - не з`явився

від третьої особи - Комунальне некомерційне підприємство «Лікувально-профілактична установа Міжгірська районна лікарня» - Борсенко Олександр Вікторович, адвокат, ордер серія АО № 1087711 від 01 травня 2023 року

від 3-х осіб - не з`явилися

в с т а н о в и в:

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Міжгірської районної ради Закарпатської області, Хустської районної ради, Міжгірської районної державної адміністрації Закарпатської області, треті особи - Комунальне некомерційне підприємство "Лікувально-профілактична установа Міжгірська районна лікарня", ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , про визнання дій протиправними і зобов`язання вчинити певні дії, у якому, з урахуванням уточнень, просив:- визнати незаконним та скасувати рішення Міжгірської районної ради Закарпатської області від 05 вересня 2019 року № 350 "Про ліквідацію комунальної установи "Міжгірська районна лікарня"; - визнати незаконним та скасувати рішення Міжгірської районної ради Закарпатської області від 05 вересня 2019 року № 349 "Про створення Комунального некомерційного підприємства "Лікувально-профілактична установа Міжгірська районна лікарня" Міжгірської районної ради Закарпатської області"; - зобов`язати Міжгірську районну раду Закарпатської області здійснити перетворення комунальної установи "Міжгірська районна лікарня" в комунальне некомерційне підприємство із визнанням її правонаступником усіх прав та обов`язків Комунальної установи "Міжгірська районна лікарня" із прийняттям нового статуту.

Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 15 квітня 2021 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15 вересня 2021 року позовні вимоги ОСОБА_1 було задоволено частково. Визнано незаконним та скасовано рішення Міжгірської районної ради Закарпатської області від 05 вересня 2019 року №350 "Про ліквідацію комунальної установи "Міжгірська районна лікарня".Визнано незаконним та скасовано рішення Міжгірської районної ради Закарпатської області від 05 вересня 2019 року №349 "Про створення Комунального некомерційного підприємства "Лікувально-профілактична установа Міжгірська районна лікарня" Міжгірської районної ради Закарпатської області. В іншій частині позовних вимог відмовлено.

Постановою Верховного Суду від 29 вересня 2022 року рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 15 квітня 2021 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15 вересня 2021 року скасовано, а провадження у справі № 260/583/20 закрито. Роз`яснено позивачу, що розгляд цієї справи віднесено до юрисдикції господарського суду та, що він вправі протягом десяти днів з дня отримання нею відповідної постанови звернутися до суду із заявою про направлення справи за встановленою юрисдикцією. Скориставшись наданим правом, заявник подав відповідну заяву до Верховного Суду про направлення справи № 260/583/20 за встановленою юрисдикцією для її розгляду у порядку господарського судочинства.

Ухвалою Верховного суду від 01.12.2022 р. справу 260/583/20 за позовом ОСОБА_1 до Міжгірської районної ради Закарпатської області, Хустської районної ради, Міжгірської районної державної адміністрації Закарпатської області, треті особи - Комунальне некомерційне підприємство "Лікувально-профілактична установа Міжгірська районна лікарня", ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , про визнання дій протиправними і зобов`язання вчинити певні дії передано до Господарського суду Закарпатської області.

Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 16.12.2022 р. справу № 260/583/20 розподілено судді Ремецькі О.Ф.

Ухвалою суду від 19.12.2022 прийнято справу №260/583/20 до провадження. Прийнято розглядати в порядку загального позовного провадження. Підготовче засідання у справі №260/583/20 призначено на 31.01.2023 р.

Ухвалою Господарського суду Закарпатської області від 31.01.2023 р. відкладено підготовче засідання на 28.02.2023 р.

27.02.2023 р. до суду подано ряд клопотань представником заявника Керитою М.В. про збільшення позовних вимог, клопотання про виклик свідків, заяву про залучення до участі у справі співвідповідача Міжгірську селищну раду Закарпатської області та заміну Міжгірської районної державної адміністрації на Хустську районну державну адміністрацію, як правонаступника.

Станом на дату засідання позивачем подано суду клопотання про збільшення позовних вимог, заяву про залучення до участі у справі співвідповідача та заміну третьої особи. Разом з тим подано клопотання про виклик свідків.

Адвокатом Гангур М.І. подано заяву про вступ у справу як представника позивача та клопотання про ознайомлення з матеріалами справи.

Ухвалою суду від 28.02.2023 року було прийнято до розгляду клопотання про збільшення позовних вимог, заяву про залучення до участі у справі співвідповідача та заміну третьої особи, а також клопотання про виклик свідків, підготовче засідання відкладено на 22 березня 2023 р.

Призначене засідання суду 22.03.2023 о 10:00 год. не відбулося у зв`язку з оголошенням повітряної тривоги на території Закарпатської області.

Ухвалою суду від 22.03.2023 р. призначено підготовче засідання на 02.05.2023 року.

22.03.2023 р. позивачем подано до суду заяву про часткову зміну (доповнення) підстав позову.

28.03.2023 р. на адресу суду надійшло клопотання Хустської районної ради, м. Хуст за змістом якого заявник просить Хустську районну раду Закарпатської області виключити зі складу відповідачів.

25.04.2023 р. на адресу суду від позивача надійшла відповідь на відзив на заяву про збільшення позовних вимог, а також 02.05.2023 до суду надійшли додаткові письмові пояснення.

В судовому засіданні заяву позивача про залучення до участі у справі співвідповідача та заміну третьої особи задоволено частково. Змінено відповідачів у справі №260/583/20 Міжгірську районну раду Закарпатської області, Хустську районну раду, Міжгірську районну державну адміністрацію Закарпатської області на Міжгірську селищну раду Закарпатської області (90000, Закарпатська обл., Міжгірський р-н, смт Міжгір`я, вул. Шевченка буд. 77, код ЄДРПОУ - 04350910). В іншій частині заяви - відмовлено та відмовлено у задоволенні клопотання Хустської районної ради, про що постановлено відповідну ухвалу.

Ухвалою суду від 02.05.2023 р. відкладено підготовче засідання на 30.05.2023 р.

В судовому засіданні відповідно до ст. 183 ГПК України оголошено перерву до 27.06.2023 р.

13.06.2023 р. позивачем надіслано суду відповідь на відзив.

Ухвалою суду від 27.06.2023 р. відкладено підготовче засідання на 15.08.2023 р.

31.07.2023 р. позивачем надіслано суду клопотання про долучення доказів до матеріалів справи.

Ухвалою суду від 15.08.2023 р. відкладено підготовче засідання на 30.08.2023 р.

18.08.2023 р. від третьої особи надійшло клопотання про відкладення підготовчого засідання, через перебування представника у відпустці.

Ухвалою суду від 30.08.2022 р. закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 27.09.2023 р.

У судовому засіданні 27.09.2023 р. представник позивача просив суд про повернення до стадії підготовчого провадження після його закриття, зокрема вказав на подану раніше заяву про часткову зміну (доповнення) підстав позову та зміну позовних вимог.

Третя особа КНП "Лікувально-профілактична установа Міжгірська районна лікарня" з приводу даного клопотання не заперечила.

Ухвалою суду від 27.09.2023 р. задоволено заяву представника позивача про повернення до стадії підготовчого провадження. Прийнято повернутися до стадії підготовчого провадження у справі №260/583/20 та призначено підготовче засідання на 24.10.2023 та прийнято до розгляду клопотання представника позивача про часткову зміну (доповнення) підстав та предмету позову.

Станом на дату засідання від позивача надійшли письмові пояснення.

Ухвалою суду від 24.10.2023 р. відкладено підготовче засідання та розгляд заяви про збільшення позовних вимог, відкладення розгляду заяви про часткову зміну (доповнення) підстав позову на 16.11.2023 р.

02.11.2023 р. представником відповідача надіслано суду заяву про закриття провадження у справі, з мотивів наведених в ній.

10.11.2023 р. третьою особою також надіслано суду додаткові письмові пояснення.

Ухвалою суду від 16.11.2023 р. відкладено підготовче засідання та розгляд заяви про збільшення позовних вимог, відкладення розгляду заяви про часткову зміну (доповнення) підстав позову на 18 січня 2024 р.

Представник позивача подав суду заяву про повернення без розгляду заяви про збільшення позовних вимог та клопотання про долучення до справи висновків ВС. Водночас свою заяву про часткову зміну (доповнення) підстав позову підтримує повністю.

Представник відповідача у судовому засіданні не заперечує щодо залишення заяви без розгляду та заяви про часткову зміну (доповнення) підстав позову. Разом з тим, підтримує своє клопотання щодо закриття провадження у справі та просить його задовольнити.

Представник позивача, повністю заперечує проти заяви про закриття провадження у справі.

У судовому засіданні судом розглянуто заяву про залишення без розгляду заяви про збільшення позовних вимог, про що постановлено відповідну ухвалу.

Ухвалою суду від 18.01.2024 року прийнято заяву про часткову зміну (доповнення) підстав позову - до розгляду, відкладено підготовче засідання та заяву про закриття провадження у справі на 14 лютого 2024 р.

Проте, судове засідання призначене на 14.02.2024 року не відбулося, у зв`язку з перебуванням головуючої судді Ремецькі Оксани Федорівни у щорічній основній відпустці згідно наказу Господарського суду Закарпатської області №02.4-08/3-к від 12.02.2024 року.

Ухвалою суду від 19.02.2024 року підготовче засідання та заяву про закриття провадження у справі відкладено на 14 березня 2024 року.

14.03.2024 року від позивача надійшло письмове заперечення на клопотання про закриття провадження у справі.

Ухвалою суду від 14.03.2024 р. закрито підготовче провадження, розгляд справи по суті призначено на 18.04.2024 року.

Проте, судове засідання призначене на 18.04.2024 р. не відбулося, у зв`язку з перебуванням головуючої судді Ремецькі Оксани Федорівни у щорічній основній відпустці згідно наказу Господарського суду Закарпатської області №02.4-08/7-к від 16.04.2024 р.

Ухвалою суду від 22.04.2024 р. розгляд справи по суті відкладено на 23.05.2024 р.

Ухвалою суду від 23.05.2024 р. розгляд справи по суті відкладено на 15.07.2024 р.

Позивач заявлені позовні вимоги підтримує у повному обсязі, посилаючись на їх обґрунтованість наявними у справі матеріалами.

Пояснив, що оскаржувані рішення прийняті із порушенням чинного законодавства, оскільки законних підстав для ліквідації комунальної установи «Міжгірська районна лікарня не було, а повинно було бути перетворення вказаної установи у відповідності до Концепції реформи фінансування системи охорони здоров`я України, схваленої Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 30.11.2016 року № 1013-р, яка передбачає перетворення публічних закладів охорони здоров`я, що мають статус бюджетних установ у комунальні унітарні підприємства, під час чого трудові відносини з працівниками підлягають продовженню, а звільнення під час реорганізації можливе лише у випадку скорочення чисельності працівників.

Крім того, як одну з підстав визнання незаконним оскаржуваних рішень позивач вказує порушення Міжгірською районною радою Закону України "Про доступ до публічної інформації" та ЗУ "Про місцеве самоврядування", що виразилося в тому, що оскаржувані рішення не були оприлюднені на офіційному сайті відповідача належним чином, оскільки сайт не працював, на підтвердження чого позивач надав роздруківку інформації про роботу офіційного сайту Міжгірської районої ради за серпень -вересень 2020 року.

Водночас зауважує, що прийняттю оскаржуваного рішення Міжгірської районної ради Закарпатської області від 05 вересня 2019 року № 350 "Про ліквідацію комунальної установи "Міжгірська районна лікарня" не передували консультації з громадськістю у формі публічного громадського обговорення з метою урахування думки лікувального персоналу та інтересів пацієнтів.

Разом з тим, позивач вказує, що оскаржувані рішення порушують його права та інтереси, оскільки він працював у ліквідованій Міжгірській ЦРЛ хірургом з 1989 року, а також головним лікарем даної установи.

Відповідач - Міжгірська селищна рада, смт. Міжгір`я, щодо задоволення позову заперечує. В обґрунтування своєї позиції вказує на те, що Позивач не є стороною відносин з утворення та ліквідації юридичних осіб публічного права та не є особою, права та інтереси якої підлягають захисту в господарському процесі. Позивач ОСОБА_1 не має відношення до прийняття Міжгірською районною радою спірних рішень та не є учасником цих правовідносин.

Зауважує, що спірні рішення вичерпали свою дію фактом їх виконання, а наявні у справі докази свідчать, що і проекти спірних рішень і самі рішення були оприлюднені у спосіб встановлений Законом України «Про доступ до публічної інформації».

За доводами відповідача, скасування спірних рішень не е належним способом захисту прав та інтересів позивача, та не призведе до поновлення жодних його прав та інтересів.

Крім того, щодо вимоги до позивача внести запис про створення юридичної особи шляхом перетворення, вказує на те, що у даному випадку, здійснити перетворення не можливо.

Щодо заяви відповідача про закриття провадження у справі, суд зазначає наступне.

Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 231 ГПК України господарський суд закриває провадження у справі, якщо спір не підлягає вирішенню в порядку господарського судочинства.

При цьому суд звертає увагу відповідача, що відповідно до положень частини другої статті 231 Господарського процесуального кодексу України, якщо провадження у справі закривається з підстави, встановленої пунктом 1 частини першої цієї статті, суд повинен роз`яснити позивачеві, до юрисдикції якого суду віднесено розгляд справи. Суд апеляційної або касаційної інстанції (але не суд першої інстанції) повинен також роз`яснити позивачеві про наявність у нього права протягом десяти днів з дня отримання ним відповідної постанови звернутися до суду із заявою про направлення справи за встановленою юрисдикцією, крім випадків об`єднання в одне провадження кількох вимог, які підлягають розгляду в порядку різного судочинства. Заява подається до суду, який прийняв постанову про закриття провадження у справі.

Разом з тим, окремо визначено, що у разі надходження до суду справи, що підлягає вирішенню в порядку господарського судочинства, після закриття провадження Верховним Судом чи судом апеляційної інстанції в порядку цивільного чи адміністративного судочинства, провадження у справі не може бути закрите з підстави, встановленої пунктом 1 частини першої цієї статті, тобто у зв`язку із тим, що спір не підлягає вирішенню в порядку господарського судочинства.

З огляду на наведене, заява відповідача про закриття провадження у справі задоволенню не підлягає.

Відповідно до ст. 233 Господарського процесуального кодексу України, рішення у даній справі прийнято у нарадчій кімнаті за результатами оцінки доказів, поданих сторонами.

У судовому засіданні 15.07.2024 року, відповідно до ст. 240 Господарського процесуального кодексу України судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши подані матеріали, заслухавши повноважних представників сторін, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та їх заперечення, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд, -

ВСТАНОВИВ:

Згідно Статуту Міжгірської районної лікарні, затвердженої рішенням № 341 Міжгірської районної ради від 04.06.2019 року : - засновником та власником майна лікарні є Міжгірська районна рада. - Управління майном, переданим в оперативне управління лікарні, здійснює Міжгірська районна рада та орган, уповноважений Міжгірською районною радою. - Безпосереднє керівництво діяльністю РЛ здійснює директор Р.Л. -Рішення про ліквідацію та реорганізацію РЛ приймається Засновником за поданням сектору охорони здоровя райдержадміністрації, а також у випадках, передбачених чинним законодавством та з урахуванням розділу 4 Статуту. - Питання створення, реорганізації та ліквідації, не передбачені цим Статутом, регулюються відповідно до чинного законодавства. -Злиття, приєднання, поділ або перетворення здійснюється у випадках, передбачених чинним законодавством , за рішення суду або відповідних державних органів. - У разі перетворення РЛ в інший суб`єкт господарювання, всі майнові права та обов`язки РЛ переходять до новоутвореного суб`єкта господарювання. - Питання, не врегульовані цим Статутом, регулюються чинним законодавством.

05 серпня 2019 року завідувач сектору охорони здоров`я Міжгірської РДА 05.08.2019 року надіслав лист № 208/01-17 на адресу Голови Міжгірської районної ради Щур В.М. , в якому зазначив, що у 2019 році триває підготовка до трансформації спеціалізованої допомоги , а з 01 січня 2020 року нові механізми фінансування запрацюють на всіх рівнях медичної допомоги, у зв`язку з чим просить допомогти у вирішенні питання щодо створення комунального некомерційного підприємства на території Міжгірського району для можливості підготовки закладу до контрактування із НЗСУ та надання медичних послуг населенню Міжгірського району.

27 серпня 2019 року Головою Міжгірської районної ради видано Розпорядження № 07 "Про скликання ІІІ пленарного засідання VII сесії Міжгірської районної ради VII скликання , на 05 вересня 2019 року о 10-00 годині з порядком денним, де в п. 7 зазначено "Про ліквідацію комунальної установи "Міжгірська районна лікарня", яке згідно скріншоту від 18.03.2020 року з офіційної інтернет-сторінки Міжгірської районної ради оприлюднено 27.08.2019 року.

05 вересня 2019 року Міжгірською районною радою VII скликання прийнято Рішення № 350 "Про ліквідацію комунальної установи "Міжгірська районна лікарня", "відповідно до : - статей ст.ст. 43,60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" - статей 104,110-112 Цивільного кодексу України - Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення законодавства з питань діяльності закладів охорони здоров`я" - Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осі-підприємців та громадських формувань" з урахуванням: - Концепції реформи фінансування системи охорони здоров`я, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 30.11.206 року № 1013-р розглянувши подання сектору охорони здоров`я Міжгірської райдержадміністрації від 03.09.2019р.№ 234/01-13 у зв`язку із: - створенням комунального некомерційного підприємства "Лікувально-профілактична установа Міжгірська районна лікарня Міжгірської районної ради Закарпатської області".

05 вересня 2019 року Міжгірською районною радою VII скликання прийнято Рішення № 349 "Про створення Комунального некомерційного підприємства "Лікувально-профілактична установа Міжгірська районна лікарня Міжгірської районної ради Закарпатської області " відповідно до Законів України: - "Основи законодавства України про охорону здоров`я" - "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення законодавства з питань діяльності закладів охорони " - Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення" - Розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2016 року № 1013-р "Про схвалення Концепції реформи фінансування системи охорони здоров`я" - "Методичних рекомендацій з питань перетворення закладів охорони здоров`я бюджетних установ у комунальні некомерційні підприємства" керуючись - статтями 52-54,56-58 ,78 Господарського кодексу України - статтями 87-89 Цивільного кодексу України - статей 43,60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Проекти вищевказаних рішень від 05 вересня 2020 оприлюднені на офіційній інтернет-сторінці Міжгірської районної ради 16.08.2019 року, що вбачається із знімку екрану від 18.03.2020 року.

Згідно знімку екрану від 18.03.2020 року вказані рішення були оприлюднені на сайті Міжгірської районної ради 12.09.2019 року.

8 грудня 2019 року завідувачем сектору охорони здоров`я Міжгірської РДА видано Наказ № 358-к "Про звільнення ОСОБА_2 ", яким у зв`язку з ліквідацією Міжгірської районної лікарні згідно рішення Міжгірської райради від 05.09.2019 р. № 350, наказом сектору охорони здоров`я № 220 -к від 10.09.2019 року працівників Міжгірської райлікарні попереджено про наступне вивільнення - ОСОБА_2 - головну медичну сестру Міжгірської районної лікарні, звільнити з займаної посади з 31.01.2020 року у зв`язку із ліквідацією Міжгірської районної лікарні.

28 грудня 2019 року завідувачем сектору охорони здоров`я Міжгірської РДА видано Наказ № 411-к "Про звільнення ОСОБА_3 ", яким у зв`язку з ліквідацією Міжгірської районної лікарні згідно рішення Міжгірської райради від 05.09.2019 р. № 350, наказом сектору охорони здоров`я № 220 -к від 10.09.2019 року працівників Міжгірської райлікарні попереджено про наступне вивільнення - ОСОБА_3 - молодшу медичну сестру Міжгірської районної лікарні, звільнити з займаної посади з 31.01.2020 року у зв`язку із ліквідацією Міжгірської районної лікарні.

Відповідно до трудової книжки НОМЕР_1 ОСОБА_1 прийнятий на посаду головного лікаря Міжгірської центральної районної лікарні17.05.2005 року, яка в подальшому була перейменована в Міжгірську районну лікарню.

Рішенням Міжгірського районного суду від 24.09.2018 року по справі № 302/613/18 визнано протиправним та скасовано п.2 по сектору охорони здоров`я від 17.04.2018 року про звільнення ОСОБА_1 із займаної посади та поновлено на посаді головного лікаря Міжгірської райлікарні. Постановою Закарпатського апеляційного суду від 15.05.2019 року по справі №302/613/18 рішення першої інстанції скасовано.

Згідно Запиту з ЄДР юридичних та фізичних осіб 11.03.2021 року внесено запис про державну реєстрацію припинення юридичної особи Міжгірська районна рада Закарпатської області, ідентифікаційний код 25436230.

У Висновку № 1 від 03.02.2021 року комісії з питань законності, правопорядку, регламенту та депутатської етики зазначено, що комісією розглянуто Ухвалу ЗОАС по справі № 260/583/20 та матеріали позову та зроблені відповідні висновки , а саме:

- вказані рішення від 05.09.2020 року за №№ 350, 349 приймалися відповідно до Концепції реформи фінансування системи охорони здоров`я, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 30.11.206 року № 1013-р та Закону України "Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення", у звязку з чим розроблено Методичні рекомендації МОЗ України, відповідно до яких рішення про перетворення закладів охорони здоров`я у комунальні некомерційні підприємства приймають ради територіальних громад, які є власниками майна відповідного закладу.

- Міжгірська районна рада приймала вказані рішення з грубим порушенням регламенту ради . норми Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ЗУ "Про доступ до публічної інформації", Розпорядження КМУ № 1013 від 30.11.2016 року, а створена установа є правонаступником ліквідованої.

- У відкритому доступі в мережі Інтернет знаходяться рішення районних рад по всій Україні більше ніж у 100 випадках, і всі вони здійснити перетворення бюджетних закладів охорони здоров`я у комунальні некомерційні підприємства, які є правонаступниками перетворених лікарень.

25 вересня 2019 року між відповідачем та ФОП Кравченко О.О. укладено договір про обслуговування офіційного сайту Міжгірської райради.

Позивач надав суду інформацію щодо нероботи сайту відповідача та про неможливість отримати будь-яку інформацію розміщену на ньому за період з 24.06.2020 року по 20 вересня 2020 року.

Відповідач на вимогу суду від 16.07.2020 року про надання скріншотів сторінок офіційного сайту оприлюднення:- проектів оскаржуваних рішень, інформації про час і місце проведення засідання та порядку денного (коли було прийнято оскаржувані рішення) -Рішення Міжгірської районної ради від 04.06.2019 року, яким затверджено Статут Міжгірської районної лікарні., -Рішення, на підставі якого засновником і власником майна Міжгірської районної лікарні є Міжгірська районна рада вказав, що оприлюднення рішень відбувалося на дошці оголошень та на офіційному сайті Міжгірської районної ради , а виконати вимоги ухвали не є можливим оскільки 22.06.2020 року сайт було зламано і заблоковано.

Дослідивши наявні матеріали справи, оцінивши надані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, Суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню частково, виходячи з наступного.

Стаття 144 Конституції України встановлює, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території. Рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України зупиняються у встановленому законом порядку з одночасним зверненням до суду.

Місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст ( ст. 2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Відповідно до частини першої статті 3 вказаного Закону громадяни України реалізують своє право на участь у місцевому самоврядуванні за належністю до відповідних територіальних громад.

Питання, які вирішуються районними і обласними радами виключно на їх пленарних засіданнях визначені статтею 43 цього ж, зокрема відповідно до п.20 якої, вирішення в установленому законом порядку питань щодо управління об`єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, що перебувають в управлінні районних і обласних рад; призначення і звільнення їх керівників.

Сесії ради проводяться гласно із забезпеченням права кожного бути присутнім на них, крім випадків, передбачених законодавством. Порядок доступу до засідань визначається радою відповідно до закону. Протоколи сесії ради є відкритими та оприлюднюються і надаються на запит відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації» ( ч.17 ст. 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Обов`язок оприлюднювати проекти прийнятих рішень покладено на органи місцевого самоврядування Законом України «Про доступ до публічної інформації», з урахуванням п.1 ч.1 ст.13 якого, відповідач відноситься до розпорядників публічної інформації.

Статтею 3 цього Закону, встановлено гарантії забезпечення права на доступ до публічної інформації, зокрема право на доступ до публічної інформації гарантується:

1) обов`язком розпорядників інформації надавати та оприлюднювати інформацію, крім випадків, передбачених законом; 2) визначенням розпорядником інформації спеціальних структурних підрозділів або посадових осіб, які організовують у встановленому порядку доступ до публічної інформації, якою він володіє.

Відповідно до п.2 ч.1 ст. 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації», розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати, серед іншого проекти рішень, що підлягають обговоренню, які підлягають обов`язковому оприлюдненню невідкладно, але не пізніше п`яти робочих днів з дня затвердження документа. У разі наявності у розпорядника інформації офіційного веб-сайту така інформація оприлюднюється на веб-сайті із зазначенням дати оприлюднення документа і дати оновлення інформації.

Проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.

Також статтею 16 Закону України «Про доступ до публічної інформації» визначено, що розпорядник інформації відповідає за визначення завдань та забезпечення діяльності структурного підрозділу або відповідальної особи з питань доступу до публічної інформації розпорядників інформації, відповідальних за опрацювання, систематизацію, аналіз та контроль щодо задоволення запиту на інформацію, надання консультацій під час оформлення запиту, а також за оприлюднення інформації, передбаченої цим Законом.

Одночасно, статтею 59 Закону України «Про місцеве самоврядування» встановлено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації».

Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України «Про доступ до публічної інформації», крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.

Таким чином, аналіз наведених норм чинного законодавства щодо доступу до публічної інформації свідчить про те, що відповідач несе відповідальність за оприлюднення проектів рішень та самих рішень, оскільки Закони України «Про доступ до публічної інформації» та «;Про місцеве самоврядування» зобов`язують суб`єктів владних повноважень, до яких належать і органи місцевого самоврядування, оприлюднювати проекти своїх рішень не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.

Наведена норма щодо оприлюднення проектів документів заздалегідь має на меті надати можливість громадськості долучитись до обговорення документів до моменту їх прийняття, надати свої зауваження та пропозиції. Також така норма покликана запобігти корупції при прийнятті рішень.

Крім цього, обов`язок щодо висвітлення діяльності місцевих органів державної влади та органів місцевого самоврядування в друкованих засобах масової інформації регіональної та місцевої сфери розповсюдження визначений і Законом України «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації», який зокрема визначає, що діяльність місцевих органів державної влади та органів місцевого самоврядування висвітлюється в друкованих засобах масової інформації регіональної та місцевої сфери розповсюдження на умовах, визначених у договорах між цими органами і редакціями зазначених друкованих засобів масової інформації.

Сторонами не підтверджено та в матеріалах справи відсутні належні та допустимі докази на підтвердження дотримання вищенаведених вимог при прийнятті оскаржуваних рішень.

Водночас згідно з положеннями статті 13 Закону України «Про місцеве самоврядування України» територіальна громада має право проводити громадські слухання - зустрічатися з депутатами відповідної ради та посадовими особами місцевого самоврядування, під час яких члени територіальної громади можуть заслуховувати їх, порушувати питання та вносити пропозиції щодо питань місцевого значення, що належать до відання місцевого самоврядування. Громадські слухання проводяться не рідше одного разу на рік. Пропозиції, які вносяться за результатами громадських слухань, підлягають обов`язковому розгляду органами місцевого самоврядування.

Відповідно до пункту 3 Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 996 від 03 листопада 2010 року (далі - Порядок № 996), консультації з громадськістю проводяться з питань, що стосуються суспільно-економічного розвитку держави, реалізації та захисту прав і свобод громадян, задоволення їх політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів.

При цьому, згідно пунктом 12 цього Порядку в обов`язковому порядку проводяться консультації з громадськістю у формі публічного громадського обговорення та/або електронних консультацій з громадськістю щодо проектів нормативно-правових актів, які: стосуються конституційних прав, свобод та обов`язків громадян; стосуються життєвих інтересів громадян, у тому числі впливають на стан навколишнього природного середовища; передбачають провадження регуляторної діяльності у певній сфері; визначають стратегічні цілі, пріоритети і завдання у відповідній сфері державного управління (у тому числі проекти державних і регіональних програм економічного, соціального і культурного розвитку, рішення стосовно їх виконання); стосуються інтересів територіальних громад, здійснення повноважень місцевого самоврядування, делегованих органам виконавчої влади відповідними радами; визначають порядок надання адміністративних послуг тощо.

Зі змісту наведеної правової норми вбачається, що консультації з громадськістю проводяться в обов`язковому порядку, зокрема, з приводу розроблення та реалізації програм економічного, соціального і культурного розвитку. Такого правового висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 14.08.2018 №359/6814/17.

Оскільки ліквідація лікувального закладу має безпосередній вплив на працівників та пацієнтів вказаного закладу, то оскаржуване рішення впливає на конституційне право, що є безумовною підставою для врахування думки територіальної громади при прийнятті такого рішення.

Проте, докази проведення таких матеріали справи не містять.

Щодо вимоги позивача - зобовязати Міжгірську районну раду Закарпатської області здійснити перетворення комунальної установи "Міжгірська районна лікарня"( код ЄДРПОУ 019926010 в комунальне некомерційне підприємство із визнанням її правонаступником усіх прав та обовязків Комунальної установи "Міжгірська районна лікарня" (код ЄДРПОУ 01992601) із прийняттям нового статуту, то дана вимога задоволенню не підлягає, оскільки суд з врахуванням дискреційних повноважень органу місцевого самоврядування не має підстав перебирати дане повноваження на себе.

Доводи відповідача, які фактично зводяться до тверджень про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог, судом до уваги не беруться, оскільки спростовуються матеріалами справи та вищенаведеними висновками суду.

Щодо інших аргументів сторін, суд зазначає, що вони були досліджені у судовому засіданні та не наводяться в рішенні суду, позаяк не покладаються судом в основу цього судового рішення, тоді як Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (справа Серявін проти України, рішення від 10 лютого 2010 року).

Відповідно до ст. 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Згідно з ст. 74 Господарського процесуального кодексу України обов`язок доказування і подання доказів віднесено на сторони. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Статтею 73 ГПК України встановлено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин(фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно до ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги ОСОБА_1 до Міжгірської селищної ради, смт. Міжгір`я, про визнання дій протиправними і зобов`язання вчинити певні дії підлягають частковому задоволенню.

Керуючись ст.ст. 13, 73, 74, 76-80, 86, 129, 173, 180, 231, 232, 236-242, Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити частково

2. Визнати незаконним та скасувати рішення Міжгірської районної ради Закарпатської області від 05 вересня 2019 року № 350 "Про ліквідацію комунальної установи "Міжгірська районна лікарня".

3. Визнати незаконним та скасувати рішення Міжгірської районної ради Закарпатської області від 05 вересня 2019 року № 349 "Про створення Комунального некомерційного підприємства "Лікувально-профілактична установа Міжгірська районна лікарня" Міжгірської районної ради Закарпатської області".

4. В іншій частині позову відмовити.

Видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Згідно з пунктом 17.5 розділу ХІ "Перехідні положення" Господарського процесуального кодексу України в редакції Закону України від 03.10.2017 №2147-VIII до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга на рішення суду подається до апеляційного господарського суду через відповідний місцевий господарський суд за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

У зв`язку з перебуванням судді у відпустці повний текст рішення складено та підписано: 07.08.2024.

Суддя О. Ф. Ремецькі

СудГосподарський суд Закарпатської області
Дата ухвалення рішення15.07.2024
Оприлюднено08.08.2024
Номер документу120857320
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з корпоративних відносин

Судовий реєстр по справі —260/583/20

Ухвала від 16.12.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Кібенко О. Р.

Постанова від 11.11.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Якімець Ганна Григорівна

Ухвала від 21.10.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Якімець Ганна Григорівна

Ухвала від 15.10.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Якімець Ганна Григорівна

Ухвала від 09.10.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Якімець Ганна Григорівна

Ухвала від 30.09.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Якімець Ганна Григорівна

Ухвала від 09.09.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Якімець Ганна Григорівна

Ухвала від 26.08.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Якімець Ганна Григорівна

Рішення від 15.07.2024

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Ремецькі О.Ф.

Ухвала від 23.05.2024

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Ремецькі О.Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні