номер провадження справи 34/105/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08.08.2024 Справа № 908/1707/24
м.Запоріжжя
Господарський суд Запорізької області у складі судді Науменка А.О.,
розглянув у спрощеному позовному провадженні, без виклику представників сторін, справу № 908/1707/24
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «МАС-ТРАНС», ідентифікаційний код юридичної особи 25218007 (вул. Чумаченка, буд. 25-А, кв. 15, м. Запоріжжя, 69104)
про стягнення 85 346 грн 41 коп.
СУТЬ СПОРУ:
До Господарського суду Запорізької області 13.06.2024 через систему «Електронний суд» надійшла позовна заява Запорізької міської ради про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю «МАС-ТРАНС» заборгованість за договором оренди землі від 29.12.2016 № 201603000100679, за період з 01.01.2021 по 31.12.2023, в розмірі 85 346,41 на розрахунковий рахунок UA508999980334139812000008479, отримувач: Головне управління казначейства у Запорізькій області, ЄДРПОУ 37941997, код 18010600.
Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 13.06.2024 справу 908/1707/24 визначено для розгляду судді Науменку А.О.
Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 13.06.2024 у справі № 908/1707/24 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання (без виклику учасників справи).
Ухвала суду, направлена на адресу відповідача, повернута до суду з позначкою «за закінченням терміну зберігання».
Таким чином, сторони належним чином повідомлені про розгляд даної справи.
Відповідно до п. п. 1, 2 ч. 3 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі: неявки в судове засідання без поважних причин або без повідомлення причин неявки; повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника) незалежно від причин неявки.
Суд вважає, що ним вжито достатньо заходів для повідомлення сторін, у т.ч. відповідача про відкриття провадження у даній справі. Суд вважає відповідача таким, що належним чином повідомлений про час та місце розгляду справи.
Відзив на адресу суду від відповідача не надійшов, як і будь-яких клопотань чи заяв до суду від відповідача не надходило.
Згідно ст. 165, 178 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
У відповідності до ст. 42 ГПК України учасники справи зобов`язані виявляти повагу до суду та до інших учасників судового процесу; сприяти своєчасному, всебічному, повному та об`єктивному встановленню всіх обставин справи; з`являтися в судове засідання за викликом суду, якщо їх явка визнана судом обов`язковою; подавати усі наявні у них докази в порядку та строки, встановлені законом або судом, не приховувати докази; надавати суду повні і достовірні пояснення з питань, які ставляться судом, а також учасниками справи в судовому засіданні; виконувати процесуальні дії у встановлені законом або судом строки; виконувати інші процесуальні обов`язки, визначені законом або судом.
За таких обставин, суд вирішив розглянути справу за наявними матеріалами.
Відповідно до частин 2 і 3 ст. 252 Господарського процесуального кодексу України розгляд справи по суті в порядку спрощеного провадження починається з відкриття першого судового засідання або через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі, якщо судове засідання не проводиться. Якщо для розгляду справи у порядку спрощеного позовного провадження відповідно до цього Кодексу судове засідання не проводиться, процесуальні дії, строк вчинення яких відповідно до цього Кодексу обмежений першим судовим засіданням у справі, можуть вчинятися протягом тридцяти днів з дня відкриття провадження у справі.
Згідно з ч. ч. 5, 7 ст. 252 ГПК України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої із сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін. Клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін відповідач має подати в строк для подання відзиву, а позивач - разом з позовом або не пізніше п`яти днів з дня отримання відзиву.
Статтею 248 ГПК України встановлено, що суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.
У позові позивач посилається на те, що 29 грудня 2016 між Запорізькою міською радою та ТОВ «МАС-ТРАНС» було укладено договір оренди землі №201603000100679 (землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення; для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства). Згідно п. 1 Договору орендодавець відповідно до рішення двадцять дев`ятої сесії четвертого скликання Запорізької міської ради №49/111 від 27 квітня 2016, надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування адмінстративно-побутового корпусу з стоянкою службового транспорту, яка знаходиться : м. Запоріжжя, Оріхівське шосе, 7 . Власником земельної ділянки загальною площею 0,3046 га, за адресою: м. Запоріжжя, Оріхівське шосе, 7 (є територіальна громада міста Запоріжжя, що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №364144363 від 01.02.2024. Згідно з п. 12 Договору орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та в розмірі: 60 108 грн. 85 коп. (шістдесят тисяч сто вісім гривень 85 коп.), що складає 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки за календарний рік в цінах 2016 року. 28.11.2018 Запорізька міська рада прийняла рішення №26 «Про встановлення розміру орендної плати за землю», яким було встановлено розміри орендної плати за використання земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності (у відсотках від їх нормативної грошової оцінки) - 3 відсотки від їх нормативної грошової оцінки. Загальна сума заборгованості з орендної плати за період 01.01.2021 по 31.12.2023 Відповідача складає: 20 925,36 грн. (за 2023 р.) + 61 100,67 грн. (2022 р.) + 3320,38 грн. (за 2021 р.) = 85 346,41 грн.
08.08.2024 судом ухвалено рішення у даній справі.
Розглянувши матеріали справи, суд
УСТАНОВИВ:
29 грудня 2016 між Запорізькою міською радою (далі - Позивач, Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «МАС-ТРАНС» (Відповідач, Орендар) було укладено договір оренди землі №201603000100679 (далі - Договір).
Цільове призначення земельної ділянки: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення; для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства.
Згідно з п. 1 Договору орендодавець відповідно до рішення двадцять дев`ятої сесії четвертого скликання Запорізької міської ради №49/111 від 27 квітня 2016р., надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування адмінстративно-побутового корпусу з стоянкою службового транспорту, яка знаходиться : м. Запоріжжя, Оріхівське шосе, 7 .
Власником земельної ділянки загальною площею 0,3046 га, за адресою: м. Запоріжжя, Оріхівське шосе, 7 (далі - земельна ділянка) є територіальна громада міста Запоріжжя, що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №364144363 від 01.02.2024.
Відповідно до п. 11 Договору, договір укладено до 27 квітня 2035 року.
Згідно п. 12 Договору орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та в розмірі: 60 108 грн. 85 коп. (шістдесят тисяч сто вісім гривень 85 коп.), що складає 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки за календарний рік в цінах 2016 року.
Відповідно до акту прийому-передачі земельної ділянки за Договором Орендодавець передав земельну ділянку, а Орендар прийняв зазначену земельну ділянку.
Тобто Запорізька міська рада виконала умови Договору.
28.11.2018 Запорізька міська рада прийняла рішення №26 «Про встановлення розміру орендної плати за землю» (повний текст рішення знаходиться у відкритому доступі на офіційному сайту Запорізької міської ради за посиланням: https://zp.gov.ua/uk/documents/item/33564).
Зазначеним рішення Запорізькою міською радою було встановлено розміри орендної плати за використання земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності (у відсотках від їх нормативної грошової оцінки).
Відповідно до додатку до вказаного рішення (повний текст додатку до рішення знаходиться у відкритому доступі на офіційному сайті Запорізької міської ради за посиланням: https://zp.gov.ua/upload/content/o_1ctv8454o1jog1o5810p7g8qq2tm6.pdf) річний розмір орендної плати за інші земельні ділянки становить 3 відсотки від їх нормативної грошової оцінки.
Згідно ст. 289 Податкового Кодексу України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.
Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.
Відповідно до даних офіційного сайту Державної податкової служби Україн (https://tax.gov.ua/nove-pro-podatki--novini-/print-553960.html) Державна служб України з питань геодезії, картографії та кадастру на виконання статті 289 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) листом від 12.01.2023 № 6-28-0.222- 323/2-23 повідомила про значення коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2011 рік складав 1,0, за 2012 складав 1,0, за 2013 рік складав 1,0, за 2014 рік складав 1,249, за 2015 рік складав 1,433, за 2016 рік складав 1,06, за 2017 рік складав 1,0, за 2018 рік складав 1,0, за 2019 рік складав 1,0, за 2020 рік складав 1,0, за 2021 рік складав 1.1 та за 2022 рік складав 1.15.
Відповідно до п. 34.6. Договору орендар зобов`язаний самостійно щорічно індексувати розмір орендної плати відповідно до індексації нормативної грошової оцінки земель згідно з чинним законодавством.
За інформацією Департаменту фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради (лист від 09.01.2024 № 06.1-14/54) Відповідач сплатив в 2021 році - 60 395,60 грн, в 2022 році - 5 019,07 грн, в 2023 році - 55 112,34 грн.
Загальна сума заборгованості з орендної плати за період 01.01.2021 по 31.12.2023 Відповідача складає: 20 925,36 грн. (за 2023 р.) + 61 100,67 грн. (2022 р.) + 3320,38 грн. (за 2021 р.) = 85 346,41 грн.
Стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю «МАС-ТРАНС» на користь Запорізької міської ради заборгованості за договором оренди землі від 29.12.2016 №201603000100679, за період з 01.01.2021 по 31.12.2023, в розмірі 85 346,41 було предметом позовних вимог у даній справі.
Проаналізувавши фактичні обставини справи, оцінивши представлені докази, суд вважає, що позов підлягає задоволенню, виходячи з такого.
Обставини справи свідчать, що спірні правовідносини сторін врегульовані договором оренди землі № 201603000100679.
Правовідносини сторін за договором оренди землі регулюються спеціальним Законом України «Про оренду землі», Земельним кодексом України, Податковим кодексом України та загальними нормами Цивільного та Господарського кодексів України.
Відповідно до ст. 83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування; землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до Закону.
Статтями 206 Земельного кодексу України та ст. 270 Податкового кодексу України визначено, що використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати.
Оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 270 Податкового кодексу України (розділ «Податок на майно») об`єктами оподаткування платою за землю є об`єкти оподаткування орендною платою - земельні ділянки державної та комунальної власності, надані в користування на умовах оренди.
Передача прав володіння і користування земельною ділянкою згідно статті 206 Земельного кодексу України, пп. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України здійснюється за плату, що має вноситися на користь міської територіальної громади, на підставі договору оренди земельної ділянки.
Відповідно до вимог статті 124 Земельного кодексу України передача землі в оренду здійснюється на підставі цивільно-правової угоди.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про оренду землі» оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Згідно зі статтею 13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
У статті 21 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
За положеннями статті 24 Закону України «Про оренду землі» орендодавець має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати.
Тож, згідно положень ст. 21 Закону України «Про оренду землі» та підпункту 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Цивільні зобов`язання виникають з підстав, передбачених ст. 11 ЦК України, зокрема з договорів та інших правочинів.
У відповідності до ст. 509 ЦК України, ст. 173 ГК України, в силу господарського зобов`язання, яке виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання, один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управлена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.
Відповідно до ч. 1 ст. 283 ГК України, яка кореспондується з приписами ст. 759 ЦК України, за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у користування майно для здійснення господарської діяльності.
Згідно з ч. 1 статті 762 ЦК України за користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму.
За приписами пункту 287.1 статті 287 Податкового кодексу України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році.
Податкове зобов`язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця (пункт 287.3 статті 287 Податкового кодексу України).
За змістом ст. 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Статтями 525, 526 ЦК України визначено, що одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
У відповідності до ч.ч. 1, 2 ст. 193 ГК України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.
Відповідно до приписів ст. 530 ЦК України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Як свідчать матеріали справи, на виконання укладеного між сторонами договору оренди землі, позивач виконав покладені на нього зобов`язання за договором та передав відповідачу земельну ділянку, зазначену у даному договорі.
Виходячи із змісту вищенаведених норм права, на відповідача покладено обов`язок щодо повної та своєчасної сплати орендних платежів за користування земельною ділянкою за договором, а саме: обов`язок щомісячно рівним частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, на розрахунковий рахунок місцевого бюджету сплачувати орендну плату.
До того ж. згідно з п. 34.6. Договорів орендар зобов`язаний самостійно щорічно індексувати розмір орендної плати відповідно до індексації нормативної грошової оцінки земель, згідно з чинним законодавством.
Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.
Відповідно до даних офіційного сайту Державної податкової служби України (https://tax.gov.ua/nove-pro-podatki--novini-/print-553960.html) Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру на виконання статті 289 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) листом від 12.01.2023 № 6-28-0.222- 323/2-23 повідомила про значення коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2011 рік складав 1,0, за 2012 складав 1,0, за 2013 рік складав 1,0, за 2014 рік складав 1,249, за 2015 рік складав 1,433, за 2016 рік складав 1,06, за 2017 рік складав 1,0, за 2018 рік складав 1,0, за 2019 рік складав 1,0, за 2020 рік складав 1,0, за 2021 рік складав 1.1 та за 2022 рік складав 1.15.
Заборгованість за договором оренди землі з 01.01.2021 по 31.12.2023 розрахована наступним чином:
Нормативна грошова оцінка у 2017р.: 2 003 628,34 грн. (нормативна грошова оцінка земельних ділянок в цінах 2016 року) * 1,06 = 2 123 846,04 грн.;
Розмір орендної плати у 2017 р.: 2 123 846,04 грн. * 3 % (від нормативної грошової оцінки землі) = 63 715,38 грн.
Нормативна грошова оцінка у 2018р.: 2 123 846,04 грн. (нормативна грошова оцінка земельних ділянок в цінах 2017 року) * 1,00 = 2 123 846,04 грн.;
Розмір орендної плати у 2018 р.: 2 123 846,04 грн. * 3 % (від нормативної грошової оцінки землі) = 63 715,38 грн.
Нормативна грошова оцінка у 2019р.: 2 123 846,04 грн. (нормативна грошова оцінка земельних ділянок в цінах 2018 року) * 1,00 = 2 123 846,04 грн.;
Розмір орендної плати у 2019 р.: 2 123 846,04 грн. * 3 % (від нормативної грошової оцінки землі) = 63 715,38 грн.
Нормативна грошова оцінка у 2020р.: 2 123 846,04 грн. (нормативна грошова оцінка земельних ділянок в цінах 2019 року) * 1,00 = 2 123 846,04 грн.;
Розмір орендної плати у 2020 р.: 2 123 846,04 грн. * 3 % (від нормативної грошової оцінки землі) = 63 715,38 грн.
Нормативна грошова оцінка у 2021р.: 2 123 846,04 грн. (нормативна грошова оцінка земельних ділянок в цінах 2020 року) * 1,00 = 2 123 846,04 грн.;
Розмір орендної плати у 2021 р.: 2 123 846,04 грн. * 3 % (від нормативної грошової оцінки землі) = 63 715,38 грн.
За інформацією Департаменту фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради (лист від 09.01.2024 № 06.1-14/54) Відповідач сплатив в 2021 році - 60 395,60 грн.
Таким чином, сума заборгованості з орендної плати за період з 01.01.2021 по 31.12.2021 складає: 63 715,38 грн. - 60 395,60 грн. = 3320,38 грн.
Нормативна грошова оцінка у 2022р.: 2 123 846,04 грн. (нормативна грошова оцінка земельних ділянок в цінах 2021 року) * 1,1 = 2 203 991,17 грн.;
Розмір орендної плати у 2022 р.: 2 203 991,17 грн. * 3 % (від нормативної грошової оцінки землі) = 66 119,74 грн.
За інформацією Департаменту фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради (лист від 09.01.2024 № 06.1-14/54) Відповідач сплатив в 2022 році - 5 019,07 грн.
Таким чином, сума заборгованості з орендної плати за період з 01.01.2022 по 31.12.2022 р. складає: 66 119,74 грн. - 5 019,07 грн. = 61 100,67 грн.
Нормативна грошова оцінка у 2023р.: 2 203 991,17 грн. (нормативна грошова оцінка земельних ділянок в цінах 2022 року) * 1,15 = 2 534 589,85 грн.;
Розмір орендної плати у 2023 р.: 2 534 589,85 грн. * 3 % (від нормативної грошової оцінки землі) = 76 037,70 грн.;
За інформацією Департаменту фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради (лист від 09.01.2024 № 06.1-14/54) Відповідач сплатив в 2023 році - 55 112,34 грн.
Таким чином, сума заборгованості з орендної плати за період з 01.01.2023 по 31.12.2023 р. складає: 76 037,70 грн. - 55 112,34 грн. = 20 925,36 грн.
Загальна сума заборгованості з орендної плати за період 01.01.2021 по 31.12.2023 Відповідача складає: 20 925,36 грн. (за 2023 р.) + 61 100,67 грн. (2022 р.) + 3320,38 грн. (за 2021 р.) = 85 346,41 грн.
Виходячи із змісту вищенаведених норм права, на Відповідача покладено обов`язок щодо повної та своєчасної сплати орендних платежів за користування земельними ділянками за договорами.
Оренда плата є одним із основних джерел наповнення міського бюджету, а отже існуюча заборгованість відповідача з орендної плати за землю порушує інтереси територіальної громади м. Запоріжжя в особі Запорізької міської ради в частині позбавлення можливості ефективного використання права комунальної власності та недоотримання місцевим бюджетом відповідного доходу, які можуть бути використані для задоволення її нагальних потреб.
Відповідно до статті 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Позивачем доведено правомірність заявлених позовних вимог.
Відповідачем доказів сплати орендної плати у відповідності до чинного законодавства та у встановленому розмірі не надано, відсутність порушень умов договорів та чинного законодавства не доведено.
В пунктах 82, 83, 84 постанови Верховного Суду від 13.10.2021 у справі №910/14176/20 зазначено, що виходячи із системного аналізу норм земельного та податкового законодавства України, орендна плата за земельну ділянку, яка перебуває в державній або в комунальній власності, має подвійну правову природу, оскільки, з одного боку, є передбаченим договором оренди землі платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (частина перша статті 21 Закону України "Про оренду землі", п.п. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України), з другого боку, є однією з форм плати за землю як обов`язкового платежу в складі податку на майно нарівні із земельним податком (п.п. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України). Разом з тим підставою для нарахування орендної плати за землю є саме договір оренди земельної ділянки (ч. 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі", п. 288.1 ст. 288 Податкового кодексу України). За змістом ч. 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" Податковим кодексом України регулюються виключно строки внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, тоді як всі інші питання, зокрема, розмір, умови нарахування та внесення орендної плати за землю, порядок та підстави зміни такого розміру, встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, про що також зазначено в п. 288.4 ст. 288 цього Кодексу (аналогічний правовий висновок викладено у постанові Верховного Суду від 27.03.2018 у справі № 925/258/17).
Відповідно до ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, платник орендної плати - орендар земельної ділянки, об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.
При цьому розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (п. 288.4 ст. 288 Податкового кодексу України).
Згідно ч. 5 ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності використовується нормативна грошова оцінка.
Крім того, за змістом ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Аналіз наведених положень Податкового кодексу України, Закону України "Про оцінку земель" та Закону України "Про оренду землі" дає підстави для висновку, що зазначені законодавчі акти не встановлюють конкретного розміру орендної плати за земельну ділянку, який має бути зазначено в договорі оренди. Податковий кодекс України передбачає порядок визначення орендної плати за землю, а тому саме у договорі оренди визначаються розмір та умови сплати орендної плати.
Подібний правовий висновок наведено у постановах Верховного Суду від 01.10.2018 у справі № 916/3233/16, від 07.10.2019 у справі № 922/3321/18, від 16.03.2020 у справі № 922/1658/19.
З моменту укладення між землекористувачем та органом місцевого самоврядування договору оренди землі припиняються адміністративні відносини між цими суб`єктами та у подальшому виникають договірні відносини, які характеризуються рівністю їх учасників та свободою договору (правовий висновок, викладений у постанові Великої Палати Верховного Суду від 13.03.2019 р. у справі № 1917/1188/2012 (№ 826/1291/17) (провадження № 11-1317апп18)).
За таких обставин, пріоритетність застосування судом норм податкового законодавства у порівнянні з положеннями земельного законодавства та Закону України "Про оренду землі", якими регулюються спірні орендні правовідносини між сторонами у даній справі, є безпідставними, що відповідає правовій позиції Верховного Суду у постановах від 09.06.2020 у справі № 911/2685/18, від 13.10.2021 у справі № 910/14176/20.
Адже справи у спорах, що виникають із земельних відносин, про невиконання або неналежне виконання зобов`язань за договорами оренди землі, в тому числі ті, де предметом дослідження є наявність заборгованості з орендної плати або предметом є стягнення заборгованості з орендної плати, розглядаються саме господарськими судами в рамках договірних відносин, а не адміністративними судами в рамках контролюючих відносин, з урахуванням положень земельного законодавства, Цивільного кодексу України, Податкового кодексу України.
Суд вправі самостійно, за наданими сторонами доказами, досліджуючи умови договору оренди землі у сукупності з наданими доказами, встановлювати наявність або відсутність заборгованості з орендної плати за договором оренди землі та розмір такої заборгованості. Це жодним чином не є підміною функцій органу доходів і зборів, адже предметом розгляду у даній справі є стягнення заборгованості саме з орендної плати за договором оренди землі, тобто у зв`язку з неналежним виконанням договірних зобов`язань Орендарем земельної ділянки перед Орендодавцем.
Висновки щодо належного суб`єкта отримання плати за землю у вигляді орендної плати за земельні ділянки комунальної форми власності, яким виступає міська рада, за позовами про її стягнення з орендаря, були неодноразово підтверджені Верховним Судом у постановах від 13.10.2021 у справі № 910/14176/20, від 04.05.2023 у справі № 910/15023/21.
Крім того, Верховний Суд в ухвалі від 18.03.2021 у справі № 904/5955/19, закриваючи касаційне провадження вказав, що відповідно до правової позиції Великої Палати Верховного Суду, викладеної в постанові від 27.11.2018у справі № 912/1385/17, до правовідносин, які склалися саме між Орендодавцем та Орендарем у межах виконання договору оренди земельної ділянки, підлягають застосуванню норми ст. 2 Закону України "Про оренду землі", відповідно до ч. 1 якої відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
На підставі викладеного, вимоги позивача визнаються обґрунтованими та правомірними.
При цьому суд враховує, що предметом спору у даній справі є стягнення заборгованості за договором оренди, а не виконання органами доходів і зборів повноважень щодо донарахування і стягнення обов`язкових платежів.
Відповідач не є власником земельної ділянки, а податковий орган не є стороною договору оренди за яким стягується заборгованість, між сторонами існують господарські відносини, то повноваженнями стягувати орендну плату за договором оренди земельної ділянки, укладеним між відповідачем та позивачем у даному спорі, наділена саме Запорізька міська рада як орендодавець та власник земельної ділянки, що є предметом оренди.
Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є саме договір оренди такої земельної ділянки (частина друга статті 21 Закону України «Про оренду землі», пункт 288.1 статті 288 ПК України). У зв`язку з цим та оскільки орендну плату за землю орендар вносить орендодавцеві (стаття 21 Закону України «Про оренду землі», стаття 288 ПК України), то право на стягнення заборгованості з орендної плати має орендодавець шляхом звернення до відповідного господарського суду в установленому порядку.
При цьому, суд враховує, що у Відповідача відсутні законні підстави для звільнення його від сплати за оренду землі. Аналогічна позиція висловлена у Постановах Центрального апеляційного господарського суду по справах №908/1118/23 від 08.02.2024, №908/1180/23 від 11.12.2023, №908/1435/23 від 08.11.2023.
На підставі викладеного, позов підлягає задоволенню повністю.
Згідно зі ст. 129 ГПК України судові витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст. 129, 237, 238, 240, 241, 252 ГПК України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «МАС-ТРАНС», ідентифікаційний код юридичної особи 25218007 (вул. Чумаченка, буд. 25-А, кв. 15, м. Запоріжжя, 69104) на користь Запорізької міської ради, ідентифікаційний код юридичної особи 04053915 (пр-т Соборний, 206, м. Запоріжжя, 69105) заборгованість за договором оренди землі від 29.12.2016 №201603000100679, за період з 01.01.2021 по 31.12.2023 в розмірі 85 346,41 (вісімдесят п`ять тисяч триста сорок шість грн 41 коп.) на розрахунковий рахунок UA508999980334139812000008479, отримувач: Головне управління казначейства у Запорізькій області, ЄДРПОУ 37941997, код 18010600. Видати наказ.
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «МАС-ТРАНС», ідентифікаційний код юридичної особи 25218007 (вул. Чумаченка, буд. 25-А, кв. 15, м. Запоріжжя, 69104) на користь Запорізької міської ради, ідентифікаційний код юридичної особи 04053915 (пр-т Соборний, 206, м. Запоріжжя, 69105) витрати на сплату судового збору в розмірі 3028,00 (три тисячі двадцять вісім грн. 00 коп.) на розрахунковий рахунок UA058201720344270024000034816 в Державній казначейській службі України м.Київ, ЄДРПОУ 02140892. Видати наказ.
4. Видати накази після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Центрального апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено та підписано 08.08.2024.
Суддя А.О. Науменко
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 08.08.2024 |
Оприлюднено | 09.08.2024 |
Номер документу | 120886520 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди |
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Верхогляд Тетяна Анатоліївна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Верхогляд Тетяна Анатоліївна
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Науменко А.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні