Рішення
від 22.05.2023 по справі 300/2785/22
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"22" травня 2023 р. справа № 300/2785/22

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:

Суддя Остап`юк С.В.,

за участю секретаря Дяків Х.Ю.,

представника позивача, в режимі відеоконференції, Лисенка Ю.М.,

представника відповідача Гавадзина М.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Захід - Агро МХП" до Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №001756/0702 від 03.06.2022, -

ВСТАНОВИВ:

11.07.2022 Товариство з обмеженою відповідальністю "Захід - Агро МХП" (далі - позивач, Товариство) звернулося в суд з адміністративним позовом до Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області (далі - відповідач) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення № 001756/0702 від 03.06.2022.

Суд, ухвалою від 20.07.2021 відкрив провадження в адміністративній справі за цим позовом, призначив справу до розгляду за правилами загального позовного провадження та за наслідками підготовчого засідання, виконавши завдання підготовчого провадження в справі, призначив справу до судового розгляду по суті.

Учасники справи надали суду заяви по суті справи.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач протиправно, в порушення положень Податкового кодексу України, всупереч фактичним обставинам, необґрунтовано за наслідками проведеної перевірки виніс оскаржуване податкове повідомлення-рішення за № 001756/0702 від 03.06.2022 про зменшення Товариству з обмеженою відповідальністю "Захід - Агро МХП" розміру бюджетного відшкодування з податку на додану вартість в розмірі 5 923 606 гривень та застосування штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 1 480 902 гривень. Вважає визначення грошових зобов`язань вказаним податковим повідомленням-рішенням безпідставними, такими, що не відповідають фактичним господарським операціям позивача та такими, що ґрунтуються на помилковому висновку про не нарахування податкових зобов`язань з податку на вартість списаних паливно-мастильних матеріалів, мінеральних добрив та засобів захисту рослин, які використані в операціях, що не є господарською діяльністю, та відображено в податковому обліку списання паливно-мастильних матеріалів, мінеральних добрив та засобів захисту рослин за операціями, які фактично не відбулися, а лише відображені на первинних документах.

Представник позивача, в режимі відеоконференції, позовні вимоги підтримав із вказаних у позовній заяві мотивів.

Представник відповідача в судовому засіданні не визнав заявлених позовних вимог, з мотивів, викладених у відзиві на позовну заяву, що за своїм змістом відображає висновки акта перевірки позивача.

Розглянувши матеріали адміністративної справи, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши докази, суд робить висновок, що адміністративний позов підставний та підлягає до задоволення, виходячи з таких мотивів.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Захід - Агро МХП" є юридичною особою, перебуває на податковому обліку як платник податків за податковим номером ЄДРПОУ 37042858, є платником податку на додану вартість.

Видами економічної діяльності позивача, є 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний); 01.12 Вирощування рису; 01.13 Вирощування овочів і баштанних культур, коренеплодів і бульбоплодів; 01.16 Вирощування прядивних культур; 01.19 Вирощування інших однорічних і дворічних культур; 01.24 Вирощування зерняткових і кісточкових фруктів; 01.41 Розведення великої рогатої худоби молочних порід; 01.42 Розведення іншої великої рогатої худоби та буйволів; 01.50 Змішане сільське господарство; 01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві; 01.62 Допоміжна діяльність у тваринництві; 01.63 Післяурожайна діяльність; 52.10 Складське господарство.

На підставі направлень від 20.01.2022 за № 126, 128 виданих Головним управлінням ДПС в Івано-Франківській області, начальником відділу позапланових перевірок ризикових платників управління податкового аудиту ГУ ДПС в Івано- Франківській області та головним державним інспектором відділу перевірок з питань відшкодування ПДВ управління податкового аудиту ГУ ДПС в Івано-Франківській області згідно із підпунктом 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75, підпункту 78.1.8 пункту 78.1 статті 78, пункту 82.2 статті 82 глави 8 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI, відповідно наказу ГУ ДПС в Івано-Франківській області від 11.01.2022 №27-п проведена позапланова виїзна документальна перевірка товариства з обмеженою відповідальністю "Захід-Агро МХП" щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за листопад 2021 року у податковій декларації з податку на додану вартість від 20.12.2021 №9387875290 (далі - Декларація) з урахуванням уточнюючого розрахунку від 31.12.2021 № 9402804910 від`ємного значення, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету, яке визначене з урахуванням від`ємного значення з податку на додану вартість, задекларованого у попередніх звітних періодах, відповідно до затвердженого плану перевірки, наведеного у додатку 1 до акта перевірки.

Перевірка проводилась в період з 25.01.2022 до 02.02:2022.

За результатами перевірки складено акт «Про результати документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ «Захід-Агро МХП», код ЄДРПОУ 37042858, щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за листопад 2021 року від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету, яке визначене з урахуванням від`ємного значення з податку на додану вартість, задекларованого у попередніх звітних періодах» за № 681/09-19-07-02/37042858 від 09.02.2022 (том І, а. с. 42 - 61).

Перевіркою дотримання податкового законодавства при декларуванні за листопад 2021 року у декларації бюджетного відшкодування з ПДВ, яке визначено з урахуванням від`ємного значення з ПДВ, задекларованого у попередніх звітних періодах встановлено порушення платником податків:

підпункту 14.1.36 пункту 14.1 ст.14, пункту 189.1 ст.189, пункту 198.3, пункту 198.5 статті 198 Податкового кодексу України, оскільки ним завищено суму від`ємного значення, яка підлягає бюджетному відшкодуванню на 5 923 606 гривень, в тому числі за листопад 2021 року - 5 923 606 гривень;

пунктів 200.1, 200.4, 200.14 статті 200 Податкового кодексу України, вимоги Наказу Міністерства фінансів України від 28.01.2016 за № 21 щодо Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість від 01.07.2016, в результаті чого в ТОВ «Захід-Агро МХП» відсутнє право на отримання бюджетного відшкодування за листопад 2021 року (з врахуванням порушень, описаних вище в даному акті) в сумі 14 254 193 гривень.

Висновки перевірки ґрунтуються на тому, що позивач не нарахував відповідно до пункту 198.5 статті 198 Податкового кодексу України податкові зобов`язання на суму пального, списання якого не підтверджене первинними документами за листопад 2021 року в сумі 2 659 931 гривень. За даними бухгалтерського обліку (оборотно-сальдова відомість по рах.20.8 «Мінеральні добрива та засоби захисту рослин (ЗЗР)»), позивач провів списання мінеральних добрив на суму 14 232 345 гривень та засобів захисту рослин на суму 1 957 575 гривень, використання яких не підтверджено первинними документами, а саме: відсутні відомості про посівні площі сільськогосподарських культур, розроблені та затверджені норми списання мінеральних добрив, засобів захисту рослин, документи щодо необхідності їх внесення в певних кількостях, документів щодо їх внутрішнього переміщення, передачі матеріально-відповідальним особам та інші документи щодо використання засобів захисту рослин та міндобрив матеріалів у господарській діяльності, а зазначені витрати мінеральних, органічних добрив та засобів хімічного захисту рослин не належать до господарської діяльності підприємства.

Відповідач, згідно з підпунктом 54.3.2 пункту 54.3 статті 54, пункту 58.1 статті 58, пункту 200.14 статті 200 Податкового кодексу України та на підставі акта перевірки № 681/09-19-07-02/37042858 від 09.02.2022, за порушення підпункту 14.1.36 пункту 14.1 статті 44, пункту 189.1 статті 189, пункту 198.3, пункту 198.5 статті 198 Податкового кодексу України, оскільки позивачем завищено суму від`ємного значення, яка підлягає бюджетному відшкодуванню на 5 923 606 гривень, прийняв оскаржуване податкове повідомлення-рішення за № 001756/0702 від 03.06.2022 про зменшення Товариству з обмеженою відповідальністю "Захід - Агро МХП" розміру бюджетного відшкодування з податку на додану вартість в розмірі 5 923 606 гривень та застосування штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 1 480 902 гривень.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склались між сторонами, суд зазначає, що вирішуючи відповідно до статті 244 Кодексу адміністративного судочинства України питання про те, яку правову норму слід застосувати до спірних правовідносин, суд виходить з положень нормативних актів в редакціях, що діяли на момент виникнення цих правовідносин та зазначає зміст норм права відповідно до них.

Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Відповідно до підпункту 14.1.36 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України господарська діяльність - діяльність особи, що пов`язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.

Згідно з пунктом 44.1 статті 44 Податкового кодексу України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платників податку на додану вартість визначає стаття 180 Податкового кодексу України, зокрема, серед інших, є будь-яка особа, яка провадить або планує провадити господарську діяльність і реєструється за своїм добровільним рішенням як платник податку у порядку, визначеному статтею 183 цього розділу.

Відповідно до підпунктів «а», «б» пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування є операції платників податку з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Згідно з пунктом 189.1 статті 189 Податкового кодексу України у разі здійснення операцій відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу база оподаткування за необоротними активами визначається виходячи з балансової (залишкової) вартості, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів - виходячи із звичайної ціни), а за товарами/послугами - виходячи з вартості їх придбання.

Відповідно до пункту 198.3 статті 198 даного Кодексу податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з: придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи); ввезенням товарів та/або необоротних активів на митну територію України.

Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.

Згідно з пунктом 198.5 статті 198 цього ж Кодексу платник податку зобов`язаний нарахувати податкові зобов`язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 цього Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних в терміни, встановлені цим Кодексом для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами, придбаними/виготовленими з податком на додану вартість (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися:

а) в операціях, що не є об`єктом оподаткування відповідно до статті 196 цього Кодексу (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 196.1.7 пункту 196.1 статті 196 цього Кодексу) або місце постачання яких розташоване за межами митної території України;

б) в операціях, звільнених від оподаткування відповідно до статті 197, підрозділу 2 розділу XX цього Кодексу, міжнародних договорів (угод) (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 197.1.28 пункту 197.1 статті 197 цього Кодексу та операцій, передбачених пунктом 197.11 статті 197 цього Кодексу);

в) в операціях, що здійснюються платником податку в межах балансу платника податку, у тому числі передача для невиробничого використання, переведення виробничих необоротних активів до складу невиробничих необоротних активів;

г) в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку (крім випадків, передбачених пунктом 189.9 статті 189 цього Кодексу).

У разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи в подальшому починають використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності, у тому числі переведення невиробничих необоротних активів до складу виробничих необоротних активів, платник податку може зменшити суму податкових зобов`язань, що були нараховані відповідно до цього пункту, на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, зазначеної в абзаці першому цього пункту, зареєстрованого в Єдиному реєстрі податкових накладних.

З метою застосування цього пункту податкові зобов`язання визначаються по товарах/послугах, необоротних активах: придбаних для використання в неоподатковуваних операціях - на дату їх придбання; придбаних для використання в оподатковуваних операціях, які починають використовуватися в неоподатковуваних операціях, - на дату початку їх фактичного використання, визначену в первинних документах, складених відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні.

У разі якщо на момент перевірки платника податку контролюючим органом в акті вибіркової (часткової) інвентаризації, проведеної платником податку на вимогу такого органу, виявлено нестачу придбаних таким платником товарів (крім випадку, якщо така нестача обумовлена знищенням внаслідок дії обставин непереборної сили, що підтверджується відповідно до законодавства), для цілей розділу V цього Кодексу такі товари вважаються використаними платником податку в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку.

Порядок визначення суми податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або відшкодуванню з Державного бюджету України (бюджетному відшкодуванню), та строки проведення розрахунків визначає стаття 200 Податкового кодексу України.

Згідно пункту 200.1 статті 200 Податкового кодексу України сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.

Відповідно до пункту 200.4 статті 200 Податкового кодексу України при від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума:

а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу -

б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету.

Не підлягає бюджетному відшкодуванню сума від`ємного значення, до розрахунку якої включено суми податку, сплачені отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам товарів/послуг, які використані або будуть використані в операціях з першого постачання житла (об`єктів житлової нерухомості), неподільного житлового об`єкта незавершеного будівництва/майбутнього об`єкта житлової нерухомості. Суми такого від`ємного значення зараховуються до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду до її повного погашення податковими зобов`язаннями;

Відповідно до підпункту "б" пункту 200.4 статті 200 Податкового кодексу України та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.

Досліджуючи фактичні обставини справи суд встановив, що здійснюючи свою господарську діяльність, позивачем у 2021 році використовувались земельні ділянки сільськогосподарського призначення на яких Товариство здійснювало вирощування сільськогосподарської продукції, а саме зернових культур насіння олійних культур в межах здійснення основного виду діяльності КВЕД: 01.11 - здійснено посів земельних ділянок сільськогосподарського призначення:

Стрийський район - пшениця озима на 390 га та соя на 524,40 га, що підтверджується звітом про посівні площі сільськогосподарських культур за формою 4-сг, реєстраційний № 9001333488 від 02.06.2021 року. За результатами збору врожаю Товариством зібрано пшениці озимої 16 494,14 центнерів, сої 13 949,04 центнерів, що підтверджується звітом про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду за формою 29-сг, реєстраційний № 9003587795 від 28.12.2021;

Дрогобицький район - пшениця озима на 97,10 га, кукурудза на 17 69,70 га, соя 1 900,25 га, ріпак озимий 554,50 га, що підтверджується звітом про посівні площі сільськогосподарських культур за формою 4-сг, реєстраційний № 9001492453 від 15.06.2021. За результатами збору врожаю позивачем зібрано пшениці озимої 5 109,52 центнерів, кукурудзи 155 514,14 центнерів, сої 50446,65 центнерів, ріпака озимого 20 424,20 центнерів, що підтверджується звітом про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду за формою 29-сг, реєстраційний № 9003587799 від 28.12.2021;

Буський район - соя на 1 289 га, ріпак озимий на 803,90 га. що підтверджується звітом про посівні площі сільськогосподарських культур за формою 4-сг, реєстраційний № 9001489295 від 14.06.2021. За результатами збору врожаю Товариством зібрано сої 36 472,69 центнерів, ріпак озимий 25 644,41 центнерів, що підтверджується звітом про площі за валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду за формою 29-сг, реєстраційний № 9003587797 від 28.12.2021;

Золочівський район - пшениця озима на 1 122,30 га, ячмінь ярий на 41,20 га, соя на 2215,70 га, ріпак озимий на 858 га, що підтверджується звітом про посівні площі сільськогосподарських культур за формою 4-сг, реєстраційний № 9001489294 від 14.06.2021. За результатами збору врожаю Товариством зібрано пшениці озимої 55 464,19 центнерів, ячмінь ярий 1 376,49 центнерів, сої 58 937,62 центнерів, ріпак озимий 22 328,99 центнерів, що підтверджується звітом про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду за формою 29-сг, реєстраційний № 9003587793 від 28.12.2021;

Жовківський район - кукурудза на 2 448,15 га, що підтверджується звітом про посівні площі сільськогосподарських культур за формою 4-сг, реєстраційний № 9001473778 від 09.06.2021. За результатами збору врожаю позивачем зібрано кукурудзи 217 819,16 центнерів, що підтверджується звітом про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду за формою 29-сг, реєстраційний № 9003587798 від 28.12.2021;

Бережанський район - пшениця озима на 1 406,90 га, ячмінь ярий на 329,40 га, ріпак озимий на 1 287,20 га, соняшник на 1 049,90 га, що підтверджується звітом про посівні площі сільськогосподарських культур за формою 4-сг, реєстраційний № 9001349151 від 03.06.2021. За результатами збору врожаю Товариством зібрано пшениці озимої 81 098,49 центнерів, ячмінь ярий 16 059,58 центнерів, ріпак озимий 35 453,20 центнерів, соняшник 22 984,80 центнерів, що підтверджується звітом про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду за формою 29-сг, реєстраційний № 9003587792 від 28.12.2021 ;

Рогатинський район - пшениця озима на 743,90 га, кукурудза на 4 545 га, ячмінь ярий на 505,10 га, ріпак озимий на 1 205 га, соняшник на 1 614.10 га, що підтверджується звітом про посівні площі сільськогосподарських культур за формою 4-сг, реєстраційний № 37042858 від 02.06.2021. За результатами збору врожаю позивачем зібрано пшениці озимої 47 715.45 центнерів, ячмінь ярий 25 302,61 центнерів, кукурудзи 469 378,40 центнерів, ріпак озимий 42 346,80 центнерів, соняшник 41 115,40 центнерів, що підтверджується звітом про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду за формою 29-сг, реєстраційний № 9003587789 від 28.12.2021;

Яворівський район - пшениця озима на 466,30 га, кукурудза на 751,10 га, ріпак озимий на 326 га, що підтверджується звітом про посівні площі сільськогосподарських культур за формою 4-сг, реєстраційний № 9001333492 від 02.06.2021. За результатами збору врожаю Товариством зібрано пшениці озимої 25 074,43 центнерів, кукурудзи 72 806,39 центнерів, ріпак озимий 9 859,40 центнерів, що підтверджується звітом про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду за формою 29-сг, реєстраційний № 9003587796 від 28.12.2021;

Самбрівський район - пшениця озима на 898,90 га, кукурудза на 2 506,86 га, ячмінь ярий на 724,40 га, соя на 1 702,20 га, ріпак озимий на 344 га, що підтверджується звітом про посівні площі сільськогосподарських культур за формою 4-сг, реєстраційний № 9001333494 від 02.06.2021. За результатами збору врожаю позивачем зібрано пшениці озимої 57 287, 43 центнерів, ячмінь ярий 35 261,42 центнерів, кукурудзи 229 839,30 центнерів, сої 40 980.80 центнерів, ріпак озимий 11 336,20 центнерів, що підтверджується звітом про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду за формою 29-сг, реєстраційний № 9003587790 від 28.12.2021;

Пустомитівський район - ячмінь ярий на 15,80 га, ріпак озимий на 376 га, що підтверджується звітом про посівні площі сільськогосподарських культур за формою 4-сг, реєстраційний № 0001333495 від 02.06.2021. За результатами збору врожаю Товариством зібрано ячмінь ярий 653,20 центнерів, ріпак озимий 13 828,40 центнерів, що підтверджується звітом про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду за формою 29-сг, реєстраційний № 9003587794 від 28.12.2021;

Перемишлянський район - пшениця озима на 323,80 га, ячмінь ярий на 1 046,60 га, що підтверджується звітом про посівні площі сільськогосподарських культур за формою 4-сг, реєстраційний № 90013333497 від 02.06.2021. За результатами збору врожаю Товариством зібрано пшениці озимої 67 342,01 центнерів, ячмінь ярий 48 308,96 центнерів, що підтверджується звітом про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду за формою 29-сг, реєстраційний № 9003587787 від 28.12.2021;

Городоцький район - пшениця озима на 139,80 га, кукурудза на 814,60 га, ячмінь ярий на 764,20 га ріпак озимий на 1 282,15 га, що підтверджується звітом про посівні площі сільськогосподарських культур за формою 4-сг, реєстраційний № 9001333500 від 02.06.2021. За результатами збору врожаю Товариством зібрано пшениці озимої 7 716,96 центнерів, ячмінь ярий 32 188,99 центнерів, кукурудзи 77 061,24 центнерів, ріпак озимий 41 469.40 центнерів, що підтверджується звітом про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду за формою 29-сг, реєстраційний № 9004246978 від 28.12.2021.

Згідно висновків акта перевірки, при здійсненні господарської діяльності позивачем проведено списання паливно-мастильних матеріалів (дизельного палива - 620 587 л) на суму 13 299 655 гривень без підтвердження використання списаного дизельного палива.

Щодо цих обставин суд встановив, що списання дизельного палива позивачем відображено в бухгалтерському обліку в оборотно-сальдовій відомості рахунку 20.3 «Паливо», що не заперечується відповідачем (ст. 8 акту перевірки).

Використання списаного дизельного палива безпосередньо у власній господарській діяльності підтверджується: подорожніми листами тракторів за листопад 2021 року, державні номера: НОМЕР_5, НОМЕР_6, НОМЕР_7, НОМЕР_8, НОМЕР_9, НОМЕР_10, НОМЕР_11, НОМЕР_12, НОМЕР_13, НОМЕР_14, НОМЕР_15, НОМЕР_16, НОМЕР_17, НОМЕР_18, НОМЕР_19, НОМЕР_13, НОМЕР_20, НОМЕР_21, НОМЕР_22, НОМЕР_23, НОМЕР_24, НОМЕР_25, НОМЕР_26, НОМЕР_27, НОМЕР_28, НОМЕР_29, НОМЕР_30, НОМЕР_31, НОМЕР_24, НОМЕР_32, НОМЕР_33, НОМЕР_34, НОМЕР_35, НОМЕР_36, НОМЕР_37, подорожніми листами вантажних автомобілів за листопад 2021 року, державні номерні знаки: НОМЕР_38, НОМЕР_39 , НОМЕР_2 , НОМЕР_3 , НОМЕР_4 .

Переміщення дизельного палива (заправка) підтверджується журналами обліку надходження нафти і нафтопродуктів за листопад 2021 року, що містяться в матеріалах справи.

Крім того, згідно висновків акта перевірки, при здійсненні господарської діяльності позивачем проведено списання мінеральних добрив на суму 14 232 345 гривень та засобів захисту рослин на суму 1 957 575 гривень без підтвердження використання списаних мінеральних добрив та засобів захисту рослин безпосередньо у господарській діяльності.

Що цих обставин, суд встановив, що списання позивачем мінеральних добрив відображено в бухгалтерському обліку в оборотно-сальдовій відомості рахунку 20.8 «Мінеральні добрива та засоби захисту рослин (ЗЗР)», що не заперечується відповідачем (ст. акту перевірки).

Використання списаних мінеральних добрив та засобів захисту рослин безпосередньо у власній господарській діяльності підтверджується відповідними розпорядженнями № 237/08 від 02.08.2021, №236/08 від 02.08.2021, №263/09 від 01.09.2021, №245/08 від 16.08.2021, №235/08 від 01.08.2021.

Внутрішнє переміщення підтверджується накладними на переміщення в листопаді 2021 року: № 68181, № 67542, № 67693, № 67799, № 68151, № 68154, № 68278, № 68360, № 68274, № 68286, № 68280, № 68370, № 68277, № 68288, №68289, № 68367, № 68460, № 68469, № 68734, № 68966, № 68839, № 68840, № 68968, № 69062, № 69276, № 69388, № 69544, № 69705, № 70001, № 70169, № 70493, № 70710 , № 69702, № 70109, № 70142, № 70259, № 70498, № 70500, № 70616, № 70631, № 70492, № 67539, № 68002, № 68051, № 68137, № 68270, № 68363, № 68371, № 68584, № 68959, № 69547, № 69585, № 68970, № 68714, № 68379, № 68298, № 68147, № 67925, № 67890, № 68038, № 67735, № 67871, № 67548, № 70516, № 70223, № 68708, № 70715, № 70715, № 70715, № 70715, № 70228, № 70228, № 70228, № 70228, № 69992, № 69992, №69992, № 69992.

Списання мінеральних добрив та засобів захисту рослин здійснено на підставі актів (за листопад 2021 року): № РГ200056396, № РГ200056503, № РІ700056504, № РГ200056505, № РГ200056511, № РГ200056596, № РГ200056598, № РГ200056594, № РГ200056641, № РГ200056396, № РГ200056503, № РГ200056504, № РГ00056505, № РГ200056511, № РГ200056596, № РГ200056598, № РГ200056594, № РГ200056641, № РГ200056808, № РГ200056817, № РГ200056832, № РГ200056837, № РГ200056838, № РГ200057088, № РГ200057230, № РГ200057231, № РГ200057579, № РГ200057273, № РГ200057581, № РГ200057582, № РГ200057584, № РГ200057498, № РГ200057499, № РГ200057500, № РГ200057502, № РГ200057377, № РГ200057429, № РГ200057430, № РГ200057458, № РГ200057495, № РГ200057496, № РГ200057762, № РГ200057526, № РГ200056600, № РГ200056848, № РГ200056806, № РГ200056825, № РГ200056878, № РГ200056879, № РГ200057015, № РГ200057016, № РГ200056393, № РГ200056394, № РГ200056499, № РГ200056592, № РГ200056593, № РГ200056538, № РГ200056615, № РГ200056623, № РГ200056640, № РГ200056601, № РГ200056638, № РГ200056639, № РГ200056732, № РГ200056649, № РГ200056731, № РГ200056783, № РГ200056818, № РГ200056819, № РГ200056830, № РГ200056831, № РГ200056988, № РГ200057019, № РГ200057117, № РГ200057131, № РГ200057148, № РГ200057547, № РГ200057549, № РГ200057548, № РГ200057550, № РГ200057551, № РГ200057552, № РГ200057341, № РГ200057595, № РГ200057620, № РГ200057596, № РГ200057643, № РГ200056984, № РГ200056985, № РГ200057017, № РГ200057018, № РГ200057089, № РГ200057090, № РГ200057432, № РГ200057433, № РГ200056386, № РГ200056387, № РГ200056390, № РГ200056391, № РГ200056507, № РГ200056508, № РГ200056595, № РГ200056608, № РГ200056622, № РГ200056785, № РГ200056786, № РГ200056787, № РГ200056788, № РГ200056833, № РГ200056834, № РГ200056835, № РГ200056880, № РГ200056976, № РГ200057017, № РГ200056985, № РГ200056984, № РГ200057018, № РГ200057433, № РГ200057432, № РГ200057090, № РГ200057089, № РГ200057517, № РГ200057504, № РГ200057503, № РГ200057501, № РГ200057459, № PГ200057431, № РГ200057297, № РГ200057378, № РГ200057340, № РГ200057332, № РГ200057331, № РГ200057274, № РГ200057232, № РГ200056882, № РГ200056836, № РГ200056821, № РГ200056820, № РГ200056736, № РГ200056643, № РГ200056642, № РГ200056599, № РГ200056597, № РГ200056518 № РГ200056517, № РГ200056515, № РГ200056514, № РГ200056392, № РГ200057643, № РГ200057596, № РГ200057595, № РІ200057341, № РГ200057541, № РГ200057527.

Про використані добрива та засоби захисту рослин позивачем підтверджено відповідними звітами про використання добрив та пестицидів під урожай 2021 року за формою 9-сг від 05.01.2022 у Жовківському районі № 9003775744, у Бережанському районі № 9003757625, у Яворівському районі № 9003755329, у Стрийському районі № 9003755295, у Самбірському районі № 9003751333, у Пустомитівському районі № 9003751204, у Перемишлянському районі № 9003773565, у Дрогобицькому районі № 9003751082, у Буському районі № 9003750703, у Золочівському районі № 9003767992, у Рогатинському районі № 9003757299 та у Городоцькому районі № 9003767922.

Статтею 1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» визначено, що первинний документ - це документ, який містить відомості про господарську операцію.

Статтею 1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» визначено, що під господарською операцією слід розуміти дію або подію, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства.

Отже, будь-які документи (у тому числі договори, накладні, рахунки тощо) мають силу первинних документів лише в разі фактичного здійснення господарської операції.

Згідно вимог статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це не можливо - безпосередньо після її закінчення.

Враховуючи встановлені фактичні обставини справи, суд зазначає, що вищевказаними первинними документами підтверджено реальність здійснення господарської діяльності у 2021 році з використанням земельних ділянок сільськогосподарського призначення на яких Товариством здійснено посів земельних ділянок сільськогосподарського призначення та вирощування сільськогосподарської продукції, підтверджено переміщення дизельного палива та списання паливно-мастильних матеріалів (дизельного палива - 620 587 л) на суму 13 299 655 гривень, а також підтверджено списання мінеральних добрив на суму 14 232 345 гривень та засобів захисту рослин на суму 1 957 575 гривень у господарській діяльності позивача, а зазначені витрати належать до господарської діяльності позивача.

Встановлені судом обставини спростовують твердження відповідача про не нарахування позивачем відповідно до пункту 198.5 статті 198 Податкового кодексу України податкових зобов`язань на суму пального, списання якого не підтверджене первинними документами за листопад 2021 року в сумі 2 659 931 гривень, проведення позивачем списання мінеральних добрив на суму 14 232 345 гривень та засобів захисту рослин на суму 1 957 575 гривень, використання яких не підтверджено первинними документами.

Як наслідок, суд не встановив завищення позивачем сум від`ємного значення, яка підлягає бюджетному відшкодуванню на 5 923 606 гривень,

Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що відповідач на підставі помилкових висновків протиправно оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням зменшив Товариству з обмеженою відповідальністю "Захід - Агро МХП" розмір бюджетного відшкодування з податку на додану вартість в розмірі 5 923 606 гривень та застосував штрафні (фінансові) санкції в розмірі 1 480 902 гривень.

За таких обставин, є протиправним та підлягає скасуванню податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області за № 001756/0702 від 03.06.2022 про зменшення Товариству з обмеженою відповідальністю "Захід - Агро МХП" розміру бюджетного відшкодування з податку на додану вартість в розмірі 5 923 606 гривень та застосування штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 1 480 902 гривень, а позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають до задоволення в повному обсязі.

Решта доводів учасників справи на спірні правовідносини не впливають та висновків суду по суті спору не змінюють.

При цьому, суд зазначає, що у викладі підстав для прийняття рішення суду необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.

Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів учасників справи та їх відображення у судовому рішенні, суд першої інстанції спирається на висновки, що зробив Європейський суд з прав людини від 18.07.2006р. у справі «Проніна проти України», в якому Європейський суд з прав людини зазначив, що п.1 ст.6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень.

У рішенні Європейського суду з прав людини «Серявін та інші проти України» вказано, що усталеною практикою Європейського суду з прав людини, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v. Spain) від 9 грудня 1994 року, серія A, № 303-A, п. 29).

Тому за наведених вище підстав, якими суд обґрунтував своє рішення, суд не убачає необхідності давати докладну відповідь на інші аргументи, зазначені сторонами, оскільки вони не є визначальними для прийняття рішення у цій справі.

Частина 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України передбачає, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Документально підтвердженими судовими витратами в даній справі є витрати позивача на сплату судового збору в розмірі 24 810 гривень, згідно платіжного доручення за № 3600020001 від 16.06.2022.

Таким чином, враховуючи, що заявлені позовні вимоги підлягають до задоволення, суд робить висновок про стягнення на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судовий збір в розмірі 24 810 гривень.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області (індекс 76018, вулиця Незалежності, 20, місто Івано-Франківськ, код ЄДРПОУ 43968084) за № 001756/0702 від 03.06.2022 про зменшення Товариству з обмеженою відповідальністю "Захід - Агро МХП" (індекс 77000, вулиця Шашкевича, будинок 20, корпус А, місто Рогатин, Івано-Франківська область, код ЄДРПОУ 37042858) розміру бюджетного відшкодування з податку на додану вартість в розмірі 5 923 606 гривень та застосування штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 1 480 902 гривень.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Захід - Агро МХП" (індекс 77000, вулиця Шашкевича, будинок 20, корпус А, місто Рогатин, Івано-Франківська область, код ЄДРПОУ 37042858) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби України в Івано-Франківській області (індекс 76018, вулиця Незалежності, будинок 20, місто Івано-Франківськ, код ЄДРПОУ 43968084) сплачений судовий збір в розмірі 24 810 (двадцять чотири тисячі вісімсот десять) гривень.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Відповідно до статтей 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Восьмого апеляційної адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Суддя Остап`юк С.В.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.05.2023
Оприлюднено09.08.2024
Номер документу120868099
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —300/2785/22

Постанова від 31.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 30.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 26.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 26.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Рішення від 22.05.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Остап'юк С.В.

Рішення від 22.05.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Остап'юк С.В.

Ухвала від 01.08.2022

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Остап'юк С.В.

Ухвала від 17.07.2022

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Остап'юк С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні