Справа № 147/935/24
Провадження № 2/147/314/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 серпня 2024 року с-ще Тростянець
Тростянецький районний суд Вінницької області в складі:
головуючого судді Мудрак А.М.,
з участю секретаря Чудак Г.І.,
розглянувши у відкритому підготовчому засіданні в порядку загального позовного провадження в залі суду цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Ободівської сільської ради Гайсинського району Вінницької області про визнання додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки укладеною,
в с т а н о в и в:
04 липня 2024 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просить внести зміни до договору оренди землі № 67 від 09.03.2017 шляхом визнання додаткової угоди до договору оренди землі № 67 від 09.03.2017 укладеною в наступній редакції:
«Додаткова угода
до Договору оренди землі № 67 від «09» березня 2017 року
с. Ободівка «___ »
Орендодавець, Ободівська сільська рада в особі сільського голови Ременюка Костянтина Васильовича, що діє на підставі Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» з однієї сторони, та орендар ОСОБА_1 , з іншої сторони, які спільно за текстом цієї додаткової угоди іменуються Сторони, а кожна окремо Сторона, відповідно до рішення сесії Ободівської сільської ради скликання від « » 20 року уклали дану додаткову угоду до договору оренди землі № 67 від «09» березня 2017 року (надалі по тексту Договір) про наступне:
Предмет договору
1. Сторони домовились:
1.1 Визнати за договором оренди землі № 67 від «09» березня 2017 року стороною «Орендодавець» Ободівську сільську раду замість Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області;
1.2 Поштові реквізити Орендодавця викласти в наступній редакції:
Ободівська сільська рада
вул. Ватутіна, 8 с. Ободівка Гайсинський район Вінницька область код ЄДРПОУ 04331107
2. Внести зміни до договору оренди землі № 67 від «09» березня 2017 року:
2.1 Пункт 5 викласти в новій редакції:
«Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 0524183900:01:001:0371 на дату укладення договору становить: 161607,32 грн. (сто шістдесят одна тисяча шістсот сім гривень тридцять дві копійки)». В оренду передається земельна ділянка загальною площею 7,5832 га, в тому числі: 7,5832 га - рілля.
2.2 Пункт 9 викласти в новій редакції:
«Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету Ободівської сільської ради, розмір орендної плати за один рік оренди, складає 12 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що є об`єктом оренди, та на день підписання сторонами цього договору оренди землі становить 19392,88 грн. (дев`ятнадцять тисяч триста дев`яносто дві гривні вісімдесят вісім копійок).
3. Продовжити строк дії Договору оренди землі № 67 від «09» березня 2017 року на 7 років з дати його закінчення. Дата закінчення строку дії договору «08» березня 2031 року.
4. Після закінчення строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов`язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк. Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний письмово повідомити про це орендодавця у строк не пізніше, ніж за 30 (тридцять) днів до закінчення строку дії договору оренди землі.
5. Ця додаткова угода є невід`ємною частиною Договору оренди землі №67 від «09» березня 2017 року та набирає чинності з моменту її підписання та її державної реєстрації.
Всі інші умови договору оренди земельної ділянки № 67 від 09 березня 2017 року залишаються без змін.
Сторони стверджують, що на момент підписання угоди на земельну ділянку з кадастровим номером 0524183900:01:001:0371, між ними немає неврегульованих спорів з приводу його виконання, а також будь-яких невиконаних Сторонами зобов`язань.
Додаткова угода укладена у двох примірниках, що мають однакову юридичну силу, одна з яких знаходиться в Орендодавця, друга в Орендаря
Реквізити сторін
Орендодавець
Ободівська сільська рада
(найменування юридичної особи)
Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні»
(що діє на підставі установчого документа (назва, ким і коли затверджений),
Банківські реквізити:
1ВAN: НОМЕР_1 Код платежу 18010900 Орендна плата з
фізичних осіб
Місцезнаходження юридичної особи:
АДРЕСА_1
(індекс, область, район, місто, село, вулиця, номер будинку та квартири)
Код ЄДРПОУ: 04331107
Орендар
ОСОБА_1
паспорт НОМЕР_2 виданий Тростянецьким РВ УМВС України у Вінницькій області
травня 2004 року
Місцезнаходження орендаря:
АДРЕСА_2
(індекс, область, район, місто, село, вулиця, номер будинку та квартири)
РНОКПП: 3197525850
Підписи сторін
Від Орендодавця Від орендаря
Сільський голова
Костянтин РЕМЕНЮК».
В обгрунтування позову покликається на те, що договором оренди землі від 09.03.2017 № 67 (далі договір оренди) ОСОБА_1 прийняв в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Новоободівської сільської ради Тростянецького району.
Відповідно до пунктів 1 та 2 договору оренди в оренду передається земельна ділянка загальною площею 7,5832га, кадастровий номер 0524183900:01:001:0371, яка знаходиться за межами с. Нова Ободівка, цільове призначення 01.02 для ведення фермерського господарства. Згідно з пунктом 5 договору оренди нормативна грошова оцінка земельної ділянки на момент укладення договору становила 210712 грн. 80 коп. Відповідно до пункту 8 договору оренди його укладено на 7 років. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію, дата закінчення терміну договору 08.03.2024. Відповідно до п.9 вказаного договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 8% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки - в сумі 16857 грн. 02 коп. за 1 рік. Право оренди зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 29.03.2017, номер запису в державному реєстрі прав 19699021.
27.05.2021 набрав чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин". Перехід земельних ділянок із державної власності у комунальну власність не є підставою для припинення права оренди та інших речових прав, похідних від права власності, на такі земельні ділянки. Внесення змін до договору оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту із зазначенням нового органу, що здійснює розпорядження такою земельною ділянкою, не вимагається і здійснюється лише за згодою сторін договору. Також підпунктом 20 п. 4 розділу І вищевказаного Закону, внесено зміни до ст. 83 ЗК України, зокрема частину другу цієї статті доповнено пунктом такого змісту: у комунальній власності перебувають землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до закону.
11.01.2021 Ободівською сільською радою проведено державну реєстрацію права власності на зазначену земельну ділянку, номер відомостей про речове право 40120369.
26.01.2024 за вх. № 55 (за 42 дні) до закінчення строку дії договору оренди ОСОБА_1 звернувся до Ободівської сільської ради з клопотанням продовжити дію договору оренди землі та запропонував проект додаткової угоди з відповідними умовами.
Протягом місяця з дня надходження згаданого листа з проєктом додаткової угоди відповідач не заперечив щодо поновлення орендних правовідносин на новий строк. На теперішній час ОСОБА_1 продовжує володіти і користуватись земельною ділянкою, про яку йдеться мова у позові, сплачує орендну плату.
28.06.2024 за вх. № 463 ОСОБА_1 направлено до Ободівської сільської ради лист з проханням повідомити результат розгляду Ободівською сільською радою заяви від 26.01.2024 вх.№ 55 ОСОБА_1 щодо продовження договору оренди. Згідно з наданою Ободівською сільською радою відповіддю вих. № 46 від 02.07.2024 по зверненню ОСОБА_1 підготовлений проєкт рішення «Про продовження терміну дії договору оренди земельної ділянки за межами с. Нова Ободівка кадастровий номер 0524183900:01:001:0371 загальною площею 7,5832га із ОСОБА_1 » та відповідні аналітичні висновки до нього. Станом на даний час вказаний проект рішення не розглянутий на засіданні постійної комісії з питань земельних відносин, навколишнього середовища, екології та благоустрою Ободівської сільської ради, висновків та рекомендацій по вказаному проекту рішення комісією не складено, оскільки члени зазначеної постійної депутатської комісії з невідомих причин проведення засідання комісії ігнорують, в наслідок чого засідання вказаної комісії не проводяться вже протягом тривалого часу. Після розгляду та погодження зазначеною постійною комісією вищевказаний проєкт рішення буде винесений на розгляд засідання найближчої чергової сесії Ободівської сільської ради для прийняття рішення по суті.
Рішення сесії, яким би вирішилось клопотання ОСОБА_1 щодо реалізації права оренди на земельну ділянку не прийнято, в місячний термін, заперечень щодо продовження дії орендних правовідносин з боку орендодавця не надійшло, що дало підстави звернутись за судовим захистом порушеного права орендаря земельної ділянки.
Без укладення додаткової угоди до договору оренди землі завершення процедури поновлення такого договору є неможливим. Така угода має ознаки не тільки зобов`язального, але й речового договору, оскільки засвідчує волю сторін на передання земельної ділянки у тимчасове володіння орендареві на новий строк. Тому зазначена додаткова угода згідно з пунктом 1 частини 1 статті 27 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" є підставою для державної реєстрації права оренди на новий строк. Оскільки в добровільному порядку позивач немає можливості реалізувати своє право, тому змушений звернутись до суду з позовом.
Ухвалою судді Тростянецького районного суду Вінницької області від 09.07.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку загального позовного провадження, призначено підготовче засідання у справі.
19 липня 2024 року від відповідача Ободівської сільської ради Гайсинського району Вінницької області за підписом сільського голови ОСОБА_2 надійшов відзив на позовну заяву, у якому зазначено, що дійсно 26.01.2024 за вх. № 55 ОСОБА_1 звернувся до Ободівської сільської ради з клопотанням продовжити дію договору оренди землі та запропонував проєкт додаткової угоди з відповідними умовами та надавши разом із клопотанням всі необхідні копії документів, які передбачені до положень статті 33 Закону України "Про оренду землі". На підставі вищевказаного, відділом земельних ресурсів, житлово-комунального господарства, комунальної власності, архітектури, будівництва та благоустрою Ободівської сільської ради підготовлений проєкт рішення «Про продовження терміну дії договору оренди земельної ділянки за межами с. Нова Ободівка кадастровий номер 0524183900:01:001:0371 загальною площею 7,5832га із ОСОБА_1 » та відповідні аналітичні висновки до нього.
Відповідно до п.34 ч.1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до виключної компетенції сільських рад на пленарних засіданнях ради віднесено вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Згідно з п.4 ст. 47 Закону України «Про місцеве самоврядування» та п.1 ст. 22 Регламенту Ободівської сільської ради 8 скликання (затвердженого рішенням 2 позачергової сесії Ободівської сільської ради 8 скликання № 11-2/2020) включення питання до проєкту порядку денного та його винесенню на розгляд пленарного засідання ради передує попередній розгляд цього проєкту в постійних комісіях ради, до сфери повноважень яких належать ці питання. Питання, які не були попередньо розглянуті відповідними постійними комісіями ради, до порядку денного не включаються та не розглядаються на сесії.
Станом на даний час вказаний проєкт рішення не розглянутий на засіданні постійної комісії з питань земельних відносин, навколишнього середовища, екології та благоустрою Ободівської сільської ради, висновків та рекомендацій по вказаному проекту рішення комісією не складено, оскільки члени зазначеної постійної депутатської комісії звернення сільського голови ОСОБА_2 щодо необхідності проведення засідання комісії ігнорують, в наслідок чого засідання комісії не проводяться вже протягом тривалого часу. Після розгляду та погодження зазначеною постійною комісією вищевказаний проєкт рішення буде винесений на розгляд засідання найближчої чергової сесії Ободівської сільської ради для прийняття рішення по суті.
Орендар ОСОБА_1 дотримався процедури поновлення договору оренди на новий строк, завчасно (більш як за 1 місяць до закінчення договору) повідомивши Ободівську сільську раду про намір продовжити орендні правовідносини на земельну ділянку з кадастровим номером 0524183900:01:001:0371 і звернувся до ради з проєктом додаткової угоди, де викладені умови продовження договору оренди від 09.03.2017 № 67. Також вищевказана земельна ділянка використовується орендарем ОСОБА_1 за цільовим призначенням та орендна плата за неї сплачується вчасно та в повному обсязі. Враховуючи вищевикладене, Ободівська сільська рада не має заперечень щодо визнання позову ОСОБА_1 про визнання додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки укладеною.
Одночасно з відзивом на позов відповідачем подано заяву про розгляд справи без участі відповідача, оскільки вони не мають заперечень щодо визнання позову ОСОБА_1
22 липня 2024 року позивачем надано до суду відповідь на відзив, в якій зазначено, що враховуючи визнання відповідачем позову він також підтримує свої позові вимоги та просить суд задовольнити позов в повному обсязі.
Позивач ОСОБА_1 в підготовче засідання не з`явився, 07.08.2024 подав до суду заяву про розгляд справи без його участі, позов підтримує повністю, за обставин викладених у заяві, просить задовольнити його, від стягнення понесних ним судових витрат відмовляється.
Представник відповідача у підготовче засідання не з`явився, 06.08.2024 подав до суду заяву про розгляд справи без їх участі, оскільки визнають позов та не мають заперечень щодо його задоволення.
З врахуванням вимог ч.2 ст. 247 ЦПК України у зв`язку з неявкою в судове засідання всіх учасників справи фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.
Відповідно до ч.3, ч.4 ст. 200 ЦПК України за результатами підготовчого провадження суд ухвалює рішення у випадку визнання позову відповідачем. Ухвалення в підготовчому засіданні судового рішення у разі відмови від позову, визнання позову, укладення мирової угоди проводиться в порядку, встановленому статтями 206, 207 цього Кодексу.
Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до ч.1 ст. 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.
Згідно зі ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Правовідносини сторін за договором оренди землі регулюються спеціальним Законом України «Про оренду землі», ЗК України та загальними нормами ЦК України.
Згідно зч.1ст.93ЗК Україниправо орендиземельної ділянки-це заснованена договорістрокове платневолодіння ікористування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Приписами ст. 125 ЗК України унормовано, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Згідно зі ст. 1 Закону України «Про оренду землі» оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відповідно до ст. 6 Закону України «Про оренду землі» орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.
Статтею 13 Закону України «Про оренду землі» встановлено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно з нормами статей 18, 20 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі підлягає державній реєстрації та набирає чинності після його державної реєстрації.
Судом встановлено, що 09 березня 2017 року між Головним управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області та ОСОБА_1 було укладено договір оренди землі №67 (а.с.21-26).
Відповідно до п.1, п.2, п.5, п.8, п.9 договору оренди орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 0524183900:01:001:0371, яка розташована на території Новоободівської сільської ради (за межами населеного пункту) Тростянецького району Вінницької області. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 7,5832 га-рілля. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення договору становить 210712,80 грн. Договір укладено на 7 (сім) років з моменту укладення. Після закінчення строку дії договору орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію. Дата закінчення терміну договору 08.03.2024. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 8% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 16857,02 грн.
26 січня 2024 року до Ободівської сільської ради Гайсинського району Вінницької області ОСОБА_1 подано клопотання, в якому він просить продовжити термін дії договору оренди земельної ділянки №67 від 09.03.2017, кадастровий номер 0524183900:01:001:0371 загальною площею 7,5832 га, яка знаходиться на території Ободівської ОТГ за межами села Нова Ободівка на попередній термін дії договору, а саме 7 років. Також просить змінити розмір орендної плати, збільшивши її до 12% від нормативної грошової оцінки, шляхом укладення додаткової угоди. Також надає проєкт додаткової угоди з додатками (а.с.19).
Відповідно до витягу №НВ-9906319142024 з технічної документації нормативної грошової оцінки земельної ділянки встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 0524183900:01:001:0371 складає 161607,32 грн (а.с.20).
З розрахунку розміру орендної плати вбачається, що 12% становить 19392,88 грн (а.с.19 на звороті).
Позивачем надано суду проєкт додаткової угоди до договору оренди землі №67 від 09.03.2017 (а.с.20,21).
28 червня 2024 року ОСОБА_1 звертався до Ободівської сільської ради із заявою про надання інформації щодо поданого ним клопотання про продовження договору оренди №67 від 09.03.2017, дана заява зареєстрована виконкомом Ободівської сільської ради за №463 від 28.06.2024 (а.с.18).
Відповіддю Ободівською сільської ради Гайсинського району Вінницької області за №46 від 02 липня 2024 року наданою ОСОБА_1 вбачається, що у відповідь на його заяву №463 від 28 червня 2024 року повідомлено про те, що ОСОБА_1 за вх. № 55 від 26.01.2024 подано клопотання про продовження терміну дії договору оренди № 67 від 09.03.2017 земельної ділянки за межами с. Нова Ободівка кадастровий номер 0524183900:01:001:0371 загальною площею 7,5832 га для ведення фермерського господарства (01.02). На підставі вищевказаного, відділом земельних ресурсів, житлово - комунального господарства, комунальної власності, архітектури, будівництва та благоустрою Ободівської сільської ради підготовлений проєкт рішення «Про продовження терміну дії договору оренди земельної ділянки за межами с. Нова Ободівка кадастровий номер 0524183900:01:001:0371 загальною площею 7,5832 га із ОСОБА_1 » та відповідні аналітичні висновки до нього. Відповідно до п.4 ст. 47 Закону України «Про місцеве самоврядування» та п.1 ст. 22 Регламенту Ободівської сільської ради 8 скликання (затвердженого рішенням 2 позачергової сесії Ободівської сільської ради 8 скликання № 11-2/2020) включення питання до проекту порядку денного та його винесенню на розгляд пленарного засідання Ради передує попередній розгляд цього проекту в постійних комісіях Ради, до сфери повноважень яких належать ці питання. Питання, які не були попередньо розглянуті відповідними постійними комісіями Ради, до порядку денного не включаються та не розглядаються на сесії. Станом на даний час вказаний проект рішення не розглянутий на засіданні постійної комісії з питань земельних відносин, навколишнього середовища, екології та благоустрою Ободівської сільської ради, висновків та рекомендацій по вказаному проекту рішення комісією не складено, оскільки члени зазначеної постійної депутатської комісії звернення сільського голови ОСОБА_2 щодо необхідності проведення засідання комісії ігнорують, в наслідок чого засідання комісії не проводяться вже протягом тривалого часу. Враховуючи вищевикладене, після розгляду та погодження зазначеною постійною комісією вищевказаний проект рішення буде винесений на розгляд засідання найближчої чергової сесії Ободівської сільської ради для прийняття рішення по суті.» (а.с.17 на звороті).
Також дійсно Ободівською сільською радою було підготовлено проєкт рішення «Про продовження терміну дії договору оренди земельної ділянки за межами села Нова Ободівка кадастровий номер 0524183900:01:001:0371 загальною площею 7,5832 га із гр. ОСОБА_1 » (а.с.18 на звороті).
Як встановлено судом під час розгляду справи, до вказаного клопотання позивача про продовження дії договору було надано всі передбачувані документи відповідно до ЗК України, Закону України «Про оренду землі», однак відповідач станом на даний час рішення за заявою не прийняв, надав лише лист, в якому зазначив, що проєкт рішення не розглянуто комісією з питань земельних ресурсів, тому після розгляду та погодження зазначеною постійною комісією вищевказаний проект рішення буде винесено на найближчу сесію Ободівської сільської ради.
На виконання вимог ухвали суду від 22 липня 2024 року Ободівською сільською радою Гайсинського району Вінницької області за підписом сільського голови ОСОБА_3 06 серпня 2024 року за вих.№04-06/1206 надано інформацію, про те, що звернень будь-яких інших осіб, окрім ОСОБА_1 із заявами та проханням надати у користування на умовах оренди земельну ділянку кадастровий номер 0524183900:01:001:0371 загальною площею 7,5832 га за період з 01.01.2023 по даний час до Ободівської сільської ради не надходило.
27.05.2021 набрав чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин". Підпунктом 58 пункту 4 розділу І вказаного Закону, внесено зміни до розділу X Перехідні положення ЗК України, зокрема, доповнено пунктом 24, згідно з яким з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель: а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук); б) оборони; в) природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення; г) зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи; ґ) під будівлями, спорудами, іншими об`єктами нерухомого майна державної власності; д) під об`єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та міжгосподарських меліоративних систем державної власності; е) визначених у наданих до набрання чинності цим пунктом дозволах на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, наданих органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, якщо рішення зазначених органів не прийняті.
Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.
Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.
Також підпунктом 20 пункту 4 розділу І вищевказаного Закону внесено зміни до ст. 83 ЗК України, зокрема частину другу цієї статті доповнено пунктом, відповідно до якого у комунальній власності перебувають землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до закону.
Отже позивачем правомірно зазначено у додатковій угоді до договору оренди землі №67 від 09.03.2017 саме Ободівську сільську раду Гайсинського району Вінницької області, як власника та розпорядника земельної ділянки, яка предметом договору, що також підтверджується Витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку (а.с.26 на звороті - 31).
Частиною третьою статті 792 ЦК України встановлено, що відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Земельний кодекс України визначає основні засади регулювання земельних відносин, зокрема, порядок передачі земельних ділянок в оренду (стаття 124). Проте саме Законом України "Про оренду землі" врегульовано відносини, що виникають між власником земельної ділянки та іншими особами у зв`язку з передачею її в користування та володіння, у тому числі конкретизовано та деталізовано особливості та порядок укладення договору оренди землі, його істотні умови, основні права та обов`язки його сторін, порядок зміни, припинення та поновлення такого договору.
16.01.2020 набрав чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству", яким статтю 33 Закону України Про оренду землі", яка регламентувала порядок поновлення договорів оренди, було викладено у новій редакції.
Розділ IX "Перехідні положення" Закону України "Про оренду землі" доповнено абзацами третім і четвертим, відповідно до яких договори оренди земельних ділянок приватної власності, а також земельних ділянок державної або комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, що перебувають у власності орендаря, укладені до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству", у разі їх продовження (укладення на новий строк) мають містити умови, передбачені статтею 33 цього Закону та статтею 126-1 Земельного кодексу України. Правила, визначені статтею 126-1 Земельного кодексу України щодо поновлення договорів оренди землі, поширюються на договори оренди землі, укладені або змінені після набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству", а поновлення договорів оренди землі, укладених до набрання чинності зазначеним Законом, здійснюється на умовах, визначених такими договорами, за правилами, чинними на момент їх укладення.
Отже, поновлення спірного договору оренди землі має здійснюватися на умовах, визначених таким договором, за правилами, чинними на момент його укладення, а саме відповідно до положень статті 33 Закону України "Про оренду землі" (у редакції, чинній на час укладення спірного договору).
Згідно з абзацами першим - третім ст. 33 Закону України "Про оренду землі" після закінчення строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов`язки відповідно до умов договору, має за інших рівних умов переважне право на поновлення договору. У разі поновлення договору оренди землі на новий строк його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди, то за відсутності письмових заперечень орендодавця протягом одного місяця після закінчення строку договору він підлягає поновленню на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором.
Судом встановлено та не спростовано сторонами, що орендар ОСОБА_1 добросовісно виконав свій обов`язок, повідомивши про намір продовжити орендні правовідносини і звернувся до орендодавця - Ободівської сільської ради з проєктом додаткової угоди. Цю пропозицію не розглянуто профільною комісією сільської ради, також прийняття рішення затягується і клопотання орендаря не розглянуто в місячний строк.
Аналогічні правові позиції щодо дій орендаря (в даному випадку позивача) викладені у постановах Великої Палати Верховного Суду від 22.09.2020 у справах №313/350/16-ц і № 159/5756/18, про відсутність вагомих підстав для відступу від якого Велика Палата Верховного Суду зазначила у пункті 29 постанови від 31.08.2021 у справі № 903/1030/19.
Поряд з цим Велика Палата Верховного Суду в пункті 35 постанови від у справі №903/1030/19 зауважила, що незалежно від того, чи бажають сторони змінити умови оренди на майбутнє, покладення на орендаря обов`язку з надсилання листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі з проєктом відповідної додаткової угоди до спливу строку цього договору є вигідним для обох сторін і не є надмірно обтяжливим для будь-кого із них. Якщо орендар розраховував на відсутність потенційних орендарів (про яких орендодавець не зобов`язаний повідомляти) та завчасно не надіслав орендодавцеві лист-повідомлення про поновлення договору оренди землі, а просто продовжив користуватися земельною ділянкою після спливу строку цього договору, він втрачав право оренди та ризикував отримати відмову орендодавця в укладенні нового договору оренди землі.
Базуючись на зазначених вище позиціях Верховного Суду, КГС ВС у постанові від 21.09.2022 по справі № 926/2720/21 підсумував, що алгоритм вирішення спорів щодо застосування статті 33 Закону України «Про оренду землі» (у редакції, що застосовується до спірних правовідносин) в контексті дій сторін договору виглядає наступним чином:
- якщо орендар у строки встановлені договором або, за відсутності інших строків встановлених договором, у строки встановлені законом не звернувся до орендодавця взагалі або звернувся з їх порушенням та/або не надав проект договору, то суди повинні відмовити у задоволенні позовних вимог про визнання договору укладеним незалежно від подальших дій орендодавця, оскільки саме орендарем в цьому випадку не дотримано вимоги договору та закону;
- якщо орендар своєчасно, у строки встановлені законом або погоджені сторонами у договорі, звернувся до орендодавця щодо продовження дії договору та при цьому надав проект договору (незалежно від того чи цей проект містив змінені умови, чи передбачав поновлення договору на тих самих умовах та на той самий строк), а орендодавець у встановлений законом місячний термін розглянув надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди, проаналізував його умови, у тому числі перевірив його на відповідність вимогам закону, однак не погодився з запропонованими умовами та заперечив щодо поновлення договору, то в цьому випадку він діє в рамках своїх повноважень, а отже суди повинні також відмовити у задоволенні позовних вимог про визнання договору укладеним;
- якщо орендар своєчасно, у строки встановлені законом або погоджені сторонами у договорі, звернувся до орендодавця щодо продовження дії договору та при цьому надав проект договору (незалежно від того чи цей проект містив змінені умови, чи передбачав поновлення договору на тих самих умовах та на той самий строк), а орендодавець у встановлений законом місячний термін не заперечив проти поновлення договору оренди землі або відмовив з порушенням місячного терміну, однак при цьому протягом одного місяця після закінчення строку договору надіслав лист-повідомлення про заперечення у поновленні договору оренди землі, то суди повинні також відмовити у задоволенні позовних вимог про визнання договору укладеним, оскільки таке право орендодавця прямо передбачено частиною шостою статті 33 Закону України "Про оренду землі;
- якщо орендар своєчасно, у строки встановлені законом або погоджені сторонами у договорі, звернувся до орендодавця щодо продовження дії договору після його закінчення, надав проєкт договору (незалежно від того чи цей проєкт містив змінені умови, чи передбачав поновлення договору на тих самих умовах та на той самий строк), а орендодавець у встановлений законом місячний термін не заперечив проти поновлення договору оренди землі, при цьому орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди, а орендодавець протягом одного місяця після закінчення строку договору не надіслав лист-повідомлення про заперечення у поновленні договору оренди землі, то суди повинні задовольнити позовні вимоги про визнання договору укладеним на той же самий строк та на тих же самих умовах.
Щодо зміни у додатковій угоді розміру орендної плати суд виходить з наступного.
У первісному договорі оренди землі від 09.03.2017 визначена нормативно-грошова оцінка земельної ділянки, яка була актуальна на момент його укладення. Водночас у постанові ВП ВС від 09.11.2021 № 635/4233/19 (14-139цс20) викладено висновок, що розмір орендної плати, визначений сторонами договору оренди, у випадку, коли об`єктом оренди є землі державної і комунальної власності, має враховувати нормативну грошову оцінку земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства. Зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати незалежно від домовленості сторін у договорі оренди землі про можливість такої зміни.
Згідно із ч.1, ч.2 ст. 651 ЦК України зміна договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Відповідно до ч.1, ч.2 ст. 652 ЦК України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах. Якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, -змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони.
Зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку (ст. 30 Закону України "Про оренду землі").
Згідно із ч.3 ст. 653 ЦК України у разі зміни договору зобов`язання змінюється з моменту досягнення домовленості про зміну договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється у судовому порядку, зобов`язання змінюється з моменту набрання рішенням суду про зміну договору законної сили.
Наведені норми права передбачають, що зміна договору оренди землі допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. При цьому якщо договір змінений судом, то зобов`язання змінюється з моменту набрання відповідним рішенням суду законної сили.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 16.02.2021 у справі № 921/530/18.
Відповідно до витягу № НВ 9906319142024 від 20.01.2024р. із технічної документації з нормативної-грошової оцінки земельної ділянки, яка перебуває в оренді ОСОБА_1 нормативна грошова оцінка вказаної ділянки становить 161607,32 грн.
Водночас в поданій додатковій угоді до договору оренди землі № 37 від 09.03.2017 ОСОБА_1 з власної ініціативи запропоновано збільшити розмір орендної плати, збільшивши відсоток орендної плати попереднього договору оренди з 8 % до максимальних 12% від нормативної грошової оцінки вищезазначеної земельної ділянки. Враховуючи вищевикладене, у 2024 році розмір орендної плати має становити 19392,88 грн.
Отже дані зміни відповідають нормам діючого законодавства, тому підлягають внесенню до додаткової угоди до договору оренди землі від 09.03.2017 №67.
Відповідно дост.19Конституції Україниправовий порядокв Україніґрунтується назасадах,відповідно дояких ніхтоне можебути примушенийробити те,що непередбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі ст. 74 Закону України «Про місцеве самоврядування» органи та посадові особи місцевого самоврядування несуть відповідальність за свою діяльність перед територіальною громадою, державою, юридичними і фізичними особами.
Відповідно до ст. 3 ЦК України принципи справедливості, добросовісності та розумності є одними із фундаментальних засад цивільного права, спрямованими, у тому числі, на утвердження у правовій системі України принципу верховенства права. При цьому добросовісність означає прагнення особи сумлінно використовувати цивільні права та забезпечити виконання цивільних обов`язків.
Отже, законодавець, навівши у тексті ЦК України зазначений принцип, установив у такий спосіб певну межу поведінки учасників цивільних правовідносин, тому кожен із них зобов`язаний сумлінно здійснювати свої цивільні права та виконувати цивільні обов`язки, у тому числі передбачати можливість завдання своїми діями (бездіяльністю) шкоди правам та інтересам інших осіб. Цей принцип не є суто формальним, оскільки його недотримання призводить до порушення прав та інтересів учасників цивільного обороту. Саме тому у конкретних правовідносинах, зокрема щодо укладення договору оренди землі на підставі Закону України «Про оренду землі», добросовісність орендодавця по суті становить гарантію дотримання прав менш захищеної сторони, якою у спірних правовідносинах є орендар.
Судом враховується, що після направлення відповідачу клопотання з проєктом додаткової угоди до договору оренди землі, відповідачем не вчинялись будь-які дії, які свідчили б про виявлення орендодавцем незгоди в укладенні договору оренди.
При цьому зі змісту відзиву на позовну заяву та поданих заяв про розгляд справи без участі випливає те, що відповідач визнає позов, погоджується з тим, що призначені сесії не відбулися, що перешкоджало вирішенню даного питання, добровільно вирішити даний спір немає можливості.
В пункті 4 Рішення Конституційного Суду України від 16 квітня 2009 року №7-рп/2009, констатовано, що в Основному Законі України передбачено форми та засоби реалізації права територіальних громад на місцеве самоврядування і вказано, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території (частина перша статті 144). На основі цього положення Конституції України в Законі визначено, що у формі рішень рада приймає нормативні та інші акти (частина перша статті 59). Проаналізувавши функції і повноваження органів місцевого самоврядування, врегульовані Конституцією України та іншими законами України, Конституційний Суд України дійшов висновку, що органи місцевого самоврядування, вирішуючи питання місцевого значення, представляючи спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, приймають нормативні та ненормативні акти. До нормативних належать акти, які встановлюють, змінюють чи припиняють норми права, мають локальний характер, розраховані на широке коло осіб та застосовуються неодноразово, а ненормативні акти передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб`єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію.
Матеріали справи не містять доказів про прийняття відповідачем ані рішення щодо відмови в укладенні додаткової угод до договору оренди землі, як ненормативного акту індивідуального характеру, ані листа-повідомлення орендодавця про заперечення в укладенні додаткової угоди до договору оренди землі.
Відповідно до п.34 ч.1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції сільських рад на пленарних засіданнях ради віднесено вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Позивач ОСОБА_1 дотримався процедури поновлення договору оренди на новий строк, завчасно повідомив орендодавця про намір продовжити орендні правовідносини з додаванням проєкту відповідної додаткової угоди, орендар продовжує належним чином користуватися орендованою земельною ділянкою та сплачувати орендну плату. Поряд з цим Ободівська сільська рада не прийняла рішення про поновлення договору оренди землі або про наявність заперечень щодо такого поновлення договору у строки, встановлені законом.
Оскільки позивач дотримався вимог законодавства, які регламентують його поведінку, необхідну для отримання відповідного рішення уповноваженого органу, тобто може вважатись таким, що набув право "правомірного очікування",
Відповідно до ч.4 ст. 206 ЦПК України у разі визнання відповідачем позову суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову. Якщо визнання відповідачем позову суперечить закону або порушує права, свободи чи інтереси інших осіб, суд постановляє ухвалу про відмову у прийнятті визнання відповідачем позову і продовжує судовий розгляд.
З огляду на наведене та з урахуванням визнання позову відповідачем, суд дійшов висновку, що право позивача порушено і воно підлягає відновленню в обраний ним спосіб з урахуванням вимог ст. 13 ЦПК України, тому позов підлягає задоволенню.
Щодо розподілу судових витрат.
Відповідно до ч.1 ст. 133 ЦПК України судові витрати складаються з судового збору. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
Відповідно до п.1 ч.2 ст. 141 ЦПК України судові втрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються, у разі задоволення позову, на відповідача. Однак, враховуючи, що позивач у своїй заяві зазначає, що судові витрати залишає за собою, суд не вбачає підстав для стягнення таких витрат з відповідача.
Керуючись ст. ст. 206, 247, 259,263-265,268 ЦПК України, суд
у х в а л и в:
Позов ОСОБА_1 до Ободівської сільської ради Гайсинського району Вінницької області про визнання додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки укладеною - задовольнити.
Визнати укладеною додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки №67 від 09 березня 2017 року, між ОСОБА_1 та Ободівськоюсільською радоюГайсинського районуВінницької областіщодо орендиземельної ділянкикадастровий номер0524183900:01:001:0371площею 7,5832га,розташовану замежами с.Нова ОбодівкаГайсинського районуВінницької області,цільове призначення01.02для веденняфермерського господарства, в наступній редакції:
«Додаткова угода
до Договору оренди землі № 67 від «09» березня 2017 року
с. Ободівка «___ »
Орендодавець, Ободівська сільська рада в особі сільського голови Ременюка Костянтина Васильовича, що діє на підставі Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» з однієї сторони, та орендар ОСОБА_1 , з іншої сторони, які спільно за текстом цієї додаткової угоди іменуються Сторони, а кожна окремо Сторона, відповідно до рішення сесії Ободівської сільської ради скликання від « » 20 року уклали дану додаткову угоду до договору оренди землі № 67 від «09» березня 2017 року (надалі по тексту Договір) про наступне:
Предмет договору
1. Сторони домовились:
1.1 Визнати за договором оренди землі № 67 від «09» березня 2017 року стороною «Орендодавець» Ободівську сільську раду замість Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області;
1.2 Поштові реквізити Орендодавця викласти в наступній редакції:
Ободівська сільська рада
вул. Ватутіна, 8 с. Ободівка Гайсинський район Вінницька область код ЄДРПОУ 04331107
2. Внести зміни до договору оренди землі № 67 від «09» березня 2017 року:
2.1 Пункт 5 викласти в новій редакції:
«Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 0524183900:01:001:0371 на дату укладення договору становить: 161607,32 грн. (сто шістдесят одна тисяча шістсот сім гривень тридцять дві копійки)». В оренду передається земельна ділянка загальною площею 7,5832 га, в тому числі: 7,5832 га - рілля.
2.2 Пункт 9 викласти в новій редакції:
«Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету Ободівської сільської ради, розмір орендної плати за один рік оренди, складає 12 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що є об`єктом оренди, та на день підписання сторонами цього договору оренди землі становить 19392,88 грн. (дев`ятнадцять тисяч триста дев`яносто дві гривні вісімдесят вісім копійок).
3. Продовжити строк дії Договору оренди землі № 67 від «09» березня 2017 року на 7 років з дати його закінчення. Дата закінчення строку дії договору «08» березня 2031 року.
4. Після закінчення строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов`язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк. Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний письмово повідомити про це орендодавця у строк не пізніше, ніж за 30 (тридцять) днів до закінчення строку дії договору оренди землі.
5. Ця додаткова угода є невід`ємною частиною Договору оренди землі №67 від «09» березня 2017 року та набирає чинності з моменту її підписання та її державної реєстрації.
Всі інші умови договору оренди земельної ділянки № 67 від 09 березня 2017 року залишаються без змін.
Сторони стверджують, що на момент підписання угоди на земельну ділянку з кадастровим номером 0524183900:01:001:0371, між ними немає неврегульованих спорів з приводу його виконання, а також будь-яких невиконаних Сторонами зобов`язань.
Додаткова угода укладена у двох примірниках, що мають однакову юридичну силу, одна з яких знаходиться в Орендодавця, друга в Орендаря
Реквізити сторін
Орендодавець
Ободівська сільська рада
(найменування юридичної особи)
Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні»
(що діє на підставі установчого документа (назва, ким і коли затверджений),
Банківські реквізити:
1ВAN: НОМЕР_1 Код платежу 18010900 Орендна плата з
фізичних осіб
Місцезнаходження юридичної особи:
АДРЕСА_1
(індекс, область, район, місто, село, вулиця, номер будинку та квартири)
Код ЄДРПОУ: 04331107
Орендар
ОСОБА_1
паспорт НОМЕР_2 виданий Тростянецьким РВ УМВС України у Вінницькій області
травня 2004 року
Місцезнаходження орендаря:
АДРЕСА_2
(індекс, область, район, місто, село, вулиця, номер будинку та квартири)
РНОКПП: 3197525850
Підписи сторін
Від Орендодавця Від орендаря
Сільський голова
Костянтин РЕМЕНЮК».
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду судом.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до Вінницького апеляційного суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Повне ім`я сторін:
позивач ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_3 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_3 ;
відповідач Ободівська сільська рада Гайсинського району Вінницької області, код ЄДРПОУ 04331107, адреса місцезнаходження: вул. Ватутіна, 8, с. Ободівка, Гайсинський район, Вінницька область.
Повний текст рішення складено 07 серпня 2024 року.
Суддя А.М.Мудрак
Суд | Тростянецький районний суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 07.08.2024 |
Оприлюднено | 09.08.2024 |
Номер документу | 120884596 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: що виникають з договорів оренди |
Цивільне
Тростянецький районний суд Вінницької області
Мудрак А. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні