Рішення
від 30.07.2024 по справі 908/1307/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 33/88/24

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30.07.2024 Справа № 908/1307/24

м.Запоріжжя Запорізької області

Господарський суд Запорізької області у складі судді Мірошниченка М.В.

при секретарі судового засідання Драковцевій В.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в загальному позовному провадженні матеріали справи № 908/1307/24

за позовом: Запорізької міської ради (69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 206, ідентифікаційний код 04053915)

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю КНК (69006, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 232, ідентифікаційний код 13617435)

про стягнення 107375,83 грн.

За участю представників сторін:

від позивача - Бакланова Ю.О., довіреність б/н від 18.10.2023;

від відповідача Кузнецова А.С., ордер серії АР №1068833 від 03.06.2024 (в режимі відеоконференції);

СУТЬ СПОРУ:

До Господарського суду Запорізької області звернулася Запорізька міська рада з позовом про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю КНК заборгованості за договором оренди землі №040726100834 від 15.07.2007 за період з 01.01.2022 по 31.12.2023 в розмірі 107375,83 грн. на розрахунковий рахунок UA508999980334139812000008479, отримувач: Головне управління казначейства у Запорізькій області, ЄДРПОУ 37941997, код 18010600.

Позов заявлено на підставі ст. ст. 11, 509, 525, 526, 530, 629, 762 Цивільного кодексу України, ст. ст. 83, 124, 206 Земельного кодексу України, ст. ст. 1, 13, 21, 24, Закону України Про оренду землі, ст. ст. 173, 193, 283 Господарського кодексу України, пп. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14, ст. 270, п. 287.1 ст. 287 Податкового кодексу України, ст. ст. 12, 42 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні.

Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 29.04.2024 позовну заяву передано на розгляд судді Мірошниченку М.В.

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 06.05.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, присвоєно справі номер провадження 33/88/24, ухвалено розглядати справу за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 04.06.2024 об 10 год. 00 хв.

Позивачу, представнику позивача та відповідачу доставлено копію ухвали суду до електронних кабінетів 06.05.2024, що підтверджується довідками про доставку електронного листа від 06.05.2024.

03.06.2024 до суду надійшло клопотання відповідача про відкладення підготовчого засідання у зв`язку з укладенням договору про надання правничої допомоги з адвокатом лише 30.05.2024, стислим часом для підготовки відзиву, перевірки інформації та збирання доказів.

В судовому засіданні 04.06.2024 був присутній представник позивача, здійснювалося фіксування судового процесу технічними засобами програмно-апаратним комплексом Акорд.

Судом оголошено клопотання представника відповідача про відкладення підготовчого засідання.

Представник позивача не заперечував проти відкладення підготовчого засідання.

Суд задовольнив клопотання відповідача, ухвалою суду від 04.06.2024 відкладено підготовче засідання на 02.07.2024 об 11 год. 00 хв., явку представників учасників справи у підготовче судове засідання визнано обов`язковою.

01.07.2024 від відповідача надійшов відзив, відповідно до якого відповідач просить поновити строк для подання відзиву та відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог. Також від відповідача надійшла заява про участь у судовому засіданні 02.07.2024 об 11 год. 00 хв. в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.

Ухвалою суду від 01.07.2024 задоволено заяву відповідача, ухвалено здійснювати проведення судового засідання 02.07.2024 об 11 год. 00 хв. у справі №908/1307/24 у режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів представника відповідача та програмного забезпечення за посиланням vkz.court.gov.ua.

02.07.2024 від позивача надійшло клопотання про відкладення розгляду справи для можливості підготувати відповідь на відзив.

В судовому засіданні 02.07.2024 були присутні представники позивача та відповідача, здійснювалося фіксування судового процесу за допомогою підсистеми відеоконференцзв`язку vkz.court.gov.ua.

Представник позивача оголосив клопотання про відкладення розгляду справи для можливості підготувати відповідь на відзив.

Суд повідомив про надходження від відповідача клопотання про поновлення строку для подання відзиву.

Представник відповідача оголосив клопотання про поновлення строку для подання відзиву.

Суд зазначив про те, що за змістом ч. ч. 1, 2 ст. 119 ГПК України суд за заявою учасника справи поновлює пропущений процесуальний строк, встановлений законом, і продовжує процесуальний строк, встановлений судом. Оскільки строк для подання відзиву є таким, що встановлюється судом, чинним законодавством передбачено вирішення питання про продовження такого строку, а не його поновлення.

Представник відповідача просив продовжити строк для подання відзиву.

Представник позивача просив надати обґрунтування поважності причини пропуску строку для подання відзиву.

Представник відповідача в обґрунтування своїх доводів зазначив про те, що у зв`язку з запровадженням воєнного стану в Україні, відсутністю бухгалтера та відповідальних працівників відповідача, суттєвим скороченням ведення господарської діяльності, відсутністю стійкого доступу до комп`ютерного обладнання, введенням обмежень енергоспоживання, відповідач не зміг вчасно виконати свої процесуальні обов`язки, тому просив продовжити строк для подання відзиву.

Представник позивача заперечив проти задоволення клопотання відповідача.

Розглянувши клопотання відповідача та доводи у його обґрунтування суд не встановив поважних причин пропуску строку для подання відзиву, виходячи з такого.

Ухвалою від 06.05.2024 про відкриття провадження у справі визначено відповідачу строк для подання до суду відзиву на позов протягом 15 днів з дня вручення даної ухвали. Відповідачу доставлено копію даної ухвали 06.05.2024 до електронного кабінету, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа. Отже, строк для подання відзиву у відповідача сплив 21.05.2024. Відповідачем було подано 03.06.2024 клопотання про відкладення підготовчого засідання у зв`язку з укладенням договору про надання правничої допомоги з адвокатом лише 30.05.2024 та стислим часом для підготовки відзиву, перевірки інформації та збирання доказів. Відзив подано 01.07.2024, таким чином відповідачем порушено строк для подання відзиву на 41 день. Суд зауважує, що відповідачем порушено 15-денний строк для подання відзиву навіть з моменту укладення договору про надання правової допомоги з адвокатом, який є професійним представником (відзив подано на 32-й день після укладення договору про надання правової допомоги). Цей строк є значним.

Відповідно до ч. 1 ст. 43 ГПК України учасники судового процесу та їх представники повинні добросовісно користуватися процесуальними правами; зловживання процесуальними правами не допускається.

Відповідач не надав доказів на підтвердження поважності причин пропуску строку для подання відзиву.

Виходячи з вищезазначеного, суд залишив без задоволення клопотання відповідача.

Представник позивача зазначив про те, що він не підтримує клопотання про відкладення розгляду справи для можливості підготувати відповідь на відзив.

Представники сторін не заперечили проти закриття підготовчого провадження.

Суд дійшов висновку, що наявних у справі матеріалів достатньо для вирішення спору по суті.

Ухвалою від 30.07.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 30.07.2024 об 11 год. 30 хв.

Враховуючи намір представника відповідача брати участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції з використанням власних технічних засобів, наявність у суду технічної можливості забезпечити проведення судового засідання в режимі відеоконференції, суд ухвалив провести судове засідання в режимі відеоконференції з використанням власних технічних засобів відповідача та програмного забезпечення за посиланням vkz.court.gov.ua.

В судовому засіданні 30.07.2024 були присутні представники позивача та відповідача, здійснювалося фіксування судового процесу за допомогою підсистеми відеоконференцзв`язку vkz.court.gov.ua.

Представник позивача просив задовольнити позов.

Представник відповідача просив відмовити в задоволенні позову.

В судовому засіданні 30.07.2024 судом прийнято рішення, проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд

ВСТАНОВИВ:

15.07.2007 між Запорізькою міською радою (орендодавець, позивач) та Товариством з обмеженою відповідальністю «КНК» (орендар, відповідач) укладено договір оренди землі №040726100834 (далі договір), який зареєстровано у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 10.09.2007.

За умовами договору орендодавець відповідно до рішення восьмої сесії п`ятого скликання Запорізької міської ради № 61/86 від 31.01.2007 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування спортивно-оздоровчого комплексу, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, бульвар Вінтера, 44а.

Земельна ділянка кадастровий номер: 2310100000:04:025:0328 належить Територіальній громаді м. Запоріжжя в особі Запорізької міської раді на праві комунальної власності.

Договір укладено на дев`ятнадцять років (п. 8 договору).

Пунктом 5 договору встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 950488,59 грн. (в цінах 2008 року).

Відповідно до п. 9 договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 9504,49 грн. 49 коп. (дев`ять тисяч п`ятсот чотири грн. 49 коп.) на рік, що складає 1% від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2007 року.

Відповідно до п. 11 договору орендна плата вноситься щомісячно рівним частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Ленінського району 33216812700006 в управлінні Державного казначейства у Ленінському районі м. Запоріжжя Головного управління Державного казначейства України в Запорізькій області, МФО 813015, ЄДРПОУ 64677103, код 13050200.

Позивач передав, а відповідач прийняв земельну ділянку з кадастровим №2310100000:04:025:0328, загальною площею 0,7853 га, яка знаходиться за адресою: м.Запоріжжя, бульвар Вінтера, 44а за актом прийому-передачі земельної ділянки за договором оренди землі №0407726100834.

02.11.2017 сторонами укладено додаткову угоду №201704000400480 про внесення змін до договору (далі додаткова угода), пунктом 1 якої встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 6148584,88 грн. (в цінах 2016 року).

Відповідно до п. 2 додаткової угоди орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 195525,00 грн. (сто дев`яносто п`ять тисяч п`ятсот двадцять п`ять гривень 00 коп.), що складає 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки за календарний рік в цінах 2017 року.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про оренду землі» оренда землі це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Згідно зі статтею 13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

У статті 21 Закону України «Про оренду землі» визначено, що орендна плата за землю це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

За приписами пункту 287.1 статті 287 Податкового кодексу України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році. Податкове зобов`язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця (пункт 287.3 статті 287 Податкового кодексу України).

Згідно положень ст. 21 Закону України «Про оренду землі» та підпункту 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

За таких умов у відповідача на підставі договору виник обов`язок щомісячно рівним частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, на розрахунковий рахунок місцевого бюджету сплачувати орендну плату.

Згідно зі ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.

Відповідно до умов п. п. 1, 2 додаткової угоди нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 6148584,88 грн. (в цінах 2016 року), орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 195525,00 грн., що складає 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки за календарний рік в цінах 2017 року.

Відповідно до п. 10 договору обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни договору оренди чи продовження його дії.

Згідно з п. 30 договору орендар зобов`язаний самостійно щорічно індексувати розмір орендної плати відповідно до індексації нормативної грошової оцінки земель згідно з чинним законодавством.

Відповідно до листа Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру №26-28-0.222-600/2-24 від 12.01.2024 значення коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок становили: 2016 рік 1,0 (для сільськогосподарських угідь (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги) та 1,06 (для земель несільськогосподарського призначення); 2017 рік 1,0; 2018 рік 1,0; 2019 рік 1,0; 2020 рік 1,0; 2021 рік 1,0 (для сільськогосподарських угідь (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги) та 1,1 (для земель несільськогосподарського призначення); 2022 рік 1,0 (для сільськогосподарських угідь (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги) та 1,15 (для земель і земельних ділянок (крім сільськогосподарських угідь).

Значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за попередній рік застосовується для розрахунку податкового зобов`язання на наступний рік.

Звідси, розрахунок річної суми орендної плати виконано позивачем наступним чином.

Сума річної орендної плати за 2017 рік відповідно до умов договору становить 6148584,88 грн. (нормативна грошова оцінка земельної ділянки в цінах 2016 року) х 1,06 (коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2016 рік) = 6517499,97 грн. (проіндексована нормативна грошова оцінка земельної ділянки у 2017 році) х 3% (ставка орендної плати) = 195525,00 грн.

Сума річної орендної плати за 2018 рік відповідно до умов договору становить 6517499,97 грн. (нормативна грошова оцінка земельної ділянки в цінах 2017 року) х 1,0 (коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2017 рік) = 6517499,97 грн. (проіндексована нормативна грошова оцінка земельної ділянки у 2018 році) х 3% (ставка орендної плати) = 195525,00 грн.

Сума річної орендної плати за 2019 рік відповідно до умов договору становить: 6517499,97 грн. (нормативна грошова оцінка земельної ділянки в цінах 2018 року) х 1,0 (коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2018 рік) = 6517499,97 грн. (проіндексована нормативна грошова оцінка земельної ділянки у 2019 році) х 3% (ставка орендної плати) = 195525,00 грн.

Сума річної орендної плати за 2020 рік відповідно до умов договору становить: 6517499,97 грн. (нормативна грошова оцінка земельної ділянки в цінах 2019 року) х 1,0 (коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2019 рік) = 6517499,97 грн. (проіндексована нормативна грошова оцінка земельної ділянки у 2020 році) х 3% (ставка орендної плати) = 195525,00 грн.

Відповідно до п. 52-4 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України (з урахуванням змін, внесених Законом України від 30.03.2020 №540-ІХ) не нараховується та не сплачується за період з 1 березня по 31 березня 2020 року плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, та використовуються ними в господарській діяльності. При цьому платники плати за землю (крім фізичних осіб), які відповідно до пункту 286.2 статті 286 цього Кодексу подали податкову декларацію, мають право подати уточнюючу податкову декларацію, в якій відобразити зміни податкового зобов`язання із сплати плати за землю за податковий період березень 2020 року.

Місячний розмір орендної плати за 2020 рік складає 195525,00 грн. (розмір річної орендної плати за 2020 рік)/12 місяців = 16293,75 грн.

Таким чином, річна сума орендної плати за 2020 рік (за виключенням березня) складає: 195525,00 грн. 16293,75 грн. = 179231,25 грн.

Сума річної орендної плати за 2021 рік відповідно до умов договору становить: 6517499,97 грн. (нормативна грошова оцінка земельної ділянки в цінах 2020 року) х 1,0 (коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2020 рік) = 6517499,97 грн. (проіндексована нормативна грошова оцінка земельної ділянки у 2021 році) х 3% (ставка орендної плати) = 195525,00 грн.

Сума річної орендної плати за 2022 рік відповідно до умов договору становить: 6517499,97 грн. (нормативна грошова оцінка земельної ділянки в цінах 2021 року) х 1,1 (коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2021 рік) = 7169249,97 грн. (проіндексована нормативна грошова оцінка земельної ділянки у 2022 році) х 3% (ставка орендної плати) = 215077,50 грн.

Сума річної орендної плати за 2023 рік відповідно до умов договору становить: 7169249,97 грн. (нормативна грошова оцінка земельної ділянки в цінах 2022 року) х 1,15 (коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2022 рік) = 8244637,47 грн. (проіндексована нормативна грошова оцінка земельної ділянки у 2023 році) х 3% (ставка орендної плати) = 247339,12 грн.

Відповідач не виконував свої зобов`язання у повному обсязі в частині сплати орендної плати, внаслідок чого у нього утворилась заборгованість за період з 01.01.2022 по 31.12.2023 року у розмірі 107375,83 грн.

Так, згідно з листом Департаменту фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради №06.1-14/583 від 05.04.2024 відповідачем сплачено за оренду земельної ділянки 213448,18 грн. у 2022 році та 141592,61 грн. у 2023 році.

Відзив з доданими до нього доказами оплати орендної плати судом до розгляду не прийнято, тому суд враховує при розгляді справи тільки відомості щодо оплати, які відображені в листі Департаменту фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради №06.1-14/583 від 05.04.2024.

Таким чином, заборгованість за 2022 рік становить 1629,32 грн. (нараховано 215077,50 грн. сплачено 213448,18 грн. = 1629,32 грн.; заборгованість за 2023 рік становить 105746,51 грн. (нараховано 247339,12 грн. сплачено 141592,61 грн. = 105746,51 грн.); загалом заборгованість становить 107375,83 грн.

Посилання відповідача на законодавчо встановлені підстави звільнення його від сплати за оренду землі в період з 01.03.2022 по 31.12.2022 суд відхилив з огляду на таке.

Так, первинно у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України Верховна Рада ухвалила Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану" від 15.03.2022 № 2120-IX, яким доповнила підрозділ 10 Перехідних положень Податкового кодексу України пунктом 69.14 наступного змісту: Тимчасово, на період з 01 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди. Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.

Очевидно, що в умовах активних наступальних дій з боку агресора та постійної зміни ліній фронту законодавець приймав нормативні акти в екстремальних умовах і цілком зрозуміло, що вказаним Законом звільнялися від плати за землю (орендної плати) земельні ділянки, на територіях де ведуться (велися) бойові дії.

При цьому, первинно затверджений Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України наказом від 25.04.2022 № 75 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16.04.2022 № 457 "Про підтримку окремих категорій населення, яке постраждало у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України", Перелік територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 25.04.2022 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.04.2022 за № 453/37789) не містив жодних територіальних громад Запорізького району серед територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 25.04.2022.

Запорізька міська територіальна громада Запорізького району з`явилася у вказаному переліку в редакції наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 31.05.2022 № 104 станом на 27.05.2022.

Проте за даними загальнодоступних джерел (https://fakty.com.ua/ua/ukraine/20220527-karta-bojovyh-dij-na-25-05-2022-sytuacziya-na-fronti/) станом на 25.05.2022 територія м.Запоріжжя також не перебувала в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні).

Вказана ситуація не змінювалася і в подальшому, а тому редакції Закону № 3050-IX від 11.04.2023 пункт 69.14 викладено наступним чином: за період з 01.01.2022 до 31.12.2022 не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 01.03.2022 до 31.12.2022 - в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

Отже, законодавець визначив умови оподаткування, уточнивши, що від плати за землю (орендної плати) звільняються земельні ділянки виключно в зоні активних бойових дій чи на окупованих територіях, змінивши початок цього періоду та обмежив його дію до 31.12.2022.

Сам по собі обов`язок орендаря сплачувати орендну плату за земельну ділянку у 2022 році існував на підставі вимог законодавства та договору оренди. Виключно через початок військової агресії законодавцем прийнято очевидне рішення, що на територіях, де ведуться бойові дії та які знаходяться під окупацією, орендна плата за земельні ділянки не буде сплачуватися орендарями.

Уточнення формулювання відносно прямої вказівки в Законі, що вказане стосується земельних ділянок, які розташовані на територіях активних бойових дій, викликане тим, що до відповідних переліків, визначених Міністерством реінтеграції увійшли територіальні громади, які розташовані на територіях прилеглих до тих, де велися активні бойові дії, але яких бойові дії безпосередньо не торкнулися. У відповідних переліках з`явилося поняття "Територій можливих бойових дій", до яких згодом потрапила і територіальна громада Запорізького району, включаючи м. Запоріжжя.

Наказом від 22.12.2022 за №309 Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України, затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, додатком (Переліком) до якого, актуалізованим станом на 27.02.2023, у п. 2.3 Запорізька область зазначено, що вся територія Запорізького району, де Запорізька територіальна громада і, відповідно, м.Запоріжжя є його невід`ємною частиною, віднесені до територій можливих бойових дій.

Земельні ділянки, якими користується відповідач, розташовані безпосередньо у місті Запоріжжі, в межах Запорізької територіальної громади, а не Запорізького району.

Загальновідомим є той факт, що на території міста Запоріжжя ніколи, починаючи з 24.02.2022 не велися і не ведуться активні бойові дії, вона не є тимчасово окупованою Російською Федерацією. Ракетні обстріли м. Запоріжжя не відносяться до активних бойових дій.

На момент набрання чинності 06.05.2023 Закону №3050 Наказ №309 діяв у останній редакції, за якою територія Запорізького району Запорізької області, до складу якої входить територія Запорізької міської територіальної громади, віднесена до територій можливих бойових дій (частина перша розділу І).

У рішенні у справі за конституційним зверненням Національного банку України щодо офіційного тлумачення положення частини першої статті 58 Конституції України (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) від 9 лютого 1999 року № 1-рп/1999, Конституційний Суд України дійшов висновку, що положення ч. 1 ст. 58 Конституції України про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів у випадках, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи, стосується фізичних осіб і не поширюється на юридичних осіб. Але це не означає, що цей конституційний принцип не може поширюватись на закони та інші нормативно-правові акти, які пом`якшують або скасовують відповідальність юридичних осіб. Проте надання зворотної дії в часі таким нормативно-правовим актам може бути передбачено шляхом прямої вказівки про це в законі або іншому нормативно-правовому акті. Положення ч. 1 ст. 58 Конституції України про те, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи, треба розуміти так, що воно стосується людини і громадянина (фізичної особи).

Закон №3050 не має прямої вказівки про зворотну дію Наказу №309 в часі. Для цілей справляння плати за землю у 2022 році наказ №309 застосовується у частині наявності певної території у Переліку територій, затвердженого наказом №309 у чинній редакції (зі змінами). Дати початку та завершення активних бойових дій або тимчасової окупації не враховуються. Аналогічна правова позиція викладена у роз`ясненнях Державної податкової служби України від 18.05.2023.

Стосовно доводів відповідача про відсутність податкової заборгованості з плати за землю суд зауважує, що інформація щодо відсутності у відповідача податкового боргу надається податковим органом з огляду на оплату відповідачем сум задекларованих ним податкових зобов`язань. При цьому суми задекларованих відповідачем зобов`язань є меншими, ніж розраховано позивачем на підставі умов договору та норм законодавства, які регулюють порядок визначення розміру орендної плати за спірний період.

Системний аналіз норм законодавства України дає підстави для висновку про те, що орендна плата за земельну ділянку, яка перебуває в державній або в комунальній власності, має подвійну правову природу, оскільки, з одного боку, є передбаченим договором оренди землі платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (ч. 1 ст. 21 Закону України «Про оренду землі», підпункт 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України), з іншого є однією з форм плати за землю як загальнодержавного податку нарівні із земельним податком (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України). Разом з тим підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є саме договір оренди такої земельної ділянки (ч. 2 ст. 21 Закону України «Про оренду землі», пункт 288.1 статті 288 Податкового кодексу України).

Зміни до договору оренди земельної ділянки щодо звільнення орендаря від сплати орендних платежів у 2022 році сторонами не вносилися, жодного рішення щодо звільнення від цих платежів будь-яких орендарів земельних ділянок на території м. Запоріжжя Запорізькою міською радою не приймалося.

У відповідності до ст. 509 Цивільного кодексу України, ст. 173 Господарського кодексу України, в силу господарського зобов`язання, яке виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання, один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управлена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

За змістом ст. 629 Цивільного кодексу України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Статтями 525, 526 Цивільного кодексу України визначено, що одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Таким чином, у відповідача відсутні правові підстави для звільнення його від сплати за оренду землі за 2022 рік.

За приписами ч. ч. 1, 3, ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Відповідачем не надано доказів сплати спірної заборгованості у розмірі 107375,83 грн.

Враховуючи викладене, суд визнав обґрунтованими та задовольнив позовні вимоги про стягнення з відповідача на користь позивача заборгованості за договором оренди землі №040726100234 за період з 01.01.2022 по 31.12.2023 в розмірі 107375,83 грн.

За розгляд позовної заяви Виконавчим комітетом Запорізької міської ради сплачено судовий збір у сумі 2422,40 грн. платіжною інструкцію № 497 від 19.04.2024.

Відповідно до ч. 1 ст. 129 ГПК України витрати зі сплати судового збору за розгляд позовної заяви в сумі 2422,40 грн. підлягають стягненню з відповідача.

Керуючись ст.ст. 129, 232, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «КНК» (69006, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 232, ідентифікаційний код 13617435) на користь Запорізької міської ради (69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 206, ідентифікаційний код 04053915) заборгованість за договором оренди землі №040726100234 за період з 01.01.2022 по 31.12.2023 в розмірі 107375,83 грн. (сто сім тисяч триста сімдесят п`ять гривень 83 коп.) на розрахунковий рахунок UA508999980334139812000008479, отримувач: Головне управління казначейства у Запорізькій області, ЄДРПОУ 37941997, код 18010600.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «КНК» (69006, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 232, ідентифікаційний код 13617435) на користь Запорізької міської ради (69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 206, ідентифікаційний код 04053915) витрати на сплату судового збору в розмірі 2422 грн. 40 коп. (дві тисячі чотириста двадцять дві гривні 40 коп.) на розрахунковий рахунок UA058201720344270024000034816 в Державній казначейській службі України м. Київ, отримувач: Виконавчий комітет Запорізької міської ради, ЄДРПОУ 02140892.

Видати накази після набрання судовим рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Рішення суду може бути оскаржено шляхом подачі апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду протягом 20 днів з дня складення повного судового рішення. Повне судове рішення складено та підписано 08.08.2024.

СуддяМ.В. Мірошниченко

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення30.07.2024
Оприлюднено09.08.2024
Номер документу120886518
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —908/1307/24

Ухвала від 25.09.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Парусніков Юрій Борисович

Ухвала від 04.09.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Парусніков Юрій Борисович

Рішення від 30.07.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Мірошниченко М.В.

Ухвала від 01.07.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Мірошниченко М.В.

Ухвала від 04.06.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Мірошниченко М.В.

Ухвала від 06.05.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Мірошниченко М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні