Справа № 420/15532/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 серпня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд під головуванням судді Андрухіва В.В., розглянувши в порядку загального позовного провадження у письмовому провадженні справу за позовною заявою Управління житлово-комунального господарства Ізмаїльської міської ради Ізмаїльського району Одеської області до Західного офісу Держаудитслужби про визнання протиправним та скасування висновку,
ВСТАНОВИВ:
Управління житлово-комунального господарства Ізмаїльської міської ради Ізмаїльського району Одеської області звернулося до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Західного офісу Держаудитслужби про визнання протиправним та скасування висновку про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2024-02-07-013346-a від 08 травня 2024 року Західного офісу Держаудитслужби.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідно до наказу №83 від 19.04.2024 «Про початок моніторингу процедур закупівель» Західного офісу Держаудитслужби розпочато моніторинг процедури закупівлі UA-2024-02-07-013346-a.
24.04.2024 у межах проведення моніторингу процедури закупівлі (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель Prozorro за номером ID: UA-2024-02- 07-013346-a) Управлінню житлово-комунального господарства Ізмаїльської міської ради Ізмаїльського району Одеської області (далі - УЖКГ) було запропоновано надати пояснення із наступних питань: 1. Яким чином та на підставі яких документів Замовником здійснено обґрунтування розміру бюджетного призначення, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість? 2. Надати посилання на сторінку веб-сайту, на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі.
26.04.2024 УЖКГ Ізмаїльської міської ради було завантажено відповідь.
30.04.2024 Західним офісом Держаудитслужби через електрону систему закупівель опубліковано запит Замовнику на пояснення: 1. Чи виконані договірні зобов`язання згідно Договору №126 (надати: акти надання послуг та інші первинні документи, що стосуються виконання договору, а також документи, що підтверджують здійснення оплати). 2. У разі несвоєчасності надання послуг - нараховувалося Замовником штрафні санкції постачальнику передбачені договором?
30.04.2024 УЖКГ надало відповідь, що виконавцем виконано договірні зобов`язання згідно Договору № 126 від 21.02.2024. Станом на 30.04.2024 оплата за договором № 126 складає 2905082,44 грн. Кредиторська заборгованість УЖКГ за договором № 126 станом на 30.04.2024 складає 5770138,22 грн. (фінансові зобов`язання зареєстровано в Державній казначейській службі).
08.05.2024 було опубліковано висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2024-02-07-013346-a. У висновку зазначено, що за результатами аналізу питання розміщення та оприлюднення інформації про закупівлю встановлено порушення вимог пункту 14 Порядку № 1082 та пунктів 3 і 24 Особливостей № 1178. За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; відповідності тендерної документації вимогам Закону та Особливостей № 1178; правильності заповнення документів, що оприлюднюються відповідно до Закону та Особливостей № 1178; розгляду тендерної пропозиції; своєчасності укладення договору про закупівлю та його оприлюднення; відповідності умов укладеного договору вимогам тендерної документації та тендерній пропозиції переможця тендеру, правомірності внесення змін до договору - порушень не встановлено. На вказаний висновок позивачем надані заперечення.
Позивач зазначив, що особливості закупівлі послуг саме з поточного ремонту закріплені абзацом 5 пункту 13 Порядку № 1082, тобто мають свої особливості при визначенні предмета закупівлі та виділені в окрему позицію - послуги з поточного ремонту.
Таким чином, при створенні оголошення на закупівлю поточного ремонту не потрібно розписувати номенклатуру, так як поточний ремонт зазначений в абзаці п`ятому пункту 13, відповідно до якого зазначається код та назва відповідно до Єдиного закупівельного словника, у разі визначення предмета закупівлі - послуга з поточного ремонту або послуга з виконання науково-технічних робіт. Тому абзаци другий - четвертий пункту 13 Порядку при проведені закупівлі - поточний ремонт не застосовуються відповідно до діючого законодавства України.
Отже, позивач вказував, що процедура закупівлі Поточний ремонт (Аварійні, відновні роботи вулиць і доріг комунальної власності (по вул. Княгині Ольги від вул. Комерційна до вул. Володимира Великого (дорога до портових потужностей)) у м. Ізмаїлі Ізмаїльського району Одеської області)) Замовник - Управління житлово-комунального господарства Ізмаїльської міської ради Ізмаїльського району Одеської області, Найменування предмету закупівлі із зазначенням коду ДК 021:2015:45230000-8 - Поточний ремонт (Аварійні, відновні роботи вулиць і доріг комунальної власності (по вул. Княгині Ольги від вул. Комерційна до вул. Володимира Великого (дорога до портових потужностей)) проведена УЖКГ Ізмаїльської міської ради Ізмаїльського району Одеської області з дотримання чинного законодавства.
Ухвалою від 27.05.2024 року прийнято до розгляду вказану позовну заяву та відкрито загальне позовне провадження у справі з призначенням підготовчого засідання.
Ухвалою від 25.06.2024 року закрито підготовче провадження і призначено справу до судового розгляду по суті.
У судове засідання, призначене на 18.07.2024 року о 10 год. 00 хв., сторони не з`явилися, про дату, час і місце розгляду справи були повідомлені належним чином.
28.06.2024 року позивач подав до суду заяву про розгляд справи за відсутності представника УЖКГ Ізмаїльської міської ради Ізмаїльського району Одеської області в порядку письмового провадження.
Відповідач про причини неявки суд не сповістив.
Частиною 9 статті 205 КАС України передбачено, що якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
З урахуванням вищенаведеного, суд дійшов висновку про можливість продовження розгляду справи по суті за відсутності осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, у порядку письмового провадження.
17.06.2024 року до суду надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач вважає позов необґрунтованим та таким, що не підлягає задоволенню. У відзиві на позовну заяву відповідач зазначив таке.
Західним офісом Держаудитслужби на виконання доручення Держаудитслужби України від 17.04.2024 №003100-18/5081-2024, відповідно до наказу від 19.04.2024 № 83, проведено моніторинг закупівлі за ID: UA-2024-02-07-013346-a.
Під час проведення моніторингу за результатами аналізу питання розміщення та оприлюднення інформації про закупівлю встановлено порушення вимог пункту 14 Порядку №1082 та пунктів 3 і 24 Особливостей №1178.
За результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено, що під час унесення інформації щодо предмета закупівлі в оголошення про проведення відкритих торгів не дотримано пункту 14 Порядку № 1082 щодо зазначення коду товару чи послуги, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі.
Відповідно до інформації про предмет закупівлі, оприлюдненої в електронній системі закупівель, Замовник зазначив вид предмету закупівлі: послуги; назва предмета закупівлі: Поточний ремонт (Аварійні, відновні роботи вулиць і доріг комунальної власності (по вул. Княгині Ольги від вул. Комерційна до вул. Володимира Великого (дорога до портових потужностей)) у м. Ізмаїлі Ізмаїльського району Одеської області) ДК 021:2015:45230000-8: Будівництво трубопроводів, ліній зв`язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь.
Водночас, Національний класифікатор України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затверджений наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23.12.2015 № 1749, містить наступні номенклатурні позиції щодо послуги, яка є предметом досліджуваної закупівлі, зокрема: -45233142-6 Ремонт доріг.
Однак, за результатами моніторингу встановлено, що під час розміщення та оприлюднення інформації щодо предмета закупівлі (оголошення про проведення відкритих торгів) Замовником не зазначено коду послуги, визначеної згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі, чим порушено вимоги пункту 14 Порядку №1082 та пунктів 3 і 24 Особливостей №1178.
Згідно з наявною в електронній системі закупівель інформацією Замовником під час моніторингу (07.05.2024) оприлюднено звіт про виконання договору про закупівлю на суму 8675220,66 гривень.
Таким чином, Висновок жодним чином не може вплинути на виконання договору, який вже виконано.
Дослідивши в письмовому провадженні наявні в матеріалах справи докази, суд встановив такі обставини.
Судом встановлено, що 07.02.2024 року Управлінням житлово-комунального господарства Ізмаїльської міської ради Ізмаїльського району Одеської області оголошено на електронному майданчику PROZORRO процедуру відкритих торгів на закупівлю за назвою предмета закупівлі «Поточний ремонт (Аварійні, відновні роботи вулиць і доріг комунальної власності (по вул. Княгині Ольги від вул. Комерційна до вул. Володимира Великого (дорога до портових потужностей)) у м. Ізмаїлі Ізмаїльського району Одеської області)) за кодом ДК 021:2015:45230000-8: Будівництво трубопроводів, ліній зв`язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь з очікуваною вартістю закупівлі 9212275,00 грн.
07.02.2024 року затверджено Тендерну документацію.
Сума тендерного забезпечення складала 488730 грн.
19.04.2024 року відповідно до наказу начальника Західного офісу Держаудитслужби №83 розпочато моніторинг процедур закупівель відповідно до переліку. Підстава для прийняття рішення про початок моніторингу: виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель.
24.04.2024 року у межах проведення моніторингу процедури закупівлі (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель Prozorro за номером ID: UA-2024-02- 07-013346-a) Управлінню житлово-комунального господарства Ізмаїльської міської ради Ізмаїльського району Одеської області (далі УЖКГ) було запропоновано надати пояснення із наступних питань:
1. Яким чином та на підставі яких документів Замовником здійснено обґрунтування розміру бюджетного призначення, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість?
2. Надати посилання на сторінку веб-сайту, на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі.
26.04.2024 УЖКГ Ізмаїльської міської ради було завантажено таку відповідь:
1. Обґрунтування технічних та якісних характеристик, розміру бюджетного призначення предмета закупівлі: Поточний ремонт (Аварійні, відновні роботи вулиць і доріг комунальної власності (по вул. Княгині Ольги від вул. Комерційна до вул. Володимира Великого (дорога до портових потужностей)) у м. Ізмаїлі Ізмаїльського району Одеської області).
Замовник Управління житлово-комунального господарства Ізмаїльської міської ради Ізмаїльського району Одеської області.
Найменування предмету закупівлі із зазначенням коду ДК 021:2015:45230000-8 Будівництво трубопроводів, ліній зв`язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь (Поточний ремонт (Аварійні, відновні роботи вулиць і доріг комунальної власності (по вул. Княгині Ольги від вул. Комерційна до вул. Володимира Великого (дорога до портових потужностей)) у м. Ізмаїлі Ізмаїльського району Одеської області)).
Вид та ідентифікатор процедури закупівлі Відкриті торги (з особливостями) відповідно до норм постанови КМУ від 12.10.2022 № 1178 UA-2024-02-07-013346-a.
Розмір бюджетного призначення 9 212 275.00 грн.
Обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі Послуги повинні бути якісними, надаватись відповідно до встановлених стандартів, норм і правил та Порядку проведення ремонту та утримання об`єктів благоустрою населених пунктів, затвердженого наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 23.09.2003 № 154 (із змінами), Технічних правил ремонту і утриманню вулиць та доріг населених пунктів, затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 14.02.2012 № 54 (із змінами), ДБН В.2.3-5:2018 «Вулиці та дороги населених пунктів», ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво» та іншим встановленим нормативним актам діючого законодавства України. Послуги надаються в межах м. Ізмаїла та включають аварійні, відновні роботи по вул. Княгині Ольги від вул. Комерційна до вул. Володимира Великого. Закупівля проводиться у зв`язку з пошкодженням вулично-шляхової мережі дороги, яка є напрямком руху до портових потужностей.
Технічне завдання розроблено на підставі Протоколу комісії ТЕБ та НС № 8 від 07.02.2024, службової записки управління житлово-комунального господарства Ізмаїльської міської ради Ізмаїльського району Одеської області № 140/03-04 від 07.02.2024 та акту обстеження території комунальної власності міста, складеному спеціалістами УЖКГ ІМР Ізмаїльського району від 07.02.2024 та викладено у додатку 2 до Тендерної документації.
Обґрунтування бюджетного призначення Розмір бюджетного призначення сформований з урахуванням наявної потреби в закупівлі даної послуги та затверджений рішенням Ізмаїльської міської ради Ізмаїльського району Одеської області «Про затвердження переліку об`єктів поточного ремонту на 2024 рік (код бюджету 1216030)».
Очікувана вартість предмета закупівлі визначена:
- за результатом обстежень об`єкту був складений дефектний акт;
- на підставі дефектного акту в програмі АВК було проведено кошторисний розрахунок з орієнтовною вартістю об`єкту, яка визначена згідно методики, прийнятою при засіданні робочої групи УЖКГ ІМР Ізмаїльського району від 11.01.2023 Протокол № 1 (Примірна методика визначення очікуваної вартості предмета закупівлі, затвердженої наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства № 275 від 20.02.2020);
- на підставі збірника «Аналіз поточних цін на ринку будівельних матеріалів, виробів та конструкцій», що поставляється Аналітичним центром «Будівництво-сучасні технології». За результатом вищезазначеного даний об`єкт був затверджений рішенням виконавчого комітету Ізмаїльської міської ради Ізмаїльського району Одеської області від 07.02.2024 № 95 «Про внесення змін до переліку об`єктів поточного ремонту на 2024 рік (код бюджету 1216030)».
2. Сторінка сайту Ізмаїльської міської ради Ізмаїльського району Одеської області: https://izmail-mr.od.gov.ua/obgruntuvannya-tehnichnyh-ta-yakisnyh-harakterystyk-rozmiru byudzhetnogo-pryznachennyapredmeta-zakupivlipotochnyj-remont-avarijni-vidnovni roboty-vulycz-i-dorig-komunalnoyi-vlasnosti-po-vul-knya/.
30.04.2024 Західним офісом Держаудитслужби через електрону систему закупівель опубліковано запит Замовнику на пояснення з таких питань: 1. Чи виконані договірні зобов`язання згідно Договору № 126 (надати: акти надання послуг та інші первинні документи, що стосуються виконання договору, а також документи, що підтверджують здійснення оплати). 2. У разі несвоєчасності надання послуг - нараховувалося Замовником штрафні санкції постачальнику передбачені договором?
30.04.2024 УЖКГ надало відповідь, що виконавцем виконано договірні зобов`язання згідно Договору № 126 від 21.02.2024. Станом на 30.04.2024 оплата за договором № 126 складає 2905082,44 грн. Кредиторська заборгованість УЖКГ ІМР Ізмаїльського району за договором № 126 станом на 30.04.2024 складає 5770138,22 грн. (фінансові зобов`язання зареєстровано в Державній казначейській службі).
08.05.2024 року відповідачем складено висновок про результати моніторингу процедури закупівлі №UA-2024-02-07-013346-а, який затверджений заступником начальника Західного офісу Держаудитслужби (а.с. 15-18).
У даному висновку зазначено, зокрема, таке.
Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 затверджено Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.
За нормою пункту 3 Особливостей №1178 замовники, що зобов`язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Згідно з пунктом 24 Особливостей оголошення про проведення відкритих торгів відповідно до цих особливостей, здійснюється Замовником самостійно та безоплатно через авторизований електронний майданчик в електронній системі закупівель відповідно до Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11 червня 2020 р. № 1082, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01.07.2020 за № 610/34893 (далі Порядок № 1082).
Відповідно до пункту 14 Порядку № 1082 під час унесення інформації щодо предмета закупівлі товарів та послуг в оголошення, оприлюднення яких передбачено Законом, та повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі в окремих електронних полях зазначається інформація, визначена пунктом 12 та абзацами другим-четвертим пункту 13 цього Порядку, та інформація щодо: назви товару чи послуги кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі; коду товару чи послуги, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі.
У висновку вказано, що за результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено, що під час унесення інформації щодо предмета закупівлі в оголошення про проведення відкритих торгів не дотримано пункту 14 Порядку № 1082 щодо зазначення коду товару чи послуги, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі.
Відповідно до інформації про предмет закупівлі, оприлюдненої в електронній системі закупівель, Замовник зазначив вид предмету закупівлі: послуги; назва предмета закупівлі: Поточний ремонт (Аварійні, відновні роботи вулиць і доріг комунальної власності (по вул. Княгині Ольги від вул. Комерційна до вул. Володимира Великого (дорога до портових потужностей)) у м. Ізмаїлі Ізмаїльського району Одеської області) ДК 021:2015:45230000-8: Будівництво трубопроводів, ліній зв`язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь.
Водночас, Національний класифікатор України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затверджений наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23.12.2015 №1749, містить наступні номенклатурні позиції щодо послуги, яка є предметом досліджуваної закупівлі, зокрема: -45233142-6 Ремонт доріг.
За результатами моніторингу встановлено, що під час розміщення та оприлюднення інформації щодо предмета закупівлі (оголошення про проведення відкритих торгів) Замовником не зазначено коду послуги, визначеної згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі, чим порушено вимоги пункту 14 Порядку №1082 та пунктів 3 і 24 Особливостей №1178.
Згідно з наявною в електронній системі закупівель інформацією Замовником під час моніторингу (07.05.2024) оприлюднено звіт про виконання договору про закупівлю на суму 8675220,66 гривень.
У висновку вказано, що за результатами аналізу питання розміщення та оприлюднення інформації про закупівлю встановлено порушення вимог пункту 14 Порядку №1082 та пунктів 3 і 24 Особливостей №1178.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; відповідності тендерної документації вимогам Закону та Особливостей №1178; правильності заповнення документів, що оприлюднюються відповідно до Закону та Особливостей №1178; розгляду тендерної пропозиції; своєчасності укладення договору про закупівлю та його оприлюднення; відповідності умов укладеного договору вимогам тендерної документації та тендерній пропозиції переможця тендеру, правомірності внесення змін до договору порушень не встановлено.
З огляду на встановлення порушень законодавства у сфері закупівель, керуючись статтею 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», Західний офіс Держаудитслужби зобов`язав позивача здійснити заходи (зокрема шляхом проведення роз`яснювальної роботи, економічних навчань, тощо) щодо недопущення в подальшому порушення вимог пункту 14 Порядку №1082 та пунктів 3 і 24 Особливостей №1178 при розміщенні та оприлюдненні інформації про закупівлю.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Закон України Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні від 26.01.1993 №2939-XII визначає правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні.
Відповідно до статті 2 цього Закону, державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі.
Згідно зі ст.5 Закону України Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні, контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України "Про публічні закупівлі", проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування.
Порядок та підстави проведення органом державного фінансового контролю перевірок закупівель встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Перевірка закупівель у замовників проводиться за місцезнаходженням юридичної особи, що перевіряється, чи за місцем розташування об`єкта права власності, щодо якого проводиться перевірка, і полягає у документальному та фактичному аналізі дотримання замовником законодавства про закупівлі. Результати перевірки закупівель викладаються в акті перевірки закупівель.
Постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 р. №43 затверджене Положення про Державну аудиторську службу України, яка є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів та який реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю (надалі Положення №43 у редакції від 12.10.2023, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Згідно пункту 3 Положення №43, основними завданнями Держаудитслужби є:
1) реалізація державної політики у сфері державного фінансового контролю;
2-1) внесення на розгляд Міністра фінансів пропозицій щодо забезпечення формування державної політики у сфері державного фінансового контролю;
3) здійснення державного фінансового контролю, спрямованого на оцінку ефективного, законного, цільового, результативного використання та збереження державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, досягнення економії бюджетних коштів;
4) надання у передбачених законом випадках адміністративних послуг.
Відповідно до пп. 3 Положення №43, Держаудитслужба відповідно до покладених на неї завдань реалізує державний фінансовий контроль через здійснення: державного фінансового аудиту; перевірки закупівель; інспектування (ревізії); моніторингу закупівель;
Держаудитслужба здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку міжрегіональні територіальні органи (п.7 Положення).
Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади, встановлені Законом України Про публічні закупівлі від 25.12.2015 № 922-VIII.
Метою цього Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
За визначенням статті 1 Закону України Про публічні закупівлі, публічна закупівля (далі - закупівля) - придбання замовником товарів, робіт і послуг у порядку, встановленому цим Законом; замовники - суб`єкти, визначені згідно із статтею 2 цього Закону, які здійснюють закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до цього Закону; Уповноважений орган - центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері публічних закупівель; учасник процедури закупівлі/спрощеної закупівлі (далі - учасник) - фізична особа, фізична особа - підприємець чи юридична особа - резидент або нерезидент, у тому числі об`єднання учасників, яка подала тендерну пропозицію/пропозицію або взяла участь у переговорах у разі застосування переговорної процедури закупівлі; переможець процедури закупівлі - учасник, тендерна пропозиція якого відповідає всім критеріям та умовам, що визначені у тендерній документації, і визнана найбільш економічно вигідною, та якому замовник повідомив про намір укласти договір про закупівлю, або учасник, якому замовник повідомив про намір укласти договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі; тендерна документація - документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель; тендерна пропозиція - пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник процедури закупівлі подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації; моніторинг процедури закупівлі - аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.2 Закону України Про публічні закупівлі, до замовників, які здійснюють закупівлі відповідно до цього Закону, належать органи державної влади (орган законодавчої, органи виконавчої, судової влади), та правоохоронні органи держави, органи влади Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, об`єднання територіальних громад.
Згідно з ч. 1, ч.4 ст.7 Закону України Про публічні закупівлі (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), уповноважений орган здійснює регулювання та реалізує державну політику у сфері закупівель у межах повноважень, визначених цим Законом.
Рахункова палата, Антимонопольний комітет України, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, здійснюють контроль у сфері публічних закупівель у межах своїх повноважень, визначених Конституцією та законами України.
Органи, уповноважені здійснювати контроль у сфері закупівель, не мають права втручатися в проведення закупівель.
На час виникнення спірних правовідносин (здійснення моніторингу), порядок здійснення моніторингу публічних закупівель визначений статтею 8 Закону України Про публічні закупівлі (редакція від 01.01.2023).
Зокрема, частиною 1 цієї статті визначено, що моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю).
Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії.
Моніторинг процедури закупівлі не проводиться на відповідність тендерної документації вимогам частини четвертої статті 22 цього Закону.
Відповідно до ч.2 ст.8 Закону України Про публічні закупівлі, рішення про початок моніторингу процедури закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю або його заступник (або уповноважена керівником особа) за наявності однієї або декількох із таких підстав:
1) дані автоматичних індикаторів ризиків;
2) інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель;
3) повідомлення в засобах масової інформації, що містять відомості про наявність ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель;
4) виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель;
5) інформація, отримана від громадських об`єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 7 цього Закону.
Для аналізу даних, що свідчать про ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, може використовуватися:
інформація, оприлюднена в електронній системі закупівель;
інформація, що міститься в єдиних державних реєстрах;
інформація в базах даних, відкритих для доступу центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
Згідно ч.ч. 3-4 ст.8 Закону України Про публічні закупівлі, повідомлення про прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі орган державного фінансового контролю оприлюднює в електронній системі закупівель протягом двох робочих днів з дня прийняття такого рішення із зазначенням унікального номера оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєного електронною системою закупівель, та/або унікального номера повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі, а також опису підстав для здійснення моніторингу процедури закупівлі.
Повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі не зупиняє проведення процедур закупівель, визначених цим Законом.
Строк здійснення моніторингу процедури закупівлі не може перевищувати 15 робочих днів з наступного робочого дня від дати оприлюднення повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі в електронній системі закупівель.
Відповідно до ч.5 ст.8 Закону України Про публічні закупівлі протягом строку проведення моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю, відповідальна за проведення моніторингу процедури закупівель, має право через електронну систему закупівель запитувати у замовника пояснення (інформацію, документи) щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі. Усі такі запити про надання пояснень автоматично оприлюднюються електронною системою закупівель. Замовник протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення запиту про надання пояснень щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі, повинен надати відповідні пояснення (інформацію, документи) через електронну систему закупівель.
Замовник у межах строку здійснення моніторингу процедури закупівлі має право з власної ініціативи надавати пояснення щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі.
Відповідно до ч.6 ст.8 Закону України Про публічні закупівлі за результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.
Як передбачено ч.7 ст.8 Закону України Про публічні закупівлі, у висновку обов`язково зазначаються:
1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо якого здійснювався моніторинг процедури закупівлі;
2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності) та його очікувана вартість;
3) унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі;
4) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі;
5) зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
У висновку може зазначатися додаткова інформація, визначена органом державного фінансового контролю.
Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі не виявлено порушень законодавства у сфері публічних закупівель, у висновку зазначається інформація про відсутність порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
Якщо під час моніторингу, за результатами якого виявлено ознаки порушення законодавства у сфері публічних закупівель, було відмінено тендер чи визнано його таким, що не відбувся, орган державного фінансового контролю зазначає опис порушення без зобов`язання щодо усунення такого порушення.
Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі виявлено ознаки порушення законодавства, вжиття заходів щодо яких не належить до компетенції органу державного фінансового контролю, про це письмово повідомляються відповідні державні органи.
У відповідності з ч.8 ст.8 Закону України Про публічні закупівлі, замовник має право протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення висновку одноразово звернутися до органу державного фінансового контролю за роз`ясненням змісту висновку та його зобов`язань, визначених у висновку.
Протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку замовник оприлюднює через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Згідно з ч.10 ст.8 Закону України Про публічні закупівлі, у разі незгоди замовника з інформацією, викладеною у висновку, він має право оскаржити висновок до суду протягом 10 робочих днів з дня його оприлюднення, про що зазначається в електронній системі закупівель протягом наступного робочого дня з дня оскарження висновку до суду. Замовник зазначає в електронній системі закупівель про відкриття провадження у справі протягом наступного робочого дня з дня отримання інформації про відкриття такого провадження та номер такого провадження.
Вирішуючи питання щодо наявності порушення, наведеного відповідачем у спірному висновку від 08.05.2024, суд зазначає таке.
Відповідно до пункту 12 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 11 червня 2020 року №1082 (далі Порядок №1082), під час розміщення в електронній системі закупівель інформації про предмет закупівлі в окремих полях зазначається інформація щодо:
назви предмета закупівлі (у разі визначення предмета закупівлі - послуга з виконання науково-технічних робіт, у цьому електронному полі зазначається конкретна назва науково-технічної роботи);
коду предмета закупівлі відповідно до класифікаторів або назва згідно з ДСТУ, державних або галузевих будівельних норм, які передбачені для визначення предмета закупівлі відповідно до Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого Уповноваженим органом, та їх назви.
Пунктом 13 Порядку № 1082 передбачено, що крім полів, визначених пунктом 12 цього Порядку, у випадках, зазначених у цьому пункті, додатково в окремих полях заповнюється інформація щодо:
міжнародної непатентованої назви лікарського засобу (далі - МНН), у разі визначення предмета закупівлі - лікарський засіб. Якщо предмет закупівлі містить два та більше лікарських засобів, замовником зазначається МНН кожного лікарського засобу;
коду та назви медичного виробу відповідно до національного класифікатора НК 024:2019 «Класифікатор медичних виробів», затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 05 лютого 2019 року № 159, у разі визначення предмета закупівлі - медичний виріб. Якщо предмет закупівлі містить два та більше медичних виробів, замовником зазначаються код та назва кожного медичного виробу;
коду за показниками третьої - п`ятої цифр Єдиного закупівельного словника, у разі визначення предмета закупівлі - послуга з професійної підготовки або перепідготовки, підвищення кваліфікації для безробітних громадян, що надається за рахунок коштів Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття;
коду за показниками другої - п`ятої цифр Єдиного закупівельного словника, у разі визначення предмета закупівлі - роботи;
коду та назви відповідно до Єдиного закупівельного словника, у разі визначення предмета закупівлі - послуга з поточного ремонту або послуга з виконання науково-технічних робіт.
Відповідно до пункту 14 Порядку №1082 під час унесення інформації щодо предмета закупівлі товарів та послуг в оголошення, оприлюднення яких передбачено Законом, та повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі в окремих електронних полях зазначається інформація, визначена пунктом 12 та абзацами другим-четвертим пункту 13 цього Порядку, та інформація щодо:
назви товару чи послуги кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі;
коду товару чи послуги, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі.
Отже, з системного аналізу наведених вище пунктів 12-14 Порядку № 1082 випливає, що вимоги щодо зазначення в окремих електронних полях інформації щодо: назви товару чи послуги кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі; коду товару чи послуги, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі - є додатковими вимогами до змісту оголошення, оприлюднення яких передбачено Законом, та повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі. Такий висновок суду ґрунтується на тому, що пункт 14 не містить посилань на те, що він застосовується лише до закупівель товарів та послуг, передбачених абзацами другим-четвертим пункту 13 цього Порядку.
Тому суд вважає помилковими доводи позивача про те, що дія пункту 14 Порядку № 1082 не розповсюджується на абзац п`ятий пункту 13, яким передбачена закупівля послуг з поточного ремонту або послуг з виконання науково-технічних робіт.
Відповідно до інформації про предмет закупівлі, оприлюдненої в електронній системі
закупівель, Замовник зазначив вид предмету закупівлі: послуги; назва предмета закупівлі: Поточний ремонт (Аварійні, відновні роботи вулиць і доріг комунальної власності (по вул. Княгині Ольги від вул. Комерційна до вул. Володимира Великого (дорога до портових потужностей)) у м. Ізмаїлі Ізмаїльського району Одеської області) ДК 021:2015:45230000-8: Будівництво трубопроводів, ліній зв`язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь.
Водночас, Національний класифікатор України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затверджений наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23.12.2015 № 1749, містить наступні номенклатурні позиції щодо послуги, яка є предметом досліджуваної закупівлі, зокрема: -45233142-6 Ремонт доріг.
Тому суд погоджується з доводами відповідача про те, що під час розміщення та оприлюднення інформації щодо предмета закупівлі (оголошення про проведення відкритих торгів) Замовником не зазначено коду послуги, визначеної згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі, чим порушено вимоги пункту 14 Порядку №1082.
Тому в частині встановлення відповідачем вказаного порушення висновок є праовмірним.
Щодо порушень позивачем вимог пунктів 3 і 24 Особливостей №1178 суд зазначає таке.
Пунктом 3 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України Про публічні закупівлі, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. №1178 (далі Особливості №1178) встановлено, що замовники, що зобов`язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Пунктом 24 Особливостей № 1178 передбачено, що Замовник самостійно та безоплатно через авторизований електронний майданчик оприлюднює в електронній системі закупівель відповідно до Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11 червня 2020 р. № 1082, та цих особливостей оголошення про проведення відкритих торгів та тендерну документацію не пізніше ніж за сім днів до кінцевого строку подання тендерних пропозицій.
В оскаржуваному висновку відповідачем не наведено жодних обґрунтувань порушення позивачем саме пунктів 3, 24 Особливостей № 1178 та не надано доказів на їх підтвердження.
Отже, висновок відповідача в частині порушення позивачем вимог пунктів 3, 24 Особливостей № 1178 суд вважає безпідставним та необґрунтованим, а тому в цій частині висновок слід визнати протиправним.
Щодо покладених на позивача зобов`язань щодо усунення виявлених порушень суд зазначає таке.
Із встановлених судом обставин вбачається, що суб`єкт владних повноважень, встановивши наявність порушення під час проведення спірної закупівлі, дійшов висновку про застосування до Замовника превентивного заходу - здійснити заходи (зокрема, шляхом проведення роз`яснювальної роботи, економічних навчань, тощо) щодо недопущення в подальшому порушення вимог пункту 14 Порядку №1082 та пунктів 3 і 24 Особливостей №1178 при розміщенні та оприлюдненні інформації про закупівлю, який не вимагає розірвання договірних відносин. Однак така вимога відповідача була скерована на дотримання в подальшому вказаних правових норм під час проведення закупівель.
Тому висновок відповідача в частині вказаного зобов`язання (п.3) є законним та обґрунтованим.
При цьому, відповідно до приписів ч.5 ст.242 КАС України суд враховує правові висновки Верховного Суду у постанові від 30.03.2023 року по справі № 420/11945/21 (п.79-80 постанови), правовідносини в якій є подібними до спірних правовідносин в частині покладених органом Держаудитслужби на позивача зобов`язань.
За викладених обставин, враховуючи наявність порушення позивачем вимог пункту 14 Порядку №1082, на усунення якого в цілому цей висновок і спрямований, суд вважає, що підстави для скасування висновку відповідача від 08 травня 2024 року відсутні, тому вимога позивача про його скасування задоволенню не підлягає.
Згідно з ч.ч. 1, 2 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ч.1 ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
З огляду на зазначене, позов Управління житлово-комунального господарства Ізмаїльської міської ради Ізмаїльського району Одеської області підлягає частковому задоволенню.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, згідно ч.3 ст.139 КАС України, суд розподіляє між сторонами судові витрати пропорційно до задоволених позовних вимог та стягує за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача судовий збір у розмірі 1514 грн (3028 грн / 2 = 1514 грн).
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 5-6, 9, 72, 77, 90, 139, 241-246, 293 України, суд,
ВИРІШИВ:
Позов Управління житлово-комунального господарства Ізмаїльської міської ради Ізмаїльського району Одеської області (адреса: вул. Соборна, буд. 31, м. Ізмаїл, Одеська область, 68600, код ЄДРПОУ 03363772) до Західного офісу Держаудитслужби (адреса: вул. Костюшка, 8, м. Львів, 79000, код ЄДРПОУ 40479801) задовольнити частково.
Визнати протиправним висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2024-02-07-013346-a від 08 травня 2024 року Західного офісу Держаудитслужби в частині встановлення порушення вимог пунктів 3, 24 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених Постановою КМ України від 12.10.2022 року № 1178.
У решті позову - відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Західного офісу Держаудитслужби (адреса: вул. Костюшка, 8, м. Львів, 79000, код ЄДРПОУ 40479801) на користь Управління житлово-комунального господарства Ізмаїльської міської ради Ізмаїльського району Одеської області (адреса: вул. Соборна, буд. 31, м. Ізмаїл, Одеська область, 68600, код ЄДРПОУ 03363772) судові витрати у розмірі 1514 грн. (одна тисяча п`ятсот чотирнадцять гривень).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до П`ятого апеляційного адміністративного суду.
Суддя В.В. Андрухів
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.08.2024 |
Оприлюднено | 09.08.2024 |
Номер документу | 120868885 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Андрухів В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні