ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 серпня 2024 року м. Житомир справа № 240/1963/22
категорія 108020000
Житомирський окружний адміністративний суд у складі: судді Чернової Г.В., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Тримакс-Авто" до Житомирської митниці Державної митної служби України про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень.,
встановив:
У січні 2022 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Тримакс-Авто» (далі ТОВ «Тримакс-Авто») звернулося до суду з позовом до Житомирської митниці Державної митної служби України (далі - Житомирська митниця), в якому просило визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 28 грудня 2021 року: №32/7.19-19, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем «мито на товари, що ввозяться суб`єктами підприємницької діяльності» на 541867,85 грн (у тому числі за податковими зобов`язаннями - 492607,15 грн та за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) - 49260,70 грн); №33/7.19-19, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем «мито на нафтопродукти, транспортні засоби та шини до них, що ввозяться суб`єктами підприємницької діяльності та громадянами» на 72069,16 грн (у тому числі за податковими зобов`язаннями - 65517,42 грн та за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) - 6551,74 грн); №34/7.19-19, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем «податок на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів» на 122787,41 грн (у тому числі за податковими зобов`язаннями - 111624 грн та за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) - 11162,50 грн).
Позовні вимоги обґрунтовувало тим, що оскаржувані податкові повідомлення-рішення є протиправними та підлягають скасуванню, оскільки позивачем надано сертифікати походження EUR.1 товару, що не заперечується відповідачем, при цьому, у сертифікатах походження EUR.1 товару зазначено, що країна походження товару Європейський Союз (далі ЄС), а також сертифікат для використання преференційно в торгівлі між ЄС і Україною. Надані сертифікати не скасовані, не визнані недійсними, тобто є чинними, такими, що підтверджують походження товару з країн Європейського Союзу, а тому надають пільги зі сплати митних платежів.
Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 16 вересня 2022 року залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 13 грудня 2022 року, у задоволенні позову відмовлено.
Верховний Суд постановою від 22 березня 2023 року касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Тримакс-Авто» задовольнив частково, рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 16 вересня 2022 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 13 грудня 2022 року скасовано, а справу направлено на новий судовий розгляд до суду першої інстанції.
Ухвалюючи рішення, суд касаційної інстанції вказав, що судами попередніх інстанцій не перевірено докази відповідності вимогам достовірності та правильності інформації про європейське походження товару, а також підтвердження тих обставини, що позивач не підтвердив відповідність товару, вимогам правил про преференційне походження товару.
25 квітня 2018 року між Компанією "ASANTECH SP.Z О.О." (Польша) (Продавець) та ТОВ «Тримакс-Авто» (Покупець) було укладено зовнішньоекономічний контракт №24/18-AS, за умовами якого Продавець зобов`язався поставити Покупцю, а Покупець оплатити автомобілі легкові нові та бувші у використанні, причепи, напівпричепи нові та бувші у використанні, спеціальну будівельну техніку нову та бувшу у використанні, спеціальну сільськогосподарську техніку нову та бувши у використанні, мотоцикли, квадроцикли та іншу мототехніку нову та бувши у використанні, човни, яхти та інші плавзасоби нові та бувші у використанні, кузови нові та бувші у використанні. Асортимент, кількість та ціна товару вказуються у інвойсах, які є невід`ємною частиною даного контракту.
У п.2.1 договору поставка товару здійснюється на умовах DAP згідно правил "Інкотермс" за редакцією 2010 року.
На виконання зазначеного договору на митну територію України було ввезено наступний товар.
Згідно митної декларації від 13 листопада 2018 року UA101070/2018/042379 - сідельний тягач марки DAF - такий, що був у використанні, модель - XF 460 FT, номер шасі НОМЕР_1 , тип двигуна - дизель, двигун НОМЕР_2 , загальна кількість місць, включаючи місце водія -2, робочий об`єм циліндрів двигуна - 12902 см, рік виробництва 2014 року, призначення - для використання по дорогах загального користування, колісна формула-4*2, календарний рік виготовленій 2014, модельний рік виготовлення - 2014, дата першої реєстрації 9 липня 2014 року, країна виробництва - Нідерланди (NL), фактурна вартість 14000 євро.
Під час декларування товару у графі 34 зазначеної вище митної декларації "Код країни походження" позивачем було вказано - "EU", а у графі 36 "Преференція" вказано - "40000000" (товари, що ввозяться в Україну та походять з країн ЄС).
Крім того, при митному оформленні товару разом з митною декларацією митному органу було подано: рахунок-фактуру (інвойс) №181018.1-AST/TRA від 18 жовтня 2018 року; міжнародну товарно-транспортну накладу від 18 жовтня 2018 року; специфікацію від 18 жовтня 2018 року №181018.1-AST/TRA; сертифікат EUR.1 Nr.PL/MF/AN0174210 від 2 листопада 2018 року з відміткою (печаткою) та підписом відповідальної посадової особи митного органу Польщі; декларацію постачальника від 9 листопада 2018 року №18РL341010Е0235554.
Оскільки відповідно до УКТ ЗЕД код даного товару: 8701 20 90 00, то підприємством при перетині митного кордону України та під час митного оформлення застосовано преференційну ставку ввізного мита - 2,5%, яке у сумі 11001,75 грн було сплачено згідно платіжного Доручення від 13 листопада 2018 року №192.
Згідно митної декларації від 19 квітня 2019 року №UА101070/2019/023798 - автобус для перевезення пасажирів, що був у використанні, модель - Т916, номер кузова НОМЕР_3 , номер шасі - YЕ291688339051745, загальна кількість місць - 59, тип двигуна - дизель, робочий об`єм циліндрів двигуна - 12902 см3, номер двигуна - Н/В, виробництва, модельний рік виготовлення - 2008, календарний рік виготовлення - 2008, країна виробництва - Бельгія (ВЕ), фактурна вартість 2170 євро.
У графі 34 зазначеної вище митної декларації "Код країни походження" позивачем під час декларування товару було вказано - "ЕU", а у графі 36 "Преференція" вказано - "40000000" (товари, що ввозяться в Україну та походять з країн ЄС).
При митному оформленні товару разом з митною декларацією митному органу було подано: рахунок-фактуру (інвойс) №190411.7-7А8Т/ТЯА від 11 квітня 2019 року; міжнародну товарно-транспортну накладу від 13 квітня 2019 року; сертифікат EUR.1 Nr.PL/MF/AN0173580 від 11 квітня 2019 року з відміткою (печаткою) та підписом відповідальної посадової особи митного органу Польщі; декларацію постачальника від 13 квітня 2019 року №19РL341010Е0108779.
Оскільки відповідно до УКТ ЗЕД код даного товару: 8702 10 19 90, то позивачем при перетині митного кордону України та під час митного оформлення застосовано преференційну ставку ввізного мита - 10%, яке у сумі 65517,43 грн було сплачено згідно платіжного доручення від 12 квітня 2019 року №11.
13 листопада 2018 року між IMPERIUM TRUCK MATYSEK JAKUB MATYSEK МATEUSZ MATYSEK S.C. (Польща) (Продавець) та TOB "Тримакс-Авто" (Покупець) було укладено зовнішньоекономічний контракт №13/11/2018, за умовами якого Продавець зобов`язався продати Покупцю два транспортних засоби - тягачі Scania, згідно додатків, що є невід`ємною частиною даного Контракту, на умовах FCA Бодзентин згідно правил "Інкотермс" за редакцією 2010 року.
Згідно пункту 3.4 Контракту сторони домовилися, що поставки можуть здійснюватися окремими партіями, місце передачі транспортних засобів - Польща.
На виконання зазначеного договору на митну територію України було ввезено наступний товар.
Згідно митної декларації від 26 листопада 2018 року UA101070/2018/044402 - сідельний тягач, такий, що був у використанні, марки SCANIA, модель - R420, номер шасі НОМЕР_4 , загальна кількість місць, включаючи місце водія - 2, призначення - для використання по дорогах загального користування, тип двигуна - дизель, двигун - н/в, робочий об`єм циліндрів двигуна - 11705 см3, колісна формула-4*2, календарний рік виготовлення -2011, модельний рік виготовлення -2011, дата першої реєстрації 24 березня 2011 року, країна виробництва -FR, фактурна вартість 4 19500 євро.
Під час декларування товару у графі 34 зазначеної вище митної декларації "Код країни походження" позивачем було вказано - "LU" (Люксембург), а у графі 36 "Преференція" вказано - "410000000" (товари, що ввозяться в Україну та походять з країн ЄС).
При митному оформленні товару крім митної декларації позивачем було надано митному органу: Faktura FAT FA50/11/2018 від 20 листопада 2018 року; акт приймання-передачі від 20 листопада 2018 року; міжнародну товарно-транспортну накладну від 24 листопада 2018 року; сертифікат EUR.1 Nr.PL/MF/ANO 171231 від 20 листопада 2018 року з відміткою (печаткою) та підписом відповідальної посадової особи митного органу Польщі; декларацію постачальника від 20 листопада 2018 року №18РЕ311010Е0243975.
TOB "Тримакс-Авто" при перетині митного кордону України та під час митного оформлення застосовано преференційну ставку ввізного мита - 2,5%, яке у сумі 15421,93 грн було сплачено згідно платіжного Доручення від 26 листопада 2018 року №211, оскільки відповідно до УКТ ЗЕД код даного товару 8701 20 90 00.
Згідно митної декларації від 29.11.2018 UA101070/2018/044933 - сідельний тягач, такий, що був у використанні, марки SCANIA, модель - R420, номер шасі НОМЕР_5 , загальна кількість місць, включаючи місце водія - 2, призначення - для використання на дорогах загального користування, тип двигуна - дизель, двигун - н/в, робочий об`єм циліндрів двигуна - 11705 см3, колісна формула-4*2, календарний рік виготовлення -2011, модельний рік виготовлення -2011, дата першої реєстрації 24 травня 2011 року, країна виробництва -FR, фактурна вартість 4-19500 євро.
Під час декларування товару у графі 34 зазначеної вище митної декларації "Код країни походження" позивачем було вказано - "LU" (Люксембург), а у графі 36 "Преференція": вказано - "410000000" (товари, що ввозяться в Україну та походять з країн ЄС).
Також при митному оформленні товару крім митної декларації позивачем було надано митному органу : Faktura FAT FA/82/l 1/2018 від листопада 2018 року; акт приймання-передачі від 27 листопада 2018 року; міжнародну товарно-транспортну накладну від 26 листопада 2018 року; сертифікат EUR.1 Nr.PL/MF/AN0171774 від 27 листопада 2018 року з відміткою (печаткою) та підписом відповідальної посадової особи митного органу Польщі; декларацію постачальника від 27 листопада 2018 року 18PL341010E0251103.
Оскільки відповідно до УКТ ЗЕД код даного товару 8701 20 90 00, то позивачем при перетині митного кордону України та під час митного оформлення застосовано преференційну ставку ввізного мита - 2,5%, яке у сумі 15590,54 грн було сплачено згідно платіжного Доручення від 27 листопада 2018 року №217.
Між IMPERIUM TRUCK MATYSEK JAKUB MATYSEK МATEUSZ MATYSEK S.C. (Польща) (Продавець) та TOB "Тримакс-Авто" (Покупець) 21 листопада 2018 року було укладено зовнішньоекономічний контракт №21/11/2018, за умовами якого «Продавець» зобов`язався продати Покупцю чотири транспортних засобів - тягачі Scania, згідно додатків, що є невід`ємною частиною даного Контракту, на умовах FCA Бодзентин згідно правил Інкотермс за редакцією 2010 року.
Згідно пункту 3.4 Контракту сторони домовилися, що поставки можуть здійснюватися окремими партіями, місце передачі транспортних засобів - Польща.
На виконання зазначеного договору на митну територію України було ввезено наступний товар:
Згідно митної декларації від 29 листопада 2018 року UA101070/2018/044934 - сідельний тягач, такий, що був у використанні, марки SCANIA, модель-К420, номер шасі НОМЕР_6 , загальна кількість місць, включаючи місце водія - 2, призначення - для використання по дорогах загального користування, тип двигуна - дизель, двигун - н/в, робочий об`єм циліндрів двигуна - 11705 см3, колісна формула-4*2, календарний рік виготовлення -2011, модельний рік виготовлення -2011, дата першої реєстрації - 9 листопада 2018 року, країна виробництва -FR, фактурна вартість 419500 євро.
Під час декларування товару у графі 34 зазначеної вище митної декларації "Код країни походження" позивачем було вказано - "LU" (Люксембург), а у графі 36 "Преференція" вказано "410000000" (товари, що ввозяться в Україну та походять з країн ЄС). Також, при митному оформленні товару, крім митної декларації, позивачем було надано митному органу: Faktura FAT FA/81/11/2018 від 27 листопада 2018 року; акт (протокол) приймання-передачі товару від 27 листопада 2018 року; міжнародну товарно-транспортну накладну від 26 листопада 2018 року; сертифікат EUR.1 Nr.PL/MF/AN0171775 від 27 листопада 2018 року з відміткою (печаткою) та підписом відповідальної посадової особи митного органу Польщі; декларацію постачальника від 27 листопада 2018 року 18PL341010E0251111.
Відповідно до УКТ ЗЕД код даного товару є: 8701 20 90 00, а тому TOB "Тримакс-Авто" при перетині митного кордону У країни та під час митного оформлення застосовано преференційну ставку ввізного мита - 2,5%, яке у сумі 15590,54 грн було сплачено згідно платіжного доручення від 27 листопада 2018 року №217.
Згідно митної декларації від 14 грудня 2018 року UA101070/2018/047437 - сідельний тягач, такий, що був у використанні, марки SCANIA, модель - R420, номер шасі НОМЕР_7 , загальна кількість місць, включаючи місце водія - 2, призначення - для використання на дорогах загального користування, тип двигуна - дизель, двигун - н/в, робочий об`єм циліндрів двигуна - 11705 см3, колісна формула-4*2, календарний рік виготовлення -2011, модельний рік виготовлення - 2011, дата першої реєстрації 9 березня 2011 року, країна виробництва-FR, фактурна вартість-і-19500 євро.
Під час декларування товару у графі 34 зазначеної вище митної декларації "Код країни походження" позивачем було вказано - "LU" (Люксембург), а у графі 36 "Преференція" указано - "410000000" (товари, що ввозяться в Україну та походять з країн ЄС).
При митному оформленні товару, крім митної декларації, позивачем 6yлo надано митному органу: Faktura FAT FA/2/l2/2018 від 3 грудня 2018 року та протокол до неї; міжнародну товарно-транспортну накладну від 3 грудня 2018 року; сертифікат EUR.1 Nr.PL/MF/AN0171805 від 3 грудня 2018 року з відміткою (печаткою) та підписом відповідальної посадової особи митного органу Польщі; декларацію постачальника від 3 грудня 2018 року 18PL341010E0256660.
Згідно УКТ ЗЕД код даного товару є: 8701 20 90 00, тому позивачем при перетині митного кордону України та під час митного оформлення застосовано преференційну ставку ввізного мита - 2,5%, яке у сумі 15487,30 грн було сплачено згідно платіжного доручення від 6 грудня 2018 року №232.
Згідно митної декларації від 14 грудня 2018 року UA101070/2018/047438 - сідельний тягач, такий, що був у використанні, марки SCANIA, модель - R420, номер шасі - НОМЕР_8 , загальна кількість місць, включаючи місце водія - 2, призначення - для використання на дорогах загального користування, тип двигуна - дизель, двигун - н/в, робочий об`єм циліндрів Двигуна - 11705 см3, колісна формула-4*2, календарний рік виготовлення -2011, модельний рік виготовлення -2011, дата першої реєстрації 10 травня 2011 року, країна виробництва -FR, фактурна вартість 19500 євро.
Під час декларування товару у графі 34 зазначеної вище митної декларації "код країни походження" позивачем було вказано - "LU" (Люксембург), а у графі 36 "Преференція" вказано - "410000000" (товари, що ввозяться в Україну та походять з країн ЄС). Також, при митному оформленні товару, крім митної декларації, позивачем було надано митному органу : Faktura FAT FA/3/12/2018 від 3 грудня 2018 року; міжнародну товарно-транспортну накладну від 3 грудня 2018 року; сертифікат EUR.1 Nr.PL/MF/AN0171806 від 3 грудня 2018 року з відміткою (печаткою) та підписом відповідальної посадової особи митного органу Польщі, декларацію постачальника від 3 грудня 2018 року 18PL341010E0256679.
Оскільки відповідно до УКТ ЗЕД код даного товару є: 8701 20 90 00, то TOB "Тримакс-Авто" при перетині митного кордону України та під час митного оформлення застосовано преференційну ставку ввізного мита - 2,5%, яке у сумі 15487,30 грн було сплачено згідно платіжного доручення від 6 грудня 2018 року №232.
Між IMPERIUM TRUCK MATYSEK JAKUB MATYSEK MATEUSZ MATYSEK S.C. (Польща) (Продавець) та TOB "Тримакс-Авто" (Покупець) 6 лютого 2019 року було укладено зовнішньоекономічний контракт №2/02, за умовами якого Продавець зобов`язувався продати Покупцю чотири транспортних засобів - тягачі Scania, згідно додатків, що є невід`ємною частиною даного Контракту, на умовах FCA Бодзентин згідно правил Інкотермс за редакцією 2010 року.
Згідно пункту 3.4 Контракту сторони домовилися, що поставки можуть здійснюватися окремими партіями, місце передачі транспортних засобів - м, Бодзентин, Польща.
На виконання зазначеного договору на митну територію України було ввезено наступний товар:
Згідно митної декларації від 25 лютого 2019 року UA101070/2019/013764 - сідельний тягач, такий, що був у використанні, марки SCANIA, модель - R420, номер шасі НОМЕР_9 , загальна кількість місць, включаючи місце водія - 2, призначення - для використання по дорогах загального користування, тип двигуна - дизель, двигун - н/в, робочий об`єм циліндрів Двигуна -11705 см 3, колісна формула-4*2, календарний рік виготовлення - 2012, модельний рік виготовлення - 2012, дата першої реєстрації 23 травня 2012 року, країна виробництва -FR, фактурна вартість -19500 євро.
Під час декларування товару у графі 34 зазначеної вище митної декларації "код країни походження" позивачем було вказано - "LU" (Люксембург), а у графі 36 "Преференція" вказано - "410000000" (товари, що ввозяться в Україну та походять з країн ЄС).
Також, при митному оформленні товару, крім митної декларації, позивачем було надано митному органу: Faktura VAT FA/61/02/2019 від 20 лютого 2019 року; міжнародну товарно-транспортну накладну від 20 лютого 2019 року; сертифікат EUR.1 Nr.PL/MF/AN0172729 з відміткою (печаткою) та підписом 21 лютого 2019 року відповідальної посадової особи митного органу Польщі.
При перетині митного кордону України та під час митного оформлення, позивачем ввізне мито не сплачувалося, оскільки як зазначає позивач сертифікат надає (підтверджує) статус преференційного (пільгового) походження товару з країн ЄС, тому застосовується зменшена ставка ввізного мита у розмірі 0%.
Згідно митної декларації від 25 лютого 2019 року UA101070/2019/013991 - сідельний тягач, такий, що був у використанні, марки SCANIA, модель - R420, номер шасі НОМЕР_10 , загальна кількість місць, включаючи місце водія - 2, призначення - для використання по дорогах загального користування, тип двигуна - дизель, двигун - н/в, робочий об`єм циліндрів двигуна - 11705 см 3 , колісна формул а-4* 2, календарний рік виготовлення -2011, модельний рік виготовлення -2011, дата першої реєстрації - 04.05.2011, країна виробництва -FR, фактурна вартість 418000 євро.
Під час декларування товару у графі 34 зазначеної вище митної декларації "Код країни походження" позивачем було вказано - "LU" (Люксембург), а у графі 36 "Преференція" вказано - "410000000" (товари, що ввозяться в Україну та походять з країн ЄС). Також, при митному оформленні товару, крім митної декларації, позивачем було надано митному органу: Faktura VAT FA/59/02/2019 від 20 лютого 2019 року; міжнародну товарно-транспортну накладну від 20 лютого 2019 року; сертифікат EUR.1 Nr.PL/MF/AN0172730 з відміткою (печаткою) та підписом 21 лютого 2019 року відповідальної посадової особи митного органу Польщі, декларацію постачальника від лютого 2019 року 19PL341010E0051240.
При перетині митного кордону України та під час митного оформлення, позивачем ввізне мито не сплачувалося, оскільки як зазначає позивач сертифікат надає (підтверджує) статус преференційного (пільгового) походження товару з країн ЄС, тому застосовується зменшена ставка ввізного мита у розмірі 0%.
Згідно митної декларації від 26 лютого 2019 року UA101070/2019/013992 - сідельний тягач, такий, що був у використанні, марки SCANIA, модель - R420, номер шасі - НОМЕР_11 , загальна кількість місць, включаючи місце водія - 2, призначення - для використання по дорогах загального користування, тип двигуна - дизель, двигун - н/в, робочий об`єм циліндрів двигуна - 11705 см3, колісна формула-4*2, календарний рік виготовлення -2011, модельний рік виготовлення -2011, дата першої реєстрації - 09.03.2011, країна виробництва -FR, фактурна вартість -18500 євро.
Під час декларування товару у графі 34 зазначеної вище митної декларації "Код країни походження" позивачем було вказано - "LU" (Люксембург), а у графі 36 "Преференція" вказано - "410000000" (товари, що ввозяться в Україну та походять з країн ЄС). Також, при митному оформленні товару, крім митної декларації, позивачем було надано митному органу : Faktura FAT F А/60/02/2019 від 20 лютого 2019 року; міжнародну товарно-транспортну накладну від 20 лютого 2019 року; сертифікат EUR.1 Nr.PL/MF/AN0172731 з відміткою (печаткою) та підписом 21 лютого 2019 року відповідальної посадової особи митного органу Польщі.
При перетині митного кордону України та під час митного оформлення, позивачем ввізне мито не сплачувалося, оскільки як зазначає позивач сертифікат надає (підтверджує) статус преференційного (пільгового) походження товару з країн ЄС, тому застосовується зменшена ставка ввізного мита у розмірі 0%.
Згідно митної декларації від 25 лютого 2019 року UA101070/2019/016036 - сідельний тягач, такий, що був у використанні, марки SCANIA, модель - R420, номер шасі - НОМЕР_12 , загальна кількість місць, включаючи місце водія - 2, призначення - для використання по дорогах загального користування, тип двигуна - дизель, двигун - н/в, робочий об`єм циліндрів Двигуна - 11705 см , колісна формула-4*2, календарний рік виготовлення-2011, модельний рік виготовлення -2011, дата першої реєстрації 21 березня 2011року, країна виробництва -FR, фактурна вартість -18500 євро.
Під час декларування товару у графі 34 зазначеної вище митної декларації "Код країни походження" позивачем було вказано - "LU" (Люксембург), а у графі 36 "Преференція" вказано - "410000000" (товари, що ввозяться в Україну та походять з країн ЄС). Також, при митному оформленні товару, крім митної декларації та інших документів, позивачем було надане митному органу: Faktura FAT FA/62/02/2019 від 20 лютого 2019 року; міжнародну товарно-транспортну накладну від 20 лютого 2019 року; сертифікат EUR.1 Nr.PL/MF/AN0172732 з відміткою (печаткою) та підписом лютого 2019 року відповідальної посадової особи митного органу Польщі.
При перетині митного кордону України та під час митного оформлення, позивачем ввізне мито не сплачувалося, оскільки як зазначає позивач сертифікат надає (підтверджує) статус преференційного (пільгового) походження товару з країн ЄС, тому застосовується зменшена ставка ввізного мита у розмірі 0%.
Житомирською митницею у період з 20 жовтня 2021 року по 31 листопада 2021 року проведено документальну планову виїзну перевірку ТОВ "Тримакс-Авто" з питань дотримання позивачем вимог законодавства з питань митної справи за період здійснення господарської діяльності з 1 жовтня 2018 року по 30 вересня 2021 року, за результатами якої 14 грудня 2021 року складено Акт №18/21/7.8-19-04/37221171 (далі Акт перевірки).
Згідно висновків Акта перевірки встановлено порушення позивачем:
вимоги частини першої статті 16 Протоколу 1 "Щодо визначення концепції "походження товарів" і методів адміністрування співробітництва до Угоди про асоціацію між Україною та ЄС, частини першої статті 15 Доповнення І «Щодо визначення поняття "походження товарів" і методів адміністрування співробітництва» до Регіональної конвенції, частини першої статті 257, частини другої статті 44 Митного кодексу України (далі МК України), частини першої статті 257 МК України, в результаті чого занижено податкове зобов`язання по сплаті ввізного мита на загальну суму 558124,57 грн;
вимоги пункту 190.1 статті 190 ПК України, в результаті чого занижено податкове зобов`язання по сплаті податку на додану вартість на загальну суму 111624,91 грн.
На підставі висновків Акта перевірки, контролюючи органом 28 грудня 2021 року прийнято податкові повідомлення-рішення:
№32/7.19-19, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем «мито на товари, що ввозяться суб`єктами підприємницької діяльності» на 541867,85 грн (у тому числі за податковими зобов`язаннями - 492607,15 грн та за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) - 49260,70 грн);
№33/7.19-19, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем «мито на нафтопродукти, транспортні засоби та шини до них, що ввозяться суб`єктами підприємницької діяльності та громадянами» на 72069,16 грн (у тому числі за податковими зобов`язаннями - 65517,42 грн та за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) - 6551,74 грн);
№34/7.19-19, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем «податок на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів» на 122787,41 грн (у тому числі за податковими зобов`язаннями - 111624 грн та за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) - 11162,50 грн).
Не погоджуючись із прийнятими відповідачем податковими повідомленнями-рішеннями, позивач звернувся з до суду з даним позовом про визнання їх протиправними та про їх скасування.
Відповідно до частини першої статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
За змістом частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до частини першої статті 271 МК України мито - це загальнодержавний податок, встановлений Податковим кодексом України та цим Кодексом, який нараховується та сплачується відповідно до цього Кодексу, законів України та міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
Так, згідно з пунктом 190.1 статті 190 ПК України базою оподаткування податком на додану вартість для товарів, що ввозяться на митну територію України, є договірна (контрактна) вартість, але не нижче митної вартості цих товарів, визначеної відповідно до розділу III Митного кодексу України, з урахуванням мита та акцизного податку, що підлягають сплаті й включаються до ціни товарів.
Ввізне мито, відповідно до положень статті 272 МК України, встановлюється на товари, що ввозяться на митну територію України. Встановлення нових та зміна діючих ставок ввізного мита, визначених Митним тарифом України, здійснюються Верховною Радою України шляхом прийняття законів України.
Відповідно до частин першої, п`ятої статті 281 МК України допускається встановлення тарифних пільг (тарифних преференцій) щодо ставок Митного тарифу України у вигляді звільнення від оподаткування ввізним митом, зниження ставок ввізного мита або встановлення тарифних квот відповідно до законодавства України та для ввезення товарів, що походять з держав, з якими укладено відповідні міжнародні договори. У разі якщо імпорт товару є об`єктом антидемпінгових, компенсаційних або спеціальних заходів, тарифні пільги (тарифні преференції) не встановлюються або зупиняються чи припиняються, якщо інше не передбачено міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
Верховна Рада Законом України № 1678-VII від 16 вересня 2014 року ратифікувала Угоду від 27 червня 2014 року про асоціацію між Україною, з однієї сторони та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, якою, серед іншого, передбачено поглиблену та всеохоплюючу зону вільної торгівлі між Україною та Європейським Союзом.
Стаття 26 частини 1 глави 1 розділу IV Угоди встановлює, що положення цієї Глави застосовуються до торгівлі товарами, що походять з територій Сторін. Для цілей цієї Глави «походження» означає, що товар підпадає під правила походження, викладені в Протоколі I «Щодо визначення концепції походження товарів і методів адміністративного співробітництва» (далі Протокол I, до цієї Угоди).
Стаття 29 частини 1 глави 2 розділу IV Угоди визначає, що кожна Сторона зменшує або скасовує ввізне мито на товари, що походять з іншої Сторони, відповідно до Графіків, встановлених у Додатку I-A до цієї Угоди.
Пункт 1 статті 2 розділу 2 Протоколу I встановлює, що з метою впровадження цієї Угоди наступні товари мають вважатися як такі, що походять з Європейського Союзу:
1. товари, цілком вироблені в Європейському Союзі, як це визначається у статті 5 цього Протоколу;
2. товари, отримані в Європейському Союзі з матеріалів, які не були вироблені цілком у Європейському Союзі, за умови, що такі матеріали пройшли достатню обробку в ЄС відповідно до статті 6 цього Протоколу.
Відповідно до пункту 1 статті 16 розділу 5 Протоколу I товари, що походять з Європейського Союзу, товари, що походять з Європейського Союзу, і товари, що походять з України, після ввезення до України чи Європейського Союзу відповідно підпадають під дію цієї Угоди за умови подання одного з таких документів:
(a) сертифікат з перевезення товару EUR.1, зразок якого наведений у Додатку III до цього Протоколу; або
(b) у випадках, вказаних у статті 22(1) цього Протоколу, декларація, що надалі іменуватиметься «декларацією інвойс», надана експортером до інвойсу, повідомлення про доставку чи будь-якого іншого комерційного документа, який описує розглядувані товари достатньо детально для того, щоб їх можна було ідентифікувати; текст декларації інвойс наведений у Додатку IV до цього Протоколу.
Процедуру видачі сертифіката з перевезення товару EUR.1 встановлює стаття 17 розділу 5 «Підтвердження походження» Протоколу 1, згідно з положеннями якої сертифікат з перевезення товару EUR.1 має бути виданий митними органами країни експорту на письмову заяву експортера або, під відповідальність експортера, його уповноваженим представником.
Для цього експортер або його уповноважений представник має заповнити сертифікат з перевезення товару EUR.1, а також бланк заяви, зразок якої наведений у Додатку. Ці бланки мають бути заповнені однією з мов, якими складено цю Угоду, і згідно з нормами законодавства країни експорту. Якщо їх заповнюють від руки, це має бути зроблено чорнилом і друкованими літерами. Опис товарів потрібно викласти у виділеній для цього комірці, не залишаючи вільних рядків. Якщо комірка заповнена не повністю, під останнім рядком опису потрібно накреслити горизонтальну лінію й перекреслити вільний залишок комірки.
Експортер, який подає заяву про видачу сертифіката з перевезення товару EUR.1, повинен бути готовим у будь-який час на вимогу митних органів країни експорту, у якій видається сертифікат з перевезення товару EUR.1, надати всі належні документи на підтвердження статусу походження розглядуваних товарів, а також виконання інших умов цього Протоколу.
Сертифікат з перевезення товару EUR.1 має бути виданий митними органами країни-члена Європейського Союзу або України, якщо розглядувані товари можуть бути визнаними такими, що походять з Європейського Союзу або України, і задовольняють іншим умовам цього Протоколу.
Митні органи, які видають сертифікати з перевезення товару EUR.1, повинні вжити всіх необхідних заходів для перевірки статусу походження товарів, а також виконання інших умов цього Протоколу. Для виконання цього завдання вони мають право вимагати будь-яких доказів і здійснювати будь-яку перевірку рахунків експортера та інші перевірки, які вважатимуть належними. Ці органи також мають забезпечити правильне заповнення бланків, зазначених у пункті 2 цієї статті. Вони зокрема повинні перевірити, чи заповнена комірка, призначена для опису товарів, таким чином, щоб запобігти зловмисному дописуванню.
Сертифікат з перевезення товару EUR.1 має бути виданий митними органами й переданий експортерові одразу ж після здійснення чи забезпечення фактичного експортування товару.
При цьому, за змістом пунктів 1-6 статті 22 розділу 5 Протоколу 1 декларація інвойс, зазначена в статті 16(1)(b) цього Протоколу, може бути складена:
(a) затвердженим експортером у розумінні статті 23 цього Протоколу,
або
(b) експортером будь-якої партії товару, що складається з одного чи декількох місць товарів, що походять з певної країни, сукупна вартість яких не перевищує 6000 євро.
Декларація інвойс може бути складена, якщо розглядувані товари можуть бути визнані такими, що походять з Європейського Союзу або України і відповідають іншим вимогам цього Протоколу. Експортер, який складає декларацію інвойс, повинен бути готовим у будь-який час на вимогу митних органів країни експорту надати всі належні документи на підтвердження статусу походження розглядуваних товарів, а також виконання інших умов цього Протоколу. Складання декларації інвойс здійснюється експортером шляхом штампування, машинописного чи поліграфічного друкування на інвойсі, повідомленні про доставку чи іншім комерційнім документі декларації, текст якої наведено у Додатку IV до цього Протоколу, з використанням однієї з мовних версій, викладених у цьому Додатку, і згідно з чинним законодавством країни експорту. Якщо декларація складена від руки, це має бути зроблено чорнилом і друкованими літерами. Декларації інвойс мають бути власноручно підписані експортером, що їх склав. Проте затверджений експортер у розумінні статті 23 цього Протоколу не повинен підписувати такі декларації, якщо він надав митним органам країни експорту письмове зобов`язання нести повну відповідальність за всі декларації інвойс, у яких він зазначений, так, ніби вони підписані ним власноручно. Декларація інвойс може бути складена експортером тоді, коли товари, яких вона стосується, експортуються, або після експортування за умови подання цієї декларації в країні імпорту не пізніше ніж протягом двох років після імпортування товарів, яких вона стосується.
Статтею 33 Протоколу І регулюються питання щодо перевірки підтверджень походження. Так, пунктом 1 цієї статті встановлено, що подальші перевірки підтверджень походження мають здійснюватися у довільному порядку або тоді, коли митні органи країни імпорту мають обґрунтовані сумніви в достовірності таких документів, статусі походження відповідних товарів або виконанні інших вимог цього Протоколу.
З метою реалізації положень пункту 1 цієї статті митні органи країни імпорту повинні повернути сертифікат з перевезення товару EUR.1 та інвойс, якщо він був поданий, декларацію інвойс або копії цих документів митним органам країни експорту, вказавши, якщо це доречно, причини запиту. Будь-які отримані документи й інформація, що вказують на недостовірність інформації, наведеної в підтвердженні походження, повинні бути передані на підтримку запита про перевірку (пункт 2 статті 33 Протоколу I).
Перевірка має бути здійснена митними органами країни експорту. Для виконання цього завдання вони мають право вимагати будь-яких доказів і здійснювати будь-яку перевірку рахунків експортера та інші перевірки, які вважатимуть належними (пункт 3 статті 33 Протоколу І).
Митні органи, на запит яких була здійснена перевірка, мають бути повідомлені про її результати якомога раніше. Ці результати повинні чітко вказувати на те, чи є перевірені документи достовірними та, чи розглядувані товари можуть бути визнані такими, що походять з Європейського Союзу або України й відповідають іншим вимогам цього Протоколу (пункт 5 статті 33 Протоколу I).
Якщо у випадку обґрунтованих сумнівів відповідь на запит про перевірку не надійшла протягом десяти місяців з дати подання цього запита, або якщо відповідь не містить достатньої інформації для визначення достовірності розглядуваного документа або справжнього походження товарів, митні органи, що подали запит, повинні за відсутності виняткових обставин відмовити у наданні права на преференції (пункт 6 статті 33 Протоколу I).
Згідно з частинами першою, другою, шостою статті 36 МК України країна походження товару визначається з метою оподаткування товарів, що переміщуються через митний кордон України, застосування до них заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності, заборон та/або обмежень щодо переміщення через митний кордон України, а також забезпечення обліку цих товарів у статистиці зовнішньої торгівлі. Країною походження товару вважається країна, в якій товар був повністю вироблений або підданий достатній переробці відповідно до критеріїв, встановлених цим Кодексом. Положення цього Кодексу застосовуються для визначення походження товарів, на які при ввезенні їх на митну територію України поширюється режим найбільшого сприяння (непреференційне походження), з метою застосування до таких товарів передбачених законом заходів тарифного та нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності.
Відповідно до частини першої статті 43 МК України документами, що підтверджують країну походження товару, є сертифікат про походження товару, засвідчена декларація про походження товару, декларація про походження товару, сертифікат про регіональне найменування товару.
Частина третя статті 43 МК України встановлює, що сертифікат про походження товару - це документ, який однозначно свідчить про країну походження товару і виданий компетентним органом даної країни або країни вивезення, якщо у країні вивезення сертифікат видається на підставі сертифіката, виданого компетентним органом у країні походження товару.
Відповідно до частини восьмої статті 43 МК України у разі якщо в документах про походження товару є розбіжності у відомостях про країну походження товару або органом доходів і зборів встановлено інші відомості про країну походження товару, ніж ті, що зазначені у документах, декларант або уповноважена ним особа має право надати органу доходів і зборів для підтвердження відомостей про заявлену країну походження товару додаткові відомості.
Частиною дев`ятою цієї статті кодексу передбачено, що додатковими відомостями про країну походження товару є відомості, що містяться в товарних накладних, пакувальних листах, відвантажувальних специфікаціях, сертифікатах (відповідності, якості, фітосанітарних, ветеринарних тощо), митній декларації країни експорту, паспортах, технічній документації, висновках-експертизах відповідних органів, інших матеріалах, що можуть бути використані для підтвердження країни походження товару.
Згідно з частинами першою, другою статті 44 МК України для підтвердження країни походження товару орган доходів і зборів у передбачених законом випадках має право вимагати та отримувати документи про походження такого товару. У разі ввезення товару на митну територію України документ, що підтверджує країну походження товару, обов`язково подається у разі, якщо це необхідно для застосування митно-тарифних заходів регулювання зовнішньоекономічної діяльності, кількісних обмежень (квот), інших заходів економічного або торговельного характеру, що здійснюються в односторонньому порядку або відповідно до двосторонніх чи багатосторонніх міжнародних договорів, укладених відповідно до закону, або заходів, що здійснюються відповідно до закону для забезпечення здоров`я населення чи суспільного порядку, а також у разі, якщо в органу доходів і зборів є підстави для підозри в тому, що товар походить з країни, товари якої заборонені до переміщення через митний кордон України згідно із законодавством України.
Відповідно до частини першої статті 45 МК України у разі виникнення сумнівів з приводу дійсності документів про походження товару чи достовірності відомостей, що в них містяться, включаючи відомості про країну походження товару, орган доходів і зборів може звернутися до компетентного органу, що видав документ, або до компетентних організацій країни, зазначеної як країна походження товару, із запитом про проведення перевірки цих документів про походження товару чи надання додаткових відомостей.
За змістом частини першої статті 289 МК України обов`язок із сплати митних платежів виникає, зокрема, після завершення митного оформлення товарів та їх випуску, якщо внаслідок перевірки митної декларації чи за результатами документальної перевірки митний орган самостійно визначає платнику податків додаткові податкові зобов`язання; в інших випадках, встановлених Податковим кодексом України.
Згідно з пунктом 54.4 статті 54 ПК України у разі надходження від уповноважених органів іноземних держав документально підтверджених відомостей щодо країни походження, вартісних, кількісних або якісних характеристик, які мають значення для оподаткування товарів і предметів при ввезенні (пересиланні) на митну територію України або територію вільної митної зони або вивезенні (пересиланні) товарів і предметів з митної території України або території вільної митної зони, які відрізняються від задекларованих під час митного оформлення, контролюючий орган має право самостійно визначити базу оподаткування та податкові зобов`язання платника податків шляхом проведення дій, визначених пунктом 54.3 цієї статті, на підставі відомостей, зазначених у таких документах.
На підставі аналізу наведених норм Верховний Суд у постанові від 11 серпня 2022 року у справі №460/8509/21, на яку в обґрунтування підстав касаційного оскарження покликається Відповідач у касаційній скарзі, сформував правові висновки про таке.
Країна походження товару визначається з метою оподаткування товарів, що переміщуються через митний кордон України. Країною походження товару вважається країна, в якій товар був повністю вироблений або підданий достатній переробці відповідно до критеріїв, встановлених Митним кодексом України. Сертифікат про походження товару це документ, який однозначно свідчить про країну походження товару і виданий компетентним органом.
У разі виникнення сумнівів з приводу дійсності документів про походження товару чи достовірності відомостей, що в них містяться, включаючи відомості про країну походження товару, орган доходів і зборів може звернутися до компетентного органу, що видав документ, або до компетентних організацій країни, зазначеної як країна походження товару, із запитом про проведення перевірки цих документів про походження товару чи надання додаткових відомостей.
Угода про асоціацію з ЄС та, зокрема, Протокол I до цієї угоди передбачає чіткий алгоритм дій митного органу у випадку виникнення сумнівів з приводу дійсності документів про походження товару чи достовірності відомостей, що в них містяться, включаючи відомості про країну походження товару. У разі надходження від уповноважених органів іноземних держав документально підтверджених відомостей, зокрема, щодо країни походження, при ввезенні (пересиланні) на митну територію України товарів, які відрізняються від задекларованих під час митного оформлення, контролюючий орган самостійно визначає базу оподаткування та податкові зобов`язання платника податків на підставі відомостей, зазначених у таких документах. Податкове зобов`язання може визначатися контролюючим органом і після завершення митного оформлення товарів та їх випуску, за результатами документальної перевірки.
За висновками, наведеними Верховним Судом у постановах від 1 березня 2021 року у справі №240/7093/19 та від 11 квітня 2022 року у справі №260/2805/20 митний орган не наділений повноваженнями діяти на власний розсуд за вказаних обставин та проводити додаткову перевірку документів про походження товару після отримання результатів такої перевірки компетентним органом заявленої декларантом країни походження товару.
Як було досліджено при розгляді даної справи, що документальною плановою виїзною перевіркою Житомирської митниці було встановлено, при митному оформленні товарів за митними деклараціями від 13.11.2018 №UA101070/2018/042379, від 26.11.2018 №UA101070/2018/044402, від 29.11.2018 №UA101070/2018/044933, від 29.11.2018 №UA101070/2018/044934, від 14.12.2018 №UA101070/2018/047437, від 14.12.2018 №UA101070/2018/047438, від 25.02.2019 №UA101070/2019/013764, від 26.02.2019№UA101070/2019/013991, від 26.02.201 №UA101070/2019/013992, від 12.03.2019 №UA101070/2019/016036 та від 19.04.2019 №UA 101070/2019/023798 було застосовано пільги зі сплати ввізного мита за кодом 410 - «Товари, що ввозяться в Україну та походять з країн ЄС», які передбачені Угодою про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, ратифікованої Законом України від 16.09.2014 №1678-УII (далі - Угода) (щодо митних оформлень, які здійснювались до 01.01.2019) та Регіональною конвенцією про пан-євро- середземноморські преференційні правила походження (в подальшому - Конвенція) (щодо митних оформлень, які здійснювались з 01.01.2019).
За вказаними митними деклараціями ТОВ «ТРИМАКС-АВТО» імпортовано:
- за МД від 13.11.2018 №UA101070/2018/042379 товар «сідельний тягач марки «DAF», модель «XF 460 FT»; номер шасі: НОМЕР_13 ; тип двигуна - дизель; двигун - А189918; загальна кількість місць, включаючи місце водія - 2; робочий об`єм циліндрів двигуна - 12902 см3; рік виробництва - 2014 рік; призначення - для використання по дорогах загального користування; такий, що був у використанні; колісна формула - 4*2; календарний рік виготовлення - 2014; модельний рік виготовлення - 2014; дата першої реєстрації - 09.07.2014; країна виробництва - Нідерланди», фактурна вартість якого - 14000.00 євро; задекларована за МД країна походження - Європейський союз;
- за МД від 26.11.2018 №UA101070/2018/044402 товар «сідельний тягач, такий, що був у використанні марки «SCANIA», модель «R420»; номер шасі - VLUR4X20009156624; загальна кількість місць, включаючи місце водія 2; призначення - для використання по дорогах загального користування; тип двигуна - дизель; двигун - н/в; робочий об`єм циліндрів двигуна - 11705смЗ; колісна формула - 4x2; календарний рік виготовлення - 2011; модельний рік виготовлення 2011; дата першої реєстрації - 24.03.2011; країна виробництва FR», фактурна вартість якого - 195000.00 євро; задекларована за МД країна походження Люксембург;
- за МД від 29.11.2018 №UA101070/2018/044933 товар «Сідельний тягач, такий що був у використанні марки «SCANIA»; модель «R420» номер шасі: НОМЕР_14 ; загальна кількість місць, включаючи місце водія 2; призначення - для використання по дорогах загального користування; тип двигуна - дизель; двигун - н/в; робочий об`єм циліндрів двигуна - 11705смЗ; колісна формула - 4x2; календарний рік виготовлення - 2011; модельний рік виготовлення 2011; дата першої реєстрації - 24.05.2011 країна виробництва - РК», фактурна вартість якого - 19500.00 евро; задекларована за МД країна походження - LU;
-за МД від 29.11,2018 №UA101070/2018/044934 товар «Сідельний тягач, такий що був у використанні марки «SCANIA»; модель «R420» номер шасі: НОМЕР_15 ; загальна кількість місць, включаючи місце водія 2; призначення - для використання по дорогах загального користування; тип двигуна - дизель; двигун - н/в; робочий об`єм циліндрів двигуна - 11705смЗ; колісна формула - 4x2; календарний рік виготовлення - 2011; модельний рік виготовлення 2011; дата першої реєстрації - 09.11.2011 країна виробництва - РК», фактурна вартість якого - 19500.00 евро; задекларована за МД країна походження - LU;
-за МД від 14.12.2018 №UA101070/2018/047437 товар «Сідельний тягач, такий що буву використаннімарки «SCANIA» модель «R420» номер шасі: НОМЕР_16 ; загальна кількість місць, включаючи місце водія 2; призначення ~ для використання по дорогах загального користування; тип двигуна - дизель; двигун - н/в; робочий об`єм циліндрів двигуна ~ 11705смЗ; колісна формула - 4x2; календарний рік виготовлення - 2011; модельний рік виготовлення 2011; дата першої реєстрації - 09.03.2011 країна виробництва - РК», фактурна вартість якого - 19500.00 евро; задекларована за МД країна походження - LU;
- за МД від 25.02.2019 №UA101070/2019/013764 товар «Сідельний тягач, такий що буву використаннімарки «SCANIA»; модель «R420» номер шасі: НОМЕР_17 ; загальна кількість місць, включаючи місце водія 2; призначення - для використання по дорогах загального користування; тип двигуна - дизель; двигун - н/в; робочий об`єм циліндрів двигуна - 11705смЗ; колісна формула - 4x2; календарний рік виготовлення - 2012; модельний рік виготовлення 2012; дата першої реєстрації - 23.05.2012 країна виробництва - FR», фактурна вартість якого - 19500.00 евро; задекларована за МД країна походження - LU;
-за МД від 26.02.2019 №иА101070/2019/013991 товар «Сідельний тягач, такий що був у використанні марки «SCANIA»; модель «R420» номер шасі: НОМЕР_18 ; загальна кількість місць, включаючи місце водія 2; призначення - для використання по дорогах загального користування; тип двигуна - дизель; двигун - н/в; робочий об`єм циліндрів двигуна - 11705смЗ; колісна формула - 4x2; календарний рік виготовлення - 2011; модельний рік виготовлення 2011; дата першої реєстрації - 04.05.2011 країна виробництва - FR», фактурна вартість якого - 18000.00 евро; задекларована за МД країна походження - LU;
-за МД від 26.02.2019 №UA101070/2019/013992 товар «Сідельний тягач, такий що був у використанні марки «SCANIA»; модель «R420» номер шасі: НОМЕР_19 ; загальна кількість місць, включаючи місце водія 2; призначення - для використання по дорогах загального користування; тип двигуна - дизель; двигун - н/в; робочий об`єм циліндрів двигуна - 11705смЗ; колісна формула - 4x2; календарний рік виготовлення - 2011; модельний рік виготовлення 2011; дата першої реєстрації - 04.05.2011 країна виробництва - РБІ», фактурна вартість якого - 18500.00 евро; задекларована за МД країна походження - LU;
- за МД від 12.03.2019 №UA101070/2019/016036 товар «Сідельний тягач, такий що був у використанні марки «SCANIA»; модель «R420» номер шасі: НОМЕР_12 ; загальна кількість місць, включаючи місце водія 2; призначення - для використання по дорогах загального користування; тип двигуна - дизель; двигун - н/в; робочий об`єм циліндрів двигуна - 11705смЗ; колісна формула - 4x2; календарний рік виготовлення - 2011; модельний рік виготовлення 2011; дата першої реєстрації - 04.05.2011 країна виробництва - РК», фактурна вартість якого - 18500.00 євро; задекларована за МД країна походження - LU.
В усіх випадках товари класифіковано за кодом згідно УКТ ЗЕД - 8701 20 90 00, а за МД від 19.04.2019 №UA101070/2019/023798 товар «Автобус для перевезення пасажирів, що був у використанні марки «VANHOOL»; модель «Т916» номер кузова: НОМЕР_20 ; номер шасі: УЕ291688339В51745 загальна кількість місць 59; тип двигуна - дизель; робочий об`єм циліндрів двигуна - 12902смЗ; номер двигуна - н/в; рік виробництва - 2008; модельний рік виготовлення 2008; календарний рік виготовлення - 2008; країна виробництва - Бельгія», фактурна вартість якого - 21700.00 євро; задекларована за МД країна походження - Європейський союз; код згідно УКТ ЗЕД - 8702 10 19 90.
Для підтвердження преференційного походження товарів при митному оформленні вказаних вище транспортних засобів за МД UA101070/2018/042379 від 13.11.2018; UA101070/2019/023798 від19.04.2019; UA101070/2018/044402 від 26.11.2018; UA101070/2018/044933 від29.11.2018; UA101070/2018/044934 від 29.11.2018; UA101070/2018/047437 від14.12.2018; UA101070/2018/047438 від 14.12.2018; UA101070/2019/013764 від25.02.2019; UA101070/2019/013991 від 26.02.2019; UA101070/2019/013992 від 26.02.2019; UA101070/2019/016036від 12.03.2019 у кожному випадку ТОВ «ТРИМАКС-АВТО» надавались сертифікати з перевезення товару EUR.1 від 20.11.2018 PL/MF/AN0171231, від 27.11.2018 PL/MF/AN0171774 та PL/MF/AN0171775, від 03.12.2018 PL/MF/AN0171805 та PL/MF/AN0171806, від 21.02.2019 PL/MF/AN0172729, PL/MF/AN0172730, PL/MF/AN0172731 та PL/MF/AN0171232, від 02.11.2018 PL/MF/AN0174210, від 11.04.2019 PL/MF/AN0173580, що були видані уповноваженим органом Польщі експортеру, і при митному оформленні товарів за зазначеними вище МД в усіх випадках було застосовано преференційні ставки ввізного мита встановлені для товарів, що походять з країн Європейського Союзу (ЄС).
Житомирською митницею ДФС та Київською митницею Держмитслужби зазначені вище сертифікати з перевезення товару EUR. 1 від 20.11.2018 PL/MF/AN0171231, від 27.11.2018 PL/MF/AN0171774 та PL/MF/AN0171775, від 03.12.2018PL/MF/AN0171805 та PL/MF/AN0171806, від 21.02.2019 PL/MF/ANO 172729, PL/MF/AN0172730, PL/MF/ANO 172731та PL/MF/AN0171232, від 02,11.2018PL/MF/AN0174210, від 11.04.2019 PL/MF/AN0173580 були направлені до Державної фіскальної служби України та Державної митної служби України як уповноважених органів із пропозицією щодо проведення перевірки достовірності та правильності інформації, що міститься в них.
У відповідь на звернення Київської митниці Держмитслужби та Житомирської митниці ДФС Державна митна служба України листами від 21.09.2020 № 15/15-03- 01/7.8/23 та від 09.09.2021 №15/15-03/7.8/3801 надіслала листи - відповіді уповноваженого органу Республіки Польщі від 24.07.2020 № 2601-ІОА.4331.48.2019 та від 08.07.2021 №2601-ІОА.4331.33.2021 про результати перевірки сертифікатів з перевезення товару EUR.1. При цьому, у кожному сертифікаті з перевезення товару EUR.1 від 20.11.2018 PL/MF/AN0171231, від 27.11.2018 PL/MF/AN0171774 та PL/MF/AN0171775, від 03.12.2018 PL/MF/AN0171805 та PL/MF/AN0171806, від 21.02.2019 PL/MF/AN0172729, PL/MF/AN0172730, PL/MF/AN0172731 та PL/MF/AN0171232, від 02.11.2018 /MF/AN0174210, від 11.04.2019 PL/MF/AN0173580 в графі 14 «Результат перевірки» зроблено відмітку про те, що виконана перевірка довела, що сертифікат не відповідає вимогам щодо достовірності й правильності, а саме проставлено відмітку у нижній комірці гр.14 сертифікатів, а також офіційний переклад.
Таким чином, суд врахувавши листи-відповіді уповноваженого органу Польщі разом із офіційним перекладом, вони засвідчують той факт, що застосовані позивачем при митному оформленні товарів за митними деклараціями від 13.11.2018 №UA101070/2018/042379, від 26.11.2018№UA101070/2018/044402, від 29.11.2018 №UA101070/2018/044933, від 29.11.2018 №UA101070/2018/044934, від 14.12.2018 №UA101070/2018/047437, від 14.12.2018 №UA101070/2018/047438, від 25.02.2019 №UA101070/2019/013764, від 26.02.2019, №UA101070/2019/013991, від 26.02.2019 №UA101070/2019/013992, від 12.03.2019№UA101070/2019/016036 та від 19.04.2019 №UA101070/2019/023798 пільги зі сплати ввізного мита за кодом 410 - «Товари, що ввозяться в Україну та походять з країн ЄС», які передбачені Угодою про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, ратифікованої Законом України від 16.09.2014 №1678-УП (щодо митних оформлень, які здійснювались до 01.01.2019) та Регіональною конвенцією про пан-євро- середземноморські преференційні правила походження (щодо митних оформлень, які здійснювались з 01.01.2019) були застосовані неправомірно.
Зміст письмових пояснень, що подавались позивачем під час судового розгляду, не дає підстав вважати, що він спростував, що у відповідних листах з додатками, інформація з яких лягла в основу висновків Відповідача, наведені дані саме щодо товару, який він задекларував у митних деклараціях як такий, що придбаний у відповідних суб`єктів господарювання нерезидентів.
Позивачем не наведено обґрунтованих та підтверджених належними доказами про те, що інформація, зазначена у відповідних листах щодо результатів перевірок сертифікатів з перевезення (походження) товару форми ЕUR.1, що надавались Позивачем в тому числі для митного оформлення товарів, є недостовірною, або такою, що сформована відповідними органами з порушенням вимог законодавства.
А відтак, подання позивачем при митному оформленні товарів достатнього обсягу документів на підтвердження походження товарів із країн ЄС є достатньою підставою не враховувати інформації, зазначеної у листах, для цілей порушення Позивачем митних правил. Згідно з частиною першою статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Зміст встановлених судом обставин, дає підстав вважати, що Позивач на доведення своїх вимог щодо протиправності податкових повідомлень-рішень №32/7.19-19, №33/7.19-19, №34/7.19-19 не довів, що висновки, зафіксовані в акті перевірки, є помилковими, а поведінка Відповідача при їх формуванні та ухваленні рішень не відповідала передбаченим частиною другою статті 2 КАС України вимогам, а відтак, у задоволенні позову слід відмовити.
Крім того, стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб.
Решта доводів сторін не спростовують висновків суду у даній справи.
Згідно з статтею 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи викладене, оскільки відповідачем доведено правомірність спірних рішень, суд дійшов висновку, що позов необґрунтований, тому у його задоволенні слід відмовити.
Керуючись статтями 242-246, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,
вирішив:
У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Тримакс-Авто" (вул. Київська, 81, оф. 18,Житомир,10001, РНОКПП 37221171) до Житомирської митниці Державної митної служби України (вул. Перемоги, 25,м. Житомир,Житомирська обл., Житомирський р-н,10003, код ЄДРПОУ 44005610) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень. - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Г.В. Чернова
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.08.2024 |
Оприлюднено | 09.08.2024 |
Номер документу | 120867811 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Чернова Ганна Валеріївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Чернова Ганна Валеріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні