УХВАЛА
07 серпня 2024 року
м. Київ
справа №816/1901/17
адміністративне провадження №К/9901/29247/18
Верховний Суд у складі судді-доповідача Касаційного адміністративного суду Білоуса О.В., провівши підготовчі дії до касаційного розгляду справи за позовом Селянського (фермерського) господарства "Доля" до Головного управління ДФС у Полтавській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
УСТАНОВИВ:
Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Пасічник С.С., Васильєвої І.А., Юрченко В.П. від 5 квітня 2018 року відкрито касаційне провадження за скаргою Головного управління ДФС у Полтавській області на постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 11 грудня 2017 року та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 22 січня 2018 року у справі за позовом Селянського (фермерського) господарства "Доля" до Головного управління ДФС у Полтавській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень.
Згідно Протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 2 липня 2024 року передано для розгляду касаційної скарги колегії суддів Касаційного адміністративного суду у складі Білоуса О.В. (суддя-доповідач), Блажівської Н.Є., Желтобрюх І.Л.
Ухвалою Верховного Суду від 8 липня 2024 року прийнято до провадження судді Білоуса О.В. справу за позовом Селянського (фермерського) господарства "Доля" до Головного управління ДФС у Полтавській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень.
Відповідно до пунктів 1, 2, 5 частини першої статті 340 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суддя-доповідач в порядку підготовки справи до касаційного розгляду: з`ясовує склад учасників справи; вирішує письмово заявлені клопотання учасників справи; вирішує інші питання, необхідні для касаційного розгляду справи.
З матеріалів справи вбачається, що 15 березня 2021 року до Верховного Суду надійшло клопотання Головного управління ДПС у Полтавській області, як відокремленого підрозділу ДПС про прискорення розгляду справи, в якому останній зокрема просив допустити у цій справі заміну відповідача Головне управління ДФС у Полтавській області на правонаступника Головне управління ДПС у Полтавській області, як відокремлений підрозділ ДПС (код ЄДРПОУ 44057192).
В обґрунтування поданого клопотання заявник вказав, що постановою Кабінету Міністрів України від 6 березня 2019 року № 227 «Про затвердження положень про Державну податкову службу України та Державну митну службу України» затверджено, зокрема, положення про Державну податкову службу України.
Так, у відповідності до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2018 року № 1200 "Про утворення Державної податкової служби України та Державної митної служби" утворено Державну податкову службу України та Державну митну службу України, реорганізувавши Державну фіскальну службу шляхом поділу.
На підставі постанови Кабінету Міністрів України від 19 червня 2019 року № 537 "Про утворення територіальних органів Державної податкової служби" утворено, у тому числі, Головне управління ДПС у Полтавській області та, відповідно, реорганізовано Головне управління Державної фіскальної служби у Полтавській області шляхом приєднання до Головного управління ДПС у Полтавській області.
30 вересня 2020 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №893 "Деякі питання територіальних органів Державної податкової служби" (далі - постанова №893), згідно з якою ліквідовано як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної податкової служби за переліком згідно з додатком, зокрема ГУ ДПС у Полтавській області.
Абзацом 4 пункту 2 вказаної постанови встановлено, що права та обов`язки територіальних органів ДПС, що ліквідуються відповідно до пункту 1 цієї постанови, переходять ДПС та її територіальним органам у межах, визначених положеннями про ДПС та її територіальні органи.
У пункті 3 постанови № 893 визначено Державній податковій службі забезпечити утворення територіальних органів ДПС відповідно до статті 21-1 Закону України "Про центральні органи виконавчої влади".
Наказом ДПС від 30 вересня 2020 року № 529 "Про утворення територіальних органів Державної податкової служби" утворено як відокремлені підрозділи ДПС територіальні органи за переліком згідно з додатком, у тому числі ГУ ДПС у Полтавській області.
Відповідно до Наказу ДПС України від 24 грудня 2020 року №755 «Про початок забезпечення здійснення територіальними органами ДПС повноважень та функцій» розпочато з 1січня 2021 року здійснення територіальними органами ДПС, утвореними як її відокремлені підрозділи згідно з наказом ДПС від 30 вересня 2020 року №529 "Про утворення територіальних органів Державної податкової служби", повноважень та функцій територіальних органів ДПС, що ліквідуються відповідно до пункту 1 постанови № 893.
Наказом ДПС від 12 листопада 2020 року № 643 "Про затвердження положень про територіальні органи" затверджено положення про ГУ ДПС у Полтавській області. За змістом пункту 1 цього Положення, вказане головне управління є територіальним органом, утвореним на правах відокремленого підрозділу ДПС. ГУ ДПС у Полтавській області, як відокремлений підрозділ ДПС є правонаступником майна, прав та обов`язків ГУ ДПС у Полтавській області (ЄДРПОУ 43142831).
До вказаного клопотання Головним управлінням ДПС у Полтавській області, як відокремленим підрозділом ДПС додано копію Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, копію Положення про Головне управління ДПС у Полтавській області, затверджене Наказом Державної податкової служби України від 12 листопада 2020 року № 643, копію Наказу Головного управління ДПС у Полтавській області від 4 січня 2021 року №6-о «Про призначення працівників», копію Наказу Державної податкової служби України від 12 лютого 2021 року №205 «Про внесення змін до наказу ДПС від 14.01.2021 №107», копію Наказу Державної податкової служби України від 24 грудня 2020 року №755 «Про початок забезпечення здійснення територіальними органами ДПС повноважень та функцій».
Частиною першою статті 104 Цивільного кодексу України передбачено, що юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.
Згідно частини п`ятої статті 104 Цивільного кодексу України, юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.
Разом з тим, доказів того, що Головне управління ДФС у Полтавській області має статус юридичної особи: припинено, Головним управління ДПС у Полтавській області, як відокремленим підрозділом ДПС, до Верховного Суду не надано.
Водночас згідно роздруківок з Опендатабот та YouControl - сервіс перевірки контрагентів станом на 30 липня 2024 року Головне управління ДФС у Полтавській області (код ЄДРПОУ 39461639) перебуває у стані припинення, що свідчить про те, що процедура припинення зазначеного органу ще не закінчилась, відповідно орган наділений певними повноваженнями, має свої права та обов`язки.
Клопотань від Головного управління ДФС у Полтавській області про заміну сторони (відповідача) у цій справі до Верховного Суду не надходило.
Відповідно до статті 52 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.
Однак податковим органом не надано до суду належних та допустимих доказів щодо вибуття Головного управління ДФС у Полтавській області у цій справі. А інших підстав щодо заміни сторони суд не вбачає.
За наведених обставин вважаю, що на цій стадії судового процесу у задоволенні клопотання про заміну відповідача Головного управління ДФС у Полтавській області на Головне управління ДПС у Полтавській області, як відокремлений підрозділ ДПС (код ЄДРПОУ 44057192), поданого останнім, необхідно відмовити.
Також, з матеріалів справи вбачається, що Головним управлінням ДПС у Полтавській області, як відокремленим підрозділом ДПС до Верховного Суду 2 листопада 2021 року було подано заяву про закриття провадження у справі, а 22 лютого 2022 року - заяву про залишення адміністративного позову без розгляду.
Пунктом 3 частини третьої статті 44 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що учасники справи мають право подавати заяви та клопотання, надавати пояснення суду, наводити свої доводи, міркування щодо питань, які виникають під час судового розгляду, і заперечення проти заяв, клопотань, доводів і міркувань інших осіб.
Відповідно до частини першої статті 166 Кодексу адміністративного судочинства України, при розгляді справи судом учасники справи викладають свої вимоги, заперечення, аргументи, пояснення, міркування тощо щодо процесуальних питань у заявах та клопотаннях, а також запереченнях проти заяв і клопотань.
Згідно з частиною другою статті 167 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо заяву (клопотання, заперечення) подано без додержання вимог частини першої цієї статті і ці недоліки не дають можливості її розглянути, або якщо вона є очевидно безпідставною та необґрунтованою, суд повертає таку заяву (клопотання, заперечення) заявнику без розгляду.
З огляду на неведене, оскільки заяви про закриття провадження у справи та про залишення позову без розгляду, подані до Верховного Суду суб`єктом владних повноважень, який не є стороною у справі, то вони підлягають поверненню заявнику без розгляду.
Пунктом 3 частини першої статті 340 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суддя-доповідач в порядку підготовки справи до касаційного розгляду вирішує питання про можливість попереднього розгляду справи або письмового провадження за наявними у справі матеріалами у суді касаційної інстанції.
Суддя-доповідач згідно зі статтею 340 Кодексу адміністративного судочинства України провів необхідні дії з підготовки справи до касаційного розгляду та дійшов висновку про можливість розгляду справи у попередньому судовому засіданні.
Керуючись статтями 340 та 343 Кодексу адміністративного судочинства України,
УХВАЛИВ:
У задоволенні клопотання Головного управління ДПС у Полтавській області, як відокремленого підрозділу ДПС про заміну відповідача у справі №816/1901/17 відмовити.
Заяви Головного управління ДПС у Полтавській області, як відокремленого підрозділу ДПС про закриття провадження у справи та про залишення позову без розгляду, повернути без розгляду.
Підготовчі дії по справі закінчити.
Справу призначити до розгляду в попередньому судовому засіданні на 8 серпня 2024 року, який відбудеться у Касаційному адміністративному суді у складі Верховного Суду за адресою: м. Київ, вул. Князів Острозьких, 8, корпус 5.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Суддя О.В.Білоус
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 07.08.2024 |
Оприлюднено | 08.08.2024 |
Номер документу | 120873001 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Білоус О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні